Pönttöfoorumi

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: Linturuokinta ja kissat  (Luettu 280 kertaa)

Anniina

  • Aluevalvoja
  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 8 014
Linturuokinta ja kissat
« : 14.10.08 - klo:12:01 »

Olisin uuteen pihaani perustamassa oikein kunnon ruokintaa. Paikka vaikuttaa todella hyvältä pikkulintujen kulkureitiltä ja luulen, ettei lähistöllä ruokintoja ole. Naapurillani on kuitenkin kissa, joka ulkoilee vapaana, niin päivällä kuin yöllä.

Onko täällä kenellekään kokemuksia kissat ruokinnalta poissa pitävistä esteistä? Verkoista tms.? Ottaisin mielelläni vastaan neuvoja, ohjeita, kuvia jne. tällaisista systeemeistä.
Kirjattu

Sus

  • Vieras
Vs: Linturuokinta ja kissat
« Vastaus #1 : 14.10.08 - klo:12:34 »

Mulla on "parhaimmillaan" ollut kolme kissaa, jotka kyllä ovat saaneet liikkua ulkona, koska tämä on syrjäinen rauhallinen alue... Sen lisäksi täällä liikkuu myös vieraita kissoja.

Olen pistänyt "varsinaisen" ruokintapaikan ympärille semmoisen, oisko tuo metrin korkuista, vihreää verkkoaitaa. Kesällä yksinkertaisesti poistan sen ja käärin rullalle. Tiedättehän, semmoista vihreää metallista verkkoaitaa, jota varmaan saa rautakaupasta ihan määrämittaisia pätkiä ostaa.

Kissahan nyt pääsee ylitse melkein mistä vaan, mutta tämä jos se "ei ole este, se on hidaste". Eli jos kissa siitä yli hyppää, ehtivät linnut ihan kepeesti pyrähtää karkuun.

Ruokinta-automaatithan ovat kaikki aika korkealla. Tirppis-automaatit n. 1,5 m kepin päässä. Talitanko ja suurehko pähkinäautomaatti ovat sähkötolpassa korkeella. Niihin kissa ei pääse. Ongelmana on maassa oleva ruoka, sitähän joutuu sinne väkisinkin, ja just siks pidän tätä verkkoaitaa. Verkon läpi ei kissa mahdu.

Se verkkoaitahan vaan "tökätään" maahan, siinä on alaosassa samasta verkosta "piikit". Se on helppo.
Kirjattu

Sus

  • Vieras
Vs: Linturuokinta ja kissat
« Vastaus #2 : 14.10.08 - klo:12:40 »

Kissoilla on myös tapana piiloutua kytikselle johonkin tiheähköön puskaan, joten ois hyvä, että sellaista ei ole ihan ruokintapaikan vieressä, niin, että kissa yhdellä kahdella loikalla on jo ruokintapaikalla. Jos kissa kauempaa syöksähtää, linnut kyllä helposti kerkeää karkuun. hetihän linnut karkaavat, kun näkevät jotakin liikettä.

Tosin linnut tartteevat jonkun puun tai puskan, johon menevät syömään... ja piiloksi myös petolintujen varalta. Mut ei oo hyvä, jos se puska on IHAN VIERESSÄ... Tää on vähän semmosta taiteilua... On mulla tuossa puska ihan vieressä, mutta se jää sen verkkoaidan sisäpuolelle...
Kirjattu

Jarmo

  • Aluevalvoja
  • Konkari
  • *****
  • Paikalla Paikalla
  • Viestejä: 58 222
  • Säkylä ** älykäS
Vs: Linturuokinta ja kissat
« Vastaus #3 : 14.10.08 - klo:12:42 »

Oma ruokinta aidattu kanaverkolla, olisikohan 90senttiä korkeaa, pääsee kissa puutolppia pitkin yli, mutta ryömimällä ei pääse yllättämään lintuja joten toimii hyvin.
Kirjattu
    "Kissoja vihaavat ihmiset syntyvät seuraavassa elämässä hiiriksi."   (Faith Resnick)     

-muru-

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 7 768
  • Kotka
Vs: Linturuokinta ja kissat
« Vastaus #4 : 14.10.08 - klo:13:42 »

Tuossa puska-asiassa tärkeää on juuri se etteivät pensaan oksistot yllä
aivan alas saakka. Silloin ei kissoille ole piilopaikkaa lähellä.
Kuitenkin pensas tai puu pitäisi olla lähellä. Sinne tirpat pääsevät piiloon esim. haukoilta.

Minulla ei kissoista ole haittaa linnuille, mutta kylläkin oraville. Ne kun menevät turhankin huolettomasti, pylly pystyssä piilottelemaan noita pähkinöitään. Siinä touhussa varovaisuus tahtoo unohtua.

Hätyyttelen kyllä naapuruston kissoja pois pihastani juuri kurrejen vuoksi. Nyt ei tosin
tänä kesänä ole näkynyt kuin yksi. Pahimmillaan/parhaimmillaan parisenkymmentä eri kattia
päivittäin  [:-(]
Kirjattu

Henri

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 10 832
  • Pirkanmaa
Vs: Linturuokinta ja kissat
« Vastaus #5 : 14.10.08 - klo:14:22 »

Meidän pihassa käy päivittäin monia eri kissoja, mutta lintuja ne eivät ole saaneet kiinni. Ruokintani on korkealla pihlajassa ja kissoille hyviä vaanimispaikkoja ei ole lähistöllä. Joten meillä ei ole tarvinnut laittaa mitään verkkoja.
Kirjattu

Anniina

  • Aluevalvoja
  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 8 014
Vs: Linturuokinta ja kissat
« Vastaus #6 : 14.10.08 - klo:15:25 »

Kiitoksia vinkeistä  :-))

Olin ajatellutkin jotain tuollaista verkkosysteemiä, kuten Jarmolla ja Susilla on.
Kuulostaa toimivalta.
Kauhean korkealle puuhun en voi automaattia nostaa, koska joskus olisi varmaan
tarkoitus rengastaakin ruokinnalla. Tuolloin kissa saa kyllä olla sisällä. Pitää verkkoja tietysti
muutenkin vahtia koko ajan.

