Pönttöfoorumi

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: Lintujen "hinnat"  (Luettu 2131 kertaa)

Kaija

  • Aluevalvoja
  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 25 368
  • Elimäki & Orihuela Costa
Lintujen "hinnat"
« : 21.10.08 - klo:20:53 »

Birdlifen sivuilta löytyy lintujen korvaushinnat: http://birdlife.fi/suojelu/lainsaadanto/lintujen-hinnat.shtml

Mutta miten tämä käytännössä toimii?

Jonkun naapurin kissa oli Pasin silmien edessä aamulla napannut talitintin meidän pihasta.  [:-//]
Voidaanko me tehdä poliisille ilmoitus? Siis mitä käytännön merkitystä näillä hinnoilla on?
Talitintin hinta näkyy olevan 34 euroa.

Mä vihaan vapaana liikkuvia kissoja!  [:-//]

Laura

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 4 050
  • Helsinki
Vs: Lintujen "hinnat"
« Vastaus #1 : 21.10.08 - klo:21:02 »

Niin minäkin! Ja täällä niitä on useampi. [:-//]
Kirjattu

-muru-

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 7 768
  • Kotka
Vs: Lintujen "hinnat"
« Vastaus #2 : 21.10.08 - klo:21:04 »

Ihan samaa mieltä sen jälkeen kun naapurin kissa retuutti
silmieni edessä pikkuista, tuskissaan huutavaa oravaa.
Kun minä kiljuin ja hyökkäsin väliin pudotti pikkuisen maahan.
Mutta se ei päässyt liikkumaan ja huusi koko ajan.

Menin naapuriin ja sanoin sille pojalle että tulee lopettamaan kissansa
aiheuttamat kärsimykset. Kun en itse voinut  [:´((]

Tuli lopuksi ja minä olin niin kiukkuinen etten muista miten koko naapurin
porukan haukuin   [HOT] [HOT] [HOT]

Moneen vuoteen en edes heitä tervehtinyt.


Muoks: Kaija, hanki loukku ja loukuta kissa ja vie se eläinsuojeluyhdistykselle.
Omistaja saa hakea ja maksaa mukavasti sinne.

Kirjattu

iihoo

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1 328
  • Vesitornin vaksi
    • Omia otoksia
Vs: Lintujen "hinnat"
« Vastaus #3 : 21.10.08 - klo:21:58 »

Mä vihaan vapaana liikkuvia kissoja!  [:-//]

Täähän on ikuisuuskysymys, vapaana kulkevat kissat ja koirat.
 
Elä sitä kissaa nyt ihan kauhiasti vihaa.  [:-)] Se toimii vaan vaistojensa mukaan.
Mutta sinne typerään edesvastuuttomaan naapuriin, joka päästää kissansa vapaasti kuleksimaan asuntoalueilla toisten pihoissa, voi kohdistaa nämä tunteet sitäkin voimallisemmin.

Muakin koira puraisi lenkkipolulla takaapäin pohkeeseen, mutta en mä sitä koiraa alkanut vihaamaan.
Omistajan asenne vaan oli tässäkin tapauksessa välinpitämätön ja se otti päähän.  [:-/]

Lemmikkieläinten aiheuttamat vahingot ulkopuolisille on lähes aina omistajien piittaamattomuutta.

Korvaushinnat kai realisoituu valtiolle siinä tapauksessa että voidaan todistaa jonkun henkilön? tappaneen rauhoitetun linnun.  [:-I]
Viisaammat tarkentakoot.

Tiina

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 16 556
  • Lahti
Vs: Lintujen "hinnat"
« Vastaus #4 : 22.10.08 - klo:10:05 »

Tämän sivun alimmainen kysymys koskee tätä kissa-asiaa.
Kirjattu
"Ehjimmät meistä on sirpaleista tehty"-Tommy Tabermann-

Motteri

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 5 897
Vs: Lintujen "hinnat"
« Vastaus #5 : 22.10.08 - klo:10:46 »

Joo älkää niitä eläimiä vihatko, kissoja tai koiria, vaan niiden idioottimaisia omistajia.
Vapaana kulkevat kissat pitäisi kaikki loukuttaa ja viedä löytöeläinkotiin.
Ei se ole oikeaa kissanelämää kulkea tuolla vaaroissa.

"Esimerkiksi varpusen tappamisesta joutuu maksamaan valtiolle 34 euroa" [:-I]
Kirjattu

-muru-

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 7 768
  • Kotka
Vs: Lintujen "hinnat"
« Vastaus #6 : 22.10.08 - klo:13:01 »

Noinhan se on. Mutta kun kuvaamani tapahtuma on juuri käsillä,
on mieliala niin sekaisin ettei sitä pysty ajattelemaan noin.
Kyllä se vihan tunne sillä hetkellä kohdistuu siihen pyydystäjään.
Myöhemmin sitten vasta omistajaan.

Olen miettinyt olisinko silloin voinut vahingoittaa tuota kissaa jos olisin
sen kiinni saanut. Enkä tiedä vieläkään. Niin hirveä oli tuskani sen oravan puolesta.
Tämä mainittu (jo edesmennyt kissa) oli oikein erikoistunut oravien jahtaamiseen
ja tappamiseen. Sen kuulin toiselta naapurilta joka oli päivät kotona ja nähnyt
useita kissan hyökkäyksiä oravia kohtaan. Se myöskin vei saaliinsa kotiinsa.
Kuitenkaan omistajat eivät reagoineet mitenkään.

Kuten olen aiemminkin kirjoittanut, meidän pihalla oleili/saalisti vuosituhannen
alussa parinkymmenen kissan joukko päivittäin. Silloin meinasi hermo mennä totaalisesti.
Nyt ei ole onneksi ollut kuin yksi tai kaksi. Keväällä pyydystin kaksi kissaa loukkuun.
Toisen oli omistaja käynyt hakemassa, toinen sai uuden kodin kun omistaja ei sitä kysellyt.
Taisi olla vaan onnellinen kun pääsi eroon.

Ja sitten yksi asia jota haluan painottaa. Minä EN ole yleisesti kissanvihaaja. En kuitenkaan ole koskaan voinut vahingoittaa mitään luontokappaletta. En edes sitä pihallani saalistavaa kissalaumaa  [:-DD]

Mutta kuten kirjoitin, koskaan en voi unohtaa sitä tuskissaan, kissan suussa  huutavaa oravaa. Se ääni kaikuu päässäni aina kun tämän tapahtuman muistan.


Tiinalla hyvä, asiallinen linkki  [:5]
Kirjattu

mir

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 3 714
  • kaikkimullehetinyt
Vs: Lintujen "hinnat"
« Vastaus #7 : 22.10.08 - klo:15:59 »

En mäkään vihaa vapaana olevaa kissaa, tai koiraa, saati muuta vapaata eläintä. En kuitenkaan ymmärrä miksi kissaa vihataan jos se sattuu tappamaan pihapiiristä jonkun linnun. Sitä samaahan tapahtuu luonnossa muutenkin jatkuvasti. Se mikä tekee asiasta ihmisen mielestä tuomittavan on, että kissan ei välttämättä tarvitsisi saalistaa lintuja. Pihapiirissä oleilevat linnut, joita kissa joskus saalistaa, eivät yleisesti ottaen ole mitenkään uhanalaisia.
Muutama aamu sitten huomasin variksella nokassaan jonkin nelijalkaisen, melko varmasti se oli sammakko. Pitäisi kait sakottaa varistakin, joka on rauhoittamaton, muutamalla eurolla rauhoitetun sammakon saalistamisesta.
Mutta onhan se tietenkin hyvä, että jotain rajaa on eläimen arvolle laitettu, niinkuin ihmistä silmällä pitäen.
Kirjattu

Sus

  • Vieras
Vs: Lintujen "hinnat"
« Vastaus #8 : 22.10.08 - klo:16:19 »

Sit pitäis vihata vapaana lentäviä kotkia ja varpuspöllöjä ja kanahaukkojakin yms... pakko nyt vaan väliin sanoo. Ne on lintuja ja syövät lintuja ym. "söpöjä eläimiä"...

Tuleehan se tunnereaktio ("vihareaktio") helposti silloin, kun joutuu siminnäkijäksi. Mut yhtä vähän mä haluun nähdä linnun tai oravan vaikkapa kanahaukan suussa kuin kissan suussa. Tai nähdä kun ihminen ampuu eläimiä... lintuja sekä nisäkkäitä. Mut aina vaan silmätikuksi joutuu kissa.
Kirjattu

Kaija

  • Aluevalvoja
  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 25 368
  • Elimäki & Orihuela Costa
Vs: Lintujen "hinnat"
« Vastaus #9 : 22.10.08 - klo:16:23 »

Mä en haluaisi nähdä kissoja omalla pihalla ollenkaan  [:-/]

Ei linnut ole ainoa syy. Kylmillä ilmoilla me jäähdytetään ruoka ulkona. Sen joutuu peittelemään tyyliin betonirenkaalla ja silti aamulla huomaa, että joku on yrittänyt kaivaa sitä esille.

En mä tykkää myöskään kissan karvoista tuolien pehmusteissa. Juu, joku kissa käy öisin nukkumassa meidän kuistilla  [:-I]

Ihmiset, jotka antavat kissojensa kulkea vapaana, tekevät kissojen ystävästä kissojen vihaajan.

Kaija

  • Aluevalvoja
  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 25 368
  • Elimäki & Orihuela Costa
Vs: Lintujen "hinnat"
« Vastaus #10 : 22.10.08 - klo:16:27 »

Sit pitäis vihata vapaana lentäviä kotkia ja varpuspöllöjä ja kanahaukkojakin yms... pakko nyt vaan väliin sanoo. Ne on lintuja ja syövät lintuja ym. "söpöjä eläimiä"...


Sillä erotuksella, että petolinnuille ei ole tarjolla Felineä kotona. Ei kotikissa tapa nälkäänsä.  [:-(]

Sus

  • Vieras
Vs: Lintujen "hinnat"
« Vastaus #11 : 22.10.08 - klo:16:32 »

Sit pitäis vihata vapaana lentäviä kotkia ja varpuspöllöjä ja kanahaukkojakin yms... pakko nyt vaan väliin sanoo. Ne on lintuja ja syövät lintuja ym. "söpöjä eläimiä"...


Sillä erotuksella, että petolinnuille ei ole tarjolla Felineä kotona. Ei kotikissa tapa nälkäänsä.  [:-(]

Ei tuokaan sinänsä perustele mitään kissaa vastaan, kissa tappaa vaistonsa varassa. Jos sillä ei ole nälkä, se usein tuo saaliin oven eteen "jemmaan", ei aina mutta usein. Näin on luonto kissan luonteen luonut.

Hyvin harvoin se saalis on lintu, yleensä se on hiiri tai päästäinen. Maalla taas tykätään siitä, että kissa, vaistonsa ohjaamana, pitää kurissa hiirien ja rottien lisääntymisen. Tappamalla. [:-I]

Ihminen - nykypäivänä, varsinkin länsimaissa - tappaa huvikseen.  (en tarkoita nyt sellaisia asioita kuin esim. porohoito elinkeinona tms.)

