Pönttöfoorumi

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: Orkideoista  (Luettu 851 kertaa)

Pyryharakka

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 22 532
Orkideoista
« : 16.09.06 - klo:12:34 »

Iloinen perhetapahtuma...



Orkideani, muistaakseni valkoinen sellainen  [:-I] :-)) , on raskaana...
Kirjattu

Ikka

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2 597
Vs: Orkideoista
« Vastaus #1 : 16.09.06 - klo:13:08 »

Laitathan kuvan, kun on auennut.
Kirjattu

Pyryharakka

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 22 532
Vs: Orkideoista
« Vastaus #2 : 16.09.06 - klo:13:19 »

Tuo ei aukea, ellei se sitten satu tekemään kukkavartta. Se on keiki, eli uusi pikku orkidea, jonka pitäisi kasvattaa aikanaan omat juuret. Sitten sen voi irroittaa ja istuttaa omaan ruukkunsa kasvamaan. Mutta siihen menee aikaa, tuota pikkuistansa se on nyt väsännyt kolme kuukautta. Joten ehkä ensi kesänä...
Aika näyttää.  [:-)]
Kirjattu

anja

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 4 708
  • ciao, Firenze, Italy
Vs: Orkideoista
« Vastaus #3 : 16.09.06 - klo:14:21 »

Oliko se phalaenopsis se orkdea vai mikä? Mun perhosorkidea vaan pukkaa uusia lehtiä, mutta ei ole kukkinut enää sen jälkeen kun sen kaupasta kotiin kannoin vuosi sitten. Muuten kyllä näyttää elinvoimaiselta. [:-P]
Kirjattu

Pyryharakka

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 22 532
Vs: Orkideoista
« Vastaus #4 : 16.09.06 - klo:14:43 »

On phalaenopsis. Tämän valkoisen ostin viime syksynä, se kukki pari kuukautta, mutta sitten kukat tippuivat. Kukkavarsi kuitenkin jäi, edelleen vihreänä. Alkukesästä huomasin siinä elämää, nyt sitten vain odottelen keikin kasvamista sen verran suureksi, että voin sen irroittaa ja pistää omaan ruukkunsa. Saattaa tosiaan mennä ensi vuoteen.  [:-I] [:-)]
Kirjattu

Jarmo

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 58 283
  • Säkylä ** älykäS
Vs: Orkideoista
« Vastaus #5 : 16.09.06 - klo:16:30 »

Mukavaa jännittävää odottamista
Kirjattu
    "Kissoja vihaavat ihmiset syntyvät seuraavassa elämässä hiiriksi."   (Faith Resnick)     

telkkinen

  • Konkari
  • *****
  • Paikalla Paikalla
  • Viestejä: 24 155
  • Lahti
Vs: Orkideoista
« Vastaus #6 : 16.09.06 - klo:17:05 »

Ihan kiinnostuin minäkin näistä orkideoista.Tuleeko vanhaan varteen uudet kukat vai tekeekö uuden varren ja siihen kukat.Äitini kanssa ollaan pähkäilty hänen orkideansa uudelleen kukkimista,kun kukka tekee uutta vanaa ja minun mielestäni se on ilmajuuri,äitini mielestä uusi kukkavana...
Kirjattu
Minun elämäni yhtenä johtotähtenä on ollut: kun unohtaa sen, mitä ei voi muuttaa, on onnellinen.
Arvo Ylppö

Pyryharakka

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 22 532
Vs: Orkideoista
« Vastaus #7 : 16.09.06 - klo:17:16 »

Ihan kiinnostuin minäkin näistä orkideoista.Tuleeko vanhaan varteen uudet kukat vai tekeekö uuden varren ja siihen kukat.Äitini kanssa ollaan pähkäilty hänen orkideansa uudelleen kukkimista,kun kukka tekee uutta vanaa ja minun mielestäni se on ilmajuuri,äitini mielestä uusi kukkavana...

