Pönttöfoorumi

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: Minnuu niin surettaa...  (Luettu 2094 kertaa)

mummeli

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2 339
  • Vantaa/varisto
Minnuu niin surettaa...
« : 02.07.08 - klo:16:15 »

 [:´(]...Jonnatania ei suvaita meijän stönöllä, tuo kuulemma liikaa lajitovereita mukanansa...kyl on tullu monta tippaa simmuun, ku hää istuu nököttää vaunun vieres ja käy välillä maate...aamusel tepastellee vaunun katolla...miun oli iha pakko kovettaa ittein, jotta en anna mittä syötävää... [:´((]

Ette usko, mite miun syvämmeen tää käy??...näin unia, jossa mie silitin Joonatania ja kerroin hälle, et mie en saa antaa siul ruokaa......... [:-(]
Kirjattu

Sinisorsa

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1 004
Vs: Minnuu niin surettaa...
« Vastaus #1 : 02.07.08 - klo:16:48 »

Sama juttu oli munkin ruokinnalla -- yksi lokki, mutta välillä tuo yhden kaverin-- sitten tuli useita.
Lokkien ruokinta on taitolaji. Jos muita lokkeja on paikalla, niin ei saa antaa ruokaa lainkaan. Joskus on oltava kovana useammankin päivän ajan, jos muita lokkeja on paikalla. Muut lokit kyllästyvät kyllä odottelemaan, mutta tuttu lokki kyllä ilmestyy paikalle.  [:-)]

Jos naapurit valittaa, niin kannattaa ruokkia Jonatania kauempana stönöstä. Se kyllä tunnistaa ruokkijansa ja seuraa.

Em. systeemi toimii varmasti, jos on vain yksi ruokkija. Jos monta, niin silloin ongelmia syntyy, koska moni heittää kuitenkin ruokaa koko lintuparvelle.

Oma ruokintani on nopeaa (ettei herätä liikaa huomiota), eli laitan määrättyyn paikkaan (yleensä 2-4 silakkaa/muikkua tai kourallisen sulaneita kalapuikon paloja) ja häivyn heti paikalta.  :-))
Samoin lokitkin häipyvät heti syötyään  - muutamassa sekunnissa kun hotkaisevat ruokansa.  [:-)]
« Viimeksi muokattu: 02.07.08 - klo:16:52 kirjoittanut Sinisorsa »
Kirjattu

mummeli

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2 339
  • Vantaa/varisto
Vs: Minnuu niin surettaa...
« Vastaus #2 : 02.07.08 - klo:16:56 »

KIIITOOS neuvosta... [:-)]
Kirjattu

Tiina

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 16 556
  • Lahti
Vs: Minnuu niin surettaa...
« Vastaus #3 : 02.07.08 - klo:16:56 »

Eikö lokit löydä tähän aikaan vuodesta itse ruokansa, miksi niitä tarvitsisi ruokkia. [:-I]
Kirjattu
"Ehjimmät meistä on sirpaleista tehty"-Tommy Tabermann-

Sinisorsa

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1 004
Vs: Minnuu niin surettaa...
« Vastaus #4 : 02.07.08 - klo:17:09 »

Eikö lokit löydä tähän aikaan vuodesta itse ruokansa, miksi niitä tarvitsisi ruokkia. [:-I]

Riippuu aika lailla linnun valitsemasta reviiristä.  Esim. viime vuonna ruokkimani harmaalokin poikanen olisi kuollut ilman ruokintaani nälkään ja keväällä se palasi hyväkuntoisena synnyinalueelleen. Välillä näyttäytyy, mutta sitä en ole voinut ruokkia, koska sorsa pesi alueella. Tänäänkin näin, ja hyvin pärjäilee.
Säännöllisesti en ole koskaan lokkeja ruokkinut (paitsi tuota harmaalokin poikasta), muutaman kerran viikossa olen antanut niille kalaa, että pärjäilevät. Määrättynä kellonaikana odottelevat muutaman tunnin, ja muulloin niitä ei näykkään, jolloin eivät siis ole täysin minun ruokintani varassa. :-))

« Viimeksi muokattu: 02.07.08 - klo:17:12 kirjoittanut Sinisorsa »
Kirjattu

Marle

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 22 298
Vs: Minnuu niin surettaa...
« Vastaus #5 : 02.07.08 - klo:21:34 »

Kuule mummeli, kyllä se Joonatani ruokaa löytää vaikka järvestä/merestä, kallaa.  Sateella nousee kastareita mullasta pintaan ja ainakin täällä pihalla meidän Joonatanti niillä herkuttelee iltaisin.
 [:-)]

Kirjattu

mummeli

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2 339
  • Vantaa/varisto
Vs: Minnuu niin surettaa...
« Vastaus #6 : 02.07.08 - klo:21:39 »

Ei tää nyt ihan noin mene, jotta saavat ruokaa muutenkin...Joonatanilla on jo neljäs vuosi kun hää tulee meille...on hiljainen ja arka, enhän mie voi muuta ku antaa hälle jottai murusta, nyt kun tulin saunasta hää seuras minnuu, köpötti perässä, mie sit vein muutaman leivän murusen hälle tikkataulun taakse, sopotin viel iha hiljaa..joonatan, tule, tääl on pikkuse siulle murusta..hää kipitti oitis miun jalkoin juureen, söi ja lähti pois...voi hitsi, et mie ihan oikeesti vihaan lintusten vihaajia.. [:-/]..anteeksi vain....
Kirjattu

Mesis

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 50 820
Vs: Minnuu niin surettaa...
« Vastaus #7 : 02.07.08 - klo:21:48 »

Tottahan toki tuo surettaa. Joonatanhan tuntuu olevan Mummelin kulta. Luottaa Mummeliin ja odottaa pientä makupalaa. Minua surettaa joka kevät, kun on lopetettava lintujen ja oravien ruokinta, kun ne pitkään käyvät siinä katsastamassa, olisiko yhtään ruokaa jäljellä.
Kirjattu

mummeli

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2 339
  • Vantaa/varisto
Vs: Minnuu niin surettaa...
« Vastaus #8 : 02.07.08 - klo:22:02 »

Kiitos Mesiangervo... [:-)]..löytyyhän joku...siis täältä pöntöstä, joka minnuu ymmärtää..mitehä voisin kovettaa luontoni, jotta en olis näin hassusti eläinrakas, kaikkia elukoita kohtaan... [?] [:-)]
Kirjattu

mummeli

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2 339
  • Vantaa/varisto
Vs: Minnuu niin surettaa...
« Vastaus #9 : 02.07.08 - klo:22:04 »

ps.,,,mie polkasen  nyt stönölle, jotta hyvät yöt...
Kirjattu

Sus

  • Vieras
Vs: Minnuu niin surettaa...
« Vastaus #10 : 02.07.08 - klo:22:26 »

Koville ottais mullakin... kyllä takuulla tekisin joitaki hyvin suunniteltuja salaretkiä murkinat taskussa...
Kirjattu

Parus Major

  • Aluevalvoja
  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 4 668
  • Pori
Vs: Minnuu niin surettaa...
« Vastaus #11 : 03.07.08 - klo:00:20 »



Näin oppivaisia ne ovat.... Tämä kalalokki hoksasi, että olin jättänyt siilin ruuan ruokintaputken ulkopuolelle  ruuanjämiä, jotka unohdin laittaa ja ei aikaakaan kun lokki herkutteli tuossa aivan nurkan takana aivan lähellä taloamme.
Se miksi lokki on pihamme takaoven takana on oma hupaisa tarinansa.... Eräänä iltapäivänä hain kenkiäni ja takaoven takaa kuului voimakas, suoraastaan vaativa koputus! Hämmästyin, että kuka nyt takaoven takaa pyrkii noin vaativasti...lasiliuskojen takaa ei näkynyt ketään ja silloin nousi karvat pystyyn.. [:67] Kuka ihme noin lujaa koputtaa..järjellistä selitystä ei löytynyt. Kurkein toisen huoneen ikkunan takaa..ei näkynyt ketään ihmistä ainakaan. Koputukset toistui vaativana ja pikaisesti riensin katsomaan saunan ikkunasta josta tamä kuvakin! Samainen kalalokkihan siellä! [:-DD]
Ja se ei tosiaankaan ajatellut (linnut ei ajattele) että ruokaa lisää vaan se näki peilikuvansa oven metalliliuskassa ja hätyytteli sitä pois! [:-DD] Tuli iso nauru kun seurasin sen  "kylään" tuloa.

Kalalokki poikkeili myös muina päivinä, kiersi ja kaarsi pihaa ja kolisteli katolla. Nuo lokit ovat uskomattoman oppivaisia. Hoksaavat mistä ruokaa saa helpoiten...Kaikille lienee tuttu näky miten lokit seuraavat kalastusveneitä tai kinuavat ensimmäisinä kalan perkuujätteitä rannalla. Ehkä ruoka-apajat ovat vähentyneet, mutta lokki viisaana lintuna on löytänyt torit, liikenteen tuomat raadot, ihmisten roskikset jne ja oppivat myös tosi uskaliaiksi.
Ei niillä lokeilla kuitenkaan mitään hätää ole, eikä niihin kannata poikasten tai aikuisten reviiriasioita epäoleellisesti sotkea, se on väärää tietoa. Lokit ovat vaan älyttömän oppivaisia ja myös röyhkeitä. Ymmärrän hyvin jos ne ei ole niin tervetulleita leirintäalueelle asuntovaunujen ylle kolistelemaan aamuyöstä, sillä ne tulevat koko ajan rohkeammaksi, napsivat toistenkin eväät... [:-I]

Jos on tarve ruokkia lokkia, eikö sen voisi tehdä rannalla?Siitä ei ole haittaa kellekään ja lokillekin luonnollinen ympäristö? Ei kai tuollaisesta asiasta kannata tehdä mitään ongelmaa itselle tai muille?
Ihminen sitä ruokintaa tarvitsee toteuttaakseen hoivaviettiään enemmän kuin yksikään lokki tai sen poikanen.
Kyllä ne todistetusti pärjää ihan omillaan ja moni hylätyn näköinen linnunpoikanenkin ei ole lainkaan niin huonossa kunnossa kuin ihminen voi luulla. Ongelmia tulee silloin kun ihmiset kiikuttaa niitä hoitoon tai ruokkii.
Tämäkin on nähty. [:-)] Ystävyydellä [:34]
« Viimeksi muokattu: 03.07.08 - klo:00:23 kirjoittanut Parus Major »
Kirjattu
- tartu hetkeen -

Motteri

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 5 897
Vs: Minnuu niin surettaa...
« Vastaus #12 : 03.07.08 - klo:07:15 »

Mummeli, kyllä täällä meitä höpsöjä riittää  [:-)]
Ruokkisin minäkin kaveriani tottakai, jatka vaan salaruokintaa  [KIPPIS]

Ihana vieras oli tulossa Parus Majorille, toivottavasti nokka ei kärsinyt.

