Pönttöfoorumi

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: Pönttöläisten ruokintapaikat  (Luettu 4841 kertaa)

Ikka

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2 597
Vs: Pönttöläisten ruokintapaikat
« Vastaus #30 : 15.10.06 - klo:21:47 »

Olen miettinyt kovasti, miten kehittelisin ruokintajuttujani. Nyt minulla on monta pientä, n. 1-2 litraista automaattia eivätkä ole kovin toimivia. Siemeniä haaskaantuu paljon. Aion laittaa kaurat aivan omaan automaattiinsa , mutta pähkinät ja auringonkukat ovat vielä kokeilun asteella.Laitanko sekoituksia vai erikseen.
Näin AgriMarketissa sellaisen n. 10 litran puisen automaatin, jossa oli syvä syöttöura ja seisomistanko erillään. Jospa tietäisin, olisiko se toimiva. Kurjaa jos siemeniä menee paljon maahan.
Kovilla pakkasilla kaiken rasvan lisäksi joudun viemään päivittäin  ainakin 1½ ämpärillistä siemeniä . Nuo pikkuautomaatit eivät ole oikein toimivia.

Olisikohan kellään ideaa hyvään toimivaan isoon automaattiin ? Voisin yrittää valmistaa itse , jos ei valmista ole myytävänä.
Kirjattu

Hilu

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 6 689
  • - moro -
Vs: Pönttöläisten ruokintapaikat
« Vastaus #31 : 15.10.06 - klo:21:56 »

Meillä ei juurikaan ole tarjolla nykyään mitään sekoituksia, vaan kukin ruokalaatu on omassa automaatissaan. Talitiaiset ja varpuset ovat niin kovia plokkaamaan herkkunsa sekoitusten joukosta että haaskuun/maahan  menee kauheasti siemeniä. Tuntuu niitä siemeniä joutuvan maahan tälläkin systeemillä, ainakin siitä päätellen että linnuilla riittää nokittavaa maanrajassakin, mutta vähemmän kumminkin kuin aiemmin.
Kirjattu

Ikka

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2 597
Vs: Pönttöläisten ruokintapaikat
« Vastaus #32 : 15.10.06 - klo:22:39 »

Kyllä varmaankin hyvä idea on laittaa kukin siemenlaji erikseen. Niin, ja sellainen automaatti, josta ei valu kerralla paljon siemeniä, vaan lintu joutuu poimimaan vain siemenen kerrallaan. Tuo Jarmon idea on varmasti toteuttamiskelpoinen. Putkea on vaikka minkä kokoista. Pitää härnätä veljeä, jos vaikka heruisi pätkä. [:-)]
Kirjattu

Jarmo

  • Aluevalvoja
  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 58 191
  • Säkylä ** älykäS
Vs: Pönttöläisten ruokintapaikat
« Vastaus #33 : 15.10.06 - klo:22:44 »

Minulla taas kaikki siemenet (kaura-auringonkukka-pähkinänmurut) sekaisin.

Ajattelin kun tintti tulee automaatille huiskii kaurat maahan mistä keltasirkku saa ne syödäkseen  [:-)]

Tosin pähkinänmuruille on 3 omaa automaattia sellaiset missä  seinämät on pientä verkkoa olisiko noin 5x5 milliä ja niistä tintit saa nokittua mukaansa pieneksi murustettua pähkinää.

Kirjattu
    "Kissoja vihaavat ihmiset syntyvät seuraavassa elämässä hiiriksi."   (Faith Resnick)     

Ikka

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2 597
Vs: Pönttöläisten ruokintapaikat
« Vastaus #34 : 16.10.06 - klo:16:04 »

Jarmo, minulla on selainen 5mm verkkoruokintajuttu, mutta miten pähkinät saa sen kokoisiksi, että eivät valu läpi tai jää niin suuriksi, etteivät tintit saa niitä nokittua ?
Koetin pienentää tehosekoittimessa, mutta menivät hetkessä mössöksi. Vasaroimaan en viitsi alkaa. Liian työlästä.  - Miten sinä, Jarmo ,pienennät ?
Kirjattu

Jarmo

  • Aluevalvoja
  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 58 191
  • Säkylä ** älykäS
Vs: Pönttöläisten ruokintapaikat
« Vastaus #35 : 16.10.06 - klo:17:08 »

Tehosekoittimella menee aika muruiksi mutta ei itsellään valu pois ja isommat palat voi seuraavalla kerralla laittaa sekoittimeen uudelleen, toimii hyvin  [:-)]
Kirjattu
    "Kissoja vihaavat ihmiset syntyvät seuraavassa elämässä hiiriksi."   (Faith Resnick)     

-muru-

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 7 768
  • Kotka
Vs: Pönttöläisten ruokintapaikat
« Vastaus #36 : 16.10.06 - klo:17:31 »


