Pönttöfoorumi

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: Sanaleikki "kotiläksyksi"...  (Luettu 1938 kertaa)

zirnix

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1 215
Sanaleikki "kotiläksyksi"...
« : 24.10.06 - klo:00:08 »

Rakastan kaikenlaisia sanaleikkejä ja olen kauan miettinyt, millaisia versioita tällä foorumilla voisi pystyyn pistää. Täällä kun herkästi tulee esimerkiksi samoja sanoja useampaan kertaan - sanoja kun ei jo otsikoissa näe - plus että sanoja tulee päällekkäinkin. No, Susu oli keksinyt hauskan sanaleikin miehistä, ja siellä näin Paruksen ehdotuksen, jonka tyyppistä itsekin joskus olin ajatellut.

Parus sanoi siellä, että laittakoon joku muukin leikin pystyyn, jos aikaa on. Jotta ajattelin uskaltaa ja ehdottaa... Eli jos laitan kehiin jonkun tietyn sanan, jonka kirjaimista on keksittävä niin monta sanaa kuin osaa ja jaksaa, paljonko aikaa tarvitsemme ennen kuin kaikki julkistavat listansa yhtä aikaa? Noin vuorokausi? Kaksi vuorokautta? Ajan nyt takaa sitä, ettei koneen ääressä koko aikaa olisi "vahdittava"...  :-)) Mikä aika päivästä olisi paras aika vastausten antamiseen?  Ilta kello 20.00 tai 20.30? - Sanojahan voi itse kukin kotonaan tai töissään pistellä joko paperille tai tehdä listaa esimerkiksi Wordin puolella, ja viskata ne tänne sitten kun annettu aika on kulunut umpeen; ei liian aikaisin, mutta ei liian myöhäänkään...
Kirjattu
- Sano Zirni vaan -

zirnix

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1 215
Vs: Sanaleikki "kotiläksyksi"...
« Vastaus #1 : 24.10.06 - klo:01:21 »

Nooo... Koska kukaan ei vielä vastaillut mitään, enkä itse vastaavasti heti aamusta aikaisin tähän pääse, annan sanan ja säännöt jo nyt. Aikaa jää ihan kivasti, joten tähän alle voi aivan hyvin mielipiteitään esittää niin annetusta ajasta kuin itse leikistäkin. Myös kysymyksiä voi esittää. Muokkaillaan tarpeen vaatiessa sääntöjä tai annettua aikaa. Tilaahan tähän juttelulle ennen vastausten antamista jää.

Aikaisintaan annettuna aikana vastaukset kehiin; ei aikaisemmin, mutta ei myöhemminkään. JOS sattuisi käymään niin, että leikkijöitä olisi niin, että "linjat tukkeutuisivat", vartoillaan sen verran että jokainen ehtii mukaan. Tuskinpa kukaan muutenkaan muilta sanoja napsisi. Kun vastaatte, sanoja olisi helpompi laskea, jos ne olisi numeroitu valmiiksi... Keksimisiin ja askartelemisiin! Ja lykkyä tykö kaikille! :-))
Tässä sana ja säännöt:

 O M E N A P A I S T O S

- Annetusta sanasta on kehiteltävä niin monta sanaa kuin osaa tai jaksaa
- Kutakin kirjainta kuhunkin sanaan saa käyttää niin monta kertaa kuin se on annetussa sanassa
- Sanojen on oltava perusmuodossaan olevia suomen kielen sanoja
- Yhdyssanat hyväksytään, mutta ei silloin, jos molemmat sanat siitä on jo sellaisenaan käytetty
- Monikkomuodot hyväksytään, sillä usein ne päättyvät muutenkin kuin pelkkään t-kirjaimen lisäykseen
- Lisäksi hyväksymättä jäävät sellaiset sanat kuin esimerkiksi "monesti" jne.
- Verbit ja erisnimet hyväksytään, mutta tekaistuja lempinimiä ei
- Pönttöläisten nimet tietenkin hyväksytään  [:-)]
- Myös verbien on oltava perusmuodossaan; esimerkiksi sanaa "soita" ei hyväksytä
- Lisäksi hyväksymättä jätetään huudahdukset; esimerkiksi "oi" ja "moi"
- Jokainen jättää "listansa" aikaisintaan ja viimeistään keskiviikkona 25.10. kello 20.30


« Viimeksi muokattu: 24.10.06 - klo:13:11 kirjoittanut zirnix »
Kirjattu
- Sano Zirni vaan -

Jarmo

  • Konkari
  • *****
  • Paikalla Paikalla
  • Viestejä: 58 288
  • Säkylä ** älykäS
Vs: Sanaleikki "kotiläksyksi"...
« Vastaus #2 : 24.10.06 - klo:05:34 »

yritetään olla mukana  [:-)]
Kirjattu
    "Kissoja vihaavat ihmiset syntyvät seuraavassa elämässä hiiriksi."   (Faith Resnick)     

Sus

  • Vieras
Vs: Sanaleikki "kotiläksyksi"...
« Vastaus #3 : 24.10.06 - klo:10:47 »

Mukavan sanaleikin laitoit Zirni, mukana ollaan. Kiitos!  [:-)]
Kirjattu

Sus

  • Vieras
Vs: Sanaleikki "kotiläksyksi"...
« Vastaus #4 : 24.10.06 - klo:10:48 »

Mää nimittäin oon kans ihan sanaleikkihullu.  :-))
Kirjattu

Sus

  • Vieras
Vs: Sanaleikki "kotiläksyksi"...
« Vastaus #5 : 24.10.06 - klo:10:52 »

Ollu lapsesta asti.  :-)) Lapsena mä opettelin ulkoa kaikenmaailman litanioita, se kun oli niin hauskaa. Jotkut litaniat taas jäi päähän ihan itestään, esim. maantietoläksystä Afrikan vesistöt ja Japanin kaupungit. Sitten 15-osaisen tietosanakirjasarjan päätysanat. Siis mistä sanasta mihin tietty kirja sisältää sanoja... se piti opetella, koska isäkin osas.  :-)) Osaan ne kaikki vieläkin. Niin ja semmoinen "kaava" matikan tunnilta miten kaksi kolmiota osoitetaan yhteneväisiksi... ym ym ym. Hullu mikä hullu...  [NUT] :-)) [NUT]
Kirjattu

Tiina

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 16 556
  • Lahti
Vs: Sanaleikki "kotiläksyksi"...
« Vastaus #6 : 24.10.06 - klo:11:01 »

Sitten 15-osaisen tietosanakirjasarjan päätysanat. Siis mistä sanasta mihin tietty kirja sisältää sanoja... se piti opetella, koska isäkin osas.  :-)) Osaan ne kaikki vieläkin.[NUT] :-)) [NUT]

Antaas sitte tulla Sus.  [:-)]
Kirjattu
"Ehjimmät meistä on sirpaleista tehty"-Tommy Tabermann-

Sus

  • Vieras
Vs: Sanaleikki "kotiläksyksi"...
« Vastaus #7 : 24.10.06 - klo:11:42 »

Sitten 15-osaisen tietosanakirjasarjan päätysanat. Siis mistä sanasta mihin tietty kirja sisältää sanoja... se piti opetella, koska isäkin osas.  :-)) Osaan ne kaikki vieläkin.[NUT] :-)) [NUT]

Antaas sitte tulla Sus.  [:-)]

Onks pakko?  :-)) Mua lähes nolottaa nuo mun litaniat, kun sen turhempaa ei voi ollakaan. Kai siinä on semmonen paradoksi, että mitä turhempaa sen huvittavampaa.  [:-DD]

okei sit:

A-Berwick
Berylli-Edmund
Edom-Gothelf
Gotlund-Ihmels
Ihminen-Kansallis
Kansallis-Kouko
Koulu-Lokit
Lokka-Mustola
Mustonen-Pielisjärvi
Piemonte-Renovoida
Renqvist-Sielutiede
Siemen-Suomyrtti
Suonenisku-Trooli
Troopillinen-Vasenius
Vasenkät.-Öölanti

Hiinä.  :-)) Ei nuo kaikki ole kokonaisia sanoja, vaan sanojen alkuja. En luntannu. Se 40-luvun kirjasarja on säilytyksessä tuolla mun liiterin varastohuoneessa.  :-))
Kirjattu

zirnix

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1 215
Vs: Sanaleikki "kotiläksyksi"...
« Vastaus #8 : 24.10.06 - klo:11:45 »

Juu, Sus; Tiinan kanssa odotellaan nyt ensin pelkkiä kirjaimia sieltä - ja huomenillalla sitten kokonaisia sanoja...  :-))

Mutta samaa vikaa itselläni. Sanaleikkihullu esimerkiksi. Siksi onkin harmittanut, kun nuo parit ketjut pääsivät ikään kuin livahtamaan käsistäni. Olisi pitänyt vain sinnikkäästi - rahan tuloa uhmatenkin - vahtia koneen ääressä. No ei vaan; sunnuntainahan olimme paljon menossakin.  [:-)] Mutta nuo ulkoa oppimiset. Ovela ilmiö se on, kuinka jotkut turhanpäiväisetkin asiat (vai onko sellaisia...?) ovat jääneet jo ihan vaikkapa kansakouluajoilta mieleen. Ruuben, Simeon, Leevi, Juuda, Daan, Naftal, Kaad, Asser, Isaskar, Sebulon, Joosef ja Benjamin. Saksan tunneilta aus, bei, mit, nach, seit, von, zü. Durch, für, gegen, ohne, um. Peppi Pitkätossu eli Peppilotta Sikurliina Rullakartiina Kissanminttu Efraimintytär Pitkätossu. Kaikkiin opiteltaviin käytin aina jotakin omaa systeemiäni... - Ja nykyisin taas usein käy niin, että jos jotakin tarkoituksella yrittää päähänsä päntätä, ei kaikki aivan niin helppoa olekaan, ei edes noilla systeemeillä...  :-O :-))
Kirjattu
- Sano Zirni vaan -

zirnix

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1 215
Vs: Sanaleikki "kotiläksyksi"...
« Vastaus #9 : 24.10.06 - klo:11:49 »

Juhuuuu, Sus!  :-))
Hauskaa!  [:-DD]
Kiitos! Nopea olit.
Mullapa luettelot olivatkin ihan suoraa ASIAA.  [:-DD] Vai olivatko...?  [:-DD]
Mikäs se olikaan se Jaakobin poikain isän nimi...?  :-O Vain pojat muistan...  :-O
Kirjattu
- Sano Zirni vaan -

Sus

  • Vieras
Vs: Sanaleikki "kotiläksyksi"...
« Vastaus #10 : 24.10.06 - klo:11:53 »

Zirni, kohtalotoveri.  [:-DD] Nuo mainitsemasi litaniat ovat myös täällä hallussa. Tottakai.  [:-DD]
Kirjattu

zirnix

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1 215
Vs: Sanaleikki "kotiläksyksi"...
« Vastaus #11 : 24.10.06 - klo:12:15 »

Zirni, kohtalotoveri.  [:-DD] Nuo mainitsemasi litaniat ovat myös täällä hallussa. Tottakai.  [:-DD]

  [:-DD] Hjyvä! Täytyyhän noin tärkeät asiat muistaa.  [:-DD]

No, saksan kielioppi ON kyllä hyvä osata, jos kirjoittaa tai puhua meinaa.
Vaan... Eipä saksaa niinkään aikoihin ole tullut käytettyä...
Jaakobin pojat on muuten hyödyllistä muistaa joskus sanaristikoita täyttäessään...  [NUT]

Nyt taitaapi olla ehdottomasti aika siirtyä taas muihin hommiin. Sellainen pakko siis, jos jotakin meinaa saada aikaan. Öhhh. Ja tällä hommalla en tuohon sanaleikkiin itsekään ennätä sanoja kehittelemään... Huh.  [NUT]

Hups. Miten sattuikin silmääni pistämään itse (väärin) kirjoittamani sana tuolta litaniaviestistä... OPITELTAVA. Eiks oliskin aika hyvä sana uudeksi sanaksi suomen kieleen. "Toi homma kuuluu kyllä mun opiteltavaviini..."   [NUT] :-))
« Viimeksi muokattu: 24.10.06 - klo:12:20 kirjoittanut zirnix »
Kirjattu
- Sano Zirni vaan -

Sus

  • Vieras
Vs: Sanaleikki "kotiläksyksi"...
« Vastaus #12 : 24.10.06 - klo:12:27 »

Miunkin pitää kohta ruveta poistumaan takavasemmalle, lähtään kumppanin kämppään sulattamaan jääkaappia. Hää ei ole sulattanut sitä KOSKAAN. (muutama vuosi).  [NUT]

Mutta pitäiskö Zirni tuohon sanaleikkiin pistää semmottine sääntö että huudahdukset ei kelpaa? Vai kelpaako ne? Voi vaan olla vaikeata rajanveto onks hyväksyttävää vai ei esim. semmoiset ai! oi! so-so! jne. Tuli vaa mieleen...
Kirjattu

zirnix

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1 215
Vs: Sanaleikki "kotiläksyksi"...
« Vastaus #13 : 24.10.06 - klo:13:03 »

Jeps, Susu!
Kävin muokkaamassa sääntöjä. Varmuuden vuoksi siis lisäsin pari juttua.  [:-)]

Kertokaa tai kysykää vain, jos jotain pähkäiltävää tulee. Juoksen kyllä välillä tässä. Ainakin ennen alkuiltaa - ja sitten taas myöhemmin illalla...  [NUT]

Sana on siis helppo, mutta muistan tuollaisista leikeistä aina sen, kuinka ne hoksaamani sanat ainakin itselläni loppua kohti alkavat vähentyä ja vähentyä... Alku menee aina vauhdikkaasti - etenkin, kun on a-, e- ja i-kirjaimet ja lisäksi vieläpä t- s- ja n-kirjaimet... Vaan tyssää se keksiminen itselläni ainakin jossain vaiheessa johonkin... Vaikka sitä väsäisi sanoja järjestelmällisestikin.  [:-I] [:-)]
Kirjattu
- Sano Zirni vaan -

annulix

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 14 455
  • Ylöjärvi
Vs: Sanaleikki "kotiläksyksi"...
« Vastaus #14 : 24.10.06 - klo:14:07 »

Tässäpä mukavaa ajankulua tuolla lepotilassa ollessa. Pitää kokeilla toimivatko flunssaiset aivot yhtään. [:-)]
Kirjattu

zirnix

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1 215
Vs: Sanaleikki "kotiläksyksi"...
« Vastaus #15 : 24.10.06 - klo:15:19 »

Kivaa kuultavaa, Annulix! Teretulemast leikkimään vaan!  [:-)]

Muokkaan kohta vielä tätä viestiäni - ainakin kai poistamalla seuraavan testin.
Otin palkkiin Wordin ja testaan nyt vain tabulointia käyttäen kirjoitettuja sanoja ja niitten siirtämistä tänne...

