Pönttöfoorumi

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: Amaryllis  (Luettu 1999 kertaa)

Lisa

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 4 861
  • Jippijei
Amaryllis
« : 06.12.09 - klo:18:47 »

En olis ikuna uskonut, että viimejouluinen Amaryllis lähtee uuteen kasvuun nyt joulun alla. Se oli kesän pihalla ja sit kellarissa ja nyt se sisätiloissa on alkanut pukkaamaan vihreää vartta. Näyttää aika vaaleen vihreeltä, pitäiskö sille nyt antaa lannoitetta vai vain kastella? [:-I]
Kirjattu

Evis

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 6 102
Vs: Amaryllis
« Vastaus #1 : 07.12.09 - klo:09:02 »

http://www.hyotykasviyhdistys.fi/hoitoohjeita.shtml#amaryllis
Sipulin hoito

· Aseta ruukku lämpöiseen, valoisaan paikkaan, mielellään eteläikkunalle.
· Varovainen kastelu ja lannoitus aloitetaan vasta, kun kukkavarsi on noin 10cm korkea. Märkyys tappaa juuret, ja sipuli kasvattaa vain lehtiä kukkien kustannuksella.
· Myös kukkavarren kiivaan kasvun aikana yritä hillitä hoitovimmaasi, ettei kukkavana kasva korkeuksiin.
· Moni tekijä vaikuttaa siihen, kuinka kauan aikaa kuluu kukkimisen alkamiseen; keskimäärin se on 6-10 viikkoa.
· Yksi kukka kestää noin pari viikkoa, myös maljakkokukkana. Uusia kukkia aukeaa toinen toisensa jälkeen.
· Kuihtuneet kukat poistetaan, ellei halua siemeniä. Siemenien kypsyttäminen kuluttaa sipulin voimia.
· Kun kaikki kukat ovat kuihtuneet, kukkavana leikataan pois tyveä myöten.

Mullakin pari mukulaa,jotka täysin unohtuneet täytyykin käydä katsomassa mitä niille kuuluu  [:-)]
Kirjattu
Elä elämääsi suhtautuen ystävällisesti ja lempeästi kaikkiin ihmisiin ympärilläsi, ja hämmästyt, miten onnelliseksi elämäsi muuttuu.<br />- Charles M. Schwab

Tiina

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 16 556
  • Lahti
Vs: Amaryllis
« Vastaus #2 : 07.12.09 - klo:09:09 »

En olis ikuna uskonut, että viimejouluinen Amaryllis lähtee uuteen kasvuun nyt joulun alla. Se oli kesän pihalla ja sit kellarissa ja nyt se sisätiloissa on alkanut pukkaamaan vihreää vartta. Näyttää aika vaaleen vihreeltä, pitäiskö sille nyt antaa lannoitetta vai vain kastella? [:-I]

Onkohan ne vihreät lehtiä vai kukkanuppu ja tuntuuko kukkasipuli kovalta vai pehmeältä luttanalta? Jos sipuli on pehmeä ruttana ja ne vihreät mitä se pukkaa ovat lehtiä, niin ei ehkä kuki vaikka lannoittaisikin. Mutta jos sipuli on kova ja se vihreä mitä sipulista pukkaa on kukkanuppu, niin sitten ei tarvi edes lannoittaa, kaikki voima on siellä sipulissa.
Kirjattu
"Ehjimmät meistä on sirpaleista tehty"-Tommy Tabermann-

Jarmo

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 58 222
  • Säkylä ** älykäS
Vs: Amaryllis
« Vastaus #3 : 07.12.09 - klo:09:33 »

Haku kohtaan jos laittaa hakusanaksi vaikka amar löytyy puolenkymmentä amaryllisketjua ehkä niistäkin jotain apuja [:-)]
Kirjattu
    "Kissoja vihaavat ihmiset syntyvät seuraavassa elämässä hiiriksi."   (Faith Resnick)     

Kaarin

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 20 286
Vs: Amaryllis
« Vastaus #4 : 14.12.09 - klo:18:25 »

Wau, mun  amaryllis on aukaisemassa nuppuaan.  [:-)]  Ei siis kuollutkaan.
Jos toi kohta nuppunsa avaa, niin ehtiikö jouluksi kukkimaan?  Vai laitanko viileään, pitkittääkseni nupun aukeamista?
On muuten mahottoman pitkässä varressa toi tulokas.  :-))
Kirjattu

mir

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 3 714
  • kaikkimullehetinyt
Vs: Amaryllis
« Vastaus #5 : 14.12.09 - klo:20:02 »

Mun amaryllikset oli ulkona kesän ja kärsivät syysmärkyydestä, nostin ne kuivumaan ja sit kellariin purujen sekaan. Hyvin pärjäilleet. Vasta keväämmäällä tuon sisälle kasvamaan, eivät kuitenkaan  jaksa kukkia tänä talvena, viime kesän ulkona kasvuaika jäi lyhyeksi. Osa pudotteli lehtiä jo keskikesällä, mutta en halunnut niitä keskellä kesää ulkoa pois nostaa.
 
