Pönttöfoorumi

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: Peukaloisia  (Luettu 571 kertaa)

Ikka

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2 597
Peukaloisia
« : 19.09.06 - klo:13:35 »

Olin menossa hoitokoiran kanssa liiterin taakse. Olin viemässä koiraa kotiinsa.
Ja vihdoin ja viimein näin peukaloisen. Ääniä olen kuullut, mutta eteeni ei peukaloista ole tullut vuosiin.
Vein koiran kotiin ja palasin liiterin taakse. Heti näin yhden peukaloisen ja toinen äänteli näreikössä.Yritin ottaa kuvaa, mutta samassa pikkuinen peukku oli jo aluskasvillisuuden seassa. Mutta sen pikkuisen pystyssä törröttävän pyrstön ehdin nähdä.
Aion palata kameroineni vielä myöhemmin tänään samaan paikkaan. Tuo liiterin takunen on kummallinen paikka. Siellä viihtyy monen sortin linnut ja sieltä niitä usein sitten bongaankin. Ehkä ruoka houkuttelee sinne. Viljaa kuivataan siellä ja niinpä jyviä löytyy aina.
Kirjattu

puppu

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 4 096
Vs: Peukaloisia
« Vastaus #1 : 19.09.06 - klo:13:45 »

Minäkin tahtoisin tuommoisen liiterintausta  :-)) . Vaan en kyllä tunne peukaloista äänestä. Isäntä on joen varren puissa jopa nähnyt tänä vuonna... multa on se pinna saamatta  [:-I] . Onnea hyvästä bongauksesta  :-))
Kirjattu

Ikka

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2 597
Vs: Peukaloisia
« Vastaus #2 : 19.09.06 - klo:14:16 »

Peukaloinen on ilmeisesti yleisempi kuin otaksutaan. Sitä vain on niin vaikea nähdä. Tosiaan ääniä minäkin vain olen kuullut. Aina samoilta paikoilta, liiterin takaa.Sen ääni on jotenkin karkeaa, sellaista tärinää. Ja nopeaa.Sellaista tsäkätystä. Tai miten kukin mieltää sen äänen.
Useampi vuosi sitten olin n. metrin päässä peukaloisesta. Puutarhani reunasta alkaa tiheä metsä ja aivan sen ojan reunalla lepän oksalla tuijotimme peukaloisen kanssa toisiamme hyvän tovin. Voi, miten on pikkuinen.
Kirjattu

telkkinen

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 24 145
  • Lahti
Vs: Peukaloisia
« Vastaus #3 : 19.09.06 - klo:14:39 »

Olen minäkin tänä kesänä yhden ainokaisen peukaloisen nähnyt ja iloitsin siitäkin.Ei tosiaan kovin usein niitä pääse näkemään ellei ihan tyrkylle tule.
Kirjattu
Minun elämäni yhtenä johtotähtenä on ollut: kun unohtaa sen, mitä ei voi muuttaa, on onnellinen.
Arvo Ylppö

Henri

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 10 832
  • Pirkanmaa
Vs: Peukaloisia
« Vastaus #4 : 19.09.06 - klo:15:01 »

Mukava tapaus Ikkalla! Peukaloinen puuttuu mun havis listalta! Nyyh! Mutta peukaloisen pesän olen nähnyt, komia oli!  [:-)] [:-)]
Kirjattu

Töyhtis

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 4 595
  • Hämeen hidas
Vs: Peukaloisia
« Vastaus #5 : 19.09.06 - klo:15:05 »

Tänä vuonna olen kuullut, mutta en nähnyt...on ne sellaisia piileskelijöitä. Kiva olis nähdäkin...jonnekin ryteikköön pitäis mennä istuskelemaan hiljaa ja odottamaan, jos vaikka onnistais.
Kirjattu

Ikka

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2 597
Vs: Peukaloisia
« Vastaus #6 : 19.09.06 - klo:15:12 »

Töyhtis,tuon ryteikössä istumisen olen pari kertaa tehnyt. Eli aivan siinä vieressä, jossa sen peukaloisen kahdesti tänään näin. Vain ääniä olen kuullut, mutta ei aiemmin ole siinä paikassa näkösälle tullut.En muista, mistä olen peukaloisen äänen oppinut tuntemaan, mutta kauan olen sen tunnistanut. Luulen, että siihen on vaikuttanut jokin juttu tai tapahtuma.
Kirjattu

