Pönttöfoorumi

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: Sanaleikki "kotiläksyksi"...  (Luettu 1934 kertaa)

Ansku

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 4 478
  • Tält pualt jokke
Vs: Sanaleikki "kotiläksyksi"...
« Vastaus #30 : 24.10.06 - klo:20:53 »

Minä keksin joskus pienenä sellaisia että otin kaksi kirjainta, vokaalin ja konsonantin, ja keksin niistä niin monta sanaa kuin suinkin; missä muodossa tahansa ja millaisia vaan. Sitten sanoista tarina. Kahdella kirjaimella oli käsittämättömän vaikeaa, mutta jo kolmella rupeaa onnistumaan.  :-))
Kirjattu

zirnix

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1 215
Vs: Sanaleikki "kotiläksyksi"...
« Vastaus #31 : 24.10.06 - klo:21:05 »

Ajattelin että jos 50 saa täyteen voisi henkseleitä paukuttaa  [:-DD] ,mutta liki kahteensataan  :-O :-O vaatii jo ammattilaistaitoa  [KIPPIS]

Kyllä sinä ainakin sen 50 keksit! Jos et ennen ole tällaista pelaillut, aloita vaikka ihan niistä lyhyistä ja helpoista sanoista; oma, meno, menot, pano...  [:-)] Tai kuten ensin esitin, o-kirjaimesta - edeten siitä m-, e-, n-kirjaimeen jne.

Laitoin tuon "menot" tuohon siksikin, että tässä on helppo sanoa vielä, että muokkasin tuossa hiukan ylempänä viestiäni, jossa tuota monikkojuttua pohdin. Annetaanko siis sääntöjen olla ennallaan...? Mielestäni vedettäisiin siis raja, ja annettaisiin olla; kaikista sanoista siis monikkomuodotkin hyväksytään. Vaiko mitäkö...?
Kirjattu
- Sano Zirni vaan -

zirnix

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1 215
Vs: Sanaleikki "kotiläksyksi"...
« Vastaus #32 : 24.10.06 - klo:21:12 »

Minä keksin joskus pienenä sellaisia että otin kaksi kirjainta, vokaalin ja konsonantin, ja keksin niistä niin monta sanaa kuin suinkin; missä muodossa tahansa ja millaisia vaan. Sitten sanoista tarina. Kahdella kirjaimella oli käsittämättömän vaikeaa, mutta jo kolmella rupeaa onnistumaan.  :-))

Ansku, kuule! Tuon tyyppiset leikit olisivat ihan kivoja täälläkin. Joko samalla kirjaimella alkavia pieniä tarinoita tai tarinoita siten, että seuraava sana alkaa aina edellisen sanan lopputavulla jne., jne. Paljon kivoja vaihtoehtoja...

Minä - vaikka joskus tässä turhankin tiiviisti roikun - useinkaan vain en ehdi edes huomata, kun joku leikki on alkanut ja mukaan pääseminen tuollaisen sadan viestin jälkeen on jo työlästä, koska pidän itsestään selvänä että ne aiemmatkin viestit on aina luettava. Ja liian nopeatempoinen leikki useimmiten ei minulle sovi, koska yhtä mittaa en kuitenkaan tässä istumaan pysty; hyppelen aina siellä sun täällä muuallakin samalla kun täällä roikun...  :-))
Kirjattu
- Sano Zirni vaan -

zirnix

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1 215
Vs: Sanaleikki "kotiläksyksi"...
« Vastaus #33 : 25.10.06 - klo:02:55 »

Kekseliästä keskiviikkoa tähänkin ketjuun!  :-))

Nostetaan oikein nostamalla ketjua vielä ylöspäin, että varmasti kaikki mahdolliset leikkimieliset immeiset aiheen huomaisivat ja halutessaan vielä mukaan ehtisivät.