Kaverini auton puskureissa oli ihme riipamia.
Minä päättelin että lintu oli nähnyt oman kuvansa siinä ja taisteli?!?
Auto on musta väriltään ja peilikirkas kun on uusi.
Onko tuo mahdollista?
Kirjattu

mummeli

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2 339
  • Vantaa/varisto
Vs: Minnuu niin surettaa...
« Vastaus #13 : 03.07.08 - klo:17:28 »

Voi vitsi, mikä kuva Lokista.. [KIPPIS]...eilen illalla Joonatan ilmestyi vaunun viereen...mie aattelin jotta NYT...avasin vaunun takaikkunan ja supatin sieltä et tule, tääl on pari murusta, nii hää kipitti niil pikkusil lättäjaloillaan vaunun taakse ja nyt kun tulin pyykille, siel hää jäi kököttämmää...on tää ilkeetä ku pittää salassa pari murusta toiselle antaa..on se vaan niin liikuttavan uskollinen.. [:-)]

Ai niin, Papparaine on vaununaapurin frouvan kans piipahtamassa Tallinnassa ja Tiituli on tyttärellä Hesassa...iltasella tulleevat kyl stönölle...hiih--->mie oon viettäny ns. laatuaikaa iteksein.. :-))
Moikkelis vaan....
Kirjattu

Marle

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 22 298
Vs: Minnuu niin surettaa...
« Vastaus #14 : 03.07.08 - klo:17:46 »

Taitaisin minäkin jonnekin puskan juureen [:-)] Enhän mä tiennyt että 4 v..... Vaan muuttaako Joonatan kun te stönöltä lähdette [:-I]
Kirjattu

mummeli

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2 339
  • Vantaa/varisto
Vs: Minnuu niin surettaa...
« Vastaus #15 : 03.07.08 - klo:18:03 »

Joonatan on joka syksy "kadonnut" ihan yks-kaks...mutta nytkii hää tulla tupsahti toukokuun lopulla, kait vissii yritti kertoo terveiset matkaltaan, mie nääs tunnen hänet nii tasan tarkkaan [:-)]..ja tuntee miut...jos tuun pyörällä vaik töistä, ni eikös hää jostai "puskasta" ilmesty vaunun viereen..liikkis...vieks mie hänet syksyl kottii... [:-(]

Jahka käyn kotosalla jossain vaihees, laitan kuvan, jossa Joonatan leputtaa päpäliään pitkän seisonnan jälkeen..ai-jai..koht tulloo tippa simmuun-- [:´(]
Kirjattu

Sinisorsa

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1 004
Vs: Minnuu niin surettaa...
« Vastaus #16 : 04.07.08 - klo:18:15 »





   :-))

   :-))  :-))
« Viimeksi muokattu: 04.07.08 - klo:18:37 kirjoittanut Sinisorsa »
Kirjattu

mummeli

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2 339
  • Vantaa/varisto
Vs: Minnuu niin surettaa...
« Vastaus #17 : 06.07.08 - klo:17:35 »

...voipiko lintu tuntea "ruokkijansa " äänen  [?]...mie hirmusesti ihmettelin, kun tulin tänne kioskille, aamusella 9.30 ni mikä miun pyörän peräs tepastellee, vilkasin taaksein, ni eikös siel ollu Joonatan.. [:-)]...nooh, hävis sit matkalla, mut kui ollakkaa, katselin kioskin luukul...ihan tutun näköne yksinäine lokki tepastelle roskiksien lähellä...sillee Joonatani tapaan rauhallisesti ja iha hissukseen

Enhä mie voinnu mittää tehä, katselin aikani ja sit menin sillee kuulomatkan päähän ja supatin..."Joonatan" ootko sie siin...het häne päänsä käänty ja katseli minnuu...nyt alkaa kyl tuntuu, et mie oon jo  ihan sekasee toisen kans, kait mie viel unissankii ootan tai haen Joonatani viereen.. [NUT]

Siel hää nyt stönön lähel "lainsuojattomana" istuu nököttää...ja oottaa murusii.. [:-(]
Aamusella aika aikasee kuulu taas se tuttu läpsytys vaunun katolla, mie vejin vaan peiton pään yli...ei täst tuu mittää..... [:´(]

terkkusin vaan...semmone surulline mummeli... [:-(]
Kirjattu

Mesis

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 50 820
Vs: Minnuu niin surettaa...
« Vastaus #18 : 06.07.08 - klo:18:02 »

"Tuttu läpsytys vaunun katolla". Apua, minullakin tulee  [:´(] Minä oon kanssa yks höpsöliini tuollaisten asioiden kanssa.
Kirjattu

emo

  • Vieras
Vs: Minnuu niin surettaa...
« Vastaus #19 : 06.07.08 - klo:21:11 »

Lainaus
Ihminen sitä ruokintaa tarvitsee toteuttaakseen hoivaviettiään enemmän kuin yksikään lokki tai sen poikanen.
Kyllä ne todistetusti pärjää ihan omillaan ja moni hylätyn näköinen linnunpoikanenkin ei ole lainkaan niin huonossa kunnossa kuin ihminen voi luulla. Ongelmia tulee silloin kun ihmiset kiikuttaa niitä hoitoon tai ruokkii.

Samaa mieltä olen Parus Majorin kanssa.

On se ihanaa kun on eläinrakkaita ja huolehtivia ihmisiä,mutta välillä pitäisi osata ottaa rennommin ja antaa luonnon pitää huolta omistaan.

Liiallisella paapomisellakin voi saada vahinkoa aikaan,samanlailla kuin välinpitämättömyydelläkin.
Pitäisi löytää se kultainen keskitie.osata olla apuna silloin kuin apua tosiaan tarvitaan ja osata olla puuttumatta liikaa.

Vähän niin kuin jo aikuisten lasten kanssa.
Olla taustalla tukena ja apuna,ei liikaa puuttua.

 [:34] [:34]
Kirjattu

mese

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 23 280
  • "Lintuja Sallasta -poimintoja bongarin päiväkirj."
Vs: Minnuu niin surettaa...
« Vastaus #20 : 06.07.08 - klo:21:38 »

Ihan asiaa.. kävin tuolla ulkona katselemassa kuinka kirjosieppo uutterasti yritti mesiangervopuskasta etsiä hyönteisiä. Istahti turhautuneena välillä koirahäkin ristikolle huokasemaan ja taas uusi yritys. Kai sieltä jotain lopulta löytyi kun pönttöön viiletti sitten nopsasti. Ruoka on tiukassa kun sää on sitä mitä on... sataa ja sataa ja on koleaa. Hyttyset piilottelee. Sade piiskaa... mutta se on luonnon laki, syö tai tule syödyksi. Käpytikkakin kävi kurkistelemassa pöntölle... kirjosieppo ajoi tunkeilijan säälimättömästi tiehensä. Talitiaspari yrittää toiseen pönttöön ruokkia myös. Kaksi pönttöä on kirjoilla ja yks tiaisilla. Pihassa on ainakin viisi tyhjää tai tyhjentynyttä, hylättyä pesäpönttöä.
Ylälapissa kuulemma kotkillakin pesintä epäonnistunut kylmän ja sateisen kesän vuoksi. [:´(]
Kirjattu
"Anch´io son pittore!" kotisivu

Kaija

  • Aluevalvoja
  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 25 368
  • Elimäki & Orihuela Costa
Vs: Minnuu niin surettaa...
« Vastaus #21 : 07.07.08 - klo:12:00 »

Lainaus
Ihminen sitä ruokintaa tarvitsee toteuttaakseen hoivaviettiään enemmän kuin yksikään lokki tai sen poikanen.
Kyllä ne todistetusti pärjää ihan omillaan ja moni hylätyn näköinen linnunpoikanenkin ei ole lainkaan niin huonossa kunnossa kuin ihminen voi luulla. Ongelmia tulee silloin kun ihmiset kiikuttaa niitä hoitoon tai ruokkii.

Samaa mieltä olen Parus Majorin kanssa.

On se ihanaa kun on eläinrakkaita ja huolehtivia ihmisiä,mutta välillä pitäisi osata ottaa rennommin ja antaa luonnon pitää huolta omistaan.


Mä olen samaa mieltä!
Olen tässä miettinyt, että voiko nuo kesällä helposti ruokaa saavat linnut, jotka vain hengailevat ruokintapaikalla, unohtaa täysin sen, mitä niiden pitäisi kesällä tehdä? Siis pesimisen?  [:-I]

Talviruokinta helpottaa lintujen elämää, kun ei tarvii lähteä rankalle ja vaaralliselle muuttomatkalle, mutta mä olen sitä mieltä, että jos lintu ei osaa kesäaikaan hankkia itse ruokaansa niin on parempi, ettei se pesikään. Luonnonvalintahan karsii heikoimmat yksilöt.

Sus

  • Vieras
Vs: Minnuu niin surettaa...
« Vastaus #22 : 07.07.08 - klo:12:11 »

Noo... kyllä linnuilla on vaistoissa ja geeneissä jo se tieto, mitä "kuuluu" tehdä, ja myös miten esim.  ravintoa etsitään. Ei se sieltä voi kadota. Mutta toki lintukin oppii keinon, millä helpoiten ja varmimmin ruokaa saa, ja toteuttaa sitten sitä. Sitä mihin kuluu vähiten energiaa...

Enkä usko, että pesimistouhujakaan mitenkään voi unohtaa, koska hormonit säätelevät kaiketi koko jutun. [:-)]
Kirjattu

Motteri

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 5 897
Vs: Minnuu niin surettaa...
« Vastaus #23 : 07.07.08 - klo:16:06 »

Kaija, eivät unohda, sen todistaa se "lapsilauma" joka tuodaan minulle joka kesä esiteltäväksi  :-))
Niin minä ruokin varpusia kesälläkin, toki tiedän että saisivat muualtakin kesällä ruokaa vaan kun tykkään ruokkia  :-))

Siilitkin saa täällä keväästä syksyyn ruokaa vaikka tiedän, että kevät se on tärkeä aika niitä ruokkia talven paaston jälkeen.
Ja tietty syksy myös että saavat vararavintoa talveksi.

Tuttavani ruokki kesät talvet raajarikkoa varista kaksi vuotta, muuten ei varmaan ehkä olisi elänyt niinkään pitkään.
Nämä on näitä, kukin tehkööt miten haluaa kunhan ei tee eläimelle pahaa edes tahattomasti.
Kirjattu

-muru-

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 7 768
  • Kotka
Vs: Minnuu niin surettaa...
« Vastaus #24 : 07.07.08 - klo:18:33 »

Tää on niin tätä  :-O

Minä myös ilmottaudun pahantekijöiden kastiin  [:-DD]

Ruokin siilejä keväisin joka päivä, samoin elokuun alkupuolelta siihen asti kun
viimein ruoka jää raflaan syömättä. Ja siilit ovat silloin untenmailla.
Myös kesäisin annan joka toinen päivä, suunnilleen, hiukopalaa.
Tiedän ettei tällä alueella olisi näin paljon siilejä ilman ruokintaani.
Onko hyvä vai paha. . . . . [:-I]
Näin teen.

Oraville on myös koko ajan pähkinää tarjolla automaatissa.
Syövät kyllä kaikkea muutakin. Kuten puiden versoja, jotakin vihreää maasta, sieniä yms.

Varpuset saavat myöskin päivittäin hieman monivitamiiniliuoksessa pehmitettyä
vähäsuolaista hiivaleipää. Tuoretta, jota ostan torilta.
Tämä ruokamäärä ei suinkaan pidä niitä hengissä. Auttaa kyllä. Pääosin hankkivat ruokansa
luonnosta. Mutta meillä pihalla on paljon ihania tsirppejä tsirppaamassa. Ne ovat minun kesänlintujani.

