Pönttöfoorumi

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: Ilmastonmuutos  (Luettu 449 kertaa)

Kaitsu.

  • Ylläpitäjä
  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 835
  • Periaatteessa olen yöeläin
    • Pönttökamera
Ilmastonmuutos
« : 12.09.06 - klo:06:35 »

Ehkäpä USA:n presidentti ja hallituskin ymmärtävät vähitellen, mistä on kysymys:

http://www.yle.fi/uutiset/ymparisto/id42776.html

Tähän mennessä niitä ei ole kiinnostanut tehdä mitään, koska siitä olisi maalle taloudellista haittaa, eivätkä itse asiassa olet tunnustaneet koko asiaa  [:-/]. Ehkäpä muutaman New Orleansin jälkeen osaavat laskea haitat ja hyödyt uudelleen.
« Viimeksi muokattu: 24.09.06 - klo:17:02 kirjoittanut Kaitsu. »
Kirjattu

anja

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 4 708
  • ciao, Firenze, Italy
Vs: Kasvihuoneilmiö
« Vastaus #1 : 12.09.06 - klo:18:04 »

Ei voi muuta kuin toivoa! Ihmisen ahneudella ei ole rajoja! [:-/] Ja miten paljon vaikuttaa maailman ilmastoon myös Amazonin sademetsien jatkuva kaataminen..Siellä kuulemma hakataan vuodessa planeettamme keuhkoista Sveitsin kokoinen lempare vuodessa.. :-O [:-I]
Kirjattu

Marle

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 22 298
Vs: Kasvihuoneilmiö
« Vastaus #2 : 12.09.06 - klo:18:05 »

P--runkuoret, kauppamaailma jyrää.. [:-//] ihan varmana edelleen...
Kirjattu

Kaitsu.

  • Ylläpitäjä
  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 835
  • Periaatteessa olen yöeläin
    • Pönttökamera
Vs: Kasvihuoneilmiö
« Vastaus #3 : 15.09.06 - klo:23:39 »

Jotkut tutkijat ovat jo ennättäneet sanomaan, että mitäs minä sanoin, sillä tämä oli odotettavissa:

http://www.yle.fi/uutiset/ymparisto/oikea/id42926.html

Huomionarvoista on, että pohjoisnavan sulaminen ei nosta merenpintaa, koska koko napajäätikkö kelluu meressä. Jääpeitteen väheneminen edistä ilmaston lämpenemistä, koska Maan albedo, heijastuskyky, pienenee.
Kirjattu

anja

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 4 708
  • ciao, Firenze, Italy
Vs: Kasvihuoneilmiö
« Vastaus #4 : 16.09.06 - klo:01:34 »

Tästä luin eilen uutisissa..on kyllä huolestuttava juttu..Herää kysymys, miksei ihmiset opi?..säästämään tätä ainutta tuntemaamme asuinkelpoista planeettaa?
Lisäys: ja kuitenkin näistä asioista pitää olla tietoisia. Kiitän Kaitsua, että laittaa näitäkin tietoja! Herättää niin paljon ajatuksia..
täälläkin olen aika usein yöeläin..sometimes..
« Viimeksi muokattu: 16.09.06 - klo:02:20 kirjoittanut anja »
Kirjattu

Veke

  • Vieras
Vs: Kasvihuoneilmiö
« Vastaus #5 : 16.09.06 - klo:05:33 »

Ja kansa eiku rokkaa!!  Hallelujah!!   :-O
Kirjattu

Parus Major

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 4 668
  • Pori
Vs: Kasvihuoneilmiö
« Vastaus #6 : 16.09.06 - klo:08:10 »

Olen itse ollut joskus kauan sitten professori Rauno Tenovuon luennolla näistä ympäristöasioita.
Hän osasi paitsi puhua hyvin näistä ympäristöuhkista ja toisaalta muistan peruspositiivisen asenteen kaikista uhkakuvista huolimatta.
Hän mm. uskoi, että ihminen älykkyydessään jossain vaiheessa oppisi käyttämään teknologiaa myös luontoa eheyttävästi enemmänkin. Että niinkin päin.
Ja sen muistan, kun hän sanoi, että ihminen oppii kun luonto iskee takaisin, viitaten juuri näihin megaluokan luonnonmullistuksiin mitä täälläkin on mainittu.
Että paljon tuhoa tarvitaan, mutta jotakin voisi kuitenkin vielä tehdä, kun on pakko.
Toivottavasti ihminen ehtii....sademetsät, pohjoisnavan sulaminen ovat kyllä huolestuttavia.
Kiitos Kaitsulle vankasta tiedosta ympäristöasioista.
Ne kiinnostaa, vaikka joskus liikatieto ahdistaa.
Ja on pakko yrittää olla kaikesta huolimatta pikkuisen optimisti, vaikka helppoa se ei ole... [:-I]
Kirjattu
- tartu hetkeen -

Marle

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 22 298
Vs: Kasvihuoneilmiö
« Vastaus #7 : 16.09.06 - klo:08:40 »

Ihmisen keksinnöt yleensä kääntyvät ihmistä vastaan. Esim. ongelma jätteenä [:-I] jota tulee enemmän kuin sitä voidaan hävittää.
Kirjattu

Parus Major

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 4 668
  • Pori
Vs: Kasvihuoneilmiö
« Vastaus #8 : 16.09.06 - klo:09:15 »

Ihmisen keksinnöt yleensä kääntyvät ihmistä vastaan. Esim. ongelma jätteenä [:-I] jota tulee enemmän kuin sitä voidaan hävittää.