Eipäs onnistunutkaan niin kuin olisi pitänyt...  :-O [NUT] [?] :-))

Lisää testiä kehiin:
001-100 Lasketaan - montako - sanaa - suunnilleen - näin - saisi - yhdelle - riville - mahtumaan - kerrallaan
100-120 Laskin - etukäteen - että - ainakin - reilut - kymmenen - sanaa - pitäisi - hyvinkin - mahtua
10-20 Voisi - ollakin - ihan - hyväkin - vaihtoehto - heittää - sanat - näinkin - tänne - tänään

20-30 Kymmenen - sanaa - kerrallaan - rivilleen - ja - vain - yksi - rivinvaihto - aina - kerrallaan

30-40 Kahta - rivinvaihtoa - epäilin - ensin - tarvittavan - mutta - niinpä - taitaa - yksikin - riittää

30-40 Vai - pitäisikö - kuitenkin - jakaa - rivit - kahdella - rivinvaihdolla - jos - vaikka - selkeyttäisi

« Viimeksi muokattu: 25.10.06 - klo:02:34 kirjoittanut zirnix »
Kirjattu
- Sano Zirni vaan -

Parus Major

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 4 668
  • Pori
Vs: Sanaleikki "kotiläksyksi"...
« Vastaus #16 : 24.10.06 - klo:18:33 »

Kiva juttu zirnix kun laitoit. Tulee valtavasti sanoja kylläkin....
Muutama tarkennus vielä. Eli verbeistä ihan perusmuoto vain käy esim lentää, tanssia jne.?
Entä lyhenteet tunnetuista yhtiöistä jne, esim WWF, JHl jne....? [:-)]

Kuinka paljon teillä on jo sanoja? [:-I]
« Viimeksi muokattu: 24.10.06 - klo:18:39 kirjoittanut Parus Major »
Kirjattu
- tartu hetkeen -

Jarmo

  • Konkari
  • *****
  • Paikalla Paikalla
  • Viestejä: 58 288
  • Säkylä ** älykäS
Vs: Sanaleikki "kotiläksyksi"...
« Vastaus #17 : 24.10.06 - klo:18:44 »

onhan niitä sanoja jo jonkin verran, enemmin kuin muutamaja toivottavasti kaikki ei sitten hylättäviä, kun kielioppi ei ole vahva osa-alue.

Tuleekohan yhtään sanaa joka olisi vain yhdellä pönttöläisellä
Kirjattu
    "Kissoja vihaavat ihmiset syntyvät seuraavassa elämässä hiiriksi."   (Faith Resnick)     

Parus Major

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 4 668
  • Pori
Vs: Sanaleikki "kotiläksyksi"...
« Vastaus #18 : 24.10.06 - klo:18:49 »

Minulla on noin 68, ne tuli hetkessä. Nuo verbit on pahoja, kun pitää katsoa että on perusmuodossa sana. [:-)]

Entä kelpaako sellaisetkin erisnimet kuin eri valtiot, kaupungit, tuotemerkit, esim ALKO, Bona jne [:-)]
« Viimeksi muokattu: 24.10.06 - klo:19:01 kirjoittanut Parus Major »
Kirjattu
- tartu hetkeen -

Vilukko

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 4 374
Vs: Sanaleikki "kotiläksyksi"...
« Vastaus #19 : 24.10.06 - klo:19:28 »

Voi, niitä tulee paljon, onpa taulukossa jo ainakin 130..  [:-)]
Kirjattu

Jarmo

  • Konkari
  • *****
  • Paikalla Paikalla
  • Viestejä: 58 288
  • Säkylä ** älykäS
Vs: Sanaleikki "kotiläksyksi"...
« Vastaus #20 : 24.10.06 - klo:19:30 »

68 ja 130  :-O :-O :-O :-O ei voi noin paaaaljoooon olla.
Täällä  parikolmekymmentä ja oloon jo ---> [:18] [:18]
Kirjattu
    "Kissoja vihaavat ihmiset syntyvät seuraavassa elämässä hiiriksi."   (Faith Resnick)     

Sus

  • Vieras
Vs: Sanaleikki "kotiläksyksi"...
« Vastaus #21 : 24.10.06 - klo:19:43 »

Apuvaaaaa tuleeks sanoja noin paljon. Mie en oo tänään kerinnyt vielä edes alottaa...  [NUT]

No jos tässä on paljon tuollaisia "käyttökelpoisia" kirjaimia, laitetaan seuraavaan kisaan aloitussanaksi vaikka... "sphinx".  [:-DD]
Kirjattu

zirnix

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1 215
Vs: Sanaleikki "kotiläksyksi"...
« Vastaus #22 : 24.10.06 - klo:19:44 »

Kiva juttu zirnix kun laitoit. Tulee valtavasti sanoja kylläkin....
Muutama tarkennus vielä. Eli verbeistä ihan perusmuoto vain käy esim lentää, tanssia jne.?
Entä lyhenteet tunnetuista yhtiöistä jne, esim WWF, JHl jne....? [:-)]

Kuinka paljon teillä on jo sanoja? [:-I]

Kiva kuulla, Parus! Yleensä arkailen tällaisten juttujen kanssa, koska pidän niitä niiden ideoina, jotka sen ekana ovat ilmoille heittäneet. Koska kuitenkin olit siellä mukavasti sanonut, että joku muukin voi aivan hyvin leikin pystyyn laittaa, uskalsin siis...

Mietinkin jo, että pitäisiköhän tuota verbijuttua tuolla ylhäälläkin tarkistaa... Siis aivan perusmuodossaan; "ostaa", mutta EI "ostan".

Tuota lyhennejuttua arkailen. Rajanveto on vaikeaa... Itse olisin kiellon kannalla, mutta jos itselläni eteen tulisikin joku kaikkien taatusti tuntema lyhenne - jota siis puhekielessäkin käytetään - saattaisin sen hyväksyäkin. Joku VR, UFF, TPS tai vastaava kuulostaa niin tutulta, mutta olisivatko sellaiset lyhenteet sitten varsinaisia sanoja kuitenkaan...? Mitä mieltä muut ovat?

Apua! Olin nytkin ruuan jälkeen hetken sängyn päällä... Olen vasta toista kirjainta käymässä läpi... Jo heti alussa o-kirjaimella alkavia tuli nopeasti yli 20, mutta sitten vauhti hiljeni... Helppohan tuo sana on, mutta tiedän kyllä - kuten tuolla jo aiemmin sanoinkin - jotta kun sanan loppua kohti menen, alkavat ne sanatkin harventua... Jokaisella eri kirjaimella alkavia sanoja syntyy aina ensin hetkessä nopeastikin, mutta sitten vauhti hiljenee ja hiljenee ja hiljenee... Mulla menee varmaan yöllä myöhään noitten kanssa... Ja aikaa vielä päivästäkin.  :-O :-))

Ai niin. Noista lempinimistä... Laittelin itselleni ensin kysymysmerkin kera esimerkiksi Maisan, mutta pyyhin sen yli. Ajattelin, että josko olisimme jyrkkiä siinäkin asiassa. Tuonkin toki voisi allakasta tarkistaa... Jotta jos allakasta nimi löytyy, niin hyväksytään ja jos ei löydy, ei hyväksytä. Vai? Mielipiteitä? Samaa sääntöä ajattelin noudattaa noittenkin sanojen suhteen; jos hyvästä suomen kielen sanakirjasta sana löytyy, se hyväksytään... Kertoilkaa toki!  Vaikka tämä on pelkästään leikkiä, jonkinlainen raja kaikkeen on vedettävä sittenkin.  [:-)]
Kirjattu
- Sano Zirni vaan -

Parus Major

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 4 668
  • Pori
Vs: Sanaleikki "kotiläksyksi"...
« Vastaus #23 : 24.10.06 - klo:19:45 »

Veikkaan että sanoja voisi tulla parhaimmillaan liki 200. Riippuu vähän nyt noista säännöistä, mitä erisnimiä hyväksytään. Kivaa! :-))
Kirjattu
- tartu hetkeen -

Parus Major

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 4 668
  • Pori
Vs: Sanaleikki "kotiläksyksi"...
« Vastaus #24 : 24.10.06 - klo:19:46 »

Veikkaan että sanoja voisi tulla parhaimmillaan liki 200. Riippuu vähän nyt noista säännöistä, mitä erisnimiä hyväksytään. Kivaa! :-))


Ps. zirnixiltä oli tullut viesti , juuri kun lähetin tuon. Hei älä yhtään arkaile, kiva kun laitoit kisan pystyyn. Ei täällä ole "mun" juttuja, vaan MEIDÄN juttuja! :-))
Kirjattu
- tartu hetkeen -

Parus Major

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 4 668
  • Pori
Vs: Sanaleikki "kotiläksyksi"...
« Vastaus #25 : 24.10.06 - klo:19:49 »

Päätä sinä zirnix vaan itse. Itse olen sitä mieltä että ehkä parempi jättää tuotemerkit ja lyhenteet pois, vaikka olisi kuinka kansainvälinen. Entä kaupungit ulkomailla, valtiot jne. Päätuomari päättää. [:-)]
Kirjattu
- tartu hetkeen -

zirnix

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1 215
Vs: Sanaleikki "kotiläksyksi"...
« Vastaus #26 : 24.10.06 - klo:20:01 »

Minulla on noin 68, ne tuli hetkessä. Nuo verbit on pahoja, kun pitää katsoa että on perusmuodossa sana. [:-)]

Entä kelpaako sellaisetkin erisnimet kuin eri valtiot, kaupungit, tuotemerkit, esim ALKO, Bona jne [:-)]

Nuo ovat mielestäni niin tavallisia, jotta itse hyväksyisin ehdottomasti. Mitäs muut sanonevat? Erisnimethän ylipäätäänkin hyväksytään. Vaikka Stockmann sanasta tulisi, mielestäni sen voisi hyväksyä. Mutta ei lähdetä kyläkauppiaitten sukunimiä kuitenkaan laittelemaan...  [:-DD] Ja jos lopussa käy niin, että porukka on sitä mieltä, että jotain tiettyä sanaa ei voida hyväksyä, sitä ei hyväksytä - PAITSI, jos se sanakirjasta löytyy. Siis suomen kielen kieliopin mukaan.

Ja huomasin juuri, että tuon verbijutunhan olinkin jo päivällä tuonne lisännyt. Jotta verbitkin ihan perusmuodossaan siis. Heitin itselleni vain juuri päivällä sanan "maistaa", kunnes huomasin, etteihän sanassa saanut sentään kolmea aaaaaaata olla!  :-)) Monikotkin ovat toisaalta keljuja, joskin hauskoja silloin, kun yksikkömuotoa sanasta ei edes saa...  [NUT]

muoks. Olin tuohon äsken kirjoittanut kolmesta koosta... Mistähän se kertoo...?  :-))
Mietin vielä äsken tuota monikkojuttua, kun niin moneen sanaan sen t-kirjaimen voi loppuun heittää... Heittämällä sanan yksikkömuodon perään vain siis. Tulin kuitenkin siihen tulokseen, että koska on monia sanoja jotka kirjoitetaan monikossa muutenkin kuin se pelkkä t-kirjain lisäämällä ja koska joistakin sanoista ei yksikkömuotoa edes saa, annetaanko olla sääntöjen noin niin kuin ne ovat...?
« Viimeksi muokattu: 24.10.06 - klo:20:54 kirjoittanut zirnix »
Kirjattu
- Sano Zirni vaan -

zirnix

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1 215
Vs: Sanaleikki "kotiläksyksi"...
« Vastaus #27 : 24.10.06 - klo:20:08 »

Päätä sinä zirnix vaan itse. Itse olen sitä mieltä että ehkä parempi jättää tuotemerkit ja lyhenteet pois, vaikka olisi kuinka kansainvälinen. Entä kaupungit ulkomailla, valtiot jne. Päätuomari päättää. [:-)]

Piätuomarj...  :-)) Noista erisnimistä alunperin piti kyllä mainitakin, että älkää, pliis, lähtekö sitten kaikenlaisia ulkolaisia nimiä listaanne laittamaan. Ivanoffeja ja Goutiereja ja Gardineja. Kaikkihan eivät niitä välttämättä tunne. Nike, Adidas... Niiden kanssa olisin epävarma myös. Ehkäpä parempi, että ei hyväksytä. Vai? Kaupungit ja valtiot suomen kielellä kirjoitettuina hyväksytään. Mielestäni ehdottomasti. Lontoo siis OK, London EI. Jos tuosta sanasta Lontoon vain saa...  :-)) :-))
Kirjattu
- Sano Zirni vaan -

zirnix

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1 215
Vs: Sanaleikki "kotiläksyksi"...
« Vastaus #28 : 24.10.06 - klo:20:18 »

Susu ja sphinx.  :-)) Kas kun ei zirnixiä.  [:-DD]

Laskin itsekin, että yhdeksän eri kirjainta on, millä sanoja aloittaa - ja kaikki suht helppoja. Olettaisin että joku 180-200 tulee, jos vain malttaa ja jaksaa keskittyä fundeeraamaan... Huh. Juu. No onneksi noista kirjaimista on ainakin alussa todella helppo sanoja keksiä. Ja onneksi ei toista t-kirjainta ole, kuten ei k-kirjaintakaan...  :-))

Jarmo. Pst. Kuiskaan: Aloita sanan alusta, sieltä o-kirjaimesta... Siitä lähdet rakentelemaan sanoja kuin peliä ikään... Sitten m-kirjaimella alkavia sanoja... [:-)] [:-)] :-))
Kirjattu
- Sano Zirni vaan -

Jarmo

  • Konkari
  • *****
  • Paikalla Paikalla
  • Viestejä: 58 288
  • Säkylä ** älykäS
Vs: Sanaleikki "kotiläksyksi"...
« Vastaus #29 : 24.10.06 - klo:20:26 »

Ajattelin että jos 50 saa täyteen voisi henkseleitä paukuttaa  [:-DD] ,mutta liki kahteensataan  :-O :-O vaatii jo ammattilaistaitoa  [KIPPIS]
Kirjattu
    "Kissoja vihaavat ihmiset syntyvät seuraavassa elämässä hiiriksi."   (Faith Resnick)     

Ansku

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 4 478
  • Tält pualt jokke
Vs: Sanaleikki "kotiläksyksi"...
« Vastaus #30 : 24.10.06 - klo:20:53 »

Minä keksin joskus pienenä sellaisia että otin kaksi kirjainta, vokaalin ja konsonantin, ja keksin niistä niin monta sanaa kuin suinkin; missä muodossa tahansa ja millaisia vaan. Sitten sanoista tarina. Kahdella kirjaimella oli käsittämättömän vaikeaa, mutta jo kolmella rupeaa onnistumaan.  :-))
Kirjattu

zirnix

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1 215
Vs: Sanaleikki "kotiläksyksi"...
« Vastaus #31 : 24.10.06 - klo:21:05 »

Ajattelin että jos 50 saa täyteen voisi henkseleitä paukuttaa  [:-DD] ,mutta liki kahteensataan  :-O :-O vaatii jo ammattilaistaitoa  [KIPPIS]

Kyllä sinä ainakin sen 50 keksit! Jos et ennen ole tällaista pelaillut, aloita vaikka ihan niistä lyhyistä ja helpoista sanoista; oma, meno, menot, pano...  [:-)] Tai kuten ensin esitin, o-kirjaimesta - edeten siitä m-, e-, n-kirjaimeen jne.

Laitoin tuon "menot" tuohon siksikin, että tässä on helppo sanoa vielä, että muokkasin tuossa hiukan ylempänä viestiäni, jossa tuota monikkojuttua pohdin. Annetaanko siis sääntöjen olla ennallaan...? Mielestäni vedettäisiin siis raja, ja annettaisiin olla; kaikista sanoista siis monikkomuodotkin hyväksytään. Vaiko mitäkö...?
Kirjattu
- Sano Zirni vaan -

zirnix

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1 215
Vs: Sanaleikki "kotiläksyksi"...
« Vastaus #32 : 24.10.06 - klo:21:12 »

Minä keksin joskus pienenä sellaisia että otin kaksi kirjainta, vokaalin ja konsonantin, ja keksin niistä niin monta sanaa kuin suinkin; missä muodossa tahansa ja millaisia vaan. Sitten sanoista tarina. Kahdella kirjaimella oli käsittämättömän vaikeaa, mutta jo kolmella rupeaa onnistumaan.  :-))

Ansku, kuule! Tuon tyyppiset leikit olisivat ihan kivoja täälläkin. Joko samalla kirjaimella alkavia pieniä tarinoita tai tarinoita siten, että seuraava sana alkaa aina edellisen sanan lopputavulla jne., jne. Paljon kivoja vaihtoehtoja...

