Pönttöfoorumi

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: Lintujen "hinnat"  (Luettu 2130 kertaa)

Kaija

  • Aluevalvoja
  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 25 368
  • Elimäki & Orihuela Costa
Lintujen "hinnat"
« : 21.10.08 - klo:20:53 »

Birdlifen sivuilta löytyy lintujen korvaushinnat: http://birdlife.fi/suojelu/lainsaadanto/lintujen-hinnat.shtml

Mutta miten tämä käytännössä toimii?

Jonkun naapurin kissa oli Pasin silmien edessä aamulla napannut talitintin meidän pihasta.  [:-//]
Voidaanko me tehdä poliisille ilmoitus? Siis mitä käytännön merkitystä näillä hinnoilla on?
Talitintin hinta näkyy olevan 34 euroa.

Mä vihaan vapaana liikkuvia kissoja!  [:-//]

Laura

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 4 050
  • Helsinki
Vs: Lintujen "hinnat"
« Vastaus #1 : 21.10.08 - klo:21:02 »

Niin minäkin! Ja täällä niitä on useampi. [:-//]
Kirjattu

-muru-

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 7 768
  • Kotka
Vs: Lintujen "hinnat"
« Vastaus #2 : 21.10.08 - klo:21:04 »

Ihan samaa mieltä sen jälkeen kun naapurin kissa retuutti
silmieni edessä pikkuista, tuskissaan huutavaa oravaa.
Kun minä kiljuin ja hyökkäsin väliin pudotti pikkuisen maahan.
Mutta se ei päässyt liikkumaan ja huusi koko ajan.

Menin naapuriin ja sanoin sille pojalle että tulee lopettamaan kissansa
aiheuttamat kärsimykset. Kun en itse voinut  [:´((]

Tuli lopuksi ja minä olin niin kiukkuinen etten muista miten koko naapurin
porukan haukuin   [HOT] [HOT] [HOT]

Moneen vuoteen en edes heitä tervehtinyt.


Muoks: Kaija, hanki loukku ja loukuta kissa ja vie se eläinsuojeluyhdistykselle.
Omistaja saa hakea ja maksaa mukavasti sinne.

Kirjattu

iihoo

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1 328
  • Vesitornin vaksi
    • Omia otoksia
Vs: Lintujen "hinnat"
« Vastaus #3 : 21.10.08 - klo:21:58 »

Mä vihaan vapaana liikkuvia kissoja!  [:-//]

Täähän on ikuisuuskysymys, vapaana kulkevat kissat ja koirat.
 
Elä sitä kissaa nyt ihan kauhiasti vihaa.  [:-)] Se toimii vaan vaistojensa mukaan.
Mutta sinne typerään edesvastuuttomaan naapuriin, joka päästää kissansa vapaasti kuleksimaan asuntoalueilla toisten pihoissa, voi kohdistaa nämä tunteet sitäkin voimallisemmin.

Muakin koira puraisi lenkkipolulla takaapäin pohkeeseen, mutta en mä sitä koiraa alkanut vihaamaan.
Omistajan asenne vaan oli tässäkin tapauksessa välinpitämätön ja se otti päähän.  [:-/]

Lemmikkieläinten aiheuttamat vahingot ulkopuolisille on lähes aina omistajien piittaamattomuutta.

Korvaushinnat kai realisoituu valtiolle siinä tapauksessa että voidaan todistaa jonkun henkilön? tappaneen rauhoitetun linnun.  [:-I]
Viisaammat tarkentakoot.

Tiina

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 16 556
  • Lahti
Vs: Lintujen "hinnat"
« Vastaus #4 : 22.10.08 - klo:10:05 »

Tämän sivun alimmainen kysymys koskee tätä kissa-asiaa.
Kirjattu
"Ehjimmät meistä on sirpaleista tehty"-Tommy Tabermann-

Motteri

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 5 897
Vs: Lintujen "hinnat"
« Vastaus #5 : 22.10.08 - klo:10:46 »

Joo älkää niitä eläimiä vihatko, kissoja tai koiria, vaan niiden idioottimaisia omistajia.
Vapaana kulkevat kissat pitäisi kaikki loukuttaa ja viedä löytöeläinkotiin.
Ei se ole oikeaa kissanelämää kulkea tuolla vaaroissa.

