Pönttöfoorumi

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: Koska aiotte aloittaa lintujen ruokinnan?  (Luettu 2574 kertaa)

Henri

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 10 832
  • Pirkanmaa
Koska aiotte aloittaa lintujen ruokinnan?
« : 04.09.06 - klo:15:52 »

Itse aion lokakuussa, mutta jos syyskuu on tavallista kylmempi, niin kyllä laitan laudalle ruokaa jo silloin! Yks päivä kävi hömötintti jo lähi puussa katsomassa, joko on ruokaa!  :-)) :-)) :-))
Kirjattu

Tiina

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 16 556
  • Lahti
Vs: Koska aiotte aloittaa lintujen ruokinnan?
« Vastaus #1 : 04.09.06 - klo:15:55 »

Vähän on jo auringonkukansiemeniä tarjolla. Ja ainakin sinitintille kelpasi hyvin.
Kirjattu
"Ehjimmät meistä on sirpaleista tehty"-Tommy Tabermann-

puppu

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 4 096
Vs: Koska aiotte aloittaa lintujen ruokinnan?
« Vastaus #2 : 04.09.06 - klo:16:03 »

Ei kerrota isännälle, mutta ostin tänään pari pientä auringonkukansiemenpussia ja pussin pähkinöitä  [:-DD] [:-DD]
Kirjattu

Tiina

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 16 556
  • Lahti
Vs: Koska aiotte aloittaa lintujen ruokinnan?
« Vastaus #3 : 04.09.06 - klo:16:15 »

Ei kerrota isännälle, mutta ostin tänään pari pientä auringonkukansiemenpussia ja pussin pähkinöitä  [:-DD] [:-DD]

Sitten vaan laitat johonkin salaiseen paikkaan ruokapöydän tarjolle jottei isäntä huomaa.  [:5]
Kirjattu
"Ehjimmät meistä on sirpaleista tehty"-Tommy Tabermann-

Kaija

  • Aluevalvoja
  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 25 368
  • Elimäki & Orihuela Costa
Vs: Koska aiotte aloittaa lintujen ruokinnan?
« Vastaus #4 : 04.09.06 - klo:16:16 »

Meillä ravintolan asiakkaat alkoivat toissa viikolla vaatia ruokaa ja nyt on siitä asti ollut pähkinää tarjolla ja hiukan rasvarouhetta. En kuitenkaan ota nyt paineita, että ruokaa pitäisi olla koko ajan tarjolla; monenäköistä hönniäistä vielä lentelee ilmassa. Eli pähkinät saavat välillä loppuakin. Mutta kun kelit kylmenee, aloitetaan ihan tosissaan. Viime vuotinen "lintuansari" oli puuvajassa majaileville hiirille (?) liian hieno homma. Nyt suunnitteilla tuon vanhan tiiligrillin päälle joku harakka-suojattu, katettu systeemi ja mahdollisesti jos vaikka siihen saisi lintulauta-kamerankin????

Töyhtis

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 4 595
  • Hämeen hidas
Vs: Koska aiotte aloittaa lintujen ruokinnan?
« Vastaus #5 : 04.09.06 - klo:16:43 »

Sitten kun tulee ensimmäiset pakkaset...sillai olen joka vuosi tehnyt. Vielä on linnuilla paljon syötävää luonnossa.
Kirjattu

Jarmo

  • Aluevalvoja
  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 58 179
  • Säkylä ** älykäS
Vs: Koska aiotte aloittaa lintujen ruokinnan?
« Vastaus #6 : 04.09.06 - klo:17:29 »

Vähän on ruokaa jo tarjolla
Kirjattu
    "Kissoja vihaavat ihmiset syntyvät seuraavassa elämässä hiiriksi."   (Faith Resnick)     

puppu

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 4 096
Vs: Koska aiotte aloittaa lintujen ruokinnan?
« Vastaus #7 : 04.09.06 - klo:17:36 »

Minä olen joka vuosi aikasentanut ja aikasentanut ruokintaa... pian en lopeta ennää olleskaan  [:-I] :-)) .
Tiedän että nyt on ihan liian aikaista, vaan minkäs teet kun mieli tekkee  [:-)]
Kirjattu

telkkinen

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 24 056
  • Lahti
Vs: Koska aiotte aloittaa lintujen ruokinnan?
« Vastaus #8 : 04.09.06 - klo:17:52 »

Pienimuotoisesti olen minäkin ruokintaa aloitellut....Mutta vasta kun ilmat kunnolla kylmenevät sitten alkaa täysi hönkä ruokintaan.
Kirjattu
Minun elämäni yhtenä johtotähtenä on ollut: kun unohtaa sen, mitä ei voi muuttaa, on onnellinen.
Arvo Ylppö

terttukaarina

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 6 374
  • Oulun lääni
Vs: Koska aiotte aloittaa lintujen ruokinnan?
« Vastaus #9 : 04.09.06 - klo:17:55 »

Olemme ruokkineet koko kesän, vaikka ei tarvitsisi. (Ilkka Koivistokin kertoi kerran tv-ohjelmassa ruokkivansa koko kesän...).  Auringonkukan siemeniä on mennyt monta säkkiä.....
Pihalla on ollut paljon lintuja ja oravia. On niitä niin mukava katsella!

Kirjattu

Mesis

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 50 817
Vs: Koska aiotte aloittaa lintujen ruokinnan?
« Vastaus #10 : 04.09.06 - klo:18:26 »

Jos kerran Ilkka Koivisto on sitä mieltä, että voi koko kesän ruokkia, niin sitten voi ruokkia. Hän jos kuka tietää. Olen vaan jostain joskus lukenut tai kuullut, että muuttolinnut pitkittävät lähtöään jos täällä on ruokaa tarjolla. -Ei kai siinä mitään perää sitten ole. [:-I]
Kirjattu

-muru-

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 7 768
  • Kotka
Vs: Koska aiotte aloittaa lintujen ruokinnan?
« Vastaus #11 : 04.09.06 - klo:18:47 »


  Minäkin laitoin tänään rasvapalleron palleroautomaattiin. Mahtuisihan siihen useampikin ,
mutta yksi saa vielä riittää.
   Oli niin kova tuuli ja satoi ja tintit olivat tukka tuulessa tuossa ikkunan takana joten hellyin.
 Ja hyvin kelpasi. Vähän tuossa yrittivät lisääkin tilailla , mutta en ollut näkevinäni ikkunan
takana harrastettua lentoakrobatiaa.
    Jos huomennakin sadetta ja tuulta , niin ehkäpä taas saavat aamupalansa.

Varsinaisen ruokinnan aloitan ilmoista riippuen ehkä lokakuulla.

     Pähkinöitä olen aina silloin tällöin antanut nokan eteen heittäen kun ovat tulleet aivan
jalkoihin pyytämään , tintit.
       
Kirjattu

Palokärki

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 642
Vs: Koska aiotte aloittaa lintujen ruokinnan?
« Vastaus #12 : 04.09.06 - klo:18:50 »

Minä aloitan jo marraskuun alussa. Aikaisemmin se on vain haitaksi
Kirjattu

kati

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 11 063
  • Ahmattitoukka Kymenlaakson perukoilta
Vs: Koska aiotte aloittaa lintujen ruokinnan?
« Vastaus #13 : 04.09.06 - klo:19:50 »

Aloittelin jo, pähkinää ja auringonkukkaa. Hirmusesti oli tirppui tänään. Mitä haittaa niistä tinteille ja viherpeipoille? Vaan jos tosiaan on haittaa, niin harmittaa, että nyt jo aloitin, mutta aloitettu mikä aloitettu.
Kirjattu
Syödä vai nukkua? Kas siinä pulma.

Jarmo

  • Aluevalvoja
  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 58 179
  • Säkylä ** älykäS
Vs: Koska aiotte aloittaa lintujen ruokinnan?
« Vastaus #14 : 04.09.06 - klo:19:57 »

Omasta mielestä ei ole ruokinnasta haittaa, mutta se onkin vain oma mielipide.
Kirjattu
    "Kissoja vihaavat ihmiset syntyvät seuraavassa elämässä hiiriksi."   (Faith Resnick)     

puppu

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 4 096
Vs: Koska aiotte aloittaa lintujen ruokinnan?
« Vastaus #15 : 04.09.06 - klo:20:16 »

Minä aloitan jo marraskuun alussa. Aikaisemmin se on vain haitaksi
Kerros mitä haittaa siitä on jos nyt aloittelee, tai esim. lokakuun alusta. Viime vuonna aloitin syyskuun puolessa välin, enkä huomannut mitään mikä olisi haitannut. Aiemmin olen aloittanut myöhemmin. Nyt tänään annoin ekat auringonkukan siemenet, vaikkakin ihan vain pikkasen.

Olen keskustellut myös aiemmin yhden tosi himobongarin kanssa joka sanonut että jos hällä vaan olisi varaa niin syöttäisi koko vuoden lintuja.

Itse aikaisemmin luulin että jos aloittaa liian aikaisin niin saattaa muuttolintujen lähtö jäädä liian myöhäiseen ajankohtaan  kun ovat hyvät apajat löytäneet, vaan en enää usko siihenkään. Kati on syöttänyt jo jonkin aikaa lintuja, mutta tuskin siellä mitään muuttolintuja on käynyt popsimassa einestä, vain ne tavan tirpukat jotka käyvät talvellakin.

