Pönttöfoorumi

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Äänestys

Oletko nähnyt/  kuullut Kuningaskalastajan Suomessa?

Kyllä
- 13 (37.1%)
Ei
- 22 (62.9%)

Äänestäjiä yhteensä: 31


Kirjoittaja Aihe: Pönttölän Kinksu-kerho/ kysely  (Luettu 1687 kertaa)

Kaija

  • Aluevalvoja
  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 25 368
  • Elimäki & Orihuela Costa
Vs: Pönttölän Kinksu-kerho/ kysely
« Vastaus #30 : 30.07.09 - klo:18:15 »

Zeenerin ilmoittamassa kohteessa kävin lintuja etsimässä, mitään ei näkynyt eikä kuulunut. Luultavasti olin poikeassa paikassa. Jonkin verran kävelin joenvartta tarkkaillen. Viivyin parisen tuntia.

Ne on yllättävän huomaamattomia. Parhaiten linnun paljastaa terävä ääni, kun se lähtee lentoon. Yllättävän huomaamattomasti lentävät melkein veden pintaa pitkin. Siitä harmaan teipin luota on ehkä paras paikka tähystää.

Tiistai-iltana olivat vielä paikalla 18.15- 19.15. Kyllä mä uskon, että ovat edelleen. Mä olen käynyt katsomassa 4 kertaa. Kaksi kertaa melko tasan 15.00 ja niillä kerroilla olen nähnyt linnun heti. Myöhemmin on sitten saanut odotella pidempään! Kannattaa kyllä käydä toistamiseen!  [:-)]

mir

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 3 714
  • kaikkimullehetinyt
Vs: Pönttölän Kinksu-kerho/ kysely
« Vastaus #31 : 30.07.09 - klo:18:26 »

Menin sinne yhden jälkeen ja viivyin yli kolmeen. Kuuntelin erityisesti ääniä, tarkkailin myös kiikarilla.
Kirjattu

Parus Major

  • Aluevalvoja
  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 4 668
  • Pori
Vs: Pönttölän Kinksu-kerho/ kysely
« Vastaus #32 : 30.07.09 - klo:22:16 »

Olen kinksukerhon onnellinen jäsen. [:-)]
Ensimmäisen kerran vain näin häivähdyksen ja kuulin äänen. Toisella kertaa sitten näimme kunnolla. Ihana lintu! Vei sydämeni!

Kinksua on yllättävän vaikea havaita jos se pönöttää tapansa mukaan jossain oksalla tuntikausia. Kuin värikäs sininen muovipala, oli ensimmäinen vaikutelma kun näin sen istuvan puun oksalla [:-)]
Kirjattu
- tartu hetkeen -

Töyhtis

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 4 595
  • Hämeen hidas
Vs: Pönttölän Kinksu-kerho/ kysely
« Vastaus #33 : 31.07.09 - klo:22:03 »

Tänä vuonna vain kuulohavaintona kinksu. Pari kertaa myös tullut nähtyä, hieno lintu  :-))
Kirjattu

mir

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 3 714
  • kaikkimullehetinyt
Vs: Pönttölän Kinksu-kerho/ kysely
« Vastaus #34 : 03.08.09 - klo:16:32 »

Eipä sitä kinksua näkynyt tänä aamupäivälläkään, joten kyllä se tai ne on lähtenyt, saman käsityksen sain viimeviikon lehdestäkin.
Kirjattu

Kaija

  • Aluevalvoja
  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 25 368
  • Elimäki & Orihuela Costa
Vs: Pönttölän Kinksu-kerho/ kysely
« Vastaus #35 : 03.08.09 - klo:16:36 »

Eipä sitä kinksua näkynyt tänä aamupäivälläkään, joten kyllä se tai ne on lähtenyt, saman käsityksen sain viimeviikon lehdestäkin.

Mä kyllä hiukan ihmettelen, miten  keskiviikon lehti kirjoittaisi, että ne olisivat poissa, kun me nähtiin ne tiistai-iltana?  [:-I]

Lisäys: mulla on vakaa aikomus mennä hakemaan Kinksusta ekopinnakin tässä vielä lähipäivinä. Niillä on heikko muuttovietti; mihin ne sieltä yhtäkkiä lähtisivät? Ei vielä ainakaan ole tarvetta lähteä etsimään sulana pysyvää jokea!

mir

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 3 714
  • kaikkimullehetinyt
Vs: Pönttölän Kinksu-kerho/ kysely
« Vastaus #36 : 03.08.09 - klo:17:11 »

Pikkasen tuntui kyllä että lehdessä ei ihan koko totuutta kerrottu, lehtiversio oli laajempi, kuin se internetissä julkaistu.

