Pönttöfoorumi

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: Joulukaktus kukkii  (Luettu 7645 kertaa)

Evis

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 6 102
Vs: Joulukaktus kukkii
« Vastaus #60 : 12.02.12 - klo:11:02 »

Ja uusi kukinta aluillaan, nuppuja on joka latvassa  [:-)]
Kirjattu
Elä elämääsi suhtautuen ystävällisesti ja lempeästi kaikkiin ihmisiin ympärilläsi, ja hämmästyt, miten onnelliseksi elämäsi muuttuu.<br />- Charles M. Schwab

telkkinen

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 24 156
  • Lahti
Vs: Joulukaktus kukkii
« Vastaus #61 : 12.02.12 - klo:11:06 »

Mitäs ihmeen kasviravinnetta Evis käyttää kun kaktus kukkii taasen, kun viime vuoden loppupuolellakin on kukkinut [:-)]
Kirjattu
Minun elämäni yhtenä johtotähtenä on ollut: kun unohtaa sen, mitä ei voi muuttaa, on onnellinen.
Arvo Ylppö

Evis

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 6 102
Vs: Joulukaktus kukkii
« Vastaus #62 : 12.02.12 - klo:11:11 »

 :-))  et kyllä usko Telkkinen, mutta en ole antanut sille kuin pelkkää vettä ja sitäkin aina joskus kun olen muistanut . Taitaa olla sen suurin kukkimisen salaisuus juuri se että unohtaa kastella kukan  [:-)]
Kirjattu
Elä elämääsi suhtautuen ystävällisesti ja lempeästi kaikkiin ihmisiin ympärilläsi, ja hämmästyt, miten onnelliseksi elämäsi muuttuu.<br />- Charles M. Schwab

telkkinen

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 24 156
  • Lahti
Vs: Joulukaktus kukkii
« Vastaus #63 : 12.02.12 - klo:11:14 »

Olisko noin :-)) Evis. Uskon kun sanot, ehkä sinulla on otollinen sisälämpö kaktuksille. Meikäläisellä ne ei kuki kun syksyllä kun nostan ne parvekkeelta sisälle.
Kirjattu
Minun elämäni yhtenä johtotähtenä on ollut: kun unohtaa sen, mitä ei voi muuttaa, on onnellinen.
Arvo Ylppö

Evis

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 6 102
Vs: Joulukaktus kukkii
« Vastaus #64 : 30.09.12 - klo:07:17 »

 :-)) taas on aika joulukaktuksen kukkia.  Olin ihan tosi laiska, en viitsiny sitä tuonne piahlle kantaa lainkaan.  Vein sen kesäksi tuonne yläkerran parvekkeelle roikkumaan amppelissa, kun en mitään kesäkukkia ostanut/laittanut. Eilen huomasin kun tuuletin petivaatteita, että on ihan täynnänsä nuppuja eli täytyy hänet sieltä sisälle tuoda kukkimaan.  [:-)]
Kirjattu
Elä elämääsi suhtautuen ystävällisesti ja lempeästi kaikkiin ihmisiin ympärilläsi, ja hämmästyt, miten onnelliseksi elämäsi muuttuu.<br />- Charles M. Schwab

Punarinta(Pettirosso)

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 5 619
Vs: Joulukaktus kukkii
« Vastaus #65 : 30.09.12 - klo:09:51 »

Minulla ja kaktus täynnä nuppuja...Saahan nähdä kuis sit jaksaa aukasta niitä...
Oli koko kesän partsilla,viime viikolla otin sisälle,olis varmaan voinut olla vieläkin kun on kuitenkin lasitettu partsi...
Kirjattu

Tiina

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 16 556
  • Lahti
Vs: Joulukaktus kukkii
« Vastaus #66 : 30.09.12 - klo:10:36 »

Mun kaktus teki nuput viime vuonna vasta kun toin sen sisään ja sama juttu taitaa olla tänäkin vuonna, koska siinä ei oo vielä yhtään nuppua. Se on ollut koko kesän partsilla ja saa olla vieläkin, nostan vasta sitten sisään kun tulee liian kylmä. Kattoo sitten suostuuko kukkimaan vai ei. Haluaisin sen kuitenkin säilyvän hengissä koska se on äidin kasvattama.

