Pönttöfoorumi

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: Minnuu niin surettaa...  (Luettu 2096 kertaa)

mummeli

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2 339
  • Vantaa/varisto
Vs: Minnuu niin surettaa...
« Vastaus #15 : 03.07.08 - klo:18:03 »

Joonatan on joka syksy "kadonnut" ihan yks-kaks...mutta nytkii hää tulla tupsahti toukokuun lopulla, kait vissii yritti kertoo terveiset matkaltaan, mie nääs tunnen hänet nii tasan tarkkaan [:-)]..ja tuntee miut...jos tuun pyörällä vaik töistä, ni eikös hää jostai "puskasta" ilmesty vaunun viereen..liikkis...vieks mie hänet syksyl kottii... [:-(]

Jahka käyn kotosalla jossain vaihees, laitan kuvan, jossa Joonatan leputtaa päpäliään pitkän seisonnan jälkeen..ai-jai..koht tulloo tippa simmuun-- [:´(]
Kirjattu

Sinisorsa

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1 004
Vs: Minnuu niin surettaa...
« Vastaus #16 : 04.07.08 - klo:18:15 »





   :-))

   :-))  :-))
« Viimeksi muokattu: 04.07.08 - klo:18:37 kirjoittanut Sinisorsa »
Kirjattu

mummeli

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2 339
  • Vantaa/varisto
Vs: Minnuu niin surettaa...
« Vastaus #17 : 06.07.08 - klo:17:35 »

...voipiko lintu tuntea "ruokkijansa " äänen  [?]...mie hirmusesti ihmettelin, kun tulin tänne kioskille, aamusella 9.30 ni mikä miun pyörän peräs tepastellee, vilkasin taaksein, ni eikös siel ollu Joonatan.. [:-)]...nooh, hävis sit matkalla, mut kui ollakkaa, katselin kioskin luukul...ihan tutun näköne yksinäine lokki tepastelle roskiksien lähellä...sillee Joonatani tapaan rauhallisesti ja iha hissukseen

Enhä mie voinnu mittää tehä, katselin aikani ja sit menin sillee kuulomatkan päähän ja supatin..."Joonatan" ootko sie siin...het häne päänsä käänty ja katseli minnuu...nyt alkaa kyl tuntuu, et mie oon jo  ihan sekasee toisen kans, kait mie viel unissankii ootan tai haen Joonatani viereen.. [NUT]

Siel hää nyt stönön lähel "lainsuojattomana" istuu nököttää...ja oottaa murusii.. [:-(]
Aamusella aika aikasee kuulu taas se tuttu läpsytys vaunun katolla, mie vejin vaan peiton pään yli...ei täst tuu mittää..... [:´(]

terkkusin vaan...semmone surulline mummeli... [:-(]
Kirjattu

Mesis

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 50 820
Vs: Minnuu niin surettaa...
« Vastaus #18 : 06.07.08 - klo:18:02 »

"Tuttu läpsytys vaunun katolla". Apua, minullakin tulee  [:´(] Minä oon kanssa yks höpsöliini tuollaisten asioiden kanssa.
Kirjattu

emo

  • Vieras
Vs: Minnuu niin surettaa...
« Vastaus #19 : 06.07.08 - klo:21:11 »

Lainaus
Ihminen sitä ruokintaa tarvitsee toteuttaakseen hoivaviettiään enemmän kuin yksikään lokki tai sen poikanen.
Kyllä ne todistetusti pärjää ihan omillaan ja moni hylätyn näköinen linnunpoikanenkin ei ole lainkaan niin huonossa kunnossa kuin ihminen voi luulla. Ongelmia tulee silloin kun ihmiset kiikuttaa niitä hoitoon tai ruokkii.

Samaa mieltä olen Parus Majorin kanssa.

On se ihanaa kun on eläinrakkaita ja huolehtivia ihmisiä,mutta välillä pitäisi osata ottaa rennommin ja antaa luonnon pitää huolta omistaan.

Liiallisella paapomisellakin voi saada vahinkoa aikaan,samanlailla kuin välinpitämättömyydelläkin.
Pitäisi löytää se kultainen keskitie.osata olla apuna silloin kuin apua tosiaan tarvitaan ja osata olla puuttumatta liikaa.

Vähän niin kuin jo aikuisten lasten kanssa.
Olla taustalla tukena ja apuna,ei liikaa puuttua.

