Pönttöfoorumi

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: Kirjoitus Vartissa lintujen ruokinnasta  (Luettu 196 kertaa)

Marle

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 22 298
Kirjattu

kati

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 11 063
  • Ahmattitoukka Kymenlaakson perukoilta
Vs: Kirjoitus Vartissa lintujen ruokinnasta
« Vastaus #1 : 27.02.09 - klo:20:55 »

Oijoi, surullista luettavaa  [:-(]  [:´((]
Kirjattu
Syödä vai nukkua? Kas siinä pulma.

emo

  • Vieras
Vs: Kirjoitus Vartissa lintujen ruokinnasta
« Vastaus #2 : 27.02.09 - klo:20:57 »

Ihan varmaan roskaruualla saa linnutkin voimaan huonosti,sitä en epäile yhtään.
Eikä linnut varmasti nälkään kuole talvella vaikkei ihmiset niitä ruokikkaan,kyllä ne linnut ruokansa löytäisi luonnostakin.
Mutta tuskin talviruokinnalla suurta vahinkoa aikaan saa jos ruokkii oikein ja monipuolisesti,pitää ruokinnan puhtaana ym

Liika eläinten paapominen ja hyysääminen ja luonnon omaan kiertokulkuun puuttuminen ei tietty hyväksi ole. [:21]
Kirjattu

Henri

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 10 832
  • Pirkanmaa
Vs: Kirjoitus Vartissa lintujen ruokinnasta
« Vastaus #3 : 27.02.09 - klo:21:12 »

Surullista luettavaa. [:-(]

Itse olen kova ruokkimaan lintuja, mutta yritän tarjota monipuolista ja luonnonmukaista ruokaa niille. Itse en ole törmännyt enkelisiipisiin hanhiin ja ontuviin sorsiin. Helsingissä esim. Seurasaaressa lintuja ruokitaan kesät talvet eikä siellä ole enkelisiipisiä hanhia tai nilkkavikaisia sorsia.

Mutta lintujen liika paapominen ei ole hyväksi, kuten Emo totesi.
Kirjattu

talitintti

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1 612
Vs: Kirjoitus Vartissa lintujen ruokinnasta
« Vastaus #4 : 27.02.09 - klo:21:13 »

Ääh, kunpa linnut tajuaisi että mikä ruoka on hyväksi ja mikä pahaksi  [:-(] Usein minäkin näen kadulla että varikset ja naakat syövät jotain ruokaa, mitä ihmiset ovat heittäneet pois. Eikä se ruoka ole terveellistä.  [:-(]
Kirjattu

Henri

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 10 832
  • Pirkanmaa
Vs: Kirjoitus Vartissa lintujen ruokinnasta
« Vastaus #5 : 27.02.09 - klo:21:15 »

Ääh, kunpa linnut tajuaisi että mikä ruoka on hyväksi ja mikä pahaksi  [:-(] Usein minäkin näen kadulla että varikset ja naakat syövät jotain ruokaa, mitä ihmiset ovat heittäneet pois. Eikä se ruoka ole terveellistä.  [:-(]

Niinpä. Olen nähnyt naakkojen syövän ranskalaisia perunoita roskiksesta ja varisten hotkivan jäätelötuuttia ja hampurilaista. [:-(]
Kirjattu

Kaija

  • Aluevalvoja
  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 25 368
  • Elimäki & Orihuela Costa
Vs: Kirjoitus Vartissa lintujen ruokinnasta
« Vastaus #6 : 27.02.09 - klo:21:20 »

Ääh, kunpa linnut tajuaisi että mikä ruoka on hyväksi ja mikä pahaksi  [:-(] Usein minäkin näen kadulla että varikset ja naakat syövät jotain ruokaa, mitä ihmiset ovat heittäneet pois. Eikä se ruoka ole terveellistä.  [:-(]

Niinpä. Olen nähnyt naakkojen syövän ranskalaisia perunoita roskiksesta ja varisten hotkivan jäätelötuuttia ja hampurilaista. [:-(]

Naakoilla ja variksilla on sama ruokavalio kuin mulla!  [;-)]

Millähän ihmeellä ihmiset saisi oppimaan, että omat ruoantähteet voisi laittaa roskikseen? Se roskishan on näissä paikoissa aina muutaman askeleen päässä  [:-/] Lisäksi ruoan heittäminen maahan, varsinkin kaupunkialueilla, lisää herkästi rottia!  [:-I]

KLETTERMUS

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 7 415
Vs: Kirjoitus Vartissa lintujen ruokinnasta
« Vastaus #7 : 27.02.09 - klo:21:31 »

