Pönttöfoorumi

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: Lintujen "hinnat"  (Luettu 2133 kertaa)

Parus Major

  • Aluevalvoja
  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 4 668
  • Pori
Vs: Lintujen "hinnat"
« Vastaus #30 : 23.10.08 - klo:12:57 »

Minusta on turhaa alkaa mässäilemään tällä viha-asialla. Mielestäni Kaija on ehkä tunnekuohussa kirjoittanut asian ja kertoo vihaavansa nimenomaan vapaana liikkuvia kissoja. Tilannetta, jossa kissat saa juosta vapaana. Minulle tuli otsikosta mieleen ainakin ASIANYHTEYS jota hän vihaa.
 Netissä ehkä on taipumus "lukea" liiankin jyrkästi asioita. Sama pätee tietysti kirjoittamiseenkin.
Kyllä meidän pitäisi mielestäni vähän paremmin tuntea vakikirjoittajiamme, ennen kuin kuitenkaan aletaan tämän tapaiseen spekulointiin millä tavalla saa kirjoittaa.  [:-I]

Ja samaa mieltä kuin Tiina, että kyllä meidän täytyy pystyä kirjoittamaan muutakin kuin "kivoja" asioita. Ja jos joku ei pidä niin kovasti kissoista tai koirista, niin kyllä senkin pitää kestää!! Mielipiteitä on monia, ei pidä lähteä tuomitsemaan niitä, eikä tunnetiloja missä saa milläkin asteikolla kirjoittaa, kunhan ei ketään henkilökohtaisesti loukkaa.


Tuossa tilanteessa missä kissa tulee toiseen pihaan ei riitä hyssyttely, vaan neuvoja ja sääntöjä, miten kannattaisi menetellä. Niitäkin saatiin ihan asiallisesti tähän ketjuun kuitenkin. Ja ne on varmasti kaikille osapuolille ihan hyviä ohjeita, myös kissoille. [:-)]

Eikö siis ole aika puhaltaa peli poikki?? [:37]

Ja vielä noista raivontunteista, mistä Tiinakin kirjoitti on minullekin tuttua. Kenelle ei niitä olisi? Aika yleinen ja hyväkin tapa on ns. "päästää höyryt ulos", ei tule patoutumia :-))
Eli kuulun ihmisryhmään, joka ei taatusti jätä höyryjä sisälle. Onneksi on hyviä ystäviä, puoliso ja jossain asioissa, lähinnä luontoon liittyvissä, myös täällä pöntöllä tulee sanottua mitä ajattelee. Niin tälläkin kertaa [:-)]
Kirjattu
- tartu hetkeen -

Tiina

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 16 556
  • Lahti
Vs: Lintujen "hinnat"
« Vastaus #31 : 23.10.08 - klo:14:16 »

Moni on ehdottanut että irtokissoista pihoissaan kärsivät ottaisivat yhteyttä kissan omistajaan. Mitenkähän se käytännössä toimii, kuinka sitä voi tietää mikä kissa missäkin "asuu"? Jos olette tutustunut tuohon aiemmin laittamaani linkkiin niin siellä kerrotaan että irtokissan reviiri on keskimäärin 110 hehtaaria joten kissa saattaa olla tullut kaukaakin.

Linkissä sanotaan myös että tutkimusten mukaan kissat tappavat Ruotsissa noin 7 miljoonaa lintua vuodessa, Suomessa asiaa ei ole tutkittu mutta luku on myös miljoonissa. Joten kyllä ne kissat lintujakin tappavat eivätkä pelkästään myyriä ja hiiriä.

Tässä linkki uudestaan http://www.birdlife.fi/lintuharrastus/faq-suojelu.shtml
Kirjattu
"Ehjimmät meistä on sirpaleista tehty"-Tommy Tabermann-

mir

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 3 714
  • kaikkimullehetinyt
Vs: Lintujen "hinnat"
« Vastaus #32 : 23.10.08 - klo:14:46 »

Tässä ketjussa haiskahtaa kissavaino. [:-/]
Kirjattu

Marle

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 22 298
Vs: Lintujen "hinnat"
« Vastaus #33 : 23.10.08 - klo:14:58 »

Parus kirjoitti: "Ja samaa mieltä kuin Tiina, että kyllä meidän täytyy pystyä kirjoittamaan muutakin kuin "kivoja" asioita.".
Niinhän täällä tehdäänkin  [;-)]
Sitä minä vaan että kaiketi se oikeus suodaan muillekin kuin ketjun aloittajalle [:-I] sanan- ja mielipiteen vapaus.

