Pönttöfoorumi

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: Talviruokinnasta...  (Luettu 6566 kertaa)

metsäläinen

  • Jäsen
  • **
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 77
Vs: Talviruokinnasta...
« Vastaus #240 : 06.01.10 - klo:11:54 »

Siementä ja rasvaa on monessa paikassa tarjolla.
Miten linnunhiekka/pikkukivet? Eikö lintujen ruuansulatus tarvitse saada jauhinkiveä myös talvella.
En ole lintujen fysiologiaan perehtynyt. Mutta onko esim. tinteillä kivipiiraksi kutsutta lihasmaha, jossa ruoka hienonnetaan kivien/hiekan avulla. Kovilla pakkasilla ruuansulatuksenkin olisi toimittava täysillä. Jos jauhinkivet loppuu, ruuansulatus prosessi alkaa hidastua.
Kirjattu

emo

  • Vieras
Vs: Talviruokinnasta...
« Vastaus #241 : 06.01.10 - klo:12:13 »

Joo,mä olen kanssa jostain lukenut tuosta hiekasta ja pikkukivistä,että ne olisivat linnuille hyväksi.Mutta en ole vielä itse kokeillut tarjota.
Kirjattu

Evis

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 6 102
Vs: Talviruokinnasta...
« Vastaus #242 : 06.01.10 - klo:12:45 »

Miten linnunhiekka/pikkukivet? Eikö lintujen ruuansulatus tarvitse saada jauhinkiveä myös talvella.
En ole lintujen fysiologiaan perehtynyt. Mutta onko esim. tinteillä kivipiiraksi kutsutta lihasmaha, jossa ruoka hienonnetaan kivien/hiekan avulla. Kovilla pakkasilla ruuansulatuksenkin olisi toimittava täysillä. Jos jauhinkivet loppuu, ruuansulatus prosessi alkaa hidastua.

No nyt selvisi mulle miksi linut viihtyvät tuolla autotallissa. Siellä on hiekkaa maassa nin käyvät sieltä jauhinkivä napsimassa, olisko näin  [?] [:-)] [:-)]
Kirjattu
Elä elämääsi suhtautuen ystävällisesti ja lempeästi kaikkiin ihmisiin ympärilläsi, ja hämmästyt, miten onnelliseksi elämäsi muuttuu.<br />- Charles M. Schwab

-muru-

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 7 768
  • Kotka
Vs: Talviruokinnasta...
« Vastaus #243 : 06.01.10 - klo:16:57 »

Siementä ja rasvaa on monessa paikassa tarjolla.
Miten linnunhiekka/pikkukivet? Eikö lintujen ruuansulatus tarvitse saada jauhinkiveä myös talvella.
En ole lintujen fysiologiaan perehtynyt. Mutta onko esim. tinteillä kivipiiraksi kutsutta lihasmaha, jossa ruoka hienonnetaan kivien/hiekan avulla. Kovilla pakkasilla ruuansulatuksenkin olisi toimittava täysillä. Jos jauhinkivet loppuu, ruuansulatus prosessi alkaa hidastua.

Meillä on auton (as. auto, iso tila ) alla lumettomassa paikassa syksyllä kasaamani keko hiekkaa. Innolla ne siellä "ruokailevat" päivittäin.
Kirjattu

Mesis

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 50 824
Vs: Talviruokinnasta...
« Vastaus #244 : 06.01.10 - klo:17:22 »

Olen itsekin ajatellut, että pitää mennä lemmikkiliikkeestä hakemaan linnuille hiekkaa.
Kirjattu

Tiina

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 16 556
  • Lahti
Vs: Talviruokinnasta...
« Vastaus #245 : 07.01.10 - klo:10:08 »

Ei sitä hiekkaa tarvi kyllä mun mielestäni erikseen ostaa ja tarjoilla linnuille :-)) pelkkä ajatuskin jo vähän naurattaa. Eiköhän ne linnut löydä hiekaa teiden varsilta, hiekkateiltä ja pihoista yms. paikoista.