Mä en voi ymmärtää niitä ihmisiä jotka eivät viitsi viedä roskat roskikseen varsinkin ruuantähteet vaan heittävät niitä parvekkeesta ulos pihalle ja luulevat näin että auttavat luonnon eläimiä varsinkin lintuja. Näitä ihmisiä on myös nähty meidän nurkissamme. [:-//]
Kirjattu

Parus Major

  • Aluevalvoja
  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 4 668
  • Pori
Vs: Kirjoitus Vartissa lintujen ruokinnasta
« Vastaus #8 : 27.02.09 - klo:22:33 »

Ihan varmaan roskaruualla saa linnutkin voimaan huonosti,sitä en epäile yhtään.
Eikä linnut varmasti nälkään kuole talvella vaikkei ihmiset niitä ruokikkaan,kyllä ne linnut ruokansa löytäisi luonnostakin.
Mutta tuskin talviruokinnalla suurta vahinkoa aikaan saa jos ruokkii oikein ja monipuolisesti,pitää ruokinnan puhtaana ym

Liika eläinten paapominen ja hyysääminen ja luonnon omaan kiertokulkuun puuttuminen ei tietty hyväksi ole. [:21]

Näinhän se menee....Tästä liioitellusta ja tietämättömyyden puutteesta johtuvasta ruokinnasta on ollut puhetta ennenkin...Kyllä noita ylisyötettyjä kesytettyjä sorsia, värivirheellisiä (heikkosiipisiä) variksia, mustavariksia ja naakkoja valitettavasti näkee.
Talvinen pakkaskauden ruokinta on ihan eri asia.
Kirjattu
- tartu hetkeen -

Sinisorsa

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1 004
Vs: Kirjoitus Vartissa lintujen ruokinnasta
« Vastaus #9 : 27.02.09 - klo:22:49 »

Kolme vuotta sitten eräälle alueelle pystytettiin GSM-masto, ja varispariskunta alkoi oleilemaan sen huipulla, koska se oli reviirin korkein paikka. Sen jälkeen on tullut vain noita em. lehtiartikkelin mainitsemia variksenpoikasia, ei vain lentokyvyttömiä vaan todella pieniä ja heikkoja. Sitä ennen oli vain terveitä poikasia.

Veikkaanpa, että maston voimakas säteily on tuohon syypää. [:-(]
Eli Sonera, DNA ja Elisa, jotka pysyttävät noita mastoja joka paikaan.

http://www.helsinginvihreat.fi/aloitteet/sirkku_ingervovaltuustoaloite.html

http://www.digitoday.fi/mobiili/2002/04/30/sateilyturvakeskus-wlan--ja-gsm-tukiasemista-ei-sateilyvaaraa-ihmisille/200210149/66
« Viimeksi muokattu: 27.02.09 - klo:23:35 kirjoittanut Sinisorsa »
Kirjattu

mir

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 3 714
  • kaikkimullehetinyt
Vs: Kirjoitus Vartissa lintujen ruokinnasta
« Vastaus #10 : 28.02.09 - klo:10:11 »

Mä myös olen miettinyt sitä, että osa lintujen sairauksista voipi olla välillisesti ihmisen aiheuttamia. Joko suoraan ruokintapaikalla, kun osa linnuista syö likaisia kakkaisia siemeniä. Sitähän ei normaalisti luonnossa tapahdu, sillä linnut itse hakevat ravintonsa sieltä täältä, eivätkä saastuta itseään kakkisilla ruuilla.
Kun ostaa kaupasta pähkinöitä, auringonkukkaa ja muutakin, niin eipä sitä tiedä, mitä ne ovat. Niissä voi olla vaikka mitä myrkkyjä ja kasvinsuojeluaineita.  Myrkyt kulkeutuvat pikkulintuihin ja siten luonnon ravintoketjun kautta isompiin lintuihin.
Mä arvelen, että linnut olisivat paljon terveempiä, jos ihminen ei niitä lainkaan ruokkisi. Monien lajien kanta olisi kyllä vähäisempi, mutta laji säilyisi terveenä, lajin rappeutuminen ei jatkuisi heikkojen yksilöitten kautta.
Mutta voihan se olla myös niinkin, että ennen ei niin paljon seurattu lintuja kuin nykyään, niin en tiedä aattelin vaan.
Mä itse olen ruokkinut tänä talvena vain kotimaisella kauralla sekä puhtaalla sianrasvalla ja rasvapalloilla, onhan niissä palloissakin jotain lisäainetta, ei rasva muuten säilyisi jopa vuosia huonelämmössä härskiintymättä, pienessä eläimessä lisäaineet voi saada pahaa aikaan.
Voi lintuparat!
Kirjattu
 

Sivu luotiin 0.251 sekunnissa. 23 kyselyä tietokannasta.