Minä - vaikka joskus tässä turhankin tiiviisti roikun - useinkaan vain en ehdi edes huomata, kun joku leikki on alkanut ja mukaan pääseminen tuollaisen sadan viestin jälkeen on jo työlästä, koska pidän itsestään selvänä että ne aiemmatkin viestit on aina luettava. Ja liian nopeatempoinen leikki useimmiten ei minulle sovi, koska yhtä mittaa en kuitenkaan tässä istumaan pysty; hyppelen aina siellä sun täällä muuallakin samalla kun täällä roikun...  :-))
Kirjattu
- Sano Zirni vaan -

zirnix

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1 215
Vs: Sanaleikki "kotiläksyksi"...
« Vastaus #33 : 25.10.06 - klo:02:55 »

Kekseliästä keskiviikkoa tähänkin ketjuun!  :-))

Nostetaan oikein nostamalla ketjua vielä ylöspäin, että varmasti kaikki mahdolliset leikkimieliset immeiset aiheen huomaisivat ja halutessaan vielä mukaan ehtisivät.

Kävin muuten tuolla ylempänä muokkauksen avulla testailemassa sanojen kirjoittamista tai siirtoa tänne... Kun en ainakaan vielä ole hoksannut, kuinka Wordin puolelta niitä siististi ryhmittäin siirtämään pystyisi... Ihan hyvinhän nuo sanat noinkin voi kirjoitella; numerot 1-10 ja kymmenen sanaa viivoilla eroteltuina siihen perään, minkä jälkeen vaikka kaksi rivinvaihtoa. Ihan yllättävänkin selkeää noinkin. Täytynee ottaa "toinenkin Pönttö" sitten alkuillasta palkkiin ja näpytellä siellä sanoja valmiiksi... Kuka sitten mitenkin mieluiten sanat ryhmittelee ja laittelee.  [:-)]

Nyt lopultakin nukkumaan! Hyvät yöt ja huomenet yhdellä kertaa kaikille!  [:-)]
Kirjattu
- Sano Zirni vaan -

Liinu

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 639
Vs: Sanaleikki "kotiläksyksi"...
« Vastaus #34 : 25.10.06 - klo:10:27 »

Lähetän tämän listani jo nyt kamalassa kiireessä. Tulen nimittäin koneen ääreen seuraavan kerran vasta illalla määräajan umpeutumisen aikoihin.

oma, omat, osto, ostos, otos, otsa, oinas, opisto, osata, ostaa, omata, omistaa, omia (verbinä), osa, oas, osoite, osasto, opas, opaste, osin, osat, oieta, osite, opit, onania, omaiset, otso, omena, osio,
maa, meno, moni, mato, massa, monta, monet, menot, mono, monot, miten, moniste, monesti, massa, maito, moite, monesti, mesi, mainio, maasto, mainos, meinata, mainita, matsi, miten, messi, mones, mopo, mieto, masto,
esto, ensi, Espoo, Eno, eno, emo, emot, emi, emit, etoa, etsin (substantiivina), etana,
napa, nais-, nasta, nato, niska, nosto, nopea, nopeat, nata, naiset, neito, nostaa, natsi, natsa, nopat, noita, nami,
aste, asti, astia, astiat, anti, asema, asia, asiat, ane, ase, anopit, apet, aasi, aasit, ape, ainoa, aito, aisa, aisat, aina, ansio, ansiot, aatos, ansa, ansat, ansas, apina, anis, aamen, aie,
passi, paita, posti, pisto, pasta, panta, pinta, paasto, pesin (substantiivina), poisto, paisto, paiste, panos, pano, panot, pino, pinot, panimo, panimot, pistos, paatos, pato, peto, peso, paine, paino, painos, pesti, pesis, penis, pissa, pomo, paeta, pitsa, patsas, piste, pensas, potenssi, patina, pito, petos, pata, paimen, paise, peitsi, potea, pimento, painoton, pitsi, paasi, ponsi, paistos, patio, pensaat, poni,
into, inka, inkat, iso, isot, ipana, itse, ies, isona, isota,
sata, sota, saapas, santa, sonta, samea, sotia, sanoa, sose, sinet, sima, soma, sana, se, sama, saita, sampoo, sampo, sompa, sopet, sapet, seisoa, sitoa, samota, sima, soimata, sato, satsi, siten, seota, saota, sopat, sapet, saate, saati, sopia, siesta, sotamies, sosio-, seos,
tosi, toiset, tosiaan, tase, tasan, toiste, toisto, taisto, taso, taasen, taas, tae, tie, toisin, taito, toosa,
toope, topaasi, taimen, tapa, tanssi,

Alkaessa ei arvaakaan, kuinka paljon sanoja löytyy (tulikohan keksittyä uusia).  Olen aivan varma, että kaikki eivät ole tässäkään.
Kirjattu

zirnix

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1 215
Vs: Sanaleikki "kotiläksyksi"...
« Vastaus #35 : 25.10.06 - klo:10:39 »

Hupsis. Tulin tälle päivälle juuri nyt ekan kerran tänne ja huomasin tuon listan. Kiirehdin sen kummemmin mitään ajattelematta vastaamaan jotakin...

Uskoisin, ettei kukaan täällä kehtaisi toisen keksimiä sanoja nappailla, mutta olisiko kuitenkin ollut viisainta siirtää "listojen" jättöaikaa tässä tapauksessa klo 21:een saakka...? Tai... Pystyisitkö millään tallentamaan tuota listaa omiin tiedostoihisi ja siirtämään sen illalla kotiuduttuasi tänne...?

Itse ainakaan en uskaltanut vilkaistakaan sanojasi, mutta pystyvätkö kaikki oleman koko päivän siten...? Kas, mitä siis teemme? Siirrämmekö ajan klo 21:een???
Kirjattu
- Sano Zirni vaan -

Tiina

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 16 556
  • Lahti
Vs: Sanaleikki "kotiläksyksi"...
« Vastaus #36 : 25.10.06 - klo:10:56 »

 [:-(]
Kirjattu
"Ehjimmät meistä on sirpaleista tehty"-Tommy Tabermann-

zirnix

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1 215
Vs: Sanaleikki "kotiläksyksi"...
« Vastaus #37 : 25.10.06 - klo:11:04 »

Niin... Odotinkin, että edes joku kommentoisi jotakin. Jos ei Liinu itse ehtinyt huomata viestiäni, voimmehan yrittää esimerkiksi nyt tähän heitellä muutamia viestejä ja toivoa, ettei kellään tule kiusausta katsella taaksepäin. Pönttöläisiin itse kyllä luottaisin mielelläni, mutta mutta...

Kello 21 tai 21.30 olisi itselleni sopinut aivan hyvin, vaikka myöhempikin aika illasta, mutta ajattelin jotta täällähän osa jengistä on sitä illantorkkua porukkaa...
Kirjattu
- Sano Zirni vaan -

Tiina

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 16 556
  • Lahti
Vs: Sanaleikki "kotiläksyksi"...
« Vastaus #38 : 25.10.06 - klo:11:20 »

Huh, ei kyllä käy kateeksi sitä joka tarkistaa kaikkien listat ja karsii sieltä väärät sanat pois.  [:-I]
Kirjattu
"Ehjimmät meistä on sirpaleista tehty"-Tommy Tabermann-

zirnix

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1 215
Vs: Sanaleikki "kotiläksyksi"...
« Vastaus #39 : 25.10.06 - klo:11:26 »

No eipä niin, Tiina.
Siksikin siis tuota samaa aikaa kaikille ajoin takaa. Saati, että keksisi niistä uusia sanoja itselleen. Olin laskenut, että jos kaikki leikkijät aloittavat siirtämisensä klo 20.30, odotella voi aivan hyvin 10-15 minuuttia; joskushan lähettämiset voivat kestää, kun kaikki samaan viestiin yhtä aikaa vastaavat.
Pitäisikö siis vain toivoa parasta. Ettei kukaan ainakaan muilta sanoja napsisi...?
Kirjattu
- Sano Zirni vaan -

Parus Major

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 4 668
  • Pori
Vs: Sanaleikki "kotiläksyksi"...
« Vastaus #40 : 25.10.06 - klo:14:45 »

Zirnix, avaa vaikka uusi ketju kotiläksylle ja ohjeet viestin alkuun, mistä alkaen sanat voi lähettää siihen TAI eikö kannattaisi pyytää osallistujilta ensin vaikka sanojen lukumäärä? Ja se, jolla olisi eniten sanoja, lähettäisi koko listan, sellasen vaikka missä tietyllä alkukirjaimella alkavat jotenkin järjestyksessä. Sen jälkeen jokainen kisassa olija tarkistaisi, puuttuisiko sanoja listalta mitä itsellä vielä on.
Sulle tuleen kaamea homma tarkistaa kaikki sanat ja laskea määrät. Itseäni lähinnä kiinnostaa sanojen määrä, paljonko niitä todellisuudessa löytyi.
Tämä oli vaan vinkiksi zirnix. Kisa on kiva jokatapauksessa. [:-)]

Ps. sanoja tosiaan on liki 200.... [NUT]
Kirjattu
- tartu hetkeen -

Parus Major

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 4 668
  • Pori
Vs: Sanaleikki "kotiläksyksi"...
« Vastaus #41 : 25.10.06 - klo:14:48 »

Niin ja ylläpito voi varmasti poistaa tuonlistan näkyvistä jos haluat.
Kunhan Liinu laittaisi listan itselleen ensin varmasti talteen.
Kirjattu
- tartu hetkeen -

zirnix

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1 215
Vs: Sanaleikki "kotiläksyksi"...
« Vastaus #42 : 25.10.06 - klo:15:14 »

Huh, mikä päivä! Ja juuri tänään! Puhelin soinut koko ajan ja itse joutunut soittamaan pari puhelua. Yksi puhelu ainakin vielä... Ja ruokatouhu sun muut...

Itselläni on tuo sanalista vielä "vaiheessa" ja sekava kuin mikä! Kuljetan sitä todellakin mukanani täällä joka puolelle ja heittelen sanoja sinne sitä mukaa kun ne mieleen hypähtävät! [NUT] Kirjoitan vielä kaikki siis ensin itselleni käsin puhtaaksi - ja vasta sitten kai tänne. Ajattelin ottaa toisen Pönttölän tuohon palkkiin ja kopioida listan sieltä sitten, kun aika koittaa. Vaan kiirusta pitää.

Parus: Minä olisin sitä mieltä, ettei kukaan laittaisi listaa noin niin kuin esitit. Ajattelen itse tätä niin, että sehän tässä juuri hauskaa onkin, kun toisella voikin olla sellaisia sanoja, jotka itsellä esimerkiksi ovat aivan nenän edessä. Kokemuksesta muistan, kuinka sekä nauraen että kauhulla huomasin jollakin vaikkapa rakkaimman ystäväni nimen...  :-)) Ajan siis takaa - en kilpailua, vaan sitä, että on hauskaa vertailla aina noita listoja keskenään. Ja kyllä minä ne sanat aika nopeasti käyn läpi, jotta ei siinä mitään. Eri asia vain, ennätänkö kaikkia tarkistamaan tänään, mutta huomiseksi viimeistään.

Eikähän se niin minuutilleen tarkkaa tuo listojen laittaminen varmaan ole... Itse kukin vain silloin puoli yhdeksän jälkeen laittelisi listaansa tänne. Sanat voisi mielestäni aivan hyvin jo itse ryhmitellä jotenkin niin, että laskeminen olisi helppoa. Parisensataa sanaa todellakin tulee... Turhan helppo homma sittenkin taisi olla... Kohta kirjaimet syöksyilevät edestakaisin varmaan unissanikin...  :-))

Mietin muuten sellaistakin mahdollisuutta, jotta jos niistä sanoista joista itse on epävarma, tekisi luettelon aivan sinne listan loppuun, siis erilleen varsinaisesta listasta... Itselläni ainakin on muutama sellainen sana. Niitä voisimme sitten yhdessä katsella... Eli jos jollakin muullakin on samainen sana, se ehkä hyväksytään... Vaiko...? Mielipiteitä...? MUTTA ei oteta paineita tästä hommasta, sillä leikkiähän tämä vain on! Hauskaa vieläpä! [:-)]
Kirjattu
- Sano Zirni vaan -

zirnix

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1 215
Vs: Sanaleikki "kotiläksyksi"...
« Vastaus #43 : 25.10.06 - klo:15:31 »

Tuohon äskeiseen lisäksi aivan erikseen vielä, että sanojen laskemisen lisäksi olisi sanojen tarkistaminen helpointa, jos jokainen sen verran viitsisi, että jos ei välttämättä sanoja numeroida halua, heittäisi sanat esimerkiksi kymmenen per rivi tai ryhmä ja samalla alkukirjaimella alkavat peräkkäin...  [:-)]

kokeilin - yöllä - tällä - systeemillä - eli - viivojen - kanssa - siis - eikä - laskeminen

ollut - lainkaan - vaikeaa - ja - huomasin - että - varsinkin - jos - heittää - kaksi

välilyöntiä - aina - rivien - väliin - helpottuu - laskeminen - vielä - entisestäänkin - vai - mitä

ja vaikka ilman noita väliviivojakin, mutta kymmenen sanaa jollakin konstilla ryhmitellen

laskemisen ei pitäisi kovinkaan vaikeaa olla, ainakin itse yöllä huomasin
Kirjattu
- Sano Zirni vaan -

Sus

  • Vieras
Vs: Sanaleikki "kotiläksyksi"...
« Vastaus #44 : 25.10.06 - klo:15:34 »

Heh, nyt mun on kyllä sanottava, että oli pakko luovuttaa, tulee kyllä semmonen määrä sanoja, että mulla ois mennyt koko päivä.  [:19] Aloitin kyllä listaa tekeen eilen, mutta kun hiffasin sanojen määrän oli jo ihan että aapuuvaa  :-)) Kaiken lisäksi eilinen meni muissa puuhissa kokonaan ja tänäänkin on ollut muuta tässä. En mää kerkiä mukaan.

Mutta hauskaa on nähdä teidän listat sitten! Voinhan mä katsoa oliko mulla semmosta sanaa, mitä muilla ei olisi, paitsi empä usko, että on.  :-))

Mä melekein uskon kuulkaas, että ei pönttölässä kukaan ala lunttaamaan sanoja tuosta Liinun listasta.  [:-)]

Ensi kerraksi hiukan vaikiampi sana, josta ei tulis ihan tälläistä määrää, vaikka se sphinx.  [:-DD]
Kirjattu

zirnix

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1 215
Vs: Sanaleikki "kotiläksyksi"...
« Vastaus #45 : 25.10.06 - klo:15:41 »

Mutta Sus! Laita sanoja nyt vaan paprulle ja koneelle ja meitille nähtäväksi!  [:-)]

Sanoja tulee paljon, mutta helppoja ovat. Pari sanaa on itseltäni - yllätys yllätys ainakin itselleni - tullut pääkopastani siten, että olen ollut jopa ylpeä itsestäni! Mutta tiedän todellakin jo kokemuksesta, että kun tulen muiden listat näkemään, kiroilen monen montaa sanaa, jotka näen: "Apuva, kuinka en tuotakaan hoksannu?"  :-))

Ja sitä paitsi: En loppuun asti miettimään ennätä itsekään. Pakko varmaan on aikanaan sanat tänne heittää, vaikka mieli niitä vielä tekisikin funtsia!  [NUT]

Ja tosiaan; kuten olen sanonutkin, uskoisin minäkin tämän porukan olevan niin fiksua, ettei muilta sanoja napsi.  [:-)]
Kirjattu
- Sano Zirni vaan -

Vilukko

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 4 374
Vs: Sanaleikki "kotiläksyksi"...
« Vastaus #46 : 25.10.06 - klo:17:27 »

Aivan hauska sanaleikki, olen näitä harrastanut aina! Jätin, kuten Sus, leikin kesken. En jatkanut enää eilisen jälkeen, sain 150 sanaa, jotka laitoin excel-taulukkoon akkosjärjestykseen. En olisi osannut sitä edes kopsata tänne. Mielenkiinnolla katson muiden tuloksia! Lisää näitä ajankuluksi!  [:-)]
Kirjattu

zirnix

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1 215
Vs: Sanaleikki "kotiläksyksi"...
« Vastaus #47 : 25.10.06 - klo:17:59 »

No mutta Vilukko! Et kai sinäkin?