 [:34] [:34]
Kirjattu

mese

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 23 280
  • "Lintuja Sallasta -poimintoja bongarin päiväkirj."
Vs: Minnuu niin surettaa...
« Vastaus #20 : 06.07.08 - klo:21:38 »

Ihan asiaa.. kävin tuolla ulkona katselemassa kuinka kirjosieppo uutterasti yritti mesiangervopuskasta etsiä hyönteisiä. Istahti turhautuneena välillä koirahäkin ristikolle huokasemaan ja taas uusi yritys. Kai sieltä jotain lopulta löytyi kun pönttöön viiletti sitten nopsasti. Ruoka on tiukassa kun sää on sitä mitä on... sataa ja sataa ja on koleaa. Hyttyset piilottelee. Sade piiskaa... mutta se on luonnon laki, syö tai tule syödyksi. Käpytikkakin kävi kurkistelemassa pöntölle... kirjosieppo ajoi tunkeilijan säälimättömästi tiehensä. Talitiaspari yrittää toiseen pönttöön ruokkia myös. Kaksi pönttöä on kirjoilla ja yks tiaisilla. Pihassa on ainakin viisi tyhjää tai tyhjentynyttä, hylättyä pesäpönttöä.
Ylälapissa kuulemma kotkillakin pesintä epäonnistunut kylmän ja sateisen kesän vuoksi. [:´(]
Kirjattu
"Anch´io son pittore!" kotisivu

Kaija

  • Aluevalvoja
  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 25 368
  • Elimäki & Orihuela Costa
Vs: Minnuu niin surettaa...
« Vastaus #21 : 07.07.08 - klo:12:00 »

Lainaus
Ihminen sitä ruokintaa tarvitsee toteuttaakseen hoivaviettiään enemmän kuin yksikään lokki tai sen poikanen.
Kyllä ne todistetusti pärjää ihan omillaan ja moni hylätyn näköinen linnunpoikanenkin ei ole lainkaan niin huonossa kunnossa kuin ihminen voi luulla. Ongelmia tulee silloin kun ihmiset kiikuttaa niitä hoitoon tai ruokkii.

Samaa mieltä olen Parus Majorin kanssa.

On se ihanaa kun on eläinrakkaita ja huolehtivia ihmisiä,mutta välillä pitäisi osata ottaa rennommin ja antaa luonnon pitää huolta omistaan.


Mä olen samaa mieltä!
Olen tässä miettinyt, että voiko nuo kesällä helposti ruokaa saavat linnut, jotka vain hengailevat ruokintapaikalla, unohtaa täysin sen, mitä niiden pitäisi kesällä tehdä? Siis pesimisen?  [:-I]

Talviruokinta helpottaa lintujen elämää, kun ei tarvii lähteä rankalle ja vaaralliselle muuttomatkalle, mutta mä olen sitä mieltä, että jos lintu ei osaa kesäaikaan hankkia itse ruokaansa niin on parempi, ettei se pesikään. Luonnonvalintahan karsii heikoimmat yksilöt.

Sus

  • Vieras
Vs: Minnuu niin surettaa...
« Vastaus #22 : 07.07.08 - klo:12:11 »

Noo... kyllä linnuilla on vaistoissa ja geeneissä jo se tieto, mitä "kuuluu" tehdä, ja myös miten esim.  ravintoa etsitään. Ei se sieltä voi kadota. Mutta toki lintukin oppii keinon, millä helpoiten ja varmimmin ruokaa saa, ja toteuttaa sitten sitä. Sitä mihin kuluu vähiten energiaa...

Enkä usko, että pesimistouhujakaan mitenkään voi unohtaa, koska hormonit säätelevät kaiketi koko jutun. [:-)]
Kirjattu

Motteri

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 5 897
Vs: Minnuu niin surettaa...
« Vastaus #23 : 07.07.08 - klo:16:06 »

Kaija, eivät unohda, sen todistaa se "lapsilauma" joka tuodaan minulle joka kesä esiteltäväksi  :-))
Niin minä ruokin varpusia kesälläkin, toki tiedän että saisivat muualtakin kesällä ruokaa vaan kun tykkään ruokkia  :-))

Siilitkin saa täällä keväästä syksyyn ruokaa vaikka tiedän, että kevät se on tärkeä aika niitä ruokkia talven paaston jälkeen.
Ja tietty syksy myös että saavat vararavintoa talveksi.

Tuttavani ruokki kesät talvet raajarikkoa varista kaksi vuotta, muuten ei varmaan ehkä olisi elänyt niinkään pitkään.
Nämä on näitä, kukin tehkööt miten haluaa kunhan ei tee eläimelle pahaa edes tahattomasti.
Kirjattu

-muru-

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 7 768
  • Kotka
Vs: Minnuu niin surettaa...
« Vastaus #24 : 07.07.08 - klo:18:33 »

Tää on niin tätä  :-O

Minä myös ilmottaudun pahantekijöiden kastiin  [:-DD]

Ruokin siilejä keväisin joka päivä, samoin elokuun alkupuolelta siihen asti kun
viimein ruoka jää raflaan syömättä. Ja siilit ovat silloin untenmailla.
Myös kesäisin annan joka toinen päivä, suunnilleen, hiukopalaa.
Tiedän ettei tällä alueella olisi näin paljon siilejä ilman ruokintaani.
Onko hyvä vai paha. . . . . [:-I]
Näin teen.

