Pönttöfoorumi

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: Talviruokintajuttuja kaudella 2010-2011  (Luettu 4863 kertaa)

Tiina

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 16 556
  • Lahti
Vs: Talviruokintajuttuja kaudella 2010-2011
« Vastaus #105 : 13.01.11 - klo:11:57 »

Meillä on kans ollut yksi talipötkö joka ei maistu kenellekään, se oli jotain eri merkkiä kun mitä yleensä ostetaan ja se ei tosiaan kelpaa edes närhille joille yleensä kelpaa mikä vaan :-)). On kuitenkin annettu sen olla puussa roikkumassa ihan vaan hätävarana.
Kirjattu
"Ehjimmät meistä on sirpaleista tehty"-Tommy Tabermann-

telkkinen

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 24 070
  • Lahti
Vs: Talviruokintajuttuja kaudella 2010-2011
« Vastaus #106 : 13.01.11 - klo:12:27 »

Ei tee minunkaan ruokinnalla talipallot ja talipötkö kauppaansa.Yleensä ne on tikalle kelvannut
vaan nyt ei näy tikkaakaan ruokailemassa.
Kirjattu
Minun elämäni yhtenä johtotähtenä on ollut: kun unohtaa sen, mitä ei voi muuttaa, on onnellinen.
Arvo Ylppö

Mesis

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 50 836
Vs: Talviruokintajuttuja kaudella 2010-2011
« Vastaus #107 : 13.01.11 - klo:12:52 »

Talipötköt ja -pallot jäätyvät kovilla pakkasilla niin kivikoviksi, että siitä on linnun vaikea saada mitään irti. Minä pruukaan pakkasilla vaihtaa aina pallot. Vien sisältä sulan ja otan jäätyneen sisälle, tai vähän viileään huoneeseen sulamaan. Aika pian ne kuitenkin taas pihalla jäätyvät, mutta minulla on nyt ollut vapaa-aikaa niin paljon, että olen ehtinyt niitä vaihtelemaan. En minäkään töissä ollessa mitään vaihtele, kun kuitenkin saavat muuta ruokaa.
Kirjattu

telkkinen

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 24 070
  • Lahti
Vs: Talviruokintajuttuja kaudella 2010-2011
« Vastaus #108 : 13.01.11 - klo:12:56 »

Minä vien ja joka aamu uudet pallot vaan ei niitä kukaan noki.Vaikka murskaan pallot ja laitan
lyhteen päälle.Harakat niin napsii mutta tinteille ei kelpaa.
Kirjattu
Minun elämäni yhtenä johtotähtenä on ollut: kun unohtaa sen, mitä ei voi muuttaa, on onnellinen.
Arvo Ylppö

Mesis

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 50 836
Vs: Talviruokintajuttuja kaudella 2010-2011
« Vastaus #109 : 13.01.11 - klo:13:02 »

Teillä on varmaan muuta maistuvaa ruokaa  [:-)]
Kirjattu

Tiina

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 16 556
  • Lahti
Vs: Talviruokintajuttuja kaudella 2010-2011
« Vastaus #110 : 13.01.11 - klo:13:04 »

Meillä kyllä talipallot, ja se sellainen rasvatanko missä rasvaa on yhdellä laidalla ihan keltaisenaan, kelpaavat. Ja sillä ei ainakaan meillä ole mitään eroa onko ne jäässä vai ei, kyllä ne linnut jäisistäkin näyttävät nokkivan sapuskaa.
Kirjattu
"Ehjimmät meistä on sirpaleista tehty"-Tommy Tabermann-

-muru-

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 7 768
  • Kotka
Vs: Talviruokintajuttuja kaudella 2010-2011
« Vastaus #111 : 13.01.11 - klo:13:22 »

Hieman ihmettelen kun nuo vihreässä verkossa olevat talipallot ei tänä talvena kelpaa kellekkään. On ollu joulukuusta asti tarjolla, ei edes närhi ole käynyt takomassa. Siemenet kyllä kelpaa. Jouluksi laitoin semmoisen ison talipötkön, eikä sekään oikein kiinnosta. Ilmeisen ronkeleita ovat.