Jos sinulla niinkin paljon sanoja jo tallessa on, miksi et niitä tänne voisi laittaa?
Jos esimerkiksi kopioida et osaa, tässä vaikka kokeilumielessä pienen pieni vinkki:
Maalaa ne kaikki sanasi kerralla - eli klikkaa hiiren vasenta namikkaa juuri siinä sanojen alussa, pidä sitä alhaalla aivan alusta asti ja vedä loppua kohti kunnes kaikki sanasi ovat sinisellä pohjalla. Päästä hiirulainen vapaaksi, klikkaa tuolta ylhäältä MUOKKAA ja sieltä KOPIOI. Mene kohtaan, jonne sanasi haluat siirtää ja klikkaa taas MUOKKAA ja sieltä LIITÄ - ja kas; kaikki kopioitu on siinä! Helppoa. Wordin puolelta en itse saanut noin onnistumaan, vaan heitti sanani sikinsokin kun testasin, mutta nyt ajattelin tosiaan yrittää siten, että laitan toisenkin Pönttölän tuohon palkkiin ja kirjoitan hiukan aikaisemmin sanani sinne - ja aivan tuolla samalla muokkaa-systeemillä siirrän sitten kaiken kerralla tänne.

Vaikka näitä leikkejä kuinka kehuttaisiin, into näiden järkkäämiseen menee itse kultakin aivan varmasti, jos porukka kuitenkaan ei mukaan lähde. Sitten vain isse isseksemmekö kotonamme leikimme...? Ja heiii; voithan aina kirjoittaa sanojasi suoraankin vastaus-toiminnolla! Aloitat vain hiukka aikaisemmin...?  [:-)]
Kirjattu
- Sano Zirni vaan -

Sus

  • Vieras
Vs: Sanaleikki "kotiläksyksi"...
« Vastaus #48 : 25.10.06 - klo:19:03 »

Hei kyl mä ne sanani laitan. Innostuin nimittäin keksiin niitä tuossa välissä. Niitä oli aiemmin niin vähän että aattelin kantsiiks niitä laittaa, ja kuvittelin etten tänään saa tehtyä lisää. Aivot oli jotenkin väsyt, mut sit mie innostuin, joten pistän ne jotka oon aikaansaanut. Niitähän tulisi loputtomasti kyllä, mut laitan ne mitkä kerkeen keksiä.

Aakkosjärjestyksessä ne kyl ei ole, tai on siis etukirjaimen mukaan, ja kaikkien epävarmojen perään pistin kysymysmerkin. Pähkäillään sitten yhdessä.  [:-)]
Kirjattu

zirnix

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1 215
Vs: Sanaleikki "kotiläksyksi"...
« Vastaus #49 : 25.10.06 - klo:19:32 »

Voi ku kivaa. Sus!
Sitähän minä olen ajanut takaa koko ajan! Jotta siis, vaikka niitä sanoja ei niin paljoa tulisikaan, usein käy niin, että se jolla niitä paljon on, huomaa jot jollakin on kuitenkin ihan sellaisia helppojakin sanoja joita itse ei ole hokannu!  :-))
Rupean kohta alustavasti tallenteleen tohon palkkiin noita sanoja, jotka olen nyt puhtaaksikirjoittanut. Olen myös aivan varma, että juuri mulla niitä helppoja sanoja puuttuu - ja paljon! Kai olevinaan pähkäilen liikaa... Pano, taso, tana, sota... Kaikki pyörivät mielessäni päällekkäin!  :-))
Seuraavalla kerralla, kuka tahansa sitten leikin pystyyn laittaakin, ottakoon huomioon jot joku noista a- tai e- tai i-kirjaimista on ainakin hyvä jättää pois! Menee näin liian pienisanaiseksi ja helpoksi... En vain aloittaessani muistanut tuota seikkaa. No, riippuuhaan se konsonanteistakin. Mutta ainahan sitä jotain uutta oppii... Näköjään siis tässäkin iässä.  [NUT] :-))
Ja vielä. Itsellänikin sanat ovat pelkästään alkukirjainten mukaan! Pähkäillään sitten. Jos kysymysmerkillä olevia sanoja tulee esiin, yritän katsoa ja tarkistaa, mutta itse laitoin jo paprulle luetteloa niistä... Ja todellakin; tehdään kompromissejakin. Leikkimielellä siis liikenteessä!
P.S. TENA kuuluu paprullani sarjaan "luettelo alhaalla"...  :-)) :-))
Eli pähkäillään sitten vaan! Sehän se just sitä hauskaa onkin!
« Viimeksi muokattu: 25.10.06 - klo:19:34 kirjoittanut zirnix »
Kirjattu
- Sano Zirni vaan -

Sus

  • Vieras
Vs: Sanaleikki "kotiläksyksi"...
« Vastaus #50 : 25.10.06 - klo:19:40 »

Mä kun en ollut aivan kärryillä mitä kaikkea hyväksytään, niin jätin suosiolla pois jotain juttuja. Mitens ne tuotemerkit? Sanotaan, jos ois vaikka pepsodent? Taikka kaupungit, tulivuoret, nähtävyydet, siis TUNNETUT sellaiset... Noh mä jotain pistelin ja joitain diskailin. Heh. Monikot jätin kans pois. sillisalaattia on miun esitys. mutta eipä tuo haitanne. Leikkiähän tää on ja hauskaa niitä on keksiä.  :-))
Kirjattu

zirnix

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1 215
Vs: Sanaleikki "kotiläksyksi"...
« Vastaus #51 : 25.10.06 - klo:19:48 »

Mä kun en ollut aivan kärryillä mitä kaikkea hyväksytään, niin jätin suosiolla pois jotain juttuja. Mitens ne tuotemerkit? Sanotaan, jos ois vaikka pepsodent? Taikka kaupungit, tulivuoret, nähtävyydet, siis TUNNETUT sellaiset... Noh mä jotain pistelin ja joitain diskailin. Heh. Monikot jätin kans pois. sillisalaattia on miun esitys. mutta eipä tuo haitanne. Leikkiähän tää on ja hauskaa niitä on keksiä.  :-))

Liian helpoksi tää homma menikin osaltaan siksi, koska lupasin alunperin myös kaikki monikkomuodot hyväksyä... Noo, menköön näin tää leikki. Monikkomuotoja kun on joka lähtöön... Ylhäällä näkyy Paruksen kanssa näistä jutuista juteltuja juttuja. Jotta siis esimerkiksi kaupungit ja valtiot ja Etnat ja sellaiset hyväksytään, mutta Londoneita ja Goutiereja ja sellaisia ei. Lontoo ja Pariisi siis OK, jos ne annetusta sanasta rakenneltua saat!  :-))
Kirjattu
- Sano Zirni vaan -

Kaija

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 25 368
  • Elimäki & Orihuela Costa
Vs: Sanaleikki "kotiläksyksi"...
« Vastaus #52 : 25.10.06 - klo:20:14 »

Mua harmittaa, kun en ole ehtinyt tähän osallistua. Joskus kuppilassa piti sanasta "kantaravintolat" keksiä samalla idealla sanoja, ja me yhden likkakaverin kanssa (hiukan dopingia oltiin käytetty) voitettiin hieno setti siiderilaseja!  [KIPPIS]

Sus

  • Vieras
Vs: Sanaleikki "kotiläksyksi"...
« Vastaus #53 : 25.10.06 - klo:20:22 »

Juu, mä muistelin että jossain oli näistä juttua, mutta ketju tuli niin pitkäksi, etten sitten enää ollu varma mitä päätettiin.  [NUT]  :-))
Kirjattu

zirnix

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1 215
Vs: Sanaleikki "kotiläksyksi"...
« Vastaus #54 : 25.10.06 - klo:20:23 »

Tiedoksi kaikille sanojaan laittaville:
Rupean vasta nyt naputtelemaan noita sanoja koneelle, tuohon viereen alas.
Siirrän ne sitten heti puolen jälkeen tänne vastauspuolelle.
Saa nähdä, kuinka paljon aikaa kirjoittamiseen menee.  :-O Mutta sitä ihmettelen, ettei mulla ole i-kirjaimella alkavia sanoja juuri lainkaan.  :-O Huh. Aika siis loppuupi kesken. Nooo; saahan sitten nauraa!  :-))
Ja pakko kai laittaa sanat riveittäin - ilman noita väliviivojakaan...
Mutta katsellaan sitten! Sii juu.  [:-)]

Ai, jaa: Kaija! Kone oli viisas ja ilmoitti! Voih! Harmi. Tää on hauskaa! Pistä töpinäksi ja kirjoita muutama oikein vaikea sana itsellesi ylös ja sitten tänne! Mä alan heittelee noita sanoja vasta itselleni talteen ensin tänne...  [NUT]
Kirjattu
- Sano Zirni vaan -

zirnix

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1 215
Vs: Sanaleikki "kotiläksyksi"...
« Vastaus #55 : 25.10.06 - klo:20:25 »

Juu, mä muistelin että jossain oli näistä juttua, mutta ketju tuli niin pitkäksi, etten sitten enää ollu varma mitä päätettiin.  [NUT]  :-))

Hohoi, Susu! Ettei vain sattunut olemaan juuri tämä ketju...?  [NUT] :-))
No nyt poistun takavasemmalle sanoja kirjoittelemaan - ennen kuin ne voin siirtää tänne! Sillisalaattia saapi täältä sitten odotella. Ja puutteellista listaa.  [:-I]
Kirjattu
- Sano Zirni vaan -

annulix

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 14 455
  • Ylöjärvi
Vs: Sanaleikki "kotiläksyksi"...
« Vastaus #56 : 25.10.06 - klo:20:26 »

Jonkinlaista listaa täältäkin:
aapiset – ainoa – aisa – aita – aito – anis – anoa – apina – asia – aste
eno – esto – mainos – maito – meno – mesi – moite – moniste- mono – naamio
naiset – napa – napista – nasta – nietos – nitoa – nopea – nostaa – noste- oinas
oma – omaiset – omena – opas – opaste – opisto – ostaa – ostos – otin – otos
otsa – otso – paatos – paimen – paine – paino – painos – paise – paiste – paistos
paita - pano – panos – paot – pata – pato – peto – petos – piano – piena
pino – piste – pisto – pistos – poistaa – Posio - posti – saame – saate – saeta
saota – sata – sato – seita – siepata – sitoa – soimata – soiset – soma – somiste
sose – sota – sotaisa – taimen – taite – taito – tapa – tase – taso – Teno
teos – tieto – tina – tosi
Atso – Isto – Simo – Anita- Aatos – Aate – Ensio – Essi – Taina – Aimo
Aino – Aina – Asta – Saima – Taisto - Oona – Ossi – Ossian – Osmo- Manta - Moona – Nea - Ano

Koetin jakaa kymmenen ryhmiin, se ei näkynyt onnistuneen tässä siirrettäessä, sorry [:-(]
Taisi sittenkin !
« Viimeksi muokattu: 25.10.06 - klo:20:29 kirjoittanut annulix »
Kirjattu

Hömö

  • Seniori
  • ****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 418
    • blogi
Vs: Sanaleikki "kotiläksyksi"...
« Vastaus #57 : 25.10.06 - klo:20:28 »

Tämä vie tilaa!  :-))

Hauska juttu!!! - Juuri sopivaa puuhaa lomalaisen aivoille! :D

(Monikot olen laittanut vain silloin, kun yksikön sanamuotoa ei voinut laittaa. Eli esim. sanasta emo en laittanut listaan monikkomuotoa, vaikka siitäkinhän saisi kai pisteen. Siksi niistä luettelo listan jälkeen. Varsinaiset erisnimet olen erotellut sulkeilla, jotta ne on helppo karsia pois, mikäli niitä ei hyväksytä. Lyhenteitä  tai  firmojen nimiä, esim. Sesto, Esso, … , en ole käyttänyt.)

(A)AMEN
AAPO (miehen nimi)
AASI
AATE
AATOS
AIE
AIMO
AINA
AINE
AINO

AINOA
AISA
(AISOPOS)
AITA
AITO
AITOO (kunta)
ANE
ANIS
ANO (miehen nimi)   
ANOA

ANSA
ANSIO
ANSSI (miehen nimi)
ANTI
ANTO
APE
APEA
APET (yksikön perusmuoto: appi)
APINA
ASE

ASEMA
ASEMO
ASENTO
ASIA
AIMO (miehen nimi)
ASSI  (naisen nimi)
ASTI
ASTIA
ASTIN
ATSO (miehen nimi)
40

EI
EINO (miehen nimi)
EMI
EMO
ENO
ENSIO (miehen nimi)
ESA  (- ” -)
ESAIAS (-”- )
ESPOO (kaupunki)
ESTO

ETNO
ETANA
ETOA
13

INTO
IPANA
ISO
ISTO (miehen nimi)
ITSE
5

MAA
MAASTO
MAINE
MAINOS
MAISET (yksikön perusmuoto: mainen)
MAITE (kasvi)
MAITO
MANIA
MAPIT
MASI (miehen nimi)

MAISTO
MASTO
MATSI
MENO
MESI
MESOA
MESSI
METSO
MIA (naisen nimi)
MIES

MIETO
MITEN ?
MOITE
MONI
MOPATA
MOPIT
MOPSI (koirarotu)
MOPO
MONOT
29

NAISET
NAPA
NAPISTA
NAPIT
NASTA
NATO
NATSA
NATSI
NEA (naisen nimi)
NEITO

NEPATA
NIETOS   
NIMET
NIPATA
NITOA
NOITA
NOPAT
NOPSA
NOSTAA
NOSTO
20

OMA
OMAISET
OMENA
OMIA
OONA (naisen nimi)
OPAS
OPIT
OSA
OSATA
OSIO

OSSI  (miehen nimi)
OSSIAN  (-”-)
OSTAA
OSTO
OSTOS
OTE
OTOS
OTSA
OTSO (karhu, miehen nimi)
OTSONI
20

PAASI
PAATOS
PAIMEN
PAINE
PAINO
PAINOS
PAISE
PAISTE      
PAISTO
PAISTOS
 
PAITA
PANIMO
PANO
PANOS
PANTA
PASI (miehen nimi)
PASSI
PASTA
PATA
PATIO

PATO
PATSAS
PESIN
PESO
PESTI
PESTO
PETI
PETO
PETOS
PETSAMO (ent. suomal. paikkakunta, nyk. osa Venäjää)

PETSI
PIA (naisen nimi)
PIANO
PIET (yksikkömuoto piki)
PINO
PINOTA
PINTA
PISA (torni Italiassa)
PISTE
PISTO

