Pönttöfoorumi

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: Pönttöläisten ruokintapaikat  (Luettu 4842 kertaa)

Kaija

  • Aluevalvoja
  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 25 368
  • Elimäki & Orihuela Costa
Vs: Pönttöläisten ruokintapaikat
« Vastaus #210 : 24.11.07 - klo:21:22 »

Kiitos Kaija. [:-)] [:-)] Itseltänikin löytyy tuo automaatti, mutta tällä hetkellä se ei ole käytössä.

Henri, kannattaa ottaa käyttöön! Mulla on olemassa kaksi samanlaista.
Sitten, kun oikea talvi tulee, mä laitan toiseen (halpaa) kuorimatonta auringonkukkaa ja vien sen tuonne aidan taakse. Saavat sitten ne pitkäpyrstöiset mustavalkoisetkin jotakin mussutettavaa....  :-))

Henri

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 10 832
  • Pirkanmaa
Vs: Pönttöläisten ruokintapaikat
« Vastaus #211 : 25.11.07 - klo:08:40 »

Otan vihjeestä vaarin ja laitan ton automaatin puuhun, jahka tulee kylmenpiä kelejä.

Ostin jo kuorimatonta auringonkukkaa siihen automaattiin, joka on Amyn kuvassa. Mutta ensin pitäis löytää itse automaatti. Kannattaako se ostaa, mitä mieltä ootte? Onko se hyvä lintujen kannalta?
Kirjattu

metsäläinen

  • Jäsen
  • **
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 77
Vs: Pönttöläisten ruokintapaikat
« Vastaus #212 : 25.11.07 - klo:13:27 »

Tänään on ollut vilkas ruokintapäivä. Syöttöpiste 2m keittiön ikkunasta. Eli Nytkin suora näköyhteys sinne. Saldo samaan aikaan ruokinnalla. 4 oravaa, käpytikka, mustarastas, tali- sini- kuusi ja töyhtötiainen. Närhikin kävi aikaisemmin tarkistamassa tilanteen.
 
Käpytikka oppinut roikkumaan syöttölaitteen reunalla pistelee kuorittua auringonkukkaa tiuhaan tahtiin.

Oravien tekniikan huomasin kanssa, 3 yritystä liukua rautalankaa pitkin syöttölaitteelle epäonnistui. 4:s kerta todensanoi ja pääsi syöttölaitteen päälle ja pomppasi maahan. Automaatti kallistui ja antoi oraville annoksen auringonkukkaa maahan.

Kuoritun auringonkukan kulutus on n. 1 litra päivässä ~reilu puoli kiloa. Eli tällä menolla 25kg säkki riittää pariksi kuukaudeksi. Oravakanta tuntuu aika isolle, eli ruokavieraita tuntuu olevan talveksi. Syötyjä käpyjäkin näkyy olevan joka kuusen alla. Eli voi nälkäistä oravaa olla talven aikana runsaasti.

Rasvaruokinta rungolla täytyisi aloittaa, saisi ehkä puukiipijänkin paikalle lounastamaan. Tuota kiipijää ajatellen olen ideoinut viistoon asennettua laudanpätkää, johon puukolla alapuolelle tiuhaan vinoviiltoja. Siihen kun pyyhkii rasvatankoa täyttyy kolot rasvalla, josta lintujen on helppo syödä.

Vielä toinen idea on ruokintapaikan kuvaus. Ikkunakarmista USB kaapeli läpi ulos. Canon A520 puolen metrin päähän ruokinnasta. Tietokoneelta saa sitten lauottua kuvat tai videopätkät.

Vinkkejä toimivista web kameroista otetaan vastaan. Ongelma on kameroiden saturoituminen kirkkaassa auringon paisteessa. Kevättalven aurinkoisina päivinä tulisi hyviä kuvia. Mutta useimmat kamerat antaa valoisuudesta johtuen mustaa kuvaa. 
Kirjattu

Kaija

  • Aluevalvoja
  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 25 368
  • Elimäki & Orihuela Costa
Vs: Pönttöläisten ruokintapaikat
« Vastaus #213 : 25.11.07 - klo:13:31 »

Otan vihjeestä vaarin ja laitan ton automaatin puuhun, jahka tulee kylmenpiä kelejä.