Luulenpa, että kissan saalistusvaisto on jatkuvasti päällä siksi, että se saalistaa myös "pahan päivän varalle".
« Viimeksi muokattu: 22.10.08 - klo:16:48 kirjoittanut Sus »
Kirjattu

mir

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 3 714
  • kaikkimullehetinyt
Vs: Lintujen "hinnat"
« Vastaus #12 : 22.10.08 - klo:17:00 »


Ihminen - nykypäivänä, varsinkin länsimaissa - tappaa huvikseen.

Luulenpa, että kissan saalistusvaisto on jatkuvasti päällä siksi, että se saalistaa myös "pahan päivän varalle".

Olen samaa mieltä, metsästys ei olisi enää ihmisen hengissä pysymiselle välttämätöntä, se on tavallaan jäänne entisajoilta.
Mutta jostakin syystä se on tehty "yhtälailla hyväksytyksi", kuin tuotantoeläinten teurastuskin. [:-I]

Kissan on pidettävä saalistustaitoa yllä jatkuvasti, vanhatkin kissat harjoittelevat saalistusta leikkimällä, siihenhän kissan leikkisyys perustuu. Se ei toimi ihmisen järjen mukaisesti, sillä on omat vaistot voimakkaammat, kuin mikään ihmisen sanelema ehto. Ei se ymmärrä vaikka miten sen selittäisimme, että elääkseen sen ei tarvitse saalistaa, sen mielileikki läpi elämän on saalistustaitojen ylläpitäminen.

Niin kyllähän kotkia ja haukkojakin jotkut vihaavat.
Kesällä näkyi kameroista livekuvaa kotkanpesiltä. Odotettiin, että kotka toisi saalista, vaikkapa jäniksen nälkäisille poikasille, taikka mustahaikara oksentaisi vatsalaukullisen sammakoita nälkää huutaville poikasille. Hyväksytään se mikä ihmisen mielestä on hyväksyttävää.

Ihminen kaunistelee toista asiaa, ja kauhistelee toista asiaa.
Kirjattu

Marle

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 22 298
Vs: Lintujen "hinnat"
« Vastaus #13 : 22.10.08 - klo:17:02 »

Ei täälläkään kissavihaa ole, mutta ihmisten välinpitämättömyys kyllä suututtaa [:-/] Ne oikeastaan syyllisiä ovat, kissa luonnolleen mitään mahda [:-I]
Kirjattu

-muru-

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 7 768
  • Kotka
Vs: Lintujen "hinnat"
« Vastaus #14 : 22.10.08 - klo:17:35 »

Tämä aihe on kyllä varsin räjähdysaltis koska kaikki ihmiset joilla on kissoja
eivät ymmärrä tai halua ymmärtää mistä tässä on kyse.

Ensinnäkin, kissa ei todellakaan kuulu Suomen luontoon. On niitä varmaan muitakin mutta
NYT tässä on kyse kissoista. Jos varis saalistaa, se on ok. Niin se on Suomessa tehnyt aina.
eihän sekään pihalla mukavaa ole, mutta sen olen hyväksynyt.


Sitten, MIKSI minun pitää sietää toisten lemmikkejä pihallani?  [?] . En minäkään työnnä
Onnia tai gekkojani tai pappariani muiden harmiksi. Pidän ne kotonani. Tai Onni visusti hihnassa
ja väistäen tiellä vastaantulevia elleivät itse tule luoksemme.

Mutta osa kissanomistajista pitää luonnollisena että heidän kullanmurunsa tulevat pissailemaan
minun ovenpieleni, kuopsuttamaan minun kukkapenkkini ja tappamaan pihallani olevia, minulle rakkaita otuksia.
Tästä on kysymys ns. "kissanvihassa". Ihan itse kissanomistajat tämän aiheuttavat.
Kuten koirien osalla ihmiset jotka eivät kerää koiriensa ulosteita kaduilta. Heitä vihaan ihan
yhtä innolla vaikka minulla koira onkin.

Ja pyydän, lukekaa mitä olen kirjoittanut, ajatuksella. Älkää etsikö siitä mitään taka-ajatuksia
koska niitä ei ole.

Uskokaa tai älkää, entisellä pomollani on ihana ragdoll. Se ei koskaan juokse vapaana. Sillä on aitaus
ja sitä kävelytetään hihnassa. Eikä se ainakaan ole sanonut olevansa onneton. Ja minä suorastaan rakastan sitä  [:-)]
Kirjattu

Sus

  • Vieras
Vs: Lintujen "hinnat"
« Vastaus #15 : 22.10.08 - klo:17:40 »

Mun pointti oli ainoastaan se, että älkää vihatko kissoja, jotka ovat vapaina, niiden omistajia saa vihata jos ja kun se herättää näitä tunteita. Puolustan vain kissoja, en niiden omistajia.

Olen täysin ymmärtänyt mistä tässä on kysymys.

Haluan vain puolustaa kissoja, koska niitä ei yleensä puolusta kukaan.

Tämä keskustelunaihe on myös ikuisuuskysymys, joka aina säännöllisin väliajoin pulpahtaa pintaan ja herättää aina täysin samanlaisen keskustelun, oon suoraan sanottuna kyllästyny. Koirankakkakeskustelussa sama juttu. Mie en nyt enää energiaa tähän käytä, joten lopetan tähän.
« Viimeksi muokattu: 22.10.08 - klo:17:44 kirjoittanut Sus »
Kirjattu

Marle

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 22 298
Vs: Lintujen "hinnat"
« Vastaus #16 : 22.10.08 - klo:18:20 »

Juu, kissojen omistajia täytyy puhutella, ne ymmärtää kyllä suomenkieltä: Kissanne pitää pitää kiinni! -  eria asia on sitten toiveen toteutuminen [:-DD]
Kissaa on turha puhutella, se ei ymmärrä kuin maunau-kieltä [;-)]

Mutta, onhan kissoja ollut suomessa jo iät ajat, ainakin 1800-luvulla kun isomummini ne aikoinaan muisti [:-)] Ne oli silloin hiiriloukkuja.
Kirjattu

mir

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 3 714
  • kaikkimullehetinyt
Vs: Lintujen "hinnat"
« Vastaus #17 : 22.10.08 - klo:18:27 »

Juu, kyllä kissoja oli jo ennen, ennenkuin ihmiset alkoi ruokkimaan lintuja pihoillaan. Luonnonvaraisia lintuja tai oravia ei ole kenenkään mikään pakko ruokkia kotipihassa. Jos ruokkii niin kantakoon myös ihminen osaltaan vastuun seurauksista.
Kirjattu

Parus Major

  • Aluevalvoja
  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 4 668
  • Pori
Vs: Lintujen "hinnat"
« Vastaus #18 : 22.10.08 - klo:19:27 »

Turha tähän keskusteluun on sotkea luonnonvaraisia eläimiä tai lintuja, jotka saalistavat syödäkseen (elääkseen). [:-)]

Olipa naapurin pikkumisu vaikka kuinka söpö, niin ei se oikeuta sitä ruikkimasta naapurin pihan puolelle, kakkivan lasten hiekkalaatikolle tai muualle, ei istuskelemassa auton konepellillä lämmittelemässä, saatikka saalistavan lintujen muiden ruokinnalla.
Eikä se suotavaa ole omallakaan linturuokinnalla, vaikka saalistaminen olisikin kissalle luonteenomaista. Pitäisi sitten lopettaa ruokinta!

Kissa on lemmikkieläin ja sen paikka vapaana kuljeksimassa on kotipiha.
Maalla liikkuu kissoja vapaana täälläkin, mutta hyvinpidettyinä ja ruokittuina ne ei mourua nurkissa. Kunhan ohi kuljeksii ja hyvä niin.
Nurkissa maleksivat saavat kylläkin äkkilähdön! Yhtäkään viritystä ruokinnan suojelemiseksi en muiden kissojen takia rakentaisi - kissanomistajiin yhteyttä tässä tapauksessa ja katille äkkilähtö!

Sanoisin että piittaamattomat ihmiset tekee meistä lemmikkivapaista ihmisistä ns. kissanvihaajia kuin koiranpelkääjiäkin. [:-/]
Kissoista minulla ei itselläni ole kovin paljon huonoja kokemuksia ja onneksi noita kesäkissojakaan ei ole enää jätetty hylättyinä villiintymään kylällemme.

Koiria kyllä pelkään ja se on ihan koiranomistajien syytä! Lahkeesta kiinniottavat, purevat ja pihoista tielle ja päin juoksevat koirat peloittavat edelleen.
Tälläiset koiranomistajat minua ärsyttää suunnattomasti [:-/]

Murulla hyvä kirjoitus. [:24]
« Viimeksi muokattu: 22.10.08 - klo:19:31 kirjoittanut Parus Major »
Kirjattu
- tartu hetkeen -

Motteri

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 5 897
Vs: Lintujen "hinnat"
« Vastaus #19 : 22.10.08 - klo:19:40 »

En jaksa uskoa että täällä on ketään vastuutonta eläinten omistajaa.
Siksipä on hyvä sanoa että eläin on aina syytön  [:-)]

Eräs mummo joskus urputti minulle koirankasoista katuojissa,
minä sanoin etten ainakaan minä päästä koiraani sinne kun siellä on sinun rikkomia kaljapulloja  [:-DD]

Kirjattu

Laura

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 4 050
  • Helsinki
Vs: Lintujen "hinnat"
« Vastaus #20 : 22.10.08 - klo:20:05 »


Hyvin kirjoitit, muru!  [:-)]
Kirjattu

-muru-

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 7 768
  • Kotka
Vs: Lintujen "hinnat"
« Vastaus #21 : 22.10.08 - klo:22:35 »

Juu, kyllä kissoja oli jo ennen, ennenkuin ihmiset alkoi ruokkimaan lintuja pihoillaan. Luonnonvaraisia lintuja tai oravia ei ole kenenkään mikään pakko ruokkia kotipihassa. Jos ruokkii niin kantakoon myös ihminen osaltaan vastuun seurauksista.

Päätin etten enää tähän vastaa mutta tämä pointti sai taas pyörtämään päätökseni.


Juu kyllä kissoja on ollut Suomessakin iät ja ajat. Mutta ne eivät kuulu Suomen LUONTOON. Ne ovat lemmikkejä joista pitäisi niiden hankkijoiden pitää huolta.
Ruokkia niitä ettei niiden tarvitse tulla hakemaan sitä ruokaa minun pihaltani.

Ja takuulla ei ole PAKKO ruokkia luonnon eläimiä. Mutta kun minä HALUAN niin tehdä. Sensijaan minä EN halua ruokkia naapurieni lemmikkejä pihallani.
Saisinko ihan itse päättää mitä, (lain puitteissa) saan tehdä pihallani  [XX]

Vai pitää minun kantaa vastuu naapurieni kissoista  [:67] ja olla ruokkimatta lintuja ja oravia ja sensijaan hyysätä niitä laiminlyötyjä toisten ihmisten lemmikkejä.
Tuo punaisella tehostettu lause sai minut hieman  [HOT] [HOT] [HOT]
Kirjattu

Parus Major

  • Aluevalvoja
  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 4 668
  • Pori
Vs: Lintujen "hinnat"
« Vastaus #22 : 22.10.08 - klo:23:36 »

Kyllä muru on kirjoituksessaan enemmän kuin oikeassa.

