Pönttöfoorumi

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: On piilossa viidakon...  (Luettu 972 kertaa)

Anniina

  • Aluevalvoja
  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 8 014
Vs: On piilossa viidakon...
« Vastaus #30 : 04.07.10 - klo:20:34 »

Sen verran kommentoin vielä tähän, että kuvista määrittäminen on aivan oma lajinsa eikä kerro yhtään mitään henkilön määritystaidoista. Mielestäni näihin viesteihin voisi vastata asiallisesti eikä heti tylyyn ja ...tuilevaan sävyyn. On oikein kyseenalaistaa toisten määritykset, mutta senkin voi tehdä korrektilla tavalla.
Kirjattu

Parus Major

  • Aluevalvoja
  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 4 668
  • Pori
Vs: On piilossa viidakon...
« Vastaus #31 : 04.07.10 - klo:23:15 »

Sen verran kommentoin vielä tähän, että kuvista määrittäminen on aivan oma lajinsa eikä kerro yhtään mitään henkilön määritystaidoista. Mielestäni näihin viesteihin voisi vastata asiallisesti eikä heti tylyyn ja ...tuilevaan sävyyn. On oikein kyseenalaistaa toisten määritykset, mutta senkin voi tehdä korrektilla tavalla.

Olen itse todennut täällä saman kuvista määrittämisestä ja sen vaikeudesta, siinä vaan olen eri mieltä, että jos kuvaa näyttää yhdelle tai useammalle, joka harrastaa työkseen lintuja, sujuu se määritys näiltä kavereilta aika vankalla kokemuksella. En mä ainakaan pysty samaan ja minusta on vain ainoastaan mukava saada mahdollinen varmuus lajista. Minä itse tarjosin harmaasorsasta alkaen ja olin pitkälti samaa mieltä, että kyseessä oli heinätavi. Eli vaikeaa oli ja erittäin kiinnostavaa ja erehtyä voi itse kukin.

Mutta tuo toinen kuva ja varsinkin jälkimmäiset ja tämän kokeneen harrastajan perustelu tänne keskusteluun (uskon, että sinäkin olisit hänen kokemustaan arvostanut hyvin, tunnet hänet kyllä..) todensi minulle, siis minulle, mistä lajista mahdollisesti on kyse.

Olen ylen hämmästynyt ja loukkaantunut itse, jos koet minun tai kenenkään muun kirjoituksen tässä ketjussa joksikin kettuiluksi tai toisen aliarvioimiseksi meseä tai esim sinua kohtaan, tai löydät siinä jotain asiatonta tai tylyä [?] Mikä on korrekti tapa?

Itse luulin tuottaneeni iloa, kun toin tämän vastauksen tänne ihan vilpittömästi, tarkoitus ei ollut astua kenenkään varpaille. Päinvastoin. Totuus voi olla toinen jonkun toisen mielestä ja se on ihan ok. Mielestäni käyty keskustelu on ollut selkeää ja suoraviivaista ihan tuon lajimäärityksen takia.
Toivottavasti nyt ainakin mese tämän tietää, jos vähääkään tuntee minua. [:-)]

Ehkä vastaisuudessa näihin kuviin, joista haluaa käydä keskustelua määrityksestä, tulee laittaa se selvästi esille.
Itse en taida näihin keskusteluihin enää osallistua kuin yv:llä, sillä en tykkää aiheuttaa pahaa mieltä, enkä itsekään olla pahoilla  mielin.
Kirjattu
- tartu hetkeen -

mese

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 23 280
  • "Lintuja Sallasta -poimintoja bongarin päiväkirj."
Vs: On piilossa viidakon...
« Vastaus #32 : 05.07.10 - klo:10:24 »

Kiitos kaikille selvityksestä! Eka kuvan lintu onkin sitten tavis tavi...ja loppukuvissa on heinätavi.
Älkää nyt ottako niin vakavasti näitä jutusteluja, pääasia on että lintutuntemus lisääntyy ja nämä hiuksenhienot erot tulevat esille.
Olen kuvannut tuon heinätavin 2 viikkoa aiemmin kuin tuon tavin.
"Errare humanum est"
Kirjattu
"Anch´io son pittore!" kotisivu

