Pönttöfoorumi

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: Mitä ruokaa syöt tänään?  (Luettu 130755 kertaa)

Kaija

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 25 368
  • Elimäki & Orihuela Costa
Vs: Mitä ruokaa syöt tänään?
« Vastaus #9300 : 09.03.12 - klo:19:01 »

Vilukko, voisko rasvaista possunjauhelihaa sekoittaa hirveen ja tehdä lihapullia, jauhelihapihvejä jne?  [:-)]
Onko se valmiiksi jauhettua se hirvi?

Vilukko

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 4 374
Vs: Mitä ruokaa syöt tänään?
« Vastaus #9301 : 09.03.12 - klo:19:12 »

Kaija, on pakastettua jauhettuna ja ainakin kilon möykkyjä eli kiloon pitäisi laittaa lisukkeet, tuo possu onkin aika hyvä ehdotus, koska hirvihän on aika rasvaton.. sitte mulla on aina se ongelma: maustaminen, en uskalla laittaa edes suolaa tarpeeksi..  [:-)]
Kirjattu

Kaija

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 25 368
  • Elimäki & Orihuela Costa
Vs: Mitä ruokaa syöt tänään?
« Vastaus #9302 : 09.03.12 - klo:19:21 »

Kaija, on pakastettua jauhettuna ja ainakin kilon möykkyjä eli kiloon pitäisi laittaa lisukkeet, tuo possu onkin aika hyvä ehdotus, koska hirvihän on aika rasvaton.. sitte mulla on aina se ongelma: maustaminen, en uskalla laittaa edes suolaa tarpeeksi..  [:-)]

Eli kilo hirveä, kilo possua, paistettua sipulia, suolaa, mausteita ja lihapullatehdas pystyyn!  [:-)] [:-P]

Kaija

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 25 368
  • Elimäki & Orihuela Costa
Vs: Mitä ruokaa syöt tänään?
« Vastaus #9303 : 09.03.12 - klo:19:32 »

Guuglettamalla löytyy paljon ohjeita: http://www.google.com/search?client=safari&rls=en&q=hirven+jauheliha&ie=UTF-8&oe=UTF-8
Osa porukoista on sitä mieltä, ettei pidä pilata hirvenjauhelihaa possulla.  [:-I]

Mä sain joskus nuorena naisena käsiini hirvenjauhelihaa. Tein siitä pihvejä lisäämällä pelkkää sipulia ja mausteita. Ne oli tosi vahvan riistan makuisia, eikä kelvannut EDES kissalle. Mulle riitti maistaminen!  :-O

tahmatassu3

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 755
  • Ylivieska
Vs: Mitä ruokaa syöt tänään?
« Vastaus #9304 : 09.03.12 - klo:19:51 »

Siihen aikaan kun Heikki oli vielä voimissaan ja oli mukana hirviporukassa niin meillä
ei varmaankaan liki kolmeenkymmeneen vuoteen muuta lihaa syötykkään kuin hirven ja possun.
Siitä tehtiin kaikki, pihvit ja sopat ja kastikkeet ja lihapullat ja mihin nyt yleensä lihaa käytettiin.

Kyllä siihen jauhelihaan voi lisätä sianlihaa jos niin haluaa ja varsinkin jos kypsentää ne uunissa  [:-)]
Kirjattu
Kaikkea saa tehdä, kaikkea pitää tehdä, kaikkia ovia täytyy tempoa, kaikkia kuita kurkotella.
On vain yksi ehto, elinehto; Värisevää sielua ei saa tallata.
- Tommy Tabermann -

Vilukko

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 4 374
Vs: Mitä ruokaa syöt tänään?
« Vastaus #9305 : 09.03.12 - klo:19:51 »

Voi Kaija, mulle käy huonosti, kun en oo top chef suomi  [:-DD] Se maustaminen on paha. Jaan sen lihan kahteen osaan, ei mene koko satsi pilalle, teen sitten pihveiksi uunissa, osa possulla ja osa ilman ja eri mausteilla..  [:-I]
Kirjattu

Kaija

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 25 368
  • Elimäki & Orihuela Costa
Vs: Mitä ruokaa syöt tänään?
« Vastaus #9306 : 09.03.12 - klo:19:54 »

Vilukko, kermainen kastike pelastaa tilanteen!  [:-P]

Vilukko

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 4 374
Vs: Mitä ruokaa syöt tänään?
« Vastaus #9307 : 09.03.12 - klo:20:08 »

