Pönttöfoorumi

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: posliinikukka  (Luettu 820 kertaa)

iipa

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 9 706
  • Aina tonttuna
posliinikukka
« : 06.12.10 - klo:09:45 »

Itselläni on ollut iso se tavallinen posliinikukka, sain oksat edellisessä työpaikassa ja olivat juurtumassa niin kauan että piti särjeä asia, että sain pois.
Nyt työpaikalla on pienilehtinen posliinikukka ja nappasin siitä latvoja, kaikki nauroivat mun tähän aikaan juurrutukselle ja viikossahan siihen juuret tuli. Nyt se on mullassa. ja otinpa latvoja joissa oli pienn pienet nuput, mutta voi olla ettei se jaksa niitä kehittää.
Kirjattu

Mesis

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 50 796
Vs: posliinikukka
« Vastaus #1 : 06.12.10 - klo:12:49 »

Alkaisipa kukkimaan, niin olisi Sinun vuorosi nauraa. "Se parhaiten nauraa ......."  [:-)]
Kirjattu

Pyyhältäjä

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 3 169
Vs: posliinikukka
« Vastaus #2 : 07.12.10 - klo:15:34 »

Kyllä ne kukan pistokkaat hyvin juurtuvat vesilasissa näin talvellakin. Omaa kokemusta on myös eri kasveista. Jos pelkään jonkin kasvin (esim. muratti) kuolevan talvella, otan niistä pistokkaita vesilasiin varmistaakseni niiden jatkuvuuden myös seuraavana vuonna. Posliinikukkiin tulee juuret tosi nopeasti. Minulla on se isoposliinikukka (se tavallinen) ja siitä otin toissa talvena pari oksaa juurtumaan, samoin soihtuköynnöksestä. Ne pistokkaat annoin pojalleni ja hyvin ne on hänellä kasvaneet. Varsinainen viherpeukalopoika  [:-)]

Jos Iipan pistokkaat ei nyt jaksa kehittää nupuista kukkia, niin keväällä (?) viimeistään niihin samoihin paikkoihin tulee kukkia. Kait tuo pikkuposliinikukka on siinä samanlainen kuin isoserkkunsa, joka tekee kukkia aina samoihin kukkaoksiin.
Kirjattu

iipa

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 9 706
  • Aina tonttuna
Vs: posliinikukka
« Vastaus #3 : 01.01.11 - klo:14:58 »


Töistä kuvasin kääpiöposliinikukkaa, joka kukintaansa aloittaa. Minun istuttamista oksista nuput kuolivat, kuten odottaa saattoikin, mutta varmaan lähtevät oksat kasvuun.
Kirjattu

Mesis

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 50 796
Vs: posliinikukka
« Vastaus #4 : 01.01.11 - klo:16:55 »

Söpösiä kukkasia.  [:-)]
Kirjattu

Pyyhältäjä

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 3 169
Vs: posliinikukka
« Vastaus #5 : 03.01.11 - klo:22:19 »

Tulee varmaan hienot kukat, kunhan nuput avautuvat. Nuppuinakin jo ovat kauniita ja näyttävät aivan tähtikukilta  [:-)]  [:43]
Kirjattu

iipa

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 9 706
  • Aina tonttuna
Vs: posliinikukka
« Vastaus #6 : 28.01.11 - klo:16:53 »


Tää on ihana kukka, kukat kestää niin kauan, jo pari viikkoo on kukkinut
Kirjattu

Mesis

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 50 796
Vs: posliinikukka
« Vastaus #7 : 28.01.11 - klo:16:54 »

Ja kukat ovat niin äärettömän kauniita.
Kirjattu

Pyyhältäjä

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 3 169
Vs: posliinikukka
« Vastaus #8 : 28.01.11 - klo:21:37 »

On niin tosi hienot kukat ja noin paljon yhdessä kasvissa  [:-)] Tietää pitkää kukintaa, jos jo ensimmäisetkin on pysyneet kukassa pari viikkoa.
Kirjattu

-muru-

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 7 768
  • Kotka
Vs: posliinikukka
« Vastaus #9 : 29.01.11 - klo:00:19 »

