Pönttöfoorumi

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: Myyrän tekemät tuhot puutarhassa  (Luettu 1253 kertaa)

Tiina

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 16 556
  • Lahti
Myyrän tekemät tuhot puutarhassa
« : 15.04.09 - klo:14:37 »

Nyt kun lumet alkaa sulaa niin näkyy mitä myyrät ovat saaneet aikaiseksi lumen alla. Meillä Pertunmaalla myyrät ovat järsineet vanhojen paksujen sireenienkin runkoja ihan paljaiksi, lisäksi melkein kaikkien muidenkin pensaiden ja puiden oksia ja runkoja on järsitty, toisia enemmän ja toisia vähemmän. Kaikki on kelvannut, niin marjapensaat kuin koristepensaatkin, saa nähdä kuinka paljon täytyy leikata alas ihan myyräntuhojen takia. Toi mua ihmetyttää että tosiaan paksut sireeninrungotkin ne on kalunneet ihan paljaiksi juuresta, ei me sireenejä olla ikinä mitenkään suojattu ja aikaisemmin ei ole koskaan tuhoja ollut. Olen kyllä aika vihainen [:-//]

Kuinkas teilä muilla, onko tuhoja tullut vai oletteko saaneet kasvit suojattua niin hyvin ettei myyrät pääse käsiksi?
Kirjattu
"Ehjimmät meistä on sirpaleista tehty"-Tommy Tabermann-

Tiina

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 16 556
  • Lahti
Vs: Myyrän tekemät tuhot puutarhassa
« Vastaus #1 : 16.04.09 - klo:14:10 »

No eiks muka kenelläkään muulla ole myyrät tehneet tuhoja? :-))
Kirjattu
"Ehjimmät meistä on sirpaleista tehty"-Tommy Tabermann-

Ukki

  • Täysjäsen
  • ***
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 228
Vs: Myyrän tekemät tuhot puutarhassa
« Vastaus #2 : 16.04.09 - klo:14:30 »

Täällä on vielä lunta melkoisesti, ettei ole varmaa selvyyttä asiasta. Toistaiseksi ei tuhoista havaintoja ole.
Paikoin juttuja tosi pahoistakin tuhoista olen kyllä lukenut.

Meillä taitaa olla jotain pullolääkettä myyriä vastaan, ei vaan kovin ole tullut käytettyä.

Jänikset kävivät syömässä eräitä pensaita alkuvuodesta. Sitten laitettiin muutamalle kukalle verkkoa suojaksi.  Juhannusruusuja ovat käyneet syömässä pitkin kevättä, mutta niitähän riittääkin napsittavaksi.
Kirjattu

annulix

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 14 455
  • Ylöjärvi
Vs: Myyrän tekemät tuhot puutarhassa
« Vastaus #3 : 16.04.09 - klo:15:01 »

Täällä ei nyt oikein pahalta näytä. Joitakin vuosia sitten meillä vesimyyrät tekivät selvää jälkeä melkein kaikesta, niitä ei nyt ole ollut joten näyttää siltä ettei pahoja tuhoja ole tullut.
Jänikset ovat parturoineet nyt, kuten joka vuosi, angervoja, juhannusruusuja ja kilsepensasta (=hopeapensas). Kaikki ne kuitenkin aina toipuvat.
Sireenin varsia tarkastelin ja kenties hiukan voi olla "myyräntyötä" siellä, ei kuitenkaan pahalta näyttänyt.
Eli täälläpäin se myyräkanta ei sitten kenties ole nyt huipussaan.  [:-I]
Kirjattu

KLETTERMUS

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 7 415
Vs: Myyrän tekemät tuhot puutarhassa
« Vastaus #4 : 16.04.09 - klo:20:34 »




Meillä on ollut pihassa sellainen Joren itsekeksimä ekoansa myyrille ja hiirille. Ämpäri jossa on pohjalla vettä 15 senttiä, ämpärin suun poikki menee rautalanka johon on laitettu syöttipaloja (juustonjämät, leipää, omenaa yms..mitä kotoa on jäänyt). Kaikki mönkijät menevät kyllä sitä rautalankaa pitkin syötin kimppuun, mutta putoavat ämpärinpohjalle aika pian. Kylmä vesi tekee selvää ja mönkijäiset jäätyvät sinne. Loppuu räpistelyt aika nopeaan, tutkimusten mukaan rotat ja hiiret selviävät lämpimäsä vedessä uimalla jopa 7 vuorokautta. Kylmä vesi ja pakkanen tekee nopean lopun.
  [:-I]

 [:-//]
Kirjattu

iipa

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 9 706
  • Aina tonttuna
Vs: Myyrän tekemät tuhot puutarhassa
« Vastaus #5 : 16.04.09 - klo:20:40 »

Meillä ei ole paljastunut suuria tuhoja onneksi vielä ainakaan.
Mutta työkuvioissa kuulen puuntaimien suurista tuhoista.
Kirjattu

tuulia

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1 517
Vs: Myyrän tekemät tuhot puutarhassa
« Vastaus #6 : 16.04.09 - klo:21:25 »

Eipä ole täälläkään mitään myyrien aiheuttamia vahinkoja, taitaa kissa peloitella ne pois pihapiiristä.
Kirjattu

KLETTERMUS

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 7 415
Vs: Myyrän tekemät tuhot puutarhassa
« Vastaus #7 : 16.04.09 - klo:22:10 »


Ymmärrän kiintymyksesi jyrsiöihin koska kasvatat ja myyt hiiriä,


Tuo väite ei pidä enään paikkansa. [:-/]


Minua ainoastaan sapetti  se asia että niitä hiiriä ym. jyrsijöitä rääkätään noilla tekemistänne ansoista(vettä ämpääriin), oliskohan nuo ansat edes laillisia, tuskinpa.
Jos eläintä lopettaa olkoon vaikkapa luonnossa elävä eläin sille ei saa aiheuttaa turhaa tuskaa,eläinsuojelulaki kieltää sen.