Yritän kuitenkin toimia niin etten aiheuttaisi kellekään harmia tai pahaa mieltä.
Ja taidanpa jatkaakin näin. Niin kauan kun jaksan  :-)) :-)) :-))
Kirjattu

Parus Major

  • Aluevalvoja
  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 4 668
  • Pori
Vs: Minnuu niin surettaa...
« Vastaus #25 : 07.07.08 - klo:19:15 »

Näissä ketjuissa käy vähän kuin leikissä nimeltä juoru. Eli juttu muuttuu matkan varrella... [:-I]

Ei kai siilien ruokinnassa mitään ongelmaa olekaan, vaikka niitä ruokkii. Päinvastoin.
Eikä tässä olla ketään syyllistämässä vaikka ruokkii oravia ja variksia. Kyllä täälläkin siilejä ruokitaan.Lähinnä tuohon lokin ruokintaan ehdotin ongelmanratkaisua; ruokintaa rannalla, jos sellasta nyt haluaa harrastaa. [:-)]




Kirjattu
- tartu hetkeen -

Motteri

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 5 897
Vs: Minnuu niin surettaa...
« Vastaus #26 : 07.07.08 - klo:19:51 »

Mitä eroa noilla on et ruokkiiko varista vai lokkia?

Eikö se ongelma ole kaikkien kanssa kesällä, pärjäähän siilikin silloin itsekseen.
Eikä tämä keskustelu nyt niin vakava ole  [:-)]


« Viimeksi muokattu: 07.07.08 - klo:19:54 kirjoittanut Varpunen »
Kirjattu

Parus Major

  • Aluevalvoja
  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 4 668
  • Pori
Vs: Minnuu niin surettaa...
« Vastaus #27 : 07.07.08 - klo:20:01 »

Mitä eroa noilla on et ruokkiiko varista vai lokkia?

Eikö se ongelma ole kaikkien kanssa kesällä, pärjäähän siilikin silloin itsekseen.
Eikä tämä keskustelu nyt niin vakava ole  [:-)]




Ei pitäisikään olla vakavaa, kuka niin väittää? Ihmiset tekee ongelmia, kun ruokkii missä tahansa, sekin pitää ottaa huomioon.

Ei mitään eroa, mutta ongelma koski lokkia, eikä varista. Kannattaa lukea ketju alusta, mikä oli tämän ongelman ydin. [:-)]

Kirjattu
- tartu hetkeen -

Motteri

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 5 897
Vs: Minnuu niin surettaa...
« Vastaus #28 : 07.07.08 - klo:20:09 »

Jeee mä olen anarkisti ja jos yhden linnun ruokinta tekee ongelman niin  [KIPPIS]  :-))

Olen lukenut ketjua ihan alusta ja jos Mummeli ruokkii noin kuin kertoo, niin en näe siinä mitään ongelmaa.
Ihan eri asia jos ruokkisi lintulaumaa.




Kirjattu

Sinisorsa

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1 004
Vs: Minnuu niin surettaa...
« Vastaus #29 : 07.07.08 - klo:20:11 »

Tässä koskessa on matalat rannat ja pato 100m ylävirtaan (padon kohdalla niin kova virta, että pikkukalat eivät pääse ylös), joten kalaa riittää lokeille ja PALJON!  http://www.kuokkalankosket.net/koskienkunn.htm



Täällä taas on niukasti ruokaa (kuvassa harmaalokki):



Lokkipariskunta. Etummainen kalalokki ilmoittaa muille lokeille, että ovat sen reviirillä.





« Viimeksi muokattu: 07.07.08 - klo:20:32 kirjoittanut Sinisorsa »
Kirjattu

Parus Major

  • Aluevalvoja
  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 4 668
  • Pori
Vs: Minnuu niin surettaa...
« Vastaus #30 : 07.07.08 - klo:20:35 »

Jeee mä olen anarkisti ja jos yhden linnun ruokinta tekee ongelman niin  [KIPPIS]  :-))

Olen lukenut ketjua ihan alusta ja jos Mummeli ruokkii noin kuin kertoo, niin en näe siinä mitään ongelmaa.
Ihan eri asia jos ruokkisi lintulaumaa.






Joo, mutta noissa jutuissa kyllä pitää ottaa muutkin ihmiset huomioon, niinkuin tässäkin tapauksessa pyydettiin. Kysymys ei kuitenkaan ole toiminnasta, mitä ei voisi tehdä esim rannalla tai jossain sivummassa. Yksikin lokki voi aiheuttaa kyllä melkoisen kaijatuksen ja oppii kärkkymään yhä röyhkeämmin ruokaa. Kyllä ne asiat pitää ottaa huomioon, jos ei ole omalla pihalla, vaan yleisellä leirintä tai muulla alueella. Ja kyllä noiden lokkien määrä on taipumus kasvaa, kun helppoa ruokaa tarjolla.
Esitin vaihtoehtoa, enkä mitään eipäs juupas keskustelua. Rakentava voi olla olemalla myös eri mieltä ja tarjota jotain vinkkiä toimintatavan muuttamiseen. Se nyt ilmeisesti oli ongelman ydin, että vaihtoehtoa tarvittiin.

Mielipiteeni kuitenkin on, että se mitä edellä kirjoitin. Se perustuu kyllä lintutuntemukseeni ja kokemuksiin, mitä jopa täällä maaseudulla oli, kun noita lokkeja ja variksia (molemmat tulee paikalle) ruokittiin parissa taloudessa. Molemmat lopetti, kun homma karkasi käsistä. Kai sitä jokainen nyt jättää kalanperkeita ym linnuille, mutta nyt oli kyse säännöllisestä ruokinnasta, mikä on eri juttu.
Asia on minun puolestani loppuun käsitelty. Toivottavasti ratkaisu löytyy, jossa kaikilla hyvä mieli [:-)]




Kirjattu
- tartu hetkeen -

Kaija

  • Aluevalvoja
  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 25 368
  • Elimäki & Orihuela Costa
Vs: Minnuu niin surettaa...
« Vastaus #31 : 07.07.08 - klo:20:44 »

Yksikin lokki voi aiheuttaa kyllä melkoisen kaijatuksen ja oppii kärkkymään yhä röyhkeämmin ruokaa.


kaijatuksen?  [:-I]

 [:-DD]

Parus Major

  • Aluevalvoja
  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 4 668
  • Pori
Vs: Minnuu niin surettaa...
« Vastaus #32 : 07.07.08 - klo:20:49 »

Yksikin lokki voi aiheuttaa kyllä melkoisen kaijatuksen ja oppii kärkkymään yhä röyhkeämmin ruokaa.


kaijatuksen?  [:-I]

 [:-DD]

Eikös se kalalokki huudakin kai-ja kai-ja [:-DD] Se siis on kaijatusta, ei kalatusta kuten harmaalokin ääni :-))
Kirjattu
- tartu hetkeen -

Sus

  • Vieras
Vs: Minnuu niin surettaa...
« Vastaus #33 : 07.07.08 - klo:20:51 »

 [:-DD]

-mut onneks Kaija et kärky ruokaa röyhkeesti sinä :-)) vai? [:-DD]
Kirjattu

Kaija

  • Aluevalvoja
  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 25 368
  • Elimäki & Orihuela Costa
Vs: Minnuu niin surettaa...
« Vastaus #34 : 07.07.08 - klo:20:52 »

[:-DD]

-mut onneks Kaija et kärky ruokaa röyhkeesti sinä :-)) vai? [:-DD]


 [:17]

Kovaääninen ja ahne....

Sus

  • Vieras
Vs: Minnuu niin surettaa...
« Vastaus #35 : 07.07.08 - klo:20:53 »

 [:-DD]
Kirjattu

Parus Major

  • Aluevalvoja
  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 4 668
  • Pori
Vs: Minnuu niin surettaa...
« Vastaus #36 : 07.07.08 - klo:20:55 »

[:-DD]

-mut onneks Kaija et kärky ruokaa röyhkeesti sinä :-)) vai? [:-DD]


Kaija on kyllä aika perso grilliruuille kuten kalalokkikin. [:-I] [:-P]

Minun vanhempien pihapiirissä asustaa varis, joka saa äidiltäni joskus jotain herkkupaloja. Jätinpä kerran kauppakassini autosta aidan viereen varjoon kun vierailin heillä.
Äitini kyllä kielsi.... [:-I]
Eikä aikaakaan kun huomasimme vaakun pussin kmpussa. Monesta sortista se oli valinnut riisifrutin, avannut siististi ja syönyt kaiken :-O [:-DD] Nopea oli!
Kirjattu
- tartu hetkeen -

Kaija

  • Aluevalvoja
  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 25 368
  • Elimäki & Orihuela Costa
Vs: Minnuu niin surettaa...
« Vastaus #37 : 07.07.08 - klo:20:59 »

Mä jätin keväällä kaupasta tullessani osan ostoskasseista porrastasanteelle ja oven vielä auki. Kun menin parin minuutin päästä hakemaan loppuja ruokia, oli siellä mustavalkoiseen pukeutunut "lakeija" tai mikä lie ovimies tutkaamassa kasseja  [:-DD]

Vanhassa paikassa ei todellakaan voinut jättää ruokia hetkeksikään pihalle vahtimatta. Harakat oli heti paikalla. Ja joskus seisoskeli kalalokki ihan muutaman metrin päässä kyttäämässä, josko grillimestari lähtisi välillä käymään sisällä  [:-P]

Sus

  • Vieras
Vs: Minnuu niin surettaa...
« Vastaus #38 : 07.07.08 - klo:21:06 »

Mulla kerran rannalla laiturin päässä oli kassi matkatavaroineen oottamassa veneen saapumista, noutamaan  siis kassin ja minut, itte olin rannalla, en siellä laiturin päässä sillä hetkellä. Rannalta näin kun varis istui kassin reunalle, työnsi pään sisään, arvasin jo mikä sillä oli mielessä. Lähdin juoksemaan laiturin päähän ja huusin "et vie niitä!" Metrin päähän kerkisin, niin rohkean röyhkeä varis kerkisi ja uskalsi vielä napata - mun salmiakkipussin! Merirosvorahoja! Saarikarkit! Komeesti lensi sitten lahden yli korkeella - mun merirosvorahapussi nokassa! [:´((]

Muuta syömistä kassissa ei ollu, karkkipussi oli auki, (kaiken lisäksi pussi oli kassin sisätaskussa, mutta löysi ne sieltä) ehkä varis aisti niiden aromit... mutta että SALMIAKKIA! Kyllä mää sanon, että...