Eli mitä haittaa on jos nyt aloittaa ruokinnan, kertokaa tyhmälle  [:-I]
Kirjattu

Jarmo

  • Aluevalvoja
  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 58 179
  • Säkylä ** älykäS
Vs: Koska aiotte aloittaa lintujen ruokinnan?
« Vastaus #16 : 04.09.06 - klo:20:28 »

Täällä ruokinnalla viherpeippoja, talitiaisia, sinitiaisia ja muutama peippo ja punarinta pari vihervarpusta ja hömötiainen, käpytikka käy välillä.

On nuoren näköisiä lintuja ja on aikuisia
Ei haittaa ruokinnasta
Kirjattu
    "Kissoja vihaavat ihmiset syntyvät seuraavassa elämässä hiiriksi."   (Faith Resnick)     

Rouva Hömötiainen

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 7 645
  • Tallinn, Estonia
Vs: Koska aiotte aloittaa lintujen ruokinnan?
« Vastaus #17 : 04.09.06 - klo:20:49 »

Huh huh, aloitin jo! Kuten tuolla kerroin, saimme pihaamme ihan oikeasti hienon ruokinta-automaatin. Siis todella ison, jonne mahtuu kerralla auringonkukkaa ja pähkinää valtavasti. Tänään täytin sen ensi kertaa. Katsotaan, kuinka kauan menee kun on seuraavan kerran täytettävä.

Tiaiset ovat selvästi lisääntyneet, myös oravat. Ehkäpä rupeavat ruoan perään jo tulemaan.
Kirjattu

kati

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 11 063
  • Ahmattitoukka Kymenlaakson perukoilta
Vs: Koska aiotte aloittaa lintujen ruokinnan?
« Vastaus #18 : 05.09.06 - klo:07:56 »

Tuosta miun ruokinnasta vielä. Enää ei kuulu punarintojen tiksutusta, ovat tainneet siirtyä etelämpään jo. Yksittäisiä peippoja silloin tällöin täy, mutta niitä on ollut muinakin talvina, kun ruokinnan olen aloittanut myöhemmin.
Kirjattu
Syödä vai nukkua? Kas siinä pulma.

puppu

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 4 096
Vs: Koska aiotte aloittaa lintujen ruokinnan?
« Vastaus #19 : 05.09.06 - klo:07:59 »

Hömpät saapuivat heti aamusta ruokintapaikoille  :-)) . Kolme neljä päivää päivä sitten kuului eka äänet.
On ne niiiiin ihania  :-)) :-))
Kirjattu

terttukaarina

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 6 374
  • Oulun lääni
Vs: Koska aiotte aloittaa lintujen ruokinnan?
« Vastaus #20 : 05.09.06 - klo:08:06 »

Rouva Hömötiainen!
Laita kuva uudesta ruokinta-automaatistanne. Olisi kiva nähdä.
Meidän on myös iso, mutta mielestäni ei oikein käytännöllinen, mutta en
uskaltanut sanoa rakentajalle.... olisi voinut jäädä saamatta koko automaatti.
Kirjattu

puppu

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 4 096
Vs: Koska aiotte aloittaa lintujen ruokinnan?
« Vastaus #21 : 05.09.06 - klo:08:08 »

Laittakaa kuvia ruokintapaikoista tänne

http://www.ponttokamera.net/foorumi4/index.php?topic=1047.0

ovat sitten yhdessä ja samassa paikassa kaikki.
Kirjattu

Kahluri

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 598
  • Päijät-Häme
    • Täällä
Vs: Koska aiotte aloittaa lintujen ruokinnan?
« Vastaus #22 : 05.09.06 - klo:15:04 »

Yhdessä kirjassa luki että ''linnut löytävät kesällä ruokansa itse, joten kesäruokinta on tarpeetonta'', elikkä niitä ilmeisesti voi kesälläkin ruokkia!  [:-)]
Kirjattu

Jani

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 3 058
Vs: Koska aiotte aloittaa lintujen ruokinnan?
« Vastaus #23 : 05.09.06 - klo:15:14 »

Vähän säiden mukan olen aloittanut ruokinnan.
Nyt tässä meidäkin piha-alueella se on kielletty, viime talvisen Lintuflunssa hysterian takia... sekä hiiriä muka nähty, joita itse kumma kyllä en ole nähnyt.

Syys-Lokakuulla aloittanut yleensä, vähän miten yöt kylmenee ja päivätkin
ja myös sorsia olen ruokkinut vuosikausia jo Oulujoessa, sekin harrastus on Oulussa rajoitettu nyt mah.pieneksi kieltojen tauluja joka paikassa..
monta tarinaa oisi tuostakin aiheesta, mut olkoot nyt.
Kirjattu
#Jani#

puppu

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 4 096
Vs: Koska aiotte aloittaa lintujen ruokinnan?
« Vastaus #24 : 05.09.06 - klo:15:17 »

Voi vitsi, töyhtötiainenkin tuli pihalle. Enpäs ole sitä nähnyt kuin kevällä viimeksi  :-)) .

Isäntä vähän pyöritteli silmiään  [:-I] eilen kun kerroin aloittaneeni pienimuotoisesti ruokinnan.
No, onneksi tuo on tottunut mun kotkotuksiin  [:-DD] [:-DD]
Kirjattu

Kahluri

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 598
  • Päijät-Häme
    • Täällä
Vs: Koska aiotte aloittaa lintujen ruokinnan?
« Vastaus #25 : 05.09.06 - klo:15:27 »

Meinasin laittaa pikkuruokinnan pystyyn, mutta huomasin että ei ole siemeniä! Pitää tänään käydä ostamassa  [:-)]
Kirjattu

Henri

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 10 832
  • Pirkanmaa
Vs: Koska aiotte aloittaa lintujen ruokinnan?
« Vastaus #26 : 05.09.06 - klo:15:50 »

Täytyykin pestä lintulaudat, ennenkuin alan ruokkia! Ovat aika likaisia!  [:-)] [:-)]
Kirjattu

Matkijalintu

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 671
Vs: Koska aiotte aloittaa lintujen ruokinnan?
« Vastaus #27 : 05.09.06 - klo:16:35 »

Marraskuussa, ehkä joulukuun alussa. Ruokin helmikuun loppuun. Varpusia, kardinaaleja ja semmosiia käy. Kyyhkyt laudan alla nokkimassa maasta.
Kirjattu

Palokärki

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 642
Vs: Koska aiotte aloittaa lintujen ruokinnan?
« Vastaus #28 : 05.09.06 - klo:18:32 »

Ruokintojen ruoka on yksipuolista. Linnut tulevat helpon ruuan perässä ruokinnoille vaikka luonnossa olisi vielä paljon monipuolisempaa ruokaa. Varsinkin pesimä aikana ruokintaruoka haittaa poikasten kehitystä.
« Viimeksi muokattu: 05.09.06 - klo:20:42 kirjoittanut Palokärki »
Kirjattu

Deb

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 24 807
  • ***Keiju***
Vs: Koska aiotte aloittaa lintujen ruokinnan?
« Vastaus #29 : 05.09.06 - klo:18:46 »

Nyt olen lukenut tästä ketjusta vain ensimmäisen sivun, mutta palaan tähän vielä paremmalla ajalla lukemaan.

Me aloitamme linnujen ruokinnan yleensä vasta ensilumen tultua tai sitten heti, kun säät viilenevät niin, ettei enää ole linnuille kunnolla syömistä.
Yleensä myös varmistamme, että kaikki muuttavat lintulajit olisivat poistuneet tältä alueelta.
Punarinta on yleensä sellainen, joka voi viipyä täälläkin pidempään, ennen etelään siirtymistä. Varovainen saa olla tuon kanssa, ettei vain jäisi tänne ruokinnan turvin, koska täällä talvi on todella talvi.

Nyt odotellaan vain ilmojen kunnolla viilenemistä ja sitten pikkuhiljaa aloitellaan lintujen ruokintaa. [:-)]
Kirjattu
Deb Keski-Suomesta

Kahluri

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 598
  • Päijät-Häme
    • Täällä
Vs: Koska aiotte aloittaa lintujen ruokinnan?
« Vastaus #30 : 06.09.06 - klo:08:18 »

Esim. harmaapäätikalle on parasta olla talipötkö tarjolla tossa lokakuussa, kun se
alkaa ruokaa pihoilta hakemaan.