Kävin muuten tuolla ylempänä muokkauksen avulla testailemassa sanojen kirjoittamista tai siirtoa tänne... Kun en ainakaan vielä ole hoksannut, kuinka Wordin puolelta niitä siististi ryhmittäin siirtämään pystyisi... Ihan hyvinhän nuo sanat noinkin voi kirjoitella; numerot 1-10 ja kymmenen sanaa viivoilla eroteltuina siihen perään, minkä jälkeen vaikka kaksi rivinvaihtoa. Ihan yllättävänkin selkeää noinkin. Täytynee ottaa "toinenkin Pönttö" sitten alkuillasta palkkiin ja näpytellä siellä sanoja valmiiksi... Kuka sitten mitenkin mieluiten sanat ryhmittelee ja laittelee.  [:-)]

Nyt lopultakin nukkumaan! Hyvät yöt ja huomenet yhdellä kertaa kaikille!  [:-)]
Kirjattu
- Sano Zirni vaan -

Liinu

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 639
Vs: Sanaleikki "kotiläksyksi"...
« Vastaus #34 : 25.10.06 - klo:10:27 »

Lähetän tämän listani jo nyt kamalassa kiireessä. Tulen nimittäin koneen ääreen seuraavan kerran vasta illalla määräajan umpeutumisen aikoihin.

oma, omat, osto, ostos, otos, otsa, oinas, opisto, osata, ostaa, omata, omistaa, omia (verbinä), osa, oas, osoite, osasto, opas, opaste, osin, osat, oieta, osite, opit, onania, omaiset, otso, omena, osio,
maa, meno, moni, mato, massa, monta, monet, menot, mono, monot, miten, moniste, monesti, massa, maito, moite, monesti, mesi, mainio, maasto, mainos, meinata, mainita, matsi, miten, messi, mones, mopo, mieto, masto,
esto, ensi, Espoo, Eno, eno, emo, emot, emi, emit, etoa, etsin (substantiivina), etana,
napa, nais-, nasta, nato, niska, nosto, nopea, nopeat, nata, naiset, neito, nostaa, natsi, natsa, nopat, noita, nami,
aste, asti, astia, astiat, anti, asema, asia, asiat, ane, ase, anopit, apet, aasi, aasit, ape, ainoa, aito, aisa, aisat, aina, ansio, ansiot, aatos, ansa, ansat, ansas, apina, anis, aamen, aie,
passi, paita, posti, pisto, pasta, panta, pinta, paasto, pesin (substantiivina), poisto, paisto, paiste, panos, pano, panot, pino, pinot, panimo, panimot, pistos, paatos, pato, peto, peso, paine, paino, painos, pesti, pesis, penis, pissa, pomo, paeta, pitsa, patsas, piste, pensas, potenssi, patina, pito, petos, pata, paimen, paise, peitsi, potea, pimento, painoton, pitsi, paasi, ponsi, paistos, patio, pensaat, poni,
into, inka, inkat, iso, isot, ipana, itse, ies, isona, isota,
sata, sota, saapas, santa, sonta, samea, sotia, sanoa, sose, sinet, sima, soma, sana, se, sama, saita, sampoo, sampo, sompa, sopet, sapet, seisoa, sitoa, samota, sima, soimata, sato, satsi, siten, seota, saota, sopat, sapet, saate, saati, sopia, siesta, sotamies, sosio-, seos,
tosi, toiset, tosiaan, tase, tasan, toiste, toisto, taisto, taso, taasen, taas, tae, tie, toisin, taito, toosa,
toope, topaasi, taimen, tapa, tanssi,

Alkaessa ei arvaakaan, kuinka paljon sanoja löytyy (tulikohan keksittyä uusia).  Olen aivan varma, että kaikki eivät ole tässäkään.
Kirjattu

zirnix

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1 215
Vs: Sanaleikki "kotiläksyksi"...
« Vastaus #35 : 25.10.06 - klo:10:39 »

Hupsis. Tulin tälle päivälle juuri nyt ekan kerran tänne ja huomasin tuon listan. Kiirehdin sen kummemmin mitään ajattelematta vastaamaan jotakin...

Uskoisin, ettei kukaan täällä kehtaisi toisen keksimiä sanoja nappailla, mutta olisiko kuitenkin ollut viisainta siirtää "listojen" jättöaikaa tässä tapauksessa klo 21:een saakka...? Tai... Pystyisitkö millään tallentamaan tuota listaa omiin tiedostoihisi ja siirtämään sen illalla kotiuduttuasi tänne...?