Söiköhän se muka ne? :-O
Kirjattu

Motteri

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 5 897
Vs: Minnuu niin surettaa...
« Vastaus #39 : 07.07.08 - klo:21:09 »

Minä täällä sieluni silmissä nään, vaikka onkin vedet silmissä, Sus sun juoksevan ja huutavan merirosvolle  :-))
Kirjattu

Sus

  • Vieras
Vs: Minnuu niin surettaa...
« Vastaus #40 : 07.07.08 - klo:21:13 »

 :-))

Mie oikeesti läksin juoksemaan, se oli joku refleksi. Ja huusin sille. Ei totellu. [:-DD]
Kirjattu

Kaija

  • Aluevalvoja
  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 25 368
  • Elimäki & Orihuela Costa
Vs: Minnuu niin surettaa...
« Vastaus #41 : 07.07.08 - klo:21:15 »

Suurin syy siihen, miksi meillä on estetty harakoiden vapaa pääsy ruokinnalle on se, että me ei olla haluttu ärsyttää naapureita.
Keravalla meidän pihassa pyöri toistakymmentä harakkaa ja jos niitä oltaisiin ruokittu, olisi joku naapureista saattanut hermostua, koska kyllähän ne taajaan rakennetulla alueella pyörivät sitten jokaisessa pihassa  [:-I]
Pienempi paha oli syöttää harakoita ei-niin-herkullisilla auringonkukansiemenillä vaivihkaa aidan takana kuin houkutella koko joukkue omalle pihalle, ettei vaan naapurit menisi valittamaan viranomaisille ja saisi aikaan ruokintakieltoa tms

Motteri

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 5 897
Vs: Minnuu niin surettaa...
« Vastaus #42 : 07.07.08 - klo:21:19 »

Tottakai sitä yrittää pelastaa aarteensa, nyt tuli kyllä häpeä kun toisen menetykselle nauroin  [:-(]
Hohhoijaa ehkä se muutaman viikon huonounisuus alkaa näkymään jo liikaa  [NUT]

Ja Parus Major, olen kyllä täällä huomannut tietoutesi linnuista ja arvostan mielipidettäsi.
Meitä höpsöjä nyt vaan riittää,  mutta kun minä en ole saanut vielä mitään kaaosta aikaseksi niin en ole oppinut  [:-)]
Kirjattu

-muru-

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 7 768
  • Kotka
Vs: Minnuu niin surettaa...
« Vastaus #43 : 07.07.08 - klo:21:21 »

Näissä ketjuissa käy vähän kuin leikissä nimeltä juoru. Eli juttu muuttuu matkan varrella... [:-I]

Ei kai siilien ruokinnassa mitään ongelmaa olekaan, vaikka niitä ruokkii. Päinvastoin.
Eikä tässä olla ketään syyllistämässä vaikka ruokkii oravia ja variksia. Kyllä täälläkin siilejä ruokitaan.Lähinnä tuohon lokin ruokintaan ehdotin ongelmanratkaisua; ruokintaa rannalla, jos sellasta nyt haluaa harrastaa. [:-)]


Parus, minä en ollenkaan tarkoittanut että olisin nokkiintunut. Siksi oli tuo hymiökin.
Taas kirjoitin vähän kärkevästi . . . kai, vaikka ei ollut tarkoitus .

Ja tosiaan jokainen tyylillään  :-))
Kirjattu

Sus

  • Vieras
Vs: Minnuu niin surettaa...
« Vastaus #44 : 07.07.08 - klo:21:33 »

Tottakai sitä yrittää pelastaa aarteensa, nyt tuli kyllä häpeä kun toisen menetykselle nauroin  [:-(]
Hohhoijaa ehkä se muutaman viikon huonounisuus alkaa näkymään jo liikaa  [NUT]


Saahan sille nauraa, ittekin nauran aina ku muistan jutun. Silloin vähä harmitti ku meni saarikarkit. [:´((] [:-DD]
Kirjattu

Parus Major

  • Aluevalvoja
  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 4 668
  • Pori
Vs: Minnuu niin surettaa...
« Vastaus #45 : 07.07.08 - klo:21:47 »

Näissä ketjuissa käy vähän kuin leikissä nimeltä juoru. Eli juttu muuttuu matkan varrella... [:-I]

Ei kai siilien ruokinnassa mitään ongelmaa olekaan, vaikka niitä ruokkii. Päinvastoin.
Eikä tässä olla ketään syyllistämässä vaikka ruokkii oravia ja variksia. Kyllä täälläkin siilejä ruokitaan.Lähinnä tuohon lokin ruokintaan ehdotin ongelmanratkaisua; ruokintaa rannalla, jos sellasta nyt haluaa harrastaa. [:-)]


Parus, minä en ollenkaan tarkoittanut että olisin nokkiintunut. Siksi oli tuo hymiökin.
Taas kirjoitin vähän kärkevästi . . . kai, vaikka ei ollut tarkoitus .

Ja tosiaan jokainen tyylillään  :-))

Enkä minä niin aatellutkaan, että olisit nokkiintunut. Halusin vaan tuoda esille mistä alunperin oli kysymys, eli lokista [:-)] Nyt oli mukana siilit ja muut kaverit.

Minusta asioista voi olla eri mieltä ja montaa mieltä ja itsekin oppii aina jotain.
Siis vaikka ns. asiat riitelee, ei ole tarkoitus muuten riidellä. [:-)]
Etkä sinä kärkevästi kirjoita ollenkaan, minä taidan itse olla aika suorasukainen...Mutta en pahalla [:-)]

Minä rakastan luontoa ja erityisesti siis lintuja. Minä kuitenkin näen tämän niin, että siinä on sellainen kunnioitus luontoa kohtaan, etten katso ihmisellä olevan oikeutta paljon puuttua siihen. Vapaa kesytön lintu tai luonto yleensä on kauneita ja parasta mitä tiedän. Luonto , linnut, eläimet pärjää ilman meitä varsin hyvin, mutta me tarvimme ja haluamme hoivata. Joskus hoivavietti voi sotia jopa tarkoitustaan vastaan. Se vaan on niin.

Ja Varpunen, kiva kun [:-)] Ei tässä millään tietoudella patsastella, vaan ehkä toin esiin toisenlaisen näkökulman, joka ei tarkoita, että en todella paljon luonnosta ja eläimistä välittäisi vaan päinvastoin. Tunnen itseni usein ilonpilaajaksi, kun näen tämän ruokinta-asian niin toisin :-))Tuossa edellä kuitenkin se lukee mitä tarkoitan. Kokemusta ja jotain tietoakin varmasti on, mutta sitä myös saan täältä yhtä paljon kuin te muut. [:34]

 
Kirjattu
- tartu hetkeen -

Sinisorsa

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1 004
Vs: Minnuu niin surettaa...
« Vastaus #46 : 08.07.08 - klo:06:44 »

Tuolla koskella kalastajat ja lokit saalistavat sulassa sovussa: http://img532.imageshack.us/my.php?image=testivideoic7.flv

Jos video ei näy, niin Imageshack-sivu taitaa taas reistailla. Kokeilen illalla uudestaan.
« Viimeksi muokattu: 08.07.08 - klo:07:15 kirjoittanut Sinisorsa »
Kirjattu

mummeli

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2 339
  • Vantaa/varisto
Vs: Minnuu niin surettaa...
« Vastaus #47 : 08.07.08 - klo:12:33 »

Kyl mie vaan Joonatania puolustan..hää on arka/hiljainen, ei aiheuta mittää pahhaa kellekkää...hiipi ku intiaani yöstä vaunun eteen on siinä nii hissukseen, jos ja kun hää on siin tepastellu jo neljättä vuuotta, ni ei miul ole nii paatunut sydän, jot voisin unohtaa koko linnun... [:-(]...tännää lähetää viel kottii töitten jälkeen, ilman murusi jää muutamaksi päiväksi, kun vaan älyäis mennä toisiin "ravendeleihin"... [:-)]
Kirjattu

Arskaidae

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 907
  • Espoo
Vs: Minnuu niin surettaa...
« Vastaus #48 : 08.07.08 - klo:12:48 »

Minun mielestäni kaikkinainen eläinten ruokinta pitäisi lopettaa ja antaa luonnon hoitaa hommansa. Tämä koskee myös talviruokintaa, joka vääristää Suomen eliöstön rakennetta kun tänne jää lajeja, jotka eivät normaalisti täällä olisi talvella. Ne eivät kuitenkaan tyydy pelkkään ihmisten ruokintaan, vaan syövät myös luonnosta löytyvää ravintoa, jolloin Suomessa normaalisti talvehtiville lajeille riittää vähemmän ravintoa. Lisäksi kun lintuja ruokitaan talvella, niitä kuolee vähemmän, jolloin raadonsyöjille tulee vähemmän ravintoa ja siten ravintoketjun rakenne vääristyy.
Kirjattu
Maailmassa on kolmenlaisia ihmisiä; niitä jotka osaavat laskea, ja niitä jotka eivät osaa laskea.

Mesis

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 50 820
Vs: Minnuu niin surettaa...
« Vastaus #49 : 08.07.08 - klo:15:04 »

Me ihmiset ajattelemme niin eri tavoin asioista. Minulta kaikki sympatiat Mummelille. Vaikka itse en kesäisin ruoki lintuja (mieli kyllä tekisi), niin ymmärrän hyvin Mummelin tunteet Joonatania kohtaan. Luonteelleen ei mahda mitään.
Kirjattu

Sus

  • Vieras
Vs: Minnuu niin surettaa...
« Vastaus #50 : 08.07.08 - klo:15:18 »

Samma här. Minulta kanssa kaikki sympatiat mummelille, tuntisin itse just samoin... [:34]
Kirjattu

Marle

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 22 298
Vs: Minnuu niin surettaa...
« Vastaus #51 : 08.07.08 - klo:15:59 »

Ymmärrän kyllä minäkin vaikka lokkeja en ruokikkaan. Tosin ihminen on sorkkinut luonnon pian niin sekaisin että luontoa pitää suojella ihmiseltä ja eläimet ovat osa siitä. Moni laji olisi jo kuollut sukupuuttoon ellei ihminen olisi alkanut huolehtimaan niistä, esim. ylimääräisen ruokinnan avulla. Nykymaailmassa mikään ei kohta ole luonnollista luonnossa vaan luonnotonta, tuhoavaa. Luonnollinen kiertokulkukaan ei ole enää luonnollista. Hatun nosto kaikille luonnosta, eläimistä huolehtiville  [:-)] Tässä tarkoitin maailmanlaajuista toimintaa.
Kirjattu

Motteri

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 5 897
Vs: Minnuu niin surettaa...
« Vastaus #52 : 08.07.08 - klo:17:22 »

Mummeli, kyllä sinulla on oikeus antaa muruja kaverillesi.  [:-)]
Turha siitä on edes kantaa huonoa omaatuntoa.
Ihan eri juttu jos ruokkisit lokkilaumaa siellä alueella, sen minäkin kieltäisin.

Arskaidae, eli sitten täältä poistuisi ainakin fasaanit kokonaan, siilikanta romahtaisi, entä valkohäntäkauris ym?
Minusta tänne ei alunalkaenkaan olisi saanut tuoda tänne kuulumattomia lajeja jotka ei pärjää täällä ilman ruokintaa.
Herrojen huviksi tuotiin.
Nythän tänne tulee ilmastomuutoksen johdosta ihan itsekseen uusia lajeja.
En tiiä sitten mutta tuntuu, että mm. lapsille ruokinnat antaa paljon, ihan kasvatusmielessä.

Kirjattu

emo

  • Vieras
Vs: Minnuu niin surettaa...
« Vastaus #53 : 08.07.08 - klo:17:52 »

Mun mielestä ihmisellä on jonkinlainen velvollisuus auttaa lintuja ja eläimiä esim pesäpaikkoja tarjoamalla ja talvella ruokinnalla.
Tuhoammehan niin paljon metsää,peltoja ym joka vaikeuttaa eläinten ruuan hankintaa tai sopivien pesäpaikkojen löytymistä.

Ymmärtääkseni ainakin viherpeipot ovat hyötyneet suuresti talviruokinnasta ja niiden määrä sen ansiosta kasvanut.

Ja karsiutuuhan ne heikommat joukosta kuitenkin esim. salmonella ym taudit.