« Viimeksi muokattu: 23.10.08 - klo:15:04 kirjoittanut Marle »
Kirjattu

Rouva Hömötiainen

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 7 645
  • Tallinn, Estonia
Vs: Lintujen "hinnat"
« Vastaus #34 : 23.10.08 - klo:16:05 »

Vertahyytävää keskustelua!
Minä olen yrittänyt selittää meidän Arvolle, että ihmisten mielestä olisi hyväksyttävää, että hän pyydystäisi hiiriä ja myyriä. Lintujen ja oravien jahtaaminen ei ihmisten mielestä ole "hyväksyttävää".
Mutta  kuinkas vastaat hänen kysymykseensä: "Miksi?"
Onko lintu parempi kuin hiiri tai myyrä?? Kysyy meidän Arvo.
Kirjattu

Sus

  • Vieras
Vs: Lintujen "hinnat"
« Vastaus #35 : 23.10.08 - klo:16:31 »

Just noin. Mie oon tätä miettinyt myös, mutta en ole viitsinyt kirjoittaa, kun muutenkin minusta tämä saisi jo loppua. Oon kuitenkin luonteeltani niin sydämen syövereihin tasa-arvoisuuden kannattaja, että en voi, moraalisesta/eettisestä, näkökulmasta käsin mitenkään päättää mielessäni, että lintu olisi arvokkaampi kuin hiiri, myyrä tai jopa rotta. Tai mikään muukaan elävä olento. En vaan voi. Söpöys, kauneus tai se, että joku tyydyttää minun harrastettani (linnut/lintujenruokinta) ei syrjäytä minun mielessäni sitä, että kaikki elävät olennot ovat täysin tasavertaisia, olkoon niistä sitten ihmisille hyötyä tahi haittaa, iloa taikka harmia. [:-I] Kisuleista on -ihmisen mielestä - yhdessä asiassa hyötyä, yhdessä asiassa haittaa... Se on vaan hyväksyttävä, että niin on kissa luotu. [:-)]

Nih, sillee. [:-)]

 [:10] [:-)]
Kirjattu

Henri

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 10 832
  • Pirkanmaa
Vs: Lintujen "hinnat"
« Vastaus #36 : 23.10.08 - klo:16:45 »

Minun tutullani on kissa, joka on nyt n. 14-vuotias. Se on alunperin villikissa, joka löydettiin sisaruksiensa kanssa heinikosta. Tämä kissa ei ole oiken oppinut hiekkalaatikolle. Sen takia se päästetään joka aamu ulos ja se kulkee siellä päivän vapaana. Se on niin, että jos kissa oppii tekemään tarpeensa ulos, on se sinne päästettävä. Tämäkin kissa on ikäisekseen huippukunnossa. Ulkona liikkuminen pitää sen virkeänä.

Mielestäni kaikki eläimet on tasa-arvoisia. Eikä kissa voi vaistoilleen mitään. Ei mikään eläin ole ihmiselle pelkästään hyödyllinen, kaikissa on haittapuolensa. [:-)] [:-)]
Kirjattu

Parus Major

  • Aluevalvoja
  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 4 668
  • Pori
Vs: Lintujen "hinnat"
« Vastaus #37 : 23.10.08 - klo:16:46 »

Vertahyytävää keskustelua!
Minä olen yrittänyt selittää meidän Arvolle, että ihmisten mielestä olisi hyväksyttävää, että hän pyydystäisi hiiriä ja myyriä. Lintujen ja oravien jahtaaminen ei ihmisten mielestä ole "hyväksyttävää".
Mutta  kuinkas vastaat hänen kysymykseensä: "Miksi?"
Onko lintu parempi kuin hiiri tai myyrä?? Kysyy meidän Arvo.

Mikä tästä tekee vertahyytävän? Olen kyllä ihmeissäni! Sanoisin liioittelua..
Kaiken ydinkysymyshän oli, että saako naapurin kissat tulla toisten pihaan.
Ei ollut kyse kissan vaistoista tai syyllistämisestä. Eihän kissa luonnolleen mitään voi, mutta sille asialle tulee voida tehdä jotain, jos kissoista on jollekulle haittaa omassa pihassaan.

Ei tästä pidä kissaihmisten ottaa itseensä, eihän se ollut edes osoitettu kenellekään täällä kirjoittavalle. Voi tavatonta! [?]


Kirjattu
- tartu hetkeen -

Kaija

  • Aluevalvoja
  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 25 368
  • Elimäki & Orihuela Costa
Vs: Lintujen "hinnat"
« Vastaus #38 : 23.10.08 - klo:17:34 »

Tämä ketju alkoi vähän provosoivasti, "vihaan vapaana liikkuvia kissoja".


Tarkoitus ei ollut todellakaan provoisoida. Tuo sana "vihata" tuli kyllä ihan sydämestä!
Enkä mä tiedä, miten asiaa muuttaisi se, että korjaisin sanamuodoksi "en pidä siitä, että jonkun toisen ihmisen kissat tulevat meidän pihalle"
Sehän tässä mun kirjoituksessa oli se asian ydin. Ja se, että miten tässä näitä rangaistuksia yleensä päästään oikeille henkilöille määräämään!

