Pönttöfoorumi

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: Pönttöläisten ruokintapaikat  (Luettu 4872 kertaa)

Tiina

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 16 556
  • Lahti
Vs: Pönttöläisten ruokintapaikat
« Vastaus #45 : 17.10.06 - klo:12:58 »

Minullakin on tällainen verkkoautomaatti puolikkaille/kokonaisille pähkinöille. Siinä tintit käyvät ahkerasti nokkimassa ja kuten kuvasta näkyy, pähkinät on vajentuneet joten kyllä ne siitä saavat murua rinnan alle.
Tiaisistakin ainakin hömötiainen ja töyhtötiainen jemmaavat pähkinöitä metsään koloihin, joten sinne saattaa mennä iso osa pähkinöistä jos niitä on vapaasti kokonaisena otettavissa. Ja muistavatko ne sitten kaikki piilonsa, tiedä häntä.



   
Kirjattu
"Ehjimmät meistä on sirpaleista tehty"-Tommy Tabermann-

käenpiika

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 6 739
  • -Jynx torquilla-
Vs: Pönttöläisten ruokintapaikat
« Vastaus #46 : 17.10.06 - klo:13:08 »

Minullakin on samanlainen verkkopähkinäsyöttöautomaatti kuin Tiinallakin.Sunnuntaina laitoin siihen muruina rasvapalloja,ja tintit nokkivat ahkerasti niitä verkon raoista.Pähkinöitä alan syöttämään vasta kunnon talven tultua.Närhet ovat olleet ihmeissään,kun eivät saa tuosta verkkoautomaatista nokittua ruokaa.Maassa  on kuitenkin niille auringonkukan siemeniä,joten kyllä nekin saavat ruokaa.
Kirjattu

Kahluri

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 598
  • Päijät-Häme
    • Täällä
Vs: Pönttöläisten ruokintapaikat
« Vastaus #47 : 17.10.06 - klo:16:46 »

Olen huomannut että pähkinänakkeleita on näkynyt paljon suomessa lähiaikoina.. mitähän ruokaa ne söisi jos laittaisi lintulaudalle?
Kirjattu

Ikka

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2 597
Vs: Pönttöläisten ruokintapaikat
« Vastaus #48 : 17.10.06 - klo:16:53 »

Luulenpa, että pähkinänakkelille kelpaisivat niin pähkinät kuin auringonkukansiemenet. Normaalistihan se syö havupuiden siemeniä ja hyönteisiä. Varastoi niitä . Tänä vuonna jälleen on huono käpyvuosi siltä osin, että käpyjä on, mutta niissä ei juurikaan ole siemeniä.
« Viimeksi muokattu: 17.10.06 - klo:19:33 kirjoittanut Ikka »
Kirjattu

Jarmo

  • Aluevalvoja
  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 58 216
  • Säkylä ** älykäS
Vs: Pönttöläisten ruokintapaikat
« Vastaus #49 : 17.10.06 - klo:16:59 »

pähkinää  [:-)]

2001-2002 ja 2002-2003 oli pähkinänakkeli täällä, siitä tulikin oman pihan melkein ensimmäinen pihapinna  [:-)]
Kirjattu
    "Kissoja vihaavat ihmiset syntyvät seuraavassa elämässä hiiriksi."   (Faith Resnick)     

Hilu

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 6 689
  • - moro -
Vs: Pönttöläisten ruokintapaikat
« Vastaus #50 : 17.10.06 - klo:19:38 »

Tarvitsisin kai TIEJYRÄN.

Tuli tuosta tiejyrästä mieleen, että meillähän on sellainen työnnettävä jyrä, jota käytetään maan pinnan tiivistyksessä ja tasoituksessa nurmikkoa tehtäessä. Täytyypä kokeilla sitä pähkinöiden murskaukseen  [:-)]
Kirjattu

telkkinen

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 24 073
  • Lahti
Vs: Pönttöläisten ruokintapaikat
« Vastaus #51 : 17.10.06 - klo:19:40 »

Käväisin tänään ostamassa uuden pähkinäautomaatin ja talipalloille jälleen kerran isoille linnuille sopimattoman syöttöautomaatin,jota kyllä epäilen fiaskoksi.No katsotaan kun sen tuonne ruokintapaikalle viritän.
Kiva kun tulin kotiin kaksi puukiipijää kipitteli ihan tässä ulko-oven edessä olevissa pihlajanrungoissa.Vähän kyllä suu loksahti auki...en ihan muista näin lähellä niitä nähneeni.Ehkä viesti on kulkenut,että täällä lintuja ruokitaan.
Kirjattu
Minun elämäni yhtenä johtotähtenä on ollut: kun unohtaa sen, mitä ei voi muuttaa, on onnellinen.
Arvo Ylppö

Pyryharakka

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 22 532
Vs: Pönttöläisten ruokintapaikat
« Vastaus #52 : 20.10.06 - klo:13:34 »


  Minä ostin pari vuotta sitten Ruåtsista tällaisen "automaatin". Se siis kierretään tavalliseen puolentoistalitran limskapulloon.
 Ja nyt kun olen ostanut noita kuorittuja kalliita auringonkukan siemeniä , tämä toimii hyvin. Isoon puiseen kun en raaski niitä laittaa.
Jotenkin linnut syövät tästä siistimmin. On varpusia , viherpeippoja sekä tali- ja sinitiaisia. Huono sekava kuva. Mutta ehkä jotakin näkyy.