Hei tahmatassu3, meinaan tehdä kaiken uunissa, murekkeen ja ne pihvitkin sitten osa ja kerman kera, kuten Kaija neuvoi, mutta se maustaminen.. kyllä tällä iällä pitäis jo maustaminen onnistua  [:-DD]
Kirjattu

zeener

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 8 736
  • Vampula
Vs: Mitä ruokaa syöt tänään?
« Vastaus #9308 : 09.03.12 - klo:20:13 »

Kannattaa ensin maustaa maltillisesti sitten tehdä yks koepulla ja paistaa se pannulla, sit tietää pitääkö lisätä ja voi tehdä ison satsin uuniin. Me on paljon tehty lihapullia hirven jauhelihasta, välillä laitetaan possua joukkoon, välillä tehdään pelkällään. Hyvin maistuu molemmin tavoin  [:20]
Kirjattu

Vilukko

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 4 374
Vs: Mitä ruokaa syöt tänään?
« Vastaus #9309 : 09.03.12 - klo:20:20 »

zeener, hyvä muistutus: jos tekee isomman satsin, kannattaa tehdä koepulla, niin tietää sitten, onko oikeat mausteet, varsinkin suolat kohdillaan..  [:-)]
Kirjattu

Kaija

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 25 368
  • Elimäki & Orihuela Costa
Vs: Mitä ruokaa syöt tänään?
« Vastaus #9310 : 09.03.12 - klo:20:34 »

zeener, hyvä muistutus: jos tekee isomman satsin, kannattaa tehdä koepulla, niin tietää sitten, onko oikeat mausteet, varsinkin suolat kohdillaan..  [:-)]

Ihan fiksu idea, sanoo kaija, joka ei ole eläissään edes neulonut koetilkkua ennen villapaitaa!  [;-)]

Vilukko

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 4 374
Vs: Mitä ruokaa syöt tänään?
« Vastaus #9311 : 09.03.12 - klo:20:54 »

Olen tehnyt joskus koepalan mikrossa, muttei se ole hyvä kokonaisuutta ajatellen.

Tuo top chef suomi voittaja Teemu on minun ystävän tytön koulukaveri Perhon opistosta, vai mikähän se koulu on siellä H:gissä. Tyttö on Oulussa kokkina.. käy aina täällä "maalla" neuvomassa meitä, mutta nyt en saanut tähän ongelmaani kiinni..  [:-P]
Kirjattu

Kaija

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 25 368
  • Elimäki & Orihuela Costa
Vs: Mitä ruokaa syöt tänään?
« Vastaus #9312 : 09.03.12 - klo:20:58 »

Olen tehnyt joskus koepalan mikrossa, muttei se ole hyvä kokonaisuutta ajatellen.

Tuo top chef suomi voittaja Teemu on minun ystävän tytön koulukaveri Perhon opistosta, vai mikähän se koulu on siellä H:gissä. Tyttö on Oulussa kokkina.. käy aina täällä "maalla" neuvomassa meitä, mutta nyt en saanut tähän ongelmaani kiinni..  [:-P]

Mä en ehtinyt juurikaan seurata koko kisaa, vaikka se onkin mielenkiintoinen! Ja aika hurjia tehtäviä.... suunnilleen tyyliin eka Säkylän miitti, kun Jarmon keittiötä (ei löytynyt ruokaöljyä, ainoastaan lamppuöljyä) käyttäen piti muonittaa parikymmentä pönttöläistä!  :-)) [:-DD]

Vilukko

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 4 374
Vs: Mitä ruokaa syöt tänään?
« Vastaus #9313 : 09.03.12 - klo:21:00 »

Lamppuöljyä  :-))
Kirjattu

Kaija

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 25 368
  • Elimäki & Orihuela Costa
Vs: Mitä ruokaa syöt tänään?
« Vastaus #9314 : 09.03.12 - klo:21:18 »



Tänään kebab-tortillat asianmukaisine lisukkeineen.  [:-P]


Tehtiin smetanasta, majoneesista, mustapippurista ja valkosipulimurskan liemestä järjettömän hyvä kastike. Mä olen dipannut ateriaan kuuluvia paprikasuikaleita siinä niin, etten ole varma, onko sitä enää jäljellä, kun teini tulee duunista (meidän pikku-K:ssa iltatyö silloin tällöin) ja aletaan syömään!  [:-P]
 

Sivu luotiin 0.112 sekunnissa. 17 kyselyä tietokannasta.