PISTOS
PITO
POIS
POISTO
PONI
PONSI
POMO
POSIO (kunta)      
POSTI
POTEA
50

SAAME
SAASTE
SAATE
SAATI
SAIMA (naisen nimi)
SAITA
SAMA
SAMOIN (?)
SANA
SANTA

SAPET
SATA
SATO
SATSI
SEI (kala)
SEIS
SEISOA
SEITA
SIETO
SIAT

SIMA
SIMEON (miehen nimi)
SIMO (-”-, kunta )
SINE
SIPATA
SIPOO (kunta)
SITEN
SITOA
SITOMO
SOIMATA

SOMA
SOMPA
SONTA
SOPAT
SOPIA
SOTA
SOTIA
SOTISOPA (onkohan perussana?)
STOA
STOP
40

TAE
TAI
TAINA (naisen nimi)
TAIMEN
TAOS
TANA
TANSSI
TAPA
TAPAS
TAPIO (miehen nimi)

TASAN
TASE
TASO
TEOS
TIA (naisen nimi)
TIE
TIENOO
TIMO (miehen nimi)
TINA
TONI (miehen nimi)

TOMI (- ” -)
TOPAASI
TOPI (miehen nimi)
TOPIAS (- ” -)
TOSI
25

YHTEENSÄ  242 +

ja vielä, jos saman sanan sekä yksikkö- että monikkomuoto hyväksytään, niin listani pitenee ainakin 53 sanan verran:

AAPOT, AASIT, AINAT, AIMOT, AINOT, AISAT, ANOT, ANSIOT, ANSSIT, APEAT,
APINAT, ASEMAT, ASEMOT, ASIAT, ASMOT, EINOT, EMOT, ENOT, ENSIOT, ESAT,
 IPANAT, ISOT, MAAT, MASIT, MENOT, MESSIT, MIAT, MONET, MOPSIT, NEAT,
 OMAT, OMENAT, OONAT, OSAT, OSIOT, PAASIT, PAINOT, PANOT, PASIT, PASSIT,
 PESOT, PIAT, PIANOT, PINOT, POMOT, PONIT, SAIMAT, SAMAT, SANAT, SEIT,
 SIMAT, SIMOT, SOMAT …

Jälkijunassa löysin vielä sanan SIEPATA

ELI KAIKENKAIKKIAAN  296 SANAA
Kirjattu

Vilukko

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 4 374
Vs: Sanaleikki "kotiläksyksi"...
« Vastaus #58 : 25.10.06 - klo:20:29 »

Kiitos Zirnix vinkistä. Kyllähän olen leikkinyt ja siirrellyt tietoja excelin ja wordin välillä, mutta tästä foorumista en ole varma, miten tää pelittää. En sitten tosiaankaan jatkanut tänään, koska näin sattumoisin Liinun sanoja ja olisin saanut liian hyvän vihjeen uusille sanoille. No, kiva oli leikkiä kirjaimien ja sanojen kanssa  [:-)]  Tiivistin taulukkoa sarakkeita lisäämällä

Näinkö siinä kävi, karmeet sarakkeet, kuin juostessa.... [:-I]

aasi      napa      pasta      Aamos      anoa      mapit
aatos      napisto      pato      Aapo      etoa      menot
aine      napse      patsas      Aimo      isota      napit
aisa      nasta      penis      Aina      napista      pinot
aita      nato      petos      Aino      nitoa      sapet
aito      natsa      piena      Ano      nostaa      sopet
ane      nietos      pino      Anssi      osata      
anto      nopsa      pinta      Assi      ostaa      
apina      noste      pisama      Asta      pinota      
ase      nosto      pissa      Atso      poistaa      
asema      oinas      piste      Eino      sanoa      
asento      oma      pistos      Ensio      sitoa      
asia      omena      pito      Essi      sotia      
aste      opas      poisto      Into            
atomi      opaste      posti      Ismo            
eno      opisto      saita      Isto            
esto      osa      sama      Maisa            
etana      osio      sana      Manta            
etsin      ostos      santa      Mooses            
ipana      ote      sato      Naima            
maa      otos      sima      Oona            
maasto      otsa      soma      Ossi            
mainos      paasi      sonta      Ossian            
maisto      paasto      sota      Otso            
maito      paatos      sotaisa      Pasi            
massi      paine      tae      Pessi            
masto      paino      tanssi      Posio            
mato      paise      taos      Simo            
matsi      paistos      tapa      Taina            
meno      paita      tapsi      Timo            
mesi      pano      teos      Toni            
metso      panos      tie                  
      panta      tienoo                  
      passi      tina                  
                              
                              24.10.2006
Kirjattu

Sus

  • Vieras
Vs: Sanaleikki "kotiläksyksi"...
« Vastaus #59 : 25.10.06 - klo:20:34 »

Mun pystysuora lista vie tilaa myös.  [:-DD] Tulin sen verta viimetingassa mukaan, etten mää tajunnut ees kirjoitella vaakariveille. Joten näin nyt sit.  [NUT]

OMENAPAISTOS

A
ane
aita
Atso
Asto
apea
aie
anto
antoisa
apina
aasi
asia
Anita
Asta
Assi
apassi (intiaani)
aatos
aine
aate
Atamon? (säilöntäaine)
ase
ansa
aine
ape
aamen
amen?
ainoa
aito
Aino

E
eno
emo
etoa
etana
Etna?
ei
Esa
esto
etaani
Essi

I
Isto
into
Isa?
ipana
itse
Ista
iso
ies


M
meno
menot
moni
mana
maisto?
moite
mainos
mami?
mies
maine
meinata
maate?
mopo
monta
mato
metaani
maito
me
mesi
masto
Mia
Maisa
mono
moniste
Mensa

N
napa
Nana?
nitoa
naitos?
noita
nami
nasta
natsa
nata
Nato?
Nasa?
ne
Nina
nopea
nipo?

O
omena
otsa
ostos
osto
otso
otos
omia
oma
osa
osaton
Omo
opas
Ossi
osio
ote
oieta
osasto
otsoni
oseaani

P
paita
paistos
poni
paisto
pistos
poistos
peti
poisto
potea
panta
paasi
Pisa?
paino
Pasi
pissa
pitsa
Pia
patina
piano
pamina
pamista
pisama
paine
paatos
pito
passi
Pessi?
pomo
pata
pois
posso
panos
pano
pato
pesto
posti
pino
Posio
piena
pasma (pasmat sekaisin...)

S
saita
stop
sota
sana
seis
sitoa
soite?
sato
Saipa
sonta
sontsa (murretta...)
sieto
sanoa
Sami
satsi
Simo
sima
somistaa
somiste
sotisopa!
soma
siesta
saate
saanto
Sipoo
sopia
soimata
sata
saota
seota
sotaisa
sampo
Stoa???
sama
samea
santa
sei
saaste
spasmi
smetana
snapsi
sooni

T
tana
tosi
Toni
taos
Tomi
Timo
tassi?
taso
toosa?
Topi
tienoo
taas
tae
tasa
teos
Taina
te
tina

Tässä kaikki sanani. Nyt olen siis SANATON. Hyväksytääks tuo? Sana.  [:-DD]

("-ton" päätteellä saisi liudan lisää sanoja...)


Muoks. Laskin sanat. Taisi olla 205 kpl. Aamulla oli vasta 30.

« Viimeksi muokattu: 25.10.06 - klo:20:50 kirjoittanut Sus »
Kirjattu

zirnix

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1 215
Vs: Sanaleikki "kotiläksyksi"...
« Vastaus #60 : 25.10.06 - klo:21:07 »

Zirni vastailee...

01-10 omena omenat omenapai omenapait oma omat omia omistaa opas opaste

11-20 opisto opinto optio oinas oinaat osto ostos osasto osin osoite

21-30 osa osat osio osiot Ossi Ossit ostaa otos otsa maa

31-40 maat maatie maantie moni monet meno menot moite Mona Monat

41-50 moniste monistaa mopo mopot mopata mopit meinata Mia Miat masto

51-60 maisto maasto maanpetos Mensa mesi messi messit mainos maine metso

61-70 maito mato mesi matinea mies mapit mieto mopsi mopsit Mooses moiset

71-80 mana manat massi massit massa massat Manta emo emot emi

81-90 emit eno enot Enso esto Eino Einot Ensio Ensiot etsin

91-100 Etna Essi Essit Esso etana etoa napa noita noeta nopea

101-110 nopeat nostaa neito natsi natsa nasta Nea Neat naamio naamiot

111-120 nami namit napista napit nietos NASA  napsia Nina Ninat noste

121-130 nosto nata aasi aasit apina apinat aita aisa aisat Anas

131-140 anis anemia anemiat ane astia astin asetoni asema asemat ase

141-150 aie Anita aste anti anto asento anatomi ani ansa ansat

151-160 Ami Amit apea apeat aamen paistos paasto paisto paimen paita

161-170 paise paine paiste paino painot poisto poni ponit pomo pomot

171-180 pois passi passit passio passiot paanu paanut Panu Panut pato

181-190 Pisa pitsa pino pito peti penis peto paot pasma pasmat

191-200 pasta pesto pisto Pia Piat pian piano pianot pistos pito

201-210 pata panimo panimot patio patina posti panta Pasi Pasit paasi

211-220 potea petos pisama pisamat pimento ipana ien Isa Isat isota

221-230 iso isot into Ines Isto itse Ilse Ilset Ismo Ismot

231-240 sato sota sotia sopia soma somat soosi soosit Seine sonta

241-250 smetana soimata seis stop seisoa seota saate saaste sana sanat

251-260 santa saita sama samat siten sieto siesta sima simat simat

261-270 Simo Simot samea sameat sitoa sitomo seos sose saot saota

271-280 saos sanoa sanoma sanomat Sami Samit sanasto saoste sinet Sina

281-290 Sinat tosi taso Taina Toni tina taas tase tana Tapani

291-300 Tapio tosin Teno Teino taimen tapa tai tie Tia Tiat

Sanat kysymerkin kera:
Maisa, Manse, Masi, mesota, mesta, missata. matsi, tamine, amino, pâté, nopsa IATA, Tena, piena, pienat, Topi, ponsi, anaste

NOMEN EST OMEN
-vaiko...?
zirni  :-))
Kirjattu
- Sano Zirni vaan -

zirnix

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1 215
Vs: Sanaleikki "kotiläksyksi"...
« Vastaus #61 : 25.10.06 - klo:21:11 »

Puuuuuuuhhhh.
Ennen kuin katson tai edes vastaan mitään, ilmoitan jotta sanat lähtivät. Vaan kyllä kesti tuo näpyttely kuitenkin! Kun jouduinkin kymmenen satsista hylkäämään aina muutaman - ja päinvastoin lisäämään jotakin. Plus että nyt konekin hidasteli, tietty. Tää on kyllä hidastellu muutenkin viime aikoina, jotta pitäis varmaan päivittää käyttis ja pitää edes kiinni konetta useammin kuin tähän asti!
Vaan niin mehut meni, jot ihan enste hyppään muualle!
Tulen ihan kohta takas!
Enkä edes tiedä, oletteko sanoja tänne laittaneet!  [NUT]
 [:-)]
Kirjattu
- Sano Zirni vaan -

Hömö

  • Seniori
  • ****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 418
    • blogi
Vs: Sanaleikki "kotiläksyksi"...
« Vastaus #62 : 25.10.06 - klo:21:15 »

OMENAPAISTOS - sanassa ei ole kahta T -kirjainta!!! ei voi hyväksyä sanoja: tiet, tieto, jne.
Kirjattu

Sus

  • Vieras
Vs: Sanaleikki "kotiläksyksi"...
« Vastaus #63 : 25.10.06 - klo:21:20 »

Virheitä löysin miekin omistani vähän väliä... en tiedä jäikö sinne niitä vielä...  [:-I]

Mutta kyllä ootta olleet ahkeria!!!  [KIPPIS]
Kirjattu

Parus Major

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 4 668
  • Pori
Vs: Sanaleikki "kotiläksyksi"...
« Vastaus #64 : 25.10.06 - klo:21:30 »

Tässä listaa. Aika loppui vähän kesken. Sanoja yhteensä 253, mukana monikot. Sulkeissa olevat ei ole luvussa mukana. [:-)]

AATOS ASTA ATOMI AASI AASIT AISA AISAT APINA APINAT AITO AITA AAMEN ANITA AINE ASIA ASIAT  AINA  ANIS AINO AINOT ASTIA ANOA AINOA AINOAT ASTMA ASEMA ASEMAT ASSI ASSIT AATE ASE ASTE ANTO ANSSI ANSSIT APET
36

SANOA SOMA SOMAT SATA SOTA SAITA SONTA SAINE SIMA SIMAT SIMO SIMOT SOIMATA SANA SANAT SATO SOPAT SIPOO SITOA SE SEIS SIESTA (SASTA) SOPIA SOSE SEOTA SAASTE SAATE SEPOT SIEPOT SAPET SAIMA SAIMAT SIAT SOPIA SASI SASIT SAAME
37

ENO ENOT EMO EMOT ETANA EMI EMIT ETNA  ETOA EI ESPOO EINO EINOT ESTO ESA ESAT ESSO ESSOT
18

TINA TAPIO TAINA (TENA) TONI TAPA TAPANI TOMI TASAN TAIMEN TONI TIE TIMO TOPI TOSI TOIMI  TINO TAI  TASE TOISTEN TOPAASI TOPIAS TEOS TESMA TAIMEN TAI  TANSSI TOOPE TAE TAAS
29

ISMO ISMOT IPANA IPANAT ITSE INTO  ISTO ISO ISOT
9

MASI MASIT MAINE ME MENO MENOT MONA MONAT (MAO) MAA MAAT MIA MIAT MAITO MONTA MONET MAINOS MATO MONI MAISA MAISAT MIES MOOSES MONO MONOT MENSA MENSA MASSA MASSAT MOITE  MOPO MOPOT  MAASTO MIETO MAPIT MOPIT MONISTE MANAT
37

NE NIETOS NEITO NOITA NEA NEAT  NASTA NATA NAISET NITOA NATO (NEMO) NOPEA NOPEAT NOET NOSTAA NAPIT
16

OMENA OMENAT OLLA OMA OMAT OTIN OMIA OSTAA OINAS OINAAT OSMO OSMOT  OPIT  OSA OSAT OSATA OTE OPAS OSATA OTOS OLO OLOT (OLOS) OSSI OSSIT (OMO OMOT) OSTOS OSIO OSIOT OPISTO
28

PETSAMO  PISTOS PITO POMO POMOT PANO PANOT PANOS PAITA PASTA PAIMEN PAISTOS PAINOS PONI PONIT PITSA PAINE PISSA PISSAT PAINO PAINOT PISTE PAASTO PAISE PATO PAATOS PASSI PASSIT PASI PASIT POSTI PINO PINOT PISA PAETA PENSAS PENIS PINTA PAASI PAASIT PIANO PIANOT PETSI
43
     
   
Kirjattu
- tartu hetkeen -

Jarmo

  • Konkari
  • *****
  • Paikalla Paikalla
  • Viestejä: 58 288
  • Säkylä ** älykäS
Vs: Sanaleikki "kotiläksyksi"...
« Vastaus #65 : 25.10.06 - klo:21:32 »

Paperi töissä, eikä sielläkään ollut oikein aikaaja kotona ei taas aikaiseksi mutta laitetaan vaikka; Mena  [:-)]

sentään yksi sana
Kirjattu
    "Kissoja vihaavat ihmiset syntyvät seuraavassa elämässä hiiriksi."   (Faith Resnick)     

zirnix

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1 215
Vs: Sanaleikki "kotiläksyksi"...
« Vastaus #66 : 25.10.06 - klo:21:45 »

Nyt on pakko myöntää, että veskiin ja röökille oli äsken jo kiirus. Ja hermoja lepuuttamaan. Meinasi todella mennä hermot, kun huomasin joitakin sanoja listallani puuttuvan ja joitakin olevan liikaa. Olin nääs jo paperille etukäteen sanat kymmenen satseihin laittanut... Katsoin äsken kellonaikaa, kun viimeisen viestin tänne olin ennen tuota urakkaani lähettänyt, ja koska mun tietskassa kello on kaksi minuuttia jäljessä, aikaa oli tavallaan vain kolme minuuttia noita kirjoitella!

