Pönttöfoorumi

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: Mitkä perhoset tänään näin ?  (Luettu 385 kertaa)

annulix

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 14 455
  • Ylöjärvi
Mitkä perhoset tänään näin ?
« : 11.07.09 - klo:15:43 »

Olen nolona kun en tunnista, jos taas oppisin pari uutta.  [:-I]
1.




2.


Kirjattu

Kaija

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 25 368
  • Elimäki & Orihuela Costa
Vs: Mitkä perhoset tänään näin ?
« Vastaus #1 : 11.07.09 - klo:15:47 »

Mä en edes yritä tunnistaa, mutta hyvät kuvat olet saanut!  [:-)]
Yleensä perhoset lentää tiehensä tai ainakin vetävät siivet yhteen, kun niitä koittaa kuvata...  [:-(]

Mesis

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 50 836
Vs: Mitkä perhoset tänään näin ?
« Vastaus #2 : 11.07.09 - klo:15:53 »

Tosi hyvät ja selvät kuvat. Noista kyllä pystyy tunnistamaan hän, joka ne tuntee. Minäkään en noita tunne. Jarmoa tarvittaisiin.
Kirjattu

annulix

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 14 455
  • Ylöjärvi
Vs: Mitkä perhoset tänään näin ?
« Vastaus #3 : 11.07.09 - klo:15:58 »

Mä en edes yritä tunnistaa, mutta hyvät kuvat olet saanut!  [:-)]
Yleensä perhoset lentää tiehensä tai ainakin vetävät siivet yhteen, kun niitä koittaa kuvata...  [:-(]

Kyllä noihinkin tarvittiin varmaan kymmen otosta molempiin. No jossakin kuvassa sentään onneksi siivet ovat tunnistettavissa.  :-))
Kirjattu

tahmatassu3

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 755
  • Ylivieska
Vs: Mitkä perhoset tänään näin ?
« Vastaus #4 : 11.07.09 - klo:16:23 »

En minäkään mikään perhosasiantuntija ole, mutta onkos tuo ylimmäinen niittyhopeatäplä ja alimmainen neitoperhonen.
Kirjattu
Kaikkea saa tehdä, kaikkea pitää tehdä, kaikkia ovia täytyy tempoa, kaikkia kuita kurkotella.
On vain yksi ehto, elinehto; Värisevää sielua ei saa tallata.
- Tommy Tabermann -

Pyryharakka

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 22 532
Vs: Mitkä perhoset tänään näin ?
« Vastaus #5 : 11.07.09 - klo:16:31 »

Alimmainen on jokin sinisiipi, mutta kun niitäkin on niin monenlaisia, niin viisaammat määrittäköön sen tarkemmin.  [:-DD]
Kirjattu

Minni

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 25 263
  • Itä-Uusimaa
Kirjattu
”Kuinka paljosta jäävätkään paitsi he, jotka eivät salli itsensä olla vähän outoja.”

— Alain de Botton -

annulix

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 14 455
  • Ylöjärvi
Vs: Mitkä perhoset tänään näin ?
« Vastaus #7 : 11.07.09 - klo:16:45 »

Oikeastaan olisi pitänyt kysyä minkä hopeatäplän ja minkä sinisiiven näin. Molempia on useita enkä uskalla luottaa tunnistustaitoihini.  [:-I]
Kirjattu

tahmatassu3

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 755
  • Ylivieska
Vs: Mitkä perhoset tänään näin ?
« Vastaus #8 : 11.07.09 - klo:17:29 »

Tämä sekopää täällä taas sekoilee  [NUT], en minä kyllä montaa  perhosta edes tunnista mutta en myöskään ymmärrä
miksi tuon toisen nimesin neitoperhoseksi enkä tietenkään tarkistanut kirjoitustani.
Horopää mikä horopää, siis minä  [8-)], suonette anteeksi sekoiluni [:17].
Kirjattu
Kaikkea saa tehdä, kaikkea pitää tehdä, kaikkia ovia täytyy tempoa, kaikkia kuita kurkotella.
On vain yksi ehto, elinehto; Värisevää sielua ei saa tallata.
- Tommy Tabermann -

mir

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 3 714
  • kaikkimullehetinyt
Vs: Mitkä perhoset tänään näin ?
« Vastaus #9 : 11.07.09 - klo:17:56 »

Angervohopeatäplä toka kuvassa ja sama perhonen taitaa olla ekassa, alempi voi hyvinkin olla niittysinisiipi.

Vähän aikaa ehti paistaa aurinko ulkona ollessa ja ainaskin nämä tunnistin
metsäpapurikko
tummapapurikko
lanttuperhonen
nokkosperhonen
juolukkasinisiipi
hopeasinisiipi
ketohopeatäplä
tesmaperhonen
hohtosinisiipi
lauhahiipijä
nokimittari
mäkikenttämittari

ehkä muitakin, kaikkia sinisiipiä en ehtinyt tunnistaa, vaaleita yökkösiä pöllähti heinikosta lentoon lajia en katsonut tarkemmin, lisäksi kultakuoriaisia, rusokuoriaisia, heinäsirkkoja ja paljon muitakin ötököitä,
Kirjattu

annulix

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 14 455
  • Ylöjärvi
Vs: Mitkä perhoset tänään näin ?
« Vastaus #10 : 11.07.09 - klo:18:03 »

Kiitos Mir.  [:-)]
Ensimmäinen perhonen on sama sekä ekassa että tokassa kuvassa. Siis ennätin saada siitä siipien ylä- että alapinnasta kuvan. En huomannut kysyessäni mainita kyseessä olevan saman yksilön.
Ootellaan jos tulis varmistus tuohon sinisiipen.  [:-I]
Kirjattu

zeener

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 8 736
  • Vampula
Vs: Mitkä perhoset tänään näin ?
« Vastaus #11 : 11.07.09 - klo:20:09 »