Parus Major

  • Aluevalvoja
  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 4 668
  • Pori
Vs: On piilossa viidakon...
« Vastaus #33 : 05.07.10 - klo:10:45 »

Kiitos kaikille selvityksestä! Eka kuvan lintu onkin sitten tavis tavi...ja loppukuvissa on heinätavi.
Älkää nyt ottako niin vakavasti näitä jutusteluja, pääasia on että lintutuntemus lisääntyy ja nämä hiuksenhienot erot tulevat esille.
Olen kuvannut tuon heinätavin 2 viikkoa aiemmin kuin tuon tavin.
"Errare humanum est"

 [:5] No, mä aattelinkin, että mesellä on asenne kohdallaan! Tulipa taas opiskeltua lintukirjat, kaikki mahdolliset lintukuvat heinätavista ja tavista ja omalta osaltani mä laajensin opiskelun vielä harmaasorsaankin! :-)) Eli lintutuntemus lisääntyy, mikä näitten minusta tärkein anti on. Ei se onko oikeassa vai väärässä.
KIva kun lajit selvisi, aina ei täyttä varmuutta saadakaan. [:-)]
Ja aivan upea tuo heinätavipoikue! Se on täälläpäin todella harvalukuinen, puuttuu vielä tämän vuoden havainnoista omalta osaltani. [:-)]
Kirjattu
- tartu hetkeen -

Anniina

  • Aluevalvoja
  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 8 014
Vs: On piilossa viidakon...
« Vastaus #34 : 05.07.10 - klo:14:39 »

Parus Major: En todellakaan tarkoittanut sinun kommenttiasi.

On vaan viime aikoina olleet nämä määrityskuvien vastaukset tylyhköjä
ketään erikseen nimeättä ym.
Lähinnä olen miettinyt monia vastauksia sellaisesta näkökulmasta,
että jos esim. Tiiran havaintotietopalvelun yhdistyskäyttäjä lähettäisi
niiden tyylisen viestin tarkistamansa havainnon lähettäjälle, ei sitä varmastikkaan
hyvällä katsottaisi.
Kirjattu

iihoo

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1 328
  • Vesitornin vaksi
    • Omia otoksia
Vs: On piilossa viidakon...
« Vastaus #35 : 05.07.10 - klo:22:32 »

Tää menee nyt vähän OT, mutta liittyy tähän ketjuun. Halua heittää kommenttini kokemuksiini tältä foorumilta.

Pönttöfoorumi on yksi korrekteimmista foorumeista mitä olen netissä ikinä kohdannut.
Tosin en seuraa täällä juurikaan muuta kuin lintu-, foto-  ja kilpailu-aiheita. Mutta uskon että sama linja on koko pöntöllä.

Täällä kirjoitetaan ihan pyhäkouluasteella verrattuna melkein mihin tahansa pienenkin harrastajapiirin foorumeihin, joissa kuvittelisi olevan hyvä yhteishenki. Loanheitto muualla on todella runsasta ja alatyylistä jos mielipiteet ei osu yksiin oman kanssa.

Olen joskus jopa toivonut ja aikoinaan ehkä hieman yrittänyt provosoidakin (kiltisti) keskustelun jatkumista mutta aika usein ketju on loppunut siihen.

Itse aion jatkossakin esittää määritysarvailujani ja niihin vastailuja muutenkin kuin Tiiran yhdistyskäyttäjien tyyliin sopivasti. En edes tiedä mitä se tarkoittaa.

Otetaan vaan jatkossakin ihan rennosti eikä hermostuta poikkeavista mielipiteistä.