Ihan äsken kuului pellon toiselta puolelta harmisken huuto! Ilmeisesti vihjaili että pistäs talipötkö riippumaan!  :-)) :-))
Kirjattu

hiirulainen

  • Tulokas
  • *
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 3
Vs: Koska aiotte aloittaa lintujen ruokinnan?
« Vastaus #31 : 06.09.06 - klo:21:21 »

Lokakuu on minun aloitusaikani, vielä sittenkin kerkiää tuhlaamaan monta säkkiä linnunruokaa
Kirjattu

Henri

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 10 832
  • Pirkanmaa
Vs: Koska aiotte aloittaa lintujen ruokinnan?
« Vastaus #32 : 07.09.06 - klo:07:31 »

Totta, hiirulainen!  Monta säkkiä menee linnunruokaa, aloitti sitten koska vaan!  :-)) :-)) :-))
Kirjattu

Marfa

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2 663
Vs: Koska aiotte aloittaa lintujen ruokinnan?
« Vastaus #33 : 07.09.06 - klo:08:57 »

Yleensä aloitan ruokinnan siinä lokakuun puolenvälin tienoilla, riippuu täysin ilmoista. Toivottavaa olisi, että kesän muuttolinnut olisivat silloin lähteneet.  [:-)]
Kirjattu

makele

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1 153
  • vallis gratiae
Vs: Koska aiotte aloittaa lintujen ruokinnan?
« Vastaus #34 : 08.09.06 - klo:19:12 »

Varmaan joskus marraskussaa tai sitten kun pysyvälumi tulee ja linnut eivät voi enää kaivaa ruokaa lumen alta...
Kirjattu

Kahluri

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 598
  • Päijät-Häme
    • Täällä
Vs: Koska aiotte aloittaa lintujen ruokinnan?
« Vastaus #35 : 08.09.06 - klo:20:13 »

Ostin äsken pähkinää ja murskasin ne ja huomenna aion parvekkeelle laittaa pienen lintulaudan  [:-)]
Kirjattu

Piipero

  • Seniori
  • ****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 479
  • Kissat jättävät tassunjälkensä sydämeesi
Vs: Koska aiotte aloittaa lintujen ruokinnan?
« Vastaus #36 : 08.09.06 - klo:21:23 »

Oravia on ruokittu koko kesä, pähkinät olleet semmoisessa boxissa josta ne osaavat hakea.
Yhtenä päivänä oli kansi poissa, kumma juttu ei mistään löydy, ei naapurinkaan pihalta. Nyt sieltä
sitten linnutkin ovat hakeneet pähkinöitä tyytyväisenä, kun ei kantta ole.
Sitten kummallinen juttu, muutaman viikon on pihallamme käynyt yksinäinen varpunen, se on
tosi kesy ja täysin mykkä! Nokkaa aukoo mutta ääntäkään ei tule. Ollaan miehen kanssa ajateltu
että jospa muut sitä syrjivät kun se ei ääntele.
Nähtävästi se yöpyy ulko-oven yläpuolella olevassa teko muratissa. Tänäänkin se pihalle lehahti
kun menin ja oli niin odottavan näköinen että hain sille leivänmuruja, joita alkoi sitten syömään.
En tiedä miten parvilinnut pärjää yksinään mutta täytyy sitä vaan ruokkia niin jospa selviää.
Kirjattu

Parus Major

  • Aluevalvoja
  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 4 668
  • Pori
Vs: Koska aiotte aloittaa lintujen ruokinnan?
« Vastaus #37 : 08.09.06 - klo:21:48 »

Ei ainakaan vielä. Luonnosta löytyy vielä linnuille luontaista ruokaa runsaasti.
Debin ja makelen tapaan en kovasti kiirehdi.
Lähiviikkoina yritän hakea tuolta metsästä jonkun hienon ruokintapuun eli oksankarahkan tai pienen kuivuneen puun. Ja isken sen maahan hyvissä ajoin ennen pakkasia.
Ruokinnan aloitan kun tulee ensimmäiset pakkaset karkoittamaan hyönteiset ja maa jäätyy tai saa lumipeitteen.
Tällöin oletettavasti viimeisetkin muuttovaiston omaavat rastaat, punarinnat ja muut riskitalvehtijat ovat suunnanneet talvehtimisalueilleen, eivätkä jää helpon ruuan takia ainakaan talvehtimaan. [:-)]
Kirjattu
- tartu hetkeen -

tuulia

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1 517
Vs: Koska aiotte aloittaa lintujen ruokinnan?
« Vastaus #38 : 08.09.06 - klo:22:43 »

Olen koko kesän vienyt rouhittuja pähkinöitä lintulaudalle kun siinä on käynyt oravia poikasineen ja punatulkkupari kävi koko kesän ja toivat vielä poikasensakin syömään. Olisiko siitä jotain haittaa, olen tehnyt samoin joka kesä. Talvella sitten aloitan lisäksi auringonkukan siemenillä, talipalloilla ja kauralyhteillä syöttämisen.
Kirjattu

Jarmo

  • Aluevalvoja
  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 58 179
  • Säkylä ** älykäS
Vs: Koska aiotte aloittaa lintujen ruokinnan?
« Vastaus #39 : 08.09.06 - klo:23:16 »

Täälläkin kesällä melkein aina jotain pientä murusta tarjolla ja oravalla tieysti oma automaatti
Kirjattu
    "Kissoja vihaavat ihmiset syntyvät seuraavassa elämässä hiiriksi."   (Faith Resnick)     

Marle

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 22 298
Vs: Koska aiotte aloittaa lintujen ruokinnan?
« Vastaus #40 : 09.09.06 - klo:00:49 »

Luonnosta löytyy vielä siemeniä yms.  [:-)]
Kirjattu

Visertäjä

  • Jäsen
  • **
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 71
Vs: Koska aiotte aloittaa lintujen ruokinnan?
« Vastaus #41 : 09.09.06 - klo:09:13 »

Olen jatkuvasti ruokkinut. Tutut biologit ovat vain korostaneet ettei sitten saa lopettaa kun kylmä kausi alkaa...En VOI kieltäytyä tällaisesta ilosta. Kyllä ne tiput lähtevät ja kunto on kova!
Viseräjä
Kirjattu

käenpiika

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 6 739
  • -Jynx torquilla-
Vs: Koska aiotte aloittaa lintujen ruokinnan?
« Vastaus #42 : 09.09.06 - klo:09:29 »

Täälläkin olen melkein koko kesän ajan jotain murua antanut.Ensisijaisesti kyllä oraville,mutta siinä samalla linnutkin ovat saaneet osansa.Ja Ilkka Koiviston mukaan voi lintuja ruokkia myös kesäaikaan.Ja olen myös  antanut pullanmurujen lisäksi jonkin verran auringonkukansiemeniä.Ja on ollut hauskaa seurata,kun oravat ovat tehneet "ruokajemmoja" mitä hassuimpiin paikkoihin.Kuten mm.isoihin kukkaruukkuihin,joissa on kukkii  kesäkukkia.Ne vain kyllä on pakkasten tultua tyhjennettävä kukista ja mullasta koska muuten jäätyessään ruukut halkeavat.Myös männynrungon kuoren eli kaarnan väliin on "siemenjemmoja" oravat tehneet.Ja monen muuhunkin paikkaan  [:-)] [:-I] [:-)]
Kirjattu

kati

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 11 063
  • Ahmattitoukka Kymenlaakson perukoilta
Vs: Koska aiotte aloittaa lintujen ruokinnan?
« Vastaus #43 : 09.09.06 - klo:14:09 »

Onpa lohduttavaa kuulla, että on muitakin jotka joko ovat ruokkineet koko kesän tai nyt jo aloittaneet. Aloin jo tuntea itseni suureksi syntiseksi, kun ruokinnan aloitin pikkuhiljaa. Enää en tunne, en suostu olemaan syntinen tämän takia  :-))
Kirjattu
Syödä vai nukkua? Kas siinä pulma.

Kaija

  • Aluevalvoja
  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 25 368
  • Elimäki & Orihuela Costa
Vs: Koska aiotte aloittaa lintujen ruokinnan?
« Vastaus #44 : 09.09.06 - klo:14:14 »

Meillä tarjolla vain pähkinää ja pihalla vain nuo "vakkarit", eli harakat, pikkuvarpuset, sinitintit ja talitintit. Ei siis vaaraa, että ruoan takia joku ei ymmärtäisi lähteä muuttomatkalle. Harakat tosin voisivat ottaa menolennon etelän maille tai ihan minne vaan  [:-I]
Mutta kylläpä tuo pienimuotoinenkin ruokinta on tuonut eloa ja mukavaa seurattavaa pihalle!  :-))

Kahluri

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 598
  • Päijät-Häme
    • Täällä
Vs: Koska aiotte aloittaa lintujen ruokinnan?
« Vastaus #45 : 09.09.06 - klo:14:45 »

Nyt pelkkää auringonkukansiementä ruokinnalla, harvinaistalvehtijat ei tykkää niistä kaiketi, elikkä ei syytä huoleen  [:-)]
Kirjattu

makele

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1 153
  • vallis gratiae
Vs: Koska aiotte aloittaa lintujen ruokinnan?
« Vastaus #46 : 09.09.06 - klo:15:00 »

Viime syksynä tuli kerättyä pihlajan marjoja ja niitä vielläkin pakasteessa linnuille. Tänä syksynä olisi tarkoitus kerätä jonkin verran tammenterhoja tai pähkinä pensaan pähkinät....
Kirjattu

Kahluri

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 598
  • Päijät-Häme
    • Täällä
Vs: Koska aiotte aloittaa lintujen ruokinnan?
« Vastaus #47 : 09.09.06 - klo:15:03 »

täällä pihlajanmarjoja kerätty muovipussillinen, tarkoitus vielä enemmän kerätä
Kirjattu

emo

  • Vieras
Vs: Koska aiotte aloittaa lintujen ruokinnan?
« Vastaus #48 : 09.09.06 - klo:15:28 »

Mä laitoin pari talipalloa viimeviikolla ja ,uutamat talitiaiset siinä onkin ahkerasti käyneet.
Mutta mutta kunhan nuo talipallot loppuu niin odottelenpa sitten loka marraskuulle ennen kuin aloitan ruokinnan täysillä.
Meinaan harakan peijoonit valloittavat koko pihan ja yrittävät mitä omituisimmilla keinoilla päästä palloon käsiksi.
Ja lisäksi sotkevat pihan,terassin,kukkaruukut ja kalusteet ulosteillaan.
Ei muuten mutta kun olisi vielä tarkoitus siellä pihalla oleskella ja laitttaa syyskuntoon ja osa tavaroista sisällekkin.

