Pönttöfoorumi

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: Valokuvaus ja ikänäkö  (Luettu 427 kertaa)

Sus

  • Vieras
Valokuvaus ja ikänäkö
« : 29.08.09 - klo:10:47 »

Kuinkas kaikki kuvaajat täällä yhdistätte ikänäön ja valokuvauksen?
Kuvaatteko rillit päässä, ilman rillejä, lukulasit päässä, kaksiteholasien/moniteholasien LUKU osan läpi vaiko kuinka?
Millä etäisyydellä digikameran näyttö on silmistä, kun painatte laukaisinta?

Onko mitään hankaluuksia kuvaamisen kanssa?

Ihan mielenkiinnosta ja uteliaisuudesta kyselen, koska arvaan, että ihmisillä saattaa olla erilaisia tapoja ja rutiineja, ja riippuu myös silmistä, millä lailla kuvaaminen parhaiten onnistuu.

Minulla on sellaiset silmät, että näen lähelle (siis kameran näytölle), kun otan lasit pois. Nyt ennen kuin sain ekat moniteholasini, mulle ehti kehittyä rutiini, että valahutan (kauko)lasini alas nenälle ja katson kameran näyttöön lasien yli, siis niinkuin ilman laseja. Nyt kun sain moniteholasit, teen aina vaan tätä samaa automaattisesti. En siis oo oppinut (tai opetellutkaan) katsomaan moniteholasien lukuosalla sitä näyttöä.

Mun systeemillä kamera on n. 20 cm etäisyydellä silmistä. Moniteholasien lukuvahvuuden kautta kamera olisi ehkä pakko pitää vähän kauempana... ja leuka ylhäällä...

Kuvaako kukaan digikameralla silleen "vanhanaikaisesti", että ei kuvaakaan näytön kautta vaan katsoo kohteeseen sen "reiän" (kai sillä on oikea nimikin...) kautta?
Kirjattu

Jarmo

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 58 255
  • Säkylä ** älykäS
Vs: Valokuvaus ja ikänäkö
« Vastaus #1 : 29.08.09 - klo:10:51 »

"vanhanaikaisesti" kuvataan ilman laseja ainakin vielä
Kirjattu
    "Kissoja vihaavat ihmiset syntyvät seuraavassa elämässä hiiriksi."   (Faith Resnick)     

Mesis

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 50 876
Vs: Valokuvaus ja ikänäkö
« Vastaus #2 : 29.08.09 - klo:10:52 »

Minä kuvaan moniteholasit päässä. Kamera on varmaan parinkymmenen cm:n päässä kasvoista. Mitään "reikää" en kamerastani löytänyt, vaan katselen näyttöä.
Kirjattu

Mesis

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 50 876
Vs: Valokuvaus ja ikänäkö
« Vastaus #3 : 29.08.09 - klo:10:55 »

Nii, sellaista piti vielä sanomani, että kun kuvaan, niin kuva näyttää näytöllä ihan selvältä ja kirkkaalta, mutta kun laitan sen tietsikalle, niin jotkut kuvat ovatkin niin suttuisia, että ne on poistettava. Mistähän johtuu? Minun näöstäni ehkä???
Kirjattu

mese

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 23 280
  • "Lintuja Sallasta -poimintoja bongarin päiväkirj."
Vs: Valokuvaus ja ikänäkö
« Vastaus #4 : 29.08.09 - klo:11:02 »

"Etsintä"(sitä erillistä reikää  :-))) käytän, siinä on tarkennus vielä erikseen...korjaa vähän ikänäköä. Eikä mun kamerassa ole liveviewiä  [:-(], eikä ole kyllä tarvinnutkaan. Takaseinästä tarkastellessa lopputulosta, vaati jo rillit nenälle. Joskus pannatessa tulee otettua myös ihan summanmutikassa "vähän sinnepäin"- kuvia. Silmälaseja käyttäville on myös olemassa "etsimenjatkeita" ainakin näihin järkkäreihin, joita käytän.
Kirjattu
"Anch´io son pittore!" kotisivu

Sus

  • Vieras
Vs: Valokuvaus ja ikänäkö
« Vastaus #5 : 29.08.09 - klo:11:04 »

En osaa muuta keksiä Mesikselle, kuin että näytöllä kuva on niin pieni, että se voi antaa vaikutelman terävämmästä kuvasta, mutta kun se suurennetaan näytölle, normaaliin valokuvakokoon, niin epätarkkuus paljastuu helpommin.

