Pönttöfoorumi

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: Amatööritähtitieteilijä ilmoittautuu  (Luettu 1125 kertaa)

Sus

  • Vieras
Vs: Amatööritähtitieteilijä ilmoittautuu
« Vastaus #30 : 13.05.08 - klo:20:57 »

Aika jännästi kuvailit, Kaitsu. Pitää lukea uudestaan, meni pikkasen pää pyörälle, mutta tuo kuulosti hyvinkin loogiselta ja jopa ymmärrettävältä. [:-)]
Kirjattu

Sus

  • Vieras
Vs: Amatööritähtitieteilijä ilmoittautuu
« Vastaus #31 : 13.05.08 - klo:21:12 »

No niin, nyt on papru verkossa saatavilla. Täältä löytyy tiivistelmä ja linkitetyn sivun oikeasta yläkulmasta löytyy linkki "PDF only", siitä klikkaamalla saatte sitten sen varsinaisen paperin luettavaksi. Se on sitten aika kuivakkaa tieteellistä tekstiä, joten en loukkaannu vaikkei kukaan sitä viitsisikään lukea.  [:-)]


Mä en saa tuota sivua auki. [:´((] Voin kuvitella, että siellä on paaaljon niin mielenkiintoista tekstiä, että ei nukkuun malttais mennä kun rupeisi tavaamaan... vai? Vaiko pänvastoin...? [:56]
 :-))

Ei tosiaan aukea, luulen, että vika on mun omassa koneessa. Temppuilee koko ajan. Ois ollut kiva kyllä kurkata mitä siellä on. [:-)]
Kirjattu

Marle

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 22 298
Vs: Amatööritähtitieteilijä ilmoittautuu
« Vastaus #32 : 13.05.08 - klo:21:29 »

täällä sulle Sus lisää sekotetta nuppiin, siellä on muitakin pähkäilijöitä [:-DD] Mulle riittää tämä suht tasokas maapallo ja sen pinnalla olevat  asukkaat [:-)] Noi avaruuden asiat ovat kiinaa, mutta tähtien katselusta pidän sekä Hubblen kuvista  [:-)]
Kirjattu

anja

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 4 708
  • ciao, Firenze, Italy
Vs: Amatööritähtitieteilijä ilmoittautuu
« Vastaus #34 : 13.05.08 - klo:22:51 »

Mahtavia keskusteluita! Mulle kolahti varsinkin Kaitsun vastaus! Se selitti paljon sellaista mistä en tiedä yhtään mitään! [:-)]

Kirjattu

Marle

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 22 298
Vs: Amatööritähtitieteilijä ilmoittautuu
« Vastaus #35 : 14.05.08 - klo:08:08 »

Avaruus on kiehtova, arvoituksellinen kohde tutkia ja suht turvallinenkin; ei tarvitse ratkoa ihmiskunnan ongelmia, avaruus on mielyttävän  kaukana niistä mutta, kyllä mä sittenkin soisin rahaa pistettävän ihmisiin ja ihmisten tarpeisiin, on ihminen sen verran avun tarpeessa. Lienee toteutumaton ajatus mutta ei mahdoton, ne asenteet... [:-I]

ps. Orion on mun suosikki kuvio pimeällä taivaalla ja Cassiopeia seuraava..ne mä tunnistan sekä  "Otavan" ja "pikku Otavan" :-))

Korjaus, ei en vaakoja vaan otavia :-))
« Viimeksi muokattu: 14.05.08 - klo:09:36 kirjoittanut Marle »
Kirjattu

Sus

  • Vieras
Vs: Amatööritähtitieteilijä ilmoittautuu
« Vastaus #36 : 14.05.08 - klo:08:41 »

Kyllä sä Marle varmaan Otavankin tunnistat. :-)) Näiden em. lisäksi mä tunnistan Väinämöisen viikatteen (Orionin tähtikuviossa) ja Pikkuotavan ja osaan ettiä Pohjantähden Otavan avulla. Niin ja tiedän Orionin "kulmatähtien" nimet. :-)) Siihen se sitten jääkin.

Vaakaa en tunnista. :-O Hyi mua,  [:17] pitäishän mun nyt eläinradan tähtikuviot tunnistaa! :-O [:-DD]
Kirjattu

Arskaidae

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 907
  • Espoo
Vs: Amatööritähtitieteilijä ilmoittautuu
« Vastaus #37 : 14.05.08 - klo:09:09 »

Erittäin suuri onnittelu amatööritähtitieteilijä Arskaidae:lle! Suoritus on todella hatunnoston arvoinen.

Kiitoksia!

Lainaus käyttäjältä: Kaitsu
Samalla se mielenkiintoinen esimerkki siitä, että tieteenaloista juuri tähtitieteessä, ja oikeastaan vain tähtitieteessä amatöörien tutkimuksilla on oikeasti merkitystä.