Talvella se ei haittaa kun pihalla ei olla.
Tosin siinäkin olin vähän kahden vaiheilla että ruokinko lintuja tänä vuonna ollenkaan koska sitten ei päästä pojan kanssa tuohon takapihalle leikkimään,kun ei innosta linnunkakkojen seassa leikkiä kun on niin pieni piha että pitää valita jompsinkumpsin,joko ruokin lintuja tai leikin pojan kanssa pihalla.
Päädyin kuitenkin siihen tulokseen että lintujen seuraaminen on kuitenkin talvella niitä harvoja ilojani ja tuo vaihtelua ja mielenkiintoa päiviini.
Lapsen kanssa voidaan touhuta etupihallakin ja taloyhtiön pihalla
Matotkin voi heittää taloyhtiön telineille tuulettumaan kun tähän asti olen pihalle heittänyt lumihankeen.

Nyt pitäis vielä miettiä että miten saisin linnut lähelle ikkunaa jotta ne näkisi paremmin mutta niin ettei sisällä liikkuminen aja niitä pois [NUT] kas siinäpä pulma
Kirjattu

Jarmo

  • Aluevalvoja
  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 58 179
  • Säkylä ** älykäS
Vs: Koska aiotte aloittaa lintujen ruokinnan?
« Vastaus #49 : 09.09.06 - klo:15:33 »

jos ruokinta on lähellä ikkunaa, aika lähellä on minullakin niin liikkua pitää varovasti eivät linnut pelästy.

harakoita ei ole omalla pihalla näkynyt pariin kuukauteen, viime kuun harakkapinnakin jäi puuttumaan
Kirjattu
    "Kissoja vihaavat ihmiset syntyvät seuraavassa elämässä hiiriksi."   (Faith Resnick)     

Mesis

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 50 817
Vs: Koska aiotte aloittaa lintujen ruokinnan?
« Vastaus #50 : 09.09.06 - klo:15:40 »

Kirjoitin eka sivulla, että olen lukenut tai kuullut, että muuttolinnut pitkittävät lähtöään jos alkaa aikaisin ruokkimaan. Katille ja muillekin haluan sanoa, että en missään nimessä halunnut syyllistää ketään ruokkijoita, enkä tehdä teistä syntipukkeja. En siis halunnut tuottaa kenellekään pahaa mieltä siitä, että huolehditte myös kesällä pikkulinnuista. Itsekin olisin mieluusti ruokkinut läpi kesän, mutta kun olen pelännyt, että siitä on haittaa. Nyt teidän kirjoitustenne perusteella uskallan itsekin aloittaa ruokkimisen heti ensi viikolla, kun olen tuonut kaupasta niille ruokaa.
Kirjattu

kati

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 11 063
  • Ahmattitoukka Kymenlaakson perukoilta
Vs: Koska aiotte aloittaa lintujen ruokinnan?
« Vastaus #51 : 09.09.06 - klo:16:59 »

Ei hätiä mitiä Mesis  [:-)] . Tuli vaan pikku huoli, mutta se häipyi, kun kuulin muita, jotka myös auringonkukansiemenillä ja pähkinöillä jo syöttelevät. Ja tosiaan, ei hän auringonkukkaa varmaankaan kovin moni muuttaja syö, kai?
Kirjattu
Syödä vai nukkua? Kas siinä pulma.

tuulia

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1 517
Vs: Koska aiotte aloittaa lintujen ruokinnan?
« Vastaus #52 : 09.09.06 - klo:18:45 »

Kyllä ainakin meiltä ovat muuttolinnut ruokinnasta huolimatta ymmärtäneet muuttaa, kaipa niillä sisäinen kello sanoo että nyt tulee kylmää. Ruokaa menee paljon monta säkkiä auringonkukan siemeniä, mutta ilo lintujen seuraamisesta kyllä korvaa moninkertaisesti sen kustannuksen. Variksia eikä harakoita ruokintapaikalla näy mutta närhiä sitä enemmän.
Kirjattu

Henri

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 10 832
  • Pirkanmaa
Vs: Koska aiotte aloittaa lintujen ruokinnan?
« Vastaus #53 : 09.09.06 - klo:19:14 »

Meillä käy harakoita,mutta naakkoja, variksia ja närhiä vähemmän. [:-)] [:-)]
Kirjattu

Kaija

  • Aluevalvoja
  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 25 368
  • Elimäki & Orihuela Costa
Vs: Koska aiotte aloittaa lintujen ruokinnan?
« Vastaus #54 : 09.09.06 - klo:19:18 »

Pasilla on tuolla PROJEKTI aloitettu: tehdään uusi lintuansari ja nyt sellaiseen paikkaan, että sen näkee muualtakin kuin saunan ikkunasta. Sama harakka-suojaverkko kuin vanhassakin ansarissa. En tiedä, tuleeko milloin valmiiksi, mutta laitan sitten kuvia!
Talitintti oli tullut Pasin puuhastellessa kyselemään tiukkaan sävyyn, että koskas se tulee valmiiksi ja että olisi muuten jo aika pahuksen kova nälkä; niinpä Pasi oli joutunut nakkaamaan pari kourallista auringonkukan siementä mäntypensaan juureen  [:-P]

Lisa

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 4 861
  • Jippijei
Vs: Koska aiotte aloittaa lintujen ruokinnan?
« Vastaus #55 : 09.09.06 - klo:19:20 »

Tänään olis ollut aika antaa enemmänkin safkaa , sillä lintuja tosi paljon. Ensi viikolla on luvattu taas lämmintä, joten tää yks pikkunen pähkinäpaikka saa riittää. Ja on mulla sitä munkkirasvaa puunrungossa. [:-)]
Kirjattu

kati

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 11 063
  • Ahmattitoukka Kymenlaakson perukoilta
Vs: Koska aiotte aloittaa lintujen ruokinnan?
« Vastaus #56 : 09.09.06 - klo:19:21 »

Meillä on ollu ihan kauhiasti viherpeippoja, ilmeisesti heillä on nälkä  :-))
Kirjattu
Syödä vai nukkua? Kas siinä pulma.

Henri

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 10 832
  • Pirkanmaa
Vs: Koska aiotte aloittaa lintujen ruokinnan?
« Vastaus #57 : 10.09.06 - klo:07:01 »

Viherpeippo on jännä lintu, harvoin niitä näkee yksin lintulaudalla, aina on kaksi tai enemmän!  :-)) :-))
Kirjattu

tuulia

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1 517
Vs: Koska aiotte aloittaa lintujen ruokinnan?
« Vastaus #58 : 10.09.06 - klo:10:02 »

Käpytikkakin on taas tullut aterialle, eipä ole syyskesällä näkynyt. keväällä kävi ahkerasti useampikin. Pikkutikkakin oli kerran ja harmaapäätikka kävi yhden talven aivan säännöllisesti, mutta nyt ei ole näkynyt
Kirjattu

käenpiika

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 6 739
  • -Jynx torquilla-
Vs: Koska aiotte aloittaa lintujen ruokinnan?
« Vastaus #59 : 10.09.06 - klo:16:18 »

Käpytikka on ollut täällä koko kesän ajan pihapiirissä ja kun se sai poikasensa tarpeeksi isoiksi toi ne pihapiiriin opettelemaan syömistä.Ja alkuun kaksi poikasta huusi kita ammollaan emolta pullanmuruja.Ja sitten kun emo lennähti välillä puun oksalle syömään itse kaikessa rauhassa pullaa,niin johan poikaset osasivat itsekin syödä.Ja kun emo taas lensi takaisin maahan,alkoi sama kerjääminen kita ammollaan.
Kirjattu

Lisa

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 4 861
  • Jippijei
Vs: Koska aiotte aloittaa lintujen ruokinnan?
« Vastaus #60 : 10.09.06 - klo:16:40 »

Samoin täälläkin,Käenpiika. Tikka toi poikasensa näytille ja parhaimmillaan pihapuissa kirmaili neljä käpytikkaa. Nyt on käynyt vain kaksi kuten yleensäkin talviaikaan. Onkohan näin, että vanhukset jää tänne ja nuoret lähtevät kauemmaksi.
Pähkinämurskaa olen vienyt yhteen astiaan, menekki on kova. Kunhan kunnolla kylmenee, niin sitten aloitetaan täysruokinta. [:-)]
Kirjattu

Palokärki

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 642
Vs: Koska aiotte aloittaa lintujen ruokinnan?
« Vastaus #61 : 10.09.06 - klo:17:26 »

Pulla ei ole terveellistä linnunpoikasille [:-I]
Kirjattu

Kahluri

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 598
  • Päijät-Häme
    • Täällä
Vs: Koska aiotte aloittaa lintujen ruokinnan?
« Vastaus #62 : 10.09.06 - klo:19:42 »

Äsken tulin kotiin niin oli joku käynyt tyhjentämässä lintulautaa  [:-)]
Kirjattu

käenpiika

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 6 739
  • -Jynx torquilla-
Vs: Koska aiotte aloittaa lintujen ruokinnan?
« Vastaus #63 : 11.09.06 - klo:11:22 »

Pulla ei ole terveellistä linnunpoikasille [:-I]

En oikein usko pullanmurujen olevan epäterveellisiä linnuille.Iät ja ajat (vuosissa ainakin 20) muun ruokinnan ohella,olen antanut pullan-ja leivänmuruja.Ilkka Koivistokaan ei tyrmännyt vähäsuolaisen pullan-tai leivänmurujen antamista linnuille.
Kirjattu

Jarmo

  • Aluevalvoja
  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 58 179
  • Säkylä ** älykäS
Vs: Koska aiotte aloittaa lintujen ruokinnan?
« Vastaus #64 : 11.09.06 - klo:14:32 »