Jarmo ei kai vielä ole ihan ikänäköiässä. Se alkaa kehittyä 40-50 ikävuoden välillä. Toisilla hiukan aiemmin kuin toisilla...
Kirjattu

Sus

  • Vieras
Vs: Valokuvaus ja ikänäkö
« Vastaus #6 : 29.08.09 - klo:11:06 »

Ai onks se niin, että joissain kameroissa ei ole etsintäreikää ja joissain kameroissa ei ole sitä liveviewiä??? Liveview'kö tarkoittaa sitä, että kuva etsitään sen näytön kautta?
Kirjattu

mir

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 3 714
  • kaikkimullehetinyt
Vs: Valokuvaus ja ikänäkö
« Vastaus #7 : 29.08.09 - klo:11:07 »

Aikasemmin kuvasin aina etsimen kautta silmälasit päässä, muistaakseni kaukolasiosalla. Keväällä kun hankin uudet lasit, en tottunut kun terävyysalue heitteli liiaksi, niinpä aloin kuvata enempi näyttöruudulta katsomalla. Jos on kovin aurinkoista niin etsimen kautta, jossa joutuu joka kerta säädellä etsintä siitä pikkuruuvista kuvan tarkentamiseksi. Pystyn jotensakin paremmin hahmottamaan kuvan etsimestä, kuin näytöltä.
Etsimestä katson ihan läheltä, mutta näyttöruudulta vähän kauempaa.

Mesis, kyllä mullakin kameran näytöllä kuvat näyttää selvemmiltä, kuin tietokoneelta, selvästi epäonnistuneet huomaa kamerassakin...
Kirjattu

Mesis

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 50 876
Vs: Valokuvaus ja ikänäkö
« Vastaus #8 : 29.08.09 - klo:11:42 »

Joo, kyllä minullakin kamerasta huomaa, jos on ihan pieleen mennyt.
Kirjattu

Jarmo

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 58 255
  • Säkylä ** älykäS
Vs: Valokuvaus ja ikänäkö
« Vastaus #9 : 29.08.09 - klo:11:52 »

Ei omassa kamerassakaan ole pikkunäytöllä elävää kuvaa, siksi etsimen kautta kuvattava
Kirjattu
    "Kissoja vihaavat ihmiset syntyvät seuraavassa elämässä hiiriksi."   (Faith Resnick)     

kati

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 11 063
  • Ahmattitoukka Kymenlaakson perukoilta
Vs: Valokuvaus ja ikänäkö
« Vastaus #10 : 29.08.09 - klo:17:29 »

Panalla kuvasin etsimen kautta, siinnoli hyvä etsin. Nyt oon huomannu tuon Sonyn kanssa, että näytön kautta on helpompi siinä kuvata, siis Sonyn huonous Panaan verrattuna on etsimen laatu. Kun kuvaan näytön kautta on vaiva siinä, etten nää lähelle (ikänäkö), mutku en nää kauaskaan (likinäkö ja huonot lasit, eikä mun näköä saakkaan kunnolla korjattua), nii on aina melko hakuammuntaa  [:-DD] onnistunko eli en [:-DD]
Tää on niin tätä, pitäis mennä likinäköleikkaukseen, mutku rahnat ei anna periksi. Sitku mullon vielä todettu tuo alkava harmaakaihikin (n. 10 v. sitten) enkä tiijä kuin se on edenny, nii tää nyt vaan on niin tätä  :-))
Kirjattu
Syödä vai nukkua? Kas siinä pulma.

Sus

  • Vieras
Vs: Valokuvaus ja ikänäkö
« Vastaus #11 : 29.08.09 - klo:17:44 »

Aha siulla on tuommoset. Hyvin on "hakuammunnat" onnistuneet! Ja koneellahan sitten näkee paremmin.

(paljos likinäköisyysleikkaus maksaa...? :-O )
Kirjattu

kati

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 11 063
  • Ahmattitoukka Kymenlaakson perukoilta
Vs: Valokuvaus ja ikänäkö
« Vastaus #12 : 29.08.09 - klo:17:55 »

Sus, kyllä sinne tonneja menis, markoissa liki 20 000, euroista en ees tiedä  :-))
Kirjattu
Syödä vai nukkua? Kas siinä pulma.

Sus

  • Vieras
Vs: Valokuvaus ja ikänäkö
« Vastaus #13 : 29.08.09 - klo:18:23 »

Hui kauhistus tuota hintaa. Mut ymmärrän kyllä jos/kun se on sen väärtti.
Kirjattu

kati

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 11 063
  • Ahmattitoukka Kymenlaakson perukoilta
Vs: Valokuvaus ja ikänäkö
« Vastaus #14 : 29.08.09 - klo:18:54 »

Juuh, silloin aikoinani olin säästänny rahat ja olin menossa leikkaukseen, mutta lääkäri sano ettei vielä leikata, ootetaan kuin kaihi kehittyy ja sen jälkeen mullei oo ollukkaa rahaa leikkaukseen  [:-DD] . Mut luulen, et joskus on ainakin kaihileikkaus pakko tehdä, kun nyt jo näkö on sitä mitä on!
Kirjattu
Syödä vai nukkua? Kas siinä pulma.
 

Sivu luotiin 0.174 sekunnissa. 22 kyselyä tietokannasta.