Sen olen minäkin huomannut että auton alta esim. viherpeipot nokkii jotakin, varmaankin hiekkaa mutta mielestäni myös tiesuolaa ja olisko siinä joitakin muitakin mineraaleja.
Kirjattu
"Ehjimmät meistä on sirpaleista tehty"-Tommy Tabermann-

-muru-

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 7 768
  • Kotka
Vs: Talviruokinnasta...
« Vastaus #246 : 07.01.10 - klo:10:21 »

eipä tietenkään hiekkaa tarvitse ostaa erikseen. meillä tuo hiekka on terraarioista vuosittain vaihdettua pohjahiekkaa. linnut kesäisin kylpevät siinä ja talvisin napostelevat. kun on paljon lunta on mielestäni hyväksi järjestää hiekkaa saataville. se tien reunojen hiekka ei varmaan siitä terveellisemmästä päästä ole. lyijyä ja mitä muuta myrkkyä lienee. mutta ihan tavallinen hiekka kyllä käy.
Kirjattu

Titti

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2 137
  • Jyväskylä
Vs: Talviruokinnasta...
« Vastaus #247 : 07.01.10 - klo:12:20 »

Kiitos vinkeistä  [:-)]
Täytyy viedä tuota Teukan ja Jartsan hiekkaa noille ulkoserkuille  :-))
Nyt kovilla pakkasilla olen laittanut kaikkiin automaatteihin kuorittuna kauraa, auringonkukkaa sekä jotain siemenseosta. Lisäksi sellaista pelletti-siemenrasvaseosta ja paljon murskattua pähkinää. Aamulla, kun meillä ei nyt tule lunta laitoin myös marjoja, omenia ja luumuja koriin ......en tiedä syökö niitä kukaan, mutta on vaihtoehtoja  [;-)]
Kirjattu
-Hyvät kuolevat nuorena, ihan hävettää olla hengissä -

Sus

  • Vieras
Vs: Talviruokinnasta...
« Vastaus #248 : 07.01.10 - klo:12:34 »

Niin, ei sitä hiekkaa ostaa tarvi, JOS on ottanut sitä talteen kesällä. Mutta meeppäs ettimään sitä nyt, näiden hankien alta. Mää en ainakaan löytäisi, ei pienintäkään mahista. :-))

Ois mulla gerbiilien kylpyhiekkaa, mutta se on liian hienoa, lähes pölyä...
Kirjattu

pia58

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2 529
    • Pian päiväkirja
Vs: Talviruokinnasta...
« Vastaus #249 : 07.01.10 - klo:16:30 »

Mitä luulette, käyttääkö linnut lasivillaa samaan tarkoitukseen? Meillä ne repivät sitä hirsien välistä. Jatkuvastii kuuluu kun joku tintti koputtelee nurkissa.
Kirjattu
Jos et elä tätä päivää, et voi elää huomistakaan.

Pyyhältäjä

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 3 169
Vs: Talviruokinnasta...
« Vastaus #250 : 07.01.10 - klo:17:34 »

Meillä myös talitiaiset kerää villoja seinien raoista tai mistä nyt ikinä saavatkin sitä irti. Ne kantavat niitä yömajoihinsa eli linnunpönttöihin. Keväällä, kun pönttöjä puhdistaa, niistä löytyy lasivillaa ja kaikenlaista lankaa ja karvaa. Viime syksynä kylmien öiden alettua tintit veivät ulko-ovessa olevasta kranssista siihen tökkäämäni höyhenet. Harakan sulat ne jättivät siihen.
Kirjattu

Sinisorsa

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1 004
Kirjattu

telkkinen

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 24 059
  • Lahti
Vs: Talviruokinnasta...
« Vastaus #252 : 20.01.10 - klo:19:20 »


Sorsat porealtaalla...vaan ruokinta on kielletty [:-I]
Kirjattu
Minun elämäni yhtenä johtotähtenä on ollut: kun unohtaa sen, mitä ei voi muuttaa, on onnellinen.
Arvo Ylppö

Marle

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 22 298
Vs: Talviruokinnasta...
« Vastaus #253 : 20.01.10 - klo:21:21 »

Miks [:-(]  Kaikkihan sorsia talvella ruokkii [:-I]
Kirjattu

telkkinen

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 24 059
  • Lahti
Vs: Talviruokinnasta...
« Vastaus #254 : 21.01.10 - klo:12:47 »

Kunpa nämä Lahtelaiset sen ymmärtäisivätkin, että sorsillakin on nälkä. [:-I]
Ehkä joku syy voi olla siinä, että tämän suihkulähteen suihkureiät tukkeutuvat
leivänmuruista..niin ainakin oli eräälle vanhemmalle rouvalle joka on sorsia
syöttänyt ko.paikassa joku ärhäkkä ihminen tullut sanomaan.
Kirjattu
Minun elämäni yhtenä johtotähtenä on ollut: kun unohtaa sen, mitä ei voi muuttaa, on onnellinen.
Arvo Ylppö
 

Sivu luotiin 0.676 sekunnissa. 22 kyselyä tietokannasta.