Samaa mieltä käenpiian ja I.Koiviston kanssa, kai se vähäsuolattomuus on tärkeämpää ja se että ei ruoki pelkällä pullalla
Kirjattu
    "Kissoja vihaavat ihmiset syntyvät seuraavassa elämässä hiiriksi."   (Faith Resnick)     

Henri

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 10 832
  • Pirkanmaa
Vs: Koska aiotte aloittaa lintujen ruokinnan?
« Vastaus #65 : 11.09.06 - klo:14:57 »

Tänään ajattelin pestä lintulaudat, ja huomenna panna vähän auringonkukkaa sinne, kun tänään kävi talitintti katsomassa, jokos olis ruokaa!  [:-)] [:-)]
Kirjattu

Henri

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 10 832
  • Pirkanmaa
Vs: Koska aiotte aloittaa lintujen ruokinnan?
« Vastaus #66 : 11.09.06 - klo:19:24 »

No niin, nyt on lintulauta pesty! Olipa urakka!
 :-)) :-))
Kirjattu

Henri

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 10 832
  • Pirkanmaa
Vs: Koska aiotte aloittaa lintujen ruokinnan?
« Vastaus #67 : 12.09.06 - klo:19:01 »

Nyt on lauta puussa ja siinä vähän auringonkukkaa!  [:-)] [:-)]
Kirjattu

Sus

  • Vieras
Vs: Koska aiotte aloittaa lintujen ruokinnan?
« Vastaus #68 : 12.09.06 - klo:19:12 »

Tänään ajattelin pestä lintulaudat, ja huomenna panna vähän auringonkukkaa sinne, kun tänään kävi talitintti katsomassa, jokos olis ruokaa!  [:-)] [:-)]

Mulla kävi toissapäivänä talitintti kattomassa. Näin siis kevään jälkeen eka kertaa talintin! (Ai niin tää pitää pistää pihapinnoihin). Olin juuri vuntsimassa että teenkö fillariretken meren rannalle vai mitäs mitäs... niin tuli talitintti talven ruokintapaikalle norkoileen, ihan selvästi tuli kuikuileen, että jokos ois sapuskaa. Tais niitä olla parikin. No ei kun sapuskaa kehiin.

Just. ed. päivänä olin pessyt nuo lintulaudat oikein astianpesuaineella (pönttöläisten innoittamana kun kerroitte että tintit alkaa palata pihapiiriin), niin talitintti ykskaks ratkaisi mun vapaa-ajan ongelman. Ei kun lintulaudat pihalle ja sinne pähkinää ja auringonkukansiementä. Kun askartelin niitä lintulautoja tuonne, tuli utelias talitiainen melkein viereen... kattoon, että mitäs tapahtuu. Selvästi hakivat totuttuja ruokapaikkoja.

Että silleen alkoi se täällä eilen. Tinttien kutsusta. ja hyö jopa lauloivat puissa tityy-tityy. Sitä en ole kuullut sitten kevään.  [:-)]
Kirjattu

Henri

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 10 832
  • Pirkanmaa
Vs: Koska aiotte aloittaa lintujen ruokinnan?
« Vastaus #69 : 13.09.06 - klo:17:31 »

Eilen panin auringonkukkaa ekaa kertaa laudalle. Aamulla sinitiainen haki jo siemeniä touhukkaasti! Ja, kun tulin koulusta, oli kaikki kukat syöty! [:-)] [:-)] [:-)]
Kirjattu

Laura

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 4 050
  • Helsinki
Vs: Koska aiotte aloittaa lintujen ruokinnan?
« Vastaus #70 : 15.09.06 - klo:20:02 »

Tänään illalla pantiin yksi syöttöpaikka lintujen ulottuville ja sinne vähän siementä. Ehkäpä huomenna joku löytää tiensä sinne. Toinen ruokintapaikka tulee talon pohjoispuolelle, mutta se on vielä suunnitteluvaiheessa :-)) Hiljaa hyvä tulee  :-))
Kirjattu

Jaska

  • Vieras
Vs: Koska aiotte aloittaa lintujen ruokinnan?
« Vastaus #71 : 15.09.06 - klo:20:12 »

Ei ole ennen aloitettu näin aikaisin, mutta yöthän kylmenevät ja jos se punarinta tulisi toistamiseen, mitäs sille pitäisi tarjoilla?  [:-I]
Kirjattu

Jarmo

  • Aluevalvoja
  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 58 179
  • Säkylä ** älykäS
Vs: Koska aiotte aloittaa lintujen ruokinnan?
« Vastaus #72 : 15.09.06 - klo:20:23 »

punarinta on joskus käynyt rasvatangolla/talipallolla mutta hyvin kelpaavat maasta pienen pienet pähkinänmurut
Kirjattu
    "Kissoja vihaavat ihmiset syntyvät seuraavassa elämässä hiiriksi."   (Faith Resnick)     

tuulia

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1 517
Vs: Koska aiotte aloittaa lintujen ruokinnan?
« Vastaus #73 : 15.09.06 - klo:22:25 »

Meillä on monta vuotta asustellut punarintoja tässä pihapiirissä. Ne ovat niin rohkeita että esimerkiski marjoja poimittaessa ne istuvat samassa pensaassa ja muuttavat aina mukana seuraavaan. Onko punarinta yleensä rohkea lintu vai ovatko nämä vain kesyyntyneet. Kesäkeittiössä ne tulevat melkein kädestä syömään.
Kirjattu

Henri

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 10 832
  • Pirkanmaa
Vs: Koska aiotte aloittaa lintujen ruokinnan?
« Vastaus #74 : 16.09.06 - klo:07:03 »

Yleensä punarinta on arka, mutta utelias. Tosin teidän punarinnat taitavat olla vähän kesyyntyneitäkin!  [:-)] [:-)] [:-)]
Kirjattu

Jarmo

  • Aluevalvoja
  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 58 179
  • Säkylä ** älykäS
Vs: Koska aiotte aloittaa lintujen ruokinnan?
« Vastaus #75 : 16.09.06 - klo:07:20 »

Nyt tinteille kiireesti ruokinnat valmiiksi
Nyt tinteille kiireesti ruokinnat valmiiksi
Kirjattu
    "Kissoja vihaavat ihmiset syntyvät seuraavassa elämässä hiiriksi."   (Faith Resnick)     

Laura

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 4 050
  • Helsinki
Vs: Koska aiotte aloittaa lintujen ruokinnan?
« Vastaus #76 : 16.09.06 - klo:09:32 »

En muista minäkään koskaan aloittaneeni näin aikaisin lintujen syöttämistä. Nytkään en kyllä heti pannut pähkinöitä, jotka yleensä menevät parhaiten kaupaksi, vaan sekoitusta, jossa on mm. kauraa. Lisään herkkuja sitten myöhemmin. Muutama tintti tuossa näkyy käyvän.
Syöttöpaikka näkyy työhuoneeni ikkunasta, mikä saattaa kyllä vaikuttaa hidastavasti töiden sujumiseen :-))
Kirjattu

Ikka

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2 597
Vs: Koska aiotte aloittaa lintujen ruokinnan?
« Vastaus #77 : 16.09.06 - klo:10:31 »

Minä hiukan hellyin tänä aamuna, kun pakkasta oli -5. Tintit ovat kovasti touhunneet ruokintapaikalla ja tulevat rohkeasti tuijottamaan minua, että eikö heru mitään. Vein kehikkoon siemenpalloja. Mutta kyllä aion odottaa lokakuulle varsinaisen ruokinnan aloittamista.En ole vielä hankkinut isoja säkkivarastoja. Pari pientä aloituspussia on. Ja aion valmistaa valmiiksi rasvasiemenseoksia jääkaappiin.
Kirjattu

puppu

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 4 096
Vs: Koska aiotte aloittaa lintujen ruokinnan?
« Vastaus #78 : 16.09.06 - klo:10:39 »

Kuinka valmistat rasvaseoksen. Viime talvena minä laitoin munkkirasvaa ja pähkinöitä maitopurkkiin. Kyllä se kelpasi  [:-)]
Kirjattu

tuulia

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1 517
Vs: Koska aiotte aloittaa lintujen ruokinnan?
« Vastaus #79 : 16.09.06 - klo:10:44 »

Minäkin olisin kiitollinen rasvaseoksen valmistusohjeesta
Kirjattu

Jarmo

  • Aluevalvoja
  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 58 179
  • Säkylä ** älykäS
Vs: Koska aiotte aloittaa lintujen ruokinnan?
« Vastaus #80 : 16.09.06 - klo:11:15 »

Kaupastakin löytyi rasvatankoja ja talipalloja

Joten tinttien ruokinta monipuolistui hetki sitten
Kirjattu
    "Kissoja vihaavat ihmiset syntyvät seuraavassa elämässä hiiriksi."   (Faith Resnick)     

Ikka

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2 597
Vs: Koska aiotte aloittaa lintujen ruokinnan?
« Vastaus #81 : 16.09.06 - klo:11:33 »