"Esimerkiksi varpusen tappamisesta joutuu maksamaan valtiolle 34 euroa" [:-I]
Kirjattu

-muru-

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 7 768
  • Kotka
Vs: Lintujen "hinnat"
« Vastaus #6 : 22.10.08 - klo:13:01 »

Noinhan se on. Mutta kun kuvaamani tapahtuma on juuri käsillä,
on mieliala niin sekaisin ettei sitä pysty ajattelemaan noin.
Kyllä se vihan tunne sillä hetkellä kohdistuu siihen pyydystäjään.
Myöhemmin sitten vasta omistajaan.

Olen miettinyt olisinko silloin voinut vahingoittaa tuota kissaa jos olisin
sen kiinni saanut. Enkä tiedä vieläkään. Niin hirveä oli tuskani sen oravan puolesta.
Tämä mainittu (jo edesmennyt kissa) oli oikein erikoistunut oravien jahtaamiseen
ja tappamiseen. Sen kuulin toiselta naapurilta joka oli päivät kotona ja nähnyt
useita kissan hyökkäyksiä oravia kohtaan. Se myöskin vei saaliinsa kotiinsa.
Kuitenkaan omistajat eivät reagoineet mitenkään.

Kuten olen aiemminkin kirjoittanut, meidän pihalla oleili/saalisti vuosituhannen
alussa parinkymmenen kissan joukko päivittäin. Silloin meinasi hermo mennä totaalisesti.
Nyt ei ole onneksi ollut kuin yksi tai kaksi. Keväällä pyydystin kaksi kissaa loukkuun.
Toisen oli omistaja käynyt hakemassa, toinen sai uuden kodin kun omistaja ei sitä kysellyt.
Taisi olla vaan onnellinen kun pääsi eroon.

Ja sitten yksi asia jota haluan painottaa. Minä EN ole yleisesti kissanvihaaja. En kuitenkaan ole koskaan voinut vahingoittaa mitään luontokappaletta. En edes sitä pihallani saalistavaa kissalaumaa  [:-DD]

Mutta kuten kirjoitin, koskaan en voi unohtaa sitä tuskissaan, kissan suussa  huutavaa oravaa. Se ääni kaikuu päässäni aina kun tämän tapahtuman muistan.


Tiinalla hyvä, asiallinen linkki  [:5]
Kirjattu

mir

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 3 714
  • kaikkimullehetinyt
Vs: Lintujen "hinnat"
« Vastaus #7 : 22.10.08 - klo:15:59 »

En mäkään vihaa vapaana olevaa kissaa, tai koiraa, saati muuta vapaata eläintä. En kuitenkaan ymmärrä miksi kissaa vihataan jos se sattuu tappamaan pihapiiristä jonkun linnun. Sitä samaahan tapahtuu luonnossa muutenkin jatkuvasti. Se mikä tekee asiasta ihmisen mielestä tuomittavan on, että kissan ei välttämättä tarvitsisi saalistaa lintuja. Pihapiirissä oleilevat linnut, joita kissa joskus saalistaa, eivät yleisesti ottaen ole mitenkään uhanalaisia.
Muutama aamu sitten huomasin variksella nokassaan jonkin nelijalkaisen, melko varmasti se oli sammakko. Pitäisi kait sakottaa varistakin, joka on rauhoittamaton, muutamalla eurolla rauhoitetun sammakon saalistamisesta.
Mutta onhan se tietenkin hyvä, että jotain rajaa on eläimen arvolle laitettu, niinkuin ihmistä silmällä pitäen.
Kirjattu

Sus

  • Vieras
Vs: Lintujen "hinnat"
« Vastaus #8 : 22.10.08 - klo:16:19 »

Sit pitäis vihata vapaana lentäviä kotkia ja varpuspöllöjä ja kanahaukkojakin yms... pakko nyt vaan väliin sanoo. Ne on lintuja ja syövät lintuja ym. "söpöjä eläimiä"...

