Pönttöfoorumi

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: MAALIS- JA HUHTIKUUN YMPÄRISTÖASIOITA & KIERRÄTYSJUTTUJA  (Luettu 1130 kertaa)

Parus Major

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 4 668
  • Pori

Uudet ja vanhat aiheet jatkuu tästä taas! [:-)]
Kirjattu
- tartu hetkeen -

Pihalintu

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 9 817
  • Väliaikaista kaikki
Vs: MAALIS- JA HUHTIKUUN YMPÄRISTÖASIOITA & KIERRÄTYSJUTTUJA
« Vastaus #1 : 03.03.08 - klo:16:42 »

Jospas aloittaisin silitysraudan puhdistuksella, millähän itsekukin raudan vesisäiliön puhdistaa?  Hyvällä hoidolla raudan käyttöikää voi pidentää, kas siinä pulma  [:-)]

Omasta raudastani syöksähti kuin kuravettä  :-O  vaikka olen kalkkisaostumia usein  ulos höyrytellyt ja vedet tyhjentänyt aina käytön jälkeen  [:-I]
Kirjattu
koe, loiki, elä ja leiki Ole´

luscy

  • Vieras
Vs: MAALIS- JA HUHTIKUUN YMPÄRISTÖASIOITA & KIERRÄTYSJUTTUJA
« Vastaus #2 : 05.03.08 - klo:17:18 »

Nyt maalämmöllä on kotimme lämmennyt jo vuorokauden, ja hyvältä, lämpöiseltä tuntuu.
Isäntä hakkaa päivät pitkät klapei, joilla sitten lämmitetään lisää tarvittaessa.
Kirjattu

emo

  • Vieras
Vs: MAALIS- JA HUHTIKUUN YMPÄRISTÖASIOITA & KIERRÄTYSJUTTUJA
« Vastaus #3 : 08.03.08 - klo:16:40 »

voi että pistää vihaksi,mun vanhemmat ja appivanhemmat oli kylässä  ja "kehuivat" että ovat lopettaneet kierrätyksen.
On kuulemma ihan saivartelua kerätä pienet pahvipakkaukset ym kun isot tehtaat,firmat ym kuluttavat ja tuhlaavat niin paljon enemmän.
Heidän naapurit ovat varsinaisia saivartelijoita koska keräävät bion mutta kulkevat hirveän paljon autolla ja tuhlaavat vettä,ym

Mä ainakin uskon tai haluan uskoa että ihan pienilläkin asioilla on vaikutusta.
Kai se on hyvä että tekee edes jotain asioiden hyväksi vaikka toiset kuluttaisi senkin edestä.
Kun ajattelee että jos kaikki kuluttaisivat yhtä paljon eikä kukaan tee mitään asioiden hyväksi.
Appiukon mielestä kierrättäminen on vaan omaa huonon omantunnon hiljentämistä. [:-I]
Kirjattu

Kaija

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 25 368
  • Elimäki & Orihuela Costa
Vs: MAALIS- JA HUHTIKUUN YMPÄRISTÖASIOITA & KIERRÄTYSJUTTUJA
« Vastaus #4 : 08.03.08 - klo:16:45 »


Appiukon mielestä kierrättäminen on vaan omaa huonon omantunnon hiljentämistä. [:-I]

No sitä se tosiaan on! Siitä tulee hyvä mieli ja hyvä omatunto!  [:-)]

Mä olen parhaillaan (tai ainakin melkein; pieni pönttötuokio vaan välissä) jakamassa kodinhoitohuoneen kaappeja ja laatikoita. Sinne tulee omat paikat keräyspaperille, vahvalle pahville ja ja sitten näille kartonkipakkauksille. Maitopurkitko voi nakkaa samaan noiden kartonkien kanssa?  [:-I] No, niille pitää kyllä järjestää roskiskaapista paikka, kun ne kerätään märkänä!

Pihalintu

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 9 817
  • Väliaikaista kaikki
Vs: MAALIS- JA HUHTIKUUN YMPÄRISTÖASIOITA & KIERRÄTYSJUTTUJA
« Vastaus #5 : 14.03.08 - klo:11:46 »

Kirjattu
koe, loiki, elä ja leiki Ole´

Parus Major

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 4 668
  • Pori
Vs: MAALIS- JA HUHTIKUUN YMPÄRISTÖASIOITA & KIERRÄTYSJUTTUJA
« Vastaus #6 : 31.03.08 - klo:21:11 »

Asiaa energiansäästölampuista  http://www.yle.fi/uutiset/ymparisto/oikea/id85172.html

Nämä energialamput on vähän mulle sellainen juttu, että en oikein tiedä...
Niiden valmistamiseen menee ainakin rutkasti enemmän energiaa kuin energialampun tekemiseen ja hyöty sisätiloissa on kyseenalaisempi. Tavallinen hehkulampun käyttö paitsi valaisee, niin myös lämmittää. Ja kun käytetään energialamppuja, sisätilan lämpö laskee ja tulee tietysti lisättyä muuta lämmitystä vakiolämpötilan pitämiseksi. [NUT]
Ulkolampuissa niiden hyöty on taas hyvä! Kestävät ja ei hukkalämpöä... [:-I]
Kirjattu
- tartu hetkeen -

jaTa69

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 8 311
Vs: MAALIS- JA HUHTIKUUN YMPÄRISTÖASIOITA & KIERRÄTYSJUTTUJA
« Vastaus #7 : 31.03.08 - klo:21:23 »