Ja kaikki on oikeassa asiassa, että ihmisellä, aikuisella on vastuu niin omista lemmikeistään kuin jälkikasvustakin [:-)]
Kirjattu
- tartu hetkeen -

Kaija

  • Aluevalvoja
  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 25 368
  • Elimäki & Orihuela Costa
Vs: Lintujen "hinnat"
« Vastaus #23 : 23.10.08 - klo:08:16 »

Muru kirjoitti todella hyvin! Tuossa olisi ainesta vaikka lehden yleisönosastolle!  [:5]

Suomen laki on kyllä aika yksiselitteinen: kissoja ei saa pitää vapaana taajama-alueella. Miksi kissanomistajien on niin vaikea tajuta yksinkertaista asiaa?


Aamukahvilla pihalla Pasille tuli äsken aavistus. Ja niinhän se musta kissa oli jo kuusen tuuheiden alaoksien alla odottelemassa. Ton kuusen piti nimenomaan olla turvapaikka ruokinnan pikkulinnuille. Sinne on hyvä mennä pähkinän kanssa.

Sinä aamuna, kun kissa nappasi sen talitintin, oli koivussa istunut varpushaukka, jota tintit olivat paenneet mm juuri tähän kuuseen. Heti varpushaukan lähdettyä oli kissa iskenyt.  [:-(]

mir

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 3 714
  • kaikkimullehetinyt
Vs: Lintujen "hinnat"
« Vastaus #24 : 23.10.08 - klo:08:47 »

Tämä ketju alkoi vähän provosoivasti, "vihaan vapaana liikkuvia kissoja".
Mielestäni mitään eläintä ei saa vihata. Viha saa aikaan vain pahaa.

Vapaana olevista kissoista voi olla joittenkin mielestä haittaa. Minä suren enemmänkin asian sitä puolta, jos kissasta ei välitetä ja se jätetään heitteille. Minulla ei ole koskaan ollut vapaana olevista kissoista haittaa, yleensä pysähdyn juttelemaan niille.
Oma kissani ei ole pentuajan villin vapauden jälkeen koskaan ollut ilman valjaita ulkona, ulkoilutankin sitä aika usein ja valjaisssa se liikkuu mielellään.

Suvaitsevaisuutta on kuitenkin oltava puolin jos toisinkin, tekeväthän koiratkin tarpeitaan parvekkeen ja keittiön ikkunan alle. Omistaja useimmiten siivoaa ne isommat, mutta ne lirut jäävät. Omaa puutarhapalstaani sivua koiranulkoiluttajien käyttämä reitti, reunan pensaat ja kukat kuolevat koirien ylenmääräiseen lannoitukseen. Mutta ne ovat taajama-asutuksen nurjia asioita, joihin on vaan jotenkin sopeuduttava, kuten maaseudulla tai haja-asutusalueilla ja joskus taajamissakin vapaana liikkuviin kissoihinkin.
Kullakin motiivinsa vihata eläintä lintujen takia, tai vaikka paskomisten takia.
Kirjattu

Marle

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 22 298
Vs: Lintujen "hinnat"
« Vastaus #25 : 23.10.08 - klo:10:26 »

Mulla ei ole kissaa ei koiraa eikä tule kumpaistakaan, ei myös vihaa. Joidenkin koirien suhteen olen varuillaan, syy: yksi  puri pohkeeseen ollessani 14 v.  Oikeastaan mulla ei pitäisi olla mitään tekemistä tässä ketjussa mutta kun tuo sana VIHA, se provosoi mua. Niin kovin voimakas sana erittäin vaarallinen kun sen yhdistää mahdollisiin tekoihin joita vihan tunne nostaa ihmisissä.

Ainoa neuvo on mennä puhumaan rohkeasti kissan omistajalle ja kertoa että loukku odottaa ja kulujen maksu kun kissan hakee pois minne se sitten vietäneekin jos kissa meidän pihalla vielä kulkee. Jos se ei tehoa niin loukutus alkakoon. Onhan siinä hiukkasen hommaa mutta eikö se maksa vaivan?  Ja kenties tulee odotettu muutos ja kissa "katoaa" pihalta.


Kirjattu

Sus

  • Vieras
Vs: Lintujen "hinnat"
« Vastaus #26 : 23.10.08 - klo:11:12 »

Mielestäni vihastus ja suuttumus ovat ok, mutta viha ja raivo eivät kuulu Pöntölle. En pidä tämän keskustelun sävystä. Vihastus ja suuttumus ovat lievempiä ilmaisuja, viha on jo jotakin muuta.


Kirjattu

Tiina

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 16 556
  • Lahti
Vs: Lintujen "hinnat"
« Vastaus #27 : 23.10.08 - klo:11:27 »

Toisaalta viha ja raivo kuuluvat kyllä meidän ihmisten tunneskaalaan, joten miksi niistäkin tunteista ei saisi täällä pöntöllä puhua. Miksi pitäisi aina vain "mukavista" asioista keskustella ja heti jos ollaan erimielisiä jostain asioista niin se koetaan huonoksi jutuksi ja "riitelyksi". Kyllä jokaisen mielipidettä voi silti kunnioittaa vaikka olisi itse eri mieltä.

Minun tämän viikon raivontunteeni ei liity mitenkään tähän kissa-asiaan, mutta sen voin sanoa että keskiviikkona olin niin raivoissani, että en muista koska olisin ollut edellisen kerran. Koska asia mistä olen raivoissani ei liity itseeni vaan läheiseeni, en voi sitä täällä pöntöllä vatvoa, mutta helpotusta raivontunteeseen sain kun sain yv:nä parille pönttöläiselle purkaa tuntemuksiani.

Muoks. sori vaan kun tää mun kirjoitus meni oikalailla ohi aiheen
« Viimeksi muokattu: 23.10.08 - klo:11:32 kirjoittanut Tiina »
Kirjattu
"Ehjimmät meistä on sirpaleista tehty"-Tommy Tabermann-

Sus

  • Vieras
Vs: Lintujen "hinnat"
« Vastaus #28 : 23.10.08 - klo:12:23 »

Mielestäni jossakin kulkee raja... viha ja raivo provosoivat, kuten mir ja Marlekin viesteissään sivusivat. En tarkoita lainkaan, että pitäisi puhua vain "mukavista" asioista tai että ei saisi olla erimielisyyksiä. En lainkaan. Puhun vain kirjoitustyylistä. Esim. sanaa "idiootti" ei ehkä pitäisi viljellä, sekin on aika provosoiva.

Miekii on sitte idiootti, ku Kirsikka saa kulkea ulkona. [:-I] Onneksi mun kaikki naapurit tykkäävät kissoista. [:-)]

Lisään vielä, että ymmärrän hyvin kissaongelman taajama-alueilla. Kurjaa on vielä se, että tietysti kissat hakeutuvat juuri sinne, missä niitä lintuja ja oravia ruokitaan, koska siellähän niitä juuri on. [:-(]
Kirjattu

Tiina

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 16 556
  • Lahti
Vs: Lintujen "hinnat"
« Vastaus #29 : 23.10.08 - klo:12:32 »

Samaa mieltä olen toki siinä asiassa että kenenkään nimittely idiootiksi tms. ei ole asiallista.
Kirjattu
"Ehjimmät meistä on sirpaleista tehty"-Tommy Tabermann-

Parus Major

  • Aluevalvoja
  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 4 668
  • Pori
Vs: Lintujen "hinnat"
« Vastaus #30 : 23.10.08 - klo:12:57 »

Minusta on turhaa alkaa mässäilemään tällä viha-asialla. Mielestäni Kaija on ehkä tunnekuohussa kirjoittanut asian ja kertoo vihaavansa nimenomaan vapaana liikkuvia kissoja. Tilannetta, jossa kissat saa juosta vapaana. Minulle tuli otsikosta mieleen ainakin ASIANYHTEYS jota hän vihaa.
 Netissä ehkä on taipumus "lukea" liiankin jyrkästi asioita. Sama pätee tietysti kirjoittamiseenkin.
Kyllä meidän pitäisi mielestäni vähän paremmin tuntea vakikirjoittajiamme, ennen kuin kuitenkaan aletaan tämän tapaiseen spekulointiin millä tavalla saa kirjoittaa.  [:-I]

Ja samaa mieltä kuin Tiina, että kyllä meidän täytyy pystyä kirjoittamaan muutakin kuin "kivoja" asioita. Ja jos joku ei pidä niin kovasti kissoista tai koirista, niin kyllä senkin pitää kestää!! Mielipiteitä on monia, ei pidä lähteä tuomitsemaan niitä, eikä tunnetiloja missä saa milläkin asteikolla kirjoittaa, kunhan ei ketään henkilökohtaisesti loukkaa.


Tuossa tilanteessa missä kissa tulee toiseen pihaan ei riitä hyssyttely, vaan neuvoja ja sääntöjä, miten kannattaisi menetellä. Niitäkin saatiin ihan asiallisesti tähän ketjuun kuitenkin. Ja ne on varmasti kaikille osapuolille ihan hyviä ohjeita, myös kissoille. [:-)]

Eikö siis ole aika puhaltaa peli poikki?? [:37]

Ja vielä noista raivontunteista, mistä Tiinakin kirjoitti on minullekin tuttua. Kenelle ei niitä olisi? Aika yleinen ja hyväkin tapa on ns. "päästää höyryt ulos", ei tule patoutumia :-))
Eli kuulun ihmisryhmään, joka ei taatusti jätä höyryjä sisälle. Onneksi on hyviä ystäviä, puoliso ja jossain asioissa, lähinnä luontoon liittyvissä, myös täällä pöntöllä tulee sanottua mitä ajattelee. Niin tälläkin kertaa [:-)]
Kirjattu
- tartu hetkeen -

Tiina

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 16 556
  • Lahti
Vs: Lintujen "hinnat"
« Vastaus #31 : 23.10.08 - klo:14:16 »

Moni on ehdottanut että irtokissoista pihoissaan kärsivät ottaisivat yhteyttä kissan omistajaan. Mitenkähän se käytännössä toimii, kuinka sitä voi tietää mikä kissa missäkin "asuu"? Jos olette tutustunut tuohon aiemmin laittamaani linkkiin niin siellä kerrotaan että irtokissan reviiri on keskimäärin 110 hehtaaria joten kissa saattaa olla tullut kaukaakin.

Linkissä sanotaan myös että tutkimusten mukaan kissat tappavat Ruotsissa noin 7 miljoonaa lintua vuodessa, Suomessa asiaa ei ole tutkittu mutta luku on myös miljoonissa. Joten kyllä ne kissat lintujakin tappavat eivätkä pelkästään myyriä ja hiiriä.