« Viimeksi muokattu: 16.04.09 - klo:22:18 kirjoittanut KLETTERMUS »
Kirjattu

emo

  • Vieras
Vs: Myyrän tekemät tuhot puutarhassa
« Vastaus #8 : 16.04.09 - klo:22:22 »

Lainaus
Meillä on ollut pihassa sellainen Joren itsekeksimä ekoansa myyrille ja hiirille. Ämpäri jossa on pohjalla vettä 15 senttiä, ämpärin suun poikki menee rautalanka johon on laitettu syöttipaloja (juustonjämät, leipää, omenaa yms..mitä kotoa on jäänyt). Kaikki mönkijät menevät kyllä sitä rautalankaa pitkin syötin kimppuun, mutta putoavat ämpärinpohjalle aika pian. Kylmä vesi tekee selvää ja mönkijäiset jäätyvät sinne. Loppuu räpistelyt aika nopeaan, tutkimusten mukaan rotat ja hiiret selviävät lämpimäsä vedessä uimalla jopa 7 vuorokautta. Kylmä vesi ja pakkanen tekee nopean lopun

Kuulosti kyllä munkin mielestä aika julmalle,etten yhtään ihmettele että Klettermus punoitti.
Kirjattu

mese

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 23 280
  • "Lintuja Sallasta -poimintoja bongarin päiväkirj."
Vs: Myyrän tekemät tuhot puutarhassa
« Vastaus #9 : 16.04.09 - klo:22:29 »

Tuo on ikivanha myyräansa, tuo vesiämpäri täälläkin. Perunapelloilta ja muualta lähtee jyrsijät nätisti. Mielestäni paljon siistimpi kuin liskut ja loukut.
Kirjattu
"Anch´io son pittore!" kotisivu

Parus Major

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 4 668
  • Pori
Vs: Myyrän tekemät tuhot puutarhassa
« Vastaus #10 : 16.04.09 - klo:22:40 »

Tuo on ikivanha myyräansa, tuo vesiämpäri täälläkin. Perunapelloilta ja muualta lähtee jyrsijät nätisti. Mielestäni paljon siistimpi kuin liskut ja loukut.

Näin täälläkin päin hyväksi konstiksi todettu ja puutarha ym lehdissä mainostettu tapa. Ei kai tässäkään asiassa kannata ketään alkaa syyllistämään ja se ei kenestäkään vähemmän eläinrakasta oikeasti tee. Ainoa rauhoitettu myyrä onkin maamyyrä, eli kontio. Ne eivät syö taimia tai muuta, mutta pahimmillaan aiheuttavat pihan taistelutantereen näköiseksi ja saavat jopa pihan kivetysrakenteet painumaan. Meillä on niitä! [:-I]

Ei tehdä tästä taistelutannerta, vaan kerrotaan myyrän aiheuttamista tuhoista, kuten otsikkokin toivoo [:-)]


Kirjattu
- tartu hetkeen -

KLETTERMUS

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 7 415
Vs: Myyrän tekemät tuhot puutarhassa
« Vastaus #11 : 16.04.09 - klo:22:59 »

En ole millään lailla yrittänyt ketään syyllistää, vaan kerroin omat näkemykseni asiasta.  [:-)]
Kirjattu

Parus Major

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 4 668
  • Pori
Vs: Myyrän tekemät tuhot puutarhassa
« Vastaus #12 : 16.04.09 - klo:23:07 »

En ole millään lailla yrittänyt ketään syyllistää, vaan kerroin omat näkemykseni asiasta.  [:-)]

Se tuli selväksi, enkä tarkoittanutkaan että sinä syyllistät. Se keskustelu vaan niin helposti jatkuu lumipalloefektinä ja jonkun toimintatavan tuomitsemana, eikä johda mihinkään.
Keskustellaan siis myyrän tuhoista ja annetaan niiden, jotka parhaakseen katsoo, myös torjua niitä, syyllistämättä. [:-)]


Kirjattu
- tartu hetkeen -

Parus Major

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 4 668
  • Pori
Vs: Myyrän tekemät tuhot puutarhassa
« Vastaus #13 : 16.04.09 - klo:23:34 »

Joo, en jaksa minäkään. Hiiri on söpö, lintu on söpö, silti joskus tuo söpöys saa fanaattiset mittasuhteet, kun puhutaan petolinnun saaliista tai myyrätuhoista.
Maailmassa on hätää ja tuskaa vähän eri suhteessa kuin listiikö joku myyriä tai hiiriä tontiltaan tai ei. Hei haloo!!

Puhutaan nyt niistä tuhoista vaan :-))

PS. tämäkin kirjoitus näyttää nyt oudolta, koska viesti edeltä on poistettu. Myös ainakin yksi aiempi viesti on poistettu. Kurja tapa, [?] Sen minkä kirjoittaa pitäisi pystyä seisomaan sen takana. Reilua muita kirjoittajia kohtaan. Näin tyssäsi mielenkiintoinen keskusteluaihekin samantien  [?]
« Viimeksi muokattu: 18.04.09 - klo:08:27 kirjoittanut Parus Major »
Kirjattu
- tartu hetkeen -

Hirsjärvet

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 882
Vs: Myyrän tekemät tuhot puutarhassa
« Vastaus #14 : 18.04.09 - klo:20:54 »

No meillä on lunta maassa niin paljon ettei vielä pysty sanomaan mitä tuleman pitää.
Äidin piha on aika raunioina, satoja kukkasipuleita on syöty niin, että on jäljellä vain palasia ja tyhjiä sipulikuoria. Sammalleimuja on ollut paljon, niistä ei ole mitään jäljellä, sama kohtalo morsiusangervoilla.

Meillä oli mökki jonka myimme viime kesänä kun aloimme rakentamaan tätä omakotitaloa nämä uudet omistajat kertoivat juuri tänään, että Joren tekemät kukkapenkit on mennyttä lähes kokonaan. Käymme siellä ensi viikolla katsomassa onko mitään tehtävissä kun lumet alkavat olla tiessään. Tässä vielä pari kuvaa Joren kukkapenkkiprojektista, siitä ei siis ole enään kuin kivet ja kuvat jäljellä.

