Pönttöfoorumi

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: Äänen tunnistus  (Luettu 703 kertaa)

Kaitsu.

  • Ylläpitäjä
  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 834
  • Periaatteessa olen yöeläin
    • Pönttökamera
Äänen tunnistus
« : 21.06.08 - klo:00:54 »

Voimakas "trii-trii.trii-trii-kähinää". Osaako joku tunnistaa lajin tämän perusteella?
Kirjattu

Veke 12v.

  • Vieras
Vs: Äänen tunnistus
« Vastaus #1 : 21.06.08 - klo:01:56 »

No sieppo perkules!    :-O
Vaik en kyl me vannomaa!    [:-DD]
Kirjattu

Kaitsu.

  • Ylläpitäjä
  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 834
  • Periaatteessa olen yöeläin
    • Pönttökamera
Vs: Äänen tunnistus
« Vastaus #2 : 21.06.08 - klo:12:25 »

Ei ole sieppo. Erilainen ja paljon voimakkaampi ääni, kuuluu kirkkaana pari sataa metriä järven yli, kun lintu on jossain rantamersikössä.
Kirjattu

Parus Major

  • Aluevalvoja
  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 4 668
  • Pori
Vs: Äänen tunnistus
« Vastaus #3 : 21.06.08 - klo:13:17 »

Mulle tuli tuntuma punakylkirastaasta.  Sillä on se trili-trili- osuus ja perään sellaista epämääräistä pihinää ja kähinää :-))
Kirjattu
- tartu hetkeen -

Terho

  • Täysjäsen
  • ***
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 164
Vs: Äänen tunnistus
« Vastaus #4 : 21.06.08 - klo:23:45 »

Minustakin tuntuisi punakylkirastas hyvältä ehdotukselta. Tosin äänten kuvaileminen sanallisesti on monesti vaikeaa. Kannattaa myös huomata, että punakylkirastailla on eri puolella Suomea erilaisia "murteita" eli eri punakylkirastaiden säkeet voivat poiketa varsin paljon toisistaan.
Kirjattu

Kaitsu.

  • Ylläpitäjä
  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 834
  • Periaatteessa olen yöeläin
    • Pönttökamera
Vs: Äänen tunnistus
« Vastaus #5 : 22.06.08 - klo:00:05 »

Löysin punakylkirastaan äänen Virtual-Birdistä, ja ainakaan se ääninäyte ei täsmää. Tämä on aivan selkeä, neljä kertaa "trii", jokaisen triin sävelkorkeus edellistä korkeampi, ja perään kähinää tai pulinaa. Pitäisi kyllä olla sellainen mikrofoni, jolla voisi nauhoittaa noita ääniä.
Kirjattu

Parus Major

  • Aluevalvoja
  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 4 668
  • Pori
Vs: Äänen tunnistus
« Vastaus #6 : 22.06.08 - klo:01:59 »

Niin osuvasti kyllä kuvaat punakylkirastaan laulua, että uskon sen olevan kyseessä :-))
Aina se ei päästä sitä kähinäosuutta niin voimallisesti ja kuten Terho kertoi, yksilöllisiä eroja on paljon.
Usein punakylkirastaalta kuulee vain tuon tri-trii-trii-triii äänen. Muistuttiko edes tuo ääni sitä sinun kuulemaasi?
Kannattaa kuunnella muitakin äänitteitä ja voi yrittää tavoittaa tuon saman äänen vaikka ulkoa uudelleen. Jos punakylkirastas kyseessä, todennäköisesti kuulet sen äänen, jos ympäristössäsi yhtääkään metsää, puistoa tai vastaavaa.Laulaa aamuin ja itamyöhään asti. Se on muistaakseni Euroopan yleisin lintu (muistanko oikein?)

Pitää vielä muistaa tuon yksilöllisten erojen lisäksi paikka missä lintu lauloi. Ääni kuulostaa hyvin erillaiselta hiljaisella järven selällä kuin urbaanissa lähiössä. [:-)]

Punakyljet on nyt hyvin äänessä. Tulin juuri pyöräretkeltä (ihan tosi!) ja punakylkirastaat huutelivat tri-trii-triitään mahmipontisesti. Myös mustarastaat ja laulurastaat, sekä punarinnat äänessä.
Kuuluipa luhta- ja ruokokerttustakin, mutta esim pensassirkkalinnut ja ruisrääkät on vähissä [:-(]
Kirjattu
- tartu hetkeen -

Terho

  • Täysjäsen
  • ***
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 164
Vs: Äänen tunnistus
« Vastaus #7 : 22.06.08 - klo:18:03 »

Minäkin pitäisin punakylkirastasta edelleen mahdollisena. Täkäläisillä punakylkirastailla laulun säe menee suurin piirtein  "trii-tryy-tryi-try + loppukähinät". Siis täällä ainakin näitä alkutavuja on yleensä neljä ja sen jälkeen tulee loput äänet, joita ei oikein pysty kirjaimin kuvaamaan.
Kirjattu

Marle

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 22 298
Kirjattu

Kaitsu.