Anniina

  • Aluevalvoja
  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 8 014
Vs: On piilossa viidakon...
« Vastaus #36 : 06.07.10 - klo:07:56 »

Eikä minun juttuja kannata liian vakavasti ottaa muutenkaan.
Viime aikoina on ärsyttänyt milloin mikäkin.
Erinäisten asioiden ja ihmisten takia olen osittain menettänyt mielenkiintoni
koko lintuharrastukseen. En lintuihin vain tähän harrastukseen.
Kiikaritkin on seisonut naulassa jo parisen viikkoa ja viimeisin merkintä havikseen kuukausi sitten, renkaat pakattuna lähetettäväksi eläinmuseolle.
Mutta se on minun ongelmani, jos nokkaannun jostain asiasta.
Ei sen takia kannata lopettaa vastaamista mihinkään viesteihin.
Pyydän anteeksi, jos Parus tai joku muu tästä mielensä pahoitti.
Tietyt sanonnat ym. vaan töksähtää itselleni todella pahasti.

Ja kyllä iihoo on oikeassa, että täällä käytetään aika siivoa kieltä verrattuna moneen muuhuun foorumiin.
Kirjattu

Parus Major

  • Aluevalvoja
  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 4 668
  • Pori
Vs: On piilossa viidakon...
« Vastaus #37 : 06.07.10 - klo:14:02 »

Ensinnäkin Anniina, ei tarvitse missään nimessä pyydellä anteeksi. Pääasia, että asiat, jotka vaivaa tai jää hiertämään pystytään puhumaan, ettei jää kelju olo kellekään. Ja silti voi olla eri mieltä [:-)]

Minä olen itsekin aika suorapuheinen, mutta mielestäni myös oikeudenmukainen ja rehellinen. Käyn asioita myös läpi aika perusteellisesti, kunnes selkiää (varmasti ärsyttävä piirre..). Ei siksi että nämä asiat täällä maailman suurimpia asioita olisi, tykkään vaan, että tälläiset paikat kuin tämäkin foorumi on, olisi viihtyisä paikka  ja tänne tulo olisi helppoa omana itsenään [:-)]

Paljolti ajattelen asioista, kuten iihoo kirjoitti. En näe syytä muuttaa mitään, vaikka tiedän mitä Anniina tarkoittaa. Minusta riittää kun ihmiset on kiinnostuneita täällä linnuista/määrityksestä "jokamiesluokassa" ja muistaa nettietiketin säännöt ja hyvät käytöstavat. Muu sujuu sitten riittävästi siihen tapaan, mitä Anniinakin tarkoittaa. Ihan hyvä asia sinänsä.

Ja tähän väliin en voi olla mainostamatta kirjaa Suomen Lintuopas . Pertti Koskimies. Wsoy.
Se antaa hyvin selkeää tietoa ja mainio apu myös määrittämisessä (mm. koko, tärkeimmät tuntomerkit ym tuntomerkkejä).
Mainio kirja, jota nyt lueskelen kesälomalaisena.Suosittelen!

Ja tosiaan tyrmistykseni johtui lähinnä siitä, että täällä/tässä ketjussa, en ole nähnyt mitään ylilyöntejä. Kaikesta en tietenkään tiedä, mutta jo vuosia täällä pyörineenä jotain on tullut nähtyä ja opittua itsekin...

Asioita, jotka ärsyttää, niitä on varmaan kaikilla täällä. Myös omat kriisinsä, kuten nyt ilmeisesti sulla Anniina. On varmaan eri asia tehdä lintuharrastusta myös leipätyökseen. Itse olen aina ihaillut, jotka ovat noin pitkälle kouluttautuneet, sitä tietoa ja taitoa. Ja että heitä on täällä foorumilla myös.
Toivottavasti löydät motivaation työllesi/harrastuksellesi [:1]. Onhan sulla nyt monta monessa, eikä vähäisin tämä hurmaava pikkumies [:37].
Mulla itsellä meni koko harrastus silloin uusiksi, kun syntyi lapsia. Kaikella on aikansa, nyt taas mennään...