Itse ruokin lintuja talvella,osittain myös ihan itseni takia koska on kiva seurata mitä lintuja ruokinnalla käy,mutta myös lintujen itsensä takia.
Kirjattu

Arskaidae

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 907
  • Espoo
Vs: Minnuu niin surettaa...
« Vastaus #54 : 08.07.08 - klo:17:53 »

Arskaidae, eli sitten täältä poistuisi ainakin fasaanit kokonaan, siilikanta romahtaisi, entä valkohäntäkauris ym?

Kyllä, paljon asioita tapahtuisi, enkä näe siinä mitään pahaa. Kantojen ylläpitäminen keinotekoisesti täällä ei ole mielestäni järkevää. Se aiheuttaa vaikeuksia paikallisille luonnollisille lajeille. Ja olen samaa mieltä, että niitä ei olisi tänne pitänyt alunperin tuodakaan.

Kun tämän minun ajattelutapani vie äärimmilleen, niin esim. linnunpönttöjäkään ei pitäisi ihmisten laittaa (tämä tarkoittaisi mm. sitä että esim. pöllöjä ei olisi Suomessa enää juuri ollenkaan tehometsätalouden takia - sopivat pesäpuut puuttuvat). En välttämättä oikein pidä siitä ajatuksesta, mutta se on alkuperäisen ajatukseni looginen jatkumo. Ihmisen ei pitäisi puuttua luontoon millään lailla, muuten kuin ottamalla välttämätön elämiseen tarvittava raaka-aine (ja tehdä se mahdollisimman luontoystävällisellä tavalla).
Kirjattu
Maailmassa on kolmenlaisia ihmisiä; niitä jotka osaavat laskea, ja niitä jotka eivät osaa laskea.

Jarmo

  • Aluevalvoja
  • Konkari
  • *****
  • Paikalla Paikalla
  • Viestejä: 58 180
  • Säkylä ** älykäS
Vs: Minnuu niin surettaa...
« Vastaus #55 : 08.07.08 - klo:17:54 »

Eikös ihmiselläkin ole vaatteet keinotekoisia, pitäisi myös asua kaatuneen puunjuurakossa keinotekoisia ovat asunnot ja autot jne...
Siinä Arskalle pohdiskeltavaa...
Kirjattu
    "Kissoja vihaavat ihmiset syntyvät seuraavassa elämässä hiiriksi."   (Faith Resnick)     

Arskaidae

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 907
  • Espoo
Vs: Minnuu niin surettaa...
« Vastaus #56 : 08.07.08 - klo:18:44 »

Eikös ihmiselläkin ole vaatteet keinotekoisia, pitäisi myös asua kaatuneen puunjuurakossa keinotekoisia ovat asunnot ja autot jne...
Siinä Arskalle pohdiskeltavaa...

Kyllä se totta on mitä sanot, mutta se ei oikeastaan liity tähän asiaan. Ihmisen keinotekoisuus on eliölaji ihmisen oma valinta, mutta talviruokinnat yms. ovat taas esimerkkejä siitä kun ihminen puuttuu muuhun luontoon ilman että ne muut eliölajit saisivat harjoittaa omaa valintaa.
Kirjattu
Maailmassa on kolmenlaisia ihmisiä; niitä jotka osaavat laskea, ja niitä jotka eivät osaa laskea.

Jarmo

  • Aluevalvoja
  • Konkari
  • *****
  • Paikalla Paikalla
  • Viestejä: 58 180
  • Säkylä ** älykäS
Vs: Minnuu niin surettaa...
« Vastaus #57 : 08.07.08 - klo:18:46 »

Tähän asiaan...

Eikös ihmiselläkin ole vaatteet keinotekoisia, pitäisi myös asua kaatuneen puunjuurakossa keinotekoisia ovat asunnot ja autot jne...
Siinä Arskalle pohdiskeltavaa...

Kyllä se totta on mitä sanot, mutta se ei oikeastaan liity tähän asiaan. Ihmisen keinotekoisuus on eliölaji ihmisen oma valinta, mutta talviruokinnat yms. ovat taas esimerkkejä siitä kun ihminen puuttuu muuhun luontoon ilman että ne muut eliölajit saisivat harjoittaa omaa valintaa.


Tähän asiaan....

Tämä asiahan oli Mummelin huoli lokin ruokkimisesta
Kirjattu
    "Kissoja vihaavat ihmiset syntyvät seuraavassa elämässä hiiriksi."   (Faith Resnick)     

Kaija

  • Aluevalvoja
  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 25 368
  • Elimäki & Orihuela Costa
Vs: Minnuu niin surettaa...
« Vastaus #58 : 08.07.08 - klo:18:57 »

Tähän asiaan...

Eikös ihmiselläkin ole vaatteet keinotekoisia, pitäisi myös asua kaatuneen puunjuurakossa keinotekoisia ovat asunnot ja autot jne...
Siinä Arskalle pohdiskeltavaa...

Kyllä se totta on mitä sanot, mutta se ei oikeastaan liity tähän asiaan. Ihmisen keinotekoisuus on eliölaji ihmisen oma valinta, mutta talviruokinnat yms. ovat taas esimerkkejä siitä kun ihminen puuttuu muuhun luontoon ilman että ne muut eliölajit saisivat harjoittaa omaa valintaa.


Tähän asiaan....

Tämä asiahan oli Mummelin huoli lokin ruokkimisesta


Vai oliko kyseessä myös huomaavaisuus vaununaapureita kohtaan?
Se saattaa Joonatan käydä kerjäämässä muistakin vaunuista, kun se on oppinut, että vaunun luona annetaan ruokaa. Joku saattaa oikeasti jopa pelätä sitä?
Eikä se lokin tepsuttaminen vaunun katolla aamuvarhaisella välttämättä myöskään ole kivaa?

Jarmo

  • Aluevalvoja
  • Konkari
  • *****
  • Paikalla Paikalla
  • Viestejä: 58 180
  • Säkylä ** älykäS
Vs: Minnuu niin surettaa...
« Vastaus #59 : 08.07.08 - klo:18:59 »

Arskaidae, eli sitten täältä poistuisi ainakin fasaanit kokonaan, siilikanta romahtaisi, entä valkohäntäkauris ym?

Kyllä, paljon asioita tapahtuisi, enkä näe siinä mitään pahaa. Kantojen ylläpitäminen keinotekoisesti täällä ei ole mielestäni järkevää. Se aiheuttaa vaikeuksia paikallisille luonnollisille lajeille. Ja olen samaa mieltä, että niitä ei olisi tänne pitänyt alunperin tuodakaan.

Kun tämän minun ajattelutapani vie äärimmilleen, niin esim. linnunpönttöjäkään ei pitäisi ihmisten laittaa (tämä tarkoittaisi mm. sitä että esim. pöllöjä ei olisi Suomessa enää juuri ollenkaan tehometsätalouden takia - sopivat pesäpuut puuttuvat). En välttämättä oikein pidä siitä ajatuksesta, mutta se on alkuperäisen ajatukseni looginen jatkumo. Ihmisen ei pitäisi puuttua luontoon millään lailla, muuten kuin ottamalla välttämätön elämiseen tarvittava raaka-aine (ja tehdä se mahdollisimman luontoystävällisellä tavalla).

Ja äkkiä varmaan keräämään pöntöt pois puista vai...
Kirjattu
    "Kissoja vihaavat ihmiset syntyvät seuraavassa elämässä hiiriksi."   (Faith Resnick)     

-muru-

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 7 768
  • Kotka
Vs: Minnuu niin surettaa...
« Vastaus #60 : 08.07.08 - klo:19:12 »

Eikös ihmiselläkin ole vaatteet keinotekoisia, pitäisi myös asua kaatuneen puunjuurakossa keinotekoisia ovat asunnot ja autot jne...
Siinä Arskalle pohdiskeltavaa...

Kyllä se totta on mitä sanot, mutta se ei oikeastaan liity tähän asiaan. Ihmisen keinotekoisuus on eliölaji ihmisen oma valinta, mutta talviruokinnat yms. ovat taas esimerkkejä siitä kun ihminen puuttuu muuhun luontoon ilman että ne muut eliölajit saisivat harjoittaa omaa valintaa.


Täällä paikallislehdessä oli asiasta hyvä yleisönosasto kirjoitus. Harmi etten sitä enää löytänyt.
Siinä kyseenalaistettiin nykyisen olemassa olevan luonnon olemassa olo kokonaan.
Eli ei ole enää luontoa sen "luonnollisessa" olomuodossa koska ihminen on sen suurelta osin tuhonnut.
Eläin elää vaistojensa varassa käyttäen olemassa olevia mahdollisuuksia. Mutta ihminen muuttaa koko ajan niitä . Koska ihminen on oletettavasti ainoa ajatteleva olento.
Ihmisen siis pitää auttaa ympäröivää luontoa selviämään tuhosta jonka ihminen on aiheuttanut ja jota
se yhä jatkaa.
Eli ei ole olemassa enää mitään perusluontoa !
Tietenkin ihminenkin on osa luontoa, mutta sillä on taipumus muuttaa kaikkea paljon nopeammin mitä
luonto itsessään evoluution kautta tekisi.

Vähän hölmö kirjoitus, mutta kun en muista kaikkea mitä siinä kirjoituksessa oli.

Tsemppiä mummelin Joonatanille  :-))

IHMINEN PUUTTUU LUONNON KEHITYKSEEN KOKO AJAN   : : : :   MOT : : : :
Sinäkin Arskaidae  [:-DD]
Kirjattu

Arskaidae

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 907
  • Espoo
Vs: Minnuu niin surettaa...
« Vastaus #61 : 09.07.08 - klo:07:57 »

Lainaus käyttäjältä: Jarmo
Ja äkkiä varmaan keräämään pöntöt pois puista vai...

Eipä oikeastaan. Tässä tarvittaisiin kokonaisvaltainen asennemuutos. En tarkoita että yksittäisten pöntönrakentajien tai lintujenruokkijoiden pitäisi tällä sekunnilla lopettaa touhunsa. Olisi hyvä, jos yleisesti alettaisiin harkitsemaan sen touhun mielekkyyttä, ja ehkä se pikkuhiljaa sitten lakkaisi.

Lainaus käyttäjältä: -muru-
Ihmisen siis pitää auttaa ympäröivää luontoa selviämään tuhosta jonka ihminen on aiheuttanut ja jota se yhä jatkaa.

Ehkä, mutta se pitäisi tehdä koko luonto silmälläpitäen, eikä keskittymällä joihinkin söpöinä pidettyihin eläinlajeihin, kuten lintuihin. Ja jos ei oikein tiedetä parhaita konsteja auttaa luontoa selviämään ihmisen aiheuttamasta tuhosta, niin ehkä paras konsti olisi silloin olla puuttumatta asiaan ja antaa luonnon korjautua itse, se osaa sen homman paljon paremmin kuin ihminen.

Lainaus käyttäjältä: -muru-
IHMINEN PUUTTUU LUONNON KEHITYKSEEN KOKO AJAN   : : : :   MOT : : : :
Sinäkin Arskaidae  [:-DD]

Totta, mutta ei se ole syy ummistaa silmiään vääryyksiltä ja jatkaa vain luontoon puuttumista. Ihmisellä on myös kyky ohjata omaa toimintaansa, joten ihminen voi päättää olla puuttumatta enempää kuin on pakko.

Lainaus käyttäjältä: Marle
Ja kun oikein äärimmilleen asiassa mennään, niin mitä sitä ihmisistäkään huolehtia, kyllä "luonnonvalinta" hoitaa heikommat lähimmäisemme, rakkaatkin pois.

