Pönttöfoorumi

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: Lintujen "hinnat"  (Luettu 2132 kertaa)

Sus

  • Vieras
Vs: Lintujen "hinnat"
« Vastaus #15 : 22.10.08 - klo:17:40 »

Mun pointti oli ainoastaan se, että älkää vihatko kissoja, jotka ovat vapaina, niiden omistajia saa vihata jos ja kun se herättää näitä tunteita. Puolustan vain kissoja, en niiden omistajia.

Olen täysin ymmärtänyt mistä tässä on kysymys.

Haluan vain puolustaa kissoja, koska niitä ei yleensä puolusta kukaan.

Tämä keskustelunaihe on myös ikuisuuskysymys, joka aina säännöllisin väliajoin pulpahtaa pintaan ja herättää aina täysin samanlaisen keskustelun, oon suoraan sanottuna kyllästyny. Koirankakkakeskustelussa sama juttu. Mie en nyt enää energiaa tähän käytä, joten lopetan tähän.
« Viimeksi muokattu: 22.10.08 - klo:17:44 kirjoittanut Sus »
Kirjattu

Marle

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 22 298
Vs: Lintujen "hinnat"
« Vastaus #16 : 22.10.08 - klo:18:20 »

Juu, kissojen omistajia täytyy puhutella, ne ymmärtää kyllä suomenkieltä: Kissanne pitää pitää kiinni! -  eria asia on sitten toiveen toteutuminen [:-DD]
Kissaa on turha puhutella, se ei ymmärrä kuin maunau-kieltä [;-)]

Mutta, onhan kissoja ollut suomessa jo iät ajat, ainakin 1800-luvulla kun isomummini ne aikoinaan muisti [:-)] Ne oli silloin hiiriloukkuja.
Kirjattu

mir

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 3 714
  • kaikkimullehetinyt
Vs: Lintujen "hinnat"
« Vastaus #17 : 22.10.08 - klo:18:27 »

Juu, kyllä kissoja oli jo ennen, ennenkuin ihmiset alkoi ruokkimaan lintuja pihoillaan. Luonnonvaraisia lintuja tai oravia ei ole kenenkään mikään pakko ruokkia kotipihassa. Jos ruokkii niin kantakoon myös ihminen osaltaan vastuun seurauksista.
Kirjattu

Parus Major

  • Aluevalvoja
  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 4 668
  • Pori
Vs: Lintujen "hinnat"
« Vastaus #18 : 22.10.08 - klo:19:27 »

Turha tähän keskusteluun on sotkea luonnonvaraisia eläimiä tai lintuja, jotka saalistavat syödäkseen (elääkseen). [:-)]

Olipa naapurin pikkumisu vaikka kuinka söpö, niin ei se oikeuta sitä ruikkimasta naapurin pihan puolelle, kakkivan lasten hiekkalaatikolle tai muualle, ei istuskelemassa auton konepellillä lämmittelemässä, saatikka saalistavan lintujen muiden ruokinnalla.
Eikä se suotavaa ole omallakaan linturuokinnalla, vaikka saalistaminen olisikin kissalle luonteenomaista. Pitäisi sitten lopettaa ruokinta!

Kissa on lemmikkieläin ja sen paikka vapaana kuljeksimassa on kotipiha.
Maalla liikkuu kissoja vapaana täälläkin, mutta hyvinpidettyinä ja ruokittuina ne ei mourua nurkissa. Kunhan ohi kuljeksii ja hyvä niin.
Nurkissa maleksivat saavat kylläkin äkkilähdön! Yhtäkään viritystä ruokinnan suojelemiseksi en muiden kissojen takia rakentaisi - kissanomistajiin yhteyttä tässä tapauksessa ja katille äkkilähtö!

Sanoisin että piittaamattomat ihmiset tekee meistä lemmikkivapaista ihmisistä ns. kissanvihaajia kuin koiranpelkääjiäkin. [:-/]
Kissoista minulla ei itselläni ole kovin paljon huonoja kokemuksia ja onneksi noita kesäkissojakaan ei ole enää jätetty hylättyinä villiintymään kylällemme.

Koiria kyllä pelkään ja se on ihan koiranomistajien syytä! Lahkeesta kiinniottavat, purevat ja pihoista tielle ja päin juoksevat koirat peloittavat edelleen.
Tälläiset koiranomistajat minua ärsyttää suunnattomasti [:-/]

Murulla hyvä kirjoitus. [:24]
« Viimeksi muokattu: 22.10.08 - klo:19:31 kirjoittanut Parus Major »
Kirjattu
- tartu hetkeen -

Motteri

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 5 897
Vs: Lintujen "hinnat"
« Vastaus #19 : 22.10.08 - klo:19:40 »

En jaksa uskoa että täällä on ketään vastuutonta eläinten omistajaa.
Siksipä on hyvä sanoa että eläin on aina syytön  [:-)]