Itse ainakaan en uskaltanut vilkaistakaan sanojasi, mutta pystyvätkö kaikki oleman koko päivän siten...? Kas, mitä siis teemme? Siirrämmekö ajan klo 21:een???
Kirjattu
- Sano Zirni vaan -

Tiina

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 16 556
  • Lahti
Vs: Sanaleikki "kotiläksyksi"...
« Vastaus #36 : 25.10.06 - klo:10:56 »

 [:-(]
Kirjattu
"Ehjimmät meistä on sirpaleista tehty"-Tommy Tabermann-

zirnix

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1 215
Vs: Sanaleikki "kotiläksyksi"...
« Vastaus #37 : 25.10.06 - klo:11:04 »

Niin... Odotinkin, että edes joku kommentoisi jotakin. Jos ei Liinu itse ehtinyt huomata viestiäni, voimmehan yrittää esimerkiksi nyt tähän heitellä muutamia viestejä ja toivoa, ettei kellään tule kiusausta katsella taaksepäin. Pönttöläisiin itse kyllä luottaisin mielelläni, mutta mutta...

Kello 21 tai 21.30 olisi itselleni sopinut aivan hyvin, vaikka myöhempikin aika illasta, mutta ajattelin jotta täällähän osa jengistä on sitä illantorkkua porukkaa...
Kirjattu
- Sano Zirni vaan -

Tiina

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 16 556
  • Lahti
Vs: Sanaleikki "kotiläksyksi"...
« Vastaus #38 : 25.10.06 - klo:11:20 »

Huh, ei kyllä käy kateeksi sitä joka tarkistaa kaikkien listat ja karsii sieltä väärät sanat pois.  [:-I]
Kirjattu
"Ehjimmät meistä on sirpaleista tehty"-Tommy Tabermann-

zirnix

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1 215
Vs: Sanaleikki "kotiläksyksi"...
« Vastaus #39 : 25.10.06 - klo:11:26 »

No eipä niin, Tiina.
Siksikin siis tuota samaa aikaa kaikille ajoin takaa. Saati, että keksisi niistä uusia sanoja itselleen. Olin laskenut, että jos kaikki leikkijät aloittavat siirtämisensä klo 20.30, odotella voi aivan hyvin 10-15 minuuttia; joskushan lähettämiset voivat kestää, kun kaikki samaan viestiin yhtä aikaa vastaavat.
Pitäisikö siis vain toivoa parasta. Ettei kukaan ainakaan muilta sanoja napsisi...?
Kirjattu
- Sano Zirni vaan -

Parus Major

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 4 668
  • Pori
Vs: Sanaleikki "kotiläksyksi"...
« Vastaus #40 : 25.10.06 - klo:14:45 »

Zirnix, avaa vaikka uusi ketju kotiläksylle ja ohjeet viestin alkuun, mistä alkaen sanat voi lähettää siihen TAI eikö kannattaisi pyytää osallistujilta ensin vaikka sanojen lukumäärä? Ja se, jolla olisi eniten sanoja, lähettäisi koko listan, sellasen vaikka missä tietyllä alkukirjaimella alkavat jotenkin järjestyksessä. Sen jälkeen jokainen kisassa olija tarkistaisi, puuttuisiko sanoja listalta mitä itsellä vielä on.
Sulle tuleen kaamea homma tarkistaa kaikki sanat ja laskea määrät. Itseäni lähinnä kiinnostaa sanojen määrä, paljonko niitä todellisuudessa löytyi.
Tämä oli vaan vinkiksi zirnix. Kisa on kiva jokatapauksessa. [:-)]

Ps. sanoja tosiaan on liki 200.... [NUT]
Kirjattu
- tartu hetkeen -

Parus Major

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 4 668
  • Pori
Vs: Sanaleikki "kotiläksyksi"...
« Vastaus #41 : 25.10.06 - klo:14:48 »

Niin ja ylläpito voi varmasti poistaa tuonlistan näkyvistä jos haluat.
Kunhan Liinu laittaisi listan itselleen ensin varmasti talteen.
Kirjattu
- tartu hetkeen -

zirnix

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1 215
Vs: Sanaleikki "kotiläksyksi"...
« Vastaus #42 : 25.10.06 - klo:15:14 »

Huh, mikä päivä! Ja juuri tänään! Puhelin soinut koko ajan ja itse joutunut soittamaan pari puhelua. Yksi puhelu ainakin vielä... Ja ruokatouhu sun muut...

Itselläni on tuo sanalista vielä "vaiheessa" ja sekava kuin mikä! Kuljetan sitä todellakin mukanani täällä joka puolelle ja heittelen sanoja sinne sitä mukaa kun ne mieleen hypähtävät! [NUT] Kirjoitan vielä kaikki siis ensin itselleni käsin puhtaaksi - ja vasta sitten kai tänne. Ajattelin ottaa toisen Pönttölän tuohon palkkiin ja kopioida listan sieltä sitten, kun aika koittaa. Vaan kiirusta pitää.