Tuleehan se tunnereaktio ("vihareaktio") helposti silloin, kun joutuu siminnäkijäksi. Mut yhtä vähän mä haluun nähdä linnun tai oravan vaikkapa kanahaukan suussa kuin kissan suussa. Tai nähdä kun ihminen ampuu eläimiä... lintuja sekä nisäkkäitä. Mut aina vaan silmätikuksi joutuu kissa.
Kirjattu

Kaija

  • Aluevalvoja
  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 25 368
  • Elimäki & Orihuela Costa
Vs: Lintujen "hinnat"
« Vastaus #9 : 22.10.08 - klo:16:23 »

Mä en haluaisi nähdä kissoja omalla pihalla ollenkaan  [:-/]

Ei linnut ole ainoa syy. Kylmillä ilmoilla me jäähdytetään ruoka ulkona. Sen joutuu peittelemään tyyliin betonirenkaalla ja silti aamulla huomaa, että joku on yrittänyt kaivaa sitä esille.

En mä tykkää myöskään kissan karvoista tuolien pehmusteissa. Juu, joku kissa käy öisin nukkumassa meidän kuistilla  [:-I]

Ihmiset, jotka antavat kissojensa kulkea vapaana, tekevät kissojen ystävästä kissojen vihaajan.

Kaija

  • Aluevalvoja
  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 25 368
  • Elimäki & Orihuela Costa
Vs: Lintujen "hinnat"
« Vastaus #10 : 22.10.08 - klo:16:27 »

Sit pitäis vihata vapaana lentäviä kotkia ja varpuspöllöjä ja kanahaukkojakin yms... pakko nyt vaan väliin sanoo. Ne on lintuja ja syövät lintuja ym. "söpöjä eläimiä"...


Sillä erotuksella, että petolinnuille ei ole tarjolla Felineä kotona. Ei kotikissa tapa nälkäänsä.  [:-(]

Sus

  • Vieras
Vs: Lintujen "hinnat"
« Vastaus #11 : 22.10.08 - klo:16:32 »

Sit pitäis vihata vapaana lentäviä kotkia ja varpuspöllöjä ja kanahaukkojakin yms... pakko nyt vaan väliin sanoo. Ne on lintuja ja syövät lintuja ym. "söpöjä eläimiä"...


Sillä erotuksella, että petolinnuille ei ole tarjolla Felineä kotona. Ei kotikissa tapa nälkäänsä.  [:-(]

Ei tuokaan sinänsä perustele mitään kissaa vastaan, kissa tappaa vaistonsa varassa. Jos sillä ei ole nälkä, se usein tuo saaliin oven eteen "jemmaan", ei aina mutta usein. Näin on luonto kissan luonteen luonut.

Hyvin harvoin se saalis on lintu, yleensä se on hiiri tai päästäinen. Maalla taas tykätään siitä, että kissa, vaistonsa ohjaamana, pitää kurissa hiirien ja rottien lisääntymisen. Tappamalla. [:-I]

Ihminen - nykypäivänä, varsinkin länsimaissa - tappaa huvikseen.  (en tarkoita nyt sellaisia asioita kuin esim. porohoito elinkeinona tms.)

Luulenpa, että kissan saalistusvaisto on jatkuvasti päällä siksi, että se saalistaa myös "pahan päivän varalle".
« Viimeksi muokattu: 22.10.08 - klo:16:48 kirjoittanut Sus »
Kirjattu

mir

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 3 714
  • kaikkimullehetinyt
Vs: Lintujen "hinnat"
« Vastaus #12 : 22.10.08 - klo:17:00 »


Ihminen - nykypäivänä, varsinkin länsimaissa - tappaa huvikseen.