Aivan sama huomio täällä. Loppusyksystä, kun ruokinnan aloitin, ne kelpasivat sentään. Sai olla miltei päivittäin lisäämässä. Mutta nyt ovat automaatit missä palloja ja pötköjä on, saaneet olla täyttämättä joulukuusta saakka.

Olen huomannut että niiden koostumus on erilaista kuin ennen. Kovettuukin kumman kivimäiseksi. Väri on inhoittavan harmaa kun niitä rikon mustarastaiden ruokaseokseen. Ainoat "sattumat" ovat kuorimattomia auringonkukan siemeniä kun aiemmin oli myös pähkinämurskaa.   Ja kumman jauhoisia ovat. Betonijauhoa  [:-/]

Meillä kaikkein parhaimmin kelpaavat nyt nuo pellettimäiset linnunruoat. Niitä syövät sekä tali- että sinitiaiset, pikkuvarpuset ja jopa keltasirkutkin norkoilevat niitä. Niissä ilmeisesti vielä laatu paikallaan.

En tykkää noista betonipalloista, kuten eivät sitten linnutkaan.
Kirjattu

Mesis

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 50 836
Vs: Talviruokintajuttuja kaudella 2010-2011
« Vastaus #112 : 13.01.11 - klo:14:03 »

Mitä ovat pellettimäiset linnunruoat? Kyselee tietämätön  [:-)]
Kirjattu

-muru-

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 7 768
  • Kotka
Vs: Talviruokintajuttuja kaudella 2010-2011
« Vastaus #113 : 13.01.11 - klo:14:30 »

Myydään minigrip-tyylisissä pusseissa joissa nimi: Talvilintu Vinterfogel/ Rasvasiemenrouhe lintujen talviruokintaan.
Kuva muoviautomaatista jossa syömässä kolme talitiaista. Pussi on 1kg. Meillä on tosiaan näitä mennyt reilusti. Se vaan että näiden kanssa on työtä kun eivät saa kastua. Otan usein automaatin sisään yöksi jos lumi/vesisadetta luvassa. Aamulla sitten anivarhain nostan sen ulos.  Valmistaja muuten suomalainen  Lemmikki Oy / Kuopio .
Kirjattu

Kaija

  • Aluevalvoja
  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 25 368
  • Elimäki & Orihuela Costa
Vs: Talviruokintajuttuja kaudella 2010-2011
« Vastaus #114 : 13.01.11 - klo:14:38 »

Mä en uskaltaisi jäätyneitä talipalloja tai muutakaan rasvaa sulattaa sisällä ja sitten taas viedä ulos ja tuoda sulamaan jne, sillä todennäköisesti se rasvapitoinen eines alkaa lämpimässä pilaantua nopeasti. Ja jos joku lintu on jo ehtinyt kakkia ruoan päälle, niin vielä pahempi  :-O
Mutta mulla onkin elintarvikealan koulutus ja olen vähän ylihysteerinen  :-)) [:-I]

Mesis

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 50 836
Vs: Talviruokintajuttuja kaudella 2010-2011
« Vastaus #115 : 13.01.11 - klo:14:57 »

Siis en minä sitä sisälle lämpimään tuo, vaan ns.pannuhuoneen takahuoneeseen, jossa asteet ovat vahan lämpimän puolella. Ei siis mitään 22 asteen lämpötilaa.
Kirjattu

Mesis

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 50 836
Vs: Talviruokintajuttuja kaudella 2010-2011
« Vastaus #116 : 13.01.11 - klo:14:58 »

