Pönttöfoorumi

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: Sanaleikki "kotiläksyksi"...  (Luettu 1937 kertaa)

zirnix

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1 215
Vs: Sanaleikki "kotiläksyksi"...
« Vastaus #15 : 24.10.06 - klo:15:19 »

Kivaa kuultavaa, Annulix! Teretulemast leikkimään vaan!  [:-)]

Muokkaan kohta vielä tätä viestiäni - ainakin kai poistamalla seuraavan testin.
Otin palkkiin Wordin ja testaan nyt vain tabulointia käyttäen kirjoitettuja sanoja ja niitten siirtämistä tänne...

Eipäs onnistunutkaan niin kuin olisi pitänyt...  :-O [NUT] [?] :-))

Lisää testiä kehiin:
001-100 Lasketaan - montako - sanaa - suunnilleen - näin - saisi - yhdelle - riville - mahtumaan - kerrallaan
100-120 Laskin - etukäteen - että - ainakin - reilut - kymmenen - sanaa - pitäisi - hyvinkin - mahtua
10-20 Voisi - ollakin - ihan - hyväkin - vaihtoehto - heittää - sanat - näinkin - tänne - tänään

20-30 Kymmenen - sanaa - kerrallaan - rivilleen - ja - vain - yksi - rivinvaihto - aina - kerrallaan

30-40 Kahta - rivinvaihtoa - epäilin - ensin - tarvittavan - mutta - niinpä - taitaa - yksikin - riittää

30-40 Vai - pitäisikö - kuitenkin - jakaa - rivit - kahdella - rivinvaihdolla - jos - vaikka - selkeyttäisi

« Viimeksi muokattu: 25.10.06 - klo:02:34 kirjoittanut zirnix »
Kirjattu
- Sano Zirni vaan -

Parus Major

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 4 668
  • Pori
Vs: Sanaleikki "kotiläksyksi"...
« Vastaus #16 : 24.10.06 - klo:18:33 »

Kiva juttu zirnix kun laitoit. Tulee valtavasti sanoja kylläkin....
Muutama tarkennus vielä. Eli verbeistä ihan perusmuoto vain käy esim lentää, tanssia jne.?
Entä lyhenteet tunnetuista yhtiöistä jne, esim WWF, JHl jne....? [:-)]

Kuinka paljon teillä on jo sanoja? [:-I]
« Viimeksi muokattu: 24.10.06 - klo:18:39 kirjoittanut Parus Major »
Kirjattu
- tartu hetkeen -

Jarmo

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 58 285
  • Säkylä ** älykäS
Vs: Sanaleikki "kotiläksyksi"...
« Vastaus #17 : 24.10.06 - klo:18:44 »

onhan niitä sanoja jo jonkin verran, enemmin kuin muutamaja toivottavasti kaikki ei sitten hylättäviä, kun kielioppi ei ole vahva osa-alue.

Tuleekohan yhtään sanaa joka olisi vain yhdellä pönttöläisellä
Kirjattu
    "Kissoja vihaavat ihmiset syntyvät seuraavassa elämässä hiiriksi."   (Faith Resnick)     

Parus Major

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 4 668
  • Pori
Vs: Sanaleikki "kotiläksyksi"...
« Vastaus #18 : 24.10.06 - klo:18:49 »

Minulla on noin 68, ne tuli hetkessä. Nuo verbit on pahoja, kun pitää katsoa että on perusmuodossa sana. [:-)]

Entä kelpaako sellaisetkin erisnimet kuin eri valtiot, kaupungit, tuotemerkit, esim ALKO, Bona jne [:-)]
« Viimeksi muokattu: 24.10.06 - klo:19:01 kirjoittanut Parus Major »
Kirjattu
- tartu hetkeen -

Vilukko

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 4 374
Vs: Sanaleikki "kotiläksyksi"...
« Vastaus #19 : 24.10.06 - klo:19:28 »

Voi, niitä tulee paljon, onpa taulukossa jo ainakin 130..  [:-)]
Kirjattu

Jarmo

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 58 285
  • Säkylä ** älykäS
Vs: Sanaleikki "kotiläksyksi"...
« Vastaus #20 : 24.10.06 - klo:19:30 »

68 ja 130  :-O :-O :-O :-O ei voi noin paaaaljoooon olla.
Täällä  parikolmekymmentä ja oloon jo ---> [:18] [:18]
Kirjattu
    "Kissoja vihaavat ihmiset syntyvät seuraavassa elämässä hiiriksi."   (Faith Resnick)     

Sus

  • Vieras
Vs: Sanaleikki "kotiläksyksi"...
« Vastaus #21 : 24.10.06 - klo:19:43 »

Apuvaaaaa tuleeks sanoja noin paljon. Mie en oo tänään kerinnyt vielä edes alottaa...  [NUT]

No jos tässä on paljon tuollaisia "käyttökelpoisia" kirjaimia, laitetaan seuraavaan kisaan aloitussanaksi vaikka... "sphinx".  [:-DD]
Kirjattu

zirnix

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1 215
Vs: Sanaleikki "kotiläksyksi"...
« Vastaus #22 : 24.10.06 - klo:19:44 »

