Pönttöfoorumi

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: PIKKU KURRE tuli tervehtimään  (Luettu 5606 kertaa)

telkkinen

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 24 141
  • Lahti
Vs: Pikku kurren seikkailu
« Vastaus #30 : 05.09.06 - klo:18:03 »

Aivan liikkiksiä kuvia oravista...tänään juttelin erään luontoihmisen(miehen) kanssa joka kertoi vastaanvanlaisista murheista liito-oravan poikasista.Kertoi tenheensä sellaisia aitavirityksiä ettei kissat pääse niihin käsiksi jos ovat maassa.En tosin ihan hoksannut miten hän ne esteet tekee,mutta kertoi niiden olevan toimivia...ja sai sielulleen rauhan kun ainakin on jotenkin yrittänyt lapsukaisten henkeä säästää...
Kirjattu
Minun elämäni yhtenä johtotähtenä on ollut: kun unohtaa sen, mitä ei voi muuttaa, on onnellinen.
Arvo Ylppö

Marle

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 22 298
Vs: Pikku kurren seikkailu
« Vastaus #31 : 05.09.06 - klo:18:05 »

Ettei joutuisi kissojen suuhun [:-I] Kissat kotona, kurre ulkona, pian se isoksi kasvaa [:-)]
Kirjattu

Ikka

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2 597
Vs: Pikku kurren seikkailu
« Vastaus #32 : 05.09.06 - klo:18:25 »

Kunpa tietäisin, huolehtiiko emo. Toissa päivänä näin emon pihapiirissä, mutta en tiedä, vieläkö huolehtii lapsestaan. Olen yrittänyt ottaa selvää, milloin emo hylkää lapsensa selviämään yksin. En ole löytänyt varmaa tietoa. Pesästä lähtevät likkeelle lähiympäristöön n. 1½ kk vanhoina. Ovatko silloin itsenäisiä selviämään, siitä en ole varma. Olen aikaisemminkin nähnyt noin pieniä poikasia juoksevan yksin. En tiedä , joko oli tarkoitus selvitä itse. - Tietääkö kukaan ?
Kirjattu

Marle

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 22 298
Vs: Pikku kurren seikkailu
« Vastaus #33 : 05.09.06 - klo:18:37 »

Kirjattu

Jarmo

  • Konkari
  • *****
  • Paikalla Paikalla
  • Viestejä: 58 270
  • Säkylä ** älykäS
Vs: Pikku kurren seikkailu
« Vastaus #34 : 05.09.06 - klo:19:06 »

Hyvä alku jos pihakoivuun itse kiipeää reippaasti
Kirjattu
    "Kissoja vihaavat ihmiset syntyvät seuraavassa elämässä hiiriksi."   (Faith Resnick)     

Ikka

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2 597
Vs: Pikku kurren seikkailu
« Vastaus #35 : 05.09.06 - klo:19:17 »

Marle, luin linkkisi tiedot ja olen lukenut niin kirjoista kuin netistä. Mitään tyhjentävää en ole löytänyt. Olen tehnyt sen johtopäätöksen kuitenkin, että tuo Pikku Kurre on yli 6-viikkoinen eli emo ei enää imetä. Pikkuisella on tuuhea häntä ja isot silmät auki. Se kiipesi ketterästi pihakoivuun korkealle.
Jos ei tämän illan aikana löydy mitään ratkaisevaa vastausta, mitä voisin tehdä, minun on huomenna päätettävä itse. Kissat niin kauan sisällä,kun löydän Pikku Kurrelle turvallisen paikan. Pihamme ei ole turvallinen muutenkaan noin pienille. Traktorit kulkevat pihan poikki ,samoin joku aina tulee autolla.
Saattaisin viedä Pikku Kurren toiselle puolelle mäkeä tai tiemme päässä olevan autiotalon pihapiiriin. Sinne on matkaa n. 1 km. Jättäisin varmaankin ruokaa ja juomaa.Jos se on järkevää. En halua, että Pikku Kurre leimautuu ihmisiin.
Kirjattu

anja

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 4 708
  • ciao, Firenze, Italy
Vs: Pikku kurren seikkailu
« Vastaus #36 : 05.09.06 - klo:19:44 »