Tässä linkki uudestaan http://www.birdlife.fi/lintuharrastus/faq-suojelu.shtml
Kirjattu
"Ehjimmät meistä on sirpaleista tehty"-Tommy Tabermann-

mir

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 3 714
  • kaikkimullehetinyt
Vs: Lintujen "hinnat"
« Vastaus #32 : 23.10.08 - klo:14:46 »

Tässä ketjussa haiskahtaa kissavaino. [:-/]
Kirjattu

Marle

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 22 298
Vs: Lintujen "hinnat"
« Vastaus #33 : 23.10.08 - klo:14:58 »

Parus kirjoitti: "Ja samaa mieltä kuin Tiina, että kyllä meidän täytyy pystyä kirjoittamaan muutakin kuin "kivoja" asioita.".
Niinhän täällä tehdäänkin  [;-)]
Sitä minä vaan että kaiketi se oikeus suodaan muillekin kuin ketjun aloittajalle [:-I] sanan- ja mielipiteen vapaus.

« Viimeksi muokattu: 23.10.08 - klo:15:04 kirjoittanut Marle »
Kirjattu

Rouva Hömötiainen

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 7 645
  • Tallinn, Estonia
Vs: Lintujen "hinnat"
« Vastaus #34 : 23.10.08 - klo:16:05 »

Vertahyytävää keskustelua!
Minä olen yrittänyt selittää meidän Arvolle, että ihmisten mielestä olisi hyväksyttävää, että hän pyydystäisi hiiriä ja myyriä. Lintujen ja oravien jahtaaminen ei ihmisten mielestä ole "hyväksyttävää".
Mutta  kuinkas vastaat hänen kysymykseensä: "Miksi?"
Onko lintu parempi kuin hiiri tai myyrä?? Kysyy meidän Arvo.
Kirjattu

Sus

  • Vieras
Vs: Lintujen "hinnat"
« Vastaus #35 : 23.10.08 - klo:16:31 »

Just noin. Mie oon tätä miettinyt myös, mutta en ole viitsinyt kirjoittaa, kun muutenkin minusta tämä saisi jo loppua. Oon kuitenkin luonteeltani niin sydämen syövereihin tasa-arvoisuuden kannattaja, että en voi, moraalisesta/eettisestä, näkökulmasta käsin mitenkään päättää mielessäni, että lintu olisi arvokkaampi kuin hiiri, myyrä tai jopa rotta. Tai mikään muukaan elävä olento. En vaan voi. Söpöys, kauneus tai se, että joku tyydyttää minun harrastettani (linnut/lintujenruokinta) ei syrjäytä minun mielessäni sitä, että kaikki elävät olennot ovat täysin tasavertaisia, olkoon niistä sitten ihmisille hyötyä tahi haittaa, iloa taikka harmia. [:-I] Kisuleista on -ihmisen mielestä - yhdessä asiassa hyötyä, yhdessä asiassa haittaa... Se on vaan hyväksyttävä, että niin on kissa luotu. [:-)]

Nih, sillee. [:-)]

 [:10] [:-)]
Kirjattu

Henri

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 10 832
  • Pirkanmaa
Vs: Lintujen "hinnat"
« Vastaus #36 : 23.10.08 - klo:16:45 »

Minun tutullani on kissa, joka on nyt n. 14-vuotias. Se on alunperin villikissa, joka löydettiin sisaruksiensa kanssa heinikosta. Tämä kissa ei ole oiken oppinut hiekkalaatikolle. Sen takia se päästetään joka aamu ulos ja se kulkee siellä päivän vapaana. Se on niin, että jos kissa oppii tekemään tarpeensa ulos, on se sinne päästettävä. Tämäkin kissa on ikäisekseen huippukunnossa. Ulkona liikkuminen pitää sen virkeänä.

Mielestäni kaikki eläimet on tasa-arvoisia. Eikä kissa voi vaistoilleen mitään. Ei mikään eläin ole ihmiselle pelkästään hyödyllinen, kaikissa on haittapuolensa. [:-)] [:-)]
Kirjattu

Parus Major

  • Aluevalvoja
  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 4 668
  • Pori
Vs: Lintujen "hinnat"
« Vastaus #37 : 23.10.08 - klo:16:46 »

Vertahyytävää keskustelua!
Minä olen yrittänyt selittää meidän Arvolle, että ihmisten mielestä olisi hyväksyttävää, että hän pyydystäisi hiiriä ja myyriä. Lintujen ja oravien jahtaaminen ei ihmisten mielestä ole "hyväksyttävää".
Mutta  kuinkas vastaat hänen kysymykseensä: "Miksi?"
Onko lintu parempi kuin hiiri tai myyrä?? Kysyy meidän Arvo.

Mikä tästä tekee vertahyytävän? Olen kyllä ihmeissäni! Sanoisin liioittelua..
Kaiken ydinkysymyshän oli, että saako naapurin kissat tulla toisten pihaan.
Ei ollut kyse kissan vaistoista tai syyllistämisestä. Eihän kissa luonnolleen mitään voi, mutta sille asialle tulee voida tehdä jotain, jos kissoista on jollekulle haittaa omassa pihassaan.

Ei tästä pidä kissaihmisten ottaa itseensä, eihän se ollut edes osoitettu kenellekään täällä kirjoittavalle. Voi tavatonta! [?]


Kirjattu
- tartu hetkeen -

Kaija

  • Aluevalvoja
  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 25 368
  • Elimäki & Orihuela Costa
Vs: Lintujen "hinnat"
« Vastaus #38 : 23.10.08 - klo:17:34 »

Tämä ketju alkoi vähän provosoivasti, "vihaan vapaana liikkuvia kissoja".


Tarkoitus ei ollut todellakaan provoisoida. Tuo sana "vihata" tuli kyllä ihan sydämestä!
Enkä mä tiedä, miten asiaa muuttaisi se, että korjaisin sanamuodoksi "en pidä siitä, että jonkun toisen ihmisen kissat tulevat meidän pihalle"
Sehän tässä mun kirjoituksessa oli se asian ydin. Ja se, että miten tässä näitä rangaistuksia yleensä päästään oikeille henkilöille määräämään!

Jos mä menisin nyt kilometrin säteellä soittamaan jokaista ovikelloa ja kysymään, että onko teillä sellainen ja sellainen kissa, joka käy meidän pihassa, niin tunnustaisiko kukaan edes?
Auttaako yleisönosastokirjoitus paikallislehdessä?

Palokärki

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 642
Vs: Lintujen "hinnat"
« Vastaus #39 : 23.10.08 - klo:17:44 »

Ainakin Espoon järjestyslaki sanoo, että kissoja eikä muitakaan koti-eläimiä saa pitää vapaana taajamissa. Eli Omistajan pitää maksaa sakot ja tuo lintukohtainen korvausvaatimus...

Kyllähän se harmittaa, kun erilaiset kissat käyvät väijymässä lintulautaa...  [:-I]
Kirjattu

Marle

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 22 298
Vs: Lintujen "hinnat"
« Vastaus #40 : 23.10.08 - klo:17:56 »

LOUKKU!  Hommatkaa LOUKKU ja kokeilkaa sitä. Sitten voi kertoa että miten kävi.  Se on ainakin ryhtymistä puheista tekoihin.  Kyllä se kissa haetaan pois sieltä minne viedään jos on jollekin rakas.
Kirjattu

Kaija

  • Aluevalvoja
  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 25 368
  • Elimäki & Orihuela Costa
Vs: Lintujen "hinnat"
« Vastaus #41 : 23.10.08 - klo:18:08 »

Kyllä se loukku taitaa olla ainoa vaihtoehto. Aamulla siitä puhuttiin Pasin kanssa.
Jollain ne kissan omistajat on saatava hereille.  [:-(]

Rouva Hömötiainen

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 7 645
  • Tallinn, Estonia
Vs: Lintujen "hinnat"
« Vastaus #42 : 23.10.08 - klo:18:15 »

Tuo loukkuasia on erittäin hyvä! Mutta, siinä on vain yksi mutta: mistäs sellaisen loukun saat. Meidän eläinsuojeluyhdistyksellä ei ole nytkään yhtään vapaata loukkua. Meidän vapaaehtoisilla on muutama (niistä minulla nyt yksi). Ne on teetetty vartavasten ja ovat siis melkoisen kalliita (noin 80 euroa).
Sen lisäksi niitä rikotaan ja varastetaan, kun ne ovat öiseen aikaan pihoilla tai metsässä.
--------------
Loukutus on erittäin hyvä konsti ja antaa hiukka ajattelemisen aihetta kissan omistajalle. Kissoja EI saa pitää vapaana!
--------------

Mutta loukun saaminen ei olekaan aivan helppo nakki. Itse en ainakaan tiedä yhtään sellaista kauppaa, josta loukkuja voisi mennä ostamaan. Isommille eläimille (vaikkapa supi) tarkoitetut loukut ovat liian vaarallisia kissoille.
----------------
Tästä asiasta mulla on sitten kokemusta! [:-)]
Kirjattu

Kaija

  • Aluevalvoja
  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 25 368
  • Elimäki & Orihuela Costa
Vs: Lintujen "hinnat"
« Vastaus #43 : 23.10.08 - klo:18:27 »

Pääkaupunkiseudun Eläinsuojeluyhdistyksen sivuilla on todella asiallinen  [:5] kirjoitus tästä meitä rassaavasta asiasta:
http://www.pk-esy.fi/kissan_ulkoilu.htm

Muoks! Vuokraavat loukkuja 2 viikoksi. Pantti 50 euroa!  [:-)]
http://www.pk-esy.fi/mista_apua.htm

Parus Major

  • Aluevalvoja
  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 4 668
  • Pori
Vs: Lintujen "hinnat"
« Vastaus #44 : 23.10.08 - klo:18:32 »

Pääkaupunkiseudun Eläinsuojeluyhdistyksen sivuilla on todella asiallinen  [:5] kirjoitus tästä meitä rassaavasta asiasta:
http://www.pk-esy.fi/kissan_ulkoilu.htm

Muoks! Vuokraavat loukkuja 2 viikoksi. Pantti 50 euroa!  [:-)]
http://www.pk-esy.fi/mista_apua.htm

Eläinsuojeluyhdistyksen sivuja olinkin juuri tarjoamassa! Hyvä kun löytyi.
Sanoista tekoihin. Ja juuri peräänkuuluttamassa vastuuttomia kissan omistajia [:-)]
Kirjattu
- tartu hetkeen -

Rouva Hömötiainen

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 7 645
  • Tallinn, Estonia
Vs: Lintujen "hinnat"
« Vastaus #45 : 23.10.08 - klo:19:05 »

Juuripa sieltä eläinsuojeluyhdistyksestä ei niitä loukkuja saa. Ovat kaikki varattuina. Olenhan useammankin kerran soittanut ja kysellyt.
Jos olisi joku, joka osaisi rakentaa sellaisen, olisin valmis ostamaan itselleni.

