Pönttöfoorumi

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: Myyrän tekemät tuhot puutarhassa  (Luettu 1252 kertaa)

Mesis

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 50 934
Vs: Myyrän tekemät tuhot puutarhassa
« Vastaus #15 : 18.04.09 - klo:21:11 »

Kaunis on ainakin kukkapenkki ollut. Taidolla tehty.
Kirjattu

kati

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 11 063
  • Ahmattitoukka Kymenlaakson perukoilta
Vs: Myyrän tekemät tuhot puutarhassa
« Vastaus #16 : 18.04.09 - klo:21:29 »

Myyriä on ja ne syövät mitä syövät. mutta eläinrääkkäysansoja en halua pihalleni! Onneksi pihamme ei ole liian "fiini" vaan jos sieltä mitä syödään, niin yritetään istuttaa muuta tilalle  :-)) joskus paremmalla, joskus huonommalla menestyksellä  [:-DD]
Kirjattu
Syödä vai nukkua? Kas siinä pulma.

Hirsjärvet

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 882
Vs: Myyrän tekemät tuhot puutarhassa
« Vastaus #17 : 18.04.09 - klo:21:40 »

Ei meidänkään pihasta mitään fiiniä tule, mutta kun tonttia on yli 8000 neliötä, niin siinä ei ihan muutama taimi tunnu eikä näy missään. Osa jää luomualueeksi, mutta haluan silti nauttia itse oman työni ja uurastukseni tuloksista. Samoin kuin haluan syödä sinne istuttamani kasvikset ja marjat. Isolla tontilla on ison tontin ongelmat ja myös isompi määrä eläimiä.
Kirjattu

Onni on hiljainen vieras, usein sen huomaa vasta kun se jo tekee lähtöä.

tuulia

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1 517
Vs: Myyrän tekemät tuhot puutarhassa
« Vastaus #18 : 19.04.09 - klo:14:38 »

Kauniit istutukset ja komeasti kukkivat. Miten olette suojanneet kukkapenkit puiden juurilta. Minulla tahtoo käydä niin että puut imevät kaikki kosteuden ja voiman kukkamaista. Koivut syövät vielä mullankin.
Kirjattu

Lisa

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 4 861
  • Jippijei
Vs: Myyrän tekemät tuhot puutarhassa
« Vastaus #19 : 19.04.09 - klo:14:50 »

Mulla ei niin arvokkaita istutuksia ole eikä tule olemaan, ettei niistä sais nauttia kaikki, myös myyrät. Never en laittelis mitään ansoja ja tappavia loukkuja millekään eläimelle. Mutta moni harrastanee kaikenlaista kaunista, ja varsinkin jänikset ja myyrät kuuluvat tekevän tuhojaa.  Olen onnellinen, ei koske mua eikä mun puskia! [:-)]
Kirjattu

Hirsjärvet

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 882
Vs: Myyrän tekemät tuhot puutarhassa
« Vastaus #20 : 19.04.09 - klo:14:54 »

Juurimattoa. Tuossa kuvassa olevan penkin alla on kosolti järvikiveä joka tavallaan salaojittaa pohjan. Puiden juuret menee sinne missä on ravinteita ja vettä, pitää vaan vaihtaa/ lisätä multaa vähän joka vuosi ja jos mahdollista, katsella parhaalle paikalle kukkapenkki jossa ei ole isoja puita lähettyvillä. Koivuhan vetää esim. lumensulamisvesiä yli 500 litraa vuorokaudessa, isot jopa enemmän.
Kukkasipulit säilyvät parhaiten jos alle laittaa pienen hiekka tai sepelikerroksen. Muuta kikkoja ei taida olla jakaa.

Yhtenä vuotena harakat nyppivät kukkasipuli ja kasasivat keon pellon laitaan. Laitetaan aina uusien sipuleiden istutuksen päälle sanomalehtikerros ja siihen vielä multaa. Silloin ei linnut noki, pari kertaa on nähty närhenkin nokkivan sipulit maasta. Äidillä oli sama homma, harakat olivat kuljettaneet ison kasan sipuleita koivun juurelle, sieltä äiti ne löysi osan kukkivana keväällä ja vei takaisin kukkapenkkiin. Kaikkea tapahtuu pihalla! :-))
Kirjattu

Onni on hiljainen vieras, usein sen huomaa vasta kun se jo tekee lähtöä.

mir

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 3 714
  • kaikkimullehetinyt
Vs: Myyrän tekemät tuhot puutarhassa
« Vastaus #21 : 19.04.09 - klo:15:21 »

Ovat nuo mokomat syöneet kasvien juurakoita ja sipuleita mun puutarhapalstalla. Alkutalvesta laitoin loukkuja kätkien niin ettei niihin mikään muu eläin vahingossa joudu, niihin meni muutamia myyriä, lumien tultua otin loukut pois. Olen kyllästynyt myyrien ja hiirien ja hiiriin tuhoihin. Sen verran vahinkoa saavat aikaan yleensäkin, että pois joutaavat kissan kitaan ja pöllön vatsaan.
Kirjattu