Kannatettava ajatus. Maapallolla on aivan liikaa ihmisiä ja määrä kasvaa koko ajan. Jossain vaiheessa on pakko antaa luonnonvalinnan karsia myös ihmiset. Tuo ajattelutapa, että jokainen ihmishenki on äärettömän kallis, on alunperin johtanut meidät tähän pahaan jamaan.
Kirjattu
Maailmassa on kolmenlaisia ihmisiä; niitä jotka osaavat laskea, ja niitä jotka eivät osaa laskea.

Motteri

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 5 897
Vs: Minnuu niin surettaa...
« Vastaus #62 : 09.07.08 - klo:08:56 »

Eiköhän pöntönkin väkeen kuulu paljon niitä jotka auttaa luontoa muutenkin kuin ruokkimalla lintuja.

Jokainen ihmishenki onkin kallis, ainutlaatuinen.
Myös eläinten, kaikkien luojan luomien.
Tulipa kylmä......

Ja virheitäkin tuli.
« Viimeksi muokattu: 09.07.08 - klo:08:58 kirjoittanut Varpunen »
Kirjattu

emo

  • Vieras
Vs: Minnuu niin surettaa...
« Vastaus #63 : 09.07.08 - klo:09:56 »

Mä olen kanssa monesti miettinyt että maailmassa on ihan liikaa ihmisiä,mutta mutta..ne itselle rakkaat ja läheiset ihmiset..heillehän toivoo vaan mahdollisimman pitkää ikää ja onnea,heidät haluaa pitää elämässään mahdollisimman kauan.
Ei silloin ajattele että maailmassa on muutenkin liikaa ihmisiä.
Kunhan mitään ei satu itselleen tai läheisilleen.
Niistä muista maapallon toisellapuolella olevista ei ole niin väliä..mutta aina on kuitenkin kyse jonkun rakkaista ja läheisistä.

Linnut ja eläimet kuolisi aika nopealla tahdilla sukupuuttoon jos ihminen ei jollain tavalla niitä auttaisi.
Tosiasiassa luonnon tuhoaminen vaan jatkuu ja jatkuu.
En jaksa uskoa että ikinä palataan siihen että ihminen rupeaisi kuluttamaan vain sen verran kuin tarvitsee hengissä pysymiseen.

Enää ei asuta ruohomajoissa ja metsästetä omaa ruokaa metsistä,
Niin paljon taaksepäin ei voida mennä kun ollaan päästy jo niin pitkälle.

Ihminen on tuhonnut jo niin paljon ja jatkaa tuhoamistaan niin kauan kuin ihmisiä on.

Jotain pitää tehdä sen vähän pelastamiseksi mitä meillä enää on.
Oli se sitten lintujen talviruokintaa tai pesäpaikkojen tarjoamista,kierrättämistä tms.

Muuten millään ei ole enää mitään väliä.

Kirjattu

Kaija

  • Aluevalvoja
  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 25 368
  • Elimäki & Orihuela Costa
Vs: Minnuu niin surettaa...
« Vastaus #64 : 09.07.08 - klo:10:20 »

Sosiaaliturvan puute kehitysmaissa on syy siihen, että lapsia on "pakko" tehdä paljon. Joku niistä pystyy elättämään vanhat vanhemmat, kun eläkejärjestelmää ei ole.

Pitäisikö pyytää siirtämään koko tämä ketju vapaalle puolelle?  [:-I]

Anniina

  • Aluevalvoja
  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 8 014
Vs: Minnuu niin surettaa...
« Vastaus #65 : 09.07.08 - klo:10:31 »

Maapallon pinta-alaan nähden ihmisiä ei ole liikaa. On totta, että asumattomia alueita on paljon.
Mutta maapallon/luonnon kantokykyyn nähden ihmisiä on todellakin liikaa.
Linkola elää oppiensa mukaan ja näin olleen hänen perheestään ei olisi syytä aloittaa. Linkolan mukaanhan
jokainen saa tuottaa kaksi jälkeläistä, ja näin on hänellä.
Kirjattu

Arskaidae

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 907
  • Espoo
Vs: Minnuu niin surettaa...
« Vastaus #66 : 09.07.08 - klo:11:20 »

Kukas täällä on ihmisten karsimisesta puhunut? Luonnonvalinnan kautta tapahtuvasta karsiutumisesta kylläkin, mutta se on aivan eri asia kuin vartavasten tehtävä karsiminen.

Lainaus käyttäjältä: Marle
Ei maailmassa ihmisiä liikaa ole. Kurjuus johtuu vaan siitä että hallitukset eivät osaa/halua hoitaa ihmisen hyvinvointia oikeudenmukaisesti. Asumattomia alueita on pilvin pimein. Kansa vaeltaa kaupunkeihin hyvän elämän toivossa, onnistumatta siinä. Maailmassa on rahaa, yksityisillä ihmisillä on rahaa, joillakin niin paljon että osalla siitä voitaisiin korjata monien ongelmia esmes. kehitysmaissa. Rahaa menee myös sotateollisuuteen, niillläkin voisi auttaa. Suuret menestyvät firmat tuottavat voittoa omistajilleen jatkuvalla syötöllä...Rahaa siis on poistaa ongelmia, ei ihmisiä, tahtoa ja halua ongelmien poistoon ei ole muualla kuin papereissa.

Just joo, jos maailmasta loppuu ruoka, niin eikun poistetaan ongelma rahalla ja ostetaan lisää ruokaa. Ja jos sähkö loppuu niin otetaan pistorasiasta lisää...  [:-I]
Kirjattu
Maailmassa on kolmenlaisia ihmisiä; niitä jotka osaavat laskea, ja niitä jotka eivät osaa laskea.

Marle

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 22 298
Vs: Minnuu niin surettaa...
« Vastaus #67 : 09.07.08 - klo:11:30 »

Tarkoitin kyllä että rahaa tarvitaan infrasfruktuurin kehittämiseen, ihmisten opettamiseen elämään,( lukutaido tärkeä, moni ei osaa lukea),  sosiaalihuollon parantamiseen, ympäristön huolto jne... ihan vaan peruselementtejä, jo niiden avulla monen elämää voisi muuttaa parempaan suuntaa. Eli, annetaan ihmisille "perustyövälineet" ja opetetaan käyttämään niitä. On toiminut siellä missä hankkeisiin on ryhdytty.  Jos annetaan "luonnonvalinnan" karsia ihmisiä pois, niin kyllä näen sen tarkoituksellisena karsimistapana: se on ihmisen valinta, tahallinen teko, välinpitämättömyyttä, suljetaan silmät ja korvat toisten ongelmilta... ihmisellä on kyky auttaa ihmistä jos vaan halua on. En ole idealisti vaan realisti ja ymmärrän hyvin että maapallon ongelmat ovat jo sen laajuiset että niiden parantaminen on melkeinpä mahdoton tehtävä. "Sairauksia" voidaan lievittää ja hoitaa, poistaminen onkin toinen juttu.

Ai niin, eihän mun enää pitänyt..muuta kuin laittaa piste [8-)] Nyt se tulee  ---> .
« Viimeksi muokattu: 09.07.08 - klo:11:53 kirjoittanut Marle »
Kirjattu

Arskaidae

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 907
  • Espoo
Vs: Minnuu niin surettaa...
« Vastaus #68 : 09.07.08 - klo:12:58 »

Toisin sanoen tiedostat että liikakansoitus aiheuttaa pahoja ongelmia, muttet edes halua yrittää korjata niitä. Sekö sitten ei ole "tahallinen teko, välinpitämättömyyttä, suljetaan silmät ja korvat toisten ongelmilta..."?

Valitat ihmisten "karsimisesta", mutta toisaalta ehdotat toimenpiteitä, jotka vain aikaansaavat paljon laajamittaisempia karsiutumisia ja jotka tapahtuvat paljon aiemmin kuin ilman sinun toimenpiteitäsi. Tarkoitan tässä sitä että haluat tuhlata vähät jäljellä olevat resurssit kaikkien ihmisten elämänlaadun parantamiseen resurssien säästämisen sijasta. No, siinä sitten eletään hetki hyvää elämää kunnes kaikilta loppuu ruoka (juomakelpoinen vesi taitaa loppua sitäkin ennen), ja alkaa todellinen karsimisen aikakausi.
Kirjattu
Maailmassa on kolmenlaisia ihmisiä; niitä jotka osaavat laskea, ja niitä jotka eivät osaa laskea.

Marle

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 22 298
Vs: Minnuu niin surettaa...
« Vastaus #69 : 09.07.08 - klo:13:00 »

Piste.  Nyt loppui "keskustelu" joka ei  rakenna vaan repii....   [:59]
Kirjattu

Arskaidae

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 907
  • Espoo
Vs: Minnuu niin surettaa...
« Vastaus #70 : 09.07.08 - klo:13:13 »

Keskusteluko muuttuu heti rakentavasta repiväksi, jos joku ei välittömästi hyväksy kaikkia sinun argumenttejasi?
Kirjattu
Maailmassa on kolmenlaisia ihmisiä; niitä jotka osaavat laskea, ja niitä jotka eivät osaa laskea.

Marle

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 22 298
Vs: Minnuu niin surettaa...
« Vastaus #71 : 09.07.08 - klo:13:34 »

Ei minun ajatuksia tarvitse hyväksyä ehdottomana totuutena, nehän ovat vain mielipiteitä. Ne voi skipatakin. Ja melkeinpä ainoa joka niitä kommentoi olet sinä Arskaidae.
Kirjattu

Arskaidae

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 907
  • Espoo
Vs: Minnuu niin surettaa...
« Vastaus #72 : 09.07.08 - klo:14:11 »

Jos sinä tai joku muu esittää väittämän joka on mielestäni väärä tai siihen on jotain lisäämistä tai tarkennettavaa, niin kyllä minä silloin kommentoin asiaa. Täällä monet tuntuvat välttelevän mahdollisia kiistatilanteita, mutta jos aletaan esittämään täysin valheellisia väittämiä totuutena, kuten:

Lainaus käyttäjältä: Marle
Ei maailmassa ihmisiä liikaa ole.

...niin kyllä silloin olisi jo muillakin aihetta puuttua asiaan. Tämän foorumin ihmiset ansaitsevat saada oikeaa tietoa.

Tässä esimerkiksi hiukan asiaa liikakansoituksesta (vaikka ei Wikipediakaan mikään täysin luotettava tietolähde ole).
Kirjattu
Maailmassa on kolmenlaisia ihmisiä; niitä jotka osaavat laskea, ja niitä jotka eivät osaa laskea.