Kirjattu

Lisa

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 4 861
  • Jippijei
Vs: Amaryllis
« Vastaus #6 : 24.12.09 - klo:00:41 »

Mulla tekee vaan vartta, aika hailakan vihreetä.Ei tuu kukkaa ilmeisesti never ever. Mut ei se mitään, pa. on et kasvi on elossa. [:-)]
Kirjattu

Punarinta(Pettirosso)

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 5 619
Vs: Amaryllis
« Vastaus #7 : 11.01.10 - klo:09:03 »

Mun amaryllis teki toisen varren ja nyt on neljä kukkaa ja keskellä vielä kaksi nuppua.Siis tämä toinen varsi tekee kuus kukkaa,höh.On mulla joskus tehnyt viisi mutta nyt eka kerran noin monta  [:-)] [:-I] [:-)]
Varsi on kyllä ihan vino kun kasvoi niin pirskatin pitkäksi  :-O
Kirjattu

Kaarin

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 20 286
Vs: Amaryllis
« Vastaus #8 : 11.01.10 - klo:19:35 »

Mun amaryllis teki kanssa pitkään varteen kukkansa, joten katkaisin ne ja laitoin vaasiin.
En ole, eikä ole porukatkaan nähneet nuin suuria amarylliksen kukkia. 
Siis aivan mahdottoman suuria ovat ja ovat kestäneet kauan.
Ite kukka muistaakseni maksoi vain 6e.
Kirjattu

Punarinta(Pettirosso)

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 5 619
Vs: Amaryllis
« Vastaus #9 : 11.01.10 - klo:20:02 »

Minä sain tyttäreltä ton minun kukan.Enkä raskinut sitä katkasta....
Kirjattu

mir

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 3 714
  • kaikkimullehetinyt
Vs: Amaryllis
« Vastaus #10 : 11.01.10 - klo:20:37 »

Tämmösiä ostin kirpparilta joulun jälkeen, ei vielä kukkineet. Hinta oli melkeen ilmainen ei kehtaa oikeen sanoa. euron. Isommassa on nyt jo kukkavarsi ja neljä kukkaa ja viides aukeamassa. Kukat tosi isot ja kestää viikon verran. Laji on "souvereign"
 
Kirjattu

Motteri

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 5 897
Vs: Amaryllis
« Vastaus #11 : 11.01.10 - klo:20:44 »

Kylläpä on Kaarinilla ja Mirillä upeat kukat  :-O  [KIPPIS]

Omassa yksi varsi kukkinut, kaksi jäljellä, jotenkin tuntuu ettei jaksa avata kukkia  [:-I]
Kirjattu

Mesis

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 50 845
Vs: Amaryllis
« Vastaus #12 : 11.01.10 - klo:21:01 »

Ihania kukkia teillä.
Kirjattu

Kaarin

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 20 286
Vs: Amaryllis
« Vastaus #13 : 23.01.10 - klo:10:21 »

Amaryllikseni tuossa vieressä kukinnan jälkeen kasvattaa lehtiä. :-O  Onko toivoa uusista kukista?
Mitä sille tehdään tässä vaiheessa? 
Varmana ostan ens jouluksikin amarylliksen (halvan version), kun näin kauan sain nauttia sen kauneudesta. [:-)]
Kirjattu

Hilu

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 6 689
  • - moro -
Vs: Amaryllis
« Vastaus #14 : 23.01.10 - klo:11:47 »

Kannattaa pitää amaryllis hyvässä kasvussa syyspuolelle asti. Sitten lepokauden jälkeen todennäköisesti alkaa pukata uutta kukkavanaa.

