Pönttöfoorumi

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: Talviruokinnasta...  (Luettu 6563 kertaa)

mese

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 23 280
  • "Lintuja Sallasta -poimintoja bongarin päiväkirj."
Talviruokinnasta...
« : 22.09.08 - klo:15:19 »

että mistähän sais edullisimmin kuorittua ak-siementä...alkaa pikkuhiljaa kohta olla ajankohtaista. Kuorittua sen takia, että tuo kuorellinen on ihan tuhlausta. Roskiin menee 60-70% kuoria. Vaikka jäähän siinä kuorettomissa kyllä linnuilta murskauksen ilo pois.
Luin kyllä mielestäni huvittavan jutun, että kahvikupillinen riittäis sadalle linnulle päivässä. Olen laittanut kaksi litraa päivässä noille parillekymmenelle linnulle ja ennen puoltapäivää on lauta tyhjänä. Oliskohan nuo kuorettomat sitten riittoisampia. Täällä kaupoissa ei ole kuin kilon parin pusseja...niistä tulee kilohintaa sitten kyllä vähän liikaa.
Kirjattu
"Anch´io son pittore!" kotisivu

Jarmo

  • Aluevalvoja
  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 58 168
  • Säkylä ** älykäS
Vs: Talviruokinnasta...
« Vastaus #1 : 22.09.08 - klo:16:01 »

Taitaa pähkinä tulla jo halvemmaksi kuin kuoritut auringonkukan siemenet
Kirjattu
    "Kissoja vihaavat ihmiset syntyvät seuraavassa elämässä hiiriksi."   (Faith Resnick)     

Henri

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 10 832
  • Pirkanmaa
Vs: Talviruokinnasta...
« Vastaus #2 : 22.09.08 - klo:16:17 »

Taitaa pähkinä tulla jo halvemmaksi kuin kuoritut auringonkukan siemenet

Jarmo puhuu asiaa. Kuoreton auringonkukka on kallista. Itse ostan yleensä kuorellista auringonkukkaa. Kyllähän se sotkee, mutta on halvempaa. Eikä kuoritonta ak:ta myydä täällä kuin pienissä, kalleissa pusseissa.
Kirjattu

Tiina

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 16 556
  • Lahti
Vs: Talviruokinnasta...
« Vastaus #3 : 22.09.08 - klo:16:31 »

Täältä voi tilata kuorittua auringonkukansiementä 25 kg säkeissä mutta aika tyyristä on.

http://www.lemmikkiexpress.fi/product_details.php?p=1276
Kirjattu
"Ehjimmät meistä on sirpaleista tehty"-Tommy Tabermann-

Motteri

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 5 897
Vs: Talviruokinnasta...
« Vastaus #4 : 22.09.08 - klo:19:05 »

Kahvikupillinen sadalle,,, yksi lintuhan sen jo syö  [:-DD]

Kuorellista syötetään kun se on edullisempaa.

Tiedättekö muuten miten paljon niihin jää myrkkyjäämiä?
Ainakin jossain ne "tuuleennutetaan" roundupilla  :-O
Kirjattu

emo

  • Vieras
Vs: Talviruokinnasta...
« Vastaus #5 : 22.09.08 - klo:20:16 »

Olkoon vaik kui kalliita noi kuoritut,mut mä olen ihan kokonaan siirtynyt niihin.

Ruokinta on niin paljon siistimpää eikä keväälläkään ole sitä roskaa siivottavana.
Salmonellan pörhistämiä lintujakin  oli viime talvena vähemmän.
Ja vähemmän menee hukkaan,tintit ei nirsoile niin paljon vaan kaikki tulee syötyä.
Kuorellisia tuppaavat viskomaan maahan läjäpäin.
Olen todennut kuoritut niin paljon helpommaksi että en siiry enää kuorellisiin.
Sitten vaikka talipalloja ja pähkinää ym mieluummin.

Näin ainakin mä ajattelen.

