Pönttöfoorumi

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: Talviruokinnasta...  (Luettu 6711 kertaa)

Tiina

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 16 556
  • Lahti
Vs: Talviruokinnasta...
« Vastaus #120 : 04.02.09 - klo:16:30 »

Huimia määriä on Murullakin ruokaa kulunut.

Meillä on ruokittu vain sillä kuorimattomalla auringonkukan siemenellä, ja oliskohan nyt neljäs 25kg säkki menossa. Pähkinää ei ole laitettu ollenkaan sen vuoksi, kun se viime talvena homehtui aina automaattiin johtuen siitä että ei voida tarkistaa ruokintoja kuin kerran viikossa, joskus harvemminkin. Tuo kuorimaton auringonkukansiemen "juoksee" parhaiten ulos automaateista, ei homehdu eikä kokkaroidu.
Lisänä on tarjottu ehtaa läskiä ja rasvatankoja ja talipalloja. Hyvin on meidän tintit noillakin eväillä pysyneet hengissä.
Kirjattu
"Ehjimmät meistä on sirpaleista tehty"-Tommy Tabermann-

-muru-

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 7 768
  • Kotka
Vs: Talviruokinnasta...
« Vastaus #121 : 04.02.09 - klo:18:40 »

Niinhän nuo pähkinät viime talvena tahtoi meilläkin homehtua. Jatkuvasti sai olla putsaamassa automaatteja ja vaihtamassa pähkinöitä.
Tämä talvi on ollut helpompi tuossa suhteessa.
Ja sekin on koettu että kaposemmasta automaatista kuorittu valuu takkuillen. Mutta kun olen tässä kotosalla miltei kaikki päivät, ehdin hölskyttelemään niitä alas.
Varmaan myös kuorimaton säilyy paremmin säiden vaihteluissa. Se kuori kun suojaa.
Ja hyvinhän tintit nuo auki saavat.
Itsellä vaan tuon kuoritun valinta ihan laiskuutta. En jaksa jatkuvasti kärrätä sitä siemenkuorimöhjöä roskikseen. Jos asuisin jossain sivummalla, se ei niin haittaisi. Tässä on niin ohikulkijoiden silmien alla.
Nyt riittää siivous silloin kun näyttää pikkukikkareita olevan liian kanssa alla  [:-DD]
Ja sekin vain lintujen terveyden vuoksi.

Kirjattu

Tiina

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 16 556
  • Lahti
Vs: Talviruokinnasta...
« Vastaus #122 : 05.02.09 - klo:09:53 »

Joo, kyllä sitä kuoriroskaa tosiaan riittää, viime keväänäkin sitä lapioitiin ruokinnan alta kottikärryllinen. :-))
Meillä on nyt tämä systeemi olosuhteiden pakosta, haaveilen kyllä siitä ajasta kun saisi monipuolistaa ruokintaa, kauraa keltasirkuille yms. [:-)]
Kirjattu
"Ehjimmät meistä on sirpaleista tehty"-Tommy Tabermann-

-muru-

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 7 768
  • Kotka
Vs: Talviruokinnasta...
« Vastaus #123 : 22.02.09 - klo:18:23 »

 Nyt viikko sitten tuli uusi säkillinen kuorittua auringonkukan siementä tuolta Helsingistä. Ja sepä olikin pettymys.
Vasta tänä viikonloppuna avattiin se säkki. Siemen on siistiä, siis ei mitään kuoren roskia tms. Mutta se on rouhittu aika pieneksi muhjuksi.
Taitaa putoilla meidän automaatin rakosista. Ja tiaisethan haluavat ottaa siemenen "kauniiseen käteen" ja naputella se sitten jossakin lähioksalla massuun. Mutta miten sitten nyt  [:-I]
Ja oravakin käy noita hakemassa. Mitenhän sille nyt muhju kelpaa.
Harmittaa kun hinta kuitenkin oli sama.

Kirjattu

Lisa

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 4 861
  • Jippijei
Vs: Talviruokinnasta...
« Vastaus #124 : 22.02.09 - klo:18:49 »

Ollaan ostettu jo monta isoa säkkiä auringonkukansiemeniä. Kauraa tulee hevosten kylkiäisinä. Mut sit mä rupesin nirsoilemaan ja laittamaan yhteen automaattiin pelkästään kuorittuja siemeniä. No nehän nyt menee hetkessä, pikkuiset sinitiaiset ovat varsinkin ihastuneet niihin. Rahaa menee,mutta paikka pysyy siistinä. Mies pitää mua tosi greisinä, mutta sehän ei mua hetkauta. [:-)]
Kirjattu

Evis

  • Vieras
Vs: Talviruokinnasta...
« Vastaus #125 : 24.02.09 - klo:16:56 »

Eilen taas haettu uusi satsi linnunruokaa auringonkukansiemeniä viides säkki tänä talvena  [:-I] [:-)]
Pähkinöitä kuluu myös useampi kilo viikossa + talipallot joiden menekki on hieman vähentynyt aiemmasta.
Kirjattu

kati

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 11 063
  • Ahmattitoukka Kymenlaakson perukoilta
Vs: Talviruokinnasta...
« Vastaus #126 : 27.02.09 - klo:21:09 »

Ostin pari pussia (isoa) kuorimatonta ja voi kuinka ne sottaa. Nyt saavat taas tipuset kuorittua, mutta kovin on vähän tirppei ruokinnalla lukuunottamatta keltiksiä joita on vallan mahdottomasti, niille heittelen kauraa pitkin poikin, kun en tiedä, kuinka sen voisin muuten laittaa. Osaisiko joku neuvoa siistimpää tapaa?
Kirjattu
Syödä vai nukkua? Kas siinä pulma.