Kaunis onkin tämä iipan posliinikukka laatu. Minulla on se tavallisempi. Voimakkaasti tuoksuva.
Se on nyt niin iso että otin joulun jälkeen siitä pistokkaita. Nyt jo yksi uusi lehti on tosi iso, eli hyvin on juurtunut.
Tuolla kukalla on niin suuri tunnearvo minulle etten ole voinut sitä heittää ulos pihan perälle pakkaseen kuten Mika ehdottaa.
Sen alkuperäinen emo minulla oli toistakymmentä vuotta. Jäi sitten entiselle miehelle kun oli niin iso. Tämä minun isoni nyt on siitä kasvatettu äidilleni jolta perin sen taas hänen nukuttuaan pois.
Jännää että äidillä ollessaan varmaan kymmenisen vuotta melkein, se ei kasvanut kuin pari, kolme lehteä. Mutta ei kuollutkaan.
Sitten minulla nyt kasvanut niin isoksi ettei oikein mahdu enää. Tälläkin jo ikää reilusti yli parikymmentä vuotta.

Ei kukaan haluaisi komeaa posliinikukkaa  [:-I] 
Kirjattu

Evis

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 6 102
Vs: posliinikukka
« Vastaus #10 : 29.01.11 - klo:14:00 »

Kaunis on Iipan posliinikukka  [:-)]
Valuuko siitä sellaista tahmeaa nestettä? Muistan itsellä oli joskus aikoinaan posliinikukka ja sitä valui tahmeaa kai se metä oli ? Oli kuin siirappiliisteriä  [:-)]
Kirjattu
Elä elämääsi suhtautuen ystävällisesti ja lempeästi kaikkiin ihmisiin ympärilläsi, ja hämmästyt, miten onnelliseksi elämäsi muuttuu.<br />- Charles M. Schwab

Pyyhältäjä

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 3 169
Vs: posliinikukka
« Vastaus #11 : 03.06.11 - klo:14:36 »

Hei Iipa!

Onko joulukuussa ottamasi pikkuposliinikukkasi pistokkaat juurtuneet hyvin ja lähteneet kasvuun?

Tuli tämä mieleen, kun huomasin omassa perinteisessä isoposliinikukassa nuppuja. Viime vuonna se kukki ensimmäisen kerran ja toisen oksan kolmeen kohtaan tuli kolmet kukat ja toisen oksan kolmeen kaksi kertaa. Nyt samoihin kohtiin on tulossa uusia kukkia.

Eviksen kysymykseen, että ainakin tuo isoposliinikukka erittää sellaista tahmeaa mettä.

Oletko -muru- saanut kasvillesi uuden kodin?
Kirjattu

iipa

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 9 706
  • Aina tonttuna
Vs: posliinikukka
« Vastaus #12 : 05.06.11 - klo:08:53 »

Hyvässä kasvussa on pikkuposliinini, nuppujakin on ollut, mutta voima on mennyt kasvuun.
Tavallinen posliinikukkani on kanssa röyhähtänyt kasvuun, on vissiin mileisessään paikassa. Kukkinut ei ole sekään vielä.
Kirjattu

Pyyhältäjä

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 3 169
Vs: posliinikukka
« Vastaus #13 : 05.06.11 - klo:18:01 »

Kiva, kun sait kasvin onnistumaan  [:-)] Varmasti se vielä kukkiikin, kunhan kasvukausi menee ohitse. Olen huomannut tuon isoposliinikukan kanssa sen, että kasvaessaan paljon, se ei kuki, vaikka niitä kukkavarsia tuleekin. Nyt, kun kasvini on pienessä saviruukussa valoisalla paikalla, se on kasvanut aika vähän, mutta kukkii näköjään nyt joka (kevät)kesä.
Kirjattu

Minni

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 25 233
  • Itä-Uusimaa
Vs: posliinikukka
« Vastaus #14 : 16.06.22 - klo:08:22 »

Mulla oli ikivanha isoksi kasvanut posliinikukka, mistä juurrutin versoja, ja ne on amppelissa
nyt möllöttänny  kuutisen vuotta. Nyt niistä toinen on vihdoin alkanut kukkimaan  [:-)]
Nätti on, mutta voisi olla nätti ilman "tuoksua"  [NUT] [NUT] :-))
Kirjattu
”Kuinka paljosta jäävätkään paitsi he, jotka eivät salli itsensä olla vähän outoja.”

— Alain de Botton -

Mesis

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 50 796
Vs: posliinikukka
« Vastaus #15 : 16.06.22 - klo:14:53 »

Tosi kaunis on ja kiva kun kukkii   [:5] [:-)]
Kirjattu
 

Sivu luotiin 0.237 sekunnissa. 22 kyselyä tietokannasta.