Pönttöfoorumi

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: Liito-orava  (Luettu 716 kertaa)

Abyss

  • Tulokas
  • *
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 26
Liito-orava
« : 24.08.06 - klo:22:16 »

Iltaa kaikille!

Etsiessäni tietoa liito-oravasta törmäsin tähän foorumiin. Vaikutavia nuo pönttökamerat!

Itse olen hurahtanut virittelemään kameroita mitä erinlaisempiin paikkoihin, viime viikolla tärppäsi oikein kunnolla ainakin omasta mielestäni :-)

Sain kuvattua liito-oravan juomassa. Laiton palvelimen pystyyn ja täältä löytyy videoita sekä still kuvia tapahtumasta.  http://80.186.164.17 Valitettavasti en voi pitää palvelinta päällä kuin tämän viikonlopun eli 27.8.2006 saakka.

Lintujakin näkyy runsaasti juomassa aina aamuisin sekä ennen Auringon laskua.
Kirjattu

tuulia

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1 517
Vs: Liito-orava
« Vastaus #1 : 24.08.06 - klo:22:19 »

Hienoja kuvia liito-oravasta. Varmaan harvinaista nähdä noin. Itse olen nähnyt vain iltahämärissä liitävän puusta toiseen.
Kirjattu

Marle

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 22 298
Vs: Liito-orava
« Vastaus #2 : 24.08.06 - klo:22:20 »

Kiitoksia, tutustutaan [:-)] Ei ole k u i l u j a pönttöjen välillä, oravien ja lintujen :-))
Kirjattu

Jarmo

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 58 294
  • Säkylä ** älykäS
Vs: Liito-orava
« Vastaus #3 : 24.08.06 - klo:22:25 »

Kiitokset suuret kuvista. Onneksi oli mukava nuo 10 sekunnin kuvat täällä kun minulla on vaikeuksia filmi/musiikki linkeissä

Hieno juttu
Kirjattu
    "Kissoja vihaavat ihmiset syntyvät seuraavassa elämässä hiiriksi."   (Faith Resnick)     

Jenna

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 4 324
  • Aurinkosta Mieltä Joka Päivään ;o)
Vs: Liito-orava
« Vastaus #4 : 24.08.06 - klo:22:26 »

Abyss...
Kiitos Paljon Mukavasta Liito - Orava Linkistä  [KIPPIS] [KIPPIS] [KIPPIS] [KIPPIS]  :-))
Kirjattu

Töyhtis

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 4 595
  • Hämeen hidas
Vs: Liito-orava
« Vastaus #5 : 24.08.06 - klo:22:28 »

Vautsi miten ihanaa videokuva. Katselin sen lintujen kylpyvideon...siellä oli tosiaan ruuhkaa...sinitinttejä, peipponen, hippiäinenkin vilahteli ja pajulintu.
Täytyy vielä palata niihin liitisvideoihin.
 :-))
Kirjattu

Kaitsu.

  • Ylläpitäjä
  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 835
  • Periaatteessa olen yöeläin
    • Pönttökamera
Vs: Liito-orava
« Vastaus #6 : 24.08.06 - klo:22:45 »

Kas kas, nuohan oli hyviä! Ei se orava sitten säikkynyt valoa? Noitahan on kuvattu näkyvässä valossa?

Onko siellä myös pönttöjä liito-oraville? Kannattaa tehdä, jos mahdollista, ja laittaa kamera sinnekin. Voipi saada katsottavaa pidemmäksikin aikaa.

Abyss on minullakin palvelimena kotikoneessa. Hyvin pelittää!
Kirjattu

puppu

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 4 096
Vs: Liito-orava
« Vastaus #7 : 24.08.06 - klo:23:02 »

No olipas toisella jano. Pitää oikein ajan kanssa katsella ne muut videot. Melkosen hitaasti nimittäin aukaisee tää mun masiina nuo. Vaan nappiotokset, täytyy sanoa  [KIPPIS]
Kirjattu

Abyss

  • Tulokas
  • *
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 26
Vs: Liito-orava
« Vastaus #8 : 24.08.06 - klo:23:07 »

Puppu: Sori kun on hidasta on vaan 512 linja ulospäin, tallenna oikeella hiiren namiskalla vaikka konellenne ennen katselua.. josta sen voi myös katsoa myöhemmin uudestaankin!

Kaitsu: Joo näkyvässä valossa kuvattu (3 pihakivi valoa 7e kirppikseltä). Veikkaan ettei valo haitannut kun on niin pitkään ollut kuivaa eikä lehdistä, mitä kaveri syö ole saanut tarpeeksi nestettä.

Liikennekkään ei haitannut sillä olin ensimmäisenä havaintokertana 2 metrin päässä sammakoiden ruokailua seuraamassa kun kaveri tuli juomaan, joten jano on ollut todella kova.

Äsken (22:50) se oli tuossa pusikossa syömässä muttei kuitenkaan ole ainakaan vielä tullut juomaan.. saa nähdää tuleeko kohta.