Pööpöti

  • Täysjäsen
  • ***
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 185
  • Järvenpää
Vs: Talviruokinnasta...
« Vastaus #127 : 28.02.09 - klo:16:12 »

Meillä tuli rusakko illalla syömään siementen kuoria! :-O
Katoin ensin että se syö tippuneita siemeniä, mutta kun se oli lähenyt, jäljellä oli vain muutama hassu kuori hangella!
Kirjattu

Kaija

  • Aluevalvoja
  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 25 368
  • Elimäki & Orihuela Costa
Vs: Talviruokinnasta...
« Vastaus #128 : 17.04.09 - klo:14:43 »

Vieläkö muilla on linnuille ruokaa tarjolla?
Meidän reissun ajan on pöperöä ilmeisesti riittänyt ja mä mietin, että vieläkö nuo laatikon pohjalla olevat viitisen kiloa pähkinää syöttäisi linnuille?  [:-I]

Tiina

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 16 556
  • Lahti
Vs: Talviruokinnasta...
« Vastaus #129 : 17.04.09 - klo:14:43 »

Kai se vielä on auringonkukansiemeniä joku 10kg pussi ostettava, kun on näin kylmää ja Pertunmaallakin lunta vielä jonkun verran. Lintuja ainakin pääsiäisen aikoihin oli hirmuisesti ruokinnalla. Jokos porukat milloin olette lopettelemassa ruokintaa?
Kirjattu
"Ehjimmät meistä on sirpaleista tehty"-Tommy Tabermann-

Tiina

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 16 556
  • Lahti
Vs: Talviruokinnasta...
« Vastaus #130 : 17.04.09 - klo:14:44 »

 :-)) Sama ajatus Kaijalla ja mulla yhtäaikaa.
Kirjattu
"Ehjimmät meistä on sirpaleista tehty"-Tommy Tabermann-

Kaija

  • Aluevalvoja
  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 25 368
  • Elimäki & Orihuela Costa
Vs: Talviruokinnasta...
« Vastaus #131 : 17.04.09 - klo:14:47 »

:-)) Sama ajatus Kaijalla ja mulla yhtäaikaa.

Mä huomasin vakoiluosastolta, mitä sä teet  :-))
Ja nyt mä taidan mennä tupakalle ja täyttämään pähkinäautomaatit. Öisin on kuitenkin vielä pakkasta. Enkä mä viitsi säilyttää pähkinää kesän yli härskiintymässä. Ja tintit ja kaikki nuo neljä riesa-oravaa kiittää!  :-))

Jarmo

  • Aluevalvoja
  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 58 273
  • Säkylä ** älykäS
Vs: Talviruokinnasta...
« Vastaus #132 : 17.04.09 - klo:14:48 »

Jos juhannukseksi yrittäisi lopettaa [:-I]
Kirjattu
    "Kissoja vihaavat ihmiset syntyvät seuraavassa elämässä hiiriksi."   (Faith Resnick)     

Kaija

  • Aluevalvoja
  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 25 368
  • Elimäki & Orihuela Costa
Vs: Talviruokinnasta...
« Vastaus #133 : 17.04.09 - klo:14:58 »

Viimeinen pähkinäsäkki, jonka ostin Pet Postista, on aika surkeaa. Paljon kokonaisia, kuivakoita pähkinöitä seassa. Eikä mulla riitä energiaa alkaa murskata niitä. Eli toinen automaatti ei ollut edes täysin tyhjä. Hyvin ovat siis lintuset pärjänneet reilun kaksi viikkoa.
Nyt on automaatit täytetty ja reilusti pähkinää on tarjolla myös fasuille ja harakoille puun alla.  [:-I] Kippasin sinne ne, joita tiaiset eivät olleet huolineet.

mese

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 23 280
  • "Lintuja Sallasta -poimintoja bongarin päiväkirj."
Vs: Talviruokinnasta...
« Vastaus #134 : 17.04.09 - klo:15:31 »

En vielä ainakaan lopeta, lunta on maassa ja sekin kivikovaa. Kesälintuja vielä tullut, peippoja, keltasirkkuja ym.
Kirjattu
"Anch´io son pittore!" kotisivu
 

Sivu luotiin 0.328 sekunnissa. 24 kyselyä tietokannasta.