Vaan HUHHHHHH sanon nyt. Kiirettä yritin pitää ja tällä kertaa en edes vilkaissut, mitä olin kirjoittanut. Jotta jos kirjoitusvirheitä on, ne ovat kyllä sitten kiireestä johtuvia!  :-)) Ihan jotenkin rättipoikkiolo tuli tuon urakan jälkeen. Vaan jos tässä alkaisi pikkuhiljaa katsella noita listojanne. Mukavasti niitä näytti tuossa olevan. Kiitti jo nyt teille kaikille!

Huomasin muuten heti, kun tästä äsken lähdin, että hetkessä mieleen tuli sanoja joita tuonne ei tullutkaan: SATA ja SATSI sun muita. Mutta sepä siitä. Ruvetaas katteleen mitä ollaan aikaan saatu...  :-)) Niin... Ja vieläköhän joku lähettää jotakin listaa...?  [NUT] Nää koneetkaan kun ei aina välttämättä juuri silloin pelitä nopeasti kun niitten pelittää pitäisi. Ja jos kaikki yhtä aikaa lähettävät samaan viestiin vastauksiaan, ruuhkaa syntyy. Mutta... Jutskaillaan kohta lisää. Ja nauretaan myöhemmin, jos siltä tuntuu!  :-)) Kiitti vieläkin kaikille teille! Hauskaa ainakin oli, mutta miksiköhän itse en edes alustavasti kirjoitellut noita sanoja itselleni vaikka omiin tiedostoihini - ja siirtänyt sieltä sitten tänne. Ja tällä käyttämälläni systeemillä olisi riveittäinkin siirtäminen onnistunut aivan mainiosti. No juu... Liian väsy ja rauhaton olo, mutta kohta jaksan jutskailla lisää! Älkää nyt, please, sitten ainakaan heti huomenna samankaltaista leikkiä kehiin pistäkö! Tai... Jos pistättekin, niin aikaa sitten tarpeeeeeeks kotona touhuilemiseen!  :-))
« Viimeksi muokattu: 25.10.06 - klo:21:57 kirjoittanut zirnix »
Kirjattu
- Sano Zirni vaan -

zirnix

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1 215
Vs: Sanaleikki "kotiläksyksi"...
« Vastaus #67 : 25.10.06 - klo:23:57 »

Suokaatten anteeksi, mutta... Olisiko mitenkään mahdollista, että katsoisimme huomenissa ja myöhemminkin noita juttuja, jotka kysymyksiä herättävät?

Alan olla jotenkin todella väsynyt. Pitkästä aikaa ihan oikeasti siis jo tähän aikaan illasta. Veto pois. Aivot seis. Järki stop. Ajattelin, että kävisin kaikki sanat läpi siten, että ovatko kieliopillisesti oikein PLUS että erikseen sanat, jos monikkomuotoja EI olisi hyväksytty ja toki niinkin, että monikkomuodot olisi hyväksytty - kuten säännöissä mainittu oli ja lisäksi siitä vielä eriksen täällä juttelimme. Siis joko tai. Ja sekä että. PLUS että muutamista sanoista voisimme jutella erikseen, jos siltä tuntuu. Kävisiköstäs niin...?

Todella upeaa työtä (kirjaimellisesti TYÖTÄ) olette kaikki tehneet, joten siitä ainakin monet kiitokseni teille kaikille! Kivaa olla mukana tällaisen porukan kanssa leikkimässä! Kekseliästä jengiä! Katselin noita listojanne läpi pikaisesti, mutta niin kovin erilaisia ovat, etten millään jaksaisi nyt samaan hengenvetoon aivan kaikkea tarkistella... Ette kai huonoa tykkää? Mennään näitä joka tapauksessa vielä läpi! Aattelin vain, jotta olisin halunnut pienen hetken rentoutua esimerkiksi muutamia muitakin ketjuja lukien... Lähes kaikki viestit jääneet väliin nyt. Ajatukseni pyörivät edelleen OMENAPAISTOKSEN parissa...  [NUT]

Taas muuten kävi aivan kuten epäilinkin: tuolla näytti jo pikaisesti silmäillen olevan monet, monet sanat, joita itse en todellakaan hoksannut. AINOA puolustukseni lienee tuo ansiotyö tuossa sivussa ja ne puhelut tänään. Helppoja sanoja jäi siis ainakin itseltäni pois, mutta muutamia sanoja tuolla on sellaisia, etten varmaan ajankaan kanssa niitä olisi hoksannut! Hienoa!

Siis: Käypikö, jotta juttelemme huomenna - ja myöhemminkin - tästä lisää...?
 Pliis...
Kirjattu
- Sano Zirni vaan -

Jarmo

  • Konkari
  • *****
  • Paikalla Paikalla
  • Viestejä: 58 288
  • Säkylä ** älykäS
Vs: Sanaleikki "kotiläksyksi"...
« Vastaus #68 : 26.10.06 - klo:05:34 »

Odotellaan rauhassa  [:-)]
Kirjattu
    "Kissoja vihaavat ihmiset syntyvät seuraavassa elämässä hiiriksi."   (Faith Resnick)     

annulix

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 14 455
  • Ylöjärvi
Vs: Sanaleikki "kotiläksyksi"...
« Vastaus #69 : 26.10.06 - klo:11:15 »

Ootellaan ja lepuutellaan aivoja  [:-)].
Syytä näkyy olevankin, ihan itsestäänselvyydet ovat ainakin minulta jääneet näkemättä.
« Viimeksi muokattu: 26.10.06 - klo:11:16 kirjoittanut annulix »
Kirjattu

Sus

  • Vieras
Vs: Sanaleikki "kotiläksyksi"...
« Vastaus #70 : 26.10.06 - klo:17:01 »

Joo jatkellaan myöhemmin tätä, mullakin eilen helisi aivoissa, ja nytkin ihme väsy. Etten ois hiukan kipeeksi tulossa. Mut hei jatketaan jutskaamista tästä kun keritään ja jaksetaan!  [:-)]
Kirjattu

zirnix

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1 215
Vs: Sanaleikki "kotiläksyksi"...
« Vastaus #71 : 26.10.06 - klo:20:48 »

Morjens, kaikki!

Ajattelin vain ikään kuin "väliaikatietona" ilmoittaa teille, etten tänään pahemmin ole Pöntölle ehtinyt. Jäi jostakin ihme syystä -  :-O :-)) - eilisiä työhommiani paljon täksi päiväksi... Suoraan sanoen olen muuten vielä tänäänkin ollut jotenkin väsynyt, vaikka nukuinkin kuin tukki... Mitenköhän tukki muuten nukkuu?  [NUT] Aamulla olisin varmaan nukkunut pidempäänkin, mutta nilkkapahus herätti kesken makeitten unien. Kuinkahan sitä muuten olikin niin veto pois tuon urakan jälkeen - vaikka se leikkimistä olikin, ja vieläpä hauskaa...?  :-O

Olen vasta pari listaa nyt käynyt läpi ja merkannut itselleni paprulle ehdottomsti hylättäviä sanoja ja muutamia kysymyksiä. Muutamilla näyttää olleen samaa "vikaa" kuin itsellänikin uhkasi olla yhtenään: i-kirjainta ja t-kirjainta pari kappaletta sanassaan. Paria sanaa en vielä tiedä; katson ne kirjoistani ja jos en vastausta löydä, kysyn niistä täällä. Yritän nyt jatkaa tuota hommaa, mutta halusin vain ilmoittaa, etten teitä toki unohtanut ole!  [:-)] Ja kiitos, kun ette ole hätäilleet siellä! Ei tuo listojen läpikäyminen niin iso urakka olekaan kuin mitä ensin pelkäsin. Pst. Jos jotakuta muutakin kiinnostaa tutkailla muidenkin listoja, laittakaa ihmeessä mielestänne hylättäviä sanoja ja epäselvyyksiä tekin ylös... EI siis pakko, mutta aattelin, jot jos mielenkiintoa riittää... Ja kun tässä käy todellakin niin, että muutamista sanoista joudun kysymään... Mutta kuullaan!  [:-)]

Kirjattu
- Sano Zirni vaan -

Liinu

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 639
Vs: Sanaleikki "kotiläksyksi"...
« Vastaus #72 : 26.10.06 - klo:23:06 »

Nyt vasta huomaan, että etunimetkin olisi saanut listaa laittaa. En laittanut niitä ollenkaan ts. luin huonosti ohjeet ja kiirekin oli. No leikkimielistähän tämä on.
Kirjattu

zirnix

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1 215
Vs: Sanaleikki "kotiläksyksi"...
« Vastaus #73 : 27.10.06 - klo:15:20 »

Jos yrittäisin aloittaa... Olisitte toki muutkin voineet aivan hyvin laitella huomaamianne hylättäviä sanoja tänne... Listat sinänsä kävin nopeasti läpi, mutta omassa mielessäni kysymyksiä herättäviä sanoja tarkastellessa aikaa menikin sitten aivan julmetusti.  :-O Suurin osa niistä on hyväksyttäviä - hauskojakin - mutta lisäksi on sanoja, joista vedän eri jutun sitten viimeisenä. Välillä laitan erikseen viestin myös sanoista, joita esimerkiksi vain puhekielessä käytetään...

Jaa, että miksikö niin tarkkaan sanoja tutkin...? Ihan vain siksi, että minusta suomen kieli on äärettömän mielenkiintoinen kieli - plus ilman muuta siksikin, että aina on hyvä oppia jotakin uutta! Nytkin olen monta uutta asiaa oppinut - jopa niin, että koska niitä kauan jouduin haeskelemaan ja tarkastelemaan, muistan ne varmaan lopun ikääni!  [:-)]

Ensin siis listaa vain sanoista, jotka on PAKKO hylätä. Jos huomaatte, etten minä ole huomannut jotakin sanaa käytetyn kaksi kertaa tai muuten väärin, oikaiskaa ja korjatkaa! Listoja oli sentään kuusi omani lisäksi - eli ei ihme olisi, jos joku virhe olisi jäänytkin huomaamatta... Juu; tähän laitan myös omasta mielestäni itse kunkin upeat löydöt! Muista jutuista sitten myöhemmin...

LIINU:
- mainio, mainita, astiat, pitsi, peitsi, inka, inkat, saapas, onania, painoton
- isona (jos vastaa esimerkiksi kysymykseen millaisena?)
- toinen "enoista", toinen sanoista "massa"
- alkuliitteet sosio- ja nais-
- toinen sanoista "monesti", joskin tämän sanan, kuten sanat
  "mones", "miten", "ensi" otan erikseen esille vielä tuolla alempana
Plussaa olivat monikkomuodot, joista ei yksikköjä annetusta sanasta olisi saanutkaan.
"Topaasi" - vaikka parilla muullakin sana oli - oli hyvin oivallettu. Erityisesti ihastelin sanaa "sotamies".
Lisäplussana ehkä se, että monikkomuotoja tavallisista sanoista olisi ajan kanssa varmaan löytynyt enemmänkin. Ja tietenkin ne erisnimet! Hurjasti sanoja olisi lisää tullut!

ANNULIX:
- taite, taito, tieto, Taisto
Plussaa taas nuo vain monikkomuodossa käyvät sanat. Ja monikkomuotoja olisi ajan kanssa tähänkin listaan varmasti löytynyt!
Välähdyksiä "soiset" ja "aapiset", joita en muilla huomannut!

HÖMÖ:
- "miten", mutta tästä siis myöhemmin vielä juttua...
Sesto ja Esso sun muut sellaiset olisivat siis käyneet, mutta juttua noistakin myöhemmin. Nimeä Asmo en allakoista löytänyt, mutta googlettamalla löysin.
Välähdyksiä tässä listassa olivat esimerkiksi "aisto", "topaasi" ja etenkin Aisopos!
Upeasti hoksattuja olivat myös "tapas", Petsamo, Simeon jne.

VILUKKO:
Varsinaisia hylättäviä sanoja en löytänyt.
Yhtään monikkomuotoa ei tainnut listassa olla...
Välähdyksiä "sotisopa" ja erityisesti "tapsi"! Myös Aamos, Oona, Naima jne.

SUS:
- "maate" (vastaa lähinnä kysymykseen mihin?
Sanat Etna, Isa ja muut tutut ja asialliset erisnimet ovat siis hyväksyttäviä, kuten myös esimerkiksi sana "maisto" (jotka olivat kysymysmerkin kera) ja mielestäni myös Atamon.
Murresanoista - ja mamista ja nipoista juttua myöhemmin... Ei siis nipotella, vaan jutellaan ja nauretaan!
Välähdyksiä tässäkin listassa "sotisopa" ja eritoten "spasmi" ja "oseaani"! "Posso" oli hauska oivallus heittää juuri tähän suuntaan tarkistettavaksi!? Heh.

PARUS:
- "Olos", "olla", "olo", "olot"
- "toisten", jos tarkoittaa samaa kuin "muiden", ja "joku toinen kerta" taas olisi "toiste"...
Nemo ja Tena sun muut taas käyvät tässä leikissä... Lisää juttua myöhemmin.
Välähdyksiä "astma" ja "siepot", joita en kellään muulla huomannut!
Mao käy aivan hyvin, ja oli mielestäni jopa välähdys. Sasta käy, joskin siitäkin juttua myöhemmin...

Stoa ja stoa (taisivat olla Susun ja Hömön hoksaamia sanoja) ovat hyväksyttäviä. Mieluummin pienellä alkukirjaimella - tarkoittaen siis pylväikköä...

OMA LISTANI:
- "simat" kahteen kertaan, "Tiat" lopussa. Kiirehdin listaan kahta viimeistä sanaa, jotta rivin saisin täyteen - ja sitten töppäänkin noin!  :-O
- "paanu", "paanut", Panu, Panut, Nina, Ninat, Seine
Huomasinpa muuten itsekin tehneeni niin, että vaikka monikot laitoin, muutamista sanoista t-kirjain olikin vallan unohtunut!
- Hyväksytään vastaavasti tältäkin listalta sitten ihan sieltä alhaalta noita muutamia sanoja, jookosta...?  :-))

Taisivat olla siinä tärkeimmät.  [:-)] Vaan sen haluan vielä tässäkin vaiheessa sanoa, että mahtava tunne oli huomata, kuinka jokainen oli tehnyt TYÖTÄ listansa eteen! Vieläpä todella hienoa, upeaa, mahtavaa työtä! Kiitos siitä vielä kaikille! Helppo sanat sikäli oli käydä läpi, mutta varmuuden vuoksi siis tarkistin muutamia sanoja sieltä sun täältä - sanakirjoistakaan kun ihan kaikkia 'oikeitakaan' sanoja välttämättä ei löydä, kun vanhenevat tuollaiset kirjat melkoisen nopeasti... Noo; onneksi on tietokone!  :-))
Ja muutamista sanoista siis juttua vielä myöhemmin, mutta tässä vaiheessa tänne saapi haukkuja ja kysymyksiä heitellä! Itsellänikin pyörii muutama kysymys tuolla aivokopassa... Joudun nyt vain hetken olemaan pois koneelta, mutta palailen kyllä.  [:-)]



« Viimeksi muokattu: 28.10.06 - klo:03:00 kirjoittanut zirnix »
Kirjattu
- Sano Zirni vaan -

Jarmo

  • Konkari
  • *****
  • Paikalla Paikalla
  • Viestejä: 58 288
  • Säkylä ** älykäS
Vs: Sanaleikki "kotiläksyksi"...
« Vastaus #74 : 27.10.06 - klo:15:41 »

entäs Mena ...  [:11]     (yhden nimen minilistalta)
Kirjattu
    "Kissoja vihaavat ihmiset syntyvät seuraavassa elämässä hiiriksi."   (Faith Resnick)     

Sus

  • Vieras
Vs: Sanaleikki "kotiläksyksi"...
« Vastaus #75 : 27.10.06 - klo:16:35 »

Välähdyksiä tässäkin listassa "sotisopa" ja eritoten "spasmi" ja "oseaani"! "Posso" oli hauska oivallus heittää juuri tähän suuntaan tarkistettavaksi!? Heh.

