Pönttöfoorumi

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: Linnut etsivät kortteeria  (Luettu 270 kertaa)

Ikka

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2 597
Linnut etsivät kortteeria
« : 25.09.06 - klo:19:20 »

Sain muutama päivä sitten jostain innostuksen valmistaa ihan omin käsin linnunpönttöjä. Olen ostellut viime vuosina valmiitakin. Hyvin ovat kelvanneet kortteeriksi ja pesäkoloksi.
Parina päivänä olen nähnyt varsinkin tinttien kurkistelevan pönttöihin. Arvelen niiden etsivän talvikortteeria.Se on innostanut minua lisää valmistamaan erilaisilla rei'illä pönttöjä. Nyt joudun viemään jo pidemmälle metsän puolelle, kun ei pihapiiriin enää mahdu. Eihän niitä voi aivan lähelle toisiaan laittaa.
Minulla ei ole mitään erinomaista materiaalia, mistä valmistan. Lautaa kyllä löytyy, mutta kattoratkaisut joudun tekemään omalla tavallani.Teen myös katosta aukaistavia. Kun ei ole peltiä, naulaan lisäpuuta reiän ympärille. Näin vaikeutan tikkoja nokkimasta reikää suuremmaksi.
Onko kukaan muu innostunut näin syksyllä tekemään linnuille talvikortteereja ?
Kirjattu

emo

  • Vieras
Vs: Linnut etsivät kortteeria
« Vastaus #1 : 25.09.06 - klo:19:33 »

Hyvä idea.

Itse jokunen aika sitten ostin valmiin linnunpöntön ja laitoin sen  ikkunalaudalle  ihan talvea varten.
Ikkunalauta on niin korkealla ettei kissat pääse sinne häiritsemään.
Saas nähdä osaako kukaan sinne yöksi mennä,mutta ainakin on tarjottu mahdollisuus.
Yksi vaan on tällä hetkellä,kivaahan niitä olisi lisää tehdä.
Tällä hetkellä ollaan vaan keskitytty talviruokinta juttujen tekoon.
Kirjattu

Pihalintu

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 9 817
  • Väliaikaista kaikki
Vs: Linnut etsivät kortteeria
« Vastaus #2 : 28.09.06 - klo:10:15 »

Kovasti olen suunnitellut pönttöjen yms. kolojen tekoa. Kaikki muut pöntön tekotarvikkeet jo paikalla, mutta pienet naulat on vielä haettava kaupasta. Eipä ole rautakauppakaan enää lähellä, joten pientä viivettä  tulee tuohon tekorupeamaan.
Kiinnitin vanhan onton koivupökkelön tuohon liiterin seinään, josko joku menis siihen lämittelemään. Puissa olevia pönttöjä on tutkittu jo pidemmän aikaa.
Kirjattu
koe, loiki, elä ja leiki Ole´

Deb

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 24 816
  • ***Keiju***
Vs: Linnut etsivät kortteeria
« Vastaus #3 : 28.09.06 - klo:16:15 »

Ikka on ollut kiitettävän avulias pienille ja vähän suuremmillekin linnuille! [KIPPIS] [:-)]

Täällä on joitakin vuosia sitten tehtyjä linnunpönttöjä, mutta kohta alkaisi olla uusimisen tarvetta.
Ruokintapuolellekin on rakennettu hieman isompi linturuokinta automaatti ja se tuntuu vielä olevan hyvässä kunnossa. :)
Kirjattu
Deb Keski-Suomesta

Ikka

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2 597
Vs: Linnut etsivät kortteeria
« Vastaus #4 : 28.09.06 - klo:19:09 »

Kyllä innostus pönttöjen tekoon senkuin kasvaa. Joka päivä on tehtävä ainakin yksi. Tänään korjasin yhden vanhan ja tein aivan uudenkin. Uuden ripustin vanhan tilalle pihakoivuun korkealle. Oli varmasti hurjan näköistä se temppuiluni siellä korkealla tikkaiden varassa. Olikin temppu saada sidotuksi paksuun koivuun. Onneksi kukaan ei ollut katsomassa.Vanha isäni olisi varmasti kauhistunut, jos olisi tullut katsomaan.
Kirjattu

Ikka

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2 597
Vs: Linnut etsivät kortteeria
« Vastaus #5 : 29.09.06 - klo:18:38 »

