Pönttöfoorumi

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: Naakkojen tanssit  (Luettu 70 kertaa)

Ruusa

  • Tulokas
  • *
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 3
Naakkojen tanssit
« : 02.04.09 - klo:13:25 »

Siitä on pitkä aika, kun olen viimeksi näillä sivuilla käynyt, joten en tiedä, mitä aiheita on käsitelty. Olen jo monta vuotta seurannut naakkojen tapoja. Asumme omakotialueella, täällä ei ole naakoille ominaisia pesäpaikkoja. Naakkoja on tässä talvehtinut, mutta parvi on nyt suurentunut - ehkä 30 - 40 lintua. Päivisin ne ruokailevat kuka missäkin, mutta illalla alkaa varsinainen lentonäytös, kokoontumisajo. Parvi on ihan tiiviinä muodostelmana, kun se lentää ympyrää aivan kattojen yläpuolella. Äkkiä muutetaan suuntaa, vauhti on kova, mutta törmäyksiä ei satu. Asiaan kuuluu vielä varsinainen kälätys. Jokainen sanoo jotain. Tätä riittää pimeän tuloon asti. Luulen, että ne yöpyvät tuuheissa havupuissa, niistä kuulee yksittäisiä huomautuksia naapurille. Aamulla ne alkavat jutella aikaisin, eilenkin noin klo 5.
Kysymys siis kuuluu : mikä tarkoitus sillä koko parven lentonäytöksellä on?
Kirjattu

Tiina

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 16 556
  • Lahti
Vs: Naakkojen tanssit
« Vastaus #1 : 02.04.09 - klo:14:29 »

Pertti Koskimiehen linnut kirja kertoo seuraavaa:

Kisailulennot, rupattelu pesäkoloilla ja yhteiset lentomatkat ruokailupaikoille virittävät naakkayhdyskunnan jäsenet aloittamaan munintansa samaan aikaan. Silloin parven pesimäkausi, jolloin emot ja poikaset ovat alttiimpia joutumaan pesärosvojen saaliiksi, supistuu mahdollisimman lyhyeksi. Sama ilmiö havaitaan muillakin yhdyskunnittain pesivillä linnuilla.
Kirjattu
"Ehjimmät meistä on sirpaleista tehty"-Tommy Tabermann-
 

Sivu luotiin 0.224 sekunnissa. 22 kyselyä tietokannasta.