Ei niillä eläinsuojeluyhdistyksessäkään ole niitä pilvin pimein. Aivan äskettäin kyseltiin, mutta ei ollut. Näiltä vapaaehtoisilta sain sitten yhden loukun lainaksi ja koko ajan pelkään, että sen joku rikkoo tai varastaa huvikseen.
Kirjattu

Hilu

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 6 689
  • - moro -
Vs: Lintujen "hinnat"
« Vastaus #46 : 23.10.08 - klo:19:36 »

Onhan niitä kaupan kissanloukkuja, mutta ovat aika hinnakkaita, varsinkin jos on pelko häviämisestä tai rikkoutumisesta. http://www.megafoni.fi/ (sivun alaosassa)
Kirjattu

-muru-

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 7 768
  • Kotka
Vs: Lintujen "hinnat"
« Vastaus #47 : 23.10.08 - klo:19:47 »

Tässä ketjussa haiskahtaa kissavaino. [:-/]

Ei ole kysymys kissavainosta vaan oikeudesta itse päättää omasta pihasta.
Koita nyt mir'kin se ymmärtää.

Jos sinä mir nyt vihdoin vastaat kysymykseeni onko sinusta oikein että jos hankin vaikka
hevosen ja päästän sen sinun pihaasi syömään kukkiasi ja piippimään ja kakkimaan sinne,
olisiko se hyväksyttyä ? Lemmikki toisen pihalla siis.

Pointti on yksinkertaisesti se onko minulla oikeus määrätä omasta pihastani.
Olen sinne muodostanut ympäristön jossa siilit, oravat, puput ja linnut viihtyvät.
Minä haluan niin. Siksi meillä on isohko, puolivilli piha. Kyllä se on ihan tarpeeksi siisti kuitenkin.
Olen ajatellut että meidän pihamme on turvapaikka näille luonnon eläimille joita täällä
vielä jonkinverran liikkuu. Haluaisin sen pitää sellaisena.

Miksihän kukaan, tai melkein kukaan kissanomistaja, ei ymmärrä ettei minulla ole
yhtikäs mitään sitä vastaan että teillä on vaikka huone täynnä kissoja kunhan ne eivät
tule tänne tuhoamaan.

Voi miksi tästä tehdään tällainen asia ettei kukaan ymmärrä minua  [:´((]

Ja muistutanpa vain että meidän Onni oli vähällä olla ilman näköä kun kissa keväällä
hyökkäsi automme alta PIHALLAMME Onnin kuonolle. Onni meni auton alle haistelemaan ihmeissään ja siellä olikin kissa. Tietenkin se hyökkäsi kun tunsi itsensä uhatuksi. Vaikka ei Onni olisi mitään sille tehnyt.  Kyllä sydän hypähti kun Onni kiljaisi.
Onneksi osui vain kuonon sivuun kynsineen. Pelastui sentään näkö.
Kissa juoksi karkuun. Vieläkään en tiedä kenen kissa se oli. Mistä olisin mennyt lääkärikulut
hakemaan. Entä JOS Onni olisi vaikka sokeutunut.
Kissa oli ainakin Onnin kokoinen.

Siis pitäkää lemmikeitänne hyvänä. Hyvä esimerkki on Rouva Hömis. Hän pitää varmasti huolen omistaan. Ei päästä niitä vapaana juoksemaan. Siitä ei tule kuin surua puolin ja toisin.
Kirjattu

mir

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 3 714
  • kaikkimullehetinyt
Vs: Lintujen "hinnat"
« Vastaus #48 : 23.10.08 - klo:20:42 »


Jos sinä mir nyt vihdoin vastaat kysymykseeni onko sinusta oikein että jos hankin vaikka
hevosen ja päästän sen sinun pihaasi syömään kukkiasi ja piippimään ja kakkimaan sinne,
olisiko se hyväksyttyä ? Lemmikki toisen pihalla siis.

Heppa oliskin kiva meidän mökillä.  [:-)] Opettelisin ratsastamaan ja lisäksi saisin ilmasta lannoitetta kasvimaalle. :-))
Voisi vaan olla, että mun harrastus ja hupi jäisi lyhyeen, kun omistaja hakisi sen pois. [:-(]

Meidän mökkipihalla kulkee jatkuvasti vieraita kissoja. Ei se minua häiritse. Onhan ne joskus tehneet pentujakin meidän vintillä.
Naapurin kanit kävi syömässä mun istuttamani kesäkukatkin.
Kirjattu

-muru-

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 7 768
  • Kotka
Vs: Lintujen "hinnat"
« Vastaus #49 : 23.10.08 - klo:20:47 »

 [:-DDD] [:-DDD] [:-DDD]


No, minä en asu ihan mökillä  [:11]
Kirjattu

Motteri

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 5 897
Vs: Lintujen "hinnat"
« Vastaus #50 : 23.10.08 - klo:20:53 »

Millä tavoin kissanloukku poikkeaa supiloukusta?
Tiedän nimittäin sellasen miehen joka tekee mitä vaan  [:-I]
Kirjattu

Rouva Hömötiainen

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 7 645
  • Tallinn, Estonia
Vs: Lintujen "hinnat"
« Vastaus #51 : 23.10.08 - klo:21:57 »

Kissanloukku on hyvä olla sellainen esim. fiilmivanerista rakennettu. Siis ei pääse vesi sisään eikä ole siitä sellaisesta verkosta tehty.
Meillä on supinloukku, joka on tehty jostain verkosta (siihen helposti kissan tassut repeää kun se tempoo itseään irti). Mutta se filmivanerista tehty on kestävämpi eikä siihen pikkutassu raappiinnu - "huonosti selitetty on huonosti ymmärretty" - sanoi aina mieheni ennen ja niinhän se on.

Mutta siis kissan loukun täytyy olla sellainen tiivis, läpinäkymätön, tarpeeksi pitkä matka loukun suulta sinne itse ansaan, että häntä ei jää loukun oven väliin.
Ja tarpeeksi herkkä, että aivan pienikin kissa pystyy sen loukun laukaisemaan.
Ei siis ihan helppo nakki!

Supinloukku on kaiketi tehty verkosta, jossa pieni kissa repii tassunsa hajalle. Eihän se varmaan ole kuolettavaa,mutta  ei ainakaan toivottavaa.
Kirjattu

Rouva Hömötiainen

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 7 645
  • Tallinn, Estonia
Vs: Lintujen "hinnat"
« Vastaus #52 : 24.10.08 - klo:06:39 »

Onhan niitä kaupan kissanloukkuja, mutta ovat aika hinnakkaita, varsinkin jos on pelko häviämisestä tai rikkoutumisesta. http://www.megafoni.fi/ (sivun alaosassa)

Valitettavasti tuo malli juuri on huono. Siihen repii itsensä ja lisäksi se näkyy "läpi" elikkä kissa on ihan paniikissa, jos tuollaisessa kauan joutuu olemaan.
Kirjattu

mir

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 3 714
  • kaikkimullehetinyt
Vs: Lintujen "hinnat"
« Vastaus #53 : 24.10.08 - klo:07:05 »

Kun loukkuun joutuu se naapurin kissa ja hän etsii sitä hätääntyneenä ties mistä asti, niin se loukutus on varma konsti hankkia itselleen hankakan naapurin maine.  Kun tai jos kyseessä on hoidettu kotikissa ja sä ruokit villejä luonnoneläimiä pihalla, niin ehkäpä naapuri alkaa myös hankalaksi ja keksii että villilintujen ruokinnasta on hänellekin haittaa. Lisäähän ruokinta pikkulintujen ohella myös pulujen ja varislintujen määrää aiheittaen siten häiriötä,  jyrsijät ja rotatkin voi siten lisääntyä ja voi aiheuttaa haittoja, naapureillekin.  Siis jos naapuri asuu kohtuullisen lähellä.
Kirjattu

Motteri

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 5 897
Vs: Lintujen "hinnat"
« Vastaus #54 : 24.10.08 - klo:11:10 »

Hömis, sääli ettei löydy kuvaa, varsinkin siitä laukaisumekanismista.
Helppohan tuollaisia runkoja on tehdä, tuli Kaitsu mieleen eikö hän käytä lintulaudoissa juuri tuota faneeria?
Kirjattu

Kaija

  • Aluevalvoja
  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 25 368
  • Elimäki & Orihuela Costa
Vs: Lintujen "hinnat"
« Vastaus #55 : 24.10.08 - klo:11:26 »

Kun loukkuun joutuu se naapurin kissa ja hän etsii sitä hätääntyneenä ties mistä asti, niin se loukutus on varma konsti hankkia itselleen hankakan naapurin maine. 

Niinpä tietysti! Se on hankala, joka ei halua vieraita kissoja pihalleen.  [:-I]
Ja koko ongelmaa ei olisi, jos kissanomistaja ei päästäisi kissaansa kulkemaan vapaana.



Meillä aikanaan Somerolla tuli yksi punainen kolli sisälle ikkunasta. Mä katsoin telkkaria ja yhtäkkiä tuli sellainen olo, että mä en ole yksin.
Ikkunalaudalla verhon takana makasi vieras kissa  [:67]

Marle

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 22 298
Vs: Lintujen "hinnat"
« Vastaus #56 : 24.10.08 - klo:11:32 »

Se ihan selkeesti vaistosi että tuolla pidetään kissoista [:-DD]  joten. sinne [8-)]  Leijoona se oli :-))
Kirjattu

Kaija

  • Aluevalvoja
  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 25 368
  • Elimäki & Orihuela Costa
Vs: Lintujen "hinnat"
« Vastaus #57 : 24.10.08 - klo:13:22 »

Se ihan selkeesti vaistosi että tuolla pidetään kissoista [:-DD]  joten. sinne [8-)]  Leijoona se oli :-))

Joo, mä olin silloin "kissaihminen". Kadullakin pysähdyin lässyttämään kissojen kanssa ja monesti ne lähti seuraamaan mua!  :-))

-muru-

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 7 768
  • Kotka
Vs: Lintujen "hinnat"
« Vastaus #58 : 24.10.08 - klo:14:26 »

Kun loukkuun joutuu se naapurin kissa ja hän etsii sitä hätääntyneenä ties mistä asti, niin se loukutus on varma konsti hankkia itselleen hankakan naapurin maine.  Kun tai jos kyseessä on hoidettu kotikissa ja sä ruokit villejä luonnoneläimiä pihalla, niin ehkäpä naapuri alkaa myös hankalaksi ja keksii että villilintujen ruokinnasta on hänellekin haittaa. Lisäähän ruokinta pikkulintujen ohella myös pulujen ja varislintujen määrää aiheittaen siten häiriötä,  jyrsijät ja rotatkin voi siten lisääntyä ja voi aiheuttaa haittoja, naapureillekin.  Siis jos naapuri asuu kohtuullisen lähellä.


Voi hyvänen aika sinua mir  [:-I]
Yhä olet sitä mieltä että kissanomistajat saavat rikkoa lakia ihan tuosta vaan.
Ja he saavat aiheuttaa harmia ja surua naapurilleen. Mutta ei missään tapauksessa päinvastoin.
Mitä kun minä olen mieltänyt sellaiset naapurit "hankaliksi" jotka eivät noudata Suomen lakia
tässä kissa-asiassa.

