Pönttöfoorumi

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: Lumihiutale  (Luettu 162 kertaa)

Lisa

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 4 861
  • Jippijei
Lumihiutale
« : 04.04.09 - klo:17:45 »

Hei, onks kellään kokemusta ton nimisestä kasvista? Lumihiutale, kaunis runsaasti kukkiva kasvi amppeliin tai esmes parvekelaatikkoon. Näin mainoksen yhdessä lehdessä ja ihastuin. Mulle on aivan uusi tuttavuus. Onkohan vaikea hoidettava, ilmoituksessa sanotaan, että lumihiutale kukkii pakkasiin asti.  [:-)]
Kirjattu

Pyryharakka

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 22 532
Vs: Lumihiutale
« Vastaus #1 : 04.04.09 - klo:17:54 »

Ei ole vaikea hoidettava. Kunhan muistaa kastella kohtuudella, ei liikaa, niin että ui vedessä. Silloin se saattaa kupsahtaa. Pidetään tasaisesti kosteana. Kestää myös tilapäisen kuivahtamisen.

Kuvassa oleva lumihiutale on lähtöisin yhdestä taimesta. Kasvoi parvekkeellani muutama vuosi sitten.

Kirjattu

iipa

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 9 706
  • Aina tonttuna
Vs: Lumihiutale
« Vastaus #2 : 04.04.09 - klo:18:36 »


Viime kesän lumuhiutaleeni. Ei vaikea,vettä tarttee ja ravinteita  [:-DD]
taitaa löytyä nykyisin vaalean punaisenakin.
Kirjattu

Lisa

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 4 861
  • Jippijei
Vs: Lumihiutale
« Vastaus #3 : 04.04.09 - klo:18:50 »

Joo, nyt on tarjolla sinistä ja roosaa. Kyllä toi on kaunis ja se pitääpi saada terassille amppeliin. [:-)] Koska se kuulema on helppohoitoinen, niin sen täytyy onnistua mullakin. [:-P]
Kirjattu

hippiäinen

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 22 419
  • pieni kunta Satakunnasta ruots.Kjulo
Vs: Lumihiutale
« Vastaus #4 : 04.04.09 - klo:23:41 »

Kauniit lumihiutaleet Pyriksellä ja Iipalla  [:-)] [:-)]

Juu, helppohoitoinen on ja pakkasiin asti kukkii ja viihtyy varjossakin  [:-)]
Kirjattu

Hirsjärvet

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 882
Vs: Lumihiutale
« Vastaus #5 : 05.04.09 - klo:00:09 »

Kauniit on!
Meillä on ollut mökillä useampana vuonna, hyvin pärjäsi vaikka välillä oli amppelissa ilman hoitoa ja kastelua viikon, vähän toistakin. Sellainen ilmilö huomattiin, että ei pidä tuulisesta paikasta jollainen meidän mökin rantan olikin.
Kirjattu

Onni on hiljainen vieras, usein sen huomaa vasta kun se jo tekee lähtöä.

annulix

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 14 455
  • Ylöjärvi
Vs: Lumihiutale
« Vastaus #6 : 07.05.09 - klo:14:25 »

Miten arka vai onko arka näin keväällä ? Päivällä varmaan jo voi olla ulkosalla, mutta lienee syytä täällä Tampereen seudulla vielä yöksi nostaa eteiseen. [:-I] Siis kun ollaan lähellä nollaa ja saattaapihan vielä mennä miinuksellekin.
Minulla ei ole aiemmin ollut, nyt kokeilen.
Kirjattu

iipa

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 9 706
  • Aina tonttuna
Vs: Lumihiutale
« Vastaus #7 : 07.05.09 - klo:14:54 »

Lumihiutale ei ole ihan niin arka kuin vesivartiset, mutta paree se on suojaan nostaa pakkasilta. Sitähän on jo torillakin myynnissä, ettei se kylmästä tuulesta palennu. Monissa luetteloissa sanotaan että aurinkoisen paikan kasvi, minusta se viihtyy puoliaurinkoisessa paremmin kuin paahteessa, varjossa taas kukkii heikosti ja vettä ja ravinteita juopi mielellään.
Kirjattu

annulix

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 14 455
  • Ylöjärvi
Vs: Lumihiutale
« Vastaus #8 : 07.05.09 - klo:15:13 »

Kiitos iipa vastauksesta.  [:-)]
Vähän noin minä sitä ajattelin kun tänäänkin näin sitä ihan ulkosalla myynnissä olevan. Nostan kuitenkin varmuudeksi sisätiloihin yöksi.
Tuosta kasvupaikasta haeskelin myös tietoa ja näytti tuo puoliaurinkoinen olevan useimmissa paikoissa suositus. Sellainen paikka sillä varmaan minullakin tulee olemaan. Hyvä tietää tuo ravinteiden tarve, lannoitellaan sitten pelargonioiden kanssa samaan tahtiin.  [:-)]
Kirjattu

Mesis

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 50 876
Vs: Lumihiutale
« Vastaus #9 : 07.05.09 - klo:16:19 »

Minäkin ostin tänään lumihiutaleen ja nyt askarruttaa, että pitäisinkö sitä ulkona vai sisällä, kun kasvihuoneelta lämpimästä sen ostin. Nyt se on minulla ulkona. Saa nähdä, mitä se siitä tykkää.
Minulla ei oikein ole puolivarjoista paikkaa, vaan ilta-aurinko helottaa täysillä päin. Minun lumihiutaleeni tuskin koskaan saa noin muhkeita muotoja kun Iipalla ja Pyriksellä.
Kirjattu

annulix

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 14 455
  • Ylöjärvi
Vs: Lumihiutale
« Vastaus #10 : 07.05.09 - klo:17:47 »

Minäkin ostin tänään lumihiutaleen ja nyt askarruttaa, että pitäisinkö sitä ulkona vai sisällä, kun kasvihuoneelta lämpimästä sen ostin. Nyt se on minulla ulkona. Saa nähdä, mitä se siitä tykkää.
Minulla ei oikein ole puolivarjoista paikkaa, vaan ilta-aurinko helottaa täysillä päin. Minun lumihiutaleeni tuskin koskaan saa noin muhkeita muotoja kun Iipalla ja Pyriksellä.
Siksi minäkin kysyin kun ostin tuon jo pari päivää sitten sisätiloista. Vasta tänään istutin sen amppeliin, väliajan oli ihan huoneenlämpöisen eteisen eteläisellä ikkunalla.
Aion kyllä nostaa öisin eteiseen, meillä kuitenkin yöt saattavat olla vielä kylmiäkin.
Minusta tuo ilta-aurinko ei ole paha, no viisaammat varmaan tietävät. [:-I]
Minä en myöskään odota non komeaaa kasvustoa kun Iipalla ja Pyriksellä. Kunhan nyt ensin harjoittelen.  :-))
Kirjattu

Sus

  • Vieras
Vs: Lumihiutale
« Vastaus #11 : 13.05.09 - klo:14:03 »

Mä ostin myös lumihiutaleen taimia amppeliin. Ulkotiloissa puutarha niitä kauppasi ja kyltissä luki "Kestää jonkin verran hallaa". Pari päivää sitten istutin ne ja ulkona olen antanut olla amppelissa. Mutta ei täällä kai pakkasöitä ole ollukaan. Täytynee seurailla noita säätiedotusten yölämpötiloja nyt kuitenkin...
Kirjattu
 

Sivu luotiin 0.221 sekunnissa. 23 kyselyä tietokannasta.