Ai nii. toi mun nimimerkki tulee tosiaankin tulee tosta Abyss (http://www.aprelium.com/) WWW palvelimen nimestä + Saman nimisestä  filmistä + Mun vedenalaisesta lampikamerasta!
« Viimeksi muokattu: 24.08.06 - klo:23:13 kirjoittanut Abyss »
Kirjattu

puppu

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 4 096
Vs: Liito-orava
« Vastaus #9 : 24.08.06 - klo:23:10 »

Meidän pihassa pesi myös liito-orava, vaan ei olla taas kevään jälkeen nähty.
Täytyy varmaan taas pian mennä katselemaan näkyykö kakkeja  :-))

Vanhalle pöntölle laitoin kanssa pari kuvaa. Istuin keväisellä märällä penkereella ja kuvasin ja kuvasin. Sitten tuli tyttöorava ja sitten vauhtia piisasi. Jäännää että ei nuo tainneet juuri pelätä.
Kirjattu

Ukki

  • Täysjäsen
  • ***
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 228
Vs: Liito-orava
« Vastaus #10 : 25.08.06 - klo:23:24 »

Liito-orava kesyyntyy koemukseni perusteella tosi helposti, kuten olen eri yhteyksissä kertonutkin.
Käsittääkseni ei NIIN uhattu, kuin eräät väittävät. Mielestäni karhunpalvelus lajille, saa toiset vihaamaan sitä maillaan.
Pärjää kunhan asunto, ruoka ja suojautuminen kunnossa.
Kirjattu

telkkinen

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 24 163
  • Lahti
Vs: Liito-orava
« Vastaus #11 : 25.08.06 - klo:23:31 »

Tänään tuli kymppi uutisten kevennyksessä hellyyttävä pätkä liitiksen lapsesta.Niin kai se lapsi oli [:-I]
Kirjattu
Minun elämäni yhtenä johtotähtenä on ollut: kun unohtaa sen, mitä ei voi muuttaa, on onnellinen.
Arvo Ylppö

Ukki

  • Täysjäsen
  • ***
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 228
Vs: Liito-orava
« Vastaus #12 : 25.08.06 - klo:23:35 »

Siitä kevennyksetä minäkin innostuin, toi vanhat muistot mieleen.
Kirjattu

Ukki

  • Täysjäsen
  • ***
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 228
Vs: Liito-orava
« Vastaus #13 : 25.08.06 - klo:23:38 »

Poikanen ilmeisesti, vaikka eihän se iso ole aikuisenakaan. Mahtaneeko käydä aremmaksi vanhempana?
Kirjattu

telkkinen

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 24 163
  • Lahti
Vs: Liito-orava
« Vastaus #14 : 25.08.06 - klo:23:43 »

Sellaisen kun saisi lemmikikseen,oli kertakaikkiaan niin lutuisen näköinen.Ei ihme,että niitä suojellaan.
Kirjattu
Minun elämäni yhtenä johtotähtenä on ollut: kun unohtaa sen, mitä ei voi muuttaa, on onnellinen.
Arvo Ylppö

Ukki

  • Täysjäsen
  • ***
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 228
Vs: Liito-orava
« Vastaus #15 : 25.08.06 - klo:23:49 »

Mullahan niitä oli kolme 50-luvulla hoidokkina (nyt kai olisikin laitonta?) Pihlajasta naksuttelivat terveisiään ja lensivät olkapäille jne.
Kirjattu

telkkinen

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 24 163
  • Lahti
Vs: Liito-orava
« Vastaus #16 : 25.08.06 - klo:23:57 »

No sinä ukki voit sanoa olevasi onnenpekka siinä suhteessa ....ainakin.Moni kun ei ole liito-oravaa nähnyt koskaan.Isekin olen sellaisen nähnyt kuolleena,kun sukulaisen kissa oli sellaisen napannut ja tietty tappanut sen.
Kirjattu
Minun elämäni yhtenä johtotähtenä on ollut: kun unohtaa sen, mitä ei voi muuttaa, on onnellinen.
Arvo Ylppö

Kaitsu.

  • Ylläpitäjä
  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 835
  • Periaatteessa olen yöeläin
    • Pönttökamera
Vs: Liito-orava
« Vastaus #17 : 25.08.06 - klo:23:59 »

Käsittääkseni ei NIIN uhattu, kuin eräät väittävät.

Yksilömäärä on ainakin isompi kuin arveltu. Uhanalaiseksi sen tekee se, että oravien määrä on koko ajan laskusuunnassa. Luotettavia vertailulaskentoja on kovin vähän, mutta kaikki jotka ovat käytettävissä, antavat saman tuloksen. Määrä pienenee, ja sen vuoksi se on uhanalainen.
Kirjattu

Ukki

  • Täysjäsen
  • ***
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 228
Vs: Liito-orava
« Vastaus #18 : 26.08.06 - klo:00:24 »

Elinolosuhteiden säilyttämistä , tai mieluummin parantamista, kannatan kovasti. En olisi minäkään niin niitä haapoja kaatanut, jos olisin tiennyt ko. otuksesta. Vähän liian tarkkaan kai kerkesin ne kaadella.
Sen sijaan ihmetyttää, miten vakituiseen kaikkeen rakentamiseen ym. löytyy estämään kakkoja.
Kirjattu

Kaitsu.