Ostin jo kuorimatonta auringonkukkaa siihen automaattiin, joka on Amyn kuvassa. Mutta ensin pitäis löytää itse automaatti. Kannattaako se ostaa, mitä mieltä ootte? Onko se hyvä lintujen kannalta?

Onhan se siisti ja toimiva, mutta esim pähkinänpuolikkaan sieppaaminen siitä on hitaampaa. Kyllä meillä tyhjenee ensin tuo isompi automaatti ja vasta sitten tintit alkavat hakea pähkinää tuosta "hienommasta"
En muista hintaa, mutta taisi olla aika paljon kalliimpi, kuin toi muovinen iso.

Henri

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 10 832
  • Pirkanmaa
Vs: Pönttöläisten ruokintapaikat
« Vastaus #214 : 26.11.07 - klo:15:12 »

Olen vähän ajatellut. Kannattaako kuitenkaan ostaa tuota automaattia, kun muita automaatteja on jo monta? Sen ostamiseen tarkoitetut rahat voi nyt käyttää linnunruokien ostoon. [:-)] [:-)] [:-)]
Kirjattu

Kaija

  • Aluevalvoja
  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 25 368
  • Elimäki & Orihuela Costa
Vs: Pönttöläisten ruokintapaikat
« Vastaus #215 : 26.11.07 - klo:17:08 »

Olen vähän ajatellut. Kannattaako kuitenkaan ostaa tuota automaattia, kun muita automaatteja on jo monta? Sen ostamiseen tarkoitetut rahat voi nyt käyttää linnunruokien ostoon. [:-)] [:-)] [:-)]

No mun mielestä ei. Sen hinnalla ostaa aika paljon pähkinää!  [:-I]
En mä sitä huonona pidä, mutta sekä täyttäjän että lintujen kannalta hankalampana kuin noita yksinkertaisempia malleja. Ajattele, talven paukkupakkasilla rukkaset kädessä koitat jonkun kannun avulla kaataa suht kapeasta suuaukosta sinne väliverkon (joka ei edes ylety ihan ylös asti) OIKEALLE puolelle kuorittua auringonkukkaa ja taas toiselle puolelle pähkinää.  [:-I]

mese

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 23 280
  • "Lintuja Sallasta -poimintoja bongarin päiväkirj."
Vs: Pönttöläisten ruokintapaikat
« Vastaus #216 : 26.11.07 - klo:17:45 »



Vinkkejä toimivista web kameroista otetaan vastaan. Ongelma on kameroiden saturoituminen kirkkaassa auringon paisteessa. Kevättalven aurinkoisina päivinä tulisi hyviä kuvia. Mutta useimmat kamerat antaa valoisuudesta johtuen mustaa kuvaa. 

eikös tämä... http://www.ponttokamera.net/kauppa/ulkokamera.htm

ps. vieläkös näitä muuten saa?
Kirjattu
"Anch´io son pittore!" kotisivu

Jarmo

  • Aluevalvoja
  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 58 191
  • Säkylä ** älykäS
Vs: Pönttöläisten ruokintapaikat
« Vastaus #217 : 26.11.07 - klo:19:09 »

Emonkuvat   X   X
Täälläkin niin monta automaattia osa hankalia täyttää, että kaikki ei olekaan yhtäaikaa talvellakaan käytössä, vaan voi täyttää automaatin valmiiksi sisällä viedä sen ulos ja tuoda tyhjän sisälle täyttöön ja vaihtaa taas automaatteja seuraavalla täydennyksellä, ja tietysti täydennykset ja vaihdot mieleuiten hämärällä ettei ruokailuaikaa tuhlaannu tinteillä odotteluun
Kirjattu
    "Kissoja vihaavat ihmiset syntyvät seuraavassa elämässä hiiriksi."   (Faith Resnick)     

zeener

  • Aluevalvoja
  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 8 736
  • Vampula
Vs: Pönttöläisten ruokintapaikat
« Vastaus #218 : 26.11.07 - klo:19:14 »