  Minulla myöskin tuollainen ostettu verkkopähkinäautomaatti (hieno sana  [:-DD] ) .
Olen laittanut pähkinät sinne kokonaisina. Kovasti tintit siinä naputtelevat. Ja kyllä
se vajenee joten kai sitten siitä ruokaakin saavat.
Mietin sitä että jos näin lämpimällä niitä pähkinöitä siihen halkoo , niin eivätkös ne mene huonoksi  [:-I]
kun ovat niin rasvaisia. Jospa tuo kuori vähän suojaa.
Vaikka eihän silloin ole väliä jos se nopeasti tyhjenee ettei viikkokaupalla siinä roiku.
    Ja liian hienona se sitten tippuu helposti maahan ja meillä on puluarmeija odottelemassa alla.
Mitä enemmän tippuu muruja maahan , sitä enemmän on puluja ja tässä muutama vahtimassa jos jotain tippuis.Parhaimmillaan niitä saattaa olla kolme- neljäkymmentä kaveria.
Kirjattu

Jarmo

  • Aluevalvoja
  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 58 191
  • Säkylä ** älykäS
Vs: Pönttöläisten ruokintapaikat
« Vastaus #37 : 16.10.06 - klo:17:37 »

Mukavaa että pulutkin löytävät ruokaa. Kuvassa istuvat istuvat kauniisti rivissä  [:-)]
Kirjattu
    "Kissoja vihaavat ihmiset syntyvät seuraavassa elämässä hiiriksi."   (Faith Resnick)     

Ikka

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2 597
Vs: Pönttöläisten ruokintapaikat
« Vastaus #38 : 16.10.06 - klo:17:48 »

Laitoin päivällä muutama tunti sitten pähkinähäkkyräautomaatin täyteen sitä mössöksi mennyttä ja nyt se on lähes tyhjä. Osa valaui maahan ja sieltäkin tintit syövät. Minulla on varastossa noita halkaistuja pähkinöitä monta säkkiä, mutta vähän pienemmiksi ne olisi hyvä saada. Jospa kokeilisi sellaista toisenlaista kodinkonetta, jossa on isot terät. Jospa ei murskaisi niin hienoksi heti ensi pyörähdyksellä.
Kirjattu

Jarmo

  • Aluevalvoja
  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 58 191
  • Säkylä ** älykäS
Vs: Pönttöläisten ruokintapaikat
« Vastaus #39 : 16.10.06 - klo:19:43 »

Jos tosiaan pähkinä menee noin pieneksi niin sitten vaan ihan sekunti kaksi kokeeksi koneella. Oma tehosekoitin tai silppuri on sellainen pieni jonka ostin joskus ihan pähkinöiden vuoksi eli ei mikään kodin monitoimikone minulla  [:-)]
Kirjattu
    "Kissoja vihaavat ihmiset syntyvät seuraavassa elämässä hiiriksi."   (Faith Resnick)     

terttukaarina

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 6 374
  • Oulun lääni
Vs: Pönttöläisten ruokintapaikat
« Vastaus #40 : 16.10.06 - klo:19:46 »

Hieno systeemi Kaijalla. Mistä sinne ruuat laitetaan?
Kirjattu

terttukaarina

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 6 374
  • Oulun lääni
Vs: Pönttöläisten ruokintapaikat
« Vastaus #41 : 16.10.06 - klo:19:49 »

Ikka hei!

Pähkinät saa mukavasti rikki, kun laittaa muovipussiin ja
kaulii joko kaulimella tai vaikka pullolla pienen määrän kerrallaan.

Kirjattu

Jarmo

  • Aluevalvoja
  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 58 191
  • Säkylä ** älykäS
Vs: Pönttöläisten ruokintapaikat
« Vastaus #42 : 16.10.06 - klo:19:55 »

KaijaPasilan automaatin etuseinän verkko taitaa olla pois nostettavaa mallia  [:-)]
Kirjattu
    "Kissoja vihaavat ihmiset syntyvät seuraavassa elämässä hiiriksi."   (Faith Resnick)     

Ikka

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2 597
Vs: Pönttöläisten ruokintapaikat
« Vastaus #43 : 16.10.06 - klo:20:43 »

Terttukaarina, kun ei minulla ole kärsivällisyyttä joka päivä puolta ämpärillistä ja talvella vieläkin suurempaa määrää, kaulia. Lintuja on SATAMÄÄRIN ja sapuskaa menee MONTA SATAA KILOA VUODESSA.APUAA !
Mutta idea on hyvä, jos ei tarvitse suuria määriä murskata.
Tarvitsisin kai TIEJYRÄN.
Kirjattu

Pihalintu

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 9 817
  • Väliaikaista kaikki
Vs: Pönttöläisten ruokintapaikat
« Vastaus #44 : 16.10.06 - klo:21:11 »

Pähkinöitä murskaksi:
Pähkinät vahvaan säkkiin, säkki kovapintaiselle lattialle, kovapohjaiset kengät jalkaan ja jonkin aikaa kunnon kävelyä, hyppimistä vaikka tanssia hetkenaikaa. Ainakin iso osa murskaantuu  [:-)]
Kirjattu
koe, loiki, elä ja leiki Ole´
 

Sivu luotiin 0.274 sekunnissa. 22 kyselyä tietokannasta.