Pönttöfoorumi

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: Maalis - huhtikuun -toukokuun ympäristö & kierrätyskeskustelut ja vinkit  (Luettu 2262 kertaa)

Mutunen

  • Seniori
  • ****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 319

Puinen kuksa voidaan päivittäin huuhdella vedellä, mutta kun se saastuu rumaksi, tiskaus tapahtuu hiekkapaperilla.
Kirjattu

Liinu

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 639

Puinen kuksa voidaan päivittäin huuhdella vedellä, mutta kun se saastuu rumaksi, tiskaus tapahtuu hiekkapaperilla.


Tuleeko kahviin tummuneesta, pesemättömästä kuksasta vierasta makua vai onko hiekkapaperipesu pelkästään esteettinen toimenpide?
Sain tuon pesemättömyyskäsityksen kerran lehtikuvasta, jossa erämies esitteli tummunutta kuksaansa.
Kirjattu

Tiina

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 16 556
  • Lahti

Eikös kuksa olis hyvä kahvimotiksi mustalle kahville. Sitä kai ei tiskata koskaan tai korkeintaan pelkällä vedellä.  [:-I]
En tiedä voiko kuksakahviin laittaa sokeria, tuskin ainakaan maitoa. Meneneekö kuksa lisukkeista pilalle?

Kyllä minä tiskaan aina retken jälkeen meidän kuksat tiskiaineella ja kuumalla vedellä eivätkä ne näytä siitä kärsivän. Pakko ne on tiskata koska minäkin laitan maitoa kahviin. [:-)]
Kirjattu
"Ehjimmät meistä on sirpaleista tehty"-Tommy Tabermann-

Parus Major

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 4 668
  • Pori

Tällä viikolla oli Etlarissa juttua yhdestä virastosta jossa on noin 60 työntekijää ja siellä kului älyttömästi pahvisia kahvimukeja, kunnes osaston pomo havahtui ja he hankkivat kaikille posliiniset kahvimukit. Mukit ostettiin kirppareilta joten yhteishinnaksi tuli 17€ ja nyt luonto pelastuu :-)). Tällaiset on pikkutekoja mutta varmaan monella työpaikalla voisi toimia samoin ja sitten se olisikin jo ainakin vähän isompi juttu.
Kirjoitti Tiina

Me töissä aikonaan mietittiin pahvikupin vaihtoa posliiniin. Osa vaihtoi ja osa jatkoi juomista pahvimukista 1 päivän/sama vedoten siihen että paljon kuluu energiaa sen kupin pesuun; vesi, tiskiharja ja pesuaine.
Yksi kesä meillä meni sitä asiaa pohtiessa  :-))  :-O  :-O  [?] emme päässeet asiasta ikinä yhteisymmärrykseen. Vielä tänäpäivänä meidän ekoisti juo pahvisesta  [:-DD]

Kyllä minä uskon kestävään...ja pestävään.. :-)) eli kestävä aina parempi vaihtoehto kuin kertakäyttöinen..Kertakäyttöastiat ovat mun mielestä vain vaihtoehto silloin, kun on kyse tilapäisestä tai väliaikaisesta käytöstä - ei jatkuvaan käyttöön.
Melkoinen määrä roskaa ja monivaiheinen tuotantokin. Käytetty muki muuten kuuluu energiajätteeseen, missä sille keräysmahdollisuus on.
Ja järjenkäyttöäkin yksittäisen mukin pesuun...Jos ei yhteispesumahdollisuutta niin juuri käytetyn kahvimukin pesuun riittäis pieni huuhtelu (oma muki) ja kerran viikossa parempi pesu. Useimmissa työpaikoissa onneksi onkin yhteispesu, niin meillä ainakin. Koneeseen menee. [:-)]

Kirjattu
- tartu hetkeen -

terttukaarina

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 6 374
  • Oulun lääni

Mitä olette tehneet vanhoille VHS-kaseteille?

Minulla sattuu niitä olemaan mahdoton määrä ja en tiedä, mihin ne laittaisin; on
kaupasta ostettuja ja itse nauhoitettuja.
Tarkoitus on tapetoida yksi huone ja kirjahylly on täynnä tavaraa. Kirjoja olen hävittänyt
jo melkoisesti, mutta nuo nauhat.....
Kirjattu

Kaija

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 25 368
  • Elimäki & Orihuela Costa

Mitä olette tehneet vanhoille VHS-kaseteille?


Guuglettamalla löysin Kuningaskuluttajan ohjeet: http://kuningaskuluttaja.yle.fi/node/2077
Eli kierrätyskeskukseen voi tarjota. Askartelumateriaaliksi. Ei kuulosta kovin todennäköiseltä, että haluaisivat. Siispä kaatopaikalle sekajätteen mukana!  [:-(]

inke

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 6 037
  • Pohjanmaa

Mä laitan marjapensaiden ympärille seipäät ja kierrän niihin tiukasti videonauhaa,ne pitää tuulella vähän ääntä ja välkkyy.Kierrän vielä nauhanpätkiä seipäisiinkin.
Ei linnut malta marjoja syödä,kun ne katsoo videoita.    [:-DD]
Sen jälkeen sitten roskiin.
Kirjattu

Motteri

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 5 897

Mitä olette tehneet vanhoille VHS-kaseteille?