On se nyt kumma että kissat ovat jotenkin poikkeus kaikessa  :-O

Sen lintujen ruokintaa vastustavan hankalan naapurin pitänee näyttää toteen että linnuista
on hänelle todella haittaa. Ja sitten kissaton naapuri loukuttaa kissan pari kertaa ja näyttää
toteen että lintuvihaaja naapuri rikkoo lakia  :-))

Muuten minä kun yhden kissan tunnistin, kävin aidantakuis naapurille juttelemassa. Me tulemme yhä hyvin toimeen. Hän ei sen jälkeen ole kissaansa päästänyt irrallaan ulos kuin lapset vahingossa yhden kerran.
Hänen koiransa on kova haukkumaan. Haukkuu ihanainen ikävissään ulkona koko päivät.
Naapuri siitä tuli meille kysymään että haittaako meitä.
Sanoin ettei haittaa lainkaan.

Että jos tietäisin kenen nuo kissat ovat, menisinkin ennen loukuttamista juttelemaan omistajien kanssa. Mutta se on ihan mahdotonta kun tässä on noita kerrostalojakin joista kisut ängetään ulos aamusta.

Mir taitaa olla lintujen ja lintujen ruokkijain vihaaja  [:-I]
Kirjattu

mir

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 3 714
  • kaikkimullehetinyt
Vs: Lintujen "hinnat"
« Vastaus #59 : 24.10.08 - klo:15:06 »

 Muru [:14].

Kirjattu

Laura

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 4 050
  • Helsinki
Vs: Lintujen "hinnat"
« Vastaus #60 : 24.10.08 - klo:16:22 »

Kaijan juttuun liittyen seuraava kevennys.
Mies oli nukkumassa, ikkuna oli auki ja minä kun tulin pimeään makuuhuoneeseen valkoinen kissa istui ikkunalla sisälle tiiraillen.
Arvatkaapa vaan kumpi pelästyi enemmän :-)) Kissa lähti, minä jäin  :-))
Kirjattu

kati

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 11 063
  • Ahmattitoukka Kymenlaakson perukoilta
Vs: Lintujen "hinnat"
« Vastaus #61 : 24.10.08 - klo:19:37 »

Jäitä pönttöön kaverit... laulaen: "vain hieman rauhaa ja rakkautta, mä tänne toivoisin enkä suotta"
Kirjattu
Syödä vai nukkua? Kas siinä pulma.

Pyryharakka

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 22 532
Vs: Lintujen "hinnat"
« Vastaus #62 : 24.10.08 - klo:19:37 »

Kirjattu

-muru-

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 7 768
  • Kotka
Vs: Lintujen "hinnat"
« Vastaus #63 : 24.10.08 - klo:19:43 »

Joopa joo !
Kirjattu

maketzu

  • Täysjäsen
  • ***
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 137
  • Muistathan liittyä foorumilleni myös :)
    • Leffainfo
Vs: Lintujen "hinnat"
« Vastaus #64 : 28.10.08 - klo:00:30 »

Ihan tuohon kissojen lintujen pydystelyyn, niin eikös se ole oikeastaan ihan normaalia ja luonnollista luonnon lakien määräytyvää homma? Luonnossa kun eläimet syövät toisiaan. Valitettavaa mutta tosiasia.

Ja taitaa olla kyllä niin, että ihminen on yleensä se pahin peto maan päällä  [:-(]
Kirjattu
http://leffainfo.net/forum  leffoista ja TV-sarjoista keskustelua ja niihin liittyvää. Tervetuloa.

http://makevaario.net  Akvariosivustoni, jossa esittelen altaani, akvaariotietoa löytyy jne. Vastaathan kyselyyn.

Tipi

  • Vieras
Vs: Lintujen "hinnat"
« Vastaus #65 : 28.10.08 - klo:22:34 »

Ihan tuohon kissojen lintujen pydystelyyn, niin eikös se ole oikeastaan ihan normaalia ja luonnollista luonnon lakien määräytyvää homma? Luonnossa kun eläimet syövät toisiaan. Valitettavaa mutta tosiasia.

Ja taitaa olla kyllä niin, että ihminen on yleensä se pahin peto maan päällä  [:-(]

Luonnonlakien mukaista hyvinkin, mutta Suomessahan kuuluu kissojenkin elää Suomen lakien mukaan, ei luonnon. Haltija on velvollinen valvomaan, että niin tapahtuu.
Kirjattu

Titti

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2 137
  • Jyväskylä
Vs: Lintujen "hinnat"
« Vastaus #66 : 31.10.08 - klo:19:49 »

Vitsi mä melkein missasin tän keskustelun  [:-P]

Olen aina yhtä ymmälläni kissaihmisten ajattelemattomuuden edessä  [?] Minkä ihmeen erityisoikeuden kissa ansaitsee pelkän saalisvietin vuoksi ? Mikä etuoikeus sillä olisi tappaa toisia eläimiä kuin esimerkiksi koiralla ? Koirallakin on saalisvietti ja useilla myös tappamiseen riittävä vietti, mutta koirat koulutetaan tai pidetään kytkettynä. Onkin mielenkiintoinen ajatus millaista villinlännen meinikiä täällä olisi, jos suhteessa irtokissoihin alkaisi olla irtokoiria  [NUT]

Ystäväni on kissaihminen sekä eläinsuojelussa (kissan) mukana. Hän myös ihmettelee usein nykypäivän holtittomia kissan omistajia. Kyllähän se tuntuu olevan kaukana tosi rakkaus lemmikkiään kohtaan, kun pistä sen aamulla ovesta pihalle....katsoo sitten onko sillä käynyt hyvä vai huono tsäkä ja tuleeko se kotiin vai onko jäänyt auton alle. Itselleni ei tulisi mieleenkään laittaa tuota koiraakaan ovesta ulos pärjäämään itsekseen.........Ei edes siksi, että koirani olisi iloinen ja saisi luontonsa mukaan metsästää vapaasti, kun metsästyskoira on.......
- täällä sateessa pohdiskelen aikani kuluksi minäkin -





Kirjattu
-Hyvät kuolevat nuorena, ihan hävettää olla hengissä -

Palokärki

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 642
Vs: Lintujen "hinnat"
« Vastaus #67 : 31.10.08 - klo:20:17 »

Ihan tuohon kissojen lintujen pydystelyyn, niin eikös se ole oikeastaan ihan normaalia ja luonnollista luonnon lakien määräytyvää homma? Luonnossa kun eläimet syövät toisiaan. Valitettavaa mutta tosiasia.

Ja taitaa olla kyllä niin, että ihminen on yleensä se pahin peto maan päällä  [:-(]

kissa on lemmikki ei villieläin eli ei kuulu luontoon!
Kirjattu

mir

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 3 714
  • kaikkimullehetinyt
Vs: Lintujen "hinnat"
« Vastaus #68 : 31.10.08 - klo:20:36 »

Siitä olen tasatarkkaan yhtä mieltä, ettei kisulla ole turvallista olla ulkona. Samoin kisun hylkäämisesta, lain mukaan kissan hylkääminen ja heitteillejättö on rangaistavaa. Vihamielisten ihmisten ja liikenteen lisäksi sitä uhkaavat ulkona monet vaarat, sairaudetkin.

Mutta jos väännetään kättä kumpiko aiheuttaa enemmän haittaa ympäristölle kissa vaiko koira. Niinkuin ihmisen kannalta katsoen, niin minun mielestäni koira.
Niiden jätekasoja on jalankulkuteiden reunat väärällään, vaikka lain mukaan ne pitää siivota sakon uhalla pois hoidetuilta alueilta. Kaikki eivät sitä ikävä kyllä tee.
Teillä ja poluilla vastaantullessa koira hyppää kohti ja sotkee kuratassuilla vaatteet, räyhää vasten kasvoja, taluttaja vain hymähtää.
Siinä säikähtää ihan perusteellisesti rauhallinen luonnossa liikkuja.
Koirien haukunta häiritsee etenkin kerrostaloasukkaita päivällä ja joskus yölläkin. Niitä ulkoilutetaan yömyöhään, ne räyhäävät ikkunan alla.
No, koirat on koiria. Mutta eihän nekään saisi haukunnallaan häiritä muita.
Kissaa on vainottu aina, milloin mistäkin vähäisemmästäkin syystä, mutta aina on myös niitä jotka sitä rakastavat.
Kirjattu

Taina

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 5 171
  • Kerava
Vs: Lintujen "hinnat"
« Vastaus #69 : 31.10.08 - klo:20:40 »

Meinasin olla kommentoimatta tätä aihetta, mutta nyt pitää puolustaa koiria.
Tiedän kyllä että kaikki koirien omistajat eivät huolehdi koirien jätöksistä, mutta vapaana
olevat kissat voivat tehdä jätökset ihan mihin vaan, esim. lasten hiekkalaatikolle yms.
paikkohin mihin koirat valvottuna eivät mene. Ja mitä tulee ympäristöhaittoihin, niin koiran ja kissan
jätöksiä pahempana pidän kaljapulloja, karkkipapereita yms. mitä kaikkea vastaan tuleekin.
Ja vielä.... mun seinänaapurin lapset ihan taatusti pitävät kovempaa meteliä kun mun koirat  [NUT] [:-DD]
Kirjattu

Pyryharakka

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 22 532
Vs: Lintujen "hinnat"
« Vastaus #70 : 31.10.08 - klo:20:44 »

Mutta jos väännetään kättä kumpiko aiheuttaa enemmän haittaa ympäristölle kissa vaiko koira. Niinkuin ihmisen kannalta katsoen, niin minun mielestäni koira.
Niiden jätekasoja on jalankulkuteiden reunat väärällään, vaikka lain mukaan ne pitää siivota sakon uhalla pois hoidetuilta alueilta. Kaikki eivät sitä ikävä kyllä tee.
Teillä ja poluilla vastaantullessa koira hyppää kohti ja sotkee kuratassuilla vaatteet, räyhää vasten kasvoja, taluttaja vain hymähtää.

Tuskinpa vika on koirassa, vaan eiköhän se näissä tapauksissa ole siinä talutushihnan toisessa päässä.  [:-I]

(pitäisiköhän siirtää tämä keskustelu tuonne eläinosastoon... [:-I] )
Kirjattu

emo

  • Vieras
Vs: Lintujen "hinnat"
« Vastaus #71 : 31.10.08 - klo:21:21 »

Nää irtokissat ja koirankakkkajututhan on ihan ikuisuuskysymyksiä josta vois vääntää kättä vaikka ikuisuuden.

Mä rakastan kissoja ja koiria ihan yhtäpaljon. [:35]
(ihmisiä en aina niinkään)
Sitä vaan en voi sietää että nää irtokissat käy sotkemassa mun pihaa tai että koiran ulkoiluttajat päästävät koiransa mun pihalle tekemään tarpeensa kun itse vaan kääntävät selkänsä eivätkä ole huomaavinaan kun hakkaan rystyset valkeina ikkunaa.

Mutta vikahan ei ole kissojen tai koirien vaan ihmisten.