Puppu ja Tuulia, ostan kookos-tai munkkirasvaa. Sulatan kattilassa. Sitten kaadan sen maito-tms. purkkiin. Odotan, että se hiukan jäähtyy. Sitten sekoitan joukkoon. mm. sesaminsiemeniä, kuorittuja auringonkukansiemeniä, pähkinämurskaa,rusinoita, jotain pikkulintuseosta yms.Hämmentelen välillä, jotta siemenet jakautuisivat tasaisesti rasvaan. Siemeniä sekoitan niin paljon, että purkki tulee täyteen. Kun rasvasiemenseos on jäähtynyt riittävästi, laitan sen jääkaappiin.
Poistan purkin niin, että pohjaa jää n. 2 cm. Sitten pitää muistaa laittaa siihen purkkiin naru ennen kuin kaataa sen rasvan sinne purkkiin. Itse laitan pienen reiän pohjaan ja pujotan siitä tulitikun, johon solmin narun. Tukin reikää vielä pakastinteipillä, tms.
Olen huomannut, että hedelmät ja jopa marjat ovat suosiossa noissa rasvaseoksissani.. Rusinat, puolukat,ruusunmarjat,pilkotut luumut,ym.
Kirjattu

Laura

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 4 050
  • Helsinki
Vs: Koska aiotte aloittaa lintujen ruokinnan?
« Vastaus #82 : 16.09.06 - klo:11:53 »

Hyvä ohje, Ikka. Taidanpa tehdä minäkin valmiiksi muutaman. [:-)]
Kirjattu

puppu

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 4 096
Vs: Koska aiotte aloittaa lintujen ruokinnan?
« Vastaus #83 : 16.09.06 - klo:12:29 »

Kiitos Ikka. Mulla ollut tosiaan vain sitä munkkirasvaa ja pähkinöitä. Ensi kerralla kaikkea kivaa  :-))

Muuten huomasin että puukiipijälle ja tinteille maistui puun kyljestä paremmin munkkirasa kuin se kookosrasva. Se on sitä paitsi vielä paljom halvempaakin. Pitää vaan muistaakatsoa mitä munkkirasvaa ostaa, on nimittäin ainakin kahta laatua ja toisessa on suolaa lisätty.
Kirjattu

tuulia

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1 517
Vs: Koska aiotte aloittaa lintujen ruokinnan?
« Vastaus #84 : 16.09.06 - klo:14:17 »

Kiitos ohjeesta Ikka. Täytyy kokeilla. Olen ostellut niitä valmiita talipötkylöitä, mutta on kiva kokeilla jotain muutakin.
Kirjattu

Ikka

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2 597
Vs: Koska aiotte aloittaa lintujen ruokinnan?
« Vastaus #85 : 16.09.06 - klo:15:17 »

Lisäisin vielä, että omena kelpaa myös hyvin lintusille. Sitä voi myös pilkkoa sen rasvan sekaan. Tänä vuonna kokeilen laittaa ruusunmarjajauhetta  rasvan joukkoon. Onpahan siinäkin runsaasti ravinnetta. Käytän ruusunmarjajauhetta leipomisessa ja monenlaisessa ruoanvalmistuksessa. Kyllä varmasti kelpaa lintusillekin. Syäväthän ne ruusunmarjojakin.
Kirjattu

Laura

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 4 050
  • Helsinki
Vs: Koska aiotte aloittaa lintujen ruokinnan?
« Vastaus #86 : 16.09.06 - klo:16:51 »

Keräsin tänään hieman ruusunmarjoja, mutta voiko niitä säilyttää jotenkin? Kuivata esimerkiksi ja jos, niin miten?  Nämä kerätyt aion kyllä käyttää tuotapikaa, mutta pensaissa olisi lisää vaikka kuinka.
Kirjattu

Lisa

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 4 861
  • Jippijei
Vs: Koska aiotte aloittaa lintujen ruokinnan?
« Vastaus #87 : 16.09.06 - klo:17:10 »

Kivoja ideoita! Mullakin on ollut munkkirasvaa sekä sitä kookosta. Olen antanut esmes sen munkkirasvan pehmetä huoneen lämmössä ja sit sotkenut siihen pähkinämurskaa ja nyt syksyllä omenaa, josta sinitintti tykkää. Länttään sitä puunrunkoon ja kyllä maistuu! [:-)]

Kirjattu

Laura

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 4 050
  • Helsinki
Vs: Koska aiotte aloittaa lintujen ruokinnan?
« Vastaus #88 : 16.09.06 - klo:17:41 »

Jes, Lisa. Hyvä idis tuokin... ja helppo!
Kirjattu

Jarmo

  • Aluevalvoja
  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 58 179
  • Säkylä ** älykäS
Vs: Koska aiotte aloittaa lintujen ruokinnan?
« Vastaus #89 : 16.09.06 - klo:18:25 »

täällä taas porattiin koivupölkkyyn reikiä ja kaadettiin sulaa possunrasvaa reikiin ja sitten pölkky pystyyn ja kohta oli tinttejä ja tikkoja ja välillä puukiipijäkin käymässä viime talvella
Kirjattu
    "Kissoja vihaavat ihmiset syntyvät seuraavassa elämässä hiiriksi."   (Faith Resnick)     

Kaija

  • Aluevalvoja
  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 25 368
  • Elimäki & Orihuela Costa
Vs: Koska aiotte aloittaa lintujen ruokinnan?
« Vastaus #90 : 16.09.06 - klo:18:29 »

Lisalla onkin pulskia ja hyvinvoivan näköisiä tinttejä! Näppärä idea, pitää talvella kokeilla!  [:-)]

Parus Major

  • Aluevalvoja
  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 4 668
  • Pori
Vs: Koska aiotte aloittaa lintujen ruokinnan?
« Vastaus #91 : 16.09.06 - klo:18:52 »

Hyviä ruokintavinkkejä, kiitos.
Pitää ostaa munkki-ja kookosrasvaa. Ruusunmarjojakin voisi kerätä. Hyvä paikka upottaa tuohon rasvaan siemeniä ja vaikka ruusunmarjoja.
Tuosta Lisan systeemistä tykkää puukiipijätkin, jonka voi hyvin saada ruokinnalle tuolla puunrunkoruokinnalla.

Tänään hain metsästä jonkinmoisen ison kuivettuneen lepänkarahkan ruokinnalle valmiiksi.
Ruokintaa en vielä aloita, luomuruokaa luonnosta riittää linnuille hyvin.
Ei varmasti haittaa ruokinnasta viherpeipolle tai tiaisille, mutta ei ravinnollista hyötyäkään tässä vaiheessa syksyä. Ja mm. punarinnoilla on lämpimän kesän takia ollut myöhäiset pesinnät ja nuoria lintuja näkyy runsaasti. Helpon ravinnon takia juuri "kesyyntyvät" ja jäävät helposti muuttomatkasta kun ruokamäärä ei vähenekään.
Ei kai se ruokinnan aloitus mikään elämän ja kuoleman kysymys ole, mutta todellinen hyöty alkaa, kun maa jäätyy ja pakastaa.
Silloin talvehtimaan jääneet linnut tarvitsevat ruokaa kuten tiaiset ja muutkin linnut [:-)]

Bird Lifen sivuilta löytyy hyvää tietoa kesän (siis pesimä-ajan) ruokinnan haitoista:

"Kesällä ei tarvitse ruokkia

Pitkälle kesään jatkuvaa ruokintaa ei kuitenkaan voi pitää tarpeellisena. Varsinkin poikasaikaan on parempi, että emot antavat poikasille luonnosta löytyvää ravintoa. Pesimäaikaan tarjolla oleva helppo ravinto saattaa aiheuttaa sen, että emolinnut korvaavat poikasten kehittymiselle ensisijaisen tärkeää luonnollista hyönteisravintoa ruokintapaikan heikompilaatuisilla antimilla. Myös siemensyöjien poikaset tarvitsevat kasvaakseen ja kehittyäkseen hyönteisravintoa. Väärä ravinto voi näkyä lintujen värityksessä ja yleiskunnossa".

Kirjattu
- tartu hetkeen -

kati

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 11 063
  • Ahmattitoukka Kymenlaakson perukoilta
Vs: Koska aiotte aloittaa lintujen ruokinnan?
« Vastaus #92 : 16.09.06 - klo:19:19 »

Hyviä ideoita täällä. Tuota Lisan ideaa minäkin olen käyttänyt ja talvella olikin myös puukiipijä ruokinnalla.

Viherpeippoja ja tiaisia on ihan "sairaan" paljon ruokinnalla. Ne syövät ihan mahdottomasti. Punarintoja tai muita muuttajia ei ole näkynyt  [:-)]
Kirjattu
Syödä vai nukkua? Kas siinä pulma.

Parus Major

  • Aluevalvoja
  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 4 668
  • Pori
Vs: Koska aiotte aloittaa lintujen ruokinnan?
« Vastaus #93 : 16.09.06 - klo:19:25 »

Minullakin kävi puukiipijä ruokinnalla viime talvena.
Laitoin erään lähipuun linnunpöntön päälle murskattua pähkinää. Puukiipijä kiipeili usein siinä puussa.
Kävi kyllä ruokinnallakin, mutta aina tarkasti ensin tuon linnunpöntön ruokinnan. Ihana talvivieras ruokinnalla tuo puukiipijä! [:-)]
Kirjattu
- tartu hetkeen -

tuulia

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1 517
Vs: Koska aiotte aloittaa lintujen ruokinnan?
« Vastaus #94 : 16.09.06 - klo:19:53 »

Kyllä punarinnat ovat ruokinnasta huolimatta joka syksy muuttaneet ja joka kevät niitä on useita tullut takaisin, eivätkä ne yhtään huonokuntoisilta näytä.
Kirjattu

Parus Major

  • Aluevalvoja
  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 4 668
  • Pori
Vs: Koska aiotte aloittaa lintujen ruokinnan?
« Vastaus #95 : 16.09.06 - klo:19:57 »

Kyllä punarinnat ovat ruokinnasta huolimatta joka syksy muuttaneet ja joka kevät niitä on useita tullut takaisin, eivätkä ne yhtään huonokuntoisilta näytä.