Edellenkin siis on helppo asua kerrostalossa ja pitää myyriä söpöinä. Täällä maaseudulla se söpöys unohtuu kun tuhot aiheuttavat paitsi kovasti työtä, myös rahallista tappiota. Meilläkin on ostettuna taimia, pensaita, erilaisia havuja, pieniä puita, marjapensaita, omenapuita ja erilaisia kukkasipuleita useita satoja.  Tähän tontille on istutuksia hankittu ylil kahden tuhannen euron edestä ja siihen kun vielä lisätään entisestä kodista, kesämökiltä ja äidiltä vaivalla siirretyt ja jaetut taimet, sekä lahjoina saadut kasvit, niin summa kohoaa moninkertaiseksi jos ne joutuu uusiksi ostamaan. Pensas tai puuntaimi josta on juuret puoliksi syöty tai kaarna nakerrettu on entinen, eikä siinä ole juuri tehtävissä. Toki meillä on tehty suojaustoimenpiteitä, mutta ei koko tonttia voi paketoida mitenkään.

Kirkkonummella minullakin oli kontiaisia, ne on rauhoitettuja, niiden kanssa voi vaan yrittää elään ja tasoitella kekoja sitä mukaan niitä ilmenee. Tosin yhtenä keväänä oli lähes sata kekoa pienellä takapihalla, sen nieleminen ja itkun kera oli työlästä. Jokin aika sitten tuli telkusta ohjelma joka kertoi englantilaisesta miehestä joka oli erikoistunut siirtämään kontiaisia uusille asuinsijoille pois ihmisten pihoista.

No, lisää tarinaa kunhan lumet sulaa. Voi tosin mennä aikaa, vieläkin on meillä paikoitellen 30-40 senttiä lunta.
« Viimeksi muokattu: 18.04.09 - klo:21:23 kirjoittanut Hirsjärvet »
Kirjattu

Onni on hiljainen vieras, usein sen huomaa vasta kun se jo tekee lähtöä.

Mesis

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 50 934
Vs: Myyrän tekemät tuhot puutarhassa
« Vastaus #15 : 18.04.09 - klo:21:11 »

Kaunis on ainakin kukkapenkki ollut. Taidolla tehty.
Kirjattu

kati

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 11 063
  • Ahmattitoukka Kymenlaakson perukoilta
Vs: Myyrän tekemät tuhot puutarhassa
« Vastaus #16 : 18.04.09 - klo:21:29 »

Myyriä on ja ne syövät mitä syövät. mutta eläinrääkkäysansoja en halua pihalleni! Onneksi pihamme ei ole liian "fiini" vaan jos sieltä mitä syödään, niin yritetään istuttaa muuta tilalle  :-)) joskus paremmalla, joskus huonommalla menestyksellä  [:-DD]
Kirjattu
Syödä vai nukkua? Kas siinä pulma.

Hirsjärvet

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 882
Vs: Myyrän tekemät tuhot puutarhassa
« Vastaus #17 : 18.04.09 - klo:21:40 »

Ei meidänkään pihasta mitään fiiniä tule, mutta kun tonttia on yli 8000 neliötä, niin siinä ei ihan muutama taimi tunnu eikä näy missään. Osa jää luomualueeksi, mutta haluan silti nauttia itse oman työni ja uurastukseni tuloksista. Samoin kuin haluan syödä sinne istuttamani kasvikset ja marjat. Isolla tontilla on ison tontin ongelmat ja myös isompi määrä eläimiä.
Kirjattu

Onni on hiljainen vieras, usein sen huomaa vasta kun se jo tekee lähtöä.

tuulia

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1 517
Vs: Myyrän tekemät tuhot puutarhassa
« Vastaus #18 : 19.04.09 - klo:14:38 »

Kauniit istutukset ja komeasti kukkivat. Miten olette suojanneet kukkapenkit puiden juurilta. Minulla tahtoo käydä niin että puut imevät kaikki kosteuden ja voiman kukkamaista. Koivut syövät vielä mullankin.
Kirjattu

Lisa

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 4 861
  • Jippijei
Vs: Myyrän tekemät tuhot puutarhassa
« Vastaus #19 : 19.04.09 - klo:14:50 »

Mulla ei niin arvokkaita istutuksia ole eikä tule olemaan, ettei niistä sais nauttia kaikki, myös myyrät. Never en laittelis mitään ansoja ja tappavia loukkuja millekään eläimelle. Mutta moni harrastanee kaikenlaista kaunista, ja varsinkin jänikset ja myyrät kuuluvat tekevän tuhojaa.  Olen onnellinen, ei koske mua eikä mun puskia! [:-)]
Kirjattu

Hirsjärvet

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 882
Vs: Myyrän tekemät tuhot puutarhassa
« Vastaus #20 : 19.04.09 - klo:14:54 »

Juurimattoa. Tuossa kuvassa olevan penkin alla on kosolti järvikiveä joka tavallaan salaojittaa pohjan. Puiden juuret menee sinne missä on ravinteita ja vettä, pitää vaan vaihtaa/ lisätä multaa vähän joka vuosi ja jos mahdollista, katsella parhaalle paikalle kukkapenkki jossa ei ole isoja puita lähettyvillä. Koivuhan vetää esim. lumensulamisvesiä yli 500 litraa vuorokaudessa, isot jopa enemmän.
Kukkasipulit säilyvät parhaiten jos alle laittaa pienen hiekka tai sepelikerroksen. Muuta kikkoja ei taida olla jakaa.