Kierrätyskeskuksiin tai kirpputorille olen vienyt, joku vielä katselee whssää  :-))
Kirjattu

terttukaarina

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 6 374
  • Oulun lääni

Eilen kuuntelin radiota, jossa oli juttu muistaakseni Tampereelta. Siellä kutoivat kangaspuissa
videonauhoista kasseja. Tulee kuulemma oikein hyvän näköisiä. Minullakin on kangaspuut, mutta
ne on laitettu kasaan ja en videonauhojen takia kyllä rupea niitä kokoamaan. Toisaalta niskanikaan ei
tykkää kangaspuilla kutomisesta..
Mitenkähän olisi virkkaaminen...?   Ja mihin tarkoitukseen?  Tai ryijyn teko?  [:-)] 
Kirjattu

Parus Major

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 4 668
  • Pori

Mitä olette tehneet vanhoille VHS-kaseteille?


Guuglettamalla löysin Kuningaskuluttajan ohjeet: http://kuningaskuluttaja.yle.fi/node/2077
Eli kierrätyskeskukseen voi tarjota. Askartelumateriaaliksi. Ei kuulosta kovin todennäköiseltä, että haluaisivat. Siispä kaatopaikalle sekajätteen mukana!  [:-(]

En minäkään veisi lasten askarteluun VHS-nauhaa. Marjapuskiin olen kuullut laitettavan ja ehkä kangaspuihinkin sopii "muovi"maton tai kassin tekoon. Muuten kuuluu sekajätteeseen. Tietysti ensin lahjoitetaan lapsiperheille, keillä vielä mahdollisuus katsella VHS-kasetteja.
Sitävastoin vanhat cd:t ovat oivaa askartelumateriaalia. Esim me ollaan päiväkodissa tehty niistä tuikkukipon- ja maljakon alusia ym. Niistä saa hienoja discokoristeita ja olympiamitaleita! :-))

Kirjattu
- tartu hetkeen -

Parus Major

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 4 668
  • Pori

Niin ja tänään veimme metallit ja lasit keräykseen, sekä ongelmajätteet Kierrätyskeskukseen.
 [:-)]
Kirjattu
- tartu hetkeen -

Parus Major

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 4 668
  • Pori

Vanhat cd:t kuuluvat muuten energiajätteeseen, jos niitä ei ole tarjota kierrätyskäyttöön em. viestin tavoin.
Sekajätteeseen jos ei ole mahdollisuutta laittaa energiakeräykseen.
Kirjattu
- tartu hetkeen -

Pihalintu

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 9 817
  • Väliaikaista kaikki

Mitä olette tehneet vanhoille VHS-kaseteille?

Minulla sattuu niitä olemaan mahdoton määrä ja en tiedä, mihin ne laittaisin; on
kaupasta ostettuja ja itse nauhoitettuja.
Tarkoitus on tapetoida yksi huone ja kirjahylly on täynnä tavaraa. Kirjoja olen hävittänyt
jo melkoisesti, mutta nuo nauhat.....


Sama täällä, paljon nauhoja, oikeestaan paljon ei kuvaa todellista tilannetta. Eihän niitä ehdi katsoakkaan  [NUT]

Rikkimenneistä olen virkannut isolla virkkuukoukulla, liekö 10 tms. jotain "suurta"  siitä tulee [NUT]  kerran laitoin kuvankin.
Se on monikäyttöinen ja laajenee tai pitenee miten aikani ja innostukseni on sille suotuisa. 
Välillä se on pihalla tiipi ja joskus vain tuulessa heiluva näkösuoja [NUT]
Majana, lasten mielestä se on kiva kun kukaan ei näe sisälle, mutta sisältä näkee ulos.

Nyt se on sullottuna suureen mustaan säkkiin, odottaen virkkaajaa ja kesää.
Siitä kiva, sitä voi käyttää välillä ja taas jatkaa.



Kirjattu
koe, loiki, elä ja leiki Ole´

Hirsjärvet

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 882

VHS-nauhasta voisi virkata mattoa eteiseen tai vaikka vessanmattoa jos on mökki tai aitta tms...isolla koukulla virkkaamalla voisi tehdä kauppakassin joka on jämäkkä, semmoisen vähän koria muistuttavan, tukevalla ja leveällä pohjalla ja kunnon kahvoilla. Eikös tuo vhs-nauha ole materiaalina hyvin samanlainen kuin nuo maitopussit aikoinaan 60-70-luvulla. Muistan ainakin, että joka eukko virkkasi mattoja ja jotain muutakin mitä en muista kun olin vielä musikkaikäinen. Mieleen on jäänyt vaan ne virkkuut ja matot + se, kun maitopussit aika usein vuotiavat.
Kirjattu

Onni on hiljainen vieras, usein sen huomaa vasta kun se jo tekee lähtöä.

Motteri

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 5 897

Jos mulla olisi puissa loimi testaisin vhs-nauhoja matonkuteeks  [:-I]
Kirjattu
 

Sivu luotiin 0.172 sekunnissa. 22 kyselyä tietokannasta.