Eräs mummo joskus urputti minulle koirankasoista katuojissa,
minä sanoin etten ainakaan minä päästä koiraani sinne kun siellä on sinun rikkomia kaljapulloja  [:-DD]

Kirjattu

Laura

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 4 050
  • Helsinki
Vs: Lintujen "hinnat"
« Vastaus #20 : 22.10.08 - klo:20:05 »


Hyvin kirjoitit, muru!  [:-)]
Kirjattu

-muru-

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 7 768
  • Kotka
Vs: Lintujen "hinnat"
« Vastaus #21 : 22.10.08 - klo:22:35 »

Juu, kyllä kissoja oli jo ennen, ennenkuin ihmiset alkoi ruokkimaan lintuja pihoillaan. Luonnonvaraisia lintuja tai oravia ei ole kenenkään mikään pakko ruokkia kotipihassa. Jos ruokkii niin kantakoon myös ihminen osaltaan vastuun seurauksista.

Päätin etten enää tähän vastaa mutta tämä pointti sai taas pyörtämään päätökseni.


Juu kyllä kissoja on ollut Suomessakin iät ja ajat. Mutta ne eivät kuulu Suomen LUONTOON. Ne ovat lemmikkejä joista pitäisi niiden hankkijoiden pitää huolta.
Ruokkia niitä ettei niiden tarvitse tulla hakemaan sitä ruokaa minun pihaltani.

Ja takuulla ei ole PAKKO ruokkia luonnon eläimiä. Mutta kun minä HALUAN niin tehdä. Sensijaan minä EN halua ruokkia naapurieni lemmikkejä pihallani.
Saisinko ihan itse päättää mitä, (lain puitteissa) saan tehdä pihallani  [XX]

Vai pitää minun kantaa vastuu naapurieni kissoista  [:67] ja olla ruokkimatta lintuja ja oravia ja sensijaan hyysätä niitä laiminlyötyjä toisten ihmisten lemmikkejä.
Tuo punaisella tehostettu lause sai minut hieman  [HOT] [HOT] [HOT]
Kirjattu

Parus Major

  • Aluevalvoja
  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 4 668
  • Pori
Vs: Lintujen "hinnat"
« Vastaus #22 : 22.10.08 - klo:23:36 »

Kyllä muru on kirjoituksessaan enemmän kuin oikeassa.

Ja kaikki on oikeassa asiassa, että ihmisellä, aikuisella on vastuu niin omista lemmikeistään kuin jälkikasvustakin [:-)]
Kirjattu
- tartu hetkeen -

Kaija

  • Aluevalvoja
  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 25 368
  • Elimäki & Orihuela Costa
Vs: Lintujen "hinnat"
« Vastaus #23 : 23.10.08 - klo:08:16 »

Muru kirjoitti todella hyvin! Tuossa olisi ainesta vaikka lehden yleisönosastolle!  [:5]

Suomen laki on kyllä aika yksiselitteinen: kissoja ei saa pitää vapaana taajama-alueella. Miksi kissanomistajien on niin vaikea tajuta yksinkertaista asiaa?


Aamukahvilla pihalla Pasille tuli äsken aavistus. Ja niinhän se musta kissa oli jo kuusen tuuheiden alaoksien alla odottelemassa. Ton kuusen piti nimenomaan olla turvapaikka ruokinnan pikkulinnuille. Sinne on hyvä mennä pähkinän kanssa.

Sinä aamuna, kun kissa nappasi sen talitintin, oli koivussa istunut varpushaukka, jota tintit olivat paenneet mm juuri tähän kuuseen. Heti varpushaukan lähdettyä oli kissa iskenyt.  [:-(]

mir

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 3 714
  • kaikkimullehetinyt
Vs: Lintujen "hinnat"
« Vastaus #24 : 23.10.08 - klo:08:47 »

Tämä ketju alkoi vähän provosoivasti, "vihaan vapaana liikkuvia kissoja".
Mielestäni mitään eläintä ei saa vihata. Viha saa aikaan vain pahaa.

Vapaana olevista kissoista voi olla joittenkin mielestä haittaa. Minä suren enemmänkin asian sitä puolta, jos kissasta ei välitetä ja se jätetään heitteille. Minulla ei ole koskaan ollut vapaana olevista kissoista haittaa, yleensä pysähdyn juttelemaan niille.
Oma kissani ei ole pentuajan villin vapauden jälkeen koskaan ollut ilman valjaita ulkona, ulkoilutankin sitä aika usein ja valjaisssa se liikkuu mielellään.

