Pönttöfoorumi

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: Amatööritähtitieteilijä ilmoittautuu  (Luettu 1123 kertaa)

Arskaidae

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 907
  • Espoo
Amatööritähtitieteilijä ilmoittautuu
« : 10.05.08 - klo:07:03 »

Jo parin vuoden ajan olen tehnyt tähtitieteellistä tutkimusta kahden USAlaisen kaverin kanssa. Nyt sain kuulla, että tutkimuksemme on hyväksytty julkaistavaksi tähtitieteellisessä julkaisussa. Nyt voin siis hyvällä syyllä sanoa olevani amatööritähtitieteilijä.  [:-)]

Tutkimuksen raportti ei ole vielä verkossa luettavissa (laitan linkin tänne kunhan se ilmaantuu), mutta tässä on tutkimukseen liittyvä verkkosivu, jossa tosin ei ole kuin kuvia ja taulukoita.
Kirjattu
Maailmassa on kolmenlaisia ihmisiä; niitä jotka osaavat laskea, ja niitä jotka eivät osaa laskea.

Sus

  • Vieras
Vs: Amatööritähtitieteilijä ilmoittautuu
« Vastaus #1 : 10.05.08 - klo:08:12 »

Kappas. Onnittelut julkaisusta. [:-)]

Hei, mitäs te siinä Galaxissa niin ku tutkitte? Noin suomeksi sanottuna. Niin ja lyhyesti. :-)) Mihin tutkimus tähtää...? Onks teillä joku hypoteesi?

Avaruus on aina kiinnostanut ja kiehtonut mua. Heh, mähän lukion jälkeen vitsailin, kun kuumeisesti pohdin, mihin lähtis opiskelemaan, että mä pyrin Helsingin Yliopiston Tähtitieteelliseen tiedekuntaan. Sitten kauhukseni huomasin, ettei siellä ollut sellaista. [:´((] [:-DD] (No jooh, sitäpaitti fysiikka ei ollu mun lempiaineita koulussa, vaikka se mulla lukiossa olikin valittuna... [:-I] )

Menestystä vaan tutkimuksellenne edelleenkin. [:-)]
Kirjattu

Jarmo

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 58 197
  • Säkylä ** älykäS
Vs: Amatööritähtitieteilijä ilmoittautuu
« Vastaus #2 : 10.05.08 - klo:09:34 »

 [:-)] [:-)] [:5] Oma ymmärrys ei tähtiin riitä, mutta ei varmastikaan ihan helppoa juttua ole ollut
Kirjattu
    "Kissoja vihaavat ihmiset syntyvät seuraavassa elämässä hiiriksi."   (Faith Resnick)     

Arskaidae

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 907
  • Espoo
Vs: Amatööritähtitieteilijä ilmoittautuu
« Vastaus #3 : 10.05.08 - klo:13:31 »

Onnittelut julkaisusta. [:-)]

Kiitos.  [:-)]

Hei, mitäs te siinä Galaxissa niin ku tutkitte?

Tutkimme niissä galakseissa sitä, onko niillä toinen, pienempi galaksi niiden kierteishaaran päässä. Lisäksi tutkimme tilastollisesti joukkona niitä galakseja, joilla on toinen pienempi galaksi kierteishaaran päässä.

Nyt täytyy sitten sen verran varoittaa, että olen hoitanut tätä hommaa pelkästään englannin kielellä, joten en ole aivan varma, ovatko kaikki käyttämäni suomenkieliset termit oikeita. (Minä jopa ajattelen näitä asioita englanniksi.  [NUT])

Noin suomeksi sanottuna.

Tätä juuri yritin yllä tehdä.

Niin ja lyhyesti. :-))

Ahaa... Tutkimme M51-tyyppisiä vuorovaikuttavia galakseja.

Mihin tutkimus tähtää...?

Oikeastaan ainoa tavoite oli aikaansaada uusi, entisiä laajempi luettelo yllämainituista galakseista. Tämä tavoite täyttyi.

