Pönttöfoorumi

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: Ruokinna aloittaminen?  (Luettu 1410 kertaa)

Deb

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 24 817
  • ***Keiju***
Vs: Ruokinna aloittaminen?
« Vastaus #45 : 20.10.06 - klo:21:01 »

 :-)) Sitten Kaija kamerapöntön kuvaa vain tänne Pönttölään, kun pikkuvarpunen aloittaa pesimisensä! [;-)]  [:-)]
Kirjattu
Deb Keski-Suomesta

Kaija

  • Aluevalvoja
  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 25 368
  • Elimäki & Orihuela Costa
Vs: Ruokinna aloittaminen?
« Vastaus #46 : 20.10.06 - klo:21:03 »

Deb, jos tosiaan jotain talvipesintää yrittäisivät, ilman muuta laittaisin kuvia!  [:-)]

Deb

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 24 817
  • ***Keiju***
Vs: Ruokinna aloittaminen?
« Vastaus #47 : 20.10.06 - klo:21:09 »

Jep, niin ajattelinkin, Kaija! :-)) Oli vain niin mukava huumorina laittaa tuo kommentti tuohon! [:-)]

Toivottavasti saatte sinne yövieraan pian, vai joko on ollutkin? [:-I] [:-)]
Kirjattu
Deb Keski-Suomesta

Ikka

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2 597
Vs: Ruokinna aloittaminen?
« Vastaus #48 : 20.10.06 - klo:21:25 »

Olen seuraillut touhua ruokinnallani varsinkin sen jälkeen, kun laitoin uuden , ison mökkiautomaatin. Pikkuvarpuset valtasivat sen heti eivätkä muita päästä syömään. Hyvin agressiivisesti ajavat tintit ja viherpeipot pois ja istua tönöttävät niin leveästi joka seinällä, ettei varmasti ole kellään asiaa mökille.Sitten huiskivat siemeniä ympäriinsä. Muut saavat syödä maasta, mitä pikkuvarpuset sinne roiskivat.
Olen pitänyt pikkuvarpusisa arkoina lintuina jopa muita lintulajeja kohtaan, mutta nyt näyttää aivan toiselta. En arvannut niitä niin agressiivisiksi.
Viime kesänä pikkuvarpuset pesivät useassa pesueessa pihapiirissämme ja nyt niitä on tosiaan usea pesue. Lirputus on kova vielä iltahämärissä.
Mutta pikkuvarpuset ovat söpöjä lintusia.
Kirjattu

Kahluri

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 598
  • Päijät-Häme
    • Täällä
Vs: Ruokinna aloittaminen?
« Vastaus #49 : 20.10.06 - klo:21:57 »

Täällä kivasti lintuja ruokinnalla, yht noin 40 joista 25 talitinttiä ja 10 viherpeippoa ja loput 5 muita lajeja
Kirjattu

-muru-

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 7 768
  • Kotka
Vs: Ruokinna aloittaminen?
« Vastaus #50 : 21.10.06 - klo:12:17 »

Ikka , meillä samantapaisia havaintoja pikkuvarpusista. Kovasti pitävät automaattia omanaan.
Ja myöskin viskovat siemeniä alas. Vaikka ei automaatissa ole kuin kuorittua kauraa ja toisessa
auringonkukan siemeniä. Ettei mitään valkkaamista ole  [:-I]
Mutta tosi söpöjä tosiaan ovat ja mukava seurata reippaita lintusia.
Kirjattu

Kahluri

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 598
  • Päijät-Häme
    • Täällä
Vs: Ruokinna aloittaminen?
« Vastaus #51 : 21.10.06 - klo:13:35 »

5 Pikkuvarpusta saapui ruokinnalle, niille laitoin hirssiruokinnan pystyyn ja hyvin maittaa
Kirjattu

metsäläinen

  • Jäsen
  • **
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 77
Vs: Ruokinna aloittaminen?
« Vastaus #52 : 21.10.06 - klo:14:48 »

Talvi ruuan hankinta linnuille alkaa olla ajankohtainen. Mutta kilopusseina tulee turhan iso lovi lompakkoon.
Onko "pönttölän" puolesta organisoitu yhteisostoja isommista määristä.

Itse olisin valmis ostamaan 30-50kg säkit murskattu pähkinää ja kuorittua auringonkukkaa. Keskitettynä ostona ja isompina eräkokoina hinta tulisi kohtuulliseksi. Voisin noutaa vaikka säkit kohtuullisen matkan päästä. Sian ihrakin kiinnostaa reilumpana määränä.

Jakelua voisi harkita "jakelukeskuksista" jonkun jäsenen luota  tai esim. linja-auto rahtina. Pakastetut ihrapaketitkin kulkisi rahtina sujuvasti.

Organisoituna menisi tällekin lukijakunnalle tonneitain siementä.