Marle

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 22 298
Vs: Minnuu niin surettaa...
« Vastaus #73 : 09.07.08 - klo:15:18 »

Lainataan toistakin lähdettä:  Vitaly-lehden maininta muutama vuosi sitten liikakansoituksesta:

" Niin hämmästyttävältä kuin se voi kuulostaa, maailman koko väestö voitaisiin asuttaa Yhdysvaltain Texasin osavaltioon". Kirjoituksen mukaan YK:n laskelmien mukaan maailmassa elää noin 6 miljardia ihmistä. Texasin pinta-ala on noin 680000 neliökilometriä. Yhdelle ihmiselle elintilaa olisi noin 113 neliökilometriä. "viiden hengen perheellä asuinpinta-alaa olisi yli 565 neliömetriä. Sen kokoista taloa pidettäisiin suurena Texasissakin", lehti sanoo. "samalla koko muu maailma jäisi täysin tyhjäksi, ja sitä voitaisiin käyttää maanviljelyyn, teollisuuteen, koulutukseen ja virkistäytymiseen". 
Hiukkasen matematiikkaa,lisää: Jos nykyinen väestö levittäytyisi tasaisesti, niin jokaista ihmistä kohti olisi noin 2,5 hehtaaria maata jota voisi viljellä ja josta voisi huolehtia. Nyt ihmiset ovat levittäytyneet epätasaisesti (pian suurin osa asuu kaupungeissa). Maata ei viljellä siellä missä voisi, ei ole ihmisiä, viljelijöitä. Joissakin maissa siemenvilja maksaa enemmän kuin viljasta saatava tuotto, eli ei kannata viljellä omaa maata.( Eikö se ala näkymään jo täälläkin, sianrehu kalliimpaa kilohinnaltaan kuin siitä saatava tuotto. Ainakin yksi tuttuni kertoi että hänen sukulaisensa joutui luopumaan sikatilastaan sen kannattamattomuuden vuoksi.)  Seuraa elintarvikepulaa. Elintarvikkeiden jakaminen on myös epätasaista. Siellä missä esim. viljaa on, on myöskin ylijäämävarastoja jotka voisi jakaa niitä tarvitseviin maihin. 

Eiköhän kaupungistuminen aiheuta osan näistä ongelmista, maaseutu autioituu ja elintarvikkeiden vaikea saanti vaikka ylijäämää on rikkaissa maissa antaa köyhemmille. Liikakansoituksesta puhuminen on aika kornia, ongelmia tuottaa myös ihmisten yhteistyökyvyttömyys. Ja totta, onhan luontokin mennyt hepsankeikkaa, sitä en ole kiistänyt koskaan, se näkyy useissa kommenteissani.

Tuollaisia laskelmia voi tehdä itsekin jos omaa matemaattisia taitoja. Lehdistä noita "pieniä" uutisia voi lukea ja tallentaa mieleen tai paperille jos huomaan ne sen arvoisiksi. Esim. Tiede-lehdessä  on tuontapaisia kirjoituksia/uutisia.   Täällä voi keskustella leppoisastikin asioista. Saatan esittää ajatuksiani mustavalkoisesti, se ei ole tarkoitus ja en ehkä itse edes sitä huomaa. Toivon kuitenkin että ei otettaisiin näitä mielipiteen vaihtoja niin ryppyotsaisesti, ei maailmaa kuitenkaan täältä käsin paranneta.
« Viimeksi muokattu: 09.07.08 - klo:22:14 kirjoittanut Marle »
Kirjattu

Jarmo

  • Aluevalvoja
  • Konkari
  • *****
  • Paikalla Paikalla
  • Viestejä: 58 180
  • Säkylä ** älykäS
Vs: Minnuu niin surettaa...
« Vastaus #74 : 09.07.08 - klo:16:33 »

"Onpa kivaa olla pönttöläinen..." koko ketju alkoi vain lokin ruokinnan murheesta ja vähitellen pönttölässäm alkaa olla erimielisyyttä ja kiistoja yhä enemmin, on ikävä pönttölää vuosimallia jotain 2005....2006, välillä tulee jopa kurkittua muita foorumeita jospa löytyisi mukavampia...

Sillähän se maailma varmasti paranee jos lopetetaan vaikka linnuista huolehtiminen samalla voisi niinkuin joku kirjoittikin lopettaa lääkäripalvelut ja kaikki ja jokainen huolehtisi vain itsestään...

Koskahan seuraavaksi mahtaa oikeasti tuntua siltä että on kiva olla pönttöläinen
Kirjattu
    "Kissoja vihaavat ihmiset syntyvät seuraavassa elämässä hiiriksi."   (Faith Resnick)     

Kaija

  • Aluevalvoja
  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 25 368
  • Elimäki & Orihuela Costa
Vs: Minnuu niin surettaa...
« Vastaus #75 : 09.07.08 - klo:16:48 »


Koskahan seuraavaksi mahtaa oikeasti tuntua siltä että on kiva olla pönttöläinen

Suurimman osan aikaa on kiva olla Pönttöläinen! Ja viimeistään silloin, kun tapaa Pönttö-kavereita!  [:-)]

Motteri

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 5 897
Vs: Minnuu niin surettaa...
« Vastaus #76 : 09.07.08 - klo:16:51 »

Jarmo, kyllä maailmaan mielipiteitä mahtuu. Ja onhan se hyvä että on keskustelua, erilaisia mielipiteitä.
Tuskin missään asiassa kukaan on täysin oikeassa tai väärässä.
Kyllä sitä vaan on kiva olla pönttö, ei kun pönttöläinen  :-))
Kirjattu

Tiina

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 16 556
  • Lahti
Vs: Minnuu niin surettaa...
« Vastaus #77 : 09.07.08 - klo:16:52 »


Koskahan seuraavaksi mahtaa oikeasti tuntua siltä että on kiva olla pönttöläinen

Suurimman osan aikaa on kiva olla Pönttöläinen! Ja viimeistään silloin, kun tapaa Pönttö-kavereita!  [:-)]

Näihin sanoihin voin yhtyä ihan sydämestäni. [:45]
Kirjattu
"Ehjimmät meistä on sirpaleista tehty"-Tommy Tabermann-

Jarmo

  • Aluevalvoja
  • Konkari
  • *****
  • Paikalla Paikalla
  • Viestejä: 58 180
  • Säkylä ** älykäS
Vs: Minnuu niin surettaa...
« Vastaus #78 : 09.07.08 - klo:17:00 »

http://www.ponttokamera.net/foorumi4/index.php?topic=433.0;all

Tuoltahan sitä ikävää luettavaa löytyy lisää... ja selvä enemmistöhän oli sitä mieltä että pönttölässä EI ole liikaa ikäviä asioita  :-O :-O :-O

ymmärrän kyllä ikäbät asiat jotka koskettavat pönttöläisiä tai läheisiä mutta sitten kun aletaan mennä liian isoihin asioihin jotka eivät suoraan liity pönttöläisiin alkaa mennä yli...

Samoin jos toisten mielestä linnunpöntötkin on turhia... alkaa tökkiä
Kirjattu
    "Kissoja vihaavat ihmiset syntyvät seuraavassa elämässä hiiriksi."   (Faith Resnick)     

Jarmo

  • Aluevalvoja
  • Konkari
  • *****
  • Paikalla Paikalla
  • Viestejä: 58 180
  • Säkylä ** älykäS
Vs: Minnuu niin surettaa...
« Vastaus #79 : 09.07.08 - klo:17:27 »

Arskaidae, eli sitten täältä poistuisi ainakin fasaanit kokonaan, siilikanta romahtaisi, entä valkohäntäkauris ym?

Kyllä, paljon asioita tapahtuisi, enkä näe siinä mitään pahaa. Kantojen ylläpitäminen keinotekoisesti täällä ei ole mielestäni järkevää. Se aiheuttaa vaikeuksia paikallisille luonnollisille lajeille. Ja olen samaa mieltä, että niitä ei olisi tänne pitänyt alunperin tuodakaan.

Kun tämän minun ajattelutapani vie äärimmilleen, niin esim. linnunpönttöjäkään ei pitäisi ihmisten laittaa (tämä tarkoittaisi mm. sitä että esim. pöllöjä ei olisi Suomessa enää juuri ollenkaan tehometsätalouden takia - sopivat pesäpuut puuttuvat). En välttämättä oikein pidä siitä ajatuksesta, mutta se on alkuperäisen ajatukseni looginen jatkumo. Ihmisen ei pitäisi puuttua luontoon millään lailla, muuten kuin ottamalla välttämätön elämiseen tarvittava raaka-aine (ja tehdä se mahdollisimman luontoystävällisellä tavalla).

Kumpihan kuluttaa luontoa enemmin rakentamalla omakotitalo puusta vai kaatamalla yksi puu ja tekemällä muutama kymmentä linnunpönttöä, tätä EI linnunpönttöjä ajatusta on kovin vaikea ymmärtää ainakin minun
Kirjattu
    "Kissoja vihaavat ihmiset syntyvät seuraavassa elämässä hiiriksi."   (Faith Resnick)     

Mesis

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 50 820
Vs: Minnuu niin surettaa...
« Vastaus #80 : 09.07.08 - klo:17:29 »

Minusta Mummeli voi ihan vapaasti antaa pikku Joonatanille murun silloin, toisen tällöin  [:-)]. Ihanalta varmaan tuntuu, kun pikku jalat läpsyttää aamulla katolla  [:36]
Kirjattu

Kaija

  • Aluevalvoja
  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 25 368
  • Elimäki & Orihuela Costa
Vs: Minnuu niin surettaa...
« Vastaus #81 : 09.07.08 - klo:17:43 »

Minusta Mummeli voi ihan vapaasti antaa pikku Joonatanille murun silloin, toisen tällöin  [:-)]. Ihanalta varmaan tuntuu, kun pikku jalat läpsyttää aamulla katolla  [:36]

No en tiedä, kannattaako todellakaan tarkoituksella ärsyttää vaununaapureita. Ei ainakaan, jos haluaa elää sovussa niiden kanssa.  [:-I]
Elämä on täynnä valintoja. Miksei sitä lokkia voi syöttää jossain muualla? Kauempana?  [:-I]

Jarmo

  • Aluevalvoja
  • Konkari
  • *****
  • Paikalla Paikalla
  • Viestejä: 58 180
  • Säkylä ** älykäS
Vs: Minnuu niin surettaa...
« Vastaus #82 : 09.07.08 - klo:17:46 »

Lainaus
Jarmo:
Kumpihan kuluttaa luontoa enemmin rakentamalla omakotitalo puusta vai kaatamalla yksi puu ja tekemällä muutama kymmentä linnunpönttöä, tätä EI linnunpönttöjä ajatusta on kovin vaikea ymmärtää ainakin minun

Rakennetaan vaan linnunpönttöjä edelleenkin, ja jätetään kärjistävät mielipiteet omaan arvoonsa. Kaikki lintuharrastajat ja suurin osa luontoihmisistä on varmaan samaa mieltä [:5] 
Saankohan mä risuja tästäkin kommentista tiedetään kyllä keneltä [:-I]   [:-DD]

 [:43] [:43] [:43] [:43] [:43] [:43] [:43] [:43] [:43] [:43] [:43] [:43] [:43] [:43] [:43] [:43]
Kirjattu
    "Kissoja vihaavat ihmiset syntyvät seuraavassa elämässä hiiriksi."   (Faith Resnick)     

Mesis

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 50 820
Vs: Minnuu niin surettaa...
« Vastaus #83 : 09.07.08 - klo:17:57 »

Lainaus
Jarmo:
Kumpihan kuluttaa luontoa enemmin rakentamalla omakotitalo puusta vai kaatamalla yksi puu ja tekemällä muutama kymmentä linnunpönttöä, tätä EI linnunpönttöjä ajatusta on kovin vaikea ymmärtää ainakin minun

Rakennetaan vaan linnunpönttöjä edelleenkin, ja jätetään kärjistävät mielipiteet omaan arvoonsa. Kaikki lintuharrastajat ja suurin osa luontoihmisistä on varmaan samaa mieltä [:5] 
Saankohan mä risuja tästäkin kommentista [:-I]   [:-DD]

hupsis... :-))


Et ainakaan minulta  [:-)]. Ruusuja saat
Kirjattu

Minni

  • Aluevalvoja
  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 25 250
  • Itä-Uusimaa
Vs: Minnuu niin surettaa...
« Vastaus #84 : 09.07.08 - klo:18:01 »

http://www.ponttokamera.net/foorumi4/index.php?topic=433.0;all

Tuoltahan sitä ikävää luettavaa löytyy lisää... ja selvä enemmistöhän oli sitä mieltä että pönttölässä EI ole liikaa ikäviä asioita  :-O :-O :-O

ymmärrän kyllä ikäbät asiat jotka koskettavat pönttöläisiä tai läheisiä mutta sitten kun aletaan mennä liian isoihin asioihin jotka eivät suoraan liity pönttöläisiin alkaa mennä yli...