  • Ylläpitäjä
  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 835
  • Periaatteessa olen yöeläin
    • Pönttökamera
Vs: Liito-orava
« Vastaus #19 : 26.08.06 - klo:00:30 »

Valkoselkätikka on toinen, minkä olen kuullut jotuneen tähtäimeen, jottei se vaan estä metsän kaatamista.  [:-/]
Kirjattu

Ukki

  • Täysjäsen
  • ***
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 228
Vs: Liito-orava
« Vastaus #20 : 26.08.06 - klo:10:55 »

Toivottavasti löytyisi asiallinen keskitie. Ainakin kunnon korvaus kuuluisi saada rajoituksista, joskus kohtuuttomistakin .

Kaitsulle kiitos sekä foorumista, että yleensä "pönttö-asioiden " kehittämisestä. Jospa sekin auttaisi liitistäkin.
Kirjattu

TImo

  • Vieras
Vs: Liito-orava
« Vastaus #21 : 14.06.07 - klo:12:01 »

Kysyisin, että pitävätkö liito-oravan poikaset minkäänlaista ääntä pesässä?

Tuossa takapihalla asuu useitakin eri eläimiä, ja viimeksi näin aika hassun tapahtuman. Liito-orava hyppi ja liiti puiden oksia pitkin pakoon, kun tikka lensi sen vierellä, ja nokki sitä. En tiedä sitten oliko liito-orava yrittänyt vallata tikan pesää, vai miksi tikka oli sille niin kovasti suuttunut.

Nyt sitten vähän matkan päässä tuosta vanhassa haavassa on reikä, josta kuuluu taukoamatonta vikinää. Jommankumman poikasiahan nuo ovat, joka tikan, tai sitten liito-oravan. Kiinnostaisi tietää, kumman. Ja tuo vikinä on jatkunut nyt taotta yli viikon, joten ihmetyttää, eikö niiden emo ole enää hengissä, kun tuntuu niin hätä olevan. Jotenkin en vain mieltäisi tuota ääntä linnun päästämäksi, mutta voihan toki ollakin.

Lisäksi tuossa metsässä asuu myös helmipöllöpariskunta, joten mietinkin, olisiko liito-orava emo jäänyt niiden saaliiksi?
Kirjattu

Ukki

  • Täysjäsen
  • ***
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 228
Vs: Liito-orava
« Vastaus #22 : 15.06.07 - klo:10:57 »

Arvelen olevan liitiksiä. En ole pesän ääniä kylläkään kuullut.
Sellaista naksuttelua muistelen sen keskustelun minulle olleen, mutta pesästä kuuluvan vikinän arvelisin tuskin olevan tikanpoikien.
Voin kyllä hyvin olla väärässäkin.
Kirjattu

Risto

  • Vieras
Vs: Liito-orava
« Vastaus #23 : 15.06.07 - klo:11:06 »

Nyt sitten vähän matkan päässä tuosta vanhassa haavassa on reikä, josta kuuluu taukoamatonta vikinää.

Minä veikkaisin tikanpoikasten ääneksi.
Kirjattu

ullu

  • Ylläpitäjä
  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1 913
Vs: Liito-orava
« Vastaus #24 : 15.06.07 - klo:11:34 »

Liito-oravasta en tiedä, mutta käpytikka ainakin tekee pesänsä mielellään haapaan ja poikaset pitävät jatkuva ääntä. Ehkei nyt ihan vikinää, mutta jotenkin yllättävä kuitenkin tikanpoikien pitämäksi.

Vielä helmipöllöstä, eiköhän se ole vähän turhan pieni saalistamaan niinkin isoa otusta kuin aikuinen liituri?

Voi kun Tiku huomaisi tämän ketjun, hän varmaan osaisi vastata näihin kysymyksiin.
« Viimeksi muokattu: 15.06.07 - klo:11:47 kirjoittanut ullu »
Kirjattu
Pitäisi olla tikka. Saisi elantonsa takomalla päätään puuhun.

Tiku

  • Tulokas
  • *
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 11
Vs: Liito-orava
« Vastaus #25 : 15.06.07 - klo:14:19 »

Kokemukseni mukaan eivät pidä minkäänlaista ääntä. Laitan kyselyn viisaanmille.
Kirjattu

Ukki

  • Täysjäsen
  • ***
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 228
Vs: Liito-orava
« Vastaus #26 : 15.06.07 - klo:14:54 »

Ilmeisesti liitis erehtyi tutkimaan koloa, jolloin tikka katsoi aiheelliseksi selvittää, että kolo on jo varattu. Tikkahan sen pesän omistaja sitten varmaankin on.
Molemmathan haavan reikiä käyttävät mielellään.
Kirjattu
 

Sivu luotiin 0.073 sekunnissa. 17 kyselyä tietokannasta.