En tänään mennyt merkityltä paikalta kovin paljon kauemmaksi ja joen vartta on vaikea kulkea, polku on etäämpänä joesta. Jospa se on siirtynyt kauemmaksi, tai mennyt sinne mistä sinne tulikin.
Kirjattu

Tiina

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 16 556
  • Lahti
Vs: Pönttölän Kinksu-kerho/ kysely
« Vastaus #37 : 04.08.09 - klo:10:16 »

En tänään mennyt merkityltä paikalta kovin paljon kauemmaksi ja joen vartta on vaikea kulkea, polku on etäämpänä joesta. Jospa se on siirtynyt kauemmaksi, tai mennyt sinne mistä sinne tulikin.

Oltiin viikko sitten siellä paikalla reilu tunti ja mä seisoin suurinpiirtein kahdessa paikassa koko tunnin ajan ja silmät kipeenä tuijotin kiikarilla ja välillä paljain silmin sitä joen pintaa. Eli kannattaa pysyä yhdessä paikassa ja KOKO AJAN tuijottaa veden pintaa joen molempiin suuntiin, ei siis kannata kuljeskella joen vartta, siinä on niin paljon sitä kasvillisuutta näköesteenä.
Kirjattu
"Ehjimmät meistä on sirpaleista tehty"-Tommy Tabermann-

Kaija

  • Aluevalvoja
  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 25 368
  • Elimäki & Orihuela Costa
Vs: Pönttölän Kinksu-kerho/ kysely
« Vastaus #38 : 04.08.09 - klo:10:22 »

Niin ja sinne alas ihan rantaan ei pitäisi mennä ollenkaan. Siksi linnun paikalla olo salattiin niin tiukasti, ettei kukaan menisi polkemaan jokitörmää.  [:-I]

Parus Major

  • Aluevalvoja
  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 4 668
  • Pori
Vs: Pönttölän Kinksu-kerho/ kysely
« Vastaus #39 : 04.08.09 - klo:23:24 »

En tänään mennyt merkityltä paikalta kovin paljon kauemmaksi ja joen vartta on vaikea kulkea, polku on etäämpänä joesta. Jospa se on siirtynyt kauemmaksi, tai mennyt sinne mistä sinne tulikin.

Oltiin viikko sitten siellä paikalla reilu tunti ja mä seisoin suurinpiirtein kahdessa paikassa koko tunnin ajan ja silmät kipeenä tuijotin kiikarilla ja välillä paljain silmin sitä joen pintaa. Eli kannattaa pysyä yhdessä paikassa ja KOKO AJAN tuijottaa veden pintaa joen molempiin suuntiin, ei siis kannata kuljeskella joen vartta, siinä on niin paljon sitä kasvillisuutta näköesteenä.

Tämä on paras tapa havaita kinksu. Se on niin nopea ja pieni ja lennossa hetki on niin kiitävä. Pönöttävän kinksunkin näkee  parhaiten paikallaan katseen kierrellessä mahdollisia pönötyspaikkoja. Ei helppo! [:-)]
Kirjattu
- tartu hetkeen -

mir

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 3 714
  • kaikkimullehetinyt
Vs: Pönttölän Kinksu-kerho/ kysely
« Vastaus #40 : 05.08.09 - klo:20:21 »

Niin ja sinne alas ihan rantaan ei pitäisi mennä ollenkaan. Siksi linnun paikalla olo salattiin niin tiukasti, ettei kukaan menisi polkemaan jokitörmää.  [:-I]

Enhän mä rantaan, vesirajaan mennyt, vaan olin tietenkin törmän päällä.
Kirjattu

Pööpöti

  • Täysjäsen
  • ***
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 185
  • Järvenpää
Vs: Pönttölän Kinksu-kerho/ kysely
« Vastaus #41 : 06.08.09 - klo:10:51 »

Missäpäin aluetta linnut tavallisesti oleskelevat? Tuli käytyä alueella kesäkuussa, enkä tiennyt koko linnuista. Nyt olisi kiva käydä uudestaan, mutta hyvä tarkkailupaikka on kyseenalainen...
Kirjattu

Kaija

  • Aluevalvoja
  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 25 368
  • Elimäki & Orihuela Costa
Vs: Pönttölän Kinksu-kerho/ kysely
« Vastaus #42 : 06.08.09 - klo:12:46 »

Missäpäin aluetta linnut tavallisesti oleskelevat? Tuli käytyä alueella kesäkuussa, enkä tiennyt koko linnuista. Nyt olisi kiva käydä uudestaan, mutta hyvä tarkkailupaikka on kyseenalainen...

Mä laitoin yv:tä!  :-))

-muru-

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 7 768
  • Kotka
Vs: Pönttölän Kinksu-kerho/ kysely
« Vastaus #43 : 06.08.09 - klo:22:55 »

Minäkin olen nähnyt vain ulkomailla.
Kirjattu

Kaija

  • Aluevalvoja
  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 25 368
  • Elimäki & Orihuela Costa
Vs: Pönttölän Kinksu-kerho/ kysely
« Vastaus #44 : 07.08.09 - klo:04:59 »

Lintutiedotuksen mukaan kinksu on nähty vanhalla paikalla 4.8. Eli kyllä se on edelleen siellä!  [:-)]
 

Sivu luotiin 0.178 sekunnissa. 26 kyselyä tietokannasta.