Samoin jos toisten mielestä linnunpöntötkin on turhia... alkaa tökkiä


Tämän linkin toin esille sen tähden, että on joskus maailmassa on ollut olemassa ketju ikäville asioille.
Jotenka siihen ketjuun voi mun mielestä laittaa ikäviä linkkejä, jos haluaa, ja kaikki ketkä haluavat niitä lukea, niin lukevat. Mikään pakko ei ole kenenkään avata ketjua, jonka nimi on "Ikäviä Uutisia Ketju " en minäkään avaa, kuin
ehkä n. 10% ikävää ennustavista linkeistä.









Kirjattu
”Kuinka paljosta jäävätkään paitsi he, jotka eivät salli itsensä olla vähän outoja.”

— Alain de Botton -

Arskaidae

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 907
  • Espoo
Vs: Minnuu niin surettaa...
« Vastaus #85 : 09.07.08 - klo:18:31 »

Kumpihan kuluttaa luontoa enemmin rakentamalla omakotitalo puusta vai kaatamalla yksi puu ja tekemällä muutama kymmentä linnunpönttöä, tätä EI linnunpönttöjä ajatusta on kovin vaikea ymmärtää ainakin minun

Ei siinä raaka-aineiden määrällä ole mitään merkitystä. Kun ihminen tekee linnuille asuinpaikkoja ja ruokkii niitä, niin silloin suositaan vain yhtä ravintoketjun osaa. Se vääristää ravintoketjua.

Mutta nyt kun olen näköjään pilannut jo koko foorumin, niin annetaan sitten olla, kiitos seurasta.
Kirjattu
Maailmassa on kolmenlaisia ihmisiä; niitä jotka osaavat laskea, ja niitä jotka eivät osaa laskea.

Jarmo

  • Aluevalvoja
  • Konkari
  • *****
  • Paikalla Paikalla
  • Viestejä: 58 180
  • Säkylä ** älykäS
Vs: Minnuu niin surettaa...
« Vastaus #86 : 09.07.08 - klo:19:33 »

Kumpihan kuluttaa luontoa enemmin rakentamalla omakotitalo puusta vai kaatamalla yksi puu ja tekemällä muutama kymmentä linnunpönttöä, tätä EI linnunpönttöjä ajatusta on kovin vaikea ymmärtää ainakin minun

Ei siinä raaka-aineiden määrällä ole mitään merkitystä. Kun ihminen tekee linnuille asuinpaikkoja ja ruokkii niitä, niin silloin suositaan vain yhtä ravintoketjun osaa. Se vääristää ravintoketjua.

Mutta nyt kun olen näköjään pilannut jo koko foorumin, niin annetaan sitten olla, kiitos seurasta.


esim tähtiasiat oli asiallisesti kirjoitettu, eikä kärjistetty niin että joku/jotkut ns "vetävät herneen nenään"
Kirjattu
    "Kissoja vihaavat ihmiset syntyvät seuraavassa elämässä hiiriksi."   (Faith Resnick)     

mummeli

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2 339
  • Vantaa/varisto
Vs: Minnuu niin surettaa...
« Vastaus #87 : 09.07.08 - klo:21:37 »

OHOH.....johan juttu PAISUI, KUIN PULLATAIKINA [:´(]...empäs ikipäivänä voinnu kuvitella, jotta  pikkine Joonatan sai tämmösen älämölön aikaseksi...anteeksi ja kiitokset, tuli NIIN monta juttua, jotka nyt kotosal luin....en kerro enää yhtikäs mittää miun lättäjalasta, olkoon se vain miun asia...se vaan tiedoksi...Joonatan EI häiritse muuta vaunukuntaa...kuinkahan lienee etsinyt yksin ollessaan pientä murusta, kun myö ei olla stönöllä! [:´(]...ja ps. en myöskään laita hänestä kuvia...olen pahoillani... [:4]
Kirjattu

Marle

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 22 298
Vs: Minnuu niin surettaa...
« Vastaus #88 : 09.07.08 - klo:21:40 »

Älä ole, nyt huumoria peliin [:-DD]  Ihan "hyvä" ketju vaikka täällä ollaankin kompuroitu  [;-)] Lättäjalka Joonatanille terveisiä [:-)]
Kirjattu

Sinisorsa

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1 004
Vs: Minnuu niin surettaa...
« Vastaus #89 : 10.07.08 - klo:12:03 »

Nettikirjoittelussa pitää aina varautua kärkeviinkin kommentteihin, koska kommentoijia on yleensä monta, joka taas johtaa väkisinkin siihen ,että joukossa on aina muutama eri mieltä oleva, jotka sitten antavat epämiellyttäviä/"vääriä" neuvoja ja/tai kirjoittavat provosoivasti. Kannattaa kuitenkin valita kommenteista vain ne omaa näkökantaa perustellusti puolustavat (toki myös pelkät rohkaisutkin) ja voihan niitä eriäviäkin mielipiteitä lukea ja miettiä, mutta loukkaantua niistä ei kuitenkaan kannata  - -ainakaan tosissaan.   :-))

Omat sympatiani ovat kyllä täysin mummelin puolella. Yleensähän aina pyritään yleistämään kantaa otettaessa, että se olisi helpompaa, mutta mielestäni yleistäminen ei ole aina sopivaa, koska loppujen lopuksi kaikki asiat ovat pohjimmiltaan yksittäistapauksia. Eli aika julmalta tuntuvat siksi esim. sellaiset neuvot, että "Jonatanin ruokinnan lopettaminen on realiteettien sanelema toimenpide".   [:-(]
« Viimeksi muokattu: 10.07.08 - klo:12:10 kirjoittanut Sinisorsa »
Kirjattu

Sus

  • Vieras
Vs: Minnuu niin surettaa...
« Vastaus #90 : 10.07.08 - klo:12:29 »

Tämä ketju nyt ei tosiaankaan ollut oikea paikka kovasti eriäville mielipiteille, varsinkaan ääri-sellaisille, vaan tämä oli paikka mummelin huolelle, tunteille ja hyville neuvoille. Minua tosiaankin harmittaa mummelin puolesta nyt. Kannattaa aina ensin kuunnella sydäntään...

Mummelille tsemppiä ja Joonatanille terveisiä! [:-)] [:-)] [:-)]

Tällaisessa tapauksessa voisi aloittaa kokonaan oman ketjunsa, jos haluaa kovasti ilmaista omia mielipiteitään noin niinkuin "yleisellä tasolla". Tämäkin on minun helppo nyt jälkiviisaana sanoa, mutta sanon nyt kuitenkin, tulevaisuutta ajatellen. Ymmärrän kyllä, että keskustelu "vierähti" yleiselle tasolle vähän puolivahingossa, sellaista kuitenkin kannattaisi varoa. [:-)]
Kirjattu

Mesis

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 50 820
Vs: Minnuu niin surettaa...
« Vastaus #91 : 10.07.08 - klo:12:49 »

Samaa mieltä Susun kanssa. Sympatiani Mummelin puolella (ja Joonatanin  [:-)])
Kirjattu

emo

  • Vieras
Vs: Minnuu niin surettaa...
« Vastaus #92 : 11.07.08 - klo:14:24 »

Tässä on kyllä menty alkuperäisen asian ohi aika reippaastikkin,mutta kannattaa silti aina muistaa että kun kysyy netistä neuvoja ja mielipiteitä että kaikki palaute ei välttämättä ole niin positiivista ja samaa mieltä.
Jos hakee vain rohkaisua ja kehuja sille että oma päätös on oikea niin ehkä kannattaa miettiä jotain muuta ratkaisua.
Miksi kysyä muiden mielipiteitä jos ainoat oikeat vastaukset joita haluaa kuulla ovat vain rohkaisevia ja positiivisia [?] [:34] [:34] [:38]
Pitää myös hyväksyä että kaikki vastaukset ja mielipiteet eivät välttämättä rohkaise lokkien ruokkimiseen.
Sehän ei ole Mummelin tai lokkien vika että tämä juttu näin riistäytyi.
« Viimeksi muokattu: 11.07.08 - klo:14:26 kirjoittanut emo »
Kirjattu

Parus Major

  • Aluevalvoja
  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 4 668
  • Pori
Vs: Minnuu niin surettaa...
« Vastaus #93 : 11.07.08 - klo:20:46 »

Tässä on kyllä menty alkuperäisen asian ohi aika reippaastikkin,mutta kannattaa silti aina muistaa että kun kysyy netistä neuvoja ja mielipiteitä että kaikki palaute ei välttämättä ole niin positiivista ja samaa mieltä.
Jos hakee vain rohkaisua ja kehuja sille että oma päätös on oikea niin ehkä kannattaa miettiä jotain muuta ratkaisua.
Miksi kysyä muiden mielipiteitä jos ainoat oikeat vastaukset joita haluaa kuulla ovat vain rohkaisevia ja positiivisia [?] [:34] [:34] [:38]
Pitää myös hyväksyä että kaikki vastaukset ja mielipiteet eivät välttämättä rohkaise lokkien ruokkimiseen.
Sehän ei ole Mummelin tai lokkien vika että tämä juttu näin riistäytyi.

Emolta erittäin hyvä vastine tähän kirjoitteluun, jota tässä käyty.  [:-)]

Muistuttaisin, vielä, että mummelille annettiin myös vinkiksi ruokkia lokkia vähän sivummassa. MInusta aika rakentava ja toteutettavissa oleva vaihtoehto kaikkiaan. Helposti menee kuitenkin hyssyttelyksi  ja sympatian jaoksi eikä mitään ratkaisua. Kyllä meidän pitää ottaa toisetkin ihmiset huomioon, emmekä voi ajatella, että ne muut vain kiusanpäiten haluavat ruokinnan lopettamista alueella.
Mummeli sen paremmin kukaan mukaan ihminen ei voi ottaa vastuuta linnun käytöksestä. Lokki on lintu, joka ihan varmasti haistaa ja huomaa muidenkin ruokajämät, grillit ja makkarankuoret, kerjää ja komppaa alueella.
Kokeilepa mummeli tuota, ruokintaa vähän sivummassa, ihan vaikka kokeeksi [:34]

Kurja juttu, että tämä ketju lähti  aiheesta lintujen ruokinta, aika rankallekin keskustelulle. Siinä tietysti ei varsinaisesti enää liikuttu aihepiirissä, minkä mummeli aloitti. Siitä on turha mummelin ottaa siis itseensä. Näin vain joskus käy, että toisesta aiheesta pulpahtaa toinen - siis varsinainen pullataikina! :-))
Siksi en kommentoikaan tässä ketjussa noita muita esille tulleita asioita. [:-I] [:-P]

 
Kirjattu
- tartu hetkeen -
 

Sivu luotiin 0.303 sekunnissa. 23 kyselyä tietokannasta.