Kiva juttu zirnix kun laitoit. Tulee valtavasti sanoja kylläkin....
Muutama tarkennus vielä. Eli verbeistä ihan perusmuoto vain käy esim lentää, tanssia jne.?
Entä lyhenteet tunnetuista yhtiöistä jne, esim WWF, JHl jne....? [:-)]

Kuinka paljon teillä on jo sanoja? [:-I]

Kiva kuulla, Parus! Yleensä arkailen tällaisten juttujen kanssa, koska pidän niitä niiden ideoina, jotka sen ekana ovat ilmoille heittäneet. Koska kuitenkin olit siellä mukavasti sanonut, että joku muukin voi aivan hyvin leikin pystyyn laittaa, uskalsin siis...

Mietinkin jo, että pitäisiköhän tuota verbijuttua tuolla ylhäälläkin tarkistaa... Siis aivan perusmuodossaan; "ostaa", mutta EI "ostan".

Tuota lyhennejuttua arkailen. Rajanveto on vaikeaa... Itse olisin kiellon kannalla, mutta jos itselläni eteen tulisikin joku kaikkien taatusti tuntema lyhenne - jota siis puhekielessäkin käytetään - saattaisin sen hyväksyäkin. Joku VR, UFF, TPS tai vastaava kuulostaa niin tutulta, mutta olisivatko sellaiset lyhenteet sitten varsinaisia sanoja kuitenkaan...? Mitä mieltä muut ovat?

Apua! Olin nytkin ruuan jälkeen hetken sängyn päällä... Olen vasta toista kirjainta käymässä läpi... Jo heti alussa o-kirjaimella alkavia tuli nopeasti yli 20, mutta sitten vauhti hiljeni... Helppohan tuo sana on, mutta tiedän kyllä - kuten tuolla jo aiemmin sanoinkin - jotta kun sanan loppua kohti menen, alkavat ne sanatkin harventua... Jokaisella eri kirjaimella alkavia sanoja syntyy aina ensin hetkessä nopeastikin, mutta sitten vauhti hiljenee ja hiljenee ja hiljenee... Mulla menee varmaan yöllä myöhään noitten kanssa... Ja aikaa vielä päivästäkin.  :-O :-))

Ai niin. Noista lempinimistä... Laittelin itselleni ensin kysymysmerkin kera esimerkiksi Maisan, mutta pyyhin sen yli. Ajattelin, että josko olisimme jyrkkiä siinäkin asiassa. Tuonkin toki voisi allakasta tarkistaa... Jotta jos allakasta nimi löytyy, niin hyväksytään ja jos ei löydy, ei hyväksytä. Vai? Mielipiteitä? Samaa sääntöä ajattelin noudattaa noittenkin sanojen suhteen; jos hyvästä suomen kielen sanakirjasta sana löytyy, se hyväksytään... Kertoilkaa toki!  Vaikka tämä on pelkästään leikkiä, jonkinlainen raja kaikkeen on vedettävä sittenkin.  [:-)]
Kirjattu
- Sano Zirni vaan -

Parus Major

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 4 668
  • Pori
Vs: Sanaleikki "kotiläksyksi"...
« Vastaus #23 : 24.10.06 - klo:19:45 »

Veikkaan että sanoja voisi tulla parhaimmillaan liki 200. Riippuu vähän nyt noista säännöistä, mitä erisnimiä hyväksytään. Kivaa! :-))
Kirjattu
- tartu hetkeen -

Parus Major

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 4 668
  • Pori
Vs: Sanaleikki "kotiläksyksi"...
« Vastaus #24 : 24.10.06 - klo:19:46 »

Veikkaan että sanoja voisi tulla parhaimmillaan liki 200. Riippuu vähän nyt noista säännöistä, mitä erisnimiä hyväksytään. Kivaa! :-))


Ps. zirnixiltä oli tullut viesti , juuri kun lähetin tuon. Hei älä yhtään arkaile, kiva kun laitoit kisan pystyyn. Ei täällä ole "mun" juttuja, vaan MEIDÄN juttuja! :-))
Kirjattu
- tartu hetkeen -

Parus Major

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 4 668
  • Pori
Vs: Sanaleikki "kotiläksyksi"...
« Vastaus #25 : 24.10.06 - klo:19:49 »

Päätä sinä zirnix vaan itse. Itse olen sitä mieltä että ehkä parempi jättää tuotemerkit ja lyhenteet pois, vaikka olisi kuinka kansainvälinen. Entä kaupungit ulkomailla, valtiot jne. Päätuomari päättää. [:-)]
Kirjattu
- tartu hetkeen -

zirnix

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1 215
Vs: Sanaleikki "kotiläksyksi"...
« Vastaus #26 : 24.10.06 - klo:20:01 »

Minulla on noin 68, ne tuli hetkessä. Nuo verbit on pahoja, kun pitää katsoa että on perusmuodossa sana. [:-)]