Löytyykö porukkaa kimppaostoihin?




Kirjattu

Jarmo

  • Aluevalvoja
  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 58 295
  • Säkylä ** älykäS
Vs: Ruokinna aloittaminen?
« Vastaus #53 : 21.10.06 - klo:14:53 »

Hyvä idea tämä ryhmässä ostaminen, pääkaupunki seudulla asuu moni pönttöläinen ja siellä ainakin saattaisi onnistua  [:-)]

Sianihraa kannattaa kysellä isoista sikaloista tai muuten paikoista missä sikoja teurastetaan, voi saada paljon possun rasvaa pienellä rahalla  [:-)]
Kirjattu
    "Kissoja vihaavat ihmiset syntyvät seuraavassa elämässä hiiriksi."   (Faith Resnick)     

Ikka

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2 597
Vs: Ruokinna aloittaminen?
« Vastaus #54 : 21.10.06 - klo:15:03 »

Metsäläinen, itse hankin jo 5 säkkiä auringonkukkaa ja saman määrän pähkinöitä varastoon. Rasvajuttuja teen itse ja hankin myös valmiita . Lähin hankintapaikka on AgriMarket. Nämä siemenmäärät eivät tule riittämään koko talveksi, vaikka kauroja on omasta takaa. Koska minulla ei ole autoa, jouduin tilaamaan ne rahtina. Toivat eteiseen asti. Ja maksoi tieysti parin säkillisen verran rahtia.
Toivon, että saisin seuraavaa erää varten halvempaa kyyditystä.En tiedä, järjetyisikö esim. vaikka täällä eteläisessä Suomessa rahtijakelu. Esim. AgriMarketissa rahti on ulkoistettu. Sanoivat, että voisivat tuoda minulle halvemmalla, kun asun niin lähellä, jos heillä olisi rahti omasta takaa.- Asia on varmasti sellainen, että sitä kannataisi harkita.
Kirjattu

Lisa

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 4 861
  • Jippijei
Vs: Ruokinna aloittaminen?
« Vastaus #55 : 21.10.06 - klo:15:04 »

Tänään iso säkki auringonkukansiemeniä Iisalmen K-Raudasta 16,90. Toinen tänä syksynä, pähkinöitä ostan markettien irtomyynnistä ja välillä ihan niitä ihmisillekin tarkotettuja, kauraa saadaan omasta takaa, talipalloja, siementankoja, ihraa.......kuivattua omenaa, leivänmuruja, Marie-keksiä, siememsekoituksia, KÄÄK-----kyllä vähemmälläkin pärjää!! :-O
Kirjattu

emo

  • Vieras
Vs: Ruokinna aloittaminen?
« Vastaus #56 : 21.10.06 - klo:16:33 »

itse hankin ison säkin auringonkukan siemeniä Tarjoustalosta,kylläkin ihan kuorellisia ja oisko maksanut 6-9 e
Joten kannattaa kurkkia kaikki Tarjoustalot,hongongit ym halpakaupat.
Kirjattu

Ikka

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2 597
Vs: Ruokinna aloittaminen?
« Vastaus #57 : 21.10.06 - klo:22:17 »

Laitanpa tähän kuvan siitä mökkiruokinnastani, jonka pikkuvarpuset omivat heti. Kieron ikkunan läpi sain tällaisen kuvan. Kuvittelin hankkineeni hyvän ja riittävän tilavan automaatin, mutta en arvannut sen suosiota pikkuvarpusten suhteen. Jouduin vahvistamaan lankanauloilla tuota kattopahvia, kun se oli irrota heti. Minulla ei ole huopanauloja, joten käytin lankanauloja.

Kirjattu

Jarmo

  • Aluevalvoja
  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 58 295
  • Säkylä ** älykäS
Vs: Ruokinna aloittaminen?
« Vastaus #58 : 21.10.06 - klo:22:21 »

Hyvältä näyttää ja asiakkaita tuntuu riittävän  [:-)]
Kirjattu
    "Kissoja vihaavat ihmiset syntyvät seuraavassa elämässä hiiriksi."   (Faith Resnick)     

telkkinen

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 24 165
  • Lahti
Vs: Ruokinna aloittaminen?
« Vastaus #59 : 21.10.06 - klo:22:33 »

Minä vein eilen ruokintapaikalleni pähkinäautomaatin..auringonkukansiemeniä lintulaudalle ja talipallotelineen...ja säpinää on riittänyt.Tietty harakatkin yrittävät oman osuutensa saada joko hyvällä tai huonolla menestyksellä.
Nälkä heilläkin... [:-)]
Kirjattu
Minun elämäni yhtenä johtotähtenä on ollut: kun unohtaa sen, mitä ei voi muuttaa, on onnellinen.
Arvo Ylppö
 

Sivu luotiin 0.107 sekunnissa. 19 kyselyä tietokannasta.