Pönttöfoorumi

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: Millaisia LEIPÄ-RESEPTEJÄ löytyy pönttöläisiltä? :)  (Luettu 1459 kertaa)

Sus

  • Vieras

Jos reseptinne ei ole salaisia... niin kiinnostaisi ihan tosi paljon kuulla ja saada jotaki vaihtelua omaan leivän leivontaan! Myös "sormituntuma"- ja "omasta päästä" -reseptit mukaan! Itte teen lähes aina sormituntumalla...

Vinkkejä? Mistä aineksista tulee mielestänne herkullisin leipä? (Mesiksellä kakko. :-)) ) Leipäänhän voi laittaa vaikka mitä...
Kirjattu

Mesis

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 50 845
Vs: Millaisia LEIPÄ-RESEPTEJÄ löytyy pönttöläisiltä? :)
« Vastaus #1 : 17.08.09 - klo:13:02 »

http://www.kotimami.vuodatus.net/blog/236861

Otin tämän ohjeen netistä ja olen tykännyt kovasti. Suolaa laitan 3 tasateelusikallista ja tuo siirappimäärä on noin neljännes dl. Siirappia en jättäisi mistään hinnasta pois. Se antaa täyteläisen maun.
Jauhoja laitan 5dl hiivaleipäjauhoja ja loput vehnäjauhoja. En edes nostata, vaan laitan suoraan taikinan pieneen uunivuokaan (sisämitat noin 23X30). Siihen taputtelen sen jauhotetuin käsin ja sitten uuniin. Leivinpaperin laitan tietysti vuokaan ensin. Puoli tuntia ja parisensataa astetta niin on kypsää.

Lisäys: Hiivan laitan kuivahiivana, 1 pussi riittää.
« Viimeksi muokattu: 17.08.09 - klo:14:47 kirjoittanut Mesiangervo »
Kirjattu

Sus

  • Vieras
Vs: Millaisia LEIPÄ-RESEPTEJÄ löytyy pönttöläisiltä? :)
« Vastaus #2 : 17.08.09 - klo:13:10 »

Tosi paljon kiitoksia Mesis! Tuo siirappi täytyykin muistaa! Oon laittanut yleensä vähän sokeria (hiivan ruuaksi), mutta siirappihan on aromikkaampaa. Tätä tuun kokeilemaan!

Mä olen myös alkanut käyttämään uunivuokaa leivän leivonnassa. Mulla on teflonisia, sellaisia pitkiä ja kapeita vuokia, niistä tulee just sellaisia "vuokaleivän" muotoisia ja irtoaa helposti vuuasta.
Kirjattu

Tiina

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 16 556
  • Lahti
Vs: Millaisia LEIPÄ-RESEPTEJÄ löytyy pönttöläisiltä? :)
« Vastaus #3 : 17.08.09 - klo:13:21 »

Jees, mun alkoi kans tehdä mieli kokeilla tota leipäreseptiä.
Kirjattu
"Ehjimmät meistä on sirpaleista tehty"-Tommy Tabermann-

Sinisorsa

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1 004
Vs: Millaisia LEIPÄ-RESEPTEJÄ löytyy pönttöläisiltä? :)
« Vastaus #4 : 17.08.09 - klo:13:34 »

25% soijajauhoja, 10%maissijauhoja("täysjyvää"),65% hiivaleipäjauhoja, hienoa sokeria kahvilusikallinen/tai hunajaa + vahnänalkioita ruokalusikallinen+ merisuolaa + hiivaa + oliiviöljyä + oliiviviipaleita + mozzarellajuustoraastetta ruokalusikallinen. Taikinasta tehdää vetelähkö eli ei liian tiivis. Paistetaan uunissa: 250 astetta, noin 30min.  Syödään viileähkönä eli "vetäytyneenä". On myös helpompi leikata viipaleiksi.
Taikinasta voi tehdä myös sämpylöitä!
« Viimeksi muokattu: 17.08.09 - klo:13:38 kirjoittanut Sinisorsa »
Kirjattu

