Pönttöfoorumi

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: Maalis - huhtikuun -toukokuun ympäristö & kierrätyskeskustelut ja vinkit  (Luettu 2234 kertaa)

Parus Major

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 4 668
  • Pori

No niin, nostetaan taas tämä "lempilapsi" esiin ja pidetään kiinni, että se myös aiheena täällä pysyisi. Aiemmat ketjut ovatkin tainneet painua jo tosi pitkälle. Tärkeää ympäristö- ja kierrätysasiaa löytyy myös Ilmoitustaululta, jonne tärkeimpiä asioita tallennettiin.

Jatketaan tästä. Keskustelua mitä itse voi tehdä ympäristön hyväksi, niitä pieniä ekotekoja, kierrätystä ja neuvontaa tässä ketjussa.

Itse hymistelen täällä tyytyväisenä, sillä meille on nyt vihdoin ja viimein tulossa energiajätekeräysastia työpaikalle, ja ilmeisesti myös biojätteenkeräysastia. Siinä viikottaisen biojätteenmäärän pitäisi olla minimissään 20 kg ja ensi viikolla me tarkistamme tämän asian. Uskon että tuohon päästään. Sitä myös toivon. Tästä asiasta olen hyvin iloinen, olinhan itse sitä asiaa ehdottamassa ja ajamassa eteenpäin. Tähän asti me ollaan kerätty energiajätettä jo osittain, esim lapset päiväkodissa tietävät/oppivat mihin kuuluu jäätelöpaperit ja tikut (askartelun lisäksi). Meidän on nyt helppo siirtyä energiajätteen keräykseen pääpainoisesti koska ollaan sitä jo tehty ja siihen ohjeistettu henkilökuntaa ja lapsiakin siihen opetettu/valistettu. Olen tosi iloinen!! :-))
« Viimeksi muokattu: 03.05.09 - klo:22:12 kirjoittanut Parus Major »
Kirjattu
- tartu hetkeen -

Pihalintu

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 9 817
  • Väliaikaista kaikki

Olisin nyt kypsä oppimaan sen sanomalehdestä taitellun biojätepussin. Onhan sitä telkussakin joskus näytetty, vaan ei silloin jäänyt mieleen.

Ruoka-ostoksissani ponnistelen edelleen maustamattomien ja lisä-aineettomien raaka-aineiden hankintaan, no kaupastahan ne täällä on ostettava.
Kirjattu
koe, loiki, elä ja leiki Ole´

Motteri

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 5 897

Pihis, täältä löytyy,  itse käytän tuota alimmaista, on helpompi tehdä  [:-)]

http://www.jatekukko.fi/www/fi/hyotyjatteet/biojatteet/kuinka_taitella_biojatepussi.php
Kirjattu

Kaija

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 25 368
  • Elimäki & Orihuela Costa

Meillä lopetetaan Villivadelma-kivennäisveden raahaaminen kaupasta kotiin. Sitä myötä vähenee myös niiden maantiekuljetukset tehtaalta kauppaan  [;-)] peräti yhden pullon verran päivässä. No, en tiedä, onko sillä minkäänlaista merkitystä, mutta onhan se tuntunut hullulta kantaa maustettua VETTÄ kaupasta. Me ostettiin hiilihapotuskone http://www.agaconsumer.fi/default.asp?pageid=20175 ja muutama pullo esanssia ja nyt mä voin tehdä itse omat kivennäisveteni. Mä olen tosi huono juomaan "oikeaa vettä" ja kivennäisvettä on tosiaan mennyt 1½ litraa päivässä.