Yhtenä vuotena harakat nyppivät kukkasipuli ja kasasivat keon pellon laitaan. Laitetaan aina uusien sipuleiden istutuksen päälle sanomalehtikerros ja siihen vielä multaa. Silloin ei linnut noki, pari kertaa on nähty närhenkin nokkivan sipulit maasta. Äidillä oli sama homma, harakat olivat kuljettaneet ison kasan sipuleita koivun juurelle, sieltä äiti ne löysi osan kukkivana keväällä ja vei takaisin kukkapenkkiin. Kaikkea tapahtuu pihalla! :-))
Kirjattu

Onni on hiljainen vieras, usein sen huomaa vasta kun se jo tekee lähtöä.

mir

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 3 714
  • kaikkimullehetinyt
Vs: Myyrän tekemät tuhot puutarhassa
« Vastaus #21 : 19.04.09 - klo:15:21 »

Ovat nuo mokomat syöneet kasvien juurakoita ja sipuleita mun puutarhapalstalla. Alkutalvesta laitoin loukkuja kätkien niin ettei niihin mikään muu eläin vahingossa joudu, niihin meni muutamia myyriä, lumien tultua otin loukut pois. Olen kyllästynyt myyrien ja hiirien ja hiiriin tuhoihin. Sen verran vahinkoa saavat aikaan yleensäkin, että pois joutaavat kissan kitaan ja pöllön vatsaan.
Kirjattu

Lisa

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 4 861
  • Jippijei
Vs: Myyrän tekemät tuhot puutarhassa
« Vastaus #22 : 19.04.09 - klo:15:35 »

Elä elä elä, minnuu tuomihe........anteeks et oon olemassa.... :-)) kukahan minutkin on keksiny eli luonu....huhhuijakkaa.... :-))


Kirjattu

KLETTERMUS

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 7 415
Vs: Myyrän tekemät tuhot puutarhassa
« Vastaus #23 : 19.04.09 - klo:15:52 »

Ihanan söpö, ton vois pistää taskuun ja viedä kotiin. [:-)]
Kirjattu

Hirsjärvet

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 882
Vs: Myyrän tekemät tuhot puutarhassa
« Vastaus #24 : 19.04.09 - klo:16:16 »

Täältä saa taskut täyteen!
Kirjattu

Onni on hiljainen vieras, usein sen huomaa vasta kun se jo tekee lähtöä.

KLETTERMUS

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 7 415
Vs: Myyrän tekemät tuhot puutarhassa
« Vastaus #25 : 19.04.09 - klo:18:11 »

Täältä saa taskut täyteen!

Mulle riittäisi yksi, jonka voisin pelastaa. [:-)]
Kirjattu

Tiina

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 16 556
  • Lahti
Vs: Myyrän tekemät tuhot puutarhassa
« Vastaus #26 : 21.04.09 - klo:16:34 »

Tässähän näitä tuhoja sitten olisi.

Koristeomenapuu


Sireeni


Norjanangervo


Mustamarja-aronia


Jasmiini


Kirsikka


Eniten minua ihmetyttää tämä ihan tavallinen melko paksu haapa, sekin on järsitty ihan kauttaaltaan. ja miksi nuo nuoret vesat eivät ole kelvanneet, vain tuo vanha paksumpi osa.


Joten kyllä mua siis raivostuttaa todella, manaan peltomyyrät ym. kyllä jonnekin huitsin nevadaan. Ensi kesänä mulla on 50-vuotisjuhlat ja pihan joutuu parturoimaan ihan kokonaan, kiva sitä on sitten vieraille esitellä. Oikeastaan mun lopullinen myyräinho alkoi muutama vuosi sitten, kun veljeni sairastui myyräkuumeeseen ja oli kovin kipeä ja sairaalassakin yli viikon. En minä myyristä ennenkään ole tykännyt joten aina niille on meillä myyräbaaria tarjottu, mutta tuo veljen sairastama myyräkuume oli viimeinen niitti. Tulisin ihan hyvin toimeen ilman noita otuksia.
Kirjattu
"Ehjimmät meistä on sirpaleista tehty"-Tommy Tabermann-

mir

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 3 714
  • kaikkimullehetinyt
Vs: Myyrän tekemät tuhot puutarhassa
« Vastaus #27 : 21.04.09 - klo:17:43 »

Ohhoh :-O, onpas pahan näköistä jälkeä tosiaan.
Mä en ole ikinä pikkujyrsijöistä pahemmin pitänyt, jos en vihannutkaan, mutta realiteettini on että tuholaisina saavat minulta tappotuomion.
Kirjattu

Motteri

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 5 897
Vs: Myyrän tekemät tuhot puutarhassa
« Vastaus #28 : 21.04.09 - klo:18:04 »

Kehuin ystävälleni muutama vuosi sitten että myyrä on kaunis eläin, tarkoitin kontiota.
Hänellä oli myyrät vieneet perunat maasta omaan säilöön, oli hiukan eri mieltä kauneudesta yms.
No aloin itse ottamaan porkkanoita ylös ja olin lentää persuuksilleni, porkkanaa oli jäljellä vain naatti ja maassa ehkä sentti itse porkkanaa. Myyrät olivat tehneet korjuun ennen minua, siinä katselin maatani ja jupisin "kaunis eläin on"  :-))

Olen vuosien saatossa yrittänyt selittää monelle ihmiselle mikä ero on myyrällä ja kontiolla, kun myrkyttävät ja savustavat tuota ihanaa lapiokouraa.

Tiinalla on tehty todella karmee tuho, toivottavasti edes osa elpyy juurista.
Kirjattu

KLETTERMUS

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 7 415
Vs: Myyrän tekemät tuhot puutarhassa
« Vastaus #29 : 21.04.09 - klo:19:24 »

En usko että myyrät tollaista tuhoa tekee, epäilen enemmän että kyseessä olisi lähinnä jänis taikka jokin muu isompi eläin. [:-I]
Kirjattu

Hirsjärvet

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 882
Vs: Myyrän tekemät tuhot puutarhassa
« Vastaus #30 : 21.04.09 - klo:19:54 »

Kyllä näissä on valitettavasti myyrät kyseessä. Nuo kaikki on lumen alta nakerrettuja. Olen nähnyt pahoja, mutta nuo on vetää voiton. Jänis syö korkeemmalta ja lumirjan päältä, ei se pääse käsiksi lumen alla oleviin osiin. Niissä tapauksissa on ollut verkkoakin ympärillä ja jänies ei sinne verkon sisään mahdu mitenkään.