JVu

  • Jäsen
  • **
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 96
    • ponttokamera.com
Vs: Peukaloisia
« Vastaus #7 : 19.09.06 - klo:15:22 »

olisko tässä tuon peukaloisen (Winter Wren) viserrystä:
http://identify.whatbird.com/snd/129/percevia.mp3
Kirjattu

Ikka

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2 597
Vs: Peukaloisia
« Vastaus #8 : 19.09.06 - klo:16:36 »

JVu, kylläpä,ja tuota loppuvaroitusta sain tänään kuulla, kun koiran kanssa siihen pöllähdin. Kyllä on pikkuisella kova ääni. - Mistä tuon äänitteen löysit ?
Kirjattu

Parus Major

  • Aluevalvoja
  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 4 668
  • Pori
Vs: Peukaloisia
« Vastaus #9 : 19.09.06 - klo:21:31 »

Minäkään en ole koskaan kunnolla nähnyt peukkua. Vain pari kertaa yht´äkkiseltään ja vähän hämärässä. Laulua kyllä kuulen joka vuosi, mutta on tosiaan piilotteleva ja pesii sellaisissa tiheiköissä, että näkeminen vaikeaa. Olisi kyllä mukava nähdä kunnolla.

Mutta mukavasti sen voi nähdäkin, varsinkin jos pesii pihapiirissä. Viime kesänä siskolleni kävi hauskasti. Istui kesämökin ulkohuusissa pöntöllä [:-DD] ovet selkosen selällään. Ja kas, peukaloinen lensi ihan siihen huusin oven eteen kivelle patsastelemaan.
Huusipinna siis [:-DD] [:-DD]
Kirjattu
- tartu hetkeen -

Ikka

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2 597
Vs: Peukaloisia
« Vastaus #10 : 19.09.06 - klo:21:45 »

Jos ilmoja ja aikaa riittää , aion päivystellä liiterin takana vaikka räystään alla punaisessa takissa. Liiterikin on punainen. Kamera tietenkin valmiina kädessä. Olisi hauskaa napata kuva pikku peukusta. Ja varmasti laitan sen tänne näkyville, jos niin hyvä tuuri kävisi. - Onko kellään kuvaa peukkulaisesta ?
Kirjattu

Parus Major

  • Aluevalvoja
  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 4 668
  • Pori
Vs: Peukaloisia
« Vastaus #11 : 19.09.06 - klo:21:49 »

Onnea yritykseen Ikka! Voit hyvin onnistuakin, kun peukut siellä pyörivät. Pidetään peukkua, että onnistut! :-)) :-))
En muista nähneeni peukun kuvaa täällä foorumissa. Siinä onkin meidän pönttölän väelle haastetta!
Kuka saa ensimmäisen peukaloisen kuvan! [:-)]
Kirjattu
- tartu hetkeen -

anja

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 4 708
  • ciao, Firenze, Italy
Vs: Peukaloisia
« Vastaus #12 : 20.09.06 - klo:00:17 »

peukaloiset ovat niin ihanan vilkkaita lintuja! Vaikeita kuvattavia kai senkin takia..Ikalla kerta kaikkiaan upeat havainnot! Tässä yksi kuva peukaloisista, viime vuoden heinäkuussa Toskanassa..

..kuva ei kyllä ole mikään hääppönen..
Kirjattu

kati

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 11 063
  • Ahmattitoukka Kymenlaakson perukoilta
Vs: Peukaloisia
« Vastaus #13 : 20.09.06 - klo:07:50 »

Voi kuin suloisia pieniä Anjan kuvassa. Enpä ole nuita koskaan nähnyt  [:-)]
Kirjattu
Syödä vai nukkua? Kas siinä pulma.

JVu

  • Jäsen
  • **
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 96
    • ponttokamera.com
Vs: Peukaloisia
« Vastaus #14 : 20.09.06 - klo:08:03 »

Ikka, tuon äänen löysin googlettamalla, mutta englannin kielisellä nimellä. Kiinnostuin ääntelystä kun en muistanut oonko itse koskaan kuullut...
Kirjattu
 

Sivu luotiin 0.138 sekunnissa. 19 kyselyä tietokannasta.