Luulenpa, että kissan saalistusvaisto on jatkuvasti päällä siksi, että se saalistaa myös "pahan päivän varalle".

Olen samaa mieltä, metsästys ei olisi enää ihmisen hengissä pysymiselle välttämätöntä, se on tavallaan jäänne entisajoilta.
Mutta jostakin syystä se on tehty "yhtälailla hyväksytyksi", kuin tuotantoeläinten teurastuskin. [:-I]

Kissan on pidettävä saalistustaitoa yllä jatkuvasti, vanhatkin kissat harjoittelevat saalistusta leikkimällä, siihenhän kissan leikkisyys perustuu. Se ei toimi ihmisen järjen mukaisesti, sillä on omat vaistot voimakkaammat, kuin mikään ihmisen sanelema ehto. Ei se ymmärrä vaikka miten sen selittäisimme, että elääkseen sen ei tarvitse saalistaa, sen mielileikki läpi elämän on saalistustaitojen ylläpitäminen.

Niin kyllähän kotkia ja haukkojakin jotkut vihaavat.
Kesällä näkyi kameroista livekuvaa kotkanpesiltä. Odotettiin, että kotka toisi saalista, vaikkapa jäniksen nälkäisille poikasille, taikka mustahaikara oksentaisi vatsalaukullisen sammakoita nälkää huutaville poikasille. Hyväksytään se mikä ihmisen mielestä on hyväksyttävää.

Ihminen kaunistelee toista asiaa, ja kauhistelee toista asiaa.
Kirjattu

Marle

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 22 298
Vs: Lintujen "hinnat"
« Vastaus #13 : 22.10.08 - klo:17:02 »

Ei täälläkään kissavihaa ole, mutta ihmisten välinpitämättömyys kyllä suututtaa [:-/] Ne oikeastaan syyllisiä ovat, kissa luonnolleen mitään mahda [:-I]
Kirjattu

-muru-

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 7 768
  • Kotka
Vs: Lintujen "hinnat"
« Vastaus #14 : 22.10.08 - klo:17:35 »

Tämä aihe on kyllä varsin räjähdysaltis koska kaikki ihmiset joilla on kissoja
eivät ymmärrä tai halua ymmärtää mistä tässä on kyse.

Ensinnäkin, kissa ei todellakaan kuulu Suomen luontoon. On niitä varmaan muitakin mutta
NYT tässä on kyse kissoista. Jos varis saalistaa, se on ok. Niin se on Suomessa tehnyt aina.
eihän sekään pihalla mukavaa ole, mutta sen olen hyväksynyt.


Sitten, MIKSI minun pitää sietää toisten lemmikkejä pihallani?  [?] . En minäkään työnnä
Onnia tai gekkojani tai pappariani muiden harmiksi. Pidän ne kotonani. Tai Onni visusti hihnassa
ja väistäen tiellä vastaantulevia elleivät itse tule luoksemme.

Mutta osa kissanomistajista pitää luonnollisena että heidän kullanmurunsa tulevat pissailemaan
minun ovenpieleni, kuopsuttamaan minun kukkapenkkini ja tappamaan pihallani olevia, minulle rakkaita otuksia.
Tästä on kysymys ns. "kissanvihassa". Ihan itse kissanomistajat tämän aiheuttavat.
Kuten koirien osalla ihmiset jotka eivät kerää koiriensa ulosteita kaduilta. Heitä vihaan ihan
yhtä innolla vaikka minulla koira onkin.

Ja pyydän, lukekaa mitä olen kirjoittanut, ajatuksella. Älkää etsikö siitä mitään taka-ajatuksia
koska niitä ei ole.

Uskokaa tai älkää, entisellä pomollani on ihana ragdoll. Se ei koskaan juokse vapaana. Sillä on aitaus
ja sitä kävelytetään hihnassa. Eikä se ainakaan ole sanonut olevansa onneton. Ja minä suorastaan rakastan sitä  [:-)]
Kirjattu
 

Sivu luotiin 0.196 sekunnissa. 23 kyselyä tietokannasta.