Vanhasta varresta saattaa ruveta kasvamaan uusi kukkavarsi, tai sitten se tekee siihen vauvan, japaniksi "keiki"n. Olen jostain lukenut, että ilmajuuri kasvaa sivulle, mutta jos kyseessä on kukkavarsi, se kasvaa ylöspäin. Joka tapauksessa, kun kaikki vanhat kukat ovat pudonneet, niin kukkavarsi kannattaa jättää paikalleen, jos se on vihreä. Kuivahtaneen varren voi leikata pois, mielellään puhtailla saksilla.  [:-)]
Kirjattu

telkkinen

  • Konkari
  • *****
  • Paikalla Paikalla
  • Viestejä: 24 155
  • Lahti
Vs: Orkideoista
« Vastaus #8 : 16.09.06 - klo:21:50 »

Kiitos tiedosta Pyris....kertoilen äidilleni,että osaa katsoa sitä "sillä silmällä" [:-)]
Kirjattu
Minun elämäni yhtenä johtotähtenä on ollut: kun unohtaa sen, mitä ei voi muuttaa, on onnellinen.
Arvo Ylppö

viirunen

  • Jäsen
  • **
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 62
Vs: Orkideoista
« Vastaus #9 : 18.09.06 - klo:23:35 »

Minulla on kaksi vuotta vanha phaleonopsis (tulikohan oikein) eka vuonna alkukesän  kukki, mutta kukkavana kuivi ja jouduin leikkaamaan pois. Sen jälkeen kasvatti yhden kesän ja talven lehtiä ja ilmajuuria. Vaihdoin toiseen lasiseen ruukkuun. Nyt kun alkoi kolmas vuosi minun hoidossa niin keväällä alkoi työntää "aluksi ihan finninnäköistä" alkua lehvästön yläosaan, joka silmissä kasvoi ylöspäin(kasvoi tosi nopeasti). Siitä tuli kukkavarsi ja nyt on kukintaa jatkunut pari kuukautta. Nuppujen kehittelyyn kului aikaa ja kukkavarteen tuli sivuhaaroja, jotka taitavat olla kuivia. Orkidea on minulla ruukussa, joka on kivien päällä lautasella, jossa on aina vettä. Juuret eivät kuitenkaan saa vettä kuin kerran viikossa. Uutta lehteä näyttää pukkaavan nytkin. "Keikejä" ei vielä näkysällä.
Kirjattu

Töyhtis

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 4 595
  • Hämeen hidas
Vs: Orkideoista
« Vastaus #10 : 19.09.06 - klo:11:09 »

Taitaa olla ihan oma "taidelajinsa" tämä orkideojen kasvatus... [:-)]
Kirjattu

anja

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 4 708
  • ciao, Firenze, Italy
Vs: Orkideoista
« Vastaus #11 : 19.09.06 - klo:15:34 »

Mulla kans se vanha kukkavarsi kuivettui lopulta. Leikkasin sen tietty pois. Nyt pukkaa uusia kiiltäviä lehtiä..ja viirisen sanaa käyttääkseni, taitaa olla "finni" näkyvissä! :-))
Kirjattu

Pyryharakka

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 22 532
Vs: Orkideoista
« Vastaus #12 : 21.09.06 - klo:14:33 »

Uusi perheenjäsen saapui tänään kaunistamaan kotiani.



 :-))
Kirjattu

anja

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 4 708
  • ciao, Firenze, Italy
Vs: Orkideoista
« Vastaus #13 : 21.09.06 - klo:14:44 »

Upea! Tuonväristä phalaenopsista en ollunna ennen nähnyt! [:-)] [KIPPIS]
Kirjattu

Pyryharakka

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 22 532
Vs: Orkideoista
« Vastaus #14 : 21.09.06 - klo:14:47 »

Tänään sen äkkäsin yhdessä kukkakaupassa ja jotenkin se vaan tarttui käteen. Oli ainoa sitä laatua siellä.  :-))
Tällaisia on kyllä näkynyt kaupoissa, mutta aika harvakseltaan. Menekki on ilmeisesti ollut sen verran hyvä, että ovat käyneet kaupaksi nopeasti, kuten tämäkin... :-))
« Viimeksi muokattu: 21.09.06 - klo:14:49 kirjoittanut Pyryharakka »
Kirjattu
 

Sivu luotiin 0.06 sekunnissa. 17 kyselyä tietokannasta.