Laitanpa tähän kuvan siitä pöntöstä, jonka eilen kampesin pihakoivuun korkealle. Koivu on aivan rapun pielessä. Siksi laitoin pöntön tavallista korkeammalle.
Materiaali on kaikkea, mitä nurkista löydän. Katto on kahdesta laudanpätkästä, jonka päälle olen pienillä nauloilla naulannut sellaista vedenkestävää levyä. En tiedä, minkä nimistä se on.Isältä sain.Katto on irrotettava. Katon pohjalla on aukon kokoinen pätkä lautaa. Paikallaan se pysyy sen avulla.Tuon sisään menevän laudanpätkän on oltava niin jämpti sen aukon kanssa, että menee riittävän tiukasti sisään.- Että tällaista askartelua. Kivaa.
Kirjattu

käenpiika

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 6 739
  • -Jynx torquilla-
Vs: Linnut etsivät kortteeria
« Vastaus #6 : 29.09.06 - klo:19:09 »

Oikein hyvän näköinen on Ikan linnunpönttö  [:-)]
Kirjattu

Henri

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 10 832
  • Pirkanmaa
Vs: Linnut etsivät kortteeria
« Vastaus #7 : 29.09.06 - klo:20:06 »

Kiva pönttökuva! Tänään talitintti istui pöntön katolla. Etsi varmaan talvi kotia!  [:-)] [:-)]
Kirjattu

Kahluri

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 598
  • Päijät-Häme
    • Täällä
Vs: Linnut etsivät kortteeria
« Vastaus #8 : 29.09.06 - klo:20:32 »

Kiva pönttö!  [:-)] Tulikin pöntöistä mieleeni, että pitäisikö kohta laittaa pehmikkeet pönttöihin talveksi?
Kirjattu

Ikka

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2 597
Vs: Linnut etsivät kortteeria
« Vastaus #9 : 29.09.06 - klo:20:41 »

Kahluri, mitä sinä laitat ? Itse en ole laittanut mitään. Ajattelen, että eiköhän linnut itse tiedä, miten haluavat kalustaa mökkinsä.En ole tullut ajatelleeksi, että voisi jotain laittaa ainakin noihin juuri valmistamiini pönttöihin. Niitä taitaa olla jo ainakin 10 uutta.
Kirjattu

Kahluri

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 598
  • Päijät-Häme
    • Täällä
Vs: Linnut etsivät kortteeria
« Vastaus #10 : 30.09.06 - klo:22:52 »

Muistaakseni joku kertoi että kannattaa laittaa esim sammalta talveksi pönttöihin jotta ulosteet ei sotkisi pöntön pohjaa
Kirjattu

Lisa

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 4 861
  • Jippijei
Vs: Linnut etsivät kortteeria
« Vastaus #11 : 01.10.06 - klo:08:42 »

Hyvännäköinen pönttö Ikalla. Me ei olla laitettu mitään putsauksen jälkeen pönttöihin. Tämä kirjosiepon pönttö on osoittautunut tikkavarmaksi sen jälkeen kun tehtiin tuo "vahvistus". [:-)]
Kirjattu

Jarmo

  • Aluevalvoja
  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 58 271
  • Säkylä ** älykäS
Vs: Linnut etsivät kortteeria
« Vastaus #12 : 01.10.06 - klo:09:09 »

Mukavaa ja hyvää työtä javarovasti sitten tikapuiden kanssa temppuillessa  [:-)]
Kirjattu
    "Kissoja vihaavat ihmiset syntyvät seuraavassa elämässä hiiriksi."   (Faith Resnick)     

Ikka

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2 597
Vs: Linnut etsivät kortteeria
« Vastaus #13 : 01.10.06 - klo:10:25 »

Tuo Lisan vahvistus on varmasti pitävä. Laitoin myös joihinkin kaksikerroksisen laudan ja tuon kuvani pöntössä on vain nauloja naputettu ritirinnan reiän ympärille. Pikku naulat loppuivat ja menen maanantaina ostamaan lisää.Aion laittaa nauloja useamman kerroksen. On ainakin vaikeata jäystää sitten reikää suuremmaksi.Pelti olisi paras, vaan ei ole peltiä eikä oikein välineitä, millä käsitellä peltiä.Naulojen naputtelu on helppoa.
Kirjattu
 

Sivu luotiin 0.299 sekunnissa. 23 kyselyä tietokannasta.