Pahalta näyttää. Osan voi ehkä pelastaa kun laittaa suojaa ja hoitoaineita, tn. nesteet ei enään kulje kun koko nila on syöty ja ollut talven paljaana. Kannattaa kuitenkin yrittää. Tavallisesti puu kuolee, sille ei mahda mitään.
Kirjattu

Onni on hiljainen vieras, usein sen huomaa vasta kun se jo tekee lähtöä.

KLETTERMUS

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 7 415
Vs: Myyrän tekemät tuhot puutarhassa
« Vastaus #31 : 21.04.09 - klo:19:58 »

Kyllä mä ymmärrän teitä jolla on puutarha tai kasvimaa että te inhoatte noita myyriä. Mulla oli taas eri juttu ,mä kasvatin niitä lemmikeiksi ja mulla oli niitä kesyhiiriä ja kesyrottia.
Kirjattu

mir

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 3 714
  • kaikkimullehetinyt
Vs: Myyrän tekemät tuhot puutarhassa
« Vastaus #32 : 21.04.09 - klo:20:05 »

Lemmikkinä pidettäviä jyrsijöitä ei voi verrata luonnossa vapaina vilistäviin otuksiin. Ei lemmikkihiiret aiheuta vahinkoja luonnossamme, eikä niistä pitäisi keskustella edes samassa ketjussa, kuin vahinkoa aiheuttavista villeistä jyrsijöistä.
Kirjattu

-muru-

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 7 768
  • Kotka
Vs: Myyrän tekemät tuhot puutarhassa
« Vastaus #33 : 21.04.09 - klo:20:08 »

Kyllä nuo ovat myyrien tuhoja. Jänis ja rusakko syövät korkeammalta. Luultavasti nuo syödyt osat ovat olleet lumen peitossa ja siellä vesi- tai peltomyyrä tehnyt tekosiaan
Meillä on aina ollut myyriä. Luultavasti kenttämyyriä. Ne syövät pääosin vain kukkasipulit ja puiden ja pensaiden juuria.
Mutta rusakko syö sitten omppopuita. Mutta olen joka talvi laittanut rungonsuojat omenapuihin ja nuoriin lehtipuihin.
Sitten pupu popsii vain alhaalla olevia oksankärkiä ja säästää minulta leikkaamisen vaivan.

Kyllä minullakin vuosittain nuo kukkasipulit ja perennat saavat kyytiä Mutta ei todella noin pahasti kuin Tiinalla.
Tämä talvihan on kuulemma ollut tosi paha myyräntuhojen kannalta. Niitä on ollut paljon.
Hyvä pöllöille vaan ei puutarhureille ja metsänomistajille.
Suosikaamme pöllöjä  [:-)]

Hysteriaa herättämättä, minusta mitään eläintä ei saa tappaa kiduttamalla. Hukuttaminen on sitä minun mielestäni. 
Minullakin on isohko tontti ( ei nyt sentään hehtaareita) mutta se on sopivan rönttöinen jotta elukatkin saavat siellä oleilla.

Muuten viime talven menetykset ovat vain omenapuiden alaoksien kärjet. Kukkasipuleista en vielä tiedä.
Ja pitkää pinnaa Tiinalle    [:1] . Nuo tuhot Pertunmaalla ovat todella kamalat  :-O  .  Peltojen ja metsänkin läheisyys varmaan vaikuttaa.
Kirjattu

Hirsjärvet

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 882
Vs: Myyrän tekemät tuhot puutarhassa
« Vastaus #34 : 21.04.09 - klo:20:12 »

Kyllä mäkin ymmärrän tuon hiiri-intoilus vaikka en harrastuksestasi itse piittaakkaan. Omenapuun kasvattaminen tai esim. kirsikkapuu vie vuosia, yleensä kymmenen ja viisitoista vuotta, että saa siitä satoisan ja kauniin. Myyrät vetää sen naamaansa lumen alla hetkessä. Puutarhassa riittää muitakin uhkia kuin myyrät ja hiiret. On kymmenittäin erilaisia tauteja ja sieniä joita vastaan ei aina voi suojautua, meillä yritetään kuitenkin niitä myrkkyjä välttää. Sitten on vielä sääolosuhteet joille ei voi mitään, oikulliset talvet jolloin lumi sulaa useamminkin kerran talven aikana ja maa+kasvit ovat ilman suojaavaa lumipeitettä. Löytyy erilaisia pistiäisiä ja muita ötököitä ja tietysti jänöjä.

Ystäväni sai myyräkuumeen ja munuaisvaurion jälkitautina. Sitä on vaikea vakuutella sellaiselle ihmiselle myyrän söpöyttä joka käy dialyysissa lopun ikäänsä ja tiedossa on, että munuainen tekee lopullisen topin muutamassa vuodessa.
Harrastetaan kukin omiamme sulassa sovussa, minä ja kaltaiseni harrastamme puutarhaa joka on meille kaikki kaikessa ja sinä Klettermus niitä hiirulaisiasi.  [:57]
Kirjattu

Onni on hiljainen vieras, usein sen huomaa vasta kun se jo tekee lähtöä.

Ukki

  • Täysjäsen
  • ***
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 228
Vs: Myyrän tekemät tuhot puutarhassa
« Vastaus #35 : 21.04.09 - klo:21:07 »

Ehdottomasti ainakin suurin osa kuvissa "myyräntyötä".

Kyllä minäkin muistan aikoinaan perunapenkissä olleen pitkiä matkoja täysin tyhjää, vaikka kasvanutkin oli kohtuullisesti. Jonakin sadekesänä ei perunaa tullut hiesumaassa liian märkyyden takia, siitä en myyriä voi syyttää.
Kirjattu

Hirsjärvet

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 882
Vs: Myyrän tekemät tuhot puutarhassa
« Vastaus #36 : 21.04.09 - klo:21:14 »

Kyllä niitä tosiaan tyhjiä varsia on tullut nosteltua vuosien varrella. Sen vielä sietään, ei ne kaikkia syö. Yleensä keräävät niitä johonkin tunneliin tai muuhun säilöön, pari kertaa on peruna-porkkanakeko löytynyt maan kätköistä. Viime kesänä meillä oli sellaista uutta punajuurta jossa oli raitoja, jotain egyptiläistä. Hyvää ja sitä voi syödä myös raakana, mutta aivan oivaa keitettynä uusien perunoiden kanssa. Siitä tykkäs myyrätkin, meidän lisäksi. :-))
Kirjattu

Onni on hiljainen vieras, usein sen huomaa vasta kun se jo tekee lähtöä.