Jarmo

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 58 203
  • Säkylä ** älykäS

Harmittaa kun en löydä linkkiä joka oli mtv3 tai suomi24 uutisotsikoissa siinä jutussa oli joku viisas ihminen laskenut että wc paperin käyttö rasittaa luontoa enemmin kuin Hummerilla ajelu...
Kirjattu
    "Kissoja vihaavat ihmiset syntyvät seuraavassa elämässä hiiriksi."   (Faith Resnick)     

Motteri

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 5 897

Harmittaa kun en löydä linkkiä joka oli mtv3 tai suomi24 uutisotsikoissa siinä jutussa oli joku viisas ihminen laskenut että wc paperin käyttö rasittaa luontoa enemmin kuin Hummerilla ajelu...

 [:-I] hassu mies, jos wc-paperi tehdään kierrätyspaperista..  [:-)]
 


Kaija, ymmärrän kyllä jotenkin vielä kivennäisveden kannon, mutta en sitä että kannetaan vettä kaupasta.
Kuitenkin meillä suomalaisilla tulee kraanasta hyvää vettä suurimmalla osaa  [:-I]
Onkohan Evian nimi ihan tarkoituksella toisinpäin naive  [:-)]
« Viimeksi muokattu: 11.03.09 - klo:20:21 kirjoittanut Varpunen »
Kirjattu

Parus Major

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 4 668
  • Pori

Pihis, täältä löytyy,  itse käytän tuota alimmaista, on helpompi tehdä  [:-)]

http://www.jatekukko.fi/www/fi/hyotyjatteet/biojatteet/kuinka_taitella_biojatepussi.php

Tämä täytyy minunkin opetella! Kiitos! Tosin minulla on biojäteastiana sellainen puolikuuämpäri joka on osa isompaa astiaa ( saa yhteen ) johon kerätään sekajäte ja minä en ole käyttänyt mitään jätepussia kun vien sen biojätteen omaan kompostoriin. Se pesu ja huuhtelu sitten tarpeen mukaan.. Tuota voisi kokeilla omaksi ja muidenkin hyödyksi.
Kirjattu
- tartu hetkeen -

Parus Major

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 4 668
  • Pori

Harmittaa kun en löydä linkkiä joka oli mtv3 tai suomi24 uutisotsikoissa siinä jutussa oli joku viisas ihminen laskenut että wc paperin käyttö rasittaa luontoa enemmin kuin Hummerilla ajelu...

Koko vesivessasysteemi on raju rasite papereineen päivineen, uskon. Ei taida monenkaan kotoa löytyä silti  vielä kuivakäymälää sisätiloista? Minä tiedän yhden perheen kenellä sellainen on ollut.
Toimivia mökkivessoja olen nähnyt, hieno juttu. Hienoa, että niitä on kehitelty, ettei lasketa maahan tai mereen.
Kirjattu
- tartu hetkeen -

iipa

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 9 706
  • Aina tonttuna

Kai mekin osallistumme tähän
Earth Hour - sammuta valot tunniksi 28.3.2009 klo 20.30-21.30

http://fi.wikipedia.org/wiki/Earth_Hour
Kirjattu

Kaija

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 25 368
  • Elimäki & Orihuela Costa

Kai mekin osallistumme tähän
Earth Hour - sammuta valot tunniksi 28.3.2009 klo 20.30-21.30

http://fi.wikipedia.org/wiki/Earth_Hour

Juu! Mä olen jo suunnitellut aikataulun niin, että silloin ehtii istua takkatulen ja kynttilöiden valossa  :-))
Enkä mä usko, että murtovarkaat hyökkäävät silloin!  [;-)]

Parus Major

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 4 668
  • Pori

Meillä lopetetaan Villivadelma-kivennäisveden raahaaminen kaupasta kotiin. Sitä myötä vähenee myös niiden maantiekuljetukset tehtaalta kauppaan  [;-)] peräti yhden pullon verran päivässä. No, en tiedä, onko sillä minkäänlaista merkitystä, mutta onhan se tuntunut hullulta kantaa maustettua VETTÄ kaupasta. Me ostettiin hiilihapotuskone http://www.agaconsumer.fi/default.asp?pageid=20175 ja muutama pullo esanssia ja nyt mä voin tehdä itse omat kivennäisveteni. Mä olen tosi huono juomaan "oikeaa vettä" ja kivennäisvettä on tosiaan mennyt 1½ litraa päivässä.