Sus

  • Vieras
Vs: Millaisia LEIPÄ-RESEPTEJÄ löytyy pönttöläisiltä? :)
« Vastaus #5 : 17.08.09 - klo:13:38 »

Oih miten Sinisorsan reseptikin kuulostaa herkulliselta ja erikoiselta! Tuotakin pitää kokeilla! Mä tykkään leivän leipomisesta. Nii ja syömisestä, ainaha mie syön voileipii.  :-)) Laittaisitko Sinisorsa tämän myös reseepti-osastoon, niin löytyisi aina helposti. [:-)]
Kirjattu

Sinisorsa

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1 004
Vs: Millaisia LEIPÄ-RESEPTEJÄ löytyy pönttöläisiltä? :)
« Vastaus #6 : 17.08.09 - klo:13:41 »

Joo, laitan.
Soijaa lisään siksi, koska näin leivästä tulee ruokaisampi.(soijajauhoissa on yli 30g proteiinia/100g).

Kirjattu

Tiina

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 16 556
  • Lahti
Vs: Millaisia LEIPÄ-RESEPTEJÄ löytyy pönttöläisiltä? :)
« Vastaus #7 : 17.08.09 - klo:13:45 »

Oikeestiko tota juustoraastetta tulee vain 1 ruokalusikallinen? Kuulostaa kauhean vähäiseltä määrältä.
Kirjattu
"Ehjimmät meistä on sirpaleista tehty"-Tommy Tabermann-

Sus

  • Vieras
Vs: Millaisia LEIPÄ-RESEPTEJÄ löytyy pönttöläisiltä? :)
« Vastaus #8 : 17.08.09 - klo:13:49 »

Tämähän onkin hauskaa... Mulla on tuommoinen lehdykkä leipäreseptejä, ollut vuosia, nyt kaivoin sen esille, kun aattelin laittaa sieltä "jättileivän" reseptin tänne, niin sieltähän löytyikin yhdeltä aukeamalta KAKKO! :-)) Oikein tarinaakin asiasta, reseptin nimi on Laitilan kakko. Sitten siellä on mainittu myös "junttakakko", jota saa kuulemma vain Porista jostakin leipomosta, siis just Mesiksen asuinsuunnassa. Junttakakon resepti on kuulemma salainen. [:-)]
Kirjattu

Sinisorsa

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1 004
Vs: Millaisia LEIPÄ-RESEPTEJÄ löytyy pönttöläisiltä? :)
« Vastaus #9 : 17.08.09 - klo:13:50 »

Voi laittaa enempikin juustoraastetta, niin taikinaan kuin leivän päällekin (otetaan leipä pois uunista, lisätään juustot ja 5min, paistetaan uunin jälkilämmössä, että juusto sulaa)
Valmiin leivän syön itse laittamalla leipäviipaleiden päälle juustoa ja tomaattiviipaleita.
Taikinaan voi laittaa myös yrttimausteita, esim. basilikaa tai timjamia-- valkosipuliakin.


Pitsapohjana: laitetaan uuniin, paistetaan n 5-7 min, otetaan uunista, lisätään pitsapohjan päälle mieluisat ainekset ja takaisin uuniin noin 10 minuutiksi. Näin "päällysteet" eivät pala/kuivu liikaa.
« Viimeksi muokattu: 17.08.09 - klo:13:56 kirjoittanut Sinisorsa »
Kirjattu

Mesis

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 50 845
Vs: Millaisia LEIPÄ-RESEPTEJÄ löytyy pönttöläisiltä? :)
« Vastaus #10 : 17.08.09 - klo:13:57 »

Tämähän onkin hauskaa... Mulla on tuommoinen lehdykkä leipäreseptejä, ollut vuosia, nyt kaivoin sen esille, kun aattelin laittaa sieltä "jättileivän" reseptin tänne, niin sieltähän löytyikin yhdeltä aukeamalta KAKKO! :-)) Oikein tarinaakin asiasta, reseptin nimi on Laitilan kakko. Sitten siellä on mainittu myös "junttakakko", jota saa kuulemma vain Porista jostakin leipomosta, siis just Mesiksen asuinsuunnassa. Junttakakon resepti on kuulemma salainen. [:-)]
http://www.ullanpakari.fi/tuotteet.php?tuoteryhma=triticum&tuotenimi=junttakakko
Tämänmoinen junttakakko  :-))
Kirjattu