Mä olen koittanut etsiä hyvää pähkinäautomaattia ruokinnalle kun joku oli vienyt vanhan kesän aikana (saattoi olla sen sinne vienyt tai joku ulkopuolinen), mutta kaikissa tuntuu olevan liian pienet kolot pähkinöille. Ostin sitten hieman tuollaisen joka emon alemmassa kuvassa on mutta tuntui aika ahtaalta sekin. Jos jollain on ehdotuksia mistä saisi paremman niin kertokaa.
Kirjattu

Jarmo

  • Aluevalvoja
  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 58 191
  • Säkylä ** älykäS
Vs: Pönttöläisten ruokintapaikat
« Vastaus #219 : 26.11.07 - klo:19:15 »

Omia metalliverkko automaatteja löytynyt mm bauhaussista ja voihan tehosekoittimella vähäsen pähkinöitä pienentää  [:-)]
Kirjattu
    "Kissoja vihaavat ihmiset syntyvät seuraavassa elämässä hiiriksi."   (Faith Resnick)     

zeener

  • Aluevalvoja
  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 8 736
  • Vampula
Vs: Pönttöläisten ruokintapaikat
« Vastaus #220 : 26.11.07 - klo:19:24 »

Omia metalliverkko automaatteja löytynyt mm bauhaussista ja voihan tehosekoittimella vähäsen pähkinöitä pienentää  [:-)]
Mä kävin Bauhausissakin, juuri sieltä sen ostinkin, mutta en oikein ollut tyytyväinen tarjontaan.
Kirjattu

Jarmo

  • Aluevalvoja
  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 58 191
  • Säkylä ** älykäS
Vs: Pönttöläisten ruokintapaikat
« Vastaus #221 : 26.11.07 - klo:20:13 »

Nyt näkyy Emon kuvat  [:-)] [:-)]

ovatkin msn:n kautta ja siellä omat kuvatkin temppuili välillä
Kirjattu
    "Kissoja vihaavat ihmiset syntyvät seuraavassa elämässä hiiriksi."   (Faith Resnick)     

emo

  • Vieras
Vs: Pönttöläisten ruokintapaikat
« Vastaus #222 : 27.11.07 - klo:17:02 »

Tässä nämä kuvat uudelleen,laitoin toista kautta niin näkyy. [:-)]

Tälläinen meidän ruokinta pari päivää sitten.



Kirjattu

Henri

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 10 832
  • Pirkanmaa
Vs: Pönttöläisten ruokintapaikat
« Vastaus #223 : 03.01.08 - klo:14:54 »

Oriveden Löytötexissä 25 kg auringonkukkasäkki maksaa 19.90. 

Pahus, 25 kg säkin hinta oli noussut. Nyt se maksaa 21.90. No, ei se suuri hinnannousu ole.
Kirjattu

Titti

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2 137
  • Jyväskylä
Vs: Pönttöläisten ruokintapaikat
« Vastaus #224 : 03.01.08 - klo:15:42 »

Kaija, itselläni on sellainen 2 l pitkänokkainen kastelukannu jolla täytän noita ruokinta-automaatteja. Teen toiseen auringonkukka/pähkinä sekoituksen ja toiseen kuorittu/kuorimaton auringonkukka sekaisin. On tosi kätevät ja nopsaan onnistuu täyttö.
Kirjattu
-Hyvät kuolevat nuorena, ihan hävettää olla hengissä -
 

Sivu luotiin 0.251 sekunnissa. 23 kyselyä tietokannasta.