Oraville on myös koko ajan pähkinää tarjolla automaatissa.
Syövät kyllä kaikkea muutakin. Kuten puiden versoja, jotakin vihreää maasta, sieniä yms.

Varpuset saavat myöskin päivittäin hieman monivitamiiniliuoksessa pehmitettyä
vähäsuolaista hiivaleipää. Tuoretta, jota ostan torilta.
Tämä ruokamäärä ei suinkaan pidä niitä hengissä. Auttaa kyllä. Pääosin hankkivat ruokansa
luonnosta. Mutta meillä pihalla on paljon ihania tsirppejä tsirppaamassa. Ne ovat minun kesänlintujani.

Yritän kuitenkin toimia niin etten aiheuttaisi kellekään harmia tai pahaa mieltä.
Ja taidanpa jatkaakin näin. Niin kauan kun jaksan  :-)) :-)) :-))
Kirjattu

Parus Major

  • Aluevalvoja
  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 4 668
  • Pori
Vs: Minnuu niin surettaa...
« Vastaus #25 : 07.07.08 - klo:19:15 »

Näissä ketjuissa käy vähän kuin leikissä nimeltä juoru. Eli juttu muuttuu matkan varrella... [:-I]

Ei kai siilien ruokinnassa mitään ongelmaa olekaan, vaikka niitä ruokkii. Päinvastoin.
Eikä tässä olla ketään syyllistämässä vaikka ruokkii oravia ja variksia. Kyllä täälläkin siilejä ruokitaan.Lähinnä tuohon lokin ruokintaan ehdotin ongelmanratkaisua; ruokintaa rannalla, jos sellasta nyt haluaa harrastaa. [:-)]




Kirjattu
- tartu hetkeen -

Motteri

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 5 897
Vs: Minnuu niin surettaa...
« Vastaus #26 : 07.07.08 - klo:19:51 »

Mitä eroa noilla on et ruokkiiko varista vai lokkia?

Eikö se ongelma ole kaikkien kanssa kesällä, pärjäähän siilikin silloin itsekseen.
Eikä tämä keskustelu nyt niin vakava ole  [:-)]


« Viimeksi muokattu: 07.07.08 - klo:19:54 kirjoittanut Varpunen »
Kirjattu

Parus Major

  • Aluevalvoja
  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 4 668
  • Pori
Vs: Minnuu niin surettaa...
« Vastaus #27 : 07.07.08 - klo:20:01 »

Mitä eroa noilla on et ruokkiiko varista vai lokkia?

Eikö se ongelma ole kaikkien kanssa kesällä, pärjäähän siilikin silloin itsekseen.
Eikä tämä keskustelu nyt niin vakava ole  [:-)]




Ei pitäisikään olla vakavaa, kuka niin väittää? Ihmiset tekee ongelmia, kun ruokkii missä tahansa, sekin pitää ottaa huomioon.

Ei mitään eroa, mutta ongelma koski lokkia, eikä varista. Kannattaa lukea ketju alusta, mikä oli tämän ongelman ydin. [:-)]

Kirjattu
- tartu hetkeen -

Motteri

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 5 897
Vs: Minnuu niin surettaa...
« Vastaus #28 : 07.07.08 - klo:20:09 »

Jeee mä olen anarkisti ja jos yhden linnun ruokinta tekee ongelman niin  [KIPPIS]  :-))

Olen lukenut ketjua ihan alusta ja jos Mummeli ruokkii noin kuin kertoo, niin en näe siinä mitään ongelmaa.
Ihan eri asia jos ruokkisi lintulaumaa.




Kirjattu

Sinisorsa

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1 004
Vs: Minnuu niin surettaa...
« Vastaus #29 : 07.07.08 - klo:20:11 »

Tässä koskessa on matalat rannat ja pato 100m ylävirtaan (padon kohdalla niin kova virta, että pikkukalat eivät pääse ylös), joten kalaa riittää lokeille ja PALJON!  http://www.kuokkalankosket.net/koskienkunn.htm



Täällä taas on niukasti ruokaa (kuvassa harmaalokki):



Lokkipariskunta. Etummainen kalalokki ilmoittaa muille lokeille, että ovat sen reviirillä.





« Viimeksi muokattu: 07.07.08 - klo:20:32 kirjoittanut Sinisorsa »
Kirjattu
 

Sivu luotiin 0.28 sekunnissa. 19 kyselyä tietokannasta.