Sus

  • Vieras
Vs: Millaisia LEIPÄ-RESEPTEJÄ löytyy pönttöläisiltä? :)
« Vastaus #11 : 17.08.09 - klo:14:07 »

Tämähän onkin hauskaa... Mulla on tuommoinen lehdykkä leipäreseptejä, ollut vuosia, nyt kaivoin sen esille, kun aattelin laittaa sieltä "jättileivän" reseptin tänne, niin sieltähän löytyikin yhdeltä aukeamalta KAKKO! :-)) Oikein tarinaakin asiasta, reseptin nimi on Laitilan kakko. Sitten siellä on mainittu myös "junttakakko", jota saa kuulemma vain Porista jostakin leipomosta, siis just Mesiksen asuinsuunnassa. Junttakakon resepti on kuulemma salainen. [:-)]
http://www.ullanpakari.fi/tuotteet.php?tuoteryhma=triticum&tuotenimi=junttakakko
Tämänmoinen junttakakko  :-))

No niin, sieltähän se löytyikin! :-)) Just tuosta "Ullan Pakarista" lehtijuttu kertookin.
Kirjattu

Sus

  • Vieras
Vs: Millaisia LEIPÄ-RESEPTEJÄ löytyy pönttöläisiltä? :)
« Vastaus #12 : 17.08.09 - klo:14:16 »

Niin, tätä leipää oon harrastanut vuosikausia ja tehnyt niitä lukemattomia kappaleita. Erittäin helppo. Kulhossa nostatettu taikina kaadetaan suoraan vaan pellille ja siitä suoraan uuniin. Leivästä tulee kyllä juhlavan kokoinen! [:-DD] Uunin kokoinen. Litran taikina.  Pyöreäksi sen aina muotoilen. Ihan hauska tupaantuliaislahja tai muuten vaan vieminen, jos johonkin kyläilemään lähtee, oon joskus jollekin vienyt. Aika hauska, noin kokonsa puolesta. [:-)]

Päälle voi ennen uuniin laittoa ripotella kaurahiutaleita. Tulee nätti. Tosin ne hiutaleet irtoo helposti ja roskaavat leikkuulautoja... ittelle en niitä laita, mutta viemiseksi voisin laittaa, leipä on kivemman näköinen.


Jättihiivaleipä

1 l vettä
50 g hiivaa
1 rkl suolaa
3 dl kaurahiutaleita
1 l hiivaleipäjauhoja
1 l vehnäjauhoja

Liuota hiiva haaleaan veteen. Vatkaa mukaan suola, kaurahiutaleet ja hiivaleipäjauho. Alusta taikina pehmeäksi vehnäjauhoilla ja anna kohota tunnin verran kulhossa.

Kumoa taikina pellille leivinpaperin päälle. Muotoile tarvittaessa ja pane suoraan uuniin. Paista jättileipää ensin 250 asteessa 10 min., pudota lämpö 175 asteeseen ja jatka vielä 50 min.
Kirjattu

Sinisorsa

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1 004
Kirjattu

Sus

  • Vieras
Vs: Millaisia LEIPÄ-RESEPTEJÄ löytyy pönttöläisiltä? :)
« Vastaus #14 : 17.08.09 - klo:14:28 »

Itse tykkään paljon näistä leivistä:  http://www.linkosuo.fi/index.php?option=com_content&task=view&id=47&Itemid=102

Mielenkiintoista.

Tuossa oli hyvä tuo alkuteksti. Ihan vesi herahti kielelle. [:-)]
Kirjattu
 

Sivu luotiin 0.139 sekunnissa. 23 kyselyä tietokannasta.