Luonnoneläimet on ihan tervetulleita pihalle,vaikka tekeehän nekin tuhoja,jänikset syö omenapuita,myyrät kukkasipuleita,linnut marjoja ja omenia jne.
Mutta ne tekee sitä selvitäkseen ja saadakseen ruokaa.
Kun siivoan linnunkakkaa ulkotuoleilta ja ikkunalaudoilta,mua ei harmita yhtään,itsehän olen ne pihalleni ruokkkimalla kutsunut,mutta kun kissankakkoja siivoan kasvimaaltani niin näen punaista. [:-//]

Mä en ikinä uskaltais laskea meidän kissaa ulos kun tässä on monta vilkasliikenteistä tietäkin mutta valitettavan moni näköjään uskaltaa [:-(]

Kaikenlainen roskaaminen tai yletön meluaminen,mikä haittaa mua mun kotona/pihalla on  ärsyttävää,oli kyse sitten irtokissoista,koirista tai naapurista.
Niin tai näin ihminen itsehän näissä syyllinen on välinpitämättömyydessään kun ei kunnioita toisen rauhaa ja omaisuutta tai välitä edes oman lemmikkinsä hyvinvoinnista.
Kirjattu

Titti

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2 137
  • Jyväskylä
Vs: Lintujen "hinnat"
« Vastaus #72 : 31.10.08 - klo:21:26 »

Siitä olen tasatarkkaan yhtä mieltä, ettei kisulla ole turvallista olla ulkona. Samoin kisun hylkäämisesta, lain mukaan kissan hylkääminen ja heitteillejättö on rangaistavaa. Vihamielisten ihmisten ja liikenteen lisäksi sitä uhkaavat ulkona monet vaarat, sairaudetkin.

Mutta jos väännetään kättä kumpiko aiheuttaa enemmän haittaa ympäristölle kissa vaiko koira. Niinkuin ihmisen kannalta katsoen, niin minun mielestäni koira.
..................
Kissaa on vainottu aina, milloin mistäkin vähäisemmästäkin syystä, mutta aina on myös niitä jotka sitä rakastavat.


Minulla ei ollut tarkoitusta vääntää kättä  [:-I]
 Ihan vaan kysäisin niistä eritysoikeuksia ja miksi ne pitäisi olla ? Ei kissaa ole vainottu varmaan sen enempää kuin koiraakaan. Koira on vainon kohteena hinassa kulkiessaankin kuten huomataan...... Se ärtymys kissoja kohtaan vaan nousee sitä useimmin pintaan, mitä vähemmän kissan omistajat ajattelevat ympäristöä ja muita kanssaihmisiä sekä lemmikkinsä parasta.
 Ei kai täällä kukaan oikeasti vihaa tunne ...... kyllähän sekin sana tarpeeksi kiukkuisen joskus lipsahtaa itse kultakin  [:59]
Kirjattu
-Hyvät kuolevat nuorena, ihan hävettää olla hengissä -

Motteri

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 5 897
Vs: Lintujen "hinnat"
« Vastaus #73 : 05.11.08 - klo:09:21 »

Kissa, koira vai rikottu kaljapullo, ei tarvitse miettiä, niin monta kertaa olen kironnut pulloja rikkovia idiootteja.

Omilta pihoilta ei ole kertaakaan löytynyt vieraan koiran kasaa,
mutta lukemattomia kertoja kissat on melskanneet kasvimaalla, hiekkalaatikolla, kukkapenkissä..
Periaatteessa minkä tahansa vieraan kotieläimen kasa omalla pihalla ärsyttää  [:-/]
Samoin kuin "postilaatikkokusettajat"

Täytyy silti muistaa, että eläin on siihen syytön, että emäntä/isäntä on idiootti.

Marle, oliko pahasti sanottu  [:-I]
Olen vaan monasti kironnut lasinsiruja tekevät ihmiset melko syvälle,
pyörän renkaat, koiran tassut eikä edes omat ohutpohjaiset kengät tykkää niistä  [:´(]
Tietty pitäisi kääntää toinen poski, ei kun rengas, et rikkokaa sekin  [:-DD]


« Viimeksi muokattu: 05.11.08 - klo:17:09 kirjoittanut Varpunen »
Kirjattu

Marle

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 22 298
Vs: Lintujen "hinnat"
« Vastaus #74 : 05.11.08 - klo:12:53 »

Kirjattu

mir

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 3 714
  • kaikkimullehetinyt
Vs: Lintujen "hinnat"
« Vastaus #75 : 05.11.08 - klo:17:15 »

Vaatikaa vaan koiranomistajina erikoisoikeudet koirien päästämiseksi vapaaksi, niin eipähän mummojen tai vaarien enää tarvitsisi lähteä kauppareissuille eikä lapsien mennä kouluun.

Titti, koiranomistajatko ajattelevat ympäristöä, muita kanssaihmisiä ja ihmisten parasta!   :-O
Pyh, ja kattia kanssa! [:-/]
Kirjattu

Motteri

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 5 897
Vs: Lintujen "hinnat"
« Vastaus #76 : 05.11.08 - klo:17:41 »

Mir yleistät nyt pahasti, mulla on yksi koira ja aina kiinni ja jätökset korjaan hoidetulta alueelta.
Ei hypi kenenkään päälle, haukkuu hiukan jos on asiaa.
Ei häiritse naapureita, on kysytty.
Kissoja on kolme, kaikki tyytyväisiä sisäkissoja vaan orava tai lintu heti suussa jos ulos pääsevät.
Ja pelkään että jäävät auton alle tai päätyvät ketun tms hampaisiin jos olisivat ulkona vapaana.
Enkä tykkäisi ajatuksesta että minun tekoni tappaisi lemmikkini  [:-I]
Kirjattu

mir

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 3 714
  • kaikkimullehetinyt
Vs: Lintujen "hinnat"
« Vastaus #77 : 05.11.08 - klo:17:52 »

Taisi joku muukin täällä yleistää kissanomistajia.


Kirjattu

Kaija

  • Aluevalvoja
  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 25 368
  • Elimäki & Orihuela Costa
Vs: Lintujen "hinnat"
« Vastaus #78 : 05.11.08 - klo:18:02 »

Mä en kyllä jaksa tajuta, että millä oikeudella kissan omistajat katsovat olevansa lain yläpuolella?  [:-I]

Rönsyilee, mutta samaten jaksan ihmetellä vanhempia, jotka ostavat alaikäiselleen siideriä tai kirjoittavat tupakointiluvan riparille, vaikka Suomen lakien mukaan alkoholin/tupakan hankkiminen alaikäisille on rikos.

Kaija

  • Aluevalvoja
  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 25 368
  • Elimäki & Orihuela Costa
Vs: Lintujen "hinnat"
« Vastaus #79 : 05.11.08 - klo:18:05 »

Täältä on yksi aamuinen viesti hävinnyt.
Mir, laitatko uudestaan sen linkin? En ehtinyt aamulla lukea sitä!  [:-)]

mir

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 3 714
  • kaikkimullehetinyt
Vs: Lintujen "hinnat"
« Vastaus #80 : 05.11.08 - klo:18:14 »

Joo, voinhan mä laittaa, poistin kun en ollut varma saako tään näin linkittää.
Kirjattu

Kaija

  • Aluevalvoja
  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 25 368
  • Elimäki & Orihuela Costa
Vs: Lintujen "hinnat"
« Vastaus #81 : 05.11.08 - klo:18:15 »

Kiitos!

-muru-

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 7 768
  • Kotka
Vs: Lintujen "hinnat"
« Vastaus #82 : 06.11.08 - klo:13:34 »

Vaatikaa vaan koiranomistajina erikoisoikeudet koirien päästämiseksi vapaaksi, niin eipähän mummojen tai vaarien enää tarvitsisi lähteä kauppareissuille eikä lapsien mennä kouluun.

Titti, koiranomistajatko ajattelevat ympäristöä, muita kanssaihmisiä ja ihmisten parasta!   :-O
Pyh, ja kattia kanssa! [:-/]

Olen kovin pettynyt Pönttöfoorumin joidenkin ihmisten kirjoitetun ymmärtämisen tasoon.

Alunperinhän tämä koko juttu alkoi siitä kun kissa tappoi Kaijan pihassa tiaisen. Siitä johtuen minäkin komppasin Kaijaa siitä etteivät irrallaan liikkuvat kissat, toisten ihmisten lemmikit enää Suomen lain mukaan saa tulla toisten pihoille. Siinä ei ole enää kysymys edes paikallisista järjestyssäännöistä.

Sitten kuitenkin Pönttöläisistä jotkut ovat suorastaan ylpeinä esittäneet kissarakkauttaan hyväksymällä tuon lain rikkomisen. Jopa omalla kohdallaan.
Ja me olemme lintu foorumilla. Ihmetellä täytyy ettei yksikään laittanut likoon yhtään itkevää hymiötä (joita muuten kyllä viljellään) kun luki Tiinan antaman linkin surullista sisältöä.
Miljoonia ja taas miljoonia lintuja vapaana juoksevat kissat tappavat ympäri maailmaa.
Englannissa tutkimusten mukaan 27 MILJOONAA/ kesä. Ruotsissa 7 MILJOONAA vuodessa. Suomessa ei tutkimusta ole tehty, mutta arvellaan lukujen liikkuvan samoissa miljoonissa Ruotsin kanssa.
Kuka onkaan ylpeä lintufoorumin kissanomistaja joka päästää kissansa, joka pedoksi on tässäkin ketjussa jopa kissanomistajien taholta todettu, vapaana tekemään tihutöitään.
Kissathan eivät lemmikkeinä tarvitse sitä tappamista, saalistamista elääkseen kuten luonnon eläimet. Ja kyllä kissa tulee toimeen myös sisätiloissa. Ja on jopa onnellinen. Vai väittääkö joku että esimerkiksi Rouva Hömötiaisen kissat ovat jotenkin onnettomampia kuin esim. Mir'in kissat jotka ilmeisesti juoksevat vapaina.

Uskomaton väite myös että minua väitetään kissanvihaajaksi. Minua joka oikeasti pidän kaikista eläimistä.
Minua joka nostan sateella onkimadon pois pyörätieltä, siirrän karvamadon/perhostoukan tien sivuun koteloitumaan. Olen kuljettanut oravia, puluja, siilejä ja muitakin vahingoittuneita lintuja omalla kustannuksella lääkäriin.
Jätän pensaiden alustat hoitamatta jotta sammakoilla ja siileillä yms. löytyisi piilo- ja turvapaikkoja edes meidän pihalta.
Kuljetan hiirulaiset, (jotka pyydystän elävänä) metsälatojen suojaan jotta niillä olisi vielä mahdollisuus elämään tai ainakin hyödyttävät vaikkapa pöllöjä tai muita hiiriä ravinnokseen käyttäviä eläimiä. Eivätkä turhaan menetä henkeään loukussa ja sitten  vain roskikseen.
Minä kunnioitan elämää, on se miten mitätöntä hyvänsä.

Mutta se että toivon kissojen omistajien ymmärtävän mistä on kyse. Minä itken jokaista turhaa kuolemaa. Ja kissojen tekemät ovat aivan varmasti niitä.


