Pönttöfoorumi

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: Pönttöläisten ruokintapaikat  (Luettu 5050 kertaa)

hippiäinen

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 22 419
  • pieni kunta Satakunnasta ruots.Kjulo
Vs: Pönttöläisten ruokintapaikat
« Vastaus #150 : 25.10.07 - klo:14:28 »

Hieno ja hyvin tipuille ruoka näyttää maittavan  [:-)] [:-)]
Kirjattu

Mustarastas

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 848
Vs: Pönttöläisten ruokintapaikat
« Vastaus #151 : 27.10.07 - klo:21:06 »

 [:-DD] Sielä valkoisella tasolla näyttäisi olevan kellavihreä kakkikin. On sulla Marle aikamoinen siivoaminen [:-)]
Minun ruokinta on taas saanut olla rauhassa. Pulut ovat aika säännöllisesti odottamassa ja kerääntyvät kehäksi ympärilleni jalkojeni juureen kun tulen. Jotenkin ovat hirmu liikuttavia ja söpösiä.
 Kurrelaisia keikkuu vaikka miten päin talipallotelineen ympärillä ja siinä kiinni. Myös nuo  naakat keikkuvat silloin tällöin talipallotelineessä. Tikkaa ei ole vielä näkynyt [?] Kovasti sitä odotelen paikalle.
Hirvittävä määrä näyttäisi tiaisia olevan, myös nuo varpuset käyvät syömässä. Ja puhdas vesi maistuu.
Kirjattu

Mustarastas

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 848
Vs: Pönttöläisten ruokintapaikat
« Vastaus #152 : 29.10.07 - klo:17:21 »

 [HUH] Tänään näin ensimäiset pienet siimahännät ruokinalla [:-/] - voi itku. Laitoin ilmastointiteipillä kiinni nuo irroitettavat "luukut" niissä automaateissa..kurrelaiset todennäköisesti aina onnistuvat ne nyppimään auki pikku hampuleillaan ja ruokaa valuu maahan. Ja sehän on taas kuin ruokakellon kilahtelu pikku siimahännille; "tulkaa syömään, nyt sitä ruokaa on runsain mitoin".
Yksi ihan pieni oli mukana ja pari vähän isompaa nappisilmää.
Kuka muuten tietää onko rotilla vaaleanpunainen häntä? Näillä ei ollut, se oli ruskea kuten turkkikin..eikä mitenkään paksukaan.
 Mun mielestä ne olivat ihan liian pieniä ollakseen rottia - jos ne olivat hiiriä [:-I] Mutta silti.. [:67] minä pelkään että joku soittaa kaupungin viranomaisille ja ruokinta kielletään. Yksikään näistä ei kiivennyt puuhun - eikä yrittänyt saada ruokaa automaateista- hirmu nopeasti vilahtivat kivenkoloihin piiloon.
Kirjattu

terttukaarina

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 6 374
  • Oulun lääni
Vs: Pönttöläisten ruokintapaikat
« Vastaus #153 : 29.10.07 - klo:22:36 »

Oisko ne olleet metsämyyriä. Meillä on niitä.
Kirjattu

Mustarastas

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 848
Vs: Pönttöläisten ruokintapaikat
« Vastaus #154 : 30.10.07 - klo:00:50 »

 [:-I] Viihtyvätkö metsämyyrät kaupunkimaisissa oloissa - vaikka kyseessä onkin laajahko puistoalue on vilkasliikenteinen tie lähetyvillä ja runsaasti muuta "liikennettä" eli ihmisiä, pyöräilijöitä, koiranulkoiluttajia jne.??
Mietin tuossa toista vaihtoehtoa, rukintapaikan vaihtoa - vaan huonolta näyttää - ihan niin laaja ei puistoalue ole. Mun pitäisi ihan livenä nähdä aito kaupukilaisrotta. Olen aina luullut että niillä on karvaton, liuskainen häntä ja että ne ovat valtavan kokoisia, mutta nämä eivät niin hirvittävävän isoja olleet - ei kissan kokoisia rotjakkeita. Katselin yhtä pitkään silmiin - sillä oli ahdistunut katse  [:´((] - "mulla on nälkääääää.. mistä saan ruokaa..kuolen kohta nälkään" - tuntui sen katse kertovan, ihan teki pahaa katsella sitä.
Lisäys:en silti antanut ruokaa sille, kun ajattelen lintusia, niiden nälkä kun kosketta ihan yhtä paljon. [:-)]
« Viimeksi muokattu: 30.10.07 - klo:00:59 kirjoittanut Mustarastas »
Kirjattu

pikkukakadu

  • Jäsen
  • **
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 70
Vs: Pönttöläisten ruokintapaikat
« Vastaus #155 : 30.10.07 - klo:08:37 »