Totta. Tosin tälläkin tieteenalalla selkeästi suurimman osan työstä tekevät oikeat tähtitieteilijät. Olen ollut hiukan tekemisisää joidenkin tähtitieteilijöiden kanssa ja he vasta ovat osaavaa porukkaa, hatunnosto heille.

Olen joskus tämän luontoharrastuksen tiimoilta miettinyt, että biologiassakin voisi olla harrastelijoille jonkinlainen sija tieteentekemisessä, ja itse asiassa oletankin että jonkun verran harrastelijabiologeja (jotka ovat julkaisseet vertaisarvioinnin läpikäyneitä artikkeleita) on olemassa.

Lainaus käyttäjältä: Kaitsu
Galaksien vuorovaikutuksesta, onko Linnunradalla ja Magellanin pilvillä sellainen vuorovaikutus, että ne lasketaan tähän tutkimaasi ryhmään kuuluviksi? Tämä on minulle vähemmän tuttua tähtitieteen alaa, vaikka olen sitä koko ikäni jossain määrin harrastanutkin.

Linnunrata & Magellanin pilvet voivat hyvinkin olla M51 tyyppisiä vuorovaikuttavia galakseja. Se on vähän vaikea sanoa, pitäisi päästä katsomaan tilannetta Linnunradan ulkopuolelta, joka on sattuneista syistä aika hankalaa. Tosin tämän luonnoksen perusteella se vaikuttaa aika epätodennäköiseltä, koska Magellanin pilvet sijaitsevat aika kaukana Linnunradan tähtikiekosta, ja lisäksi eivät oikein osu tähtikiekon määrittelemälle tasolle. Sagittarius Dwarf näyttäisi Linnunradan satelliiteista olevan ainoa hyvä kandidaatti M51-tyyppiseksi kumppanigalaksiksi. Mutta jos tilannetta katsottaisiin ylhäältä (tai alhaalta) päin, myös Boötes Dwarf, Ursa Major II ja Sculptor Dwarf voisivat näyttää hyviltä kandidaateilta. Meillä ei tällä hetkellä ole kunnollisia keinoja eliminoida sellaisia vahingossa oikeaan paikkaan projektoituneita galakseja, jotka eivät oikeasti olekaan kierteishaaran päässä olevia vuorovaikuttavia galakseja. Meillä on aika yksinkertaiset kriteerit; toisen galaksin on oltava vähintään puolet pienempi, ja sijaittava näennäisesti isomman galaksin kierteishaaran päässä, tai vaihtoehtoisesti lähistöllä kierteishaaran osoittamassa suunnassa.

Selailemalla noita meidän verkkosivujen kuvia saa jonkinlaisen käsityksen minkälaisista systeemeistä on kysymys.

Lainaus käyttäjältä: Kaitsu
Noita ulottuvuuksia, joista tässä ketjussa keskusteltiin, olen itse ajatellut näin: ...

Hyvin ajateltu. Pari kommenttia:

- Piste on nollaulotteinen. Periaatteessa kun pisteellä piirretään viiva, sekin kiertyy ensimmäisen ulottuvuuden ympäri, mutta se on vain aika vaikea hahmottaa ihmisaivoilla (ainakin minun aivoillani).

- Kun viivasta on piirretty ympyrä, sillä voi vuorostaan piirtää kolmiulotteisen pallon pyöräyttämällä viivasta tehty ympyrä oman akselinsa ympäri. Näin siis tehdään ympyräviivasta kaksiulotteinen taso, joka on kiertynyt kolmannen ulottuvuuden ympäri.

Lainaus käyttäjältä: Kaitsu
Ei tarvitse ymmärtää mikä se neljäs on,...

Ja tuskin kukaan ihminen sitä oikeasti ymmärtääkään. Ihmisen aivot ovat sopeutuneet kolmiulotteiseen maailmaan, joten neliulotteinen tuntuu järjettömältä. Samoin kaksiulotteisessa maailmassa eläville littiöille kolmiulotteinen maailma on käsittämätön. ("Littiö" viittaa taas tuohon Flatlandiin, johon annoin linkin aiemmin. Flatland löytyy myös Suomenkielisenä nimellä "Tasomaa", ja löytynee hyvin varustetuista kirjastoista tieteis- tai matematiikkaosastolta.)
Kirjattu
Maailmassa on kolmenlaisia ihmisiä; niitä jotka osaavat laskea, ja niitä jotka eivät osaa laskea.