  • Ylläpitäjä
  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 834
  • Periaatteessa olen yöeläin
    • Pönttökamera
Vs: Äänen tunnistus
« Vastaus #9 : 24.06.08 - klo:02:36 »

Marlen linkki ei nyt tähän hätään toiminut.

Kyllä se aivan hyvin voi olla punakylkirastas, jos sitä mieltä olette. Aika "rastasmainen" se ääni kyllä on.

Nyt on toinen tunnistettava. Käsittääkseni joku pöllö. Muistuttaa hyvin paljon käkeä, "hu-hu" ja välillä sitten kolmetavuinen "hu-hu-hu". Huuteli kuuden aikaan illalla, mitään en nähnyt, vaikka oli aika lähellä. Sitten siirtyi kauemmas huhuilemaan.
Kirjattu

Mali

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 3 150
    • mali.kuvat.fi/kuvat
Vs: Äänen tunnistus
« Vastaus #10 : 24.06.08 - klo:11:50 »

Kirjattu

Terho

  • Täysjäsen
  • ***
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 164
Vs: Äänen tunnistus
« Vastaus #11 : 24.06.08 - klo:17:59 »

Sepelkyyhkyn lisäksi tietysti turkinkyyhkykin voisi olla kyseessä. Sillä on huhuilu on usein kolmitavuinen hu-huu-hu, jossa keskimmäinen tavu hieman muita pidempi. Tietysti myös harjalintu ääntelee huhuten.
Kirjattu

Kaitsu.

  • Ylläpitäjä
  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 834
  • Periaatteessa olen yöeläin
    • Pönttökamera
Vs: Äänen tunnistus
« Vastaus #12 : 25.06.08 - klo:00:22 »

Sepelkyyhky, ei sinne päinkään. Tuosta on nyt lyhyt äänite kännykässä, kunhan saan sen askarreltua nettiin niin pääsee kuuntelemaan.
Kirjattu

Sus

  • Vieras
Vs: Äänen tunnistus
« Vastaus #13 : 25.06.08 - klo:00:28 »

Mä käyn ääniä kuuntelemassa usein täällä, tässä punakylkirastas:

http://www.lintukuva.fi/lajikuvat/turili/

Siellä on siis kuvien lisäksi useissa ääninäyte mukana. [:-)] Ääni tulee ittekseen, jos vaan kaiutin on päällä.
Kirjattu

Kaitsu.

  • Ylläpitäjä
  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 834
  • Periaatteessa olen yöeläin
    • Pönttökamera
Vs: Äänen tunnistus
« Vastaus #14 : 25.06.08 - klo:01:40 »

No nyt, tässä näytteessä vain kaksitavuista "hu-hu" -ääntä:

http://www.youtube.com/watch?v=hqZ2LFVOu_A
Kirjattu

Kaija

  • Aluevalvoja
  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 25 368
  • Elimäki & Orihuela Costa
Vs: Äänen tunnistus
« Vastaus #15 : 25.06.08 - klo:02:10 »

Työnantaja ei salli huhuilun kuuntelua: "Your system policy has denied access to the requested URL."

 [:-(] 
 

 

Tiina

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 16 556
  • Lahti
Vs: Äänen tunnistus
« Vastaus #16 : 25.06.08 - klo:09:12 »

Tämmönen teksti tulee mulle: This is a private video. If you have been sent this video, please make sure you accept the sender's friend request.
Kirjattu
"Ehjimmät meistä on sirpaleista tehty"-Tommy Tabermann-

Motteri

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 5 897
Vs: Äänen tunnistus
« Vastaus #17 : 25.06.08 - klo:09:26 »

Samoin... This is a private video. If you have been sent this video, please make sure you accept the sender's friend request.
Kirjattu

Terho

  • Täysjäsen
  • ***
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 164
Vs: Äänen tunnistus
« Vastaus #18 : 25.06.08 - klo:11:50 »

Arvelisin, että tuossa jälkimmäisessä äänessä, josta on tuo youtube-videokin, on kyseessä vähän normaalista poikkeavasti laulava käki.
Kirjattu

leila

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 747
Vs: Äänen tunnistus
« Vastaus #19 : 25.06.08 - klo:12:14 »

Kuuntelin tuon huhuilun.