Kuulostavat kotihiiriltä, jos olivat pienikokoisia. Rotat ovat isompia ja niillä on paljas häntä, joka ei näytä erityisen viehettävältä.

Rottia kyllä vilisee ihmisten asuttamilla alueilla, oli lintujen ruokintaa tai ei. Lontoon keskustassa näin rottien tassuttelevan rennosti ympäriinsä keskellä päivää. Espoossa olin  kerran asuntoesittelyssä ns. arvoalueella, jossa keskellä päivää ilmestyi rotta iloisesti hyppimään talon puutarhaan. Kiinteistönvälittäjä-parka oli pyörtyä siihen paikkaan.  Lissabonissa ulkokahvilan kukkaistutuksissa asui taas hiiriperhe, jolle asiakkaat heittelivät ruokaa, eikä kukaan niitä ahdistellut, Suomessa olisi varmaan kahvila suljettu.

Mutta ikävä juttu, joku aina vauhkoontuu kun jossakin häntä vilahtaa. Onnistuisiko jotenkin estää, ettei ruokaa putoaisi maahan?
Kirjattu

Mustarastas

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 848
Vs: Pönttöläisten ruokintapaikat
« Vastaus #156 : 30.10.07 - klo:16:26 »

 [:-I] No tänään taas menin ruokintapaikalle ja siellähän vilisteli siimahäntä. Yksi ratkaisu on se, että en enää laita talipähkinätankoja roikkumaan avoimeen metalliputkeen - olin näet aamulla hyvin varhain laittanut "putken" ihan piripintaan ja nyt iltapäivällä se oli täysin tyhjä - eiväthän linnut ole voineet kaikkea syödä. Kurrelaiset rohmuavat sieltä ja samoin isommat linnut, kuten varis, naakat ja ....? Eli yksi syy voi olla siinä, että sieltä tippuu paloja maahan. tosin siellä päivystää aina vähintään yksi pulu tai varis jotka nappaavat kaiken maahan pudonneen omiin nokkiinsa. Varmuuden vuoksi olen nyt kuitenkin päättänyt jättää kurrelaiset dieetille. mikään kiva ajatus se ei ole, mutta kaikkea täytyy kokeilla.
 Kuoria ei tipu maahan, koska niitä ei ole ruoassani.
Linnut tosin saattavat tiputella kavereille maahan syötävää - mutta kuten totesin, kaverit myös ne syövät. Siimahäntien hännät eivät  ole vaaleita ja karvattomia - ne ovat lyhyehköjä - eivät pitempiä kuin keho vaan lyhyempiä ja tummia.
Siimahänitien koko on korkeintaan n.15cm ehkä jopa alle - kehonmitta voisi yltää tuohon 15cm tai yli jos venyttävät itseään.
Kokeilin mittanauhalla ja arvioin etäisyyden perusteella minkä kokoisena ne näin - eli asetin kotona mittanauhan 15cm:iin ja laitoin lattialle ja katsoin kauempaa -yksi oli vieläkin pienempi, ehkä n.7-8cm ? Voivatko tuon kokoiset olla rottia??? Söpösiä ne kaikesta huolimatta olivat. [:-I]
Lisäys:kävin googlella katsomassa kotihiiren kuvaa ja samalta näytti, mutta kotihiiri on pienempi kuin 15cm? Olenkohan arvioinut pituuden väärin?
« Viimeksi muokattu: 30.10.07 - klo:16:40 kirjoittanut Mustarastas »
Kirjattu

Titti

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2 137
  • Jyväskylä
Vs: Pönttöläisten ruokintapaikat
« Vastaus #157 : 30.10.07 - klo:22:40 »

Moit !