Kirjattu

Tiina

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 16 556
  • Lahti
Vs: Talviruokinnasta...
« Vastaus #6 : 23.09.08 - klo:11:49 »

Me on ruokittu koko viime talvikin pelkällä kuorimattomalla auringonkukansiemenellä, Kuortin rautakauppa myi KOTIMAISTA mustaa auringonkukansiementä 15€/25kg säkki, oli siis tosi edullista. Tiedä sitten onko niissä jotain myrkkyjäämiä vai ei, ainakin rasvapitoisuuden sanottiin olevan reilusti enemmän kuin noissa ulkomailta tuoduissa siemenissä, siitä oli oikein tutkimustuloskin esittää. Me ei voida oikein laittaa pähkinää tarjolle ollenkaan koska meidän ruokinta on aina viikon tai kaksi "huoltamatta" ja sinä aikana pähkinä helposti homehtuu, tai homehtui ainakin niillä säillä mitä viime talvenakin oli, eli kosteaa ja suht lämmintä. Olenkin ajatellut että kova kuori suojaa auringonkukan siemeniä homehtumiselta tässä meidän tapauksessa ja sen takia tarjotaan kuorellista. Meilläkin tintit vähän ronklaa ja valkkaa siemeniä mutta sitten taas viherpeipot ja urpiaiset syö maasta tinttien viskelemiä siemeniä. Salmonellaa ei ole ollut koskaan, johtuen varmaan siitä että ruokinta on ainoa monen kilometrin säteellä. Ja kuorien siivouskin on mielestäni helppo homma, lapiolla ja haravalla vaan kuoret kottariin ja sillä siisti. [:-)]
Ja siis siemenien lisäksi tarjolla on talipalloja, rasvatankoja ja aitoa sian läskiä kauppahallista. :-))   
Kirjattu
"Ehjimmät meistä on sirpaleista tehty"-Tommy Tabermann-

metsäläinen

  • Jäsen
  • **
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 77
Vs: Talviruokinnasta...
« Vastaus #7 : 27.09.08 - klo:21:21 »

Komppaan emoa, ei kuorellista enää. Kulutuksen suhteen on että kupillinen kuorittua tai lapiollinen kuorimatonta.
Kyselin säkkiä, 57€/25kg mutta ongelma on saanti tukuista. Ei taida olla isommin tarjolla.
Pähkinää olisi ollut murskattuna valmiiksi mutta ei kokonaisena. Murskattua en oikein huoli, kun tiedä kuinka kauan maannut murskana ja alfatoksiinit vallanneet murskan.

Vaikeaksi menee lintujen ruokkiminen. No pakkasessa on teurastusten  jälkeen herkkutarjontaan ihan oikeaa talia (pienmärehtijä), ei mitään kaupan sulatettua munkkirasvaillua. Harakat ja tintit löyti heti selkärangat ja talit lähti ettei murustakaan jäänyt, liharippeisiin ollut edes koskettukaan. No nyt sitten odotellaan kun ketut tulee kaivamaan jäänteitä ylös. Ketunpoikasten suurin kesähuvi on kantaa kaikki "unohdetut" jätepussit pitkin metsiä. Jäteastia on yhteinen tienvarressa ja jos aamulla meinaa viedä ja unohtaa nostaa naulaan roikkumaan. Aamulla pussi on kadonnut rapuilta ja löytyy revittynä lähimetsästä.

Kyllä maalla on mukavaa.

Kirjattu

emo

  • Vieras
Vs: Talviruokinnasta...
« Vastaus #8 : 28.09.08 - klo:12:11 »

Mä olen itse huomannut eron tuon kuorellisen ja kuorettoman menekin välillä.
Toissa talvena ostin 10kg säkin kuorimattomia siemeniä,eikä se riittänyt mihinkään.
Yhteensä niitä meni varmaan parikymmentäkiloa ja keväällä siivosin niitä ruokinnan ympäriltä ämpäritolkulla pois.
Viime talvena käytin vain kuorittuja,niitä ei mennyt läheskään yhtä paljoa,eikä ollut keväällä mitään siivottavaakaan.
Tosin automaattikin oli viime talvena pienempi,ei tuulikaan päässyt heittelemään siemeniä maahan niinkuin lintulaudasta.

http://www.elainruoka.com/tuotteet/?c=linnut

Näitä tankoja ajattelin suosia tänäkin talvena ja ajattelin kokeilla tökkiä istumatikkuja noiden tankojen läpi.