Entä kelpaako sellaisetkin erisnimet kuin eri valtiot, kaupungit, tuotemerkit, esim ALKO, Bona jne [:-)]

Nuo ovat mielestäni niin tavallisia, jotta itse hyväksyisin ehdottomasti. Mitäs muut sanonevat? Erisnimethän ylipäätäänkin hyväksytään. Vaikka Stockmann sanasta tulisi, mielestäni sen voisi hyväksyä. Mutta ei lähdetä kyläkauppiaitten sukunimiä kuitenkaan laittelemaan...  [:-DD] Ja jos lopussa käy niin, että porukka on sitä mieltä, että jotain tiettyä sanaa ei voida hyväksyä, sitä ei hyväksytä - PAITSI, jos se sanakirjasta löytyy. Siis suomen kielen kieliopin mukaan.

Ja huomasin juuri, että tuon verbijutunhan olinkin jo päivällä tuonne lisännyt. Jotta verbitkin ihan perusmuodossaan siis. Heitin itselleni vain juuri päivällä sanan "maistaa", kunnes huomasin, etteihän sanassa saanut sentään kolmea aaaaaaata olla!  :-)) Monikotkin ovat toisaalta keljuja, joskin hauskoja silloin, kun yksikkömuotoa sanasta ei edes saa...  [NUT]

muoks. Olin tuohon äsken kirjoittanut kolmesta koosta... Mistähän se kertoo...?  :-))
Mietin vielä äsken tuota monikkojuttua, kun niin moneen sanaan sen t-kirjaimen voi loppuun heittää... Heittämällä sanan yksikkömuodon perään vain siis. Tulin kuitenkin siihen tulokseen, että koska on monia sanoja jotka kirjoitetaan monikossa muutenkin kuin se pelkkä t-kirjain lisäämällä ja koska joistakin sanoista ei yksikkömuotoa edes saa, annetaanko olla sääntöjen noin niin kuin ne ovat...?
« Viimeksi muokattu: 24.10.06 - klo:20:54 kirjoittanut zirnix »
Kirjattu
- Sano Zirni vaan -

zirnix

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1 215
Vs: Sanaleikki "kotiläksyksi"...
« Vastaus #27 : 24.10.06 - klo:20:08 »

Päätä sinä zirnix vaan itse. Itse olen sitä mieltä että ehkä parempi jättää tuotemerkit ja lyhenteet pois, vaikka olisi kuinka kansainvälinen. Entä kaupungit ulkomailla, valtiot jne. Päätuomari päättää. [:-)]

Piätuomarj...  :-)) Noista erisnimistä alunperin piti kyllä mainitakin, että älkää, pliis, lähtekö sitten kaikenlaisia ulkolaisia nimiä listaanne laittamaan. Ivanoffeja ja Goutiereja ja Gardineja. Kaikkihan eivät niitä välttämättä tunne. Nike, Adidas... Niiden kanssa olisin epävarma myös. Ehkäpä parempi, että ei hyväksytä. Vai? Kaupungit ja valtiot suomen kielellä kirjoitettuina hyväksytään. Mielestäni ehdottomasti. Lontoo siis OK, London EI. Jos tuosta sanasta Lontoon vain saa...  :-)) :-))
Kirjattu
- Sano Zirni vaan -

zirnix

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1 215
Vs: Sanaleikki "kotiläksyksi"...
« Vastaus #28 : 24.10.06 - klo:20:18 »

Susu ja sphinx.  :-)) Kas kun ei zirnixiä.  [:-DD]

Laskin itsekin, että yhdeksän eri kirjainta on, millä sanoja aloittaa - ja kaikki suht helppoja. Olettaisin että joku 180-200 tulee, jos vain malttaa ja jaksaa keskittyä fundeeraamaan... Huh. Juu. No onneksi noista kirjaimista on ainakin alussa todella helppo sanoja keksiä. Ja onneksi ei toista t-kirjainta ole, kuten ei k-kirjaintakaan...  :-))

Jarmo. Pst. Kuiskaan: Aloita sanan alusta, sieltä o-kirjaimesta... Siitä lähdet rakentelemaan sanoja kuin peliä ikään... Sitten m-kirjaimella alkavia sanoja... [:-)] [:-)] :-))
Kirjattu
- Sano Zirni vaan -

Jarmo

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 58 285
  • Säkylä ** älykäS
Vs: Sanaleikki "kotiläksyksi"...
« Vastaus #29 : 24.10.06 - klo:20:26 »

Ajattelin että jos 50 saa täyteen voisi henkseleitä paukuttaa  [:-DD] ,mutta liki kahteensataan  :-O :-O vaatii jo ammattilaistaitoa  [KIPPIS]
Kirjattu
    "Kissoja vihaavat ihmiset syntyvät seuraavassa elämässä hiiriksi."   (Faith Resnick)     
 

Sivu luotiin 0.096 sekunnissa. 17 kyselyä tietokannasta.