Kun olin käymässä äitini luona, huomasin, että hänen kissa oli tuonut pihaan taivaanvuohen siivet ja jalat  :-O  [:´((]
Kyllä harmitti, mut aikamoinen peto siis, kun ei taivaanvuohi kurpistakaan ole helpoimmasta päästä saaliiksi.
Kirjattu

Parus Major

  • Aluevalvoja
  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 4 668
  • Pori
Vs: Linturuokinta ja kissat
« Vastaus #7 : 14.10.08 - klo:22:36 »

Olen kuitenkin sitä mieltä, että kissojen ei kuulu juoksennella vapaana toisten pihassa toistuvasti ilman lupaa. Maalla se ei liene ongelma, mutta pienillä, taajaanasutuilla rivitalo- ja omakotitaloasutusten keskellä kyllä. [:-/]
Kirjattu
- tartu hetkeen -

Kaija

  • Aluevalvoja
  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 25 368
  • Elimäki & Orihuela Costa
Vs: Linturuokinta ja kissat
« Vastaus #8 : 14.10.08 - klo:22:39 »

Olen kuitenkin sitä mieltä, että kissojen ei kuulu juoksennella vapaana toisten pihassa toistuvasti ilman lupaa. Maalla se ei liene ongelma, mutta pienillä, taajaanasutuilla rivitalo- ja omakotitaloasutusten keskellä kyllä. [:-/]

Tänään viimeksi mä olen huutanut rumasti ja syöksynyt vieraan kissan perään omalla pihalla. Valitettavasti en ehtinyt napata aamutossua jalasta....  [:-/]

Anniina

  • Aluevalvoja
  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 8 014
Vs: Linturuokinta ja kissat
« Vastaus #9 : 14.10.08 - klo:22:42 »

Sillä kissalla on täällä (maalla kuitenkin asun) tilaa kuljeskella, mut jotenkin kuitenkin tuntuu, et kiinnostuuhan se ruokinnasta kuitenkin.
Kolli näkyy vielä olevan.

En itsekkään edellisessä asuinpaikassa tykännyt, kun kolmen eri naapurin kissat pitivät torikokousta just meidän pihalla.
Kirjattu

Jarmo

  • Aluevalvoja
  • Konkari
  • *****
  • Paikalla Paikalla
  • Viestejä: 58 222
  • Säkylä ** älykäS
Vs: Linturuokinta ja kissat
« Vastaus #10 : 12.10.09 - klo:16:23 »

 [:-I]
Kirjattu
    "Kissoja vihaavat ihmiset syntyvät seuraavassa elämässä hiiriksi."   (Faith Resnick)     

Ikka

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2 597
Vs: Linturuokinta ja kissat
« Vastaus #11 : 12.10.09 - klo:19:08 »

On olemassa myös sellaista kissakarkotetta, jota sirotellaan sen alueen ympäri, jonne ei kissojen haluta menevän. Minulla on sellaista, mutta en ole vielä kokeillut. Täällä liikkuu yksi irtokissa ( rivarialue), jota olen yrittänyt jo pari kuukautta pyydystää häkkiin. Tänään luovutin häkin takaisin, koska tuo kissa vain kiertää sen.
Lintujen ruoka-automaatit ja rasvat olen ripustanut lankaan, joka kulkee terassilta aitaan yli pihan. Ovat sen verran korkealla ja näkysällä, että kissa ei sinne helposti edes yritä, mutta kyttää pensasaidassa. En tiedä ,saako lintuja kiinni. Linnutkin ovat oppineet konstit, millä välttää kissan kynsiin joutumisen. Samoin oravat. Minun kurreni syö terassin reunalta automaatista ja omat kisuni tuijottavat 10 sentin päässä verkon takana. [:-)]
PS. Se karkote on nimeltään KÄPÄLÄMÄEN KISSAKARKOTE. Sitä ostin rautamarketista. Kaipa sitä saa muualtakin, luulisin.
« Viimeksi muokattu: 12.10.09 - klo:21:19 kirjoittanut Ikka »
Kirjattu

Anniina

  • Aluevalvoja
  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 8 014
Vs: Linturuokinta ja kissat
« Vastaus #12 : 13.10.09 - klo:09:12 »

Oma ongelmani tuolloin poistui kun naapurit muuttivat pois.

Täällä uudessa asuinpaikassa ei onneksi paljon irtokissoja näy.
Mummot taluttavat hihnassa. Yksi kissa oli karannut naapuritalosta
ja se seikkalili viikon verran vapaalla jalalla. 
Kirjattu

-muru-

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 7 768
  • Kotka
Vs: Linturuokinta ja kissat
« Vastaus #13 : 13.10.09 - klo:12:57 »

Valitettavasti meillä on ainakin yksi kissa joka "partioi" pihallamme.
Vastaistutetut kukkasipulitkin oli kakkiessaan kaivellut ylös. Mutta se on pienempi paha.
Pelkään meidän oravien puolesta  [:-(]
Kirjattu
 

Sivu luotiin 0.205 sekunnissa. 24 kyselyä tietokannasta.