Pönttöfoorumi

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: Pari kysymystä muuttolinnuista  (Luettu 219 kertaa)

Sus

  • Vieras
Pari kysymystä muuttolinnuista
« : 07.10.06 - klo:11:29 »

Parit lintuparvet pyyhkäisi eilen tästä yli. Mutta aika korkeella ja mulla taas väärät rillit päässä. Utelisin vaan mitä ne olisi VOINEET olla. Ei niistä pihapinnaa voi ottaa, mutta oisin silti utelias tietämään.

Ekaksikin, onko pääskyset kaikki jo lähteneet vai voisko vielä muuttoparvia nähdä? Epäilen tätä toista parvea pääskysiksi. Pikkuisia olivat ja kovaa vauhtia menivät ja ääntely oli semmosta korkeaa nopeatempoista liverrystä. Kovasti ne sirpsitti keskenään. Voisko olla pääskynen? Muodoltaan voisi olla mun mielestä, se mitä nyt kerkesin huonoilla laseilla näkemään...

Sitten meni iso aura (tai sellainen "moniosainen" luikertava aura), isoja lintuja, ensin yritin katsoa, että onko nuo taas hanhia, mutta kun... Ne ei vaikuttaneet pitkäkaulaisilta kuten hanhet. Väristäkään en osaa sanoa, kuin että tummalta ne silhuetit näytti. Ääntä en osaa kuvailla, mutta ei se kuulostanut semmoiselta hanhen "honotukselta", mitä täällä olen kuullut. Siivet olivat minusta pitkähköt ja niiden päät terävät. Semmoiset tasaiset ja teräväpäiset. Mitäs ne vois olla?

Vai näinkö mää taas ufoja...?  :-))
Kirjattu

Henri

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 10 832
  • Pirkanmaa
Vs: Pari kysymystä muuttolinnuista
« Vastaus #1 : 07.10.06 - klo:11:58 »

Voisko pääskyjä nähdä vielä? Ootellaan viisaampien kommenteja!  :-)) :-))
Kirjattu

Sus

  • Vieras
Vs: Pari kysymystä muuttolinnuista
« Vastaus #2 : 07.10.06 - klo:12:02 »

Nii sitä määkin mietin. No ne voi olla mitä tahansa pikkaisia lintuja. Hiukan on mulla vielä ontto tuo tietämys... :-))
Kirjattu

Sus

  • Vieras
Vs: Pari kysymystä muuttolinnuista
« Vastaus #3 : 07.10.06 - klo:15:56 »

Teen täällä salapoliisityötä ja mietin, josko ne isommat oliskin olleet alleja. Kattelin allien lentokuvia ja näytti kyllä samanlaisilta.

Tuossa koonmäärityksessä oon aina ollut huono. Kun linnut näyttää matalammalla isommilta kuin korkeella ja silleen... [NUT]
Kirjattu

Henri

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 10 832
  • Pirkanmaa
Vs: Pari kysymystä muuttolinnuista
« Vastaus #4 : 07.10.06 - klo:16:03 »

Alleja ne voi olla hyvinkin! En määkään mikään hyvä oo lintuja tunnistaan taivaalta, näyttävät joskus niin erilaisilta kuin maassa! Yks mun tuttava näki äskettäin allin, mutta huonoissa merkeissä, alli raukka oli jäänyt kalaverkkoon ja hukkunut!  [:´((] [:´((]
Kirjattu

Sus

  • Vieras
Vs: Pari kysymystä muuttolinnuista
« Vastaus #5 : 07.10.06 - klo:16:55 »

Alan ihan vakuuttua, että ne oli alleja. Se niiden ääntelykin oli TUTTU ÄÄNI ja mä olen merellä ollut seuraamassa joskus allien muuttoa toukokuussa. Mulla kävi alussa alli mielessäkin, ja meinasin jo alkaa tarkistaa sen ääntä mun linnunlaulu-cd:ltä, mutta ajatus jäi, kun mä mielsin linnut suuremmiksi. Näin on käynyt ennenkin että siis arvioin koon väärin kun ne taivaalla korkeella lentää.

Kirjassa lentävien allien muoto oli ihan samanlainen. Värejä en taivaalta nähnyt, vain ne tummat silhuetit. Siivet oli kyl just tuollaiset kuin kirjan lentokuvassa. Ja just se kaula, joka ei oo mikään hanhenkaula.  [:-)]
Kirjattu

Jarmo

  • Aluevalvoja
  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 58 274
  • Säkylä ** älykäS
Vs: Pari kysymystä muuttolinnuista
« Vastaus #6 : 07.10.06 - klo:17:02 »

Sotilaskotiin mennessä vähänyli tunti sitten tien ylitti kovaa kälkättäen hanhiparvi laskemalla sain 30 lintua
Kirjattu
    "Kissoja vihaavat ihmiset syntyvät seuraavassa elämässä hiiriksi."   (Faith Resnick)     

Kahluri

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 598
  • Päijät-Häme
    • Täällä
Vs: Pari kysymystä muuttolinnuista
« Vastaus #7 : 07.10.06 - klo:17:51 »

Hyvinkin voi olla alleja. Pitkä pyrstö on paras tuntomerkki lennossa ja ääni tietysti jos sen kuulee. Pääskyparvia voi tähän aikaan nähdä ainakin rannikolla, sisämaassa ei ole enää niin yleisiä. Äänen perusteella ne olisivat voineet olla vihervarpusia? Ne ovat semmoisia pieniä pikkulintuja ja niiltä kuuluu sellaista liverrystä lennossa.  [:-)]
Kirjattu

Mesis

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 50 913
Vs: Pari kysymystä muuttolinnuista
« Vastaus #8 : 07.10.06 - klo:17:54 »

Hanhia on kuulemma tänä vuonna oikein valtaisat parvet.
Kirjattu

Henri

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 10 832
  • Pirkanmaa
Vs: Pari kysymystä muuttolinnuista
« Vastaus #9 : 07.10.06 - klo:18:03 »

Kyllä tosiaan on hanhia tänä vuonna paljon ollut! On nähty 2 aika harvinaista hanhilajia Suomessa tänä syksynä, nimittäin lumihanhi ja eskimohanhi!  [:-)] [:-)]
Kirjattu

Sus

  • Vieras
Vs: Pari kysymystä muuttolinnuista
« Vastaus #10 : 08.10.06 - klo:10:56 »

Kiitos Kahlurillekin kommenteista. Juu täällä rannikollahan minä, Kotkassa. Voi olla että pikkutirpit oli pääskysiä, ehkä leuto syksykin on hidastanut muuttoa. Tai ehkä vihervarpusia, avoimeksi jää tämä. Vihervarpusia en muutes ole ruokinnalla vielä nähnyt kertaakaan.

Hanhia tosissaan on lennellyt yli paljonkin.

Tuosta allihommasta olen kyllä jo vakuuttunut. Kyl ne vaan alleja oli. Äänet kuului oikein hyvin.
Kirjattu
 

Sivu luotiin 0.142 sekunnissa. 23 kyselyä tietokannasta.