Mites muuten jos te lisäätte kaktukselle multaa tai vaihdatte isompaan ruukkuun, niin teettekö sen syksyllä vai keväällä. Toi mun kaktus on kamalan pienessä ruukussa ja siinä on onnettoman vähän multaa. Haluaisin kaktuksen kuitenkin säilyvän hengissä, koska se on äidin kasvattama. Äiti oli pari vuotta sitten iskenyt multaan sellaisen yhden "oksan" ja ihme kyllä se lähti siitä kasvamaan. Ei tuo oo kovin iso vieläkään, mutta on se nytkin kesällä kasvattanut muutamia uusia versoja.
Kirjattu
"Ehjimmät meistä on sirpaleista tehty"-Tommy Tabermann-

Punarinta(Pettirosso)

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 5 619
Vs: Joulukaktus kukkii
« Vastaus #67 : 30.09.12 - klo:10:47 »

Tiina,en tiedä kumpi nyt sit olis oikee oppista syksyllä vai keväällä.Minä yleensä kyl keväällä lisään multaa juurelle jos en kokonaan sit vaihda.Tää kaktus mikä nyt teki nuppunsa parvekkeella on viime syksynä saamani synttärikukka.Se kukki silloin kun sain ja sit uudelleen tammi-helmikuulla jos en nyt aikaa väärin muista...ja tosiaan partsilla nyt teki sit nuppunsa  [:-)]
Kirjattu

telkkinen

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 24 156
  • Lahti
Vs: Joulukaktus kukkii
« Vastaus #68 : 30.09.12 - klo:11:07 »

Minullakin valkokukkainen kaktus näyttää olevan nupuilla, että odottelen koska aukeavat [:-)]
Kirjattu
Minun elämäni yhtenä johtotähtenä on ollut: kun unohtaa sen, mitä ei voi muuttaa, on onnellinen.
Arvo Ylppö

-muru-

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 7 768
  • Kotka
Vs: Joulukaktus kukkii
« Vastaus #69 : 30.09.12 - klo:11:46 »

Meillä kummatkin ovat täynnä nuppuja. Viikko sitten otin sisään kun huomasin. Saa nähdä pysyvätkö nuput vai suuttuivatko siirrosta.
Kyllä mielestäni mullan/ruukun  vaihto tehdään keväällä. Koska nuo usein kukkivat jo syksystä.
Kun vaihtaa ruukkua isommaksi kannattaa vaihtaa vain seuraavaan kokoon. Muuten voi kestää vuodenkin ennenkuin kukkii jälleen. Kun uudessa, isommassa ruukussa haluaa kasvattaa vaan lehdistöään.
Minulla siis perinteinen punainen joulukaktus joka on reilusti yli kaksikymmentävuotias.
Sitten valkoinen, pinkillä keskustalla. Se ei ole kuin kymmenisen vuotta (kai) vanha.
Tuo punainen on niin iso ja painava että uloskantamiseen pitää avata pariovet ja miltei kaksistaan sitä kantaa. Mittasin juuri sen läpimitan. Se on jo 115cm vaikka Muru on sitä usein harventanut  [:-DD]
Vaikka se on tuollainen rotjake, en millään raaskisi sitä kolkata. Mika sai sen synttärilahjaksi tyttäreltäni ihan meidän yhteiselon alkuvuosina  [:-)]
Kirjattu

Mesis

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 50 922
Vs: Joulukaktus kukkii
« Vastaus #70 : 30.09.12 - klo:18:38 »

Käytiin tänään maalla, entisessä kodissa. Minulla oli siellä valtava joulukaktus. Se teki vuodessa ehkä kukan tai korkeintaan kaksi. Nyt se on ollut koko kesän isännän hoivissa, eli melkeinpä kastelematta. Joka oksassa oli pieni nuppu  [:-I] [:-)]
Kirjattu

-muru-

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 7 768
  • Kotka
Vs: Joulukaktus kukkii
« Vastaus #71 : 30.09.12 - klo:19:50 »

Mesis, kaktusparka on näköjään pelästynyt. Miettii mitä kohta seuraa ellei muuta tapojaan  [:-DD]
Kirjattu

Mesis

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 50 922
Vs: Joulukaktus kukkii
« Vastaus #72 : 30.09.12 - klo:21:01 »

 :-)) Oliskos noin?  :-))
Kirjattu

telkkinen

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 24 156
  • Lahti
Vs: Joulukaktus kukkii
« Vastaus #73 : 03.10.12 - klo:09:52 »

Onneton kitukasvuinen kaktukseni yrittää vielä kukkia [:-)]


Kirjattu
Minun elämäni yhtenä johtotähtenä on ollut: kun unohtaa sen, mitä ei voi muuttaa, on onnellinen.
Arvo Ylppö

Mesis

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 50 922
Vs: Joulukaktus kukkii
« Vastaus #74 : 03.10.12 - klo:10:03 »

Ihana!
Kirjattu
 

Sivu luotiin 0.098 sekunnissa. 18 kyselyä tietokannasta.