Niin varmasti suurin osa tekeekin, mutta aina joku jää, tietysti ihan muistakin syistä. Ja silloin onkin tärkeää se talvella tapahtuva ruokinta. [:-)]
Kirjattu
- tartu hetkeen -

tuulia

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1 517
Vs: Koska aiotte aloittaa lintujen ruokinnan?
« Vastaus #96 : 16.09.06 - klo:20:03 »

Ruokin koko talven monipuolisella ruokavalikoimalla. Punarintoja ei ole koskaan talviruokinnalla käynyt. Tinttejä käy hömö-, tali-, kuusi-,ja töyhtötiainen ainakin. Käpytikkoja, harmaapäätikkoja, puukiipijöitä, oravia ja punatulkkuja, joitakin mainitakseni.
Kirjattu

Parus Major

  • Aluevalvoja
  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 4 668
  • Pori
Vs: Koska aiotte aloittaa lintujen ruokinnan?
« Vastaus #97 : 16.09.06 - klo:20:22 »

Mukava valikoima lintuja sinulla ruokinnalla. Tuo harmaapäätikka olisi täälläpäin huippujuttu, eli sitä ei omalla ruokinnalla näy.
Ei ole minullakaan ollut talvisin punarintoja, vaikka kesäisin pihapiiri täyttyy punarinnoista. Viimeksi tänään näin niin aikuisia kuin nuoria lintuja. [:-)]

Kirjattu
- tartu hetkeen -

Ikka

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2 597
Vs: Koska aiotte aloittaa lintujen ruokinnan?
« Vastaus #98 : 16.09.06 - klo:20:38 »

Laitoin viime talvena myös tuolla tavalla puun runkoon rasvaa, mutta yksikään lintu ei niihin koskenut. Puukiipijäkin nokki ruokansa maasta, jonne tintit, ym. olivat ne varistaneet.En tiedä, missä vika. Onko tottumuskysymys !
Kirjattu

kati

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 11 063
  • Ahmattitoukka Kymenlaakson perukoilta
Vs: Koska aiotte aloittaa lintujen ruokinnan?
« Vastaus #99 : 16.09.06 - klo:20:41 »

Meillä kävi myös tintit ja käpytikkakin nokkimassa puunkyljestä  [:-)]

Voisiko tuohon omaan talijuttuun laittaa myös pihlajanmarjoja, söisivätköhän linnut?
Kirjattu
Syödä vai nukkua? Kas siinä pulma.

Parus Major

  • Aluevalvoja
  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 4 668
  • Pori
Vs: Koska aiotte aloittaa lintujen ruokinnan?
« Vastaus #100 : 16.09.06 - klo:20:50 »

Varmaan Ikka, joku tottumis tai muuten vaan linnulle parempi paikka :-))
Meidän puukiipijä kävi kyllä ihan automaatillakin, mutta mieluiten kiersi puuta ja kävi aina miltei päivittäin siinä puussa olevan laudan päältä hakemassa murua. [:-)]
Ja minusta Kati, pihlajanmarjat voisi sopia hyvin sinne rasvan joukkoon! Kuivatessa ne tahtoo nahistua ja pakkaseen ei mahdu.
Pihlajanmarjoja pitäisikin kerätä nyt ennen kuin tulee rastas -ja tilhiparvet. Niitä varmasti tänä vuonna näkeekin hienosti! [:-)]
Kirjattu
- tartu hetkeen -

Henri

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 10 832
  • Pirkanmaa
Vs: Koska aiotte aloittaa lintujen ruokinnan?
« Vastaus #101 : 17.09.06 - klo:07:26 »

Viime vuonna tein ruokinnassa virheen. Vein paljon pähkinöitä ja sitten kun vein auringonkukkaa se ei kelvannut! Kyllä ne sitten meni, kun en vienyt muuta! :-)) :-)) :-))
Kirjattu

Mesis

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 50 817
Vs: Koska aiotte aloittaa lintujen ruokinnan?
« Vastaus #102 : 17.09.06 - klo:09:53 »

Onkos linnutkin noin kranttuja?
Kirjattu

Henri

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 10 832
  • Pirkanmaa
Vs: Koska aiotte aloittaa lintujen ruokinnan?
« Vastaus #103 : 22.09.06 - klo:19:56 »

On ne! Siksi kannatta laittaa muutakin kuin pähkinää!  [:-)] [:-)] [:-)]
Kirjattu

Lisa

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 4 861
  • Jippijei
Vs: Koska aiotte aloittaa lintujen ruokinnan?
« Vastaus #104 : 22.09.06 - klo:20:00 »

Vieläkään en ole vienyt siemeniä, ainoastaan pähkinämurskaa jonkun verran ja silloin tällöin sitä rasvaa puunrunkoon. Siemenpussi on kyllä koko ajan valmiina, mut nyt on taas niin lämmintä, että kahellaan ja kuulostellaan. [:-)]
Kirjattu

tuulia

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1 517
Vs: Koska aiotte aloittaa lintujen ruokinnan?
« Vastaus #105 : 23.09.06 - klo:12:41 »

Kyllä linnutkin on kranttuja ja valikoivat parhaat päältä. Olen vienyt pähkinämurskaa päivittäin ja kun se loppuu niin tintit käy koputtamassa keittiön ikkunaan että ruokaa, ruokaa...
Kirjattu

käenpiika

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 6 739
  • -Jynx torquilla-
Vs: Koska aiotte aloittaa lintujen ruokinnan?
« Vastaus #106 : 23.09.06 - klo:15:31 »

Kyllä näin on,että aikaisemmin kun annoin vain pullan-ja leivänmuruja na kelpasi oikein hyvin kaikille linnuille ja oravillekin.Mutta nyt,kun olen antanut jonkin verran silloin tällöin auringonkukan siemeniä,niin pullanmurut eivät meinaa kelvata millään kenellekään.Oravatkin ensin vain hyvin närkästyneen näköisesti haistelevat pullanmuruja ja katsovat minua sen näköisesnä,että etkös muka meinaa antaakaan niitä siemeniä tänään ollenkaan.
Kirjattu

Kerttunen

  • Vieras
Lintujen "omista kylvöksistä"...
« Vastaus #107 : 24.09.06 - klo:08:51 »

Aloitin eilen lintujen talviruokinnan omista auringonkukansiemenistä.Eivät suinkaan riitä kuin alkajaisiksi.Auringonkukat lähtivät kasvamaan viime talvena rapisseista siemenistä  [:-I]. Linnut saavat ikään kuin omia kylvöksiään syödä.
Kirjattu

-muru-

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 7 768
  • Kotka
Vs: Koska aiotte aloittaa lintujen ruokinnan?
« Vastaus #108 : 24.09.06 - klo:21:29 »

Tienaavat itse "leipänsä"   [:-DD] [:-DD]
Hyvin olet opettanut lintuset.
Kirjattu

Jarmo

  • Aluevalvoja
  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 58 179
  • Säkylä ** älykäS
Vs: Koska aiotte aloittaa lintujen ruokinnan?
« Vastaus #109 : 24.09.06 - klo:21:35 »

Täälläkin muutam auringonkukka, mutta ei niistä siemeniä saa tinteille. Hyvä jos jossain onnistuu  [:-)]
Kirjattu
    "Kissoja vihaavat ihmiset syntyvät seuraavassa elämässä hiiriksi."   (Faith Resnick)     

Annu

  • Tulokas
  • *
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 17
Vs: Koska aiotte aloittaa lintujen ruokinnan?
« Vastaus #110 : 29.09.06 - klo:11:48 »

Luonnollinen lintulauta
Viimetalvena mulla oli kukkapenkin päällä pieni lintulauta. Siitä sitten putoili auringonkukan siemeniä ja tänäkesänä siihen kasvoi komeat auringonkukat. Pohdin juuri, että kukkimisen jälkeen täytyy siemenet kerätä talteen. Nyt ovat tintit löytäneet kuitenkin apajan. Käyvät omin "nokkinensa" syömässä siemeniä, joten ruokinta on jo alkanut. Ajattelin, että syökööt pois, mitä minä niitä talteen kerämään. Nimimerkki laiska [:-DD]
Kirjattu

Töyhtis

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 4 595
  • Hämeen hidas
Vs: Koska aiotte aloittaa lintujen ruokinnan?
« Vastaus #111 : 29.09.06 - klo:12:08 »

Me alotettiin tällä viikolla...en nyt enää muista mikä oli päivä. Viherpeipot on kyllä vallanneet molemmat ruokinnat melko tarkkaan....niitä on varmaan noin 30 tai ehkä enemmänkin syömässä joka päivä. Talitinttejä on myös varmaan noin 10 ja ainakin 2 sinitinttiä...yksi vihervarpunen (syö maasta) käy viherpeippojen kanssa. Punarinta hätyytteli eilen jostain syystä ruokailijoita...en tiedä miksi, kun ei kuitenkaan itse käy varsinaisella ruokinnalla. Oliskohan jotain reviirijuttuja, kun se on pomppinut tässä koko kesän siis ihan pienestä saakka. On tässä näkynyt parikin punarintaa, mutta kun ne on niin piileskelviä, niin ei oikein saa selvää.
Kirjattu

makele

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1 153
  • vallis gratiae
Vs: Koska aiotte aloittaa lintujen ruokinnan?
« Vastaus #112 : 07.10.06 - klo:19:20 »