Onks teillä joku hypoteesi?

Ei ole. Tämä oli ihan vaan simppeli luettelointihomma + tilastollinen analyysi luetteloiduista objekteista.

Avaruus on aina kiinnostanut ja kiehtonut mua. Heh, mähän lukion jälkeen vitsailin, kun kuumeisesti pohdin, mihin lähtis opiskelemaan, että mä pyrin Helsingin Yliopiston Tähtitieteelliseen tiedekuntaan. Sitten kauhukseni huomasin, ettei siellä ollut sellaista. [:´((] [:-DD] (No jooh, sitäpaitti fysiikka ei ollu mun lempiaineita koulussa, vaikka se mulla lukiossa olikin valittuna... [:-I] )

Minä en ole käynyt lukiota ollenkaan, toimin ammattikoulupohjalta.  [:-)] (No, kävin minä myöhemmällä iällä ammattikorkeakoulun...)

Menestystä vaan tutkimuksellenne edelleenkin. [:-)]

Kiitos, aiomme tosiaan jatkaa tutkimuksia.  [:-)]
Kirjattu
Maailmassa on kolmenlaisia ihmisiä; niitä jotka osaavat laskea, ja niitä jotka eivät osaa laskea.

Arskaidae

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 907
  • Espoo
Vs: Amatööritähtitieteilijä ilmoittautuu
« Vastaus #4 : 10.05.08 - klo:13:31 »

[:-)] [:-)] [:5] Oma ymmärrys ei tähtiin riitä, mutta ei varmastikaan ihan helppoa juttua ole ollut

Oli siinä jotain aika vaikeitakin juttuja tälläiselle harrastelijalle, mutta tähtitieteestä löytyy paljon vaikeampiakin juttuja, joten siinä mielessä tämä oli aika "helppo".  :-))
Kirjattu
Maailmassa on kolmenlaisia ihmisiä; niitä jotka osaavat laskea, ja niitä jotka eivät osaa laskea.

Sus

  • Vieras
Vs: Amatööritähtitieteilijä ilmoittautuu
« Vastaus #5 : 10.05.08 - klo:14:58 »

Nyt täytyy sitten sen verran varoittaa, että olen hoitanut tätä hommaa pelkästään englannin kielellä, joten en ole aivan varma, ovatko kaikki käyttämäni suomenkieliset termit oikeita. (Minä jopa ajattelen näitä asioita englanniksi.  [NUT])

Kiitos vastauksista, Arska. Muutes, MIKSI te tutkitte sitä, onko siellä kierteishaaran päässä toinen pienempi galaksi? Onko se harvinaista, että on, vai suht tavallista vai... vai mikä siinä kiinnostaa?

Ymmärrän hyvin tuon termihomman. Ja pakkohan siinä on kääntää aivotkin englanniksi, kun tuollaista kauan tekee. (Näetkö jo uniakin englanniksi?) Sen verran erikoistermejä varmaan, että voipi suomalainen sana olla hakusessa... [:-I]
Kirjattu

Risto

  • Vieras
Vs: Amatööritähtitieteilijä ilmoittautuu
« Vastaus #6 : 10.05.08 - klo:16:23 »

Onnittelut Arskaidalle.

Me ollaan mukana tällaisessa täällä Jyväskylän maalaiskunnan Nyrölän kylällä.

http://www.kallioplanetaario.fi/etusivu
Kirjattu

Minni

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 25 257
  • Itä-Uusimaa
Vs: Amatööritähtitieteilijä ilmoittautuu
« Vastaus #7 : 10.05.08 - klo:17:25 »

Onnea amatööritähtitietelijöille  [:63]  [:-)]
Kirjattu
”Kuinka paljosta jäävätkään paitsi he, jotka eivät salli itsensä olla vähän outoja.”