Meillä ei onneksi siimahäntiä näy ! Mutta kaipaan vinkkiä millaiseen härveliin laittaisin pähkinät ? En haluaisi laittaa niitä samoihin, kun siemensekoitukset ? Haluisin rauhoittaa linnuille oman ja oraville oman paikan ? Tokihan saavat minun puolestani ruokailla ilman rasismia halutessaan ruokailla. Pitääkö muuten paikkansa, että sinitiaisen nokka kuluu kohti kevättä, jos joutuu syömään vain kuorimattomia auringonkukan siemeniä ? Siinä uskossa olen elänyt ja laittanut kuorittuja paljon mukaan....tuntuvat vaan hupenevan uskomatonta kyytiä ja kuorimattomat on pitkin maita  [XX]

Laitoin yhden lintumökin sähköputken päähän joka heiluu armottomasti kun siihen menee vaikka harakka  [:-DD] nopeasti nuo oppivat, ettei siinä pysy vaan ovat jättäneet koko paikan rauhaan, taidan laittaa muihin saman systeemin...

Kirjattu
-Hyvät kuolevat nuorena, ihan hävettää olla hengissä -

pikkukakadu

  • Jäsen
  • **
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 70
Vs: Pönttöläisten ruokintapaikat
« Vastaus #158 : 31.10.07 - klo:08:15 »

Onpas todella vaikeaa näkemättä sanoa, mitä siimähäntiä Mustarastaan ruokintapaikalla kuljeskelee. Rotat ovat noin 15 -25 cm kokoisia ja hiiret noin 6 -9 cm.  Hiiriä edelleen epäilen. Hiiret ja rotat ovat  yllättävän sympaattisen ja söpön oloisia, en yhtään ihmettele, että niitä paljon lemmikkeinä.

Onko muiden ihmisten helppo havaita ruokintapaikalla vilistelevät kuokkavieraat? Eli onko suuri riski, että ihmiset alkavat valittamaan? Tämä ei  ehkä ole oikein sovelias vastaus, mutta jos riski valituksille on suuri, niin itse ehkä miettisin syöttilaatikon tai sen luontokaupasta saatavan "hiiret kiinni elävänä" ansan  pitämistä paikalla pimeän aikaan, silloin kun linnut eivät ole paikalla ja ihmisetkään eivät siellä niin kauheasti liiku, pimeän tultua laatikko paikalle ja aamulla taas pois. 



 
Kirjattu

Tiina

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 16 556
  • Lahti
Vs: Pönttöläisten ruokintapaikat
« Vastaus #159 : 31.10.07 - klo:11:07 »

Moit !

Meillä ei onneksi siimahäntiä näy ! Mutta kaipaan vinkkiä millaiseen härveliin laittaisin pähkinät ? En haluaisi laittaa niitä samoihin, kun siemensekoitukset ? Haluisin rauhoittaa linnuille oman ja oraville oman paikan ? Tokihan saavat minun puolestani ruokailla ilman rasismia halutessaan ruokailla. Pitääkö muuten paikkansa, että sinitiaisen nokka kuluu kohti kevättä, jos joutuu syömään vain kuorimattomia auringonkukan siemeniä ? Siinä uskossa olen elänyt ja laittanut kuorittuja paljon mukaan....tuntuvat vaan hupenevan uskomatonta kyytiä ja kuorimattomat on pitkin maita  [XX]

Laitoin yhden lintumökin sähköputken päähän joka heiluu armottomasti kun siihen menee vaikka harakka  [:-DD] nopeasti nuo oppivat, ettei siinä pysy vaan ovat jättäneet koko paikan rauhaan, taidan laittaa muihin saman systeemin...

Jos pähkinöitä laittaa oravalle niin ne kannattaa varmaan laittaa sellaiseen avattavaan syöttöastiaan. Orava taitaa melko nopeasti oppia sen avaamaan.