Kiitos kommenteista Zirnix. Oon ehtinyt lukea vasta tämän mua koskevan kohdan täältä, luen kohta nuo muut myös.

"Maate" olikin mun mielestä listani omituisin sana.  :-)) Äsken vuntsin mihin sanaluokkaan tuo etes niinkuin kuuluu? Sana on myös murteellinen kaiketi. Sanoitkin, että se vastaa kysymykseen "mihin?", tai jos ajattelee, että tuo tarkoittaa "makaamaan", tai sehän tarkoittaa lähinnä "nukkumaan", niin se ois "mitä tekemään?" Toisaalta, jos se tarkoittaakin mennä "makuuasentoon", niin sitten se ei ole "mitä tekemään?" Heh heh.  :-)) Hassu sana kun oikein miettii!

Spasmi ja oseaani on semmoiset, joista en oikein voi ottaa kunniaa, ne nimittäin tuli eteeni, kun tarkistin sivistyssanakirjasta jotakin muuta. (Harmi kun en omista nykysuomen sanakirjaa. Onko netissä linkkiä mistä löytyisi???) Siinä kirjaa selaillessa tuli mieleen, että täältähän voisi etsiä jotain "vaikeita sanoja", joten ihan tarkoituksella katsoin esim. kohtaa, jossa sanat alkavat sp-kirjaimilla, spasmi löytyi näin. Oseaani osui myös eteen kirjasta, en mä tuollaista sanaa ois tiennyt edes, samoin sana "sooni" (en edes oisi tiennyt mitä se tarkoittaa). Sanakirjasta ettiminen ei oikein ole ehkä reilua, vaikkei säännöissä siitä mitään sanottukaan. Otin sen kirjan esille n. 10 minuuttia ennenkuin vastaukset piti lähettää, joten muut sanat on ikiomia.  :-))

Kaikkein ylpein olen SOTISOPASTA!!!  :-)) Se on iha itte keksitty. Siksi pistin sanan perään huutomerkin. Aattelin, että tätä ei kyllä kaikki keksi!  :-)) [:-DD] :-)

Mistäs sanastanne muut ootte ylpeitä? Onks lempparia?
Kirjattu

annulix

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 14 455
  • Ylöjärvi
Vs: Sanaleikki "kotiläksyksi"...
« Vastaus #76 : 27.10.06 - klo:18:35 »

Täytyy sanoa että uskomattoman sokea sitä on omille virheilleen. [:-)]
Ihan oikeasti kummastelin mikseivät ; taite, taito ja tieto nyt suomenkieleen kelpaa.  [:-)]
Kesken ruokailun lamppu syttyi ja näin montako t-kirjainta on sanassa o m e n a p a i s t o s.
Että tämmöttistä.
Olin myös liian kriittinen lähettäessäni sanoja; esim. sotisopa oli listalla ja poistin sen. Ajattelin liian vaikeasti.
Samoin tämän monikkoasian tulkitsin niin että vain joko tai.
Mutta tosi kivaa oli, flunssa oli ja meni mukavasti vähän aivoja käyttäessä.
Kiitos Zrnix kun viitsit  [:-)]
Toivottavasti jotain jatkoa seuraa [;-)]

Huomasin vasta nyt että Sus oli myös sotisopa sanan muodostanut, hyvä kun laitoit sen listaasi, minä hölmö poistin.
Tosi kiva leikki.
« Viimeksi muokattu: 27.10.06 - klo:18:38 kirjoittanut annulix »
Kirjattu

ralena

  • Jäsen
  • **
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 69
  • Kirkkonummi/Tammela
Vs: Sanaleikki "kotiläksyksi"...
« Vastaus #77 : 27.10.06 - klo:18:49 »

Harmittaa kun en ehtinyt oikeammin unohdin lähettää sanani. Löysin myös sanan sotisopa ja noin 150 sanaa.
Yksi sana mistä olin vähän ylpeä oli pen.. :-))  :-)) arvatkaa mikä
Kirjattu

annulix

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 14 455
  • Ylöjärvi
Vs: Sanaleikki "kotiläksyksi"...
« Vastaus #78 : 27.10.06 - klo:18:51 »

Pitääpä miettiä :-))
Kirjattu

Vilukko

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 4 374
Vs: Sanaleikki "kotiläksyksi"...
« Vastaus #79 : 27.10.06 - klo:20:02 »

Zirnix, olet jaksanut hyvin tämän leikin kimpussa! Omalta osaltani vielä: sotisopa ei kai ollut listassani, muutama monikko, ehkä kuusi oli. Tämä leikki on minulle hyvin tuttu, mutta olen aina ollut hyvin puritaaninen: vain puhtaasti substantiiveja perusmuodossaan ja sitten erikseen erisnimet (vain miesten- ja naisten-), jotka löytyvät almanakasta (H:gin yliopiston hyväksymästä!  :-O ), minkäänlaisia pronomineja ja monikoita ei ole minun "leikeissäni" hyväksytty. Olipa mukavaa olla mukana..  [:-)]
Kirjattu

Liinu

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 639
Vs: Sanaleikki "kotiläksyksi"...
« Vastaus #80 : 27.10.06 - klo:20:04 »

Hauska noita oli jauhaa. Olinpa tarjonnut monta hylättävää sanaa. Toisaalta en ihmettele, koska oli niin kiire töihin. Tosi kova homma Zirnixillä tarkastaa noita listoja. Itseäni kiinnostaa nyt se, että onkohan listassani yhtään sellaista sanaa, jota ei ole kenelläkään toisella. Täytyypä lueskella listoja.
Kisa oli kiva.
Kirjattu

Sus

  • Vieras
Vs: Sanaleikki "kotiläksyksi"...
« Vastaus #81 : 27.10.06 - klo:20:10 »

Ralena, voithan ihan hyvin lähettää listasi vieläkin. Hauskaa nähdä mitä oot löytänyt. Leikkiähän tämä on.

Niin ja voiskos joku kertoa mulle MITÄ sotisopa tarkottaa???  :-)) Liittyyks se niinkuin johon vaatetukseen, vaatekertaan...?  [NUT]

Sen stoa-sanan perään pistin kolme kysymysmerkkiä, koska se kuulosti oikealta ja tutulta sanalta, mutta mulla ei ollu aavistustakaan mitä se tarkoittaa.  En ollut varma onko semmosta sanaa olemassakaan ja onko se erisnimi vaiko eikö. Kiitos Zirnix kun suomensit sanan mulle. Tässähän oppii vaikka kuinka!  :-))
Kirjattu

Lisa

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 4 861
  • Jippijei
Vs: Sanaleikki "kotiläksyksi"...
« Vastaus #82 : 27.10.06 - klo:20:27 »

Aivan ihania kaikki tämmöset arvuuttelut. Miekin tykkään pähkäillä kaikenlaista, laittakee vaan lisää. Eiks sotisopa ole joku ns uniformu eli sotavaatetus tms? [:-)]
Kirjattu

annulix

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 14 455
  • Ylöjärvi
Vs: Sanaleikki "kotiläksyksi"...
« Vastaus #83 : 27.10.06 - klo:20:31 »

Lisa;näin minäkin asian miellän, siis pukeudutaan sotisopaan.
Liekö tuo henkistä vai fyysistä, pukeudutaan kuitenkin.
Kirjattu

Sus

  • Vieras
Vs: Sanaleikki "kotiläksyksi"...
« Vastaus #84 : 27.10.06 - klo:20:32 »

Mikä muutes oli kisan pisin sana?

Arvatkaa minkä sanan keksin äsken.  :-O Just kun rupesin miettiin, mikä on kisan pisin sana. Tuosta tosiaan tulee sana: SENSAATIO. Olikohan sitä kellään, en ainakaan nähnyt kun selailin äsken. Mutta täähän ei enää kuulu itse kisaan.  [:-)]
Kirjattu

annulix

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 14 455
  • Ylöjärvi
Vs: Sanaleikki "kotiläksyksi"...
« Vastaus #85 : 27.10.06 - klo:20:37 »

Ei ois tullu mieleenkään :-))
Ei löydy ainakaan minun listastani.
Kirjattu

Vilukko

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 4 374
Vs: Sanaleikki "kotiläksyksi"...
« Vastaus #86 : 27.10.06 - klo:20:39 »

Hei Sus, tuostahan voi tehdä uuden kisan, pisin sana.. :-))
Kirjattu

Jarmo

  • Konkari
  • *****
  • Paikalla Paikalla
  • Viestejä: 58 288
  • Säkylä ** älykäS
Vs: Sanaleikki "kotiläksyksi"...
« Vastaus #87 : 27.10.06 - klo:20:42 »

Olikohan kenelläkään sanaa; omenapaistos..... [:-)]
Kirjattu
    "Kissoja vihaavat ihmiset syntyvät seuraavassa elämässä hiiriksi."   (Faith Resnick)     

Vilukko

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 4 374
Vs: Sanaleikki "kotiläksyksi"...
« Vastaus #88 : 27.10.06 - klo:20:45 »

Jarmo, sehän se pisin, lähellä omenapissat, mutta, jos ei sais olla yhdyssana!  [:-DD]
Kirjattu

Sus

  • Vieras
Vs: Sanaleikki "kotiläksyksi"...
« Vastaus #89 : 27.10.06 - klo:20:46 »

Hei Sus, tuostahan voi tehdä uuden kisan, pisin sana.. :-))

Niin voiskin. Yksi variaatio kisasta.  [:-)]

Sotisopa siis on tuollainen vaatevarustus... mäkin mietin, että se vissiin liittyy jotenkin armeijaaan tai sotilaisiin. Kai.
Kirjattu

Sus

  • Vieras
Vs: Sanaleikki "kotiläksyksi"...
« Vastaus #90 : 27.10.06 - klo:20:52 »

Jarmo voitti pisin sana -kisan.  [KIPPIS]

 :-)) [:-DD] :-))
Kirjattu

Liinu

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 639
Vs: Sanaleikki "kotiläksyksi"...
« Vastaus #91 : 27.10.06 - klo:20:52 »

Poistoasema - mikä sitten lieneekään  [:-I]
Kirjattu

Sus

  • Vieras
Vs: Sanaleikki "kotiläksyksi"...
« Vastaus #92 : 27.10.06 - klo:20:58 »

Poistoasema - mikä sitten lieneekään  [:-I]

Hyvä Liinu!  [KIPPIS]

Poistoasema, no sehän on semmoinen missä poistetaan ihan mitä vaan, vaikka hampaita tms.  [:-DD] Tietokoneessa poistoasema sijaitsee kohdassa, jossa lukee "delete". Tai suomeksi "poista".  :-))
Kirjattu

zirnix

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1 215
Vs: Sanaleikki "kotiläksyksi"...
« Vastaus #93 : 27.10.06 - klo:23:21 »

entäs Mena ...  [:11]     (yhden nimen minilistalta)

Jarmo...  :-))
Suo nyt anteeksi, mutta tuo sanasi on muistiinpanoissani sarjassa "Myöhemmin kyseltävät jutut"...  :-))

Kyllä minä niitä vielä kyselenkin...  [:-)]
Taidanpa muuten seuraavaksi niitä hieman kyselläkin...
Kirjattu
- Sano Zirni vaan -

zirnix

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1 215
Vs: Sanaleikki "kotiläksyksi"...
« Vastaus #94 : 27.10.06 - klo:23:48 »

Kylläpä te olette ehtineet täällä jo jutellakin! Ja noin hauskaa juttua vieläpä! Olisinpa ollut tässä jo aikaisemmin, mutta minä kun noitten sanalistojen kimpussa olen nyt tässä ollut niin, että silmäni menevät kohta varmaan ristiin...

Muutama kysymys muutamille... Ennen muita juttuja.  [:-)]

Jarmo! Mitä tarkoittaa Mena?  [:-)]
En löytänyt muita merkityksiä kuin ulkomaalaisia nimiä joka lähtöön...  [:-I] [:-)]

Hömö! Mitä tarkoittaa nipata?  [:-)]
Nepata-verbin yhdistäisin esimerkiksi kirppupeliin, mutta... nipata...?
Entäs sana "sine"? Jos puhutaan esimerkiksi taivaansinestä tai sinertävästä, sinen perusmuoto siinä tapauksessa on sini. Mutta tarkoittaako sana muutakin? Mistään en vastausta löytänyt.

Susu! Mitä tarkoittaa listallasi "soite"? Tarkoitatko esimerkiksi soitettavaa biisiä? Katkelmaa soitosta?
Mitäs tarkoittaa "naitos"? Lyhennelmää naittamisesta...? Sitä hetkeä, kun joku naittaa tyttärensä naapurin pojalle...? Heh. Vaiko "naittamalla naitettuja papereita"...? Eli oikeasti nitojalla nidottua juttua?
Tarkoititkos sanalla "poistos" esimerkiksi jotain ihmisestä poistettua sisuskalua? Tai pätkää, joka on poistettu tekstistä?
On mullakin näköjään aatoksia...  [NUT]

Kaikille muuten... Sana "saeta"... Tarkoititteko samaa kuin "saota" vaiko jotain muuta? Verbinä kuulee käytettävän molempia, joskin "saota" lienee oikeampi, koska kyse on saostumisesta. MUTTA tietääkös kukaan, mitä muuta tuo sana tarkoittaa? Tai tarkoittiko joku muu muuta kuin sakenemista...?  [:-)]

Kohtapuoliin juttua lisää...  [NUT] :-))
« Viimeksi muokattu: 27.10.06 - klo:23:50 kirjoittanut zirnix »
Kirjattu
- Sano Zirni vaan -

Jarmo

  • Konkari
  • *****
  • Paikalla Paikalla
  • Viestejä: 58 288
  • Säkylä ** älykäS
Vs: Sanaleikki "kotiläksyksi"...
« Vastaus #95 : 27.10.06 - klo:23:54 »

 [:-)]

Mena; löytyy Egyptin historiasta ensimmäisten faaraoiden joukosta, paaaljoooon ennen Tutankhamonin aikaa

(kelpaako vai putoanko nollille)
Kirjattu
    "Kissoja vihaavat ihmiset syntyvät seuraavassa elämässä hiiriksi."   (Faith Resnick)     

zirnix

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1 215
Vs: Sanaleikki "kotiläksyksi"...
« Vastaus #96 : 28.10.06 - klo:00:15 »

[:-)]

Mena; löytyy Egyptin historiasta ensimmäisten faaraoiden joukosta, paaaljoooon ennen Tutankhamonin aikaa

(kelpaako vai putoanko nollille)

Kaivoinpa tämän leikin aikana ekan kerran vanhasta, 50-luvulta peräisin olevasta tietokirjasarjasta juttua Menasta. Vaan ei löytynyt.
Menes löytyi kyllä; oli Egyptin ensimmäisen dynastian perustaja.  [:-P] :-))
Kyllä sinä vaivannäöstäsi ainakin sen yhden pisteen saat, ja toisen vielä, jos pystyt todistamaan minulle tuon Menan olleen silloin kaaaauan sitten olemassa! Hahaa.  :-))
Kirjattu
- Sano Zirni vaan -

Jarmo

  • Konkari
  • *****
  • Paikalla Paikalla
  • Viestejä: 58 288
  • Säkylä ** älykäS
Vs: Sanaleikki "kotiläksyksi"...
« Vastaus #97 : 28.10.06 - klo:00:24 »

putosin nollakerhoon.......

http://fi.wikipedia.org/wiki/Luettelo_Egyptin_faaraoista

jostain vain oli vuosien takaa jäänyt tuo Mena nimi muistiin
Kirjattu
    "Kissoja vihaavat ihmiset syntyvät seuraavassa elämässä hiiriksi."   (Faith Resnick)     

zirnix

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1 215
Vs: Sanaleikki "kotiläksyksi"...
« Vastaus #98 : 28.10.06 - klo:01:14 »

En muuten tainnut vielä mainitakaan, että kävin nyt ensin illalla, kun tähän tulin, tuolla ylhäällä vielä hylkäämässä parit sanat... Olen niin paljon noita listoja tutkaillut, että jotakin on vielä silmiini osunut. Toisaalta taas täytyy olla varovainen, ettei pian sotke kaikkia listoja keskenään... Mutta ihan kivaa ja mielenkiintoista tämä on. [NUT] Väsynyt kylläkin olen, mutta väsynyt olisin nyt muutenkin. Vaikka siis näistä jutuista en enää kirjoittelisikaan.