Mesis

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 50 934
Vs: Myyrän tekemät tuhot puutarhassa
« Vastaus #37 : 21.04.09 - klo:23:58 »

Kamalaa, mitkä tuhot myyrä on saanut aikaan.  [:-(] Uskon, että harmittaa, -ja lujaa.
Kirjattu

anja

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 4 708
  • ciao, Firenze, Italy
Vs: Myyrän tekemät tuhot puutarhassa
« Vastaus #38 : 22.04.09 - klo:00:35 »

Myyrät saavat kyllä valtavia tuhoja aikaan puutarhassa, mutta ite käsittäisin, että ne enempi jyrsii onkaloissaan maan alla ja juuria (en tietty tarkoita kontiaisia, jotka ei ole kasvissyöjiä, eivätkä kuulu jyrsijöiden luokkaan). Kuvissa näkyvät laajat jyrsimispinnat vois olla kans rusakon tepposia.. :-)) :-O
Kirjattu

Motteri

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 5 897
Vs: Myyrän tekemät tuhot puutarhassa
« Vastaus #39 : 22.04.09 - klo:08:44 »

Ukki, ystävän perunat löytyivät kasasta, eli oli myyrän kellarissa.
Ja mulla oli KOLME porkkanaa syötävänä suuresta maasta, tosin en niitäkään kyllä syönyt.
Muita ei löytynyt ikinä mistään.

Myyrät saavat kyllä valtavia tuhoja aikaan puutarhassa, mutta ite käsittäisin, että ne enempi jyrsii onkaloissaan maan alla ja juuria (en tietty tarkoita kontiaisia, jotka ei ole kasvissyöjiä, eivätkä kuulu jyrsijöiden luokkaan). Kuvissa näkyvät laajat jyrsimispinnat vois olla kans rusakon tepposia.. :-)) :-O

Peltomyyrä syö lumen alla, eli niinkuin nuo Tiinan puut on syöty.
Vesi- eli ojamyyrä syö juuret.
Metsämyyrät levittää myyräkuumetta.

Kontiainen syö toukkia ja matoja, se jättää käytävien suulle suuria multakasoja.
Toisin kuin vesimyyrällä, maamyyrän käytävän suuaukko on kasan keskellä.

lisäys: moni ihminen myrkyttää ja savustaa kontiaista pihaltaan,
kun kuvittelee että sehän sen pahan tekee.

Tiinalle tsemppiä kestää pihansa tuho,
voin kyllä hiukan kuvitella miltä sinusta tuntuu.
Minä olen itkenyt jo yksittäisiä vahinkoja, juuri kun joku puu alkaisi tuottaan satoa niin sitten tapahtuu tuollasta...
Olisiko noissa vielä jotakin tehtävissä, jos oksilla tekisi sillan tuon kuorettoman yli..  [:-I]

« Viimeksi muokattu: 22.04.09 - klo:10:00 kirjoittanut Varpunen »
Kirjattu

Tiina

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 16 556
  • Lahti
Vs: Myyrän tekemät tuhot puutarhassa
« Vastaus #40 : 22.04.09 - klo:09:20 »

Silloin kun veljeni sairasti myyräkuumetta tutustuin myyräasiaan niin perusteellisesti että tiedän mitä tuhoa mikäkin myyrä aiheuttaa ja tiedän myös sen, että kontiainen (entinen maamyyrä) ei aiheuta kasveille tuhoja ja että se on rauhoitettu. Kontiainenhan ei mene minnekään sisätiloihin tms. joten sitä ei niistä tarvitse myöskään millään konstilla karkottaa. Muutama kontiainenkin on joskus meillä nähty, mutta noita muita pirulaisia kuitenkin enemmänkin, vesimyyrä on ehkä ainoa joka ei meilläpäin asustele kun ei ole sellaista vesipaikkaa lähettyvillä. Ja peltomyyrä siis syö lumirajan alta puiden kuoret, ja varastaa potut ja porkkanat sekä kukkasipulit. Metsämyyrä taas syö esimerkiksi puiden silmuja ja havupuiden vuosikasvaimia sekä levittää sitä myyräkuumetta.

En usko että myyrät tollaista tuhoa tekee, epäilen enemmän että kyseessä olisi lähinnä jänis taikka jokin muu isompi eläin. [:-I]
Ja tällaiset kommentit suorastan nyppii, kun ei viitsitä yhtään ottaa asioista selvää, vaan ammutaan summamutikassa jotain ihan älytöntä.
Kirjattu
"Ehjimmät meistä on sirpaleista tehty"-Tommy Tabermann-

Minni

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 25 331
  • Itä-Uusimaa
Vs: Myyrän tekemät tuhot puutarhassa
« Vastaus #41 : 22.04.09 - klo:11:45 »

Onpas myyrät tehneet tuhojaan Tiinan luona   :-O  [:-/]

Tämä piha on myyrien tuhoilta välttynyt, mutta pahaa tuhoa sai
aikaan se 40 cm lunta, mikä satoi marraskuun lopussa. Katajia on nurin, sireenipensaista ja omena-
puista isoja oksia poikki. Sitten vasta , näkee tuhon laajuuden, kunhan lehti alkaa tulla puihin
ja pensaisiin.
Kirjattu
”Kuinka paljosta jäävätkään paitsi he, jotka eivät salli itsensä olla vähän outoja.”

