Pönttöfoorumi

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: Auringonkukkasiementen tarina  (Luettu 94 kertaa)

Visertäjä

  • Jäsen
  • **
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 71
Auringonkukkasiementen tarina
« : 24.07.09 - klo:09:36 »

Olen usein miettinyt auringonkukkasiementen erilaisuutta ja lintujen vaihtelevaa intoa niihin. Äskettäin sain yllätyksen kun, avatessani pussin, tuli voimakas kuminan tuoksu. Puolet pussista oli kuminaa. No, sehän oli tuottajan moka ja sain tietää että heillä pussitetaan monesta tuutista erilaista ja näin siis voi joskus käydä. Mutta sain samalla mielenkiintoista tietoa siementen laadusta - ehkä teille jo tuttua...? Pienet mustat ovat kovia ja moni lintu ei pysty niitä avaamaan. Olen itse huomannut ettei menekkiä oikein ole. Suuret raidalliset ovat ok ja namia mutta musta jossa valkoinen raita kyljessä on kaikista rasvapitoisin ja siis linnuille paras. Ystävällinen lähde kertoi myös että kuorittu siemen on ylivoimaisesti kannattavin vaihtoehto vaikka ostaessa hinta näennäisesti on suurempi.
Toivottavasti tämä nyt meni oikein...
 [:-)] Visertäjä  [NUT]

Kirjattu

Tiina

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 16 556
  • Lahti
Vs: Auringonkukkasiementen tarina
« Vastaus #1 : 24.07.09 - klo:09:43 »

Olen usein miettinyt auringonkukkasiementen erilaisuutta ja lintujen vaihtelevaa intoa niihin. Äskettäin sain yllätyksen kun, avatessani pussin, tuli voimakas kuminan tuoksu. Puolet pussista oli kuminaa. No, sehän oli tuottajan moka ja sain tietää että heillä pussitetaan monesta tuutista erilaista ja näin siis voi joskus käydä. Mutta sain samalla mielenkiintoista tietoa siementen laadusta - ehkä teille jo tuttua...? Pienet mustat ovat kovia ja moni lintu ei pysty niitä avaamaan. Olen itse huomannut ettei menekkiä oikein ole. Suuret raidalliset ovat ok ja namia mutta musta jossa valkoinen raita kyljessä on kaikista rasvapitoisin ja siis linnuille paras. Ystävällinen lähde kertoi myös että kuorittu siemen on ylivoimaisesti kannattavin vaihtoehto vaikka ostaessa hinta näennäisesti on suurempi.
Toivottavasti tämä nyt meni oikein...
 [:-)] Visertäjä  [NUT]


Me ostimme yhtenä vuonna edulliseen hintaan niitä kotimaisia mustia pienehköjä siemeniä, silloin mukana tuli oikein erillinen lappu jossa kerrottiin että niiden mustien rasvapitoisuus on kaikkein suurin, olikohan se jotenkin niin että ovat n. 40% rasvaisempia kuin tavalliset raidalliset auringonkukan siemenet. Ainakin meillä ne kelpasivat linnuille ihan siinä missä muutkin siemenet ja kaikki linnut mitä meidän ruokinnalla käy saivat ne auki, siis tintit, vihepeipot, punatulkut. Tiedä sitten mikä on totuus tässäkin asiassa.
Kirjattu
"Ehjimmät meistä on sirpaleista tehty"-Tommy Tabermann-

Jarmo

  • Aluevalvoja
  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 58 238
  • Säkylä ** älykäS
Vs: Auringonkukkasiementen tarina
« Vastaus #2 : 24.07.09 - klo:14:48 »

Mielenkiintoista
Kirjattu
    "Kissoja vihaavat ihmiset syntyvät seuraavassa elämässä hiiriksi."   (Faith Resnick)     
 

Sivu luotiin 0.157 sekunnissa. 22 kyselyä tietokannasta.