— Alain de Botton -

anja

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 4 708
  • ciao, Firenze, Italy
Vs: Amatööritähtitieteilijä ilmoittautuu
« Vastaus #8 : 10.05.08 - klo:18:54 »

Onnittelut Ristolle ja Arskaidaelle tutkimuksista! Pönttölän einsteineille --->  [KIPPIS] [KIPPIS]
Itse en paljonkaan tiedä tähtitieteestä, mut usein tulee pohdittua havukka-ahon ajattelijan tyyliin..On niin vaikea tajuta avaruuden äärettömyyttä..mihin se loppuu? Ja jos ei lopu, vielä vaikeampaa tajuta sitä juttua.. [NUT] [:-DD]
Kirjattu

kati

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 11 063
  • Ahmattitoukka Kymenlaakson perukoilta
Vs: Amatööritähtitieteilijä ilmoittautuu
« Vastaus #9 : 10.05.08 - klo:18:58 »

Onnea  [KIPPIS]
Kirjattu
Syödä vai nukkua? Kas siinä pulma.

Deb

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 24 808
  • ***Keiju***
Vs: Amatööritähtitieteilijä ilmoittautuu
« Vastaus #10 : 10.05.08 - klo:19:29 »

Onnitteluja tutkimuksista, Arska ja Risto! [KIPPIS]
Kirjattu
Deb Keski-Suomesta

Arskaidae

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 907
  • Espoo
Vs: Amatööritähtitieteilijä ilmoittautuu
« Vastaus #11 : 11.05.08 - klo:07:12 »

Kiitos kaikille!  [:-)]

Hienoa Risto, että olet mukana tuollaisessa kansanvalistustyössä.

Lainaus käyttäjältä: Sus
Muutes, MIKSI te tutkitte sitä, onko siellä kierteishaaran päässä toinen pienempi galaksi? Onko se harvinaista, että on, vai suht tavallista vai... vai mikä siinä kiinnostaa?

Aika harvinaista se on, vain muutamalla prosentilla galakseista on sellainen tilanne meneillään. Jos halutaan tutkia galaksien keskinäistä vuorovaikutusta, on meillä oltava paljon esimerkkejä vuorovaikuttavista galakseista. Meillä on kuitenkin ongelma, että miten tunnistaa taivaalla näkyvät vuorovaikuttavat galaksit. Jos näemme kaksi galaksia aivan vierekkäin taivaalla, voimme olettaa, että koska ne ovat niin lähekkäin, ne ovat vuorovaikutussuhteessa keskenään. Emme kuitenkaan voi olla siitä varmoja, koska emme tiedä tarkalleen, kuinka kaukana meistä ne ovat. Nehän voivat olla niinkin, että toinen galaksi on puolet lähempänä kuin toinen, ja ovat vain sattumalta samalla suunnalla meistä katsottuna. Tästä johtuen tarvitsemme jotain muita todisteita siitä, että vierekkäin sijaitsevat galaksit todella ovat vuorovaikutussuhteessa keskenään. Kahden galaksin ollessa läheisessä vuorovaikutussuhteessa, on odotettavissa että ne vaikuttavat toisiinsa painovoiman välityksellä. Ne saattavat esim. muokata toisen galaksin muotoa normaalista poikkeavaksi. Siltikään ei voida olla vielä varmoja, että jos näemme kaksi poikkeavan muotoista galaksia vierekkäin, että ne todella ovat vuorovaikutussuhteessa keskenään, mutta silloin se kuitenkin on jo hiukan todennäköisempää. Mutta jos niiden kahden galaksin välillä on näkyvästä materiaalista muodostunut silta, silloin vuorovaikutussuhde alkaa olla erittäin todennäköinen. Tosin tässäkin tapauksessa on aina mahdollista että toinen galaksi vain sattumalta sijaitsee niin, että se näyttää olevan tämän "sillan" päässä. Sattuman osuus tälläisissä tapauksissa kuitenkin on hyvin pieni (meidän laskujemme mukaan yksi tuhannesta on sattumalta näin sijoittunut ei-vuorovaikuttava systeemi). Luettelomme galakseilla on yleensä edellä mainittu silta, joten ne ovat hyvin todennäköisesti oikeasti vuorovaikuttavia. Niin ollen luettelomme pitäisi olla hyvä lähtökohta vuorovaikuttavien galaksien jatkotutkimuksille.