Arskaidae

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 907
  • Espoo
Vs: Amatööritähtitieteilijä ilmoittautuu
« Vastaus #38 : 14.05.08 - klo:09:12 »

Mä en saa tuota sivua auki. [:´((] Voin kuvitella, että siellä on paaaljon niin mielenkiintoista tekstiä, että ei nukkuun malttais mennä kun rupeisi tavaamaan... vai? Vaiko pänvastoin...? [:56]
 :-))

Onko niin, ettet pysty avaamaan PDF-tyyppisiä tiedostoja? Siinä tapauksessa sinun pitäisi asentaa Adobe Reader koneellesi. Toinen vaihtoehto on että otat minuun yhteyttä YV:llä ja keksitään vaihtoehtoisia konsteja. Kyseinen paperi on tosiaan aika kuivakkaa tieteellistä tekstiä, kohdeyleisö on ensisijaisesti tähtitieteilijät, eikä siellä mitään maailmaa mullistavia ajatuksia esitetä, onpahan vaan tuollaista perustähtitiedettä.

Minä en muuten noista tähtikuvioista tunnista kuin Otavan ja Orionin.  [:-)]
Kirjattu
Maailmassa on kolmenlaisia ihmisiä; niitä jotka osaavat laskea, ja niitä jotka eivät osaa laskea.

Marle

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 22 298
Vs: Amatööritähtitieteilijä ilmoittautuu
« Vastaus #39 : 14.05.08 - klo:09:31 »

Juu kyllä Orionin vyö/viikate on tuttu ja tiedän missä Hevosenpääsumu on. Jossakin siinä lähistöllä näkyy Orionin tähtisumu. Betelgeuse (mitens se nyt  kirjoitettiinkaan) oliko se Orionin yläkulmassa vasemmalla puolella, punainen jättiläinen ja Rigel alhaalla vasemmassa kulmassa, en muista, Sirius löytyy ja Otavat tuttuja "Pikkuotavan" kauhan kärjessä Pohjantähti. Tähän nämä loppuvatkin [:-DD] Mulla on ystävä joka tuntee ja osaa löytää taivaalta paljon kamaa, ihmettelen aina että miten osaakin muistaa ne [:-I] [:-)]
Kirjattu

Sus

  • Vieras
Vs: Amatööritähtitieteilijä ilmoittautuu
« Vastaus #40 : 14.05.08 - klo:09:42 »

Arska, PDF-sivut aukeaa yleensä kyllä. Tuli mieleen, että mulla ei ehkä ole uusinta päivitettyä Adobe Reader'ia. Koklaan ensin ladata sen kahtotaan sitten. [:-)]
Kirjattu

puppu

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 4 096
Vs: Amatööritähtitieteilijä ilmoittautuu
« Vastaus #41 : 14.05.08 - klo:12:45 »

Upeeta Arska ja Risto  :-)) .

Olenko väärässä vai oliko jossakin lehdessä tästä maininta jonkin aikaa sitten. Olin ihan lukevinani jostakin. Nimiä vaan ei mainittu.
Kirjattu

Arskaidae

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 907
  • Espoo
Vs: Amatööritähtitieteilijä ilmoittautuu
« Vastaus #42 : 14.05.08 - klo:13:13 »

Ainakaan meidän jutusta ei ole voinut olla lehdessä vielä mitään, eikä tuo tutkimus oikein ole sellainen, että siitä lehdet kirjoittaisivat jatkossakaan.  [:-)]
Kirjattu
Maailmassa on kolmenlaisia ihmisiä; niitä jotka osaavat laskea, ja niitä jotka eivät osaa laskea.

Kaitsu.

  • Ylläpitäjä
  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 835
  • Periaatteessa olen yöeläin
    • Pönttökamera
Vs: Amatööritähtitieteilijä ilmoittautuu
« Vastaus #43 : 18.05.08 - klo:17:11 »

Pikkuotava ja Plejadit sotketaan usein kekenään. Tässä kuva Plejadeista, joka on avoin tähtijoukko, ei siis tähdistö laisinkaan.



Pikkuotavan "varren" päässä on Pohjantähti, jonka avulla siis Pikkuotava löytyy. Tai oikeammin Pieni karhu, Ursa Minor.

Komein tähdistö on aivan suvereenisti Skorpioni. Pitää mennä vähän etelämmäksi jotta se näkyy kokonana. Pohjoisella taivaalla sitten varmaankin Orion.
Kirjattu

Sus

  • Vieras
Vs: Amatööritähtitieteilijä ilmoittautuu
« Vastaus #44 : 18.05.08 - klo:18:01 »

Niin ja (sen "tavallisen") Otavan avulla löytyy Pohjantähti. [:-)]

Hyvin himmeänä näkyvät tähdet/tähtukuviot näkyvät paljaalla silmällä parhaiten, kun ei katso niihin suoraan, vaan n. 10 astetta "ohi" tähden. [:-)]
Kirjattu
 

Sivu luotiin 0.211 sekunnissa. 20 kyselyä tietokannasta.