Asiaa energiansäästölampuista  http://www.yle.fi/uutiset/ymparisto/oikea/id85172.html

Nämä energialamput on vähän mulle sellainen juttu, että en oikein tiedä...
Niiden valmistamiseen menee ainakin rutkasti enemmän energiaa kuin energialampun tekemiseen ja hyöty sisätiloissa on kyseenalaisempi. Tavallinen hehkulampun käyttö paitsi valaisee, niin myös lämmittää. Ja kun käytetään energialamppuja, sisätilan lämpö laskee ja tulee tietysti lisättyä muuta lämmitystä vakiolämpötilan pitämiseksi. [NUT]
Ulkolampuissa niiden hyöty on taas hyvä! Kestävät ja ei hukkalämpöä... [:-I]

Hehkulamppujen lämmöstähän on hyötyä vain osan aikaa vuotta, kesällä niiden lämpö menee hukkaan. Toki kesällä tarvitsee muutenkin vähemmän valoa, mutta joskus kuitenkin. Ja tietyissä kohteissa kesällä taas se hehkulamppujen tuottama lämpö on koneellisesti jäähdytettävä.
Kirjattu

Parus Major

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 4 668
  • Pori
Vs: MAALIS- JA HUHTIKUUN YMPÄRISTÖASIOITA & KIERRÄTYSJUTTUJA
« Vastaus #8 : 31.03.08 - klo:21:31 »

voi että pistää vihaksi,mun vanhemmat ja appivanhemmat oli kylässä  ja "kehuivat" että ovat lopettaneet kierrätyksen.
On kuulemma ihan saivartelua kerätä pienet pahvipakkaukset ym kun isot tehtaat,firmat ym kuluttavat ja tuhlaavat niin paljon enemmän.
Heidän naapurit ovat varsinaisia saivartelijoita koska keräävät bion mutta kulkevat hirveän paljon autolla ja tuhlaavat vettä,ym

Mä ainakin uskon tai haluan uskoa että ihan pienilläkin asioilla on vaikutusta.
Kai se on hyvä että tekee edes jotain asioiden hyväksi vaikka toiset kuluttaisi senkin edestä.
Kun ajattelee että jos kaikki kuluttaisivat yhtä paljon eikä kukaan tee mitään asioiden hyväksi.
Appiukon mielestä kierrättäminen on vaan omaa huonon omantunnon hiljentämistä. [:-I]

Kaamea ajattelutapa, etteikö pienet asiat olisi hyväksi, tai etteikö tavallisen ihmisen teoilla olisi vaikutusta. Kyllä on!

Minulla on lainassa nyt kovin mainostettu Johan Tellin kirja "100 tekoa maapallon puolesta"
Kirja on jossain määrin hyvin pelkistetyn toteava ohjeineen, mutta yksinkertaisuudessaan myös hyvä!
Siinä ohjeet on suunnattu juuri YKSILÖLLE, eli siitähän se lähtee [:-)] Yksilöstä lähtevää muutosta juuri tarvitaan [:-)]
Kirjaa suosittelen luettavaksi kaikille lämpimästi [:-)]
Kirjattu
- tartu hetkeen -

jaTa69

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 8 311
Vs: MAALIS- JA HUHTIKUUN YMPÄRISTÖASIOITA & KIERRÄTYSJUTTUJA
« Vastaus #9 : 31.03.08 - klo:21:33 »

Kirjattu

KLETTERMUS

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 7 415
Vs: MAALIS- JA HUHTIKUUN YMPÄRISTÖASIOITA & KIERRÄTYSJUTTUJA
« Vastaus #10 : 31.03.08 - klo:21:35 »

Pienikin teko on iso teko.

Että siitä vaan kierrettämään. [:-)]
Kirjattu

Parus Major

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 4 668
  • Pori
Vs: MAALIS- JA HUHTIKUUN YMPÄRISTÖASIOITA & KIERRÄTYSJUTTUJA
« Vastaus #11 : 31.03.08 - klo:21:59 »

Asiaa energiansäästölampuista  http://www.yle.fi/uutiset/ymparisto/oikea/id85172.html

Nämä energialamput on vähän mulle sellainen juttu, että en oikein tiedä...
Niiden valmistamiseen menee ainakin rutkasti enemmän energiaa kuin energialampun tekemiseen ja hyöty sisätiloissa on kyseenalaisempi. Tavallinen hehkulampun käyttö paitsi valaisee, niin myös lämmittää. Ja kun käytetään energialamppuja, sisätilan lämpö laskee ja tulee tietysti lisättyä muuta lämmitystä vakiolämpötilan pitämiseksi. [NUT]
Ulkolampuissa niiden hyöty on taas hyvä! Kestävät ja ei hukkalämpöä... [:-I]

Hehkulamppujen lämmöstähän on hyötyä vain osan aikaa vuotta, kesällä niiden lämpö menee hukkaan. Toki kesällä tarvitsee muutenkin vähemmän valoa, mutta joskus kuitenkin. Ja tietyissä kohteissa kesällä taas se hehkulamppujen tuottama lämpö on koneellisesti jäähdytettävä.