Jos mä menisin nyt kilometrin säteellä soittamaan jokaista ovikelloa ja kysymään, että onko teillä sellainen ja sellainen kissa, joka käy meidän pihassa, niin tunnustaisiko kukaan edes?
Auttaako yleisönosastokirjoitus paikallislehdessä?

Palokärki

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 642
Vs: Lintujen "hinnat"
« Vastaus #39 : 23.10.08 - klo:17:44 »

Ainakin Espoon järjestyslaki sanoo, että kissoja eikä muitakaan koti-eläimiä saa pitää vapaana taajamissa. Eli Omistajan pitää maksaa sakot ja tuo lintukohtainen korvausvaatimus...

Kyllähän se harmittaa, kun erilaiset kissat käyvät väijymässä lintulautaa...  [:-I]
Kirjattu

Marle

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 22 298
Vs: Lintujen "hinnat"
« Vastaus #40 : 23.10.08 - klo:17:56 »

LOUKKU!  Hommatkaa LOUKKU ja kokeilkaa sitä. Sitten voi kertoa että miten kävi.  Se on ainakin ryhtymistä puheista tekoihin.  Kyllä se kissa haetaan pois sieltä minne viedään jos on jollekin rakas.
Kirjattu

Kaija

  • Aluevalvoja
  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 25 368
  • Elimäki & Orihuela Costa
Vs: Lintujen "hinnat"
« Vastaus #41 : 23.10.08 - klo:18:08 »

Kyllä se loukku taitaa olla ainoa vaihtoehto. Aamulla siitä puhuttiin Pasin kanssa.
Jollain ne kissan omistajat on saatava hereille.  [:-(]

Rouva Hömötiainen

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 7 645
  • Tallinn, Estonia
Vs: Lintujen "hinnat"
« Vastaus #42 : 23.10.08 - klo:18:15 »

Tuo loukkuasia on erittäin hyvä! Mutta, siinä on vain yksi mutta: mistäs sellaisen loukun saat. Meidän eläinsuojeluyhdistyksellä ei ole nytkään yhtään vapaata loukkua. Meidän vapaaehtoisilla on muutama (niistä minulla nyt yksi). Ne on teetetty vartavasten ja ovat siis melkoisen kalliita (noin 80 euroa).
Sen lisäksi niitä rikotaan ja varastetaan, kun ne ovat öiseen aikaan pihoilla tai metsässä.
--------------
Loukutus on erittäin hyvä konsti ja antaa hiukka ajattelemisen aihetta kissan omistajalle. Kissoja EI saa pitää vapaana!
--------------

Mutta loukun saaminen ei olekaan aivan helppo nakki. Itse en ainakaan tiedä yhtään sellaista kauppaa, josta loukkuja voisi mennä ostamaan. Isommille eläimille (vaikkapa supi) tarkoitetut loukut ovat liian vaarallisia kissoille.
----------------
Tästä asiasta mulla on sitten kokemusta! [:-)]
Kirjattu

Kaija

  • Aluevalvoja
  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 25 368
  • Elimäki & Orihuela Costa
Vs: Lintujen "hinnat"
« Vastaus #43 : 23.10.08 - klo:18:27 »

Pääkaupunkiseudun Eläinsuojeluyhdistyksen sivuilla on todella asiallinen  [:5] kirjoitus tästä meitä rassaavasta asiasta:
http://www.pk-esy.fi/kissan_ulkoilu.htm

Muoks! Vuokraavat loukkuja 2 viikoksi. Pantti 50 euroa!  [:-)]
http://www.pk-esy.fi/mista_apua.htm

Parus Major

  • Aluevalvoja
  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 4 668
  • Pori
Vs: Lintujen "hinnat"
« Vastaus #44 : 23.10.08 - klo:18:32 »

Pääkaupunkiseudun Eläinsuojeluyhdistyksen sivuilla on todella asiallinen  [:5] kirjoitus tästä meitä rassaavasta asiasta:
http://www.pk-esy.fi/kissan_ulkoilu.htm

Muoks! Vuokraavat loukkuja 2 viikoksi. Pantti 50 euroa!  [:-)]
http://www.pk-esy.fi/mista_apua.htm

Eläinsuojeluyhdistyksen sivuja olinkin juuri tarjoamassa! Hyvä kun löytyi.
Sanoista tekoihin. Ja juuri peräänkuuluttamassa vastuuttomia kissan omistajia [:-)]
Kirjattu
- tartu hetkeen -
 

Sivu luotiin 0.735 sekunnissa. 23 kyselyä tietokannasta.