Minä laitan linnuille pähkinät sellaiseen tiheäverkkoiseen ruokintajuttuun, siitä ei linnut saa mukaansa mitään vaan täytyy paikanpäällä nokkia. Pähkinää ei näin ollen kulu läheskään niin paljon ja siihen ei sitten harakat ja närhet pääse käsiksi. [:-)]

Tuohon sinitintin nokan kulumiseen en oikein usko, tai en ainakaan ole sellaisesta aikaisemmin kuullut. Tuntuisi aika oudolta, avaavathan ne varmaan luonnossakin nokallaan kaikenlaisia siemeniä.
Kirjattu
"Ehjimmät meistä on sirpaleista tehty"-Tommy Tabermann-

Sus

  • Vieras
Vs: Pönttöläisten ruokintapaikat
« Vastaus #160 : 31.10.07 - klo:11:21 »

Nyt täytyy kyllä uskoa, että närhi on rohmu. Voi jestas. Minusta on ihanaa, että mulla on närhi... no nyt niitä on ainakin kaksi, onneksi ei enempää. Tuossa ikkunan takana amppelissa kahden metrin päässä mun tietsikasta :-)) on lautasella pähkinöitä. Kiva on kattella näin läheltä närheä. Mutta [:-I] äsken [:-I] hää [:-I] kävi, siinä "poseeraamassa". N. 15 sekunnissa arviolta veti varmaan 25 pähkinää... näyttää siltä, että nielee ne kokonaisina [:-I]

 :-)) Silti kyl naurattaa. Onneks niitä ei oo enempää kuin kaksi. Varikset ja harakatkin on selvästi lisääntyneet mun pihalla...

---

Ja hah, ennen kuin ehdin lähettämään tuon, se tuli siihen taas. Nyt laskin: 22 pähkinää ja n. 10 sekuntia. [:-I] Tarttiskohan tehrä jotain... Joo. Ostaa lisää pähkinöitä. :-))

muoks. tai no ehkä vähän enempi sekunteja... ei voi mennä kahta pähkinää sekunnissa sentään... [:-DD]
« Viimeksi muokattu: 31.10.07 - klo:11:23 kirjoittanut Sus »
Kirjattu

Tiina

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 16 556
  • Lahti
Vs: Pönttöläisten ruokintapaikat
« Vastaus #161 : 31.10.07 - klo:11:41 »

Nyt täytyy kyllä uskoa, että närhi on rohmu. Voi jestas. Minusta on ihanaa, että mulla on närhi... no nyt niitä on ainakin kaksi, onneksi ei enempää. Tuossa ikkunan takana amppelissa kahden metrin päässä mun tietsikasta :-)) on lautasella pähkinöitä. Kiva on kattella näin läheltä närheä. Mutta [:-I] äsken [:-I] hää [:-I] kävi, siinä "poseeraamassa". N. 15 sekunnissa arviolta veti varmaan 25 pähkinää... näyttää siltä, että nielee ne kokonaisina [:-I]

 :-)) Silti kyl naurattaa. Onneks niitä ei oo enempää kuin kaksi. Varikset ja harakatkin on selvästi lisääntyneet mun pihalla...

---

Ja hah, ennen kuin ehdin lähettämään tuon, se tuli siihen taas. Nyt laskin: 22 pähkinää ja n. 10 sekuntia. [:-I] Tarttiskohan tehrä jotain... Joo. Ostaa lisää pähkinöitä. :-))

muoks. tai no ehkä vähän enempi sekunteja... ei voi mennä kahta pähkinää sekunnissa sentään... [:-DD]

Närhellä on kupu johon se "pakkaa" ruokaa ja vie sitä sitten jonnekin metsään puunkoloon jemmaan. Erkki K tän mulle viimetalvena selitti. Ja kuukkeli tekee samalla lailla.
Eiks oo hauskan näköistä kun se oikein "kulauttaa" ne sapuskat kupuunsa.  :-))
Kirjattu
"Ehjimmät meistä on sirpaleista tehty"-Tommy Tabermann-

Sus

  • Vieras
Vs: Pönttöläisten ruokintapaikat
« Vastaus #162 : 31.10.07 - klo:11:46 »

Närhellä on kupu johon se "pakkaa" ruokaa ja vie sitä sitten jonnekin metsään puunkoloon jemmaan. Erkki K tän mulle viimetalvena selitti. Ja kuukkeli tekee samalla lailla.
Eiks oo hauskan näköistä kun se oikein "kulauttaa" ne sapuskat kupuunsa.  :-))