Parus: Minä olisin sitä mieltä, ettei kukaan laittaisi listaa noin niin kuin esitit. Ajattelen itse tätä niin, että sehän tässä juuri hauskaa onkin, kun toisella voikin olla sellaisia sanoja, jotka itsellä esimerkiksi ovat aivan nenän edessä. Kokemuksesta muistan, kuinka sekä nauraen että kauhulla huomasin jollakin vaikkapa rakkaimman ystäväni nimen...  :-)) Ajan siis takaa - en kilpailua, vaan sitä, että on hauskaa vertailla aina noita listoja keskenään. Ja kyllä minä ne sanat aika nopeasti käyn läpi, jotta ei siinä mitään. Eri asia vain, ennätänkö kaikkia tarkistamaan tänään, mutta huomiseksi viimeistään.

Eikähän se niin minuutilleen tarkkaa tuo listojen laittaminen varmaan ole... Itse kukin vain silloin puoli yhdeksän jälkeen laittelisi listaansa tänne. Sanat voisi mielestäni aivan hyvin jo itse ryhmitellä jotenkin niin, että laskeminen olisi helppoa. Parisensataa sanaa todellakin tulee... Turhan helppo homma sittenkin taisi olla... Kohta kirjaimet syöksyilevät edestakaisin varmaan unissanikin...  :-))

Mietin muuten sellaistakin mahdollisuutta, jotta jos niistä sanoista joista itse on epävarma, tekisi luettelon aivan sinne listan loppuun, siis erilleen varsinaisesta listasta... Itselläni ainakin on muutama sellainen sana. Niitä voisimme sitten yhdessä katsella... Eli jos jollakin muullakin on samainen sana, se ehkä hyväksytään... Vaiko...? Mielipiteitä...? MUTTA ei oteta paineita tästä hommasta, sillä leikkiähän tämä vain on! Hauskaa vieläpä! [:-)]
Kirjattu
- Sano Zirni vaan -

zirnix

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1 215
Vs: Sanaleikki "kotiläksyksi"...
« Vastaus #43 : 25.10.06 - klo:15:31 »

Tuohon äskeiseen lisäksi aivan erikseen vielä, että sanojen laskemisen lisäksi olisi sanojen tarkistaminen helpointa, jos jokainen sen verran viitsisi, että jos ei välttämättä sanoja numeroida halua, heittäisi sanat esimerkiksi kymmenen per rivi tai ryhmä ja samalla alkukirjaimella alkavat peräkkäin...  [:-)]

kokeilin - yöllä - tällä - systeemillä - eli - viivojen - kanssa - siis - eikä - laskeminen

ollut - lainkaan - vaikeaa - ja - huomasin - että - varsinkin - jos - heittää - kaksi

välilyöntiä - aina - rivien - väliin - helpottuu - laskeminen - vielä - entisestäänkin - vai - mitä

ja vaikka ilman noita väliviivojakin, mutta kymmenen sanaa jollakin konstilla ryhmitellen

laskemisen ei pitäisi kovinkaan vaikeaa olla, ainakin itse yöllä huomasin
Kirjattu
- Sano Zirni vaan -

Sus

  • Vieras
Vs: Sanaleikki "kotiläksyksi"...
« Vastaus #44 : 25.10.06 - klo:15:34 »

Heh, nyt mun on kyllä sanottava, että oli pakko luovuttaa, tulee kyllä semmonen määrä sanoja, että mulla ois mennyt koko päivä.  [:19] Aloitin kyllä listaa tekeen eilen, mutta kun hiffasin sanojen määrän oli jo ihan että aapuuvaa  :-)) Kaiken lisäksi eilinen meni muissa puuhissa kokonaan ja tänäänkin on ollut muuta tässä. En mää kerkiä mukaan.

Mutta hauskaa on nähdä teidän listat sitten! Voinhan mä katsoa oliko mulla semmosta sanaa, mitä muilla ei olisi, paitsi empä usko, että on.  :-))

Mä melekein uskon kuulkaas, että ei pönttölässä kukaan ala lunttaamaan sanoja tuosta Liinun listasta.  [:-)]

Ensi kerraksi hiukan vaikiampi sana, josta ei tulis ihan tälläistä määrää, vaikka se sphinx.  [:-DD]
Kirjattu
 

Sivu luotiin 0.06 sekunnissa. 17 kyselyä tietokannasta.