Pönttöfoorumi

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: Ruokinnan lopetus?  (Luettu 204 kertaa)

PiipPiip

  • Tulokas
  • *
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 28
Ruokinnan lopetus?
« : 27.04.08 - klo:21:59 »

Kuinka moni on lopettanut jo ruokinnan? Minä en raaskisi millään lopettaa, kun olen jo niin tottunut töistä ensimmäisenä tarkistamaan ruokintapaikan, lisännyt tarvittaessa siemeniä ja pitänyt paikan puhtaana. Linnuista olen saanut niin paljon iloa niiiden touhuja seuratessa. Miten ihmeessä raaskin lopettaa yhtäkkiä rakkaan traditioni? Viimeiset siemenpussit on meneillään ja tässä nyt jo mietin, että huomenna varmaan pitäisi mennä hakemaan lisää, mutta sitten taas mietityttää, että pitäisi lopettaa, kun luonnossa alkaa olla jo sen verran ravintoa? Mihin asti olette pitäneet ruokintaa yllä?
Laitan vielä lajilistani ruokinnalla tänä talvena käyneistä:
pikkuvarpunen, varpunen, hömötiainen, kuusitiainen, sinitiainen, talitiainen, keltasirkku, vihervarpunen, punatulkku, käpytikka, närhi, harakka, keltasirkku, urpiainen, puukiipijä, peippo, järripeippo, punarinta, västäräkki ja sinisorsa  [:-)]

Kinkkisten kysymysten äärellä PiipPiip  [:-I]
Kirjattu

Tiina

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 16 556
  • Lahti
Vs: Ruokinnan lopetus?
« Vastaus #1 : 27.04.08 - klo:22:07 »

Reilu viikko sitten lopetettiin linturuokinta tältä keväältä ja taas syksyllä vasta lokakuussa aloitetaan. Kyllä lintuset saavat nyt ainakin minun puolestani tulla ihan omllaan toimeen, luonto tarjoaa antimiaan joten ihmisen ei enää tarvitse. [:-)]
Kirjattu
"Ehjimmät meistä on sirpaleista tehty"-Tommy Tabermann-

Ikka

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2 597
Vs: Ruokinnan lopetus?
« Vastaus #2 : 27.04.08 - klo:22:13 »

Itse asun etelässä ja täällä on hyönteisiä ja paljon muutakin luonnossa jo linnuille.
Tänään pilkoin ruokintakuusen ja jätepussiin työnsin. Ruokintakuusi minulla on ollut joulukuun alusta. SEn kätköihin ja kyllä myös muuallekin olen automaatteja ja rasvoja laittanut.
Huomasin , kunka lintuja kävi aidalla kurkkimassa, että olisiko jotain. Kurrekin tuli ihan terassin reunalle, vaikka kisut olivat siellä ja ihmetteli, että missä hänen ravintolansa on. - No, maasta vielä jotain löytyi.
Olen pikku hiljaa vienyt automaatteja pois ja vähentänyt ruoan määrää ja lajeja. Tänään oli ensimmäinen päivä, että ei löydy kuin sattumia maasta.
Kivalta ei tunnu lopettaa. Uskon kuitenkin, että ei ole hyvä laittaa rasvaisia siemeniä happanemaan tuonne lämpimään. KYllä ne lintuset jo löytävät eineensä luonnosta. Mutta jos tulee yllättäen vaikka kovia pakkasia tai jopa lunta, saatan hiukan laittaa.
Kirjattu

Visertäjä

  • Jäsen
  • **
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 71
Vs: Ruokinnan lopetus?
« Vastaus #3 : 29.04.08 - klo:08:11 »

Voi, voi! En millään halua lopettaa!! Keittiöstä katson ruokintapaikkaa ikäänkuin olisin teatterissa... Vähennän mutta on tuo menyy lisääntynytkin kun seitsemälle sepelkyyhkylle annan lioitettuja herneitä ja peippojakin tuli useita eilen...
Ei, en VOI lopettaa...
 [:-I]Visertäjä  [;-)]
Kirjattu

Marle

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 22 298
Vs: Ruokinnan lopetus?
« Vastaus #4 : 29.04.08 - klo:09:29 »

Lopetettu on, kerrostalossa se on helppo juttu [:-)]  Hönnejä lentelee ja jos sataa, nousee matosia asfaltille herkkupaloiksi linnuille. Kopazauhejakin jo näkyi maassa, on siellä linnuille jo muonoo [:-)]
Kirjattu

annulix

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 14 455
  • Ylöjärvi
Vs: Ruokinnan lopetus?
« Vastaus #5 : 29.04.08 - klo:18:47 »

Meillä on myös lopetettu kun ilmat ovat näin lämpimät. Kysyntä kyllä myös hiipui ihan itsestään säiden lämmettyä ja muuttajien kuljettua tästä kohti pohjoisempia pesimäseutujaan.
Kirjattu

Sinisorsa

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1 004
Vs: Ruokinnan lopetus?
« Vastaus #6 : 29.04.08 - klo:19:24 »

Noille kelpas kyllä  vielä hyvin auringonkukan siemenet :

Talvella nämä kaksi kaverusta (ovat myös ylemmässä kuvassa) söivät keskenään koko talipallon: 
« Viimeksi muokattu: 29.04.08 - klo:19:28 kirjoittanut Sinisorsa »
Kirjattu

-muru-

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 7 768
  • Kotka
Vs: Ruokinnan lopetus?
« Vastaus #7 : 30.04.08 - klo:22:44 »

No niin, poistin osan ruokinta-automaateista. Siirsin pari, vielä täyttä
pähkinä- ja auringonkukka-automaattia aivan pihan laidalle.
Kyllä on KAMALAA  [:-(]
Iso parvi viherpeippoja, varpusia, pikkuvarpusia, peippoja, tinttejä ja neljä
oravaa pyörivät ruokintapaikalla. Olivat niin hämmentyneen näköisiä.
Huomenna pitäisi ulkona pihaa kesäkunnostella. Penkit ja pöydät ulos yms.
Mutta miten kestän nuo linnut etten
vaan retkahda ihan vaan pikkuisen ruokaa antamaan  [:-I]

Kurretkin sitten alkoivat salaattilinjalle. Söivät pihlajasta kukkasilmuja.
Kunhan nyt eivät jää autojen alle tai kissan suuhun kun joutuvat ruokaa kauempaa hakemaan.
Täytyy varmaan niille pähkinää järjestää.
Yksi kun on vielä massu pullollaan ja nisät jo selvästi näkyvissä. Kurrevauvoja varmaan pian tulossa.
 
Kirjattu

Mesis

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 50 840
Vs: Ruokinnan lopetus?
« Vastaus #8 : 30.04.08 - klo:22:58 »

Minulla on ihan sama ongelma kuin Murullakin, että miten kestän katsella, kun linnut ja oravat hakevat ruokaa tyhjiltä ruokintapaikoilta. Olen paljon vähentänyt ruoan määrää. Saavat ns. pehmeän laskun. Vielä on vähän siemeniä jäljellä, mutta kohta loppuvat  [:-(]
Kirjattu
 

Sivu luotiin 0.259 sekunnissa. 23 kyselyä tietokannasta.