Tämä on tosi näppärä automaatti. On niitä täällä Suomessakin ollut joskus myynnissä, tietääkseni ainakin Plantagen-puutarhamyymälässä. Nykyistä tilannetta en tiedä, vieläkö siellä sellaisia on.  [:-I] [:-)]
Kirjattu

telkkinen

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 24 073
  • Lahti
Vs: Pönttöläisten ruokintapaikat
« Vastaus #54 : 21.10.06 - klo:21:59 »

Minä ostin pari talvea sitten samanlaisen syöttöautomaatin kuin Pyriskin , lemmikkien tarvikkeita  myyvästä kaupasta ja automaattina se oli tosi hyvä,mutta orava tykkäsi siitä myöskin niin paljon,että pisti "maatin"päreiksi.. [:-)] [:-)]
Siisti ja toimiva tosiaan ko.ruokinta-automaatti oli,harmi vain,että se meni lyhyen käytön jälkeen roskikseen.
Kirjattu
Minun elämäni yhtenä johtotähtenä on ollut: kun unohtaa sen, mitä ei voi muuttaa, on onnellinen.
Arvo Ylppö

Pyryharakka

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 22 532
Vs: Pönttöläisten ruokintapaikat
« Vastaus #55 : 21.10.06 - klo:22:07 »

Minä ostin pari talvea sitten samanlaisen syöttöautomaatin kuin Pyriskin , lemmikkien tarvikkeita  myyvästä kaupasta ja automaattina se oli tosi hyvä,mutta orava tykkäsi siitä myöskin niin paljon,että pisti "maatin"päreiksi.. [:-)] [:-)]
Siisti ja toimiva tosiaan ko.ruokinta-automaatti oli,harmi vain,että se meni lyhyen käytön jälkeen roskikseen.

Ihan pientä tarkennusta. Tuo automaatti ei ollut minulla käytössä, mutta sitä kehuttiin kovasti. Eikä tosiaan tarvinnut muuta kuin sen puolentoistalitran limupullon, johon tuon vempaimen saattoi kiertää. Se riippui omenapuun oksassa piiiiitkän rautalangan päässä, ja sai olla oravilta rauhassa. Tintit kyllä tykkäsivät.  :-))
Kirjattu

Jarmo

  • Aluevalvoja
  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 58 216
  • Säkylä ** älykäS
Vs: Pönttöläisten ruokintapaikat
« Vastaus #56 : 21.10.06 - klo:22:10 »

Hyviä linkkejä  [:-)]
Kirjattu
    "Kissoja vihaavat ihmiset syntyvät seuraavassa elämässä hiiriksi."   (Faith Resnick)     

telkkinen

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 24 073
  • Lahti
Vs: Pönttöläisten ruokintapaikat
« Vastaus #57 : 21.10.06 - klo:22:11 »

Ok Pyris...luinkin sen jutun automaatista uudestaan ja hokasin lainauksen..mutta kuitenkin rikki meni...toimis varmaan esim.parvekkeella jos siellä sitä arvaisi pitää...mutta ne hemmetin kerrostalon säännöt.
Kirjattu
Minun elämäni yhtenä johtotähtenä on ollut: kun unohtaa sen, mitä ei voi muuttaa, on onnellinen.
Arvo Ylppö

Evis

  • Vieras
Vs: Pönttöläisten ruokintapaikat
« Vastaus #58 : 22.10.06 - klo:09:56 »

Hienoja ruokapaikkoja olette linnuille tehneet, ostaneet!!  [:-)]
Minulla kaksi isoa hirsimökki automaatteja, tehty seipäistä. Kerralla mahtuu viisi litraa siemeniä, laitan kauroja ja auringonkukan siemeniä sekaisin. Pähkinät olen laittanut erilliseen pienempään automaattiin. Meillä käy närhet ja tikat automaatilla ja siinä lentelevät siemenet välillä monenkin metrin päähän.... Siksi pähkinät sellaisessa automaatissa, etteivät nämä suur-syömärit pääse niihin käsiksi.
Kauempana pihapiiristä on automaatti, johon mahtuu reilu 10 litraa kerralla. Sinne laitan aina vähän kaikkia sekaisin. Nyt ei ole tarvinnut täyttää automaatteja kuin kerran, mutta kunhan pakkaset saapuvat saa joka toinen päivä olla niitä täyttämässä!
Kirjattu

Mesis

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 50 839
Vs: Pönttöläisten ruokintapaikat
« Vastaus #59 : 22.10.06 - klo:11:45 »

Meillä taasen tässä syksyllä linnut syövät aivan mielettömiä määriä, mutta pakkasten tultua syönti vähenee. -Miksiköhän? Olen miettinyt, että minkälaisen ruokintajutun keksisi, että niiden ruoka pysyisi pikkasen lämpimänä. Aattelin vaan itseäni, että jos on oikein kylmä ja paleltaa, niin kyllä silloin mieluummin söisi jotain lämmintä, eikä mitään jäistä.
Kirjattu
 

Sivu luotiin 0.246 sekunnissa. 19 kyselyä tietokannasta.