— Alain de Botton -

Tiina

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 16 556
  • Lahti
Vs: Myyrän tekemät tuhot puutarhassa
« Vastaus #42 : 22.04.09 - klo:12:07 »

Norjanangervon ja mustamarja-aronianhan voi leikata alas ja ne tekee uudet versot ja kukkivat sitten seuraavana kesänä taas, se ei ole ongelma mutta kirsikkapuu, sireenit ja koristeomenapuu onkin sitten eri juttu.
Kirjattu
"Ehjimmät meistä on sirpaleista tehty"-Tommy Tabermann-

Motteri

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 5 897
Vs: Myyrän tekemät tuhot puutarhassa
« Vastaus #43 : 22.04.09 - klo:16:34 »

Tiina, kannattaisiko kokeilla sillastusta?
Tai sitten odottaa että katkaisun jälkeen juuresta kasvaa uusi puu,
onko jalojuurisia.....
mutta sillastuksesta mä lähtisin.
Kirjattu

Hirsjärvet

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 882
Vs: Myyrän tekemät tuhot puutarhassa
« Vastaus #44 : 22.04.09 - klo:17:01 »

Ei taida kasvaa kirsikkapuu entisensän kokoiseksi edes Tiinan kuuskymppisille....

No, meidän saldo: 20 kaksi vuotta sitten isutettua kääpiövuorimäntyä, tyngät jäljellä, latvat purtu poikki, alaosat jyrsitty, sammalleimut, punaiset ja valkoiset isoja auleita, ei ole juurenpätkää jätetty. Tulppaanipenkkiä ei enään ole. Viime kesänä istuettu mansikkapenkki, yksi taimi kuudestakymmenestä jäljellä, juuria ehkä on. Koristemansikat Pink Panda, ei näy mitään..
Muutama laakakataja ja näyttäisi, että punakoivukin. Meillä on vielä lunta, joten lisää tuhua varmaankin paljastuu.

Lisätäämpä listaamme vielä hopeahärkki (upea ja laaja ala), juhannusruusu, tulikellukat ja keijuangervot (4).
Eipä ole vakuutusta mitä kotipihaan voisi ottaa. Uudet taimet ostettujen tilalle, pelkästään havut päälle 700 euroa. No, tietääpähän miksi lähtee töihin... [:´((]
« Viimeksi muokattu: 22.04.09 - klo:21:56 kirjoittanut Hirsjärvet »
Kirjattu

Onni on hiljainen vieras, usein sen huomaa vasta kun se jo tekee lähtöä.

Piipero

  • Seniori
  • ****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 479
  • Kissat jättävät tassunjälkensä sydämeesi
Vs: Myyrän tekemät tuhot puutarhassa
« Vastaus #45 : 22.04.09 - klo:20:43 »


Myyrät syö puiden taimista myös latvat. Toissa keväänä istutimme muutama sata
uutta tainta edellisen myyrävuoden tuhojen jälkeen. Viime kesänä otettiin vakuutus,
kun tuli tieto että on taas tulossa hyvä myyrävuosi.
Nyt sitten jännätään miten on käynyt niille uudestaan istutetuille taimille sekä
vasta hakatulle alueelle istutetuille 2000 taimelle  [:8]
En minä niitä silti voisi tappaa  [?-/] pöllöillä ja ketuilla on ainakin ollut ruokaa.
Kirjattu

KLETTERMUS

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 7 415
Vs: Myyrän tekemät tuhot puutarhassa
« Vastaus #46 : 22.04.09 - klo:22:02 »

On se hyvä että asuu kerrostalossa, niin ei tarvitse murehtia myyrien tuhoista. [:-)]
Kirjattu

anja

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 4 708
  • ciao, Firenze, Italy
Vs: Myyrän tekemät tuhot puutarhassa
« Vastaus #47 : 22.04.09 - klo:23:47 »

Tiinalle tsemppiä vahingoista!  [:1] Voin niin kuvitella miltä tuntuu kun kasvit tuhoutuu..  [:8] enpä olisi tiennyt, että pienet myyrät saa noin valtavaa tuhoa aikaan lumenkin alla.

Muoks.
Löytyi tällainen linkki, varmaan monet sen tuntevat, mut laitan sen tähän:
http://www.yhteishyva.fi/puutarhamaailma/tietotori/ravinteet_ja_kasvinsuojelu/kasvinsuojelu/fi_FI/ongelmana_myyrat/
« Viimeksi muokattu: 23.04.09 - klo:00:35 kirjoittanut anja »
Kirjattu

Motteri

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 5 897
Vs: Myyrän tekemät tuhot puutarhassa
« Vastaus #48 : 23.04.09 - klo:07:23 »

On se hyvä että asuu kerrostalossa, niin ei tarvitse murehtia myyrien tuhoista. [:-)]

 [:-I]
Kirjattu

iipa

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 9 706
  • Aina tonttuna
Vs: Myyrän tekemät tuhot puutarhassa
« Vastaus #49 : 23.04.09 - klo:07:35 »

On se hyvä että asuu kerrostalossa, niin ei tarvitse murehtia myyrien tuhoista. [:-)]
No hyvä kuulla, ettet murhetta kanna  [:-/]
Kirjattu

Minni

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 25 331
  • Itä-Uusimaa
Vs: Lumen tekemät tuhot puutarhassa
« Vastaus #50 : 23.04.09 - klo:09:37 »

Tämä tuho ei ole myyrän aikaan saamaa, vaan lumen, mutta laitan tähän
ketjuun nyt kummiskin. (Jos Tiina tykkäät huonoa, niin otan pois. )

Noi katajat oli jo neljä metriä korkeita, ja niiltä meni yli 20 vuotta, saavuttaa kokonsa.
Yksi, liian suuri lumitaakka, ja se oli niitten menoa   [:´(]
Kirjattu
”Kuinka paljosta jäävätkään paitsi he, jotka eivät salli itsensä olla vähän outoja.”

