Pönttöfoorumi

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: Siipirikko sorsa  (Luettu 314 kertaa)

punatulkku

  • Seniori
  • ****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 394
  • Minä itse!
    • Aapeli-ankan blogi
Siipirikko sorsa
« : 18.08.08 - klo:21:48 »

Hei!

Voiko siipirikon sinisorsan (pullasorsan) siipi parantua? Toinen siipi vioittunut, hiukan repsottaa. Sorsa muuten pirteä, ui normaalisti, suuressa sorsalaumassa ns. "pitää puolensa" ja syö innokkaasti leipää. Voiko tällainen sorsa selvitä talven yli?  [:-I]

Kirjattu

Anniina

  • Aluevalvoja
  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 8 014
Vs: Siipirikko sorsa
« Vastaus #1 : 18.08.08 - klo:23:40 »

Voi se selvitä pullasorsana. Mutta epätodennäköistä se on, jos siivellä ei lennetä.
Voi jäädä pedon saaliiksi tai jotain muuta. Sorsia on aika hankala saada kiinni, jos ne pystyvät lentämään yhtään.
Viime talvena yritimme Vuokselta saada kiinni yhtä sorsaa useamman kerran. Tällä sorsalla oli mitä ilmeisemmin joku putkivaappu tms. kiertynyt siimoineen jalan ympärille. Sorsa lensi ja sen kiinnisaaminen oli mahdotonta. Itseänikin harmitti kyseinen sorsa suunnattomasti, koska siitä soitettiin minulle useaan kertaan talven aikana ja kysyttiin eikö sille voi mitään tehdä.

Voit ottaa yhteyttä paikalliseen poliisiin, jos haluat sorsan otettavan hoitoon. Poliiseilla tulee olla tiedot alueen luonnonvaraisten eläinten hoitajista.
Kirjattu

Sinisorsa

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1 004
Vs: Siipirikko sorsa
« Vastaus #2 : 19.08.08 - klo:16:39 »

Sorsaemon suusta roikkui pari viikkoa sitten parinkymmenen sentin pätkä siimaa. Pystyi kyllä syömään, mutta siima häiritsi sorsaa ja meni syvemmälle suuhun. Yritti myös pureskelemalla saada sitä pois, mutta meni vielä muutaman sentin syvemmälle.
Itse en ole koskaan ruokkinut sorsia kädestä, joten epäilin, että tulisiko se silti syömään kädestäni, koska olin pari päivää sitten nähnyt erään rouvan ruokkivan sitä kädestään, joten ajattelin yrittää. Laitoin siis pähkinää kouraani, ja kun emo tuli syömään, niin otin hiljaa siimasta kiinni ja vedin sen pois. Sorsa ei edes huomannut siiman poisvetoa.
Onneksi se oli pelkästään siimanpätkä, mutta kun mittasin sen kotona, niin mittaa oli 45cm, joten parikymmentä senttiä sitä oli ollut sorsan nielussa    -joko sykkyrällä tai suorana. [?]

Tuohan oli periaatteessa helppo temppu, mutta kiinniotto tuskin olisi onnistunut ilman jotain verkkoa tai isoa kalahaavia.

Tammerkoskessa (koski on sulana koko talven) selvisi talven yli hienosti pullasorsana eräs urossorsa, joka oli siipirikko (toinen siipi roikkui).
Jäiden sulettua häippäsi sitten maisemista, joko uiden tai lentäen.
« Viimeksi muokattu: 19.08.08 - klo:16:46 kirjoittanut Sinisorsa »
Kirjattu

punatulkku

  • Seniori
  • ****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 394
  • Minä itse!
    • Aapeli-ankan blogi
Vs: Siipirikko sorsa
« Vastaus #3 : 19.08.08 - klo:17:14 »

Toivon sorsalle parasta, mahdollisuudet sillä on selvitä kyllä avovedessä talven yli  [:-I] [:-)] Olen aina miettinyt, että osaavatkohan sorsat löytää talven tullen "kesälammelta" talvipaikalle kävellen, esim. Sorsapuistosta Tammerkoskelle, vai täytyykö tutun vesistön löytämiseen käyttää apuna lentämistä? Kuinka pitkiä matkoja sorsat "jaksavat" kävellä?  [:-I] [:-I]
« Viimeksi muokattu: 19.08.08 - klo:17:16 kirjoittanut punatulkku »
Kirjattu

Sinisorsa

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1 004
Vs: Siipirikko sorsa
« Vastaus #4 : 19.08.08 - klo:19:09 »

Sorsapuistosta on lyhyt matka Viinikanojalle ja sieltä sitten sitä pitkin Pyhäjärveen:




http://kartat.eniro.fi/  ,tuolta :ilmakuvat.
Kirjattu

punatulkku

  • Seniori
  • ****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 394
  • Minä itse!
    • Aapeli-ankan blogi
Vs: Siipirikko sorsa
« Vastaus #5 : 19.08.08 - klo:19:31 »

Ja Viinikanojakin taitaa olla sulana koko talven  [:-)] [:-I]
Kirjattu

Sinisorsa

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1 004
Vs: Siipirikko sorsa
« Vastaus #6 : 19.08.08 - klo:19:37 »

Voi olla niinkin, että sorsa pääsee Lintulaan talvehtimaan:

Tampereen kaupunki tiedottaa
 Tarja Nikupaavo-Oksanen
20.12.2000
Sorsapuiston ankka ja ruostesorsa hyvässä hoidossa
Lukuisat kaupunkilaiset ovat olleet huolissaan muutaman Tampereen Sorsapuiston
hoidokkilinnun kohtalosta. Suurin osa kaupungin puistoyksikön linnuista vietiin Sorsapuistosta
Hatanpään lintulaan jo syksyllä. Lammessa uiskentelee vielä yksi ankka ja yksi ruostesorsa.
Kaksi beringinhanhea saatiin juuri pyydystettyä ja nekin vietiin Hatanpään lintulaan
talvehtimaan. Ankkaa ja ruostesorsaa ei saatu vielä kiinni, koska lammen ollessa sulana ne
pääsevät uimaan helposti pakoon. Puistoyksiköstä vakuutetaan, että linnuista huolehditaan ja
niillä on lammessakin riittävästi syötävää. Ankka ja ruostesorsa viedään lintulaan heti, kun ne
saadaan kiinni, mitä edesauttaa lammen jäätyminen.
Lisätietoja: Työnjohtaja Tapani Lahtiperä/puistoyksikkö puh. 0500-628 671

http://tinyurl.com/6xco66
« Viimeksi muokattu: 19.08.08 - klo:19:42 kirjoittanut Sinisorsa »
Kirjattu
 

Sivu luotiin 0.066 sekunnissa. 19 kyselyä tietokannasta.