Myydään minigrip-tyylisissä pusseissa joissa nimi: Talvilintu Vinterfogel/ Rasvasiemenrouhe lintujen talviruokintaan.
Kuva muoviautomaatista jossa syömässä kolme talitiaista. Pussi on 1kg. Meillä on tosiaan näitä mennyt reilusti. Se vaan että näiden kanssa on työtä kun eivät saa kastua. Otan usein automaatin sisään yöksi jos lumi/vesisadetta luvassa. Aamulla sitten anivarhain nostan sen ulos.  Valmistaja muuten suomalainen  Lemmikki Oy / Kuopio .
Pitää katsoa, jos jostain löytyisi.  [:-)]
Kirjattu

Marle

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 22 298
Vs: Talviruokintajuttuja kaudella 2010-2011
« Vastaus #117 : 13.01.11 - klo:15:55 »

Meikäkin kävi pikkumetsässämme viemässä talipalloja 6 kpl telineisiin. Kävin ennen joulua viemässä 8 kpl ja jäljellä oli 2 kpl. Talitankoa oli sitäkin jyrsitty kohtalaisesti. Siellä on myös ruokintalaite joka oli siemenistä ihan tyhjä. Sen joka on sen sinne vienyt pitäisi myös huolehtia että siellä on siemeniä. Jouluna se oli täynnä.
Kirjattu

Pyyhältäjä

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 3 169
Vs: Talviruokintajuttuja kaudella 2010-2011
« Vastaus #118 : 13.01.11 - klo:19:04 »

Marle on niin oikeassa tuossa, että niiden, jotka aloittavat ruokinnan, tulisi huolehtia siitä, että ruokaa on linnuille aina saatavilla. Kun ne tottuvat tulemaan tiettyyn paikkaan, on niiden enää vaikea keksiä pakkasilla uutta ruokapaikkaa. Monet hommaavat jouluksi linnuille mm. lyhteen ja siihen se sitten jääkin. Enemmän se on rääkkäämistä kuin mitään muuta, vaikka jouluna ihmiset usein on jaloimmillaan jopa lintuja kohtaan, mutta joulun mentyä se jalous unohtuu kummasti.

En ole enää ostanut valmiita talipalloja vaan teen rasvapallot ja -pötköt itse sekalaisista siemenistä ja kookosrasvasta. Hyvin maistuvat pihan linnuille ja varmasti tiedän, mitä niihin on käytetty. Kierrän niiden ympärille kanaverkon palan. Niihin ei linnut jää kiinni. Kookospähkinän sisukset maistuvat myös hyvin ja tavallinen suolaton siansivun rasva etenkin tiaisille. Läskisiivut rautalangalla oksille kiinni, niin ei harakat saa vietyä.
Kirjattu

tyto alba

  • Täysjäsen
  • ***
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 185
Vs: Talviruokintajuttuja kaudella 2010-2011
« Vastaus #119 : 15.01.11 - klo:21:55 »

Pikkuvarpusia enemmän kuin koskaan. Syövät melkein litran siemen-viljaseosta parissa viikossa.  :-O

Tuohan vielä mitään. Nyt pyhien aikana pikkuvarpuset (ja ehkä muutkin tiput) tyhjensivät melkein kahden litran automaatin jossa on kaura-ohra-seosta, päivässä, joka päivä sai huomata että kippo on tyhjä. Tosin taisivat osat viskos huviksene maahan. Penkovat ja penkovat ennenkuin valkkaavat minkä siemenen ottavat  [:-DD]

Juu, kuten huomasin sitten itsekin. Sain korjatuksi asian vasta nyt viestiini. Suursyömäreitä ovat.

Nyt meillä on ollut ekaa talvea myös niitä papanoita/pellettejä (rasva-vilja-siemen seos...), ja nekös vasta ovatkin kuumaa kamaa tinteistä mustarastaiden kautta harakoihin asti!
Kirjattu
Kirkkonummi
 

Sivu luotiin 0.248 sekunnissa. 24 kyselyä tietokannasta.