Mali on reissussa ja Jarmo kotiutunee tänään(kö)?  Eli hieman saattaa kestää tunnistus, mutta kuvat on niin selkeät että eiköhän noista varmuus jossain vaiheessa saada.
Kirjattu

annulix

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 14 455
  • Ylöjärvi
Vs: Mitkä perhoset tänään näin ?
« Vastaus #12 : 11.07.09 - klo:22:14 »

Mali on reissussa ja Jarmo kotiutunee tänään(kö)?  Eli hieman saattaa kestää tunnistus, mutta kuvat on niin selkeät että eiköhän noista varmuus jossain vaiheessa saada.
Odottelen kärsivällisesti.  [:-)]
On todella kiva olla eskarilaisena täällä, ensikesäksi olen kenties taas oppinut pari uutta lajia.
Nyt kun katsoin Mirin tunnistuksen perusteella, eihän tuo hopeatäpälä voi muukaan olla.  [:-I]
Kirjattu

mir

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 3 714
  • kaikkimullehetinyt
Vs: Mitkä perhoset tänään näin ?
« Vastaus #13 : 12.07.09 - klo:10:08 »

Angervohopeatäplä on helppo tunnistaa, ja mä olen eka angervohopeatäplän tunnistanut jo 80 luvun alussa. Sinisiipiä on usein vaikea tunnistaa, jos ei näe siiven alapuolen kuvioita.

Zeener, montako päiväperhosta olet itse löytänyt ja tunnistanut päiväperhoslistallesi? Meinaan vaan, laittaessasi minusta yliheittävän kommentin.
Kirjattu

annulix

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 14 455
  • Ylöjärvi
Vs: Mitkä perhoset tänään näin ?
« Vastaus #14 : 12.07.09 - klo:10:19 »


Angervohopeatäplä on helppo tunnistaa, ja mä olen eka angervohopeatäplän tunnistanut jo 80 luvun alussa. Sinisiipiä on usein vaikea tunnistaa, jos ei näe siiven alapuolen kuvioita.

Nyt kun tiesin mikä hopeatäplä on kyseessä, huomasin sen olevan ihan selvä juttu.  :-))
Katsoin kuvia rämehopeatäplästä ja niittyhopeatäplästä eikä kumpikaan sopinut. Siksi laitoin tänne kysymyksen.
Tuosta sinisiivestä yritin saada kuvaa myös siipien alapinnasta. Ei vaan onnistunut, oli liian vikkeläliikeinen.
Kirjattu

zeener

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 8 736
  • Vampula
Vs: Mitkä perhoset tänään näin ?
« Vastaus #15 : 12.07.09 - klo:15:13 »

Angervohopeatäplä on helppo tunnistaa, ja mä olen eka angervohopeatäplän tunnistanut jo 80 luvun alussa. Sinisiipiä on usein vaikea tunnistaa, jos ei näe siiven alapuolen kuvioita.

Zeener, montako päiväperhosta olet itse löytänyt ja tunnistanut päiväperhoslistallesi? Meinaan vaan, laittaessasi minusta yliheittävän kommentin.

Angervohopeatäplä toka kuvassa ja sama perhonen taitaa olla ekassa, alempi voi hyvinkin olla niittysinisiipi.



Pyydän anteeksi jos näin olen tehnyt, niin en tarkoittanut. Jäin siihen käsitykseen että sinisiipi ei ollut vielä tunnistettu ja ajattelin että annulixin olisi mukava tietää miksi esim. Mali ei kysymykseen vastaa vaikka normaalisti niin tekee. Tiedän toki että tunnet perhoset, linnut  ja kasvit erittäin hyvin enkä todellakaan epäile hetkeäkään tietäväni läheskään niin hyvin. Omasta mielestäni en omaa ehdotustani laittanut joten en pidä siitä että myöskään sinä kyseenalaistat minun tietämystäni. Tietääkseni et ole kertaakaan mukanani perhosretkilläni ollut ja asiasta keskustellut. Jo viime vuonna useaan otteeseen kyseenalaistit minun perhoslistaani koska en lajeja ollut itse tunnistanut. Anteeksi siitä että minulla on seuraa joka perhosia tunnistaa ja olen mukana saanut olla ja niistä nauttia. Lupaan olla enää puuttumatta asioihin joista muut tietävät paremmin.
« Viimeksi muokattu: 12.07.09 - klo:16:07 kirjoittanut zeener »
Kirjattu

Mali

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 3 150
    • mali.kuvat.fi/kuvat
Vs: Mitkä perhoset tänään näin ?
« Vastaus #16 : 16.07.09 - klo:11:27 »

Jeps, eka on angervohopeatäplä ja toka on kait ketosinisiipi (tai kangassinisiipi).
Kirjattu

annulix

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 14 455
  • Ylöjärvi
Vs: Mitkä perhoset tänään näin ?
« Vastaus #17 : 16.07.09 - klo:15:29 »

Jeps, eka on angervohopeatäplä ja toka on kait ketosinisiipi (tai kangassinisiipi).
Kiitos Mali.  [:-)]
Angervohopeatäplän uskalsin sitten tuonne lyhyen pinnalistani jatkoksi laittaa koska nimen saatuani sen itsekin sitten tunnistin.
Sinisiipi jää arvoitukseksi kun en niitä alasiipiä saanut kuvattua. Eli oli liian vikkelä minulle.  [:-(]
Kirjattu
 

Sivu luotiin 0.28 sekunnissa. 22 kyselyä tietokannasta.