Noinhan se on, mutta kun ajattelee, niin jotain on ihminen on jo joutunut tekemään esim juuri jätevuorenkin suhteen. Kun katsoo tämän päivän kaatopaikkoja on niissäkin jo lajittelua, biojätekeräystä jne. On ollut pakko tehdä edes jotain. Kun vielä muistaa ne kaatikset mihin vietiin kaikki mitenkään paremmin kontrolloimatta.
Ja se mitä meni ennen mereen täällä mm. Kemirasta ja kun katsoo samoja vesiä tänä päivänä on muutos parempaan tapahtunut. Tietysti korvaamatonta tuhoa on jo sinnekin ehditty tehdä, mutta suuntaus on myönteinen, vedet kirkkaat ja puhtaammat paljon, kalaakin tulee paremmin. [:-)]
Kirjattu
- tartu hetkeen -

Marle

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 22 298
Vs: Kasvihuoneilmiö
« Vastaus #9 : 16.09.06 - klo:09:35 »

Yritys hyvä 10  [:-)]
Kirjattu

Kaitsu.

  • Ylläpitäjä
  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 835
  • Periaatteessa olen yöeläin
    • Pönttökamera
Vs: Kasvihuoneilmiö
« Vastaus #10 : 16.09.06 - klo:19:14 »

Kiitos positiivisesta vastaanotosta. Aion kyllä kerätä tänne näitä uutisia, vaikka ahdistaisikin. Ei ole muuta vaihtoehtoa.

Tällaisen kuvan löysin, Upsalan jäätikkö eteläisessä Argentiinassa:



Kuvissa vuosiluvut, jotka puhuvat puolestaan. Aiheesta lisää: http://mitosyfraudes.8k.com/Ingles3/UpsalaEng.html
Kirjattu

Jarmo

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 58 298
  • Säkylä ** älykäS
Vs: Kasvihuoneilmiö
« Vastaus #11 : 16.09.06 - klo:19:15 »

Kyllä nämäkin tulee luettua vaikka ei oikein osaa kommentoida, olisihan se hyvä juttu jos jäätiköt eivät liikaa sulaisi ja sademetsien hakkaaminen vähentyisi...
Kirjattu
    "Kissoja vihaavat ihmiset syntyvät seuraavassa elämässä hiiriksi."   (Faith Resnick)     

Parus Major

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 4 668
  • Pori
Vs: Kasvihuoneilmiö
« Vastaus #12 : 16.09.06 - klo:19:21 »

Kiitos positiivisesta vastaanotosta. Aion kyllä kerätä tänne näitä uutisia, vaikka ahdistaisikin. Ei ole muuta vaihtoehtoa.

Vastaus:
Tärkeää asiaa, hyvä kun laitat tietoa.
Silmiään ei voi sulkea, eikä haluaisikaan, näin tärkeistä asioista.

Kirjattu
- tartu hetkeen -

anja

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 4 708
  • ciao, Firenze, Italy
Vs: Kasvihuoneilmiö
« Vastaus #13 : 16.09.06 - klo:23:25 »

On aikamoinen ero jäätikön suhteen mitä tulee yli 70 vuotta sitten.. :-O
Kaikki vaikuttaa kaikkeen, eikö se näin ole? Takavuosina puhuttiin paljon ns. happamista sateista, jotka tuhosivat mm. Euroopan metsiä..Ei muuta voi kuin toivoa, että ihmiskunta älyäisi, että mekin olemme vain eläimiä ja olemme riippuvaisia planeetan hyvinvoinnista..
Huh! Eri asia sitten, jos joku meteoriitti kaatuu päälle, mutta luulen, että sekin on pienempi vaara kuin ihmisen häikäilemätön luonnonvarojen hyväksikäyttö. [:-I]
« Viimeksi muokattu: 16.09.06 - klo:23:48 kirjoittanut anja »
Kirjattu

Kaitsu.

  • Ylläpitäjä
  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 835
  • Periaatteessa olen yöeläin
    • Pönttökamera
Vs: Ilmastonmuutos
« Vastaus #14 : 16.09.06 - klo:23:51 »

Happosateet ovatkin hyvä esimerkki siitä, miten parannustakin saadaan aikaan. Happamoituminen on vähentynyt aivan oleellisesti. Näin länsimaissa, Kiina yms. ovat edelleen ongelma. Mutta happamoituminen on enimmäkseen paikallinen ongelma, joten Kiina kärsii tekemisistään itse.

Samoin otsonikato ei ole enää uhka. Vaikka kestääkin kymmeniä vuosia kunnes otsonikerros on palautunut ennalleen, muutos parempaan on tapahtunut. Kiitos vuonna 1987 tehdyn Montrealin sopimuksen, joka kieltää ja rajoittaa otsonia tuhoavien kaasujen käytön. Tuloksen näkyvät jo.

http://www.ponttokamera.net/aurinkokunta_tanaan/archives/2005/09/entry_90.html
« Viimeksi muokattu: 24.09.06 - klo:17:03 kirjoittanut Kaitsu. »
Kirjattu
 

Sivu luotiin 0.161 sekunnissa. 18 kyselyä tietokannasta.