On tuolla tehtaanmyymäläkin,vähän vaan kaukana meikäläiselle.
Kirjattu

Kaija

  • Aluevalvoja
  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 25 368
  • Elimäki & Orihuela Costa
Vs: Talviruokinnasta...
« Vastaus #9 : 09.10.08 - klo:16:49 »

Eilen hain Keravan Petpostista 25 kilon säkin kuorittua auringonkukan siementä. Hinta 60 euroa.
Meidän lintuyhdistyksen jäsenet saavat -10% alennusta, eli hintaa säkille jäi 54 euroa.

Säkki oli yllättävän iso. Mä olisin luullut, että 25 kiloa KUORITTUA mahtuu pienempään tilaan. Mun oli pakko kotona avata se heti ja varmistaa, että onko se varmasti kuorittua. Ja kyllä se oli!

http://www.petpost.fi/index.htm

-muru-

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 7 768
  • Kotka
Vs: Talviruokinnasta...
« Vastaus #10 : 12.10.08 - klo:16:50 »

No niin, sitten haettiin tosiaan lauantaina nuo kuoritun auringonkukan siemensäkit.
Kalliitahan ne olivat, mutta täytyy sanoa että yllätys oli varsin positiivinen kun
tänään säkin avasin. Laatu on todella hyvää. Voisi aivan ulkonäön perusteella
ihmisillekin kelvata. Ei kuorenjämiä lainkaan. siemenet kokonaisia ja kauniita.
Kyllä nyt meidän lintusten kelpaa. Oravat myös söisivät mieluummin tuota auringonkukkaa
kuin pähkinää.
Myyjä liikkeessä kertoi että auringonkukan siemenet ovat tänä vuonna nousseet huimasti.
Kuorimaton kuulemma vielä enemmän kuin tämä kuorittu.
Säkeissä näkyy Hollanti lähetysmaaksi. Mistä lie sinne tullut.

Toivotaan että riittävät ainakin jouluun. Tämä vajaan kilon kuorittua jota kokeilin aiemmin, kesti yli viikon.
Kuorimatonta menee tosi paljon enemmän. Ja lintuja on koko ajan ollut ruokinnalla reilusti.
Erityisesti tiaisia ja pikkuvarpusia.

Nämä siemenet siis Tiinan antaman linkin Helsinkiläisen eläinkaupan antia  :-))
Kirjattu

Sus

  • Vieras
Vs: Talviruokinnasta...
« Vastaus #11 : 12.10.08 - klo:17:25 »

Sallisen pähkinät ovat muutes tänä vuonna paljon parempia kuin viime vuonna. Viime vuonna oli niin huonoa, mustia seassa kauheesti ja ruskeakuorisetkin semmosia kuivuneen näkösiä ruttanoita, että mähän rupesin linnuille ostamaan "ihmispähkinöitä". Nyt näyttää olevan ihan hyvän näköistä tuotetta. [:-)]
Kirjattu

Pejumi

  • Täysjäsen
  • ***
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 245
Vs: Talviruokinnasta...
« Vastaus #12 : 13.10.08 - klo:01:22 »


Onko kukaan törmännyt netissä tai jossain "tutkimuksiin" siitä paljonko vaikkapa talitiaiset talvisin tietyssä lämpötilassa vuorokaudessa keskimäärin kuluttavat pähkinöitä, auringonkukansiemeniä tai muuta sapuskaa. Olisi hauska tietää.
Kirjattu

Sus

  • Vieras
Vs: Talviruokinnasta...
« Vastaus #13 : 13.10.08 - klo:09:46 »

Mä en oo kuullut muuta, kuin semmosen, että "lintu syö vuorokaudessa painonsa verran ruokaa."

Mutta luulisi kyllä esim. kovalla talvipakkasella, ettei tuo nyrkkisääntö nyt ihan paikkaansa pidä... kai se riippuu siitäkin MITÄ se lintu syö... Pähkinässä ja auringonkukassa on varmasti paljon enemmän rasvaa, kuin esim. kaurassa...
Kirjattu

zeener

  • Aluevalvoja
  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 8 736
  • Vampula
Vs: Talviruokinnasta...
« Vastaus #14 : 15.10.08 - klo:17:52 »

Mä olen ihan järkyttynyt auringonkukkasiementen hinnoista tänä syksynä. Viime talvena 25 kg säkki maksoi n. 20e, nyt säkin hinta 31e. Aikamoinen korotus...  [:-I]
Kirjattu
 

Sivu luotiin 0.305 sekunnissa. 22 kyselyä tietokannasta.