Vaikken paljoa tunne lintuja laulusta, olen käen kanssa ollut lähituntumassa usein. Hyvin on samanlainen hu-hu kuin läheltä kuullun jopa silmäkkäin seuraillun käen ääni.

Ekan kerran parin metrin etäisyydeltä vilkaisin räksän pyrähtäneen oksalle, kunnes se sanoi hu-hu, melkeinpä savolaisittain huh-hu.  :-)) Viereiselle oksalle istahti rouvansa kähisemään. Olivat munintapaikkaa valitsemassa.
Kirjattu
leila

Kaitsu.

  • Ylläpitäjä
  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 834
  • Periaatteessa olen yöeläin
    • Pönttökamera
Vs: Äänen tunnistus
« Vastaus #20 : 25.06.08 - klo:14:23 »

Huomatkaa, että tämä äänteli myös kolmetavuisesti; "hu-hu-hu". 
Kirjattu

ullu

  • Ylläpitäjä
  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1 913
Vs: Äänen tunnistus
« Vastaus #21 : 25.06.08 - klo:14:43 »

Minusta tuo äänite ei anna oikeaa kuvaa äänen sävystä. Minä siis olin tuota huhuilijaa myös kuulemassa. Äänite kuulostaa hennolta ja ohuelta alkuperäiseen verrattuna. Ääni oli voimakas matala ja kantava, vähän kuin olisi matalia ääniä soittanut poikkihuilulla.

Käki on varsin tuttu eikä se minusta kuulostanut samalta muuten kuin tuon kaksiosaisuuden osalta. Tätä huhuilijan ääntä en ole ennen kuullut.
« Viimeksi muokattu: 25.06.08 - klo:14:46 kirjoittanut ullu »
Kirjattu
Pitäisi olla tikka. Saisi elantonsa takomalla päätään puuhun.

Parus Major

  • Aluevalvoja
  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 4 668
  • Pori
Vs: Äänen tunnistus
« Vastaus #22 : 26.06.08 - klo:00:02 »

Kyllä minusta kyseessä on käki.
Niinkuin leilakin  kirjoitti, oli käki ilmeisesti hyvin lähellä pesimis, vai sanoisiko loisimispuuhissa [:-I]
Silloin sen ääni ei kuulosta niinkuin  puhdas kuk-kuu,  kuin se yleensä on kaukaa kuultuna.

Kerran olen kuullut myös tuollaista "kiihtynyttä" käkeä ja melko läheltä. Ääni oli hyvin samankaltainen. Kuului kurahduksia ja rytmi oli hukassa! :-))

Äänet ovat hyvin mielenkiintoisia ja itse panostan niihin hyvin paljon. Periaatteessa aina kun olen pihassani tai muualla, pyrin tunnistamaan kaikki äänet.
Eilen sain, tai siis tänään klo 01.15 aivan uuden äänen, lintulajin. Tuli ihkauusi pihapinna. Ja hetki sitten kuulostelin niin taas äänessä. Kerropa siitä toisaalla [:-)]

Kuuntelen paljon myös äänitteitä. Nyt menossa yölaulajat erityisesti.( Yksilöikohtaisia eroja on niissäkin)Käytössä  eri cd:t ja netin kautta, Suomen Linnut cd fakta ei toimikaan kun tästä koneesta on äänet hukassa [:-/] Koko kone sanoo varmaan pian lopputilin. Poikien koneelta kävin Kaitsun äänitettäkin välillä kuulemassa. [:-I]
Kirjattu
- tartu hetkeen -

mir

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 3 714
  • kaikkimullehetinyt
Vs: Äänen tunnistus
« Vastaus #23 : 26.06.08 - klo:15:41 »

Minustakin ääninäytteesä on käki,  tuon kaltaista puhallusputkimaista ääntä olen kuullut melko useinkin. Kyllä käki saattaa välillä kukkasta kolmitavuisestikin. Mutta ekaa en välttämättä pidä punakylkirastaana, yleensähän sillä on aleneva äänisarja, mutta paikallisia toki eroja on.
Kirjattu
 

Sivu luotiin 0.359 sekunnissa. 22 kyselyä tietokannasta.