Se on kyllä hyvänmakuista ja pullotkin voi palauttaa...Mutta tietysti ihan jatkuvassa käytössä se voi tuntua vähän  [NUT] No, ei ihmisen kaikista paheita pidäkään luopua, sillä liika ehdottomuus ei sekään hyvästä.
Oletko kokeillut jo kaija konetta? Maku? Vähän arveluttaa tuo esanssin käyttö. Kuinka terveellistä ja ohjeistettua sen käyttö on esim omaa vettä tehden?

Juomavesillä on eroa! Minun kodissani oli pitkään oman kaivo ja sen vesi oli erityisen hyvää. Tämä kylmä kaupunginvesijohtovesikin ihan ok.
Pullotetun veden terveellisyydestä ja "puhtaudesta" onkin ollut puhetta. Sen käyttötarve on kyseenalaistettu esim saattaa pullossa seisova vesi sisältää eitoivottuja bakteereja...yök!
Kirjattu
- tartu hetkeen -

Pyryharakka

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 22 532

No niin, nostetaan taas tämä "lempilapsi" esiin ja pidetään kiinni, että se myös aiheena täällä pysyisi. Aiemmat ketjut ovatkin tainneet painua jo tosi pitkälle. Tärkeää ympäristö- ja kierrätysasiaa löytyy myös Ilmoitustaululta, jonne tärkeimpiä asioita tallennettiin.

Linkki tähän ketjuun löytyy nyt myös Ilmoitustaululta.  [:-)]
Kirjattu

Jarmo

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 58 203
  • Säkylä ** älykäS

Juomapullothan voi kuljettaa vaikka pyörällä säästyy auton polttoaine ja lintujenkin on mukavampaa kun ilma on puhtaampaa
Kirjattu
    "Kissoja vihaavat ihmiset syntyvät seuraavassa elämässä hiiriksi."   (Faith Resnick)     

Parus Major

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 4 668
  • Pori

No niin, nostetaan taas tämä "lempilapsi" esiin ja pidetään kiinni, että se myös aiheena täällä pysyisi. Aiemmat ketjut ovatkin tainneet painua jo tosi pitkälle. Tärkeää ympäristö- ja kierrätysasiaa löytyy myös Ilmoitustaululta, jonne tärkeimpiä asioita tallennettiin.

Linkki tähän ketjuun löytyy nyt myös Ilmoitustaululta.  [:-)]

Kiitti Pyris. Kävin jo aiemmin katsomassa, että sieltä löytyy vanhaakin Ympäristöasiaa ihan kiitettävästi. Hieno juttu ja huomaavaista!
Kirjattu
- tartu hetkeen -

Motteri

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 5 897

Juomavesillä on eroa! Minun kodissani oli pitkään oman kaivo ja sen vesi oli erityisen hyvää. Tämä kylmä kaupunginvesijohtovesikin ihan ok.
Pullotetun veden terveellisyydestä ja "puhtaudesta" onkin ollut puhetta. Sen käyttötarve on kyseenalaistettu esim saattaa pullossa seisova vesi sisältää eitoivottuja bakteereja...yök!

Minusta se on turhake joka saisi poistua  markkinoilta [:-)]
Kyllä se oma vesi pullossa on parasta.

Vedestä vielä, hassua että me vedetään vessat juomavedellä.
Mietin sitä jo lapsena, kun uutisissa puhuttiin maista joissa ei ole edes puhdasta juomavettä.
Päätin silloin että minun talossa on harmaavesi millä vessa vedetään.
Vieläkään sitä taloa minulla ei ole, mutta ihan varmasti seuraavassa uudessa on.
Pitää vain ensin vottaa lotossa tms.  [:-I]

Kirjattu
 

Sivu luotiin 0.227 sekunnissa. 23 kyselyä tietokannasta.