Lisa

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 4 861
  • Jippijei
Vs: Myyrän tekemät tuhot puutarhassa
« Vastaus #22 : 19.04.09 - klo:15:35 »

Elä elä elä, minnuu tuomihe........anteeks et oon olemassa.... :-)) kukahan minutkin on keksiny eli luonu....huhhuijakkaa.... :-))


Kirjattu

KLETTERMUS

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 7 415
Vs: Myyrän tekemät tuhot puutarhassa
« Vastaus #23 : 19.04.09 - klo:15:52 »

Ihanan söpö, ton vois pistää taskuun ja viedä kotiin. [:-)]
Kirjattu

Hirsjärvet

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 882
Vs: Myyrän tekemät tuhot puutarhassa
« Vastaus #24 : 19.04.09 - klo:16:16 »

Täältä saa taskut täyteen!
Kirjattu

Onni on hiljainen vieras, usein sen huomaa vasta kun se jo tekee lähtöä.

KLETTERMUS

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 7 415
Vs: Myyrän tekemät tuhot puutarhassa
« Vastaus #25 : 19.04.09 - klo:18:11 »

Täältä saa taskut täyteen!

Mulle riittäisi yksi, jonka voisin pelastaa. [:-)]
Kirjattu

Tiina

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 16 556
  • Lahti
Vs: Myyrän tekemät tuhot puutarhassa
« Vastaus #26 : 21.04.09 - klo:16:34 »

Tässähän näitä tuhoja sitten olisi.

Koristeomenapuu


Sireeni


Norjanangervo


Mustamarja-aronia


Jasmiini


Kirsikka


Eniten minua ihmetyttää tämä ihan tavallinen melko paksu haapa, sekin on järsitty ihan kauttaaltaan. ja miksi nuo nuoret vesat eivät ole kelvanneet, vain tuo vanha paksumpi osa.


Joten kyllä mua siis raivostuttaa todella, manaan peltomyyrät ym. kyllä jonnekin huitsin nevadaan. Ensi kesänä mulla on 50-vuotisjuhlat ja pihan joutuu parturoimaan ihan kokonaan, kiva sitä on sitten vieraille esitellä. Oikeastaan mun lopullinen myyräinho alkoi muutama vuosi sitten, kun veljeni sairastui myyräkuumeeseen ja oli kovin kipeä ja sairaalassakin yli viikon. En minä myyristä ennenkään ole tykännyt joten aina niille on meillä myyräbaaria tarjottu, mutta tuo veljen sairastama myyräkuume oli viimeinen niitti. Tulisin ihan hyvin toimeen ilman noita otuksia.
Kirjattu
"Ehjimmät meistä on sirpaleista tehty"-Tommy Tabermann-

mir

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 3 714
  • kaikkimullehetinyt
Vs: Myyrän tekemät tuhot puutarhassa
« Vastaus #27 : 21.04.09 - klo:17:43 »

Ohhoh :-O, onpas pahan näköistä jälkeä tosiaan.
Mä en ole ikinä pikkujyrsijöistä pahemmin pitänyt, jos en vihannutkaan, mutta realiteettini on että tuholaisina saavat minulta tappotuomion.
Kirjattu

Motteri

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 5 897
Vs: Myyrän tekemät tuhot puutarhassa
« Vastaus #28 : 21.04.09 - klo:18:04 »

Kehuin ystävälleni muutama vuosi sitten että myyrä on kaunis eläin, tarkoitin kontiota.
Hänellä oli myyrät vieneet perunat maasta omaan säilöön, oli hiukan eri mieltä kauneudesta yms.
No aloin itse ottamaan porkkanoita ylös ja olin lentää persuuksilleni, porkkanaa oli jäljellä vain naatti ja maassa ehkä sentti itse porkkanaa. Myyrät olivat tehneet korjuun ennen minua, siinä katselin maatani ja jupisin "kaunis eläin on"  :-))

Olen vuosien saatossa yrittänyt selittää monelle ihmiselle mikä ero on myyrällä ja kontiolla, kun myrkyttävät ja savustavat tuota ihanaa lapiokouraa.

Tiinalla on tehty todella karmee tuho, toivottavasti edes osa elpyy juurista.
Kirjattu

KLETTERMUS

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 7 415
Vs: Myyrän tekemät tuhot puutarhassa
« Vastaus #29 : 21.04.09 - klo:19:24 »

En usko että myyrät tollaista tuhoa tekee, epäilen enemmän että kyseessä olisi lähinnä jänis taikka jokin muu isompi eläin. [:-I]
Kirjattu
 

Sivu luotiin 0.069 sekunnissa. 17 kyselyä tietokannasta.