Suvaitsevaisuutta on kuitenkin oltava puolin jos toisinkin, tekeväthän koiratkin tarpeitaan parvekkeen ja keittiön ikkunan alle. Omistaja useimmiten siivoaa ne isommat, mutta ne lirut jäävät. Omaa puutarhapalstaani sivua koiranulkoiluttajien käyttämä reitti, reunan pensaat ja kukat kuolevat koirien ylenmääräiseen lannoitukseen. Mutta ne ovat taajama-asutuksen nurjia asioita, joihin on vaan jotenkin sopeuduttava, kuten maaseudulla tai haja-asutusalueilla ja joskus taajamissakin vapaana liikkuviin kissoihinkin.
Kullakin motiivinsa vihata eläintä lintujen takia, tai vaikka paskomisten takia.
Kirjattu

Marle

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 22 298
Vs: Lintujen "hinnat"
« Vastaus #25 : 23.10.08 - klo:10:26 »

Mulla ei ole kissaa ei koiraa eikä tule kumpaistakaan, ei myös vihaa. Joidenkin koirien suhteen olen varuillaan, syy: yksi  puri pohkeeseen ollessani 14 v.  Oikeastaan mulla ei pitäisi olla mitään tekemistä tässä ketjussa mutta kun tuo sana VIHA, se provosoi mua. Niin kovin voimakas sana erittäin vaarallinen kun sen yhdistää mahdollisiin tekoihin joita vihan tunne nostaa ihmisissä.

Ainoa neuvo on mennä puhumaan rohkeasti kissan omistajalle ja kertoa että loukku odottaa ja kulujen maksu kun kissan hakee pois minne se sitten vietäneekin jos kissa meidän pihalla vielä kulkee. Jos se ei tehoa niin loukutus alkakoon. Onhan siinä hiukkasen hommaa mutta eikö se maksa vaivan?  Ja kenties tulee odotettu muutos ja kissa "katoaa" pihalta.


Kirjattu

Sus

  • Vieras
Vs: Lintujen "hinnat"
« Vastaus #26 : 23.10.08 - klo:11:12 »

Mielestäni vihastus ja suuttumus ovat ok, mutta viha ja raivo eivät kuulu Pöntölle. En pidä tämän keskustelun sävystä. Vihastus ja suuttumus ovat lievempiä ilmaisuja, viha on jo jotakin muuta.


Kirjattu

Tiina

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 16 556
  • Lahti
Vs: Lintujen "hinnat"
« Vastaus #27 : 23.10.08 - klo:11:27 »

Toisaalta viha ja raivo kuuluvat kyllä meidän ihmisten tunneskaalaan, joten miksi niistäkin tunteista ei saisi täällä pöntöllä puhua. Miksi pitäisi aina vain "mukavista" asioista keskustella ja heti jos ollaan erimielisiä jostain asioista niin se koetaan huonoksi jutuksi ja "riitelyksi". Kyllä jokaisen mielipidettä voi silti kunnioittaa vaikka olisi itse eri mieltä.

Minun tämän viikon raivontunteeni ei liity mitenkään tähän kissa-asiaan, mutta sen voin sanoa että keskiviikkona olin niin raivoissani, että en muista koska olisin ollut edellisen kerran. Koska asia mistä olen raivoissani ei liity itseeni vaan läheiseeni, en voi sitä täällä pöntöllä vatvoa, mutta helpotusta raivontunteeseen sain kun sain yv:nä parille pönttöläiselle purkaa tuntemuksiani.

Muoks. sori vaan kun tää mun kirjoitus meni oikalailla ohi aiheen
« Viimeksi muokattu: 23.10.08 - klo:11:32 kirjoittanut Tiina »
Kirjattu
"Ehjimmät meistä on sirpaleista tehty"-Tommy Tabermann-

Sus

  • Vieras
Vs: Lintujen "hinnat"
« Vastaus #28 : 23.10.08 - klo:12:23 »

Mielestäni jossakin kulkee raja... viha ja raivo provosoivat, kuten mir ja Marlekin viesteissään sivusivat. En tarkoita lainkaan, että pitäisi puhua vain "mukavista" asioista tai että ei saisi olla erimielisyyksiä. En lainkaan. Puhun vain kirjoitustyylistä. Esim. sanaa "idiootti" ei ehkä pitäisi viljellä, sekin on aika provosoiva.

Miekii on sitte idiootti, ku Kirsikka saa kulkea ulkona. [:-I] Onneksi mun kaikki naapurit tykkäävät kissoista. [:-)]

Lisään vielä, että ymmärrän hyvin kissaongelman taajama-alueilla. Kurjaa on vielä se, että tietysti kissat hakeutuvat juuri sinne, missä niitä lintuja ja oravia ruokitaan, koska siellähän niitä juuri on. [:-(]
Kirjattu

Tiina

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 16 556
  • Lahti
Vs: Lintujen "hinnat"
« Vastaus #29 : 23.10.08 - klo:12:32 »

Samaa mieltä olen toki siinä asiassa että kenenkään nimittely idiootiksi tms. ei ole asiallista.
Kirjattu
"Ehjimmät meistä on sirpaleista tehty"-Tommy Tabermann-
 

Sivu luotiin 0.341 sekunnissa. 23 kyselyä tietokannasta.