— Alain de Botton -

Tiina

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 16 556
  • Lahti
Vs: Myyrän tekemät tuhot puutarhassa
« Vastaus #51 : 23.04.09 - klo:09:38 »

Anna toki Minni jutun olla, voihan tähän tosiaan laittaa kuvia ja juttuja muistakin talven tuhoista puutarhassa. [:-)]
Kirjattu
"Ehjimmät meistä on sirpaleista tehty"-Tommy Tabermann-

Vilukko

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 4 374
Vs: Myyrän tekemät tuhot puutarhassa
« Vastaus #52 : 23.04.09 - klo:21:51 »

Tämänpäiväisessä hesarissa oli juttu myyrätuhoista, lähinnä mäntyjen osalta. Myyrätuhot ovat suurimmat 30 vuoteen, kirjoitettiin.
Kirjattu

Hirsjärvet

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 882
Vs: Myyrän tekemät tuhot puutarhassa
« Vastaus #53 : 03.05.09 - klo:14:03 »

Meidän metsästysseuran talkoilla istuttamat männyt taimenet, reilu pari sataa on myyrät vedelleet nassunsa. [:-/] No, uudet talkoot ja uusia taimia.
Tämä ei tietenkään ole myyrätuho puutarhassa kuten otsikko on, mutta tuho kuitenkin joka on työlla ja rahalla korjattava.
Kirjattu

Onni on hiljainen vieras, usein sen huomaa vasta kun se jo tekee lähtöä.

Evis

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 6 102
Vs: Myyrän tekemät tuhot puutarhassa
« Vastaus #54 : 07.05.09 - klo:04:06 »

Puutarhassa yksi ainut omenapuu on kauttaltaan jyrsitty. Otettiin siitä oksia talteen jääkaappiin ja nyt tulevana viikonloppuna olis  tarkoitus yrittää ohittaa niillä se paljaaksi syöty kohta. Kiitos varpuselle sillastusvinkistä.  [:-)](http://www.ekarjala.fi/etusivu/pp/9136-lumen-alta-paljastuvat-myyrien-metkut.html )Katsotaan kuinka onnistuu.  [:-)]
Kaikki muut kasvit ja puut ovat säästyneet pahemmilta tuhoilta. Viinirypäleköynnöstä on himppa jyrsitty, mutta todennäköisesti se jää henkiin  [:-I] ainakin toivon niin.
« Viimeksi muokattu: 07.05.09 - klo:04:23 kirjoittanut Evis »
Kirjattu
Elä elämääsi suhtautuen ystävällisesti ja lempeästi kaikkiin ihmisiin ympärilläsi, ja hämmästyt, miten onnelliseksi elämäsi muuttuu.<br />- Charles M. Schwab

Motteri

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 5 897
Vs: Myyrän tekemät tuhot puutarhassa
« Vastaus #55 : 07.05.09 - klo:07:08 »

Kiitos varpuselle sillastusvinkistä.  [:-)]

Ollos hyvä vain  [:-)] itse olen aina kokeillut kaikkea ihan uteliaisuudesta.
Tehkää mahdollisimman monta siltaa, osa epäonnistuu kuitenkin.
Eihän tuossa menetä korkeintaan kuin omaa aikaa ja vanha puu on arvokas.
Tsemppiä  [:72]
Kirjattu

Minni

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 25 331
  • Itä-Uusimaa
Vs: Myyrän tekemät tuhot puutarhassa
« Vastaus #56 : 14.05.09 - klo:20:51 »

On ne vihulaiset olleet jyrsimässä näköjään vähän jokapaikassa   [:-/]

http://www.iltalehti.fi/uutiset/200905149589265_uu.shtml
Kirjattu
”Kuinka paljosta jäävätkään paitsi he, jotka eivät salli itsensä olla vähän outoja.”

— Alain de Botton -

Parus Major

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 4 668
  • Pori
Vs: Myyrän tekemät tuhot puutarhassa
« Vastaus #57 : 14.05.09 - klo:20:58 »

Tämänpäiväisessä hesarissa oli juttu myyrätuhoista, lähinnä mäntyjen osalta. Myyrätuhot ovat suurimmat 30 vuoteen, kirjoitettiin.

Täälläkin paikallisessa Satakunnan Kansassa iso juttu myyrien tuhoista. Isot taimikot saaneet siipeensä. Sääliksi käy yrittäjiä ja siitä puutakin kuitenkin tarvitaan.

Mielenkiintoinen artikkeli, täytyy kaivaa esiin. Siinä oli hyvää tietoa myyristä kaikkiaan [:-)]
Kirjattu
- tartu hetkeen -

Hirsjärvet

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 882
Vs: Myyrän tekemät tuhot puutarhassa
« Vastaus #58 : 18.05.09 - klo:00:16 »

Kaksikymmentä tuhatta hehtaaria männyntaimia mennyt myyrien massuun talven aikana. Ei riitä valtion rahat vahinkojen korvaamiseen, lisäksi täällä keski-suomessa on geenipankin hedelmäpuut tuhottu lähes 60% mennyttä.
Kirjattu

Onni on hiljainen vieras, usein sen huomaa vasta kun se jo tekee lähtöä.

Pyyhältäjä

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 3 169
Vs: Myyrän tekemät tuhot puutarhassa
« Vastaus #59 : 20.05.09 - klo:17:07 »

Meillä ilmeisesti myyrät on syöneet tummanliilojen tulppaanien sipulit, kun niistä ei ole tietoakaan. Muita tuhoja en ole huomannut, vaikka maa on monin paikoin hyvinkin reikäinen ja myllätty.

Viime syksynä pari myyrää tuli sisälle kellarin kautta ja huonekasvithan niitä kiinnosti. Pullopalmusta lähti vihreät lehdet ja limoviikunasta oli purtu varsi poikki. Hiirenloukku vaan napsahteli, mutta niistä ei viety syöttiä, eikä niihin jääty kiinni. Yhtenä iltana napsahtava loukku sai minut kiiruhtamaan paikalle ja silloin näin, että myyrähän se hiippailija oli, joka yritti piiloutua kaapin taakse.

Onneksi naapurissa on metsästävä kissa, joka pitää pihaamme reviirinään ja kulkee tuossa harva se päivä jokin myyrä tai hiiri suussaan. Oma kissani ei metsästä mitään liikkuvaa otusta. On kai niin tottunut elämään sisäkissana ja aina on ollut ruoka valmiina lautasella.
Kirjattu
 

Sivu luotiin 0.098 sekunnissa. 17 kyselyä tietokannasta.