Alunperin laitoin säännöt tarkoituksella selkeiksi. Hiukan myöhemmin sovimme, ettei tuotenimiä esimerkiksi hyväksyttäisi, mutta valtiot, kaupungit ja tunnetut nähtävyydet kylläkin. Se, että ne monikkomuodot päätin alunperinkin hyväksyä, johtui siis osaltaan siitä, että monista sanoista sai pelkästään monikkomuotoja - ja päinvastoin. Osaltaan se johtui siitäkin, että halusinkin leikistä tulevan helpon ja kaikkien halukkaiden siis leikkimään pystyvän.  [:-)] Leikin kuluessa ajattelin, että toisaalta monia kirjainyhdistelmistä syntyneitä lyhenteitä käytetään nykyisin paljon etenkin puhekielessä, kuten jopa tuotenimiä - esimerkiksi tietynlaista vaatetta osoittamaan, ja kun huomasin monen niitä sitten käyttäneen, päätin ainakin itse olla sitä mieltä että ne hyväksyttäisiin. Leikkimielellähän tässä vielä kaiken lisäksi liikkeellä olemme olleet!

Sanat, tuotemerkit, lyhenteet ja nimet, jotka hyväksyisin ilman muuta:

NATO, NASA, MENSA, IATA, ESSO, TENA, ATAMON, SESTO, SASTA jne.
Monilla on myös SEIS tai STOP, joten OK.
OAS ja Saipa ovat kysymysmerkkejä. Muistelisin, että OAS oli vieläpä pienillä kirjaimilla kirjoitettuna... Tarkoittaako tuo siis muutakin kuin liittoa tuolla Atlantin takana? Ja Saipa kuuluisi oikeammin kirjoittaa SaiPa, mikäli säännöt eivät juuri viime aikoina ole muuttuneet... Vertaa myös TPS; puhekielessä Tepsi...

Puhekielessä käytetyistä sanoista hyväksyisin ainakin itse seuraavat:
MATSI, MESOA, MESOTA, NAPISTA, SIPATA, NAMI...
Entäs seuraavat: pamista, pesis, nipo, nopsa...? Mennäänkö jo liian vapaalle puolelle...?

Sanat, joita on tässä leikissä vaikea arvioida: taasen, mones, monesti, miten...
Muitakin sanoja jokaiseen ryhmään varmasti olisi, mutta nämä eivät siis kuitenkaan virallisesti perusmuodossaan olevia sanoja ole, jotta... Sanaa "monesti" käytetään paljon kirjoitettaessakin, mutta sanan virallisempi muoto olisi "usein". Sanaa "taasen" käytetään myös joskus tarkoittamaan samaa kuin esimerkiksi sanaa "vastaavasti". "Miten" kuuluu taas kysymyksiin, mutta sana "siten" on vastaavasti hyväksyttäviin kuuluva. Sanan "mones" hylkäisin tässäkin leikissä, koska se osoittaa järjestysnumeroa; "kuinka mones?" jne... Vaikeaa joidenkin sanojen suhteen on nyt siis päättää. Ehkäpä ainakin sanan "monesti" voisi hyväksyäkin. Vaan tuskin tässä niin virallisesti päättää tarvitseekaan; jos se siihen menisi, harva ainakaan jatkossa mukaan leikkimään lähtisi. Toisaalta taas ajoin takaa alunperin sitäkin, ettei niitä sanoja kuitenkaan tavallaan "tekemällä tekemään" ruvettaisi. Mitään lopullista päätöstä en ainakaan yksin arvaa näiden suhteen tehdä.  [:-I] [:-)] Lisää mietteitä seuraa jossain vaiheessa...  [NUT] [:-)]



Kirjattu
- Sano Zirni vaan -

zirnix

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1 215
Vs: Sanaleikki "kotiläksyksi"...
« Vastaus #99 : 28.10.06 - klo:01:24 »

putosin nollakerhoon.......

http://fi.wikipedia.org/wiki/Luettelo_Egyptin_faaraoista

jostain vain oli vuosien takaa jäänyt tuo Mena nimi muistiin

No niin; siellähän Menes oli mainittu. Oli vain hiukan vaikeaselkoisemmin kuin tuossa vanhassa kirjassani...
Mutta minähän lupasin vaivannäöstäsi sinulle sen pisteen!
Ja nyt sait toisen, kun annoit linkin Wikipedian OIKEALLE sivulle! :-))
Kirjattu
- Sano Zirni vaan -

annulix

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 14 455
  • Ylöjärvi
Vs: Sanaleikki "kotiläksyksi"...
« Vastaus #100 : 28.10.06 - klo:14:16 »

Saota / saeta ainakin minun listallani lähinnä ristikkosanaston pohjalta ja siis sakenemista tarkoittaen.
Kirjattu

Sus

  • Vieras
Vs: Sanaleikki "kotiläksyksi"...
« Vastaus #101 : 28.10.06 - klo:14:20 »

Miekin palailen vielä tänne osastolle selostamaan ja pähkäilemään. Kivaa miettiä näitä sanoja!  [:-)]
Kirjattu

zirnix

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1 215
Vs: Sanaleikki "kotiläksyksi"...
« Vastaus #102 : 28.10.06 - klo:14:59 »

Kyllä itsekin ilman muuta vielä erikseen tänne tulen; on nimittäin tuolla vielä monia viestejä, joihin haluan kantaa ottaa tai vielä jotakin jopa kyselläkin...  [NUT] [:-)] Nyt vain lyhyesti muutama kommentti.

- Sotisopa on siis virallinen sana; "samurait pukivat päällensä sotisopan..."
(Luulin muuten joskus ihan nuorena, että sotisopa tarkoittaisi jotakin sekamelskan tai häslingin tai pienen riidan tai kinastelun tapaista... [NUT] )

- Stoa; stoalaisuus on virallisesti Antiikin ajan Kreikassa ja Roomassa vallinnut aatesuunta, jolle tyypillistä oli mielensä hillitseminen ja eräänlainen jyrkkyys, totisuus ja vakavuus. Lyhyesti ja suurinpiirtein noin. Sanaahan käytetään vielä nykyisinkin: "Mikäs stoalainen sinusta nyt on tullut?". Stoalaisuuden kannattajista nykyisin virallisesti en varma ole, mutta googlettamalla (jos sanakirjoja ei ole) löytyy varmaan lisää tietoa. Stoa sinänsä (isolla kirjoitettuna)... En aivan varma ole, mutta voin yrittää tarkistaa. Stoa pienellä kirjoitettuna tarkoittaa Antiikin ajan pylväikköä, joskaan en ole varma, käytetäänkö sanaa mistään uusista sen kaltaisista pylväiköistä; voisi ajatella että käytetäänkin - ainakin adjektiivina. Voisipa tarkistella tuotakin...

Noista pitkistä sanoista... Hauskoja juttuja teillä oli ollut! "Omenapissat"...  :-)) Monikkomuodothan hyväksyttiin tässä leikissä. Oikeasti voisi muuten ajatella, että maahan pudonneita omenoita, joiden päällä koirat ovat jalkojaan nostelleet, kutsuttaisiinkin "pissaomenoiksi"... Ihan hyvä sana siis!  :-))

Itse olin kai ylpein sanastani MAANPETOS. Se kun vielä välähti kuin salama kirkkaalta taivaalta tehdessäni aivan toista hommaa kuin sanan tuijottamista! Pari muutakin taisi olla, mutta nyt juuri en muista mitkä ne sanat olivat. TOPAASI oli muistaakseni kolmella, SOTISOPA kahdella ja STOA kahdella; olisivatkohan viimeksi mainitut olleetkin - nekin - sitten juuri Hömöllä ja Susulla... Mutta monia muitakin välähdyksiä siellä siis oli! Palailen näihin vielä myöhemmin - vaikka väkisin, sillä rakastan tällaisia miettimisiä ja pohtimisia.  [:-)]

muoks. Niin... Piti vielä sanomani, että ajattelin odottaa tuon edellisen, pitkähkön kysely- ja miettimisviestini jälkeen, josko sinne kommentteja ja vastauksia saisin...  [:-)]
« Viimeksi muokattu: 28.10.06 - klo:21:16 kirjoittanut zirnix »
Kirjattu
- Sano Zirni vaan -

Liinu

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 639
Vs: Sanaleikki "kotiläksyksi"...
« Vastaus #103 : 28.10.06 - klo:19:24 »

Saota verbistä löytyy  myös muoto saeta, mielenkiinnosta katsoin sanakirjasta.
Kirjattu

Sus

  • Vieras
Vs: Sanaleikki "kotiläksyksi"...
« Vastaus #104 : 28.10.06 - klo:19:49 »

- Sotisopa on siis virallinen sana; "samurait pukivat päällensä sotisopat..."
(Luulin muuten joskus ihan nuorena, että sotisopa tarkoittaisi jotakin sekamelskan tai häslingin tai pienen riidan tai kinastelun tapaista... [NUT] )

Heh. Ja mä kun en tiennyt mitä stoa tarkoittaa, niin mietin, että onko se joku ASU.  [NUT] [:-DD] [NUT] Stoalaisuus taas on tuttu sana, mutten tiennyt sen merkitystä.

Maanpetos olikin hieno sana!  [KIPPIS]
Kirjattu

zirnix

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1 215
Vs: Sanaleikki "kotiläksyksi"...
« Vastaus #105 : 28.10.06 - klo:21:43 »

Pahus, kun nuo muut hommat - ihan oikeasti - joskus häiritsevät pönttöilyä!  [:-I] Mutta niin jäi tuo stoalaisuus vielä mieltäni painamaan, että vanhasta tietosanakirjastani (Otava, tarkistettu viimeksi vuonna -57) asiaa vielä oli pakko haeskella, ja löysin seuraavan jutun tyngän:

"Stoalaiset.  S t o a ,  filos. koulukunta, saanut nimensä siitä, että sen perustaja kreikk. Zenon (n. 300 e.Kr.) esitti oppiansa Ateenan Stoa poikile ("kirjava pylväistö") nimisessä pylväistössä. Sen kuuluisimmat edustajat olivat Rooman vallan aikana Panaitios (100-luvulla e.Kr.), Seneca, Epiktetos, keisari Marcus Aurelius. - S:n filosofian ytimenä on siveellisyysoppi. Onnelliseksi voi tulla vain se, joka elää luonnonmukaisesti ja noudattaa hyvettä. Ainoastaan hyveellä on arvoa elämässä. Se, joka aina täyttää velvollisuutensa ja tekee sen, mikä on siveellisesti oikeaa, on tosiviisas."

Jotta... Repikää siitä!  :-)) 

Kirjattu
- Sano Zirni vaan -

zirnix

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1 215
Vs: Sanaleikki "kotiläksyksi"...
« Vastaus #106 : 28.10.06 - klo:22:12 »

Jeps, Liinu ja Annulix! Jollakin muullakin tuo SAETA taisi olla... En nyt vain muista kenellä... Silloin sanoja tarkistellessani vain törmäsin erääseen hauskaan juttuun. Tai... sellaiseen juttuun, jonka myös opin tästä leikistä.

Mutta ensin verbinä tuosta saeta-sanasta... Virallisesti tuossa muodossa verbille en selitystä löytänyt, vaikka sanaristikoissa itsekin siihen törmännyt olen. Myöhemmin ajattelin minäkin esimerkiksi sumun sakenemista... Ja puhutaanhan esimerkiksi keitoista ja kastikkeistakin, että ne rupeavat sakenemaan. No, vaikka en virallisia selityksiä löytänyt, tulin kuitenkin siihen tulokseen että ihan oikein tuon verbinä täytyy noinkin olla. "Ruveta sakenemaan" ---> "alkaa saeta". Plus tietenkin siis verbi "saota"; saostaa, saostettu, saostua, saostunut, saota. Saostettu saos.  [NUT]

Mutta törmäsin sanaan myös substantiivina, jota en aikaisemmin ollut kuullut. Musiikista - etenkään sen klassisesta puolesta - en kauheasti tiedä, ja nyt opinkin että SAETA on myös pianon, kitaran ja sellon muodostama trio. Aina sitä siis jotakin uutta oppii, kun vain lueskelee - melkein mitä tahansa.  :-))
Kirjattu
- Sano Zirni vaan -

Sus

  • Vieras
Vs: Sanaleikki "kotiläksyksi"...
« Vastaus #107 : 29.10.06 - klo:12:25 »

Susu! Mitä tarkoittaa listallasi "soite"? Tarkoitatko esimerkiksi soitettavaa biisiä? Katkelmaa soitosta?
Mitäs tarkoittaa "naitos"? Lyhennelmää naittamisesta...? Sitä hetkeä, kun joku naittaa tyttärensä naapurin pojalle...? Heh. Vaiko "naittamalla naitettuja papereita"...? Eli oikeasti nitojalla nidottua juttua?
Tarkoititkos sanalla "poistos" esimerkiksi jotain ihmisestä poistettua sisuskalua? Tai pätkää, joka on poistettu tekstistä?
On mullakin näköjään aatoksia...  [NUT]


En mä tiedä mitä ne tarkoittaa!  [:-DD] Siksi laitoin kysymysmerkin. Ne vaan kuulosti sanoilta. Ei niitä tartte hyväksyä, ehkä ne on omakeksimiä. Ne vois tarkoittaa just kaikkia noita mitä jo mainitsitkin.

Tuo "poistos" eniten mietityttää, että onko se virallinen sana vai ei. Musta vaan tuntuu, että vois sanoa poisto tai poistos. Voihan se olla, ettei poistos ole oikein. Nää on näitä...  :-))
Kirjattu
 

Sivu luotiin 0.186 sekunnissa. 17 kyselyä tietokannasta.