Täällä ei paljoa viellä ruokintaa aloteta kun +20 lämpöä ja aurinkopaistaa [8-)]
Kirjattu

Eetu5

  • Täysjäsen
  • ***
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 118
Vs: Koska aiotte aloittaa lintujen ruokinnan?
« Vastaus #113 : 10.10.06 - klo:08:27 »

Minäkin olin jo vähän laitellut pähkinöitä, mutta näkyi vain yksi tinttii ja pari harakkaa.
Sitten vein tänään auringonkukan siemeniä ja talitiainenhan se odotteli jo viereisessä pensaassa, että pääsis syömään :).
Tiaiset siis meillä on tänä aamuna käyneet ja punarinta poseerasi pitkään pensaassa vieressäni.
Kirjattu

Pihalintu

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 9 817
  • Väliaikaista kaikki
Vs: Koska aiotte aloittaa lintujen ruokinnan?
« Vastaus #114 : 10.10.06 - klo:08:54 »

Eetu5 siitä se alkaa, ensin yksi rohkea ja kohta tulee kavereita lisää. Aloitin viimeviikon puolivälissä ja nyt lintuja on paljon. Taitavat olla aika nälkäisiä, koska ruokaa saa olla usein viemässä.
Kirjattu
koe, loiki, elä ja leiki Ole´

tuulia

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1 517
Vs: Koska aiotte aloittaa lintujen ruokinnan?
« Vastaus #115 : 10.10.06 - klo:18:06 »

Taitavat olla aika nälkäisiä, koska ruokaa saa olla usein viemässä.
Tuntuvat olevan kovin nälkäisiä, aina on lintulauta tyhjänä. 10 kiloa auringonkukan siemeniä on mennyt viikossa
Kirjattu

Kahluri

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 598
  • Päijät-Häme
    • Täällä
Vs: Koska aiotte aloittaa lintujen ruokinnan?
« Vastaus #116 : 10.10.06 - klo:18:19 »

Ruokinnalla nyt 15 talitinttiä, 2 hömöä, 6 viherpeippoa
Kirjattu

Henri

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 10 832
  • Pirkanmaa
Vs: Koska aiotte aloittaa lintujen ruokinnan?
« Vastaus #117 : 10.10.06 - klo:19:10 »

Meillä n. 15 talitinttiä, ainakin 4 sinitinttiä, 2 hömöä, parvi viherpeippoja ja harakoita ainakin 5!  :-)) :-))
Kirjattu

Jarmo

  • Aluevalvoja
  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 58 179
  • Säkylä ** älykäS
Vs: Koska aiotte aloittaa lintujen ruokinnan?
« Vastaus #118 : 10.10.06 - klo:19:13 »

talitinttejä parhaillaan 20 ja vähän ylikin
viherpeippoja suurinpiirtein samamäärä, sinitiaisia kymmenkunta,hömötiaisia 2 ja tänään järripeippoja ainakin 14 ja mustarastaitakin näkyi tänään pitkästä aikaa ainakin 2 lintua ja sitten muita sekalainen määrä
Kirjattu
    "Kissoja vihaavat ihmiset syntyvät seuraavassa elämässä hiiriksi."   (Faith Resnick)     

Jarmo

  • Aluevalvoja
  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 58 179
  • Säkylä ** älykäS
Vs: Koska aiotte aloittaa lintujen ruokinnan?
« Vastaus #119 : 10.10.06 - klo:21:44 »

Ja nyt taas tinttien ruokailun täydennys huomiselle päivälle  [:-)]
Kirjattu
    "Kissoja vihaavat ihmiset syntyvät seuraavassa elämässä hiiriksi."   (Faith Resnick)     

-muru-

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 7 768
  • Kotka
Vs: Koska aiotte aloittaa lintujen ruokinnan?
« Vastaus #120 : 10.10.06 - klo:22:14 »


  Meillä myös paljon talitinttejä. Laitoin eilen illalla myöhään sellaiseen pulloruokinta (  [:-DD] ) -systeemiin noita kuorittuja auringonkukan siemeniä. Koska ovat kamalan kalliita noissa pikkupussukoissa ostella.Jännityksellä seurasin tänään miten tuo puolentoista litran pullollinen riittää. Kun tiaisia ja varpusiakin oli ja viherpeippoja paljon.
   Mutta vain noin runsas kolmasosa oli päivän aikana kadonnut parempiin suihin. Ja ihanan siistiä oli pullon alusta. Ei kuoria  [:-)] .
Vielä en ole tuota kallista murkinaa raaskinut isoon automaattiin laittaa. Eikä se varmaan vielä , näin lämpimällä ole edes hyväksi.
Taitaisivat rasvaiset siemenet härskiintyä automaatissa. Pitänee odotella pakkasia jos sitten noita kuorittuja yrittäis.
      Siinä automaatissa missä kaupoissa on rivi niitä talipalloja , olen tarjonnut niitä pienempiä "linnunmakkaroita" . Sopivat siihen hyvin ja ovat paljon riittoisampia kuin ne pallot. Eivät hajoa niin helposti.
      Lisäksi siis pähkinäautomaatti joka on noin viikossa vajennut kolmasosaan. Eli tiaiset osaavat hyvin sitä jo käyttää.
 Varsinaiset isot automaatit käyttöön siis vasta kun säät hieman viilenevät. 
Kirjattu

käenpiika

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 6 739
  • -Jynx torquilla-
Vs: Koska aiotte aloittaa lintujen ruokinnan?
« Vastaus #121 : 11.10.06 - klo:17:31 »

Tänään laitoin sellaiseen rasvapallokehikkoon neljä rasva-siemenpalloa ja arvaatkaas kuka sen ensimmäisenä hoksasi roikkuvan?No Herra tai Rouva Hakkarainen  [:-DD] seisoi maassa rasva-siemenpallojen alapuolella ja siitä teki uskomattomia hyppyjä ailmmaisen rasva-siemenpallon kimppuun ja nokallaan iski voimalla ja vimmalla siitä isoja palasia.
Kirjattu

Ikka

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2 597
Vs: Koska aiotte aloittaa lintujen ruokinnan?
« Vastaus #122 : 12.10.06 - klo:10:02 »

Kyllä olen minäkin jo heltynyt sellaiseen satunnaisruokintaan. Tintit käyvät ikkunoiden takana ja koputtelevat ikkunoiden karmeihin ja talon nurkkiin.Puutarhasta saavat vielä auringonkukan- ja muidenkin kukkien siemeniä. Mutta lintuja on niiiin paljon ! Pönttöjä rakentalen edelleen. Aina niille paikka löytyy vaikka sitten kauempaa. Kovasti olen huomannut lintujen niihin tutustuvan.Jospa yöpymispaikaksi ensi talvena kelpaisivat ja sitten pesäpöntöksi keväällä. - Voipi olla sitten pikkuisia poikasia tuhottomasti ensi kesänä.
Kirjattu

Lisa

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 4 861
  • Jippijei
Vs: Koska aiotte aloittaa lintujen ruokinnan?
« Vastaus #123 : 12.10.06 - klo:10:18 »

Meilläkin on jo useammassa paikassa ruokintaa ja lintuja käy tietty paljon. Kauraa ei ole vielä tarjolla, kun keltasirkkuja ei ole näkynyt.
Kirjattu

makele

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1 153
  • vallis gratiae
Vs: Koska aiotte aloittaa lintujen ruokinnan?
« Vastaus #124 : 13.10.06 - klo:18:14 »

Käykö ketään ruokkimassa talvehtivia vesilintuja ? Itse käyn niitä ruokkimassa läheisen sillan ruokintapaikalla...ylensä vien vain leipää kun  siellä on vilja ruokinta piste.
Kirjattu

Kahluri

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 598
  • Päijät-Häme
    • Täällä
Vs: Koska aiotte aloittaa lintujen ruokinnan?
« Vastaus #125 : 13.10.06 - klo:19:27 »

Sorsille olisikin mielenkiintoista tehdä talviruokintapaikka rannalle tai veteen kellumaan..  [:-)]
Kirjattu

zeener

  • Aluevalvoja
  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 8 736
  • Vampula
Vs: Koska aiotte aloittaa lintujen ruokinnan?
« Vastaus #126 : 13.10.06 - klo:20:53 »

Toissapäivänä laitettiin muutama talipallo lintuja varten. Ensimmäisenä päivänä ei ketään, toisena päivänä 15 talitiaista ja 5 pikkuvarpusta, siitä se alkaa  :-)) Ai niin, oli yksi rohkea sinitiainenkin, tajuais nyt vaan että siinä vieressä olisi kiva yöpymispönttö...
Kirjattu

Jarmo

  • Aluevalvoja
  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 58 179
  • Säkylä ** älykäS
Vs: Koska aiotte aloittaa lintujen ruokinnan?
« Vastaus #127 : 13.10.06 - klo:21:01 »

keskiviikkona alkuillasta oli järripeippojakin ruokinnalla yli 20, varpushaukka käväisi ja järripeipot ja muut hävisivät vähän ennen hämärää tintit tulivat vielä takaisin järripeipot eivät palanneet.

eilen ja tänään järripeipot ovat olleet jossain muualla. Tänään sentään tinttien ja viherpeippojen lisäksi yksi punarinta ja hetken päästä täydennetään ruokintaa huomisaamua varten

toinen ruokintakatos vielä kesken
Kirjattu
    "Kissoja vihaavat ihmiset syntyvät seuraavassa elämässä hiiriksi."   (Faith Resnick)     
 

Sivu luotiin 0.283 sekunnissa. 21 kyselyä tietokannasta.