Omien syksyisten amaryllisten kävi köpösti. Taisivat olla liian pitkään ulkona syksyllä ja suurin osa sipuleista mätäni.
Kirjattu

Kaarin

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 20 286
Vs: Amaryllis
« Vastaus #15 : 23.01.10 - klo:22:46 »

Kuinkahan pitkät lehdet toi sitten kasvattaakaan, ku nyt jo sojottaa pelkoisen pitkinä.  :-)) [:-I]
Kiitos, Hilu vastauksesta.  [:-)]
Kirjattu

Pyyhältäjä

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 3 169
Vs: Amaryllis
« Vastaus #16 : 30.01.10 - klo:16:32 »

Pelastin amarylliksen, joka oli matkalla roskikseen, kun joulukukka oli jo kuihtunut ja kaikilla ei ole tapana säästää ja kokeilla, saako sen kukkaan vielä vuoden päästäkin. Siitä oli katkaistu vihreät lehdet ja pelkkä sipuli möllötti ruukusta. Laitoin sen ikkunalaudalle, jonka alla ei ole lämpöpatteria. Nyt sen katkotut lehdet ovat alkaneet kasvattaa pituutta ja mikä hienointa, sipulin sisuksista on tullut esiin kukkanuppu.

Kesäksi tuo lienee parasta viedä ulos ja ottaa syksyllä takaisin sisälle kasvamaan. Kellariinkin sen voisi viedä kesän jälkeen joksikin aikaa ja ottaa esille kuukausi pari ennen joulua, jos siihen tulisi sitten kukkia. En tiedä, osaanko sitä hoitaa oikein, mutta yritän tehdä parhaani. Joskus kauan sitten minulla oli amaryllis pariinkin eri kertaan, mutta en saanut niitä menestymään. Syynä oli ehkä se, ettei ollut puutarhaa, mihin sen kesäksi olisi istuttanut (omassa ruukussaan), eikä kylmäsäilytystilaa lepokaudeksi.

Mir oli saanut hienot amaryllikset tosi edulliseen hintaan ja minä sain vielä kukkimattoman (vaaleanpunaiseksi osoittautuneen) hyasintin ilmaiseksi kaupasta, kun poistivat joulumyynnistä jääneitä kasveja.
Kirjattu

iipa

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 9 706
  • Aina tonttuna
Vs: Amaryllis
« Vastaus #17 : 31.01.10 - klo:06:29 »

Ostin kanssa eurolla amarylliksen, jossa oli kukkavana joulun jälkeen ja vanasta aukeni neljä kaunista kukkaa. Kun se oli kukkinut kurkistelin sipuliin ja sieltä löytyi kaksi uutta nuppua. nyt toinen alkaa juuri avaamaan kukkiaan. [:-)]
Kirjattu

mir

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 3 714
  • kaikkimullehetinyt
Vs: Amaryllis
« Vastaus #18 : 31.01.10 - klo:09:46 »

Mulla on kukkinut vieläkin ne joulun jälkeen nuppuisin ostetut, laitoin päivän ketjuun kuvan. Viimevuotiset sipulit toin viikko sitten kellarista, yksi niistä oli pilalla, muut kunnossa. Näkyy nyt työntävän pientä lehtivartta. Kylmäkellari säilytys taitaa viedä kukkimishalut, mutta tuskin muutenkaan kukkisi, sipulit jäi kesän jäljiltä pieniksi, kun lopettivat kasvun jo juhannuksen maissa. Päätin laittaa ne vasta näin myöhemmin ruukkuun, jotta kasvukautta jatkuisi riittävän pitemmälle kesään.
Kirjattu

Motteri

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 5 897
Vs: Amaryllis
« Vastaus #19 : 31.01.10 - klo:10:41 »

Hienosti kukkii Mirin amaryllis  [KIPPIS]

Kirjattu

Pyyhältäjä

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 3 169
Vs: Amaryllis
« Vastaus #20 : 05.03.11 - klo:14:22 »

Amaryllikseeni on tullut nuppu  :-))
Kirjattu

Pyyhältäjä

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 3 169
Vs: Amaryllis
« Vastaus #21 : 30.03.11 - klo:14:35 »

Amarylliksen nupusta tuli lopulta 4 nuppua, joista 3 on nyt auennut lähes puolimetrisen varren päähän [:-)]
Kirjattu

Motteri

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 5 897
Vs: Amaryllis
« Vastaus #22 : 30.03.11 - klo:18:40 »

Toisilla sitä on taito hyppysissä  [KIPPIS]  [:-)]
Kirjattu

Pyyhältäjä

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 3 169
Vs: Amaryllis
« Vastaus #23 : 30.03.11 - klo:21:40 »