Ja tuohon Mir'in kirjoituksen lainaukseen;
Kuka kumma on VAATIMASSA koiria vapaiksi? En ainakaan minä. Enkä moista vaatimusta tästä ketjusta löytänyt.   Päinvastoin !!!!!!! Ja miksihän pidät sitten kissoilla itsestään selvänä tämän erikoisoikeuden ?


Kuten aiemmin kerroin, minulla ON koira. Maailman ihanin otus(minun mielestäni). Se kulkee aina hihnassa. Ei pelottele mummoja ja vaareja. Taitaa olla päivastoin  [:-DD]
Ulosteet olemme siivonneet AINA.
Minäkin manaan särjettyjä pulloja kaduilla ja pientareilla. Viimeksi tänään. Manaan myös omistajia jotka jättävät koiransa jätökset teille ja pientarille. Mutta kyllä se niin on että se määrä koiria jotka vapaana juoksevat on hitu verrattuna kissoihin. (Meilläpäin nykyään on huomattavissa parannusta  [:-)] )
Varmaan vapaat koiratkin tappaisivat, mutta onneksi niitä irto-sellaisia on vähän.
Jokainen kissanomistaja menköön itseensä. Minäkin, koiranomistaja olen tehnyt niin. Onni ei tapa yhtään otusta.

Se näissä ketjuissa on hauskaa/itkettävää että aina se pääasia tahtoo unohtua.

Minä haluan puolustaa HEIKOIMPIA. Ja näin se menee. Huomaamatta hiillyn kun heikkoja mollataan/tapetaan. Ja tässä ketjussa ne ovat PIKKUISET LINNUT.


Ja kyllä, olen allerginen palkokasveille (oikeastikin). Ja nyt sellainen kohtalaisen iso on siellä nuuskuttimissa!!!!!
Syy siihen ei ole yksittäinen kirjoittaja täällä vaan yleinen, hyytävä hiljaisuus jopa tuon Tiinan laittaman linkin hirvittävistä luvuista. Ajatelkaa niitä kasoja joita noista tulee. Pieniä, kuolleita lintusia. Silmät sammuneet. Elämän liekki poissa  [:´((] [:´((] [:´((] [:´((] [:´((]. Ja MIKSI? Välinpitämättömyyden vuoksi.
Se minua kauhistuttaa että jos täällä Pönttöfoorumilla jossa pitäisi olla empaattisia ja rakastavia, pienempiään puolustavia ihmisiä, ei juurikaan kukaan edes kauhistunut noita lukuja. Miten sitten yleisesti. Eli lahtaus jatkuu.  On niin avuton olo.   

Ja ihan turha alkaa taas luettelemaan kuka/mikä muu tappaa lintuja/muita elukoita enemmän/samanverran. NYT on kyse turhista vapaiden kissojen aiheuttamista kuolemista.
Tehkää ketjut muista "tappajista" jos haluatte!

Ja tämän piti olla LINTUFOORUMI !

Tämä kirjoitus taitaa olla murun joutsenlaulu pönttöfoorumilla  [:´(]
Vaan en muuta voinut.

« Viimeksi muokattu: 06.11.08 - klo:13:40 kirjoittanut -muru- »
Kirjattu

Marle

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 22 298
Vs: Lintujen "hinnat"
« Vastaus #83 : 06.11.08 - klo:13:54 »

Muru, kunhan pakkaset tulee niin sitten aletaan katsomaan taas sigoja, kaiketi ne silloin jo ruokinnan aloittaa [:-)] Niitä mä odottelen jo kovasti!
Kirjattu

mir

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 3 714
  • kaikkimullehetinyt
Vs: Lintujen "hinnat"
« Vastaus #84 : 06.11.08 - klo:14:48 »

Marlen kevennys :-)) ja keväällähän katsellaan taas mustahaikaroiden pesintää.

Niin tosiaankin mun kisut ovat olleet sisäkissoja. Ulkoilutan välillä, kuljetan sylissä puhtaalle maa-alueelle (=ei koirankakkaa tms) ja usein myös autolla kauemmaksi ulkoilemaan ja valjaat on päällä ja hihna juu...
Kirjattu

Jarmo

  • Aluevalvoja
  • Konkari
  • *****
  • Paikalla Paikalla
  • Viestejä: 58 185
  • Säkylä ** älykäS
Vs: Lintujen "hinnat"
« Vastaus #85 : 06.11.08 - klo:16:19 »

Täällä ainakin lopetetu linkkien lukeminen lähes kokonaan siinä vaiheessa kun huomaa että sisältö onkin ikävää, riippumatta koskeeko asia eläimiä vai jotain muuta
Kirjattu
    "Kissoja vihaavat ihmiset syntyvät seuraavassa elämässä hiiriksi."   (Faith Resnick)     

Motteri

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 5 897
Vs: Lintujen "hinnat"
« Vastaus #86 : 06.11.08 - klo:16:32 »

Muru, ällös huoli, ei kaikki vaan mene kaikkien päähän vaikka miten yrittäs.
Pelastetaan me jatkossakin kastemadot lammikoista yms. [:-)]
Kirjattu

Sus

  • Vieras
Vs: Lintujen "hinnat"
« Vastaus #87 : 06.11.08 - klo:19:26 »

Ainakin minun kohdalla "vaikeneminen" johtuu syystä, etten halua pistää lisää löylyy kehiin ja toivoisin, että tämmöisen "ikuisuuskysymyksen" vatvominen yksinkertaisesti loppuisi. Ei kivaa ei sit yhtään, kun aihe näin lähtee höyryämään.

 [:-I]

Ei vaa viitti eikä jaksa eikä halua.
Kirjattu

Pyryharakka

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 22 532
Vs: Lintujen "hinnat"
« Vastaus #88 : 06.11.08 - klo:20:30 »

Ainakin minun kohdalla "vaikeneminen" johtuu syystä, etten halua pistää lisää löylyy kehiin ja toivoisin, että tämmöisen "ikuisuuskysymyksen" vatvominen yksinkertaisesti loppuisi. Ei kivaa ei sit yhtään, kun aihe näin lähtee höyryämään.
 [:-I]
Ei vaa viitti eikä jaksa eikä halua.

Samaa mieltä Susun kanssa, lopetetaan tämä, joka ei johda mihinkään, paitsi ehkä erään mukavan ihmisen poistumiseen täältä pöntöltä. Minä en ainakaan sitä halua, ja uskon monen pönttöläisen olevan kanssani samaa mieltä. Joten mietithän Muru vielä, ennenkuin teet lopullisen päätöksen...
Kirjattu

Sus

  • Vieras
Vs: Lintujen "hinnat"
« Vastaus #89 : 06.11.08 - klo:20:49 »

Älä vaa muru nyt sentään EROA! Mie oon niin tykänny susta aina. [:-)] [:-)] [:-)]

Mie kun asun kisujen kanssa (enää ikävä kyllä vain yhden [:-(] ) kanssa sen verran harvaanasutulla alueella, ni käytännön tilanne on varmaan erilainen. [?] [:-)]
« Viimeksi muokattu: 07.11.08 - klo:06:47 kirjoittanut Sus »
Kirjattu

Rouva Hömötiainen

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 7 645
  • Tallinn, Estonia
Vs: Lintujen "hinnat"
« Vastaus #90 : 06.11.08 - klo:20:52 »

Lopetetaankos näin:

"Rakkaus ei yksin riitä, tarvitaan myös vastuunottamista"

Eli lemmikeistä pitää pitää huolta. Ei ole kissan eikä koiran vika, mitä ne tekevät. Ihmisen on otettava vastuu lemmikeistään, olkoon näillä saalistusvietti tai ei.

Lemmikit eivät kuulu vapaana vapaaseen luontoon. Ihminen on ottanut ne hoidettavakseen ja hänen kuuluu niistä ja niiden tekemisistä vastuu kantaa.
Lemmikit narun päähän ja valvontaan. Ei vapaana kulkemaan eikä vapaana vaistojaan toteuttamaan.

Kissat ovat aivan yhtä onnellisia sisäkissoina. Kunhan niitä rakastetaan ja annetaan niille virikkeitä - vaikkapa Pikku-Toivon tavoin! Hän leikittää nyt aktiivisesti enojaan, jotka innostuvat pienen touhuista! [:-)]
Kirjattu

hippiäinen

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 22 419
  • pieni kunta Satakunnasta ruots.Kjulo
Vs: Lintujen "hinnat"
« Vastaus #91 : 06.11.08 - klo:22:06 »

  [:-)]
Kirjattu

Kaija

  • Aluevalvoja
  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 25 368
  • Elimäki & Orihuela Costa
Vs: Lintujen "hinnat"
« Vastaus #92 : 07.11.08 - klo:08:39 »



Lemmikit eivät kuulu vapaana vapaaseen luontoon. Ihminen on ottanut ne hoidettavakseen ja hänen kuuluu niistä ja niiden tekemisistä vastuu kantaa.
Lemmikit narun päähän ja valvontaan. Ei vapaana kulkemaan eikä vapaana vaistojaan toteuttamaan.


Näihin sanoihin on helppo yhtyä  [:-)]

Ja tätähän tässä on periaatteessa vängätty jo seitsemättä sivua.
Tuntuu kyllä kummalta, että ihan laissakin määritetystä asiasta joudutaan vänkäämään  [NUT] kun se laki on kuitenkin yksiselitteinen!

mir

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 3 714
  • kaikkimullehetinyt
Vs: Lintujen "hinnat"
« Vastaus #93 : 07.11.08 - klo:10:02 »

Koti ja lemmikkieläimen hyvinvointi on ihmisen vastuulla.

Minulle jäi kuitenkin tunne, että tässä ahdasmielissävytteisessä keskustelussa poljettiin kissaa lain jalkoihin, eikä haluttu taikka kyetty näkemään asiaa toisesta perspektiivistä.
Surullista todeta, että kissavaino jatkuu tälläistenkin keskustelujen siivittämänä. [:´(]
Kirjattu

Ukki

  • Täysjäsen
  • ***
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 228
Vs: Lintujen "hinnat"
« Vastaus #94 : 07.11.08 - klo:11:00 »

Täysin päinvastaista mieltä tuon asian suhteen, sori "mir".
Kirjattu

Tipi

  • Vieras
Vs: Lintujen "hinnat"
« Vastaus #95 : 07.11.08 - klo:12:26 »

Näin on, kuten Ukki sanoi mir, tsori täältäkin.
Ei lain jalkoihin ketään, tai mitään voida sotkea. Kyllä asia on nähty toisestakin perspektiivistä, mutta miksi sitä pitäisi siitä katsella, kun se on yksiselitteinen, selvä ja kaikille sama.
Mehän kaikki rakastamme kissoja, niitä suloisia pieniä jellonia, mutta emme vain jaksa ymmärtää niitä vastuuttomia palvelijoita!
Kirjattu

Risto

  • Vieras
Vs: Lintujen "hinnat"
« Vastaus #96 : 07.11.08 - klo:16:17 »

Ketju on lukittu aloittajan pyynnöstä.
Kirjattu
 

Sivu luotiin 0.293 sekunnissa. 23 kyselyä tietokannasta.