Lainaus käyttäjältä: Sus
(Näetkö jo uniakin englanniksi?)

En tiedä, en yleensä muista uniani.  [:-)]

Lainaus käyttäjältä: Anja
Itse en paljonkaan tiedä tähtitieteestä, mut usein tulee pohdittua havukka-ahon ajattelijan tyyliin..On niin vaikea tajuta avaruuden äärettömyyttä..mihin se loppuu? Ja jos ei lopu, vielä vaikeampaa tajuta sitä juttua..

Nuo ovat sellaisia asioita, että kaikkein fiksuimmatkaan tähtitieteilijät eivät niitä oikeasti tajua. Jotkut tosin saattavat väittää tajuavansa, mutta sellaisia väitteitä ei mielestäni kannata ottaa kovin vakavasti. Omasta mielestäni maailmankaikkeus on äärettömän suuri ja äärettömän vanha (siis ollut aina olemassa), koska ei tunnu järkevältä että se voisi syntyä tyhjästä tai olla rajallisen kokoinen. Mutta, kuten sanoin, se on vain minun mielipiteeni.
Kirjattu
Maailmassa on kolmenlaisia ihmisiä; niitä jotka osaavat laskea, ja niitä jotka eivät osaa laskea.

Sus

  • Vieras
Vs: Amatööritähtitieteilijä ilmoittautuu
« Vastaus #12 : 12.05.08 - klo:21:22 »

Kiitos Arska tyhjentävästä vastauksesta täällä. Unohin eilen vastata. [:-)]

Ja tuo avaruuden loppumisjuttu... [:19] juuuuuu, siihen ei riitä aivot. Ainaskaan miun. Miun aivot loppuu siihe. :-))
Kirjattu

anja

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 4 708
  • ciao, Firenze, Italy
Vs: Amatööritähtitieteilijä ilmoittautuu
« Vastaus #13 : 12.05.08 - klo:23:41 »

Kiitos Arska tyhjentävästä vastauksesta täällä. Unohin eilen vastata. [:-)]

Ja tuo avaruuden loppumisjuttu... [:19] juuuuuu, siihen ei riitä aivot. Ainaskaan miun. Miun aivot loppuu siihe. :-))

Juu, ei ihmisen aivot riitä..ne on kopassa..rajallisessa tilassa.. [:-DDD]
Jos joku loppuu, herää kysymys mitä sen jälkeen on.. [:18] Eiiii, en halua edes pohtia.. :-))
Kiitos Arskalle vastauksista! [:-)]
Kirjattu

Sus

  • Vieras
Vs: Amatööritähtitieteilijä ilmoittautuu
« Vastaus #14 : 13.05.08 - klo:00:22 »

Juu ja vielä sekin, että avaruus laajenee kaiken aikaa. [:-I] Ettei laajenis vielä valon nopeudella... (siitä en oo varma.)

Mutku AIVOT EI LAAJENE!  :-O [:-DD]

Sitte on se kun avaruus kaareutuu. Kun lähdetään suoraan vaikka vasemmalle ja kuljetaan "tarpeeks kauan", niin loppujen lopuksi tullaan takasin samaan pisteeseen oikealta. [:-I] Vaikka ollaan koko ajan kuljettu suoraan. [:-I]

Näin selitti mulle kerran yks fyysikko... Ja on kuulemma matemaattisesti todistettu.  [:-I] Kysyin sitten, että "no mitäs siellä toisella puolella on?" "Siellä on se, jossa ei ole aikaa."

"Aika" on materiaalinen käsite ja liittyy aineeseen... Mut mitens se sanotaankaan... "ajasta ikuisuuteen"... [:-I] Että semmosta selevää pässinlihhoo. [NUT]
Kirjattu
 

Sivu luotiin 0.226 sekunnissa. 22 kyselyä tietokannasta.