Ei ole kyllä taidosta kyse minun kohdallani, sillä tämä on ensimmäinen kerta, kun olen saanut amarylliksen sipulin pidettyä hengissä ja lisäksi kukkimaan. Tämäkin tuli ihan vahingossa. Talvella kasvi on ollut viileimmässä asuinhuoneessa, mitä meiltä löytyy, lähellä länsi ja pohjoisikkunaa. Se kuihdutti kaikki viime kesän aikana tulleet lehdet ja ajattelin sen olevan nyt sitten sen kasvin lorun loppu (jo siksikin, etten vienyt sitä kellariin talvehtimaan), kun siihen yhtäkkiä helmikuussa alkokin kasvaa kaksi lehteä ja maaliskuun alussa alkoi näkyä nuppu  [:-)] Tämä oli enemmänkin onnekkuutta, mutta ehkä kasvi kiitti omalla tavallaan, kun pelastin sipulin kerran työpaikallani joutumasta roskikseen. Siinä on tummanpunaiset valtavan suuret kukat ja suurin on halkaisijaltaan 21 cm  [:44]
Kirjattu

Pyyhältäjä

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 3 169
Vs: Amaryllis
« Vastaus #24 : 31.12.11 - klo:14:13 »

Taas on se aika, kun moni on saanut tai ostanut jouluksi amarylliksen.

Minun 2 vuotta vanhassa amarylliksesää on kesän ja syksyn ajan ollut isot lehdet, jotka ovat pikkuhiljaa kuihtuneet pois. Vielä yksi pitkä lehti on vihertävänä ja nuupallaan nojaamassa limoviikunaa. Sivusipuleita siihen ei ole tullut, mutta se ainoa iso sipuli on kiinteä ja hyvinvoivan tuntuinen.

Kävin äitini luona joulun aikaan ja hänellä amaryllikset olivat yhtä nuupallaan kuin omani. Äiti sanoi, että pian ne kukkivat, kun ensin vanhat lehdet lähtee pois. Hänellä on kaksi erilaista amaryllistä ollut jo useita vuosia ja ne ovat aina käyttäytyneet noin, vaikka hänkään ei ole niitä kesäksi vienyt ulos tai syksyksi kellarin viileyteen. Ihan huoneenlämmössä ovat olleet, niinkuin minullakin.

Ehkä tästä on teille muillekin apua amarylliksen hoitoon ja uudelleen kukittamiseen...  [:-)] Kovasti jännitän, tuleeko amaryllikseeni kevättalvella kukkia  [:44]
Kirjattu

Evis

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 6 102
Vs: Amaryllis
« Vastaus #25 : 31.12.11 - klo:19:53 »

Tässä mun vuosi sitten ostamani amaryllis.  [:-)]
Kirjattu
Elä elämääsi suhtautuen ystävällisesti ja lempeästi kaikkiin ihmisiin ympärilläsi, ja hämmästyt, miten onnelliseksi elämäsi muuttuu.<br />- Charles M. Schwab

Pyyhältäjä

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 3 169
Vs: Amaryllis
« Vastaus #26 : 01.01.12 - klo:11:14 »

Hieno amaryllis sinulla, Evis!  [:-)]

Minulla on saman värinen ja tuollaiset suuret kukat siinäkin on ollut.
Kirjattu

Evis

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 6 102
Vs: Amaryllis
« Vastaus #27 : 01.01.12 - klo:18:49 »

Kiitos Pyyhältäjä  [:-)]
toinen kukkavana on tuolla takana saas nähdä jaksaako avata vielä sen kukat ?
Kirjattu
Elä elämääsi suhtautuen ystävällisesti ja lempeästi kaikkiin ihmisiin ympärilläsi, ja hämmästyt, miten onnelliseksi elämäsi muuttuu.<br />- Charles M. Schwab

Pyyhältäjä

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 3 169
Vs: Amaryllis
« Vastaus #28 : 02.01.12 - klo:00:16 »

Toivottavasti jaksaa  [:-)]

Pitääköhän sitä ennen nyt kukkiva vana katkaista kukinnan jälkeen, että toinen varmasti jaksaa avata kukat?  [:-I] En ole yhtään osannut edes ajatella, että samaan sipuliin voisi tulla kaksi kukkavanaa, vaikka tuleehan joskus hyasintin sipulistakin kahdet. Ajattelin kuvastasi, että siinä on kaksi sipulia samassa ruukussa.
Kirjattu

Tiina

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 16 556
  • Lahti
Vs: Amaryllis
« Vastaus #29 : 02.01.12 - klo:10:01 »

Toivottavasti jaksaa  [:-)]

Pitääköhän sitä ennen nyt kukkiva vana katkaista kukinnan jälkeen, että toinen varmasti jaksaa avata kukat?  [:-I] En ole yhtään osannut edes ajatella, että samaan sipuliin voisi tulla kaksi kukkavanaa, vaikka tuleehan joskus hyasintin sipulistakin kahdet. Ajattelin kuvastasi, että siinä on kaksi sipulia samassa ruukussa.