Täällä vankka mielipide sähköalan asiantuntijalta ja ammattilaiselta, että todellinen hyöty ulkona ja lämmittämättömissä tiloissa [:-)] Asiaa on kyseenalaistettu myös ilmastomuutosasioiden yhteydessä, mikä on todellinen hyöty.
Tietysti teollisuustilat, leipomot yms tilat on asia erikseen, mutta lähinnä omakotitaloissa hyöty ei ole niin itsestään selvyys. Esim meillä se ei toimi ja kun otetaan huomioon energialamppujen hinta ja varsinkin sen valmistuksessa käytetty energia - asia ei ole ihan itsestäänselvyys.
Ulkona meillä on energiasäästölamput ja sisälläkin jossain tiloissa , johon se soveltuvat hyvin[:-)]
Varmaan vähän omakotitalostakin riippuu miten pitkä on tuo lämmittämätön  kausi.Asumme tiilitalossa, joten koskaan ei tarvi tuulettaa lämpöä harakoille hehkulamppujen takia :-))
Kirjattu
- tartu hetkeen -

Parus Major

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 4 668
  • Pori
Vs: MAALIS- JA HUHTIKUUN YMPÄRISTÖASIOITA & KIERRÄTYSJUTTUJA
« Vastaus #12 : 31.03.08 - klo:22:07 »

Marjulilla on keksinyt mukavan tavan tehdä niitä pieniä tekoja (jotka on itseasiassa suuria..)

Osallistukaa ihmeessä ROSKIS_KILPAILUUN! [:5]
Osallistuminen Marjulin laittamassa ketjussa. Kaikki mukaan! Kurja juttu tietysti niille, joille ei ole energiajätteen kerääminen mahdollista! [:-/]
Mutta resurssien mukaan kiva yrittää keventää sekaroskiksen jätteen määrää. Mielenkiintoista sanoisin... [:-)]
 Tässä vielä säännöt nähtäväksi. Lainaus suoraan Marjulin ketjusta.

Kilpailun säännöt:

*Kilpailu kestää viikon. Se alkaa 1.4.2008 ja loppuu 8.4.2008
*Yritä pienentää jätteitäsi mahdollisimman vähään ja pieneen.
*Voittaja on se, jolla on vähiten roskapusseja viikon aikana.
*Roskapussi on kaupan tavallisimman muovipussin kokoinen.
*Vie kaikki keräysjätteet niille tarkoitettuihin paikkoihin (jätepaperi, tölkit, maitopurkit yms.)
*Ilmoita osallistumisestasi tähän ketjuun.
*Ilmoita jätepussien määrä minulle yv:nä.
*Voittajalle kunniaa ja mainetta (ehkä myös palkinto).
*Kilpailu on leikkimielinen, mutta silti totinen.

Tärkeä lisäys sääntöihin!

* Ilmoita taloutesi henkilömäärä. Roskapussit jaetaan henkilöiden lukumäärällä.


OSALLISTU KISAAN MARJULIN LAITTAMAAN KETJUUN! [:-)]
Kirjattu
- tartu hetkeen -

Kaija

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 25 368
  • Elimäki & Orihuela Costa
Vs: MAALIS- JA HUHTIKUUN YMPÄRISTÖASIOITA & KIERRÄTYSJUTTUJA
« Vastaus #13 : 05.04.08 - klo:09:05 »

Mä olen tosi iloinen meidän uudesta pyykkikoneesta, joka pesee 6 kiloa kerralla tuollaista peruskirjopesun kestävää tavaraa.
Pääsiäisenä pyykkäsin viimeksi Pasin ja mun vaatteita ja tänään kaksi koneellista eli vaaleat ja tummat. Nytkään ei tule ihan täysiä koneellisia, mutta alusvaatteet ja sukat alkaa käydä vähiin, enkä alkavalle yövuoroviikolle viitsi pyykinpesua jättää...

Eli vähällä vedellä, sähköllä ja pesuaineella paljon pyykkiä  :-))

Evis

  • Vieras
Vs: MAALIS- JA HUHTIKUUN YMPÄRISTÖASIOITA & KIERRÄTYSJUTTUJA
« Vastaus #14 : 11.04.08 - klo:07:32 »


Tässä yksi linkki josta voi vähän katsella ja laskea laitteiden sähkönkulutusta.
http://www.sahkoturva.info/index.php?id=309
Kirjattu
 

Sivu luotiin 0.225 sekunnissa. 21 kyselyä tietokannasta.