On! Se tosiaan KULAUTTAA, oikee näkee kurkusta kun se nielasee. Ai se pakkaa ne kupuunsa? Kappas. Kiitos kun kerroit, enpä ollut tiennyt. Aattelin jo äsken, että sehän halkeaa kohta. Se on nimittäin käynyt tuossa nyt jo ainakin neljä kertaa ihan lyhyessä ajassa.
Kirjattu

Titti

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2 137
  • Jyväskylä
Vs: Pönttöläisten ruokintapaikat
« Vastaus #163 : 31.10.07 - klo:15:51 »



Kiitos Tiina vinkeistä [:-)]   Itse kuulin muutama vuosi sitten tuon sinitiaisjutun, höystettynä vielä sellaisellakin tiedolla, että lopputalvesta nokka on niin kulunut etteivät kuori mitään  :-O  Helpottavaa ajatella, että se olisikin taru.

Harakat ovat kyllä aika pirulaisia, laitoin yhden lintulaudan tuonne pihanperän pyykkinaruun ja kohta katselin keittiön ikkunasta, kun lensivät täydellä vauhdilla päin sitä ja näin saivat siemenet muutamassa minuutissa pitkin maita  [:-//] Koirallekin olen pennusta asti opettanut, ettei lintuja saa jahdata, että voi olla metsässäkin irti....En tiedä kannattiko nyt istuu vaan portailla ja katsoo, kun varikset ja harakat mellastavat pihassa.
Kirjattu
-Hyvät kuolevat nuorena, ihan hävettää olla hengissä -

Mustarastas

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 848
Vs: Pönttöläisten ruokintapaikat
« Vastaus #164 : 31.10.07 - klo:16:28 »

 [:-I] No voi - harakatkin ovat aikamoisia rohmuja ja "häiriköitä" mutta minkäs teet.
No - just tulin kaupan ja ruokintapaikan kautta -- siimahäntiä ei näkynyt missään. Sen sijaan hyvin runsaanlaisesti talitiaisia, sinitiaispariskunta, mustis, puluja, varis (alueen kunkku) ja jokin aika sittten näin siellä pupujussikankin. Joku oli järsinyt ilmastointiteippejä pois - epäilen kurreliineja ja vesiastian vieressä oli "sekoittamiseen sopiva puukeppi".
No - nyt epäilen vahvasti alueen lapsia - he kun ovat myös kiinnostuneita ruokinasta - ehkä joku heistä on ajatellut, että siimahännätkin tarvitsevat ruokaa tai että kurreliinien täytyy päästä kans murkinalle helpomman kautta  [:-I] Jokunen lapsi on käynyt siellä kurkkimassakin, mutta on lähtenyt pois kun ovat nähneet minut siellä kytiksellä [:-DD]
Toivon mukaan aikuiset valistavat, että siemenien maahan heitto tuo vain ongelmia auttamisen sijaan.
Pikkukakadu - sun ehdotus on aika rohkea - jostain täytyisi saada siimahäntien pyydys (luontokauppa t.m.v.) - toisaalta minua peloittaa että jos ne ovat agressiivisia jouduttuaan häkkiin.
Ruokinta kieltämättä on aika avoimella paikalla ja ohikulkutieltä näkee suoraan alla olevaan maastoon ja siellä vilisteleviin siimahäntiin.
Mustiksen asema minua vähän huolestuttaa - jos tulee kovin kylmä talvi - hän tarvii jatkuvasti ravintoa eikä pääse roikkuviin automaatteihin. Pakkasella voisi tietenkin seistä ja vahtia kun ne syövät, mutta aina ei sekään ole mahdollista - seistä tuntikausia 20 asteen pakkasessa [:64]
Sitten on tämä; jos hiiret tai..no..mitä ne sitten ovatkaan - viedään pois metsään niiden on haettava uusi reviiri.
Pitäiskö mun mennä mukaan ja näyttää niille sopiva paikka [:-DDD] - ai kamala - hönttihän minä olen [:-DD]
Kirjattu
 

Sivu luotiin 0.198 sekunnissa. 22 kyselyä tietokannasta.