Amarylliksessä se on kai ennemminkin sääntö kuin poikkeus, että tulee kaksi kukkavanaa. Joskus jopa kolme. [:-)]
Kirjattu
"Ehjimmät meistä on sirpaleista tehty"-Tommy Tabermann-

Kaarin

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 20 286
Vs: Amaryllis
« Vastaus #30 : 02.01.12 - klo:10:58 »

Mun amaryllikseeen kasvoi kolmaskin vana.
Kaksi on jo kukintansa suorittanut.  Kolmas on nupullaan kukkavaasissa.
Pikkasen jo nupusta valkoista pilkistää.  [:-)]
Kirjattu

Pyyhältäjä

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 3 169
Vs: Amaryllis
« Vastaus #31 : 02.01.12 - klo:15:36 »

Kiitos Tiinalle ja Kaarinille tiedosta  [:-)]

Oletteko katkaisseet kukkineet vanat pois, kun niiden kukat on kuihtuneet? Vai jaksaako toinen ja komas vana kukkia ilman ensimmäisen katkomistakin?
Kirjattu

Tiina

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 16 556
  • Lahti
Vs: Amaryllis
« Vastaus #32 : 02.01.12 - klo:19:25 »

Mä raksin kukat pois sitämukaa kun ne on kukkkineeet ja vanan katkaisen myös heti kun kukat on kukkkineet. Muutoin se rumentaa mun mielestä kasvia.
Kirjattu
"Ehjimmät meistä on sirpaleista tehty"-Tommy Tabermann-

Evis

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 6 102
Vs: Amaryllis
« Vastaus #33 : 03.01.12 - klo:08:49 »

Mä raksin kukat pois sitämukaa kun ne on kukkkineeet ja vanan katkaisen myös heti kun kukat on kukkkineet. Muutoin se rumentaa mun mielestä kasvia.
[:-)] just noin teen minäki ja monasti otan ne keltaiset pöllyävät onko ne nyt hede vai emijutskat pois sieltä sisältä. Joskus kun en ole ottanu niin valkoinen liina on ollu ihan keltainen.  [:-I] Onkohan siinä perää että jotku on allergisia sille siitepölylle?
Kirjattu
Elä elämääsi suhtautuen ystävällisesti ja lempeästi kaikkiin ihmisiin ympärilläsi, ja hämmästyt, miten onnelliseksi elämäsi muuttuu.<br />- Charles M. Schwab

Kaarin

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 20 286
Vs: Amaryllis
« Vastaus #34 : 03.01.12 - klo:12:38 »

Mä teen kanssa samoin, kuin Tiina.
Katkasen myös ne emit (?), kun suttaavat paikat.  Samoin katkasen liljoista ja auenneista tulppaaneista.
Kirjattu

Pyyhältäjä

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 3 169
Vs: Amaryllis
« Vastaus #35 : 03.01.12 - klo:17:26 »

Kiitos taas kokemuksen äänillä tulleista vastauksista  [:-)] Nyt uskallan sitten omaanikin saksia, jos siihen vielä tulee kukkia.

Ne keltaiset on heteitä  [:-)] Ihan hyvin joku siitepölyille allerginen voi amarylliksen pölyillekin herkistyä, joten pois vain, kun kukka ei siitä taida mitenkään kärsiä.
Kirjattu

Kaarin

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 20 286
Vs: Amaryllis
« Vastaus #36 : 03.01.12 - klo:18:17 »

Mulla menee aina sekaisin heteet ja emit. 
Täytyy kohta katsoa googlesta, mikä siinä kukan keskellä on.  [:17]
Kirjattu

Pyyhältäjä

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 3 169
Vs: Amaryllis
« Vastaus #37 : 03.01.12 - klo:19:04 »

Hei Kaarin!

Se keskellä oleva on se emi. Kun se siitepölyttyy kasveissa, muodostuu siemeniä. Emi on vähän kuin tyttö ja heteet on poikia  :-))

Kirjattu

Kaarin

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 20 286
Vs: Amaryllis
« Vastaus #38 : 03.01.12 - klo:19:08 »

Pyyhältäjä, kiitos, tuollei mä vähän ajattelin. [:-)]
Shhhhh, ollaan hilijaa!  [:-DD]
Kirjattu

Evis

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 6 102
Vs: Amaryllis
« Vastaus #39 : 04.01.12 - klo:11:53 »

Kirjattu
Elä elämääsi suhtautuen ystävällisesti ja lempeästi kaikkiin ihmisiin ympärilläsi, ja hämmästyt, miten onnelliseksi elämäsi muuttuu.<br />- Charles M. Schwab
 

Sivu luotiin 0.262 sekunnissa. 22 kyselyä tietokannasta.