Nyt meni pahasti ohi heinätavin [:-DD], mutta sanoisinko, oli antoisa ja rakentava keskustelu, jota voisi jatkaa monilla uusilla otsikoilla [:-)]

Mutta nyt helteiseen ulkoilmaan...
Kirjattu
- tartu hetkeen -

Cinclus

  • Tulokas
  • *
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 23
Vs: On piilossa viidakon...
« Vastaus #38 : 09.07.10 - klo:11:57 »

En tuosta Suomen Lintuoppaasta tiedä varmaa hyvä sekin, mutta ainakin Lintuopas – Euroopan ja Välimeren alueen linnut, Killian Mullarney, Dan Zetterström ja Lars Svensson on älyttömän hyvä kirja. Kirjassa on tarkasti esitelty kaikki Euroopassa ja Välimeren alueilla pesivät lajit, säännöllisesti vierailevat lajit tai harvinaiset vieraat. Kirja esittelee yhteensä 850 lajia.[:-)]  Kirjassa on lisäksi esitelty eri lajien alalajit, iät sekä puvut. Suosittelen kovasti kirjaa, jos vähänkin harrastaa lintuja. Eikä maksa kuin +-20E.  [:-P]

P.S. Jos näet jonkun oudon linnun ja saat siitä kuvan voit katsoa kirjasta, mikä se olisi. Jos laji on mielestäsi joku harvinaisuus älä heti ilmoita sitä tiiraan, vaan lähetä kuva jollekkin lintuyhdistykselle (mieluiten oman alueen yhdistykselle) ja odota vastausta. Lähetä kuvat tänne pönttöfoormillekkin sillä täältäkin löytyy innokkaita määrittäjiä  :-))

P.P.S Lisätietoa kirjasta löytyy netissä jos viitsii hakea
Kirjattu

Tiina

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 16 556
  • Lahti
Vs: On piilossa viidakon...
« Vastaus #39 : 09.07.10 - klo:12:07 »

Arvelen että Parus Major ei tarkoittanutkaan tuota Suomen lintuopsta ainoaksi lintukirjaksi vaan lisäoppaaksi varsinaisen lintukirjan, kuten tuo Lintuopas – Euroopan ja Välimeren alueen linnut, rinnalle.
Niin hyvä kuin tuo Cincluksen mainitsema Lintuopas – Euroopan ja Välimeren alueen linnut onkin niin siitä puuttuu lähes kokonaan tiedot lintujen elintavoista, ravinnosta, pesinnästä yms.
Mulla on ainakin noin 5 eri lintukirjaa esillä kun jotain selvitän, niistä sitten kerään tiedonmurusia, yhdestä yhden ja toisesta toisen. Nimittäin sellaista lintukirjaa ei olekaan jossa olisi kaikki tarpeellinen tieto yksissä kansissa.
Kirjattu
"Ehjimmät meistä on sirpaleista tehty"-Tommy Tabermann-

Parus Major

  • Aluevalvoja
  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 4 668
  • Pori
Vs: On piilossa viidakon...
« Vastaus #40 : 10.07.10 - klo:00:52 »

Kyllä tarkoitin tosiaan, että tuon "raamatun" lisäksi on tämä mainitsemani kirja ihan tutustumisen arvoinen. Yllättävän hyvää tietoa erilailla kerrottuna kaikille linnuista kiinnostuneille, keskivertoharrastajille :-))
Itseltäni löytyy myös Cinduksen mainitsema kirja ja se on se number one minullekin, aina mukana, mutta muitakin löytyy. Mm. Lars Jonssonin Euroopan Linnut myös isoine kuvineen ja lajikuvaus on mielestäni onnistunut. Kirja on sanut hyvän arvostelun aikoinaan oman lintuyhdistyksen lehdessäkin. [:-)]

Seuraavaksi himoitsen noita engl.kielisiä kahlaajien määritysoppaita, miksei pedoistakin... [:-I]
Kirjattu
- tartu hetkeen -
 

Sivu luotiin 0.178 sekunnissa. 23 kyselyä tietokannasta.