Toivon niin koko sydämestäni, että Ikan pikkukurre selviytyisi! Ja uskon, että Ikka teet oikein kun et halua, että se leimautuisi ihmisiin, kun niitä on niin monenlaisia..Ei varmaan auta muu kuin antaa luonnon mennä omaa kulkuaan, yrittämällä tietysti vähentää vaaroja..Voi miten muistan oman kurreni, ja kun se karkasi..itkin pari viikkoa..Mutta ne vieraantuvat nopeasti emostaan. Tsemppiä pikkuiselle! [:-)]
Kirjattu

Rouva Hömötiainen

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 7 645
  • Tallinn, Estonia
Vs: Pikku kurren seikkailu
« Vastaus #37 : 05.09.06 - klo:20:47 »

Noita pikkuisia meidänkin pihapiirissä on. Tämän kesän poikasia ainakin kaksi.
Luulisin, että emot eivät enää pahemmin välitä. Pikkuisten täytyy varmasti jo omaa pesää rakentaa - en tiedä.

Meillä on pihakeinussa se Olli Oravan ruokinta-automaatti, jonka lahjaksi sain. Siellä on katon alla pähkinää tarjolla.

Tänään siinä oli kaksi pikkuista. Toinen osasi sitä käyttää, eli nostaa sen katon auki ja hakea pähkinät sieltä. Toinen ei vielä osannut. Se eni sen katon päälle, haisteli ja ajoi sitä toista pikkuista pois.
Se toinen osasi jo katon aukaista ja luikkasi sinne katon alle kokonaan piiloon - pähkinöitä syömään.
Raotin varovasti kantta ja siellähän se pikkuinen tyytyväisenä pähkinöitä söi eikä edes pelännyt! [:-DD] [:-DD]
Kirjattu

Mesis

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 50 901
Vs: Pikku kurren seikkailu
« Vastaus #38 : 05.09.06 - klo:20:52 »

Ilkka Koivisto tietäisi jotain kurreista, MUTTA miten häneen saa yhteyden, onkin toinen juttu. Ihana on pikku-kurre.
Kirjattu

Rouva Hömötiainen

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 7 645
  • Tallinn, Estonia
Vs: Pikku kurren seikkailu
« Vastaus #39 : 05.09.06 - klo:20:53 »

Toivon niin koko sydämestäni, että Ikan pikkukurre selviytyisi! Ja uskon, että Ikka teet oikein kun et halua, että se leimautuisi ihmisiin, kun niitä on niin monenlaisia..Ei varmaan auta muu kuin antaa luonnon mennä omaa kulkuaan, yrittämällä tietysti vähentää vaaroja..Voi miten muistan oman kurreni, ja kun se karkasi..itkin pari viikkoa..Mutta ne vieraantuvat nopeasti emostaan. Tsemppiä pikkuiselle! [:-)]

Näin minäkin olen ymmärtänyt, eivät kovin kauan emot ruoki. On siitä vaan lähdettävä selviämään itsenäisesti.
Nämä meidänkin pihan pikkuiset ovat jo selvästi itsenäisiä. Kyllä myös selviävät. Uskoisin, että niiden on myös tehtävä talvipesät aivan itse. Siksi vienkin kissojen karvoja tuonne ulos oksan hankaan, että siitä voi valita pesämateriaalia.
Ei niillä oravamammoilla taida kovin kauan olla äitiys- tai kotihoidontukea! Lapset maailmalla ja kohta taas uusi pesue alulle!
Kirjattu

Ikka

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2 597
Vs: Pikku kurren seikkailu
« Vastaus #40 : 05.09.06 - klo:21:16 »

Kiitos kaikista kommenteista. Olen jo lähes päätökseni tehnyt. Olen myös käynyt jo monta kertaa katsomassa, kuinka Pikku Kurre nukkuu seinänurkassa pannuhuoneen ja varsinaisen talon muodostamassa kulmassa. Siellä nurkassa minulla on ollut jostakin syystä säilössä fanerilevyn palanen ja pesuvati. Asetin ne nyt niin, että Pikku Kurrelle tuli sellainen kolo, jossa yön pitäisi mennä lämpöisesti, sateen suojassa ja turvallisestikin.Menoaukon eteen laitoin ruokaa ja juomaa.
Aamulla toivon , että Pikku Kurre suostuu vielä tulemaan hanskoihini. Olen varannut sille pahvilaatikon, johon laitoin muutaman ilmareiän sekä valmiiksi murskattuja pähkinöitä ja kaurahiutaleita purkkiin. Aamulla on tarkoitukseni viedä Pikku Kurre toiselle puolelle mäkeä setäni liiterin taakse. Siellä on lämmin paikka ja turvakoloja paljon. Eikä ole välittömässä läheisyydessä kissoja, ei ajeta traktorilla eikä autolla aivan läheltä.Liiteriinkin pääsee suojaan tai puupinojen koloihin. Eivät pääse pohjoistuulet, kun mäki on siellä puolella etelään.
Voi, että nyt huolettaa. Kun en myöskään ole 100% varma, onko pikkuinen jo itsenäinen joka tavalla.Aamulla kun tulisi luokseni heti, niin veisin pikkuisen turvallisempaan paikkaan.
Kerron kyllä huomenna, miten kävi.
Kirjattu

Jarmo

  • Konkari
  • *****
  • Paikalla Paikalla
  • Viestejä: 58 270
  • Säkylä ** älykäS
Vs: Pikku kurren seikkailu
« Vastaus #41 : 05.09.06 - klo:21:24 »

Odotellaan mielenkiinnolla ja toivotaan parasta
Kirjattu
    "Kissoja vihaavat ihmiset syntyvät seuraavassa elämässä hiiriksi."   (Faith Resnick)     

Sus

  • Vieras
Vs: Pikku kurren seikkailu
« Vastaus #42 : 05.09.06 - klo:21:37 »

Voi, niin lutuvaavakurre on Ikan kuvissa.  [:-)]

Tuli mieleen, että mitenhän se "miun kurre" voi, se joka löytyi naapurin pihasta kesällä. Siis ihan kamalan pieni 10-senttinen gerbiilinkokoinen, silmät kiinni ja mönki vaan. Niin pieni vaava. Senhän haki täältä eläinsuojeluyhdistyksen ihminen, kun soitin, semmoinen ihminen, joka on ennenkin näitä pelastellut. Ois kiva tietää kurren kuulumiset, mutkun pelottaa sekin, mitä ne kuulumiset on, että kuinkahan kävi. Vaikka toiveet oli kyl korkealla, tämä ihminen sanoi, että vaikuttaa hyväkuntoiselta.

Mut niin pieni oli...
Kirjattu

telkkinen

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 24 141
  • Lahti
Vs: Pikku kurren seikkailu
« Vastaus #43 : 05.09.06 - klo:23:04 »

Ikka...voisit soittaa jonkun koulun bilsan maikalle ja kysyä onko hänellä kyseiseen asiaan mitään tietoa.Itse olen joskus näin toiminut.Selittänyt asiani ja kysynyt onko ko.henkilöllä aikaa ja halua selittää tälläiselle tietämättömälle ihmiselle jostain eläinlajista ja aivan mieluusti olen saanut kuulla vastaukset esittämiini kysymyksiini..suosittelen.Minulla on tapana sanoa,että hätä keinot keksii....
Kirjattu
Minun elämäni yhtenä johtotähtenä on ollut: kun unohtaa sen, mitä ei voi muuttaa, on onnellinen.
Arvo Ylppö

Piipero

  • Seniori
  • ****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 479
  • Kissat jättävät tassunjälkensä sydämeesi
Vs: Pikku kurren seikkailu
« Vastaus #44 : 06.09.06 - klo:08:28 »

Yksi vaihtoehto olisi soittaa Korkeasaareen, hehän ottavat nykyään hoitaakseen luonnonvaraisia
eläimiä. En tarkoita tietenkään että Ikan pitäisi kiikuttaa kurre sinne, mutta saisi neuvoja.
Muistaakseni syyskuun alusta heillä on tämä hoitojuttu alkanut ja jos ei ole vielä niin
sieltä saa ainakin varmasti sen ihmisen puhelinnumeron jolle pari kesää sitten meni se meidän pihalta
löytynyt siilinpoikanen hoidettavaksi.
